NEL - Fredericia

Ajax1
NEL 03.01.2018 kl 12:01 13454

Jeg lurer på om planene for elektrolyse-anlegg ved Shell-Raffineriet i Fredericia som NEL og Shell har utarbeidet vil bli videreført nå som det er avklart at Shell likevel ikke selger anlegget til Dansk Olieselskab Holding.
Som jeg kan forstå det så er ikke vilkåret for at danske stat skal bidra med DDK 50 millioner til prosjektet at Dansk Olieselskab Holding overtar Shell-raffineriet i Fredericia.
Er det noen som kan bidra med info om denne sak ??

https://frdb.dk/fredericia/Shell-handlen-til-en-halv-milliard-kroner-der-gik-i-staa-hen-over-en-juleferie/artikel/161736

https://www.fyens.dk/Fredericia/Shell-ser-potentiale-i-energiprojekt-med-brint-i-Fredericia/artikel/3187429
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 12:07 8318

Hvis det ikke blir ordre her så tror jeg nel må komme med en melding om det.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 13:07 8172

Hvorfor? Selskap gir jo ikke gir melding om uteblitte oppdrag? Da NEL rykket ut med en pressemelding for å respondere på oppslaget i dansk presse, sa de etter det jeg husker ingenting om at prosjektet ville bli gjennomført.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 13:18 8134

i det her fallet beror det kanske lite på vad man meldt tidligere. Hvis de har sagt at de skal få en order her så borde de upplysa om att det ikke blir det.

Hvis de ikke sagt nåt, då trenger de kanske ikke det.

Her på forum har ju Fredrica varit inprisat i kursen till gott over 100 %. Vore snyggt av NEL at upplysa om fredrica, hvis store deler av markedet tror at det blir av.



Redigert 03.01.2018 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
Lucky
03.01.2018 kl 13:19 8132

Pengene som var "avsatt" ble ikke bevilget før nyttår, så de gikk tilbake til statskassen vil jeg tro. Men en NEL kontrakt kan jo likevel komme herifra om ikke så lenge. Ekstraordinære bevilgninger må da til, men sannsynligheten er vel betraktelig redusert for at det blir en snarlig kontrakt her. Har da større tro på kontrakter ifra Østen og Australia, samt noe i Tyskland og en del flere stasjoner i USA.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 13:53 8022

@Larsson
Fredrica har neppe noen betydning for dagens markedspris på NEL, kursen falt vel snarere litt som reaksjon på at meldinger uteble før jul.

Men forventninger om Frankrike preger nok til en viss med i dagens markedspris. Likevel er jeg overbevist om at kursen vil øke betydelig om hydrogenprosjektet i Frankrike blir en realitet, nå er det jo bare et forprosjekt.
Redigert 03.01.2018 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 13:58 8010

Finns en tråd om Fredrica på gamla forum;

NEL - Skulle gjerne hatt Fredricia på bordet i romjulen.

Där är man säker på at det ska komma en kontrakt.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:01 7987

Vil ikke kopiere og legge ut spørsmål og svar her, men for de som er med i Facebook gruppen foreligger det nå svar på dette konkret.

Nel utelukker ikke realisering av prosjektet i Frederica, men kan komme noe senere enn først antatt.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:02 7976

På HO er det mange som er sikre både på det ene og det andre. Jeg har vært inne på dette før, slikt kan man toke innen teorien om kognitiv dissonans. (F.eks.: Før kampen er tilhengere av et fotballlag er overbevist om at de kommer til å vinne, å tro på tap vil gi kognitiv dissonans.)

Man bør lese mange innlegg på HO i lys av en slik forståelse. Men som sagt, Fredrica uteble og kursen har falt litt som følge av uteblitte (eller forsinkede) kontrakter. Vi ikke om Fredrica vil bli aktualisert på et senere tidspunkt, siden interessen var der, blant annet fra sosialdemokratene i Danmark. HO har svært liten inflytelse på aksjekursen til et selskap, og den "viten" enkelte må ha fremmet om Fredrica var allerede falsifisert på julaften.

Enhver som "vet" på HO bør håndteres med forsiktighet.
Redigert 03.01.2018 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:06 7959

Se der, ja! Alltid nyttig å lese det Rodjers skriver...
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:12 7930

Scrivener,
Vet ikke om du er medlem i Facebook gruppen, men dersom ikke kan det anbefales på det sterkeste.
Her blir det aller meste om hydrogen og NEL angår delt for medlemmene. Meget nyttig for de som ønsker "Det lille ekstra"
Redigert 03.01.2018 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:13 7919

kan insidersalg ha nåt samband med tidspunkt til den her infon så har ledelsen en del at forklare.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:15 7885

veldig farlig med slike facebookgrupper der kritiske röster stengs ute. Har sett det i noen aksjer.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:18 7894

Larsson,
Innsidesalget er en saga blott nå, det var uheldig for kursutviklingen på kort sikt, men tydelig nødvendig ref. meldingen fra Nel.
Det siste lille innsidesalget var av det mer unødvendige og dumme slaget, men en kan aldri gardere seg mot slikt.
Hadde Løkke eller Simonsen valgt å selge seg ned hadde jeg vært mer betenkt.
Business ås i usual nå og vi venter at kontraktene vil komme hyppigere i år og av en mer slagkraftig størrelse.
jonnyvang
03.01.2018 kl 14:19 7873

Hentet fra FB "Fått svar fra NEL.

Følgende spørsmål ble stilt:
"Jeg skjønner at du ikke kan si noe om kontrakt og muligheter, men er situasjonen rundt den mulige offentlige støtten avklart nå som vi har gått inn i et nytt år?
For å være helt konkret; vet du om de omtalte midlene er ført tilbake til statskassen eller er det fremdeles håp om at dette anlegget blir realisert som skissert på senhøsten 2017?"

Svaret fra NEL:
"Fredericia er ikke helt avklart helt ennå nei, noe som betyr at det fortsatt er muligheter for å realisere prosjektet som planlagt, men noe seinere enn først antatt."
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:20 7863

Hallo der i gården? Facebook er ikke bra, jeg misliker FB sterkt (de ødelegger for mye, ikke minst har de i økende grad en negativ effekt på demokratiet). Men det bør vel være grenser for hvor redde vi blir, Larsson. Du kan jo kontakte NEL og se om den opplysningen som er gitt er riktig.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:26 7842

Er da ingen problemer med en Facebook gruppe som sprer nyheter om hydrogen.
Det er frivillig og dersom en selger seg ut av Nel så melder en seg ut av gruppa. Fordelen med en slik gruppe er hvertfall at alle har det samme ønsket: At Nel gjør det bra og at kursen på aksjen stiger til det beste for alle.

Det er ikke realitetene her hvertfall.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:28 7788

Det her er IKKE ok!

Bara 3 månader sen;

http://nelhydrogen.com/news/regarding-potential-large-scale-energy-storage-project-in-fredericia-denmark/

Og så 3 månader senare, i en facebook/mail-kommentar så får noen veta at det er forsinket.....?!

Forsinket...vi vet alla at det innebär at det ALDRIG vil bli av. Finns otaliga exempel av det.

Det her forklarar varför kursen gått ner den her uken. Noen visste. Noen hade fått veta av NEL. Andra ikke.

Det er ikke ok. Alla i marknaden ska ha tillgång till samma information, så långt som möjligt. NEL skal ikke ge olika info.

Det her er ikke ok.

Derfor lurer jeg igen på om det er sån at insidersalget beror på, med den bristande info-kulturen, at de kände till detta. Observera at de som solgte er danskar, og at snakket om skatt blev motbevisat.

Detta är inte ok. Jag ska undersöka om det kan rapporteras.



Redigert 03.01.2018 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:36 7791

Nå må du jammen gi deg Larsson, det er direkte usaklig det du kommer med.
For det første har dette aldri vært sikkert. Nel måtte rykke ut en melding da Nel var nevnt i en artikkel i Fredericia Folkeblad på høsten 2017.
I artikkelen stod det at det kunne bli en realitet, ingenting var avgjort hverken av politikerne eller av Shell som eier raffineriet.
Og hvem skulle selge Nel selv om dette aldri blir noe av? Vi snakker potensielt om en 130 mill kontrakt.
Nikola kontrakten kan potensielt være verdt 30 - 50 mrd de neste 10 årene.

Nei, tror du må tenke deg om.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:42 7741

jeg er mest fokusert på okulturen i NEL.

Forst insidersalg, sen insidersalg, sen två artiklre i FA. Sen idag så ger de info till facebook og mail. Det er oprofessionellt.

Ikke fel at ge svar på mail, men när det ligger en pressmelding i bunn som er kun 3 månader gammal, då må det vara på plass at de tenker sig for 2 gånger innan de sender mail.

Kann si det er lov orderverdi, men nästa gång så svarar de på spörsmål om milliarder. Det er en okultur i bedriften som vi på ta på allvor.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:44 7711

Larsson, kunne du lese avisartikkel om at Fredrica ikke ble solgt likevel? Da kan ikke offentige myndigheter i DK gjennomføre de planer de hadde.

Beklager, men jeg må få si det. Jeg synes Larsson virker preget av frykt og konspirasjonstenkning, og jeg har tenkt det flere ganger før.

"Forsinket...vi vet alla at det innebär at det ALDRIG vil bli av. Finns otaliga exempel av det."

Ja, Nikola f.eks.?
Noke et eksempel på at noen tror de vet, selv om de ikke vet noe som helst.

"Det her forklarar varför kursen gått ner den her uken. Noen visste. Noen hade fått veta av NEL. Andra ikke." Om dette hadde vært viktig, hadde innsidesalg som ikke var knyttet til skatt vært store, men den var svært liten (dvs aksjer for ca 200k kroner var det vel).

Kursen gikk først ned pga innsidesalg (en saftig overreaksjon på denne type innsidesalg knyttet til skatt), og så litt mer ned pga uteblitte kontrakter. (Jada, Larsson, jeg leste dine utlegninger om at du ikke trodde på at innsidesalg var knyttet til skatt, og det var ikke overbevisende.)

Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:47 7704

På bakgrunn av det de har skrevet i meldingen ser jeg ingen betenkeligheter med svaret fra Nel idag.
Burde heller være et kjøpssignal spør du meg siden det fortsatt kan bli realisert.

If the project is realised, Nel and the partners in the project will be able to provide energy storage to the Danish power grid whilst producing green hydrogen for both the local refinery, as well as hydrogen for general transportation purposes like cars and busses.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:49 7653

ja, i pressemleding den 22 september, så har de lenk til avisen i dk;

http://frdb.dk/erhverv/Socialdemokratiet-vil-kanalisere-vaekstmillioner-til-groen-energi/artikel/143180

Så det vore på plass med en ny pressemelding nå med en lenk til den siste artikeln og info om forsinkelse.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:51 8097

Se her.

vilken tid idag fikk dere svar i facebook-gruppen? vi har en dipp ned mot 3,29 kl 9,30. Det var helt sikkert då svaret kom.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:51 8125

Stikkordet er fortsatt det samme nå som i høst"If the project is realised"

Ingenting av det Nel har kommet med er endret, derfor ingen grunn for ny pressemelding.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:54 8052

De borde aldrig kommit med pressmelding till at börja med, men når de nå gjort det så borde det også komma en melding når projektet er avbrutet.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:54 8087

Du må slutte Larsson, nå blir det for dumt.
Svaret kom når jeg skrev det er på HO for en time siden eller så.

Tror du virlkelig at noen selger sine aksjer grunnet dette?
Mitt utgangspunkt var på bakgrunn av artiklene at dersom det ikke kom en bestilling før 31.12 så var løpet kjørt. Svaret fra Nel idag viser at det fortsatt er en mulighet og med dine konspirasjonsteorier burde vel heller Nel ha steget litt nå.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:56 8077

Sånn, da er det nok for min del idag, dette blir på et nivå som jeg ikke gidder å bruke mer tid på å forsvare.

Med ønske om en fin dag videre!
Slettet bruker
03.01.2018 kl 14:57 8003

ja nu slutar jag. Var på scania idag och hörde det de sa, den firma er snart konkurs. Og sen komma hem till det her. vi snakkes.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 15:01 8028

Larsson, seriøst. Du irriterer meg. Du skriver før du tenker.
Det kom en avisartikkel i Danmark. Da måtte NEL rykke ut med en melding, kunne ikke la dette henge i lufta.

Bare du vet om du også i andre sammenhenger er preget av frykt. Men jeg synes du skal vær mye, mye mer ydmyk i dine stadig gjentakende påstander om konspirasjoner. Du har mye annet å fare med enn måten du opptrer på nå.

Jeg kuttet ut det gamle forumet pga enkelte rare debattanter, nå fikk du meg til også å tenke at det kanskje er for dumt å delta her.
Redigert 03.01.2018 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Ajax1
03.01.2018 kl 15:01 8028

Larsson, det er jo bare å gå til Facebook gruppen til Hydrogen Investors - NEL - Powercell. Der spør du bare om å få bli medlem. Det får du bli. Men det er klart at hvis du spammer trådene på Facebook gruppa til NEL på samme måte som du holder på her på HO så blir du nok fort sparket ut igjen.

https://www.facebook.com/groups/1660373334267282/?multi_permalinks=1770421663262448&notif_id=1514938379277168&notif_t=group_highlights
oppvigår
03.01.2018 kl 17:08 7739

Ser det er noen besser vitere som gir inntrykk av at de vet bedre enn Larsson. Men han har et poeng. NEL skulle ikke besvart spørsmålet.

Svaret fra NEL:
"Fredericia er ikke helt avklart helt ennå nei, noe som betyr at det fortsatt er muligheter for å realisere prosjektet som planlagt, men noe seinere enn først antatt."

Det er opp til enhver å tolke dette svaret, som alle burde hatt tilgang til. Muligheter er muligheter, men tror at disse muligheter bare blir en drøm for enkelte heretter.
La oss håpe på noe mer håndfast enn bare muligheter i 2018.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 17:28 8403

Det er et interessant poeng: Skal bedrifter svare på slike spørsmål? Jeg mener ja, selv om det kanskje gir spekulasjone/ulike tolkninger.
Hva om de hadde latt være å svare? Jeg tror ikke det er bedre og det hadde på sin side også gitt spekulasjoner. Nel virker å kjøre en linje med åpenhet. Jeg liker det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 17:47 8360

Oppvigår,

Vil jo anta at det er undertegnede du sikter til i denne sammenheng.
Men jeg er uenig.
Artikkelen i seg selv sammen med pressemeldingen sier ikke annet enn at Nel er nevnt i et mulig business case. Hverken Shell eller Nel sier noe om tidsaspektet rundt Dette, det er det politikerne som gjør.
Synes det er flott at Nel svarer på henvendelser fra "mannen i gata" Svaret som er gitt strider ikke mot noen ting etter min vurdering.
Å insinuere at direktørene solgte grunnet dette faller på sin egen urimelighet. Nei mottok ordrer for over 60 mill rett før nyttår, etter at de hadde solgt.
Nel har heller ikke for vane å strø om seg med børs sensitiv informasjon. Har selv mailet til Simonsen om konkrete caser og fått til svar at det kan de ikke uttale seg om.
Ift. Børsmeldinger kan en heller ikke ta dem på at ulik informasjon har nådd markedet, de opptrer profesjonelt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 17:57 8323

Slik som meldinger tolkes her på forumet spiller det ingen rolle hva Nel melder. De kunne like gjerne pøst ut Dilbert-striper.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 18:00 8317

Deler absolutt Rodjers oppfatning.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Ranudo
03.01.2018 kl 18:04 8285

Kan forstå at svaret KUN er delt på FB-gruppen! Det er ikke ok - hvis man som ledelse i et børsnoteret firma deler information,som kan have kurspåvirkning, bør dette naturligvis meldes via børsens infomedier, således at alle aktionærer har adgang samtidig!
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 18:19 8245

Takk Fernet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Framtia
03.01.2018 kl 18:20 8156

Spekulasjonene nærmer seg de vi så før Nel fikk tillit fra Nikola! Jeg syntes det virker svært sannsynlig at Nel skulle lande avtalen med Nikola, noe jeg også mener å være tilfellet med Federica. Spørsmålet vi bør stille er heller; " Hvem andre skal kunne levere tilsvarende utstyr, når det virker som markedet er enig i at Nel besitter beste teknologi....? Det som gjenstår å se er om prosjektet blir realisert...Fererica er ett av tre prestisjeprosjekt, som myndighetene ønsker å se gjennomført. Da gjenstår det bare å vente på "good news" :-), eller...
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
oppvigår
03.01.2018 kl 18:22 8155


Svaret fra NEL:
"Fredericia er ikke helt avklart helt ennå nei, noe som betyr at det fortsatt er muligheter for å realisere prosjektet som planlagt, men noe seinere enn først antatt."

Dette svaret kan tolkes forskjellig, og man reagerer med enten ved å selge eller beholde, og kanskje kjøpe mer. Derfor var dette ikke bra av NEL å gi så få denne meldingen.
Som sagt muligheter er ikke 100%. Og mange ganger blir muligheten til hva det enn måtte være, ingenting av.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare