PETRONOR - Et selskap som tjener inn HELE markedsverdien på 1 år

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
10.01.2024 kl 12:26
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Fresh Prince
PNOR 02.06.2023 kl 14:17 444028

Tenker det er på tide å lage en ny tråd om PetroNor som gir litt mer oversikt over selskapet og potensialet for betydelig oppgang fremover. Dette vil være svært kort oppsummert, men vil gi god innsikt i selskapet for både eksisterende aksjonærer og potensielle nye investorer som har vurdert en inngang. Info her representerer mer eller mindre argumenter for hvorfor kursen burde stå i minst NOK 26 per aksje (SB1M hadde en SOTP valuation på NOK 25 for PNOR) altså 234% opp fra dagens kurs.

Dato for innlegg: 2 Juni 2023

1. KORT OM SELSKAPET

PetroNor er aktiv innen utforsking og produksjon av olje og gass i vestlige Afrika og eier følgende assets som vil gi ca 6000 bopd ila utgangen av 2023:
1) CONGO-BRAZZAVILLE - 16.83% participant interest i PNGF Sud, et offshore felt utenfor Kongo
2) NIGERIA - 13.1% economic interest i Aje-feltet i lisensen OML113
3) GAMBIA - 90% interest i A4-lisensen
4) GUINEA-BISSAU - 100% interest i Sinapa (Block 2) og Esperanca (Block 4A og 5A).
5) SENEGAL* - I utgangspunktet 90% operated interest i ROP og SOSP lisensene. Rettighetene til disse er imidlertid i ICSID for voldgiftsbehandling. Personlig anser jeg disse som tapt, og det prises også inn i verdien i selskapet, men kan naturligvis være en betydelig oppside om PNOR får beholde en viss eierandel i en av disse lisensene.

2. FINANSIELLE TALL (as of tilgjengelige tall 2 Juni 2023)

Market Cap: 1,100 MNOK
Enterprise Value: c. 1,238 MNOK
Aksjekurs: 0,777 (nå 7,77)
EBITDA: 1,060 MNOK. ----> Dette betyr at PNOR har et driftsresultat før avskrivninger, nedskrivninger og div renteposter som er ca like stor som HELE markedsverdien til PetroNor, som er mer eller mindre uhørt på kapitalmarkedet. PetroNor handles altså dermed til en EV/EBITDA på mikroskopiske 1,16x, og dette var for 2022, i 2023 vil produksjonen øke ytterligere slik at dette tallet vil være til og med enda lavere. Consensus blant analytikere var at Petronor handles til 0,68x EV/EBITDA for 2023. I bransjen så ligger snittet på E&P-selskap på ca 5x ---> Dette vil si at PNOR, hvis priset til det resten av markedet skal prises til, skal ha en EV på MINST 5,302 MNOK, som gir en Market Cap på ca 5,288 MNOK som tilsier en aksjekurs på NOK 3,71 (nå NOK 37,1) per aksje. Nå skal det imidlertid med full rett være priset inn ekstra politisk risiko slik feks DNO har, ettersom PNOR også har sine problemer slik som feks korrupsjonssaken mot tidligere sjef Søvold (selskapet er imidlertid ikke siktet, men gir inntrykk av at selskapet er useriøst), denne saken i Sengal som egentlig burde skrives ned til 0, samt at man har droppet kvartalspresentasjoner selv om selskapet mente det var pga tidspunkt for lifting av olje som gjør at inntjening kvartalsvis vil være volatilt og misvisende. Det vil si at en EV/EBITDA på 3,5x kan anses som rettferdig. Dette vil gi en aksjekurs på NOK 2,6 (nå NOK 26) per aksje. Det tilsier en oppside på 234% fra dagens kurs.

3. FREMTIDIGE TRIGGERE

- PNGF Sud: Aurora Atwood har ankommet PNGF SUD og det vil trolig komme en melding fra selskapet når som helst nå om at de har startet dette innfill-programmet for å øke produksjonen ytterligere. Dette er trolig den mest nærliggende triggeren som kan dytte kursen betraktelig.

- Tilbakekjøp av aksjer/Utbytte: Selskapet vil tjene ekstremt mye penger i 2023 også, slik at man får såpass mye cash on hand at det vil være sannsynlig at en del av dette vil gå til M&A, men også til feks tilbakekjøp av aksjer.

- Finalization av rettssaken mot tidligere sjef Søvold: Dersom PNOR slipper unna fullstendig, eller en liten bot på noen titalls millioner NOK så vil kursen kunne eksplodere oppover i det saken blir lagt bak selskapet og man kan fokusere på produksjon og massiv inntjening.

- Aje-feltet: Med tanke på Aje så var tanken å bytte ut nåværende FPSO (Front Puffin) med en mer moderne, og i følge marinetraffic som ble oppdatert nylig er denne nå vekk fra feltet og plassert i havnen i Lagos. Nå skal de bare drille flere brønner og ikke minst etablere en 30km lang pipeline til fastlandet. Selskapet selv har sagt de satser på FID ila slutten av året, aka alt fra august til desember. En nærliggende trigger her vil være annonsering av gas offtake contracts knyttet til prosjektet, som kan skje når som helst. Fant også en interessant artikkel fra største aksjonær i PNOR som ble publisert nylig, der han snakker om blant annet AJE. Der bekrefter han også at FPSO nå har blitt byttet ut og at de nå er i ferd med å erstatte med en ny FPSO. Basert på ordlyden ser det også ut som de allerede er i gang med bygging av pipeline og at de er i fremskridende samtaler med offtakers for gassen. Pipeline vil muliggjøre salg av gass til andre land som Togo og Benin også. I samme paragraf der det snakkes om deres investeringer i PNOR sier han også: "We are looking for brownfields in Angola, Nigeria or Congo-Brazzaville where we can take over and apply our EOR expertise to enhance production." Så mulig det blir kjøp av flere felt, men usikkert om det blir gjennom PNOR eller Petromal, men er nærliggende å tro det vil være gjennom førstnevnte ettersom de allerede har lisenser på disse områdene. Link: https://theenergyyear.com/articles/epc-and-eor-for-adnocs-production-ramp-up/

- Hvis gjeldstaket i USA heves vil det fjerne mye usikkerhet og styrke sannsynlighet for vekst i økonomien og dermed etterspørsel etter olje

- OPEC-møte den 4 juni (kommende søndag) der det er priset inn at det ikke skal oppstå noe kutt i produksjon, men der enkelte OPEC-medlemmer likevel har advart de som er short olje at de kan få svi av å spekulere. Om det skulle enten bli annonsert kutt i produksjon eller bare signaler om at det vil komme flere kutt så kan det dytte oljeprisen høyt opp.

- Voldgiftssaken i Senegal: Denne saken i Senegal anser jeg (og åpenbart markedet) som tapt, men er likevel interessant å se på ICSID sin statistikk på slike saker. I 48% av tilfellene sider ICSID med investorene sine krav i sin helhet eller delvis, mens de rejecter investorene i 28% av sakene. Tok også en titt på saker innen oil and gas som har blitt filed hos ICSID samtidig som Petronor (da APLC) og det ser ut som ca 50% av sakene nå har blitt konkludert. En sak som handlet om hydrocarbon concessions (aka samme som Petronor sin sak) hadde sin Date of Constitution of Tribunal like etter PNOR og fikk nylig konkludert saken for 2 mnd siden. Med andre ord kommer det sikkert en avgjørelse innen August/September tenker jeg. Alternativt juni, men har mine tvil om det. Hadde vært greit å bli ferdig med den saken nå selv om den er priset til 0 i aksjen. Et kompromiss som PNOR tidligere oppnådde med A4 hadde jo vært sensasjonelt, men tviler sterkt på at det blir tilfellet her med myndighetene som ikke er villige til å forhandle. De har forøvrig tildelt 1 av lisensene til Total allerede, så den er gone uansett.

- Salg av lisenser: Selskapet kan vurdere selge unna alt av lisenser til flere milliarder og betale ut alt som utbytte til aksjonærer
Redigert 15.06.2023 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
elnomi
18.11.2023 kl 18:39 7306

Hvordan kunne selskapet ende opp med å tape i Senegal?
Har de så dårlig kontroll?
Slettet bruker
18.11.2023 kl 19:32 7257

De måtte slutte med korrupsjon siden to av gutta ble tatt med buksene nede for en tid tilbake.... Å da kommer man ikke lengre så veldig langt i Afrikanske land dessverre....
E Desperados
18.11.2023 kl 21:02 7149

Ja, for Søvold og Ludvigsen hadde jo veldig mye å gjøre med African Petroleum… Er lov å hvertfall ha et snev av fakta i innleggene dine når du skal være negativ 🤦‍♂️
Slettet bruker
19.11.2023 kl 09:28 6891

Men er det ikke typisk? Forventningene her inne er ofte gull og store summer men realiteten er ofte det motsatte... Kursen skal til himmels men fortsetter nedover, sånne saker skal i PNORs favør men det motsatte skjer. Men jeg mener dette er en påminnelse på hvorfor vi er hvor vi er.... Afrika er et kontinent som er gjennomsyret av korrupsjon og folk kan ha vanskelig for å satse penger på et selskap som satser remmer og tøy på et høyrisikomarked foreløpig uten tanke på en ørliten risikopremie til aksjonærene...Har vi noen garanti for at AJE ikke går samme veien ved et statskupp eller regimeskifte... Nei vettu hva... Jeg har troen på dette den dagen de velger å kjøre en ganske aggresiv utbyttepolitikk. For med dagens urolige verdenssamfunn, afrikas dårlige moralske kompass og svigningene i oljeprisen er risikoen for høy til å sitte i et selskap som pr.nå ikke har greid eller virker ha til hensikt å synliggjøre aksjonærverdiene... Jeg har ingen problemer med å sitte i et usexy oljeselskap uten interesse om det hadde dryppet et lite risikotillegg på aksjonærene underveis... Jeg tror det er vanskelig å drive buisness i en korrupt verdensdel som moralens vokter siden man da spiller med andre forutsetninger enn konkurrentene desverre... Om PNoR har ryggen fri? Mulig... Men det vil også desverre si at forutsetningene deres er anderledes siden dette desverre er normalen i mange land der nede...
E Desperados
19.11.2023 kl 12:55 6737

Har ingen problemer med å være uenig i det du skriver her. Så vennligst hold det på det nivået fremover. For å blande inn Søvold og Ludvigsen i African Petroleum det blir bare useriøst. Blir som å skylde på Gahr Støre for politikken regjeringen førte i 2017…
EspedalH
19.11.2023 kl 18:15 6678

Helt fair det! Så da hører vi ikke mer fra deg til dette skjer? Du klarer liksom aldri å komme deg videre?
Slettet bruker
19.11.2023 kl 21:05 6607

En idiot forblir en idiot om han ikke minnes på at man er de😄
markie
19.11.2023 kl 21:44 6659

Takk for svar her. Disse tilgangene er tilrekkelig for stor økonomisk suksess for alle oss aksjonærer. I mellomtiden er det greit å fortsette fylle på. Synd den dippen nærmest er konstant. Aksjene hoper seg opp. )) Blir dess hyggeligere når flere ønsker seg inn. Med hastigheten selskapet fortsetter tjene penger vill det definitivt hende noe for oss aksjonærer på et tidspunkt Aksje investeringer er en tålmodighets prøve. Hvilket ikke mange ser ut til å forstå lenger.
Det værste med denne aksjen er den lave omsetningen.
Makrobaronen
19.11.2023 kl 22:19 6676

Ville folk snittet ned kommende uke eller vente stille i båten? Har et snitt som er endel over forrige ukes sluttkurs. Og tipper kursen faller kommende uke, Føler noe oppside har forsvunnet av tapt sak og at pnor på paye 3mill$,. Føler også pnor er vanvittig tung så «raske penger» er det ikke her, så blitt litt mer reservert på å handle vær bidige måned. Ledelsen er taus og ting tar tid
E Desperados
20.11.2023 kl 07:34 6523

Aksjekursen lever sitt eget liv uavhengig av fundamentale verdier. Så snitt ned om du har tenkt å bli her lenge, ellers ikke. Selskapet prises jo omtrent til net cash, så er uansett ingen eiendelen her som verdsettes til noen verdens ting. Så sånn sett er det jo umulig å spå aksjekursen 🤷‍♂️ Men med en olje-/gasspris på 80$ og en diskonteringsrente på 10% så er nåverdien av PNGF Sud 15-16 kr, PNGF Bis 5-6 kr og AJE 15-20 kr avhengig av når de får startet opp produksjonen. Så du får igjen pengene dine med gode renter her om du har tålmodigheten. Men om du blir frustrert om kursen går ennå lengre ned før det på er tidspunkt snur så ville jeg ikke snittet meg ned.
nkamok
20.11.2023 kl 10:18 6319

Modsat 3-4 skribenter her inde (nok uden aktier) 😉, så ser det da heldigvis ud til, at Senegalsagen er en “nonevent” i forhold til aktiekursen 😎 Den kan måske endda, efter min mening, tolkes i retning af det positive 🙏🏻😇
JUICEitUP
20.11.2023 kl 13:46 6063

Går du inn for å irritere/terge? Du må da skjønne selv hvor idiotisk det du sier er. Du forer jo trollet. Det hevdes at enkelte medlemmer i denne sekten klarer å vri alt, enten nøytralt eller negativt til å bli positivt. Og det er jo akkurat det du driver med.

Du har vært med lenge nok til at du skjønner at det du skriver er spøyt. Det var flere her inne som håpet på å finne en stor krukke gull ved enden av regnbuen. I stedet fikk vi servert en dom som sier at PNOR skal betale nesten alle saksomkostninger som koster oss flere 10-talls millioner kroner. For å si det med klartekst for det trengs tydeligvis - VI FIKK IKKE PENGER, VI MÅ BETALE PENGER!!

Vi fikk altså ikke det som disiplene håpet/trodde på, men det stikk motsatte - et krav. Og det er positivt?

Gud hjelpe meg hvor dårlig stilt noen er.
Harvald
20.11.2023 kl 15:04 5934

Da er det A4-lisensen i Gambia som Pnor fortsatt har i MSGBC-bassenget etter at Guinea-Bissau er solgt og rettsaken angående Senegal er tapt.

Noen som har noen tanker om utviklingen her? I årsrapporten 2022 nevnes det at det ble satt opp en 3-årsplan hvor målet til Pnor var å bestemme i mai 2024 hvorvidt det skulle bores utforskningsbrønn (forhåpentligvis sammen med partner) eller droppe hele greia. Kan det være mer aktuelt å selge hele A4-lisensen i Gambia nå som de andre lisensene er borte?

Forøvrig spennende greier med disse lisensene. Guinea-Bissau var verdsatt til 0,7mill $ i regnskapet og ble solgt for 25mill + evt. 30 + 30mill $.
Gambia er verdsatt til 4,5mill $ i regnskapet og kan ha høy salgsverdi den og?
nkamok
20.11.2023 kl 15:11 5929

Ha ha ha tak for de fine ord 👍🏻Ja jeg har været med i flere år og set trolde komme og gå . I mit job laver jeg ikke andet end at bedømme om folk lyver eller taler sandt, og det er jeg faktisk god til 😉Nogle må mene det samme som mig, siden kursen er i grøn. Jeg siger ikke, at det var positivt, at de tabte Senegal !! Jeg mener blot, at Pnor pt. har rigeligt at arbejde med, som vil generere store summer med forholdsvis lav indsats. Senegal ville betyde kæmpe udfordringer med farmout tidsgrænser og betaling af licenspenge, som måske også ville være gået tabt. Jeg havde helt klart håbet på en eller anden form for kompensation, som jeg skrev i fredags, men nu skal de så heldigvis “kun” af med 3 mill$. Deri ligger det positive - du bør nok læse og forstå min ven 😉
Redigert 20.11.2023 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
E Desperados
20.11.2023 kl 15:47 5919

Commit to drilling på A4 må bestemmes innen 18. mai 2025. Enten gir man lisensen fra seg eller så må man borre. Hadde man fått tilbake SOSP så hadde det allerede vært commit to drill på den på 40 MUSD, så da hadde man nok gått med A4 også da det ikke hadde blitt så mye dyrere i forhold til hva man uansett måtte ut med. Nå ser jeg vel heller for meg at de gir den fra seg om farm-out ikke går i boks da det nok er for mye penger å risikere selv om de skriver i årsrapporten at den har svært attraktive prosenter for kommersiell olje basert på siste seismikk. Skulle ma få solgt/farmet ut 100 % på A4 er hvertfall min mening at den bør være en del dyrere enn hva GB ble solgt for, men det er jo dypere vann, så mulig man havner på en pris i omtrent samme området.
nkamok
20.11.2023 kl 15:55 6071

God beskrivelse af situationen E D - jeg er helt enig 👍🏻
Tm3P
20.11.2023 kl 18:59 5918

Positivt eller negativt, utviklingen i aksjekursen etter dommen er i hvertfall et krystallklart tegn på at aksjekursen ikke baserer seg på hva som skjer i virkeligheten.

markie
20.11.2023 kl 21:13 5750

Avgjørelsen de risker i det minste selskapet noe. Det blir med 3 mill$ i saksomkostninger .
Makrobaronen
20.11.2023 kl 21:32 5731

Enig! Bra å prøve å feile, nå må vi se fremover å krysse fingrene for at selskapet får frem verdiene i selskapet til investorene på gata! Ledelsen har en jobb å gjøre, blir spennde å se hvor mye penger de har på bok i Q1. Pengene stackes på konto eller går de direkte til utvikle aje? Vinn vinn uansett! Håper på noen seriøse % neste år, muligens en julekule?
Tm3P
20.11.2023 kl 22:35 5644

Hvor lang tid tar det å utvikle Aje før pengene begynner å renne inn?
Vil forhåpentligvis være mulig å selge en andel med gevinst etter at de har kommet lenger i løypa.
Redigert 20.11.2023 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
E Desperados
20.11.2023 kl 23:03 5603

Siste publiserte tidslinje estimerte 18-24 måneder fra byggestart til produksjonsstart. Ting tar tid, så kan nok hvertfall regne 24 måneder fra man starter til det er produksjon. Men forhåpentligvis får vi en nyere oppdatering nå snart i og med at selskapet nå sitter med størsteparten av eierandelen.
Nybegynner2
21.11.2023 kl 08:52 5349

Snakket her for leden med oljeanalytiker vedrørende PetroNor og manglende dekning. Svaret var at dette var et spennende selskap, men for risikabelt å mene så mye om på grunn av økokrim sak. Er det noe meglerhus og analytikere ikke ønsker å få noe Google treff på er anbefaling og korrupsjon gjeldende samme selskap. Det at økokrim saken (kanskje) ikke har direkte relevans til PetroNor, er uten betydning så lenge PetroNor er så nært tilknyttet gjennom Søvold og Gerhardsen som tross alt var to av toppene før i selskapet. Ingen dekning eller offentlige analyser om PetroNor før økokrim sak er lukket. Det er nok av andre Energi selskaper å dekke, og det gjør det heller ikke lettere for PetroNor at de kun per tiden har 1 inntektskilde hvor produksjon er litt over 5' bopd. Dette gjør også indirekte eksponering litt for høy til at meglerhus skal mene så mye.
Bsingh
21.11.2023 kl 14:11 5120

Syntes at det høres fornuftig ut Nybegynner2, og det er litt det samme synet jeg har selv. Uansett om PNOR ikke er dømt som selskap, så virker det som mange parter er tilbakeholdne enn så lenge. Både investorer, analytikere, og noen småsparere vil nok være skeptisk til en pågående sak. For refleksjonens skyld, så har det seg også sånn at SOSP akkurat røyk i ICSID. Det har 0 sammenheng med Økokrim, men poenget er at Økokrim saken kan faktisk gi et negativt utfall (Selvom jeg tror det er lite sannsynlig), uavhengig av hva vi tror her. Om det blir noe negativt utfall, vil jeg tenke at man får en smekk på fingrene. Som investorer på utsiden av aksjen, så kan man like gjerne vente, og heller se på andre aksjer i mellomtiden, i stedet for å risikere pengene sine på et utfall som man har 0 forutsetning for å forutsi. Det finnes faktisk aksjer der ute som virkelig går sin gang. Syntes det videre er dårlig av Økokrim å ikke komme med noe som helst input rundt saken, dette her går utover småsparere også. Snart er vi vell ved 2 års markøren, og hadde saken dems vært så utrolig sterk, så er det nærliggende å tro at man skulle kunne ta noen skritt fremover i saken (Istedet for å frifinne styreleder f.eks.). Dette her er vell den nye Tom Hagen saken, hvor de sitter med ca. ingenting, men venter på at noe skal dette i fanget på dem. Veien til å innrømme at man har gjort feil er vanskelig for veldig mange, så da er det vell bare å dra denne saken lengst mulig i håp om at man har flaks og får noe ny info lengre ned veien.
Redigert 21.11.2023 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
klaesp
21.11.2023 kl 14:21 5099

Enig, det er ingen seriøse aktører/investorer /fond/ meglerhus som vil ta i denne aksjen. Økokrim saker og tap hos ICID i vest Afrika forteller alt om situasjonen.
Nå er sånn at JP vurderer å gjøre tiltak , mulig ny runde i rettssystemet, ref artikkel som jeg postet for noen dager siden.
Nybegynner2
21.11.2023 kl 14:58 5075

Må supplere med at samme analytiker sa at PetroNor er et spennende selskap, og sammenligner en multipler med øvrige energi selskaper, så er selskapet underpriset. Ettersom de har begrenset med gjeld, og en eventuelt Aje satsing vil høyst sannsynlig bli finansiert med fremmedkapital, er dette et selskap hvor du kan få høy avkastning ved at de genererer betydelig med fri kontantstrøm som kan utbetales til aksjonærene. Så vil tiden vise om dette skjer.
Kvike11
21.11.2023 kl 15:11 5296

Økokrim sagen har intet med PNOR at gøre, det er klart og tydeligt sagt af Økokrim.
Når sagen mod de skyldige i Afrika er færdig, vil det sikkert påvirke kursen på PNOR i opadgående retning,
måske endda meget kraftigt.
Indtil videre tjener PNOR hvert eneste år, det samme som hele selskabets værdi, og de har forventning om større salg af olie i år.
Alt det negative som alle kan fordreje om selskabet er spild af tid og manipulering af sandheden.
Ledelsen kæmper en kamp for at få projekter i gang og AJA kan blive en milliard forretning for PNOR.
Forventer 2024 bliver et spændende år, men høj indtjening og mange gode nyheder, måske tilbagekøb af aktier m.m
markie
21.11.2023 kl 20:46 5077

Med dagens svake krone kurs. Der selv høy oljepris ikke klarer rette på dette blir pnor utrolig billig. Spesielt når ikke børsen vill prise inn verdiene. Oslo børs er jo litt spesiell og liten ,flokk mentaliteten råder.Cash beholdning vokser nå raskt. Slikt passer garantert inn hvor som helst. Håper nesten hele greia blir slukt på et tidspunkt. Vi trenger konkret nytt rundt AJE.
Goliaten15
21.11.2023 kl 20:50 5307

PetroNor E&P ASA: Webinar for Q3 2023 results, Tuesday, 28 November 2023

Oslo, 21 November 2023: PetroNor E&P ASA (OSE ticker: “PNOR”) will announce its results for the third quarter of 2023 on Tuesday, 28 November 2023.

The interim report and the presentation material will be published on www.newsweb.no and on the Company's web site, www.petronorep.com at around 06:30 CET.

At 09:00 CET on the same day, interim CEO Jens Pace will present the results in a webcast.

The presentation and subsequent Q&A session will be held in English and may be viewed live at: https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20231128_1/

A recording of the event will be made available on the Company’s website after the webcast.

For additional information, please contact:
Investor Relations
Email: ir@petronorep.com
www.petronorep.com
Bsingh
22.11.2023 kl 12:11 4901

Kvike11

Vi er nok ganske enige, og som jeg nevnte, så har ikke saken noe å gjøre med PNOR. Det betyr dermed ikke at det ikke påvirker aksjekursen, noe jeg tror den gjør i veldig stor grad. At de tjener bra med penger, og har spennende ting i pipelinen er det ingen tvil om. Som Nybegynner2 nevnte, så har ingen sagt at dette er en dårlig aksje, tvert imot. Den fremstår nok som veldig spennende, men den pågående saken (Mot to privatpersoner ja), har definitivt ikke vært positivt for aksjen. Det er ikke noe å stikke under stolen, hvertfall ikke når du ser på kursutviklingen de siste årene. Noen mener at kursutviklingen har en annen forklaringen, jeg tror at når vi på dobbel oljepris og dobbel oljeproduksjon prises til halvparten av hva den en gang var verdt (Oljepris på 40$ & produksjon på rundt 2700 boepd = 1,4 i kurs), så er det veldig klart og tydelig at folk regelrett ikke vil ta i aksjen. Om du mener at det er en annen forklaring, så må du gjerne komme med den, men det forandrer ikke på volumet og omsetningen som pr. i dag er veldig dårlig. Dette mener jeg kan oversettes videre til at det er 0 interesse for aksjen. Hadde ledelsen kjempet på en mer synlig måte, så hadde det kanskje også vært gunstig, men vi hører ikke et pip fra dem. Å være så lite åpen som de er, er veldig arrogant mtp. hvor lite verdier de har klart å skape for oss aksjonærer. Til de av dere som lurer, så sitter jeg på samme beholdning, og har ingen planer om å selge. Jeg tenker at dette er småhumper på veien, og at kursen burde få noen år på å løfte seg skikkelig. Men, som aksjonær fra rundt år 2018, så håper jeg du også forstår frustrasjonen. Når man har sittet i 5 år og man er sånn ca i 0/break even, så blir man litt bekymret for hva de neste 2-3 årene skal bringe. Det er en ærlig sak, og jeg tror det er veldig mange som tenker likt som meg her.
Kvike11
22.11.2023 kl 12:49 4867

Er helt enig med dig, kursen har intet med virkeligheden at gøre.
Olie selskaber tjener masser af dollar, og kursen stiger på de fleste, mens PNOR ikke har formået at følge med op.
Burde være over 16 idag, og endda betydelig højere.
Pensionsselskaber og fanatikerne skriger olie no go.. det har intet med virkeligheden at gøre.
Mig bekendt er det olie selskaberne der tonser milliarder ind i den grønne omstilling, til trods for de taber penge på det.
Vi kan ikke undvære olie, slet ikke i Norge, der ikke har forlængere ledninger mok til at lade de elbiler op der er i dag, hvordan skal de så ikke gå , når der kommer 5 gange så mange, det hele brænder sammen.
El biler er også stavnsbundet, da der er så stor brandfarer at de ikke kan transporteres via skib, uden betydelig farer, man kan ikke slukke en brand i en elbil..
PNOR er godt klar over de ikke er gode til at informerer marked, jeg håber de finder en løsning
Imens tjener PNOR som aldrig før.
Er selv long, og glæder mig til kvartalstal, inden længe, det er positivt de begynder med det.
Tror på tilbagekøb, eller udbytte, hvis det hele ikke er solgt inden til kurs 20 plus
i 2024
Redigert 22.11.2023 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Harvald
22.11.2023 kl 13:47 4792

Blir spennende å se hva Jens kommer med på presentasjonen. Vil tippe det blir gitt sterkere signal om utbytte til neste år, så lenge det ikke dukker opp noe uforutsett som krever mye cash.

Har ikke god oversikt over kontantbeholdningen, men den bør vel ligge på 70-100mill $ i mai dersom ingen store endringer oppstår i mellomtiden?
Skulle vel gi greit rom for utbytte i størrelsesordenen 30-60 mill $ eller er det noen store utgifter jeg overser? Betaling for infill, etc...
Redigert 22.11.2023 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
E Desperados
22.11.2023 kl 14:41 4825

Det skal betales ca 15 MUSD for siste del av infill-drillingen, så avhengig av hvor jevnlig de løfter så er 70-100 MUSD et godt estimat i mai. Håper også vi får litt klarere føringer angående utbytte, men det avhenger av at AJE faktisk skal lånefinansieres i sin helhet som tidligere nenvt. I såfall tenker jeg at 50 % av overskuddet etter skatt fint kan betales ut i utbytte fremover. Og da snakker vi altså 2 kr i året per aksje.
JUICEitUP
23.11.2023 kl 10:47 4372

Det tror jeg ikke noe på før jeg ser det.

Det er noe fishy som foregår i PNOR. Vi vet at ledelsen ikke jobber for alle aksjonærene i fellesskap. Da hadde de agert helt annerledes, eksempelvis med IR. Det som derfor er mest sannsynlig er at de jobber for de få. De tålmodige her tror jeg blir skuffet når selskapet blir kjøpt og tatt av børs for spott pris.
Mdg1
23.11.2023 kl 10:50 4367

Tror det er for mange aksjer på private hender til at de får kjøpt selskapet uten å betale en fair pris
solid1
23.11.2023 kl 11:06 4382


Det «fishy» som eventuelt foregår skyldes nok ikke ledelsen.

Etter min mening har de levert imponerende resultat over lang tid. Vi småaksjonærer oppfører oss imidlertid noe underlig.

Vi blir trolig godt informert om fremtidige potensialer nå den 28/11. Mulig det blir en lifting til i år, hvilket gir selskapet et ubeskrivelig resultat for året.
Ettersom vi allerede har et meget godt resultat for 2023, ønsker jeg personlig at denne lifting gjøres i januar, hvilket gir en «flying start» også for året 2024.

Å skylde på ledelsen er etter mitt syn feil. 😊🍻
E Desperados
23.11.2023 kl 13:35 4237

Jeg tillater meg å være uenig. Selskapet har i 2 rapporter på rad snakket om utbytte fra og med neste år og de har også vært positive i guidingen sin for produksjon for neste år. Hadde de ønsket å gruse aksjekursen mest mulig kunne de gjort som BWE å guidet mye dårligere enn markedet forventer. Så jeg tror faktisk ikke at de forsøker seg på aksjedrap her, kun det at de ikke evner å få meldt kursen opp på bare ord. Så her trengs det et klassisk tilfelle av "show me the money"
Slettet bruker
23.11.2023 kl 15:49 4022

Styret evner bare ikke å skape interesse for selskapet. Punktum.
zaq1
23.11.2023 kl 15:50 4025

Ok, men er d egentlig styret sin jobb?

Styret har ansvaret for at det det fastsettes planer, budsjetter og retningslinjer for driften, mens daglig leder er ansvarlig for at selskapet ledes etter retningslinjer og vedtak i styret. Styrets og daglig leders ansvar er nærmere definert i Aksjeloven og Stiftelsesloven.
Redigert 23.11.2023 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.11.2023 kl 16:01 3978

Mulig det ikke står nedskrevet i selskapsservituttene men det hører jo med til sjeldenhetene at et styret har 0 interesse av marked og kurspleie.. Vent og se til kvartalspresentasjon.. Kommmer som vanlig til å være en kjedelig, traust seanse med høytlesning fra en rapportmal hvor de har fylt inn feltene der det står"fyll inn" fulgt av en seanse der de ordrett gjentar fra tidligere kvartalsrapporter hva som er fremtidig planer.. Eneste forskjellen er vel at planene er syttet litt lengre frem i tid. Nå avsluttes det hele med null kritiske spørsmål fulgt opp av innlegg her inne dagen etter med skryt av styret og hva de får til med påfølgende kommentarer so." Nå skjer det, 15 kroner neste, nå går toget" frem til neste presentasjon. Med nye håp og nye lovnader... Hvorfor kjører de ikke bare forrige presentasjon i reprise og endrer noen tall?