NEL - Fredericia

Ajax1
NEL 03.01.2018 kl 12:01 13444

Jeg lurer på om planene for elektrolyse-anlegg ved Shell-Raffineriet i Fredericia som NEL og Shell har utarbeidet vil bli videreført nå som det er avklart at Shell likevel ikke selger anlegget til Dansk Olieselskab Holding.
Som jeg kan forstå det så er ikke vilkåret for at danske stat skal bidra med DDK 50 millioner til prosjektet at Dansk Olieselskab Holding overtar Shell-raffineriet i Fredericia.
Er det noen som kan bidra med info om denne sak ??

https://frdb.dk/fredericia/Shell-handlen-til-en-halv-milliard-kroner-der-gik-i-staa-hen-over-en-juleferie/artikel/161736

https://www.fyens.dk/Fredericia/Shell-ser-potentiale-i-energiprojekt-med-brint-i-Fredericia/artikel/3187429
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 18:28 9010

Det er vel strengt tatt ikke der usikkerheten ligger. Det var offentlige penger til overs på 2017-budsjettet. Hva som skjer nå, i 2018, gjenstår å se.
Men, siden hydrogen generelt blir mer aktuelt, er vel neppe dette prosjektet dødt.
Ikke alle er som Spetalen, heldigvis. Noen vil godt for miljøet uavhengig av om de selv tjener penger på det. Vi får se om finansieringen blir klar i år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
umoe
03.01.2018 kl 19:17 8859

Nye tall fra El bil salget når alle topper, det snakkes kun om EL og hybrid biler i dagsrevyen.
Ikke et ord er nevnt om Hydrogen biler.
Hva skyldes det?
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 19:26 8909

Norge skiller seg veldig fra resten av verden der, det er vel primært knyttet til den store subsidieringen av el-biler. F.eks. har antallet Teslaer på norske veier gjentatte ganger vekket internasjonal oppmerksomhet. Teknologien for utvinning av hydrogen har på sin side vært mindre framskreden enn batteriteknologien.
Hydrogen er egnet for mye mer enn biler, men mange vil nok hevde at el-biler og hydrogen-biler vil gå hånd i hånd, selv om enkelte (som minst én sentral person i Toyota) hevder at elbilen vil tap i det lange løp. Den som lever får se. Men... hydrogenbiler er også el-biler! Jeg tror noen av og til sier "el" som samlebetegnelse.
Andre får utfylle, men jeg tror det viktigste svaret er at hydrogen er mye mer enn personbil. Det er snarere tungtransport, og kan brukes andre steder i energimarkedet (f.eks. Frankrikes prosjekt med NEL, Yaras planer om giga-prosjekt med hydrogen).
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
umoe
03.01.2018 kl 19:36 8884

Takk for svar

Norge burde vert et forgangs land, spesielt med tanke på at NEL er Norsk.
Kan det skyldes at ledelsen ikke har kommunisert med politikkere?

Nye Hydrogenstasjoner dukker opp, men ingen fremstøt av Hydrogenbiler.
Personlig kommer jeg ikke til å kjøpe EL, eller Hybrid bil.
Jeg venter på Hydrogenbil skal tilfredsstille mitt behov.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
rogneveien
03.01.2018 kl 20:52 8767

Etter en del tid på foraet her... jeg sier meg enig med Rodjers. Full støtte.

Løkke til
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
rogneveien
03.01.2018 kl 20:55 8721

Det er ikke dette som er spørsmålet, spørsmåler er om det blir noe av Fredrica . Hvis det blir noe av det så er det NEL som får det.
Den saken er ganske sikker synes jeg.

Ha en fin kveld
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 20:58 8734

Rogneveien,
Høres bra ut når det kommer fra en reflektert og oppegående skribent som deg.
Nå er det på tide å se framover. Når kommer årets første kontrakt? La oss håpe det ikke drøyer for langt ut i måneden før den kommer.
Mitt bet og håp er H2V bestilling på 450 mill. Vi trenger det nå for å få kursen videre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 21:17 8681

Sitter bare på mobilen så klarer ikke å få kopiert slik jeg vil, men ser at tyskerne opererer med kursmål på fra kr.4 til over kr.5.
Fint dersom noen andre på FB gruppen kan dele.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
rogneveien
04.01.2018 kl 08:07 8292

Dine refleksjoner stemmer bra overens med mine. Uansett om det blir H2V eller en annen større aktør så trenges det en kontrakt av litt størreles og med litt volum dvs over 100 mill pluss pluss for å få denne videre. Momenetet i aksjen har avtatt. Det er på tide med litt påfyll igjen, hvis ikke er jeg redd den faller noe tilbake. Jeg tror ikke vi ser 2 tallet igjen uten at noen av innsiderne selger eller annet uventet sprell som emisjoner eller lignende skjer. Vi har så mye som er uforløst at det ville være rart om ikke det kommer inn noe av litt større verdi snart. Det MÅ nesten det om vi skal komme oss opp mot 4tallet og gjerne videre. Det kommer nok skal dere se.

Ha en fortreffelig dag

Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
NEL20
04.01.2018 kl 14:03 6789

Svaret fra NEL sier egentlig ikke noe annet enn at situasjonen vedr Fredericia er den samme nå som 31122017. Det er greit å vite at de fremdeles har muligheten, men det sier ingenting om sannsynligheten for at anlegget blir realisert.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
NEL20
04.01.2018 kl 14:03 6782

Svaret fra NEL sier egentlig ikke noe annet enn at situasjonen vedr Fredericia er den samme nå som 31122017. Det er greit å vite at de fremdeles har muligheten, men det sier ingenting om sannsynligheten for at anlegget blir realisert.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 14:20 6732

det er liten chans at det blir av. Ikke sikkert NEL skulle bli leverantör. de har bränt en god del förtroende nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
NEL20
04.01.2018 kl 14:46 6632

Skulle likt å vite hvilket grunnlag du har for å vurdere sannsynligheten for kontrakt Larsson
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 15:23 6589

Fordi de sa prosjektet er forsinket, og sen finns det konkurrenter også.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 15:31 6568

Dersom dette prosjektet blir en realitet blir det med Nel. Ikke aktuelt med noen andre.
Og hva mener Larsson med at Nel har mindre fortroande?
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 15:37 6557

De taper fortroende, når de sender melding efter en positiv artikel i avisen.

Efter en negativ artikel om samme sak; Ingen melding.

Men en diskret e-post via facebook til utvalda venner. Hvem mer fikk den infon.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
krelish
04.01.2018 kl 15:40 6548

Larrson du prater bare tull, Sånne som deg som gjør at flinke folk på forumet slutter og skrive.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 15:52 6524

Larsson,
Vet ikke hvor mye jeg gidder å forklare og jeg har ikke enerett på vett og forstand, men skjønner ikke alltid hvor enkelte vil hen.
Den siste artikkelen handlet ikke om Nel overhodet. Den handlet ene og alene om Shell fortsatt skulle være eier av raffineriet eller om det skulle selges.
Og hva skulle Nel kommentere ift. det eierskapet?
Mulig jeg har misforstått noe og korriger meg gjerne.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 16:06 6502

De borde antingen inte kommenterat någon artikel, eller båda.

Inte kommentera den första men ikke den andra. Eller ikke den första, men den andra. Konsekvens alltså.

Det sagt så er det inte mycket vi kan göra åt det nu. Vi vänder blad, og hoppas att ledelsen lärt något, så vi får bettre melinger og kurs.




Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
kreinh
04.01.2018 kl 16:33 6468

Hoppas att du snart lærer något av det Rodjers skriver, Larsson...
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 17:18 6377

Vedlagt den fra Tyskland som jeg ville vist dere igår.

https://www.sharewise.com/de/company_infos/Nel_ASA/professionals
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Framtia
04.01.2018 kl 18:06 6251

Begynner å bli lei av gjentagende utvikling i Nel! Kryper stadig lengre ned dag for dag og for min del kjemper jeg hver dag for å motstå å selge, da jeg vet mye er på gang....Selger jeg, går jeg meg garantert på ett rally! Satt med en slump PEN aksjer som jeg dumpet med 20 % fortjeneste på 5,63kr og satte alt inn i Nel på 3,45! Heller ikke det lureste jeg har foretatt meg...I oljesektoren virker det å være nok å hoste så spretter kursene opp 100%, men i Nel er det motsatt! Fått inn ett desimal til nå for å tilfredsstille traderne, så da venter vel en lang nedtur. Dette såfremt takten på nyheter fremdeles holder kvatalsintervall....
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 18:21 6251

Ja, det er valgets kvaler dette her.
Har en tro på større kontrakter i nær framtid er det dumt å selge nå.
Har en ikke det vil nok Nel ligge i sjiktet 3.20 - 3.40 til noe skjer.
Nel kan til tider være kjedelig og kjip, men også spennende og innbringende.
De som handlet i sommer på 1.67- og oppover vil nok hevde det siste.
Jeg har et greit snitt og kunne solgt med grei avkastning, men vil ha mer og tror rimelig sikkert at om et år eller to vil vi tenke, hvorfor kjøpte jeg ikke mer når den kostet 3.30. Det har hvertfall jeg tenkt nå et halvt år etter at jeg handlet på 1.76, hvorfor kjøpte jeg ikke mer!
Nel står ovenfor meget spennende tider.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Ajax1
04.01.2018 kl 18:26 6226

Når man starter en ny tråd som jeg gjorde med denne i går her på nye forum, så har man 2 alternativ. 1. alle kan svare. 2. kun inviterte kan svare (alle kan lese). Det burde være et 3. alternativ, nemlig alle kan svare bortsett fra (velg nick som ikke får svare). Da ville jeg valgt det 3. alternativ, og prikket ut nikket Larsson. Det fordi denne person ødelegger enhver tråd som blir startet om NEL.
Men det må jo være mulig for oss andre å fullstendig overse denne person. Å diskutere med Larsson er som å diskutere med en fjøsvegg :-(
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 18:34 6236

Ajax,
Jo, du har rett i det naturligvis.
Utfordrende å la være av og til, men skal overse diverse kommentarer for fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
rogneveien
04.01.2018 kl 21:26 6048

Akkurat dette har jeg hevdet siden han begynte å skrive her på foraet. Fjøsvegg var et dekkende ord. Kutt ut å svar eller kommenter, dere kommer ingen vei.

Ha en fin kveld.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 21:40 5999

Nå må jeg også få si at hadde det ikke vært for Larsson så hadde det ikke vært mye aktivitet her heller nå.
Det er for å si Det rett ut, dødt som i grava. Har rett og slett blitt drittkjedelig.
Kun en håndfull skribenter etter at vi gikk over til det nye forumet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Furuen
04.01.2018 kl 23:51 5765

Mer
Nikola is proud to announce that it has finalized the state selection process for the manufacturing facility and headquarters of Nikola Motor Company. Over 2,000 employees will be hired to support the Nikola truck production by 2021. The location will be announced in 2-3 weeks!
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare