PETRONOR - Et selskap som tjener inn HELE markedsverdien på 1 år

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
10.01.2024 kl 12:26
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Fresh Prince
PNOR 02.06.2023 kl 14:17 447213

Tenker det er på tide å lage en ny tråd om PetroNor som gir litt mer oversikt over selskapet og potensialet for betydelig oppgang fremover. Dette vil være svært kort oppsummert, men vil gi god innsikt i selskapet for både eksisterende aksjonærer og potensielle nye investorer som har vurdert en inngang. Info her representerer mer eller mindre argumenter for hvorfor kursen burde stå i minst NOK 26 per aksje (SB1M hadde en SOTP valuation på NOK 25 for PNOR) altså 234% opp fra dagens kurs.

Dato for innlegg: 2 Juni 2023

1. KORT OM SELSKAPET

PetroNor er aktiv innen utforsking og produksjon av olje og gass i vestlige Afrika og eier følgende assets som vil gi ca 6000 bopd ila utgangen av 2023:
1) CONGO-BRAZZAVILLE - 16.83% participant interest i PNGF Sud, et offshore felt utenfor Kongo
2) NIGERIA - 13.1% economic interest i Aje-feltet i lisensen OML113
3) GAMBIA - 90% interest i A4-lisensen
4) GUINEA-BISSAU - 100% interest i Sinapa (Block 2) og Esperanca (Block 4A og 5A).
5) SENEGAL* - I utgangspunktet 90% operated interest i ROP og SOSP lisensene. Rettighetene til disse er imidlertid i ICSID for voldgiftsbehandling. Personlig anser jeg disse som tapt, og det prises også inn i verdien i selskapet, men kan naturligvis være en betydelig oppside om PNOR får beholde en viss eierandel i en av disse lisensene.

2. FINANSIELLE TALL (as of tilgjengelige tall 2 Juni 2023)

Market Cap: 1,100 MNOK
Enterprise Value: c. 1,238 MNOK
Aksjekurs: 0,777 (nå 7,77)
EBITDA: 1,060 MNOK. ----> Dette betyr at PNOR har et driftsresultat før avskrivninger, nedskrivninger og div renteposter som er ca like stor som HELE markedsverdien til PetroNor, som er mer eller mindre uhørt på kapitalmarkedet. PetroNor handles altså dermed til en EV/EBITDA på mikroskopiske 1,16x, og dette var for 2022, i 2023 vil produksjonen øke ytterligere slik at dette tallet vil være til og med enda lavere. Consensus blant analytikere var at Petronor handles til 0,68x EV/EBITDA for 2023. I bransjen så ligger snittet på E&P-selskap på ca 5x ---> Dette vil si at PNOR, hvis priset til det resten av markedet skal prises til, skal ha en EV på MINST 5,302 MNOK, som gir en Market Cap på ca 5,288 MNOK som tilsier en aksjekurs på NOK 3,71 (nå NOK 37,1) per aksje. Nå skal det imidlertid med full rett være priset inn ekstra politisk risiko slik feks DNO har, ettersom PNOR også har sine problemer slik som feks korrupsjonssaken mot tidligere sjef Søvold (selskapet er imidlertid ikke siktet, men gir inntrykk av at selskapet er useriøst), denne saken i Sengal som egentlig burde skrives ned til 0, samt at man har droppet kvartalspresentasjoner selv om selskapet mente det var pga tidspunkt for lifting av olje som gjør at inntjening kvartalsvis vil være volatilt og misvisende. Det vil si at en EV/EBITDA på 3,5x kan anses som rettferdig. Dette vil gi en aksjekurs på NOK 2,6 (nå NOK 26) per aksje. Det tilsier en oppside på 234% fra dagens kurs.

3. FREMTIDIGE TRIGGERE

- PNGF Sud: Aurora Atwood har ankommet PNGF SUD og det vil trolig komme en melding fra selskapet når som helst nå om at de har startet dette innfill-programmet for å øke produksjonen ytterligere. Dette er trolig den mest nærliggende triggeren som kan dytte kursen betraktelig.

- Tilbakekjøp av aksjer/Utbytte: Selskapet vil tjene ekstremt mye penger i 2023 også, slik at man får såpass mye cash on hand at det vil være sannsynlig at en del av dette vil gå til M&A, men også til feks tilbakekjøp av aksjer.

- Finalization av rettssaken mot tidligere sjef Søvold: Dersom PNOR slipper unna fullstendig, eller en liten bot på noen titalls millioner NOK så vil kursen kunne eksplodere oppover i det saken blir lagt bak selskapet og man kan fokusere på produksjon og massiv inntjening.

- Aje-feltet: Med tanke på Aje så var tanken å bytte ut nåværende FPSO (Front Puffin) med en mer moderne, og i følge marinetraffic som ble oppdatert nylig er denne nå vekk fra feltet og plassert i havnen i Lagos. Nå skal de bare drille flere brønner og ikke minst etablere en 30km lang pipeline til fastlandet. Selskapet selv har sagt de satser på FID ila slutten av året, aka alt fra august til desember. En nærliggende trigger her vil være annonsering av gas offtake contracts knyttet til prosjektet, som kan skje når som helst. Fant også en interessant artikkel fra største aksjonær i PNOR som ble publisert nylig, der han snakker om blant annet AJE. Der bekrefter han også at FPSO nå har blitt byttet ut og at de nå er i ferd med å erstatte med en ny FPSO. Basert på ordlyden ser det også ut som de allerede er i gang med bygging av pipeline og at de er i fremskridende samtaler med offtakers for gassen. Pipeline vil muliggjøre salg av gass til andre land som Togo og Benin også. I samme paragraf der det snakkes om deres investeringer i PNOR sier han også: "We are looking for brownfields in Angola, Nigeria or Congo-Brazzaville where we can take over and apply our EOR expertise to enhance production." Så mulig det blir kjøp av flere felt, men usikkert om det blir gjennom PNOR eller Petromal, men er nærliggende å tro det vil være gjennom førstnevnte ettersom de allerede har lisenser på disse områdene. Link: https://theenergyyear.com/articles/epc-and-eor-for-adnocs-production-ramp-up/

- Hvis gjeldstaket i USA heves vil det fjerne mye usikkerhet og styrke sannsynlighet for vekst i økonomien og dermed etterspørsel etter olje

- OPEC-møte den 4 juni (kommende søndag) der det er priset inn at det ikke skal oppstå noe kutt i produksjon, men der enkelte OPEC-medlemmer likevel har advart de som er short olje at de kan få svi av å spekulere. Om det skulle enten bli annonsert kutt i produksjon eller bare signaler om at det vil komme flere kutt så kan det dytte oljeprisen høyt opp.

- Voldgiftssaken i Senegal: Denne saken i Senegal anser jeg (og åpenbart markedet) som tapt, men er likevel interessant å se på ICSID sin statistikk på slike saker. I 48% av tilfellene sider ICSID med investorene sine krav i sin helhet eller delvis, mens de rejecter investorene i 28% av sakene. Tok også en titt på saker innen oil and gas som har blitt filed hos ICSID samtidig som Petronor (da APLC) og det ser ut som ca 50% av sakene nå har blitt konkludert. En sak som handlet om hydrocarbon concessions (aka samme som Petronor sin sak) hadde sin Date of Constitution of Tribunal like etter PNOR og fikk nylig konkludert saken for 2 mnd siden. Med andre ord kommer det sikkert en avgjørelse innen August/September tenker jeg. Alternativt juni, men har mine tvil om det. Hadde vært greit å bli ferdig med den saken nå selv om den er priset til 0 i aksjen. Et kompromiss som PNOR tidligere oppnådde med A4 hadde jo vært sensasjonelt, men tviler sterkt på at det blir tilfellet her med myndighetene som ikke er villige til å forhandle. De har forøvrig tildelt 1 av lisensene til Total allerede, så den er gone uansett.

- Salg av lisenser: Selskapet kan vurdere selge unna alt av lisenser til flere milliarder og betale ut alt som utbytte til aksjonærer
Redigert 15.06.2023 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Tm3P
14.10.2023 kl 13:18 7216

Ja, på note 12 i halvårsrapporten kan man se at eiendelene i Gambia var verdsatt til $5,5m.
petrus1000
14.10.2023 kl 15:04 7190

Godt skrevet, dvs sannheten skal frem. Nesten på høyde med Ibsen..
polion
14.10.2023 kl 15:20 7175

Vil si at det faktisk var bedre enn Ibsen. Jeg har sett Ibsen skrive en del om PNOR, men det er vanskelig å dra noe vettugt/konkret ut av det. Eks.vis:

- Bukk fra oven
- Bukk fra bunnen
- Nådde PNOR i samme stunden
- Osv.

Som sagt, it doesn’t make much sense.
Kvike11
14.10.2023 kl 15:34 7236

Du glemte kontant beholdning fra 31-12-22
så er vi tæt på 7,90 .
Af en eller anden mærkelig årsag er der flere af de store der har solgt ned i deres beholdning. , heldigvis er det snart slut.
Ole produktionen er kraftig op i 4 kvartal, kan kun give endnu et rekord kvartal og et år med endnu en rekord indtjening.
Er spændt på Senegal, må snart være skrevet færdigt, det kan vel kun være dommeren der afgøre det, og ikke en regeringsmand fra Senegal der pludselig får kolde fødder og dikterer DOLLAR AFGØRELSEN.
Gas projekt må også godt få en tidsramme og alle vil gerne have flere info, om forventet indtjening, og hvad alle de dollar skal bruges til
Tak til E. Desperatos
barts
14.10.2023 kl 16:23 7171

At ledelsen i PNOR i midten af september guider at Senegal afgøres ca 1. Oktober, og vi nu er midt i oktober uden at have fået en afgørelse, viser for mig hvor svært det er for ledelsen at give guidens og måske også fremover føler de bør være tilbageholdende med at guide meget og tidligt - det er for stor risiko for at det ikke holder, og der er mange parametre de ikke selv er herre over i forhold til at ramme præcist nok med en guidens.
Redigert 14.10.2023 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
Kvike11
15.10.2023 kl 14:20 6626

Jeg tror ikke at PNOR selv har opfundet datoen for afgørelsen.
Det er dommeren der er kommet med en dato ultimo oktober 2023
Må være meget tæt på, ellers arbejder de med et forlig, selv om det burde være for sent ifølge reglerne.
Kan det tænkes at PNOR for en stor pose penge og er ude af Senegal, selv om planerne ikke er det.
Noget andet , kan PNOR blive ved med at falde når olie prisen stiger og stiger og deres produktion er kraftig op i 4 kvartal.
Kursen burde være betydeligt højere.
hofa
15.10.2023 kl 14:36 6781

Ja det er noget pis, at olien stiger 5 €, så skal vi sikkert yderligere ned. 😂😂😂
Flodhest82
15.10.2023 kl 16:29 6745

Eg tror det blir vanskelig å få en skikkelig oppgang så lenge Søvold fortsetter å selge, med mindre det kommer en skikkelig god nyhet som fatter interesee blandt større investorer
solid1
15.10.2023 kl 16:52 6747


Det er kommet nyhet på nyhet, og resultat som overgår det meste av fantasi i 2 år nå, og ledelsen har likevel fått pepper fra oss på forumet.

Søvold må trolig selge for å dekke løpende renter.
Det ville være mer fornuftig at eventuelle tiltaltes lån ble «fryst» i påvente av avgjørelse, og at Økokrim dekket renter dersom saken «renner bort i sanden».

Nå taper jo Søvold, og alle andre i tilsvarende saker uansett.
Moralen synes å være at påtalemakt (staten) har rett til det motsatte er bevist.
Ha en fortsatt trivelig helg.🍻
Goliaten15
16.10.2023 kl 07:27 6424

PetroNor E&P ASA: USD 30 million cash sale of PNGF Sud oil

Oslo, 16 October 2023: PetroNor E&P ASA (“PetroNor”) confirms that the 337,221 bbls of oil that were lifted and sold from the Djeno Terminal as announced on 10 October 2023, generated a cash inflow of USD 30 million at a realised price of USD 88.95 per barrel.

During 2023 to date, PetroNor has sold a record high volume of 1,170,487 bbls of net entitlement oil for USD 94 million in cash, equivalent to an average price of 79.95 USD per barrel.

Under the terms of the PNGF Sud licences, a proportion of oil produced is used to pay royalties and tax to the Government. The remaining oil produced is considered “entitlement oil” that can be lifted by the Company and sold in the market.

As per the financial calendar, the interim financial statements for the quarter ended 30 September 2023 will be published on 28 November 2023.
Mdg1
16.10.2023 kl 07:32 6442

De har altså solgt for snart 1 mrd kroner etter skatt og vederlag så langt i år. Så har de 150 000 tønner på lager. Blir sikkert ikke flere løftinger i år, men selskapet genererer cash i rekordfart
nkamok
16.10.2023 kl 07:59 6350

Det er sgu ret vildt at tænke på - det er skrevet mange gange før, men den må simpelthen rykke med raketfart på et tidspunkt. De skrev ved sidste lifting, at de ville overveje en lifting inden nytår. Med 120000 på lager efter sidste lifting, vil de jo have 500.000 klar til nytår 🤭


PetroNor still is holding 120,000 bbls of net entitlenment oil in current inventory which was not lifted due to operational constraints. The company is working with the Djeno terminal operators to establish if an additioinal lifting is possible close to year end 2023 when inventory is forecast to be over 450,000 bbls.
Redigert 16.10.2023 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
E Desperados
16.10.2023 kl 08:12 6372

89$ var jo en hyggelig pris for fatene. Siden H1 rapporten hvor PNOR hadde rett i underkant av 20 MUSD i net cash har de nå fått inn 75 MUSD (50 i løfting og 25 i lisenssalg). I tillegg blir det muligens 35 MUSD til før nyttår. Så vi nærmer oss MCAP i net cash med stormskritt. Jeg skal definitivt fortsette med å kjøpe mer hver måned frem til kursen bestemmer seg for å gå opp.
nkamok
16.10.2023 kl 08:18 6378

E Des - Der står vel “net intitlement” 94 mill til Pnor indtil nu i år ?
Hvordan får du det til 50 mill ?
Edit - ser nu du mener efter H1 😉
Redigert 16.10.2023 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
Nacobo
16.10.2023 kl 08:34 6348

Er petronor på den amerikanske børsen også? "PTEAF"
E Desperados
16.10.2023 kl 08:40 6349

Nei. Hvertfall ikke per dags dato.
Nacobo
16.10.2023 kl 08:58 6272

Oki. Stusset bare på at på nordnet når jeg gikk innpå meldingen som kom idag så ser på tilsvarende verdipapir kommer det opp ett petronor på den amerikanske med søke navn PTEAF med ISIN: NO0012942525. Bare ikke lagt merke til dette før idag.
zaq1
16.10.2023 kl 09:00 6248

Takker Tm3P, jeg fant det nå ja, se under, men med GB mente jeg jo Guinea-Bissau som jo er lisensen som selges og ikke i Gambia. Så når den er "bokført" til kun 1 mill USD blir vel gevinsten desto større? Eller hvordan blir det sånn regnskapsmessig..?

Note 12 Segment information
For management purposes, the group is organised into
one main operating segment, which involves exploration
and production of hydrocarbons. All of the group's
activities are interrelated, and discrete financial
information is reported to chief operating decision maker
as a single segment. Accordingly, all significant operating
decisions are based upon analysis of the group as one
segment. The financial results from this segment are
equivalent to the financial statements of the group as a
whole.
The group only has one operating segment, being
exploration and production of hydrocarbons.
The analysis of the location of non-current assets is as
follows:
Amounts in USD thousand
(Unaudited)
30 June
2023
(Unaudited)
31
December
2022
(Audited)
Congo 107,741 98,876
The Gambia 5,412 4,507
Guinea-Bissau 1,017 667
Nigeria 35,226 35,226
Other countries 412 380
Total 149,808 139,656
EspedalH
16.10.2023 kl 09:23 6718

nesten 330 mill norske kr det, godt hjulpet av dollar kursen. delt på 142 mill aksjer, er vel noe over 2kr per aksje idag... ender vel med kursnedgang i dag også... forstår fortsatt ikke at folk ikke ser at her skal en kjøpe aksjer... jaja.. jeg er bull, og øker når jeg kan...
Kvike11
16.10.2023 kl 10:13 6622

Nu mangler vi bare en løsning på Senegal, som burde være afgjort allerede, de skal nok lige have tid til at skrive det ned,
Kan der komme dollar på bordet til PNOR,
evt et tilbud på 100 millioner dollar og ud af Senegal.
Kunne være værd at overveje
henrik9
16.10.2023 kl 12:28 6427

Ser veldig bra ut dette. Traderne får bare fortsette å snakke ned selskapet. Synes synd i dem som biter på denne usmakelige propagandaen. Jeg kommer i hvert fall ikke til å gi dem aksjene mine.
Flodhest82
16.10.2023 kl 14:58 6187

Ble overrasket over den gode prisen de fikk for olja, blir spennende å høre hva de har å si på Q3 presentasjonen. Håper noe stiller de spm om hva de syntes om kursutviklingen og hva de vil gjøre med det. Ser at Energie snart har solgt 10% av aksjene sine, må vel snart ha nok til utgiftene sine no da ?
Redigert 16.10.2023 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
hofa
17.10.2023 kl 16:30 5429

Den oliepris overraskede også mig, men det kan ikke ses kursen, jeg køber og køber, og fatter ikke en skid. Jeg har flere gange skrevet til IR, men de holder os hen med snak, så er det CEO og ledelsen ellers er det bestyrelsen, der ikke kan tage stilling til noget som helst. Jeg føler bare IR holder os hen og tror der ligger noget andet bag.
Redigert 17.10.2023 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
E Desperados
18.10.2023 kl 11:29 4950

African Energy Week pågår i disse dager. Styreleder Eyas Alhomouz er paneldeltager under "Invest in the Republic og Congo" idag og "New Opportunities for Independents" imorgen (her deltar også Panoro). PetroNor har åpenbart en solid posisjon i Kongo siden de nok en gang inviterer Eyas til å delta på denne.

https://aecweek.com/program/
Dovretro
18.10.2023 kl 12:52 4936

Kanskje bedre om han har holdt seg hjemme og funnet ut hva som skjer med verdien av selskapet, er jo snart priset under kontantbeholdning
Slettet bruker
18.10.2023 kl 12:53 4968

Det som er den uomtvistelige sannheten her er at salgspresset har økt jevnt og trutt med fallende interesse de siste 2 årene uavhengig av nyheter som er sluppet... Så jeg skjønner ikke helt hva som skal til å snu denne trenden.... Positive nyheter har de to siste årene ikke påvirket aksjen. Negative nyheter, oljeprisfall, børsfall røyker ut de som ikke gidder sitte lengre.

Så hva skal til for at ting her skal snu? Nyheter om stapp full konto og høy inntjening har ikke påvirket..... Så hva skal i såfall kunne gjøre det?
Slettet bruker
18.10.2023 kl 13:00 5097

Altså. Vi faller jevnt og trutt med en oljepris som stadig stiger til høyere nivåer. Det er jo noe i denne aksjen som så til de grader setter fundamentale ting til side... Skulle gjerne bare visst hva det var....
Slettet bruker
18.10.2023 kl 13:04 5143

Er fluefiskeren ute eller har han bare gitt opp?
E Desperados
18.10.2023 kl 13:33 5098

Han har gitt seg pga det han mente var personangrep fra enkelte forumbrukere.
Makrobaronen
18.10.2023 kl 18:27 4891

Cash vil i løpet av nærmeste fremtid matche for så å slå dagens markedsverdien, utrolig spennende å se hvor markedet drar selskapet da. Selv ikke om man prøver kan man få til det. Her vil det skje ting. Selvom markedet bare øker i takt med cashen på bok vil dette bli bra. Raketten tror jeg for alvor begynner i q4 og antennes tidlig 2024. Tror brått vi sitter på en av oslos børs høyeste avkastninger neste år. Men igjen et case som PNOR står det ikke noe om i lærebøkene. Marked har ikke vært efficient til nå, men et sted stopper det og cash er til syvende sist king.
Cartr
18.10.2023 kl 20:36 4758

Det må jo være noen som selger. Selv tipper jeg disse to som ØK er ute etter, men det finnes vel lister på dette?

I tillegg ligger kanskje ØK saken som en klam hånd over selskapet. De bruker ufattelig med tid på dette, noe som går utover både selskap og aksjonærer. Enda Petronor som selskap ikke er under etterforskning, men overaskelser kan kanskje skje, hvem vet.

Noe er i hvert fall galt.

Det er også en ustabil verden nå, så mange store sitter på gjerdet, men olje er jo absolutt i skuddet så dette er rart.

Er det noen som kan få tak i topp 20 liste eller lignende og starte en ny tråd?
E Desperados
18.10.2023 kl 21:53 4660

Det er mulig å få oversikt via diverse betalingstjenester. Søvold har ikke solgt en eneste aksje i oktober. Det er bare småsparere som bytter aksjer. Ikke noe spennende å melde om på kjøp/salg.
polion
18.10.2023 kl 21:56 4669

Føler det kanskje blir litt feil å snakke om salgspress. Problemet er ikke at det er overflod av selgere, det er derimot kjøpere/generell interesse det mangler på. Interessen er bare fullstendig fraværende, aksjen omsettes så godt som ikke og den er fullstendig illikvid.

Ellers ville det passe meg ganske bra hvis dagens lave PNOR-kurs også blir gjeldende ved årsskiftet, formuesskatt er og blir noe skit. Kan dog være jeg selger noen PNOR i 2024, men da definitivt ikke til dagens Nille-kurs.
Slettet bruker
18.10.2023 kl 22:09 4665

Jeg tror faktisk fortsatt Market Maker ligger over denne som en klam hånd. Jeg prøvde hypotesen som har blitt lagt ut her før med å legge ut fiktive salgsordre når spreaden var høy både på kjøo og salg... Hver gang kom det ut nye ordre rett over eller under.. Så fort jeg fjernet ordrene forsvant de igjen. Så om man legger ut 10.000 aksjer på salg på 7.94 så kommer det inn ny på 7.939. Samme andre veien. Legger man inn kjøp på 7.9 kommer det ny ordre på 7.91.... Er jo bare å prøve... Er jo ikke akkurat så aksjene blir revet bort med en gang man legger de ut😄
E Desperados
18.10.2023 kl 22:19 4705

Har pågått i lang tid. Antar det er MM ja.
smaa
18.10.2023 kl 22:20 4737

Her tror jeg du har rett, hvorfor blir ikke MM fjernet, skal da ikke ha noen som ødelegger markedet, de bør anmeldes.
polion
18.10.2023 kl 23:25 4673

Samme hva dagens lave kurs skyldes, det være seg MM, shorting eller manipulering herfra til Afrika, så hadde ikke 10 ville elefanter klart å holde kursen nede hvis det var ørlite interesse for aksjen.
Flodhest82
19.10.2023 kl 01:01 4616

I følge mine lister så solgte Nor Energie 101 500 aksjer 2 oktober, så det ble vel solgt i slutten av sep. Energie solgte 17 000 2 okt 55 000 3 okt 24 000 12 okt og 36 000 13 Okt