ACR,Collections i finans

Slettet bruker
ACR 05.06.2023 kl 13:54 108570

KREDITT SKAPES
Verdi på eiendelene har løpende blitt priset opp, på en ellevill tidsepoke med lav rente.
Eiendelene er ikke verdsatt ut ifra pris/inntjening. De skapes kun av den pengemengden
som bankene tilfører, for å skape nødvendig kreditt. På lave renter og utvidet låneramme,
med god tilgang på kreditt, så har vi fått tidens høyeste gjeldsforpliktelse, på stigende rente.

LÅNEGJELD
Ved utgangen av Nov. var 12 mnd. (K2) publikums lånegjeld opp til 5,2 % tilsvarer
Kr 6985 Milliarder kroner. Husholdningene har stabiliserer seg på et noe lavere
nivå, ned 4,1 % utgangen Nov. -22 til 4155 Milliarder kroner. Vi har nå en KPI på 6,4 %
der Norges Bank styrer etter nær 2% prisstigning. Dette gir press på vider renteoppgang.

GJELDSGRAD
12 mnd Pengemengden M3, ned for husholdningen 4,1% til 2,8% pr 3 mnd
Den brede pengemengden, et utrykk for tilgjengelig penger i omløp.
Her kan legges til, at det nå registreres lavere sparerate blant husholdningen,
samtidig som forbruksgjelden igjen stiger i en bratt kurve.
Publikums gjeldsrate er 252 % av disponibel inntekt ( i -19 / 236% )
Norge har gjeldsgrad på 239% målt mot BNP mens Danmark har 250%,
Det er blant de høyeste i Europa, men etter Luxembourg og Nederland.

FORLØP VIDERE
Det vil vise seg fremover at høyere rente ikke biter nok på inflasjonen, også fordi kronen
vil svekke seg videre. Det vil i så fall trigge forbruksgjelden, som da vil stige med bratt
kurve. Det er alltid en innledende fase i refinansieringen, foran defoult. Denne utviklingen
kan bane vei for en resesjon. Norges Bank må da bruke sitt mandat i pengepolitikken,
som kan fort vise seg, kom altfor seint. Finanstilsynet foreslo og endre utlånsforskriftene,
samtidig som de 8. desember i fjor, skal ha oppfordret bankene til å sette av mer kapital
enn det de er pålagt å ha, for å møte dårlige tider. Så får vi se da, om nok er nok.
Kanskje er det bare er slik, at historien vil gjentar seg med jevne mellomrom ?



Denne tråden er nå avsluttet, og ny tråd om tema hilses velkommen !





Redigert 15.07.2024 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
trani
18.09.2023 kl 11:31 12288

Noen solgte nesten 500k aksjer i dag.
Nordea starter dekning for å hjelpe noen ut?
Arky
19.09.2023 kl 15:28 12055

Noen kjøpte kanskje og aksjer....
Slettet bruker
21.09.2023 kl 20:49 11940

Personlig ble jeg ikke «tatt på senga», når Ferd måtte trekke seg ut. Se vedlegg.
https://www.finansavisen.no/finans/2023/04/16/8000808/krise-for-johan-h.-andresens-aksjeinvesteringer

Fredriksen ,Verdipapirfondet Nordea, og noen av de øvrige aksjonærer, kjøpte opp
posten og tilgjengelig volumet til 65,63% blant de 20 største. Dette ble tydeligvis
gjort innenfor en effektiv strategi, som ikke påvirket kursen negativt.
Det at Fredriksen ligger på pliktbud på ca 688000 aksjer, ser jeg ikke som noe motiv.
Om det var motivet, så hadde han vert i plikbud for lenge lenge siden. Han og mange
med han, kjøpt fra høyt nivå på 30 tallet. Dagens nivå gir et KLART behov for å snitte ned.

Axa leverer alt nå, både på resultat og på finansiell styrke!

Det at Axa alt har fått på plass en finansiering for flere år frem i tid, viser at ledelsen
har tatt langsiktige smarte valg for selskapet. Konsentrasjonen nå ligger først og fremst
på drift, samtidig som ledig kapital er klar for nye oppkjøp, når de fremstår nok attraktive.

Vi ser nå, at flere sektorer blir fanget i en nedtrend, fra en vanskelig økonomisk utvikling.
Dette er et tydelig signal om skiftende sektorvalg, over til mer defensive aksjer som Axa.
Fra en tendens, vil dette nå gli over i en langsiktig endring, ettersom flere og flere vil oppdage,
at nå følge de aksjemarkedet mer ned enn opp!
Redigert 22.09.2023 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2023 kl 10:24 11821

Som tallfundamentalist så vet jeg, at markedet innimellom ser på helt andre ting,
men vender seg alltid tilbake mot det fundamentale. Derfor så har vi Chart.

Hva er det fundamentale ?
1.Økonomien er i en nedtrend fra rentehevinger, for å senke inflasjonen.
Er det nok? Jeg tror ikke på det, så lenge bankene har så vide fullmakter.
Kommer innstrammingen der for seint, så ender vi i resesjonen på en senket kr.
Dette er min personlige mening, som egentlig sier: «det må bli verre, før bedre»
Merk, at utviklingen i Axa har gått motsatt vei, med STADIG bedre resultat.

Derfor så sitter jeg i Axa ikke fordi jeg MÅ, men fordi jeg har gjort et strategisk
valgt over tid, som jeg har tilpasset etter endringen i marked. Da snakker jeg om
nedturen frem mot -20 som bankene refinansiert, til en ny pris spiral frem til i dag.
Det kan ikke skje igjen, av den enkle grunn at strikken NÅ er strukket langt
utover hva den skal tåle. Spørsmålet er heller, ryker den?

Redigert 23.09.2023 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
trani
22.09.2023 kl 15:03 11781

La oss bli enige om at det er gode utsikter for utbytteutbetaling i 2024..
Husker det var snakk om 0,5 -1kr cash!?
Redigert 22.09.2023 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
spurswild
13.10.2023 kl 22:56 10861

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Hei, da er jeg tilbake. Er ikke den mest tekniske, som har gjort at jeg ikke klarte å kunne skrive innlegg.
Her eller andre plasser, men jeg klarte så vit å lese de. Jævla 2023 :)

Har vært mange bra innlegg fra deg tenketanken. Kudos. Til dere andre som har mistet troen, ikke selg. Dette kommer til å bli et fantastisk case.
La tiden være din venn. Ser at mange er frustrerte og kan ikke forstå hvorfor ikke aksjen går etc. Livet er ikke rettferdig :)
Er helt enig med dere, hjelper ikke så mye. Å det er ikke noe Fredriksen som sørger for å gruse kursen. Det er oss vanlige investorer som blir lei av å sitte i aksjen. Har selv økt beholdningen med ca 10.000 nye aksjer. Så nesten 5% av min beholdning av Acr er kommet til sitt nye hjem.

Her er mine refleksjoner om aksjen til dem som måtte ønske det. Jeg mener selskapet er i en utrolig posisjon og har en meget dyktig ledelse.
Dette vil medføre at selskapet kommer til å tjene meget bra og vi vil se en betydelig bedring av Ek avkastning, som er håpløs nå. Den vil bli mye bedre etter hvert.
Hvis vi skal ta selskapets guide til etterretning vil eps være ca 1,3 kr. i 2023. Er en del indikasjoner som tilsier at det kan bli bedre. Hvis du tror på P/B og tror på balansen til Acr, burde aksjen gått over 100% på dagen.
Dette vil komme. Grunnen til at aksjen er her nede er pga lite interesse. enkelt og greit. Slutt å sutre pga det. Dette vil endre seg. Vet ikke om q3 vil gjøre noe fra eller til, ettersom det kommer til å bli et bra siste halv år. Likevel er det begrenset med interesse. Dette tror jeg vil begynne å ta seg opp når det første utbytte kommer til neste år. Direkte avkastningen på utbytte, tror jeg vil få mange til å få opp øynene for aksjen. Samt at eksisterende aksjonerer vil slutte å selge seg ut. Slik at aksje kursen vil få et kraftig reprising. Så Tanketanken. Jo, for enkelte aksjer er utbytte viktig :) Siden det ofte kan være måten kontantstrømmen til oss aksjonærer kan brukes på hva vi vil. Spesielt viktig er dette viktig i slike aksjer som Acr, hvor likviditeten er lav og andre fond og forvaltere sjelden går inn. Men er enig i at et selskap ikke skal gi utbytter, hvis de kan benytte denne kapitalen til bedre investeringer. Men siden jeg i hovedsak lever av utbytter fra aksjer nå, så må jeg innrømme at jeg setter mer pris på det en før. Likevel skal det ikke har noe å si for mine investeringer, siden du kan jo også realisere aksjer.

Uansett. Ha en hyggelig kveld og helg. Min mening til dere er å være tålmodig. Jeg tror at 2024 vil være starten på noe meget godt aksjonærer.
Redigert 13.10.2023 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2023 kl 12:29 10700

Spurswild

Flott du stakk innom tråden, og delte noen av dine tanker. Ja, helt tydelig, til og
med forståelig, så er det snitt investorene som har gått trett. Jeg mistenker også
tvang salg eller krav til nedsalg for å «redde» kredittrisikoen i engasjementet.
Ser vi på investorene i Axa, så har vi fått flere nye og flere har øket. (Jeg har planmessig
kopier over de 20 største investorene, uke for uke tilbake i tid.) Grei interesse og utvikling!

Som du sier ,det at Axa er oversolgt, det trenger man ikke kalkulator til å forstå.
EK/EBITDA er 9 kr (annualized). EV=12839 MILL / Mcap er 1602 Mill det gir et misforhold
til verdi på kurs Kr 42,40 for Mcap for å dekke opp dagens verdi gap. (EK) Da er vi tilbake
til bankprognoser over 30 kr fra tiden Gerevan entret Axa .Det spekulative fra den tiden er
jo at resultata, da var et lysår bak dagens resultat. Hvordan datidens prognoser kunne blåse
selskapet over 32,5 mot 40 kr, er for meg en stor gåte. Jeg har mistet ALL interesse, respekt og
tiltru til prognoser. Det er kun for å forføre markedet, på egnes og andres interesse.
Det burde enkelt og greit, være forbudt. Det må være opptil de som spiller aksjene, selv å
vurdere om nåværende og fremtidig verdigrunnlag, er et potensiale for egne penger.

Du nevner utbytte. Jeg er ikke nødvendigvis generelt imot det. Praksisen er dessverre altfor
ofte, at utbytte senere må refinansieres, gjennom emi, til og med på ultra lave kurser.
Dette kommer kjapt når sektoren møter motstand og EK er «tappet» ned.
Mitt prinsipielle standpunkt er at verdi, først og fremst må kapitaliseres på resultat/soliditet gjennom MCap.
Da må man i større grad ta ut gevinst ved nedsalg som roterer investorene, og til en viss grad
også hindrer investor dominans. I det lange løp, tror jeg det vil sette sterkere søkelys på kurs/verdi.
Jeg føler ikke at vi har hatt, en stor prinsipiell uenighet på dette synspunktet.

Det var fint og «høre» fra deg. Slike tanker om hint og alt som en funderer på, det er det man
skal bruker bokstaver og ord på. Her er vi forskjellige ,så jeg skjønner også de som bare lener
seg tilbake og betrakter dagene som suser forbi. Begge deler blir man dessverre ikke spesielt
klokere av, for svaret er uansett en gjettelek med utrulig mange variabler.

Hilsen Tenketanken
Redigert 15.10.2023 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
spurswild
15.10.2023 kl 19:45 10557

Hyggelig å høre fra deg oxo. Du gir nok mange her inne litt håp i sorgen :)
Likevel forstår jeg ikke den krisestemningen som er her inne. Klart vi skulle ønske kursen høyere, men det vil komme.
Til de som har hørt og lest rapportene fra Acr, ser klart at en meget forbedring fra tidligere. Ikke minst har du en ledelse som
er tilbakeholden med å kjøpe, hvis de ikke klar å få den rette verdien. Noe de er tydelig på i kvartalspresentasjonene. IRR på over 20%.

Fremover vil utbyttene gi en veldig god direkte avkastning, noe som ofte gjør at aksjen vil reagere oppover. Det er relativt få aksjer som kan kjøpes og de største
aksjonærene låser andre å gå inne i aksjen ettersom det ikke er nok likviditet til å gå inn i aksjen. Med mindre noen har mulighet i sitt mandat til å gå inn i slike aksjer. De fondene er ikke mange. Dessverre. Som sagt har jeg vært i slike aksjer før og det har alltid endt veldig bra. Jeg har ikke noe mindre tro på at dette ikke kommer til å bli her også. Håper at aksjonærer faktisk er tålmodige når du først har gått inn i en slik aksje. Hvis ikke, har de dessverre ikke gjort jobben sin og må for min del bare selge. Om kursen er 5.3, 4,5, 8 eller 11 kr betyr ingenting. Jeg har ikke tenkt å selge på noen av de nivåene. Så får andre ta sin beslutning. Kortsiktige endringer betyr ikke noe før jeg eventuelt ønsker å selge aksjen. Ha en fin kveld og nå blir det kamp
Arky
15.10.2023 kl 20:24 10530

Spennende å følge med på det tekniske i ACR nå
Set vi på rsi så har den i fra ca 23 juni en stigende trendlinje med stadige høyere bunner, men vi tester nå denne trendlinjen på nedsiden.
Ser vi på kursen så har det dannet en vimpel med fallende topper, men økende bunner. Vi tester å bunnen i den stigende bunnkanalen. Dette bør hrslt gi en reaksjon opp.

Det viktigste er at det viktige 5,10 nivået ikke brytes. Her har det snudd opp hver gang. Det er nao bra R/R å kjøpe på disse nivåer. Denne kan fort bli en av årets nyttårsraketter når denne konkurranse setter inn....
spurswild
15.10.2023 kl 22:26 10432

God kveld, selv om det ser dårlig ut med norge. Personlig bruker jeg ikke TA når jeg vurderer aksjer, siden dette er mest brukt hvis du er mye mer kortsiktig enn meg.
Grunnen til TA faktisk fungerer er at over 80% er data genert handler, som bruker blant annet TA som indikatorer. De bruker ulike indikatorer som viser momentum og TA. De har mange varialbler. Å bruke ta på en slik aksje har ikke mye verdi. Du må gjerne bruke det, men blir egentlig for dumt. Etter min mening. Men kjør på hvis det er bra for deg.
Redigert 15.10.2023 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
trani
16.10.2023 kl 20:49 10177

TA skal man ikke undervurdere her i ACR, folkens!
Den indikerer om snarlig og kraftig oppgang.
Vågakallen
24.10.2023 kl 23:01 9629

Stødig og jevn tilbaketesting av ACR bunn kursnivå på ca. 5,20. Tror det er flere som avventer Q3. Synd at Ferd (topp nr. 3) gav labb og solgte seg ut av Axactor. Ferd har dessverre tapt mye på sine investeringer i Axactor, og man kan bare ane at smertegrensen ble nådd med dagens kursutvikling. Topp 20 har heldigvis kjøpt flere aksjer, og ligger totalt pd. på 65,92% som er det høyeste registrert andel av totalen. Av endringer har Stavern Helse og forvaltning redusert beholdningen til 1,5 mill aksjer. Den som øker mest foruten Geveran, er Spectatio finans som har klatret brukbart opp til en 7 plass på lista med ca. 2 359 000 aksjer. En økning på litt over 1 mill. aksjer siden begynnelsen på september 23. Håper den gode økonomiske kontinuiteten til ACR fortsetter👌 Forresten, kort tid til 2025 og 10 års jubileum😎
Redigert 24.10.2023 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2023 kl 11:17 9569

Flott oppdatering! Ja, Ferd har dessverre pådratt seg store tap, generelt i
aksjemarkedet (Ref. mitt tidligere innlegg) Foruten det du hevder ,så er den
viktigste endringen på dagens liste, at NÅ har Citibank kommet inn med 1.943.270
20 største utgjør dermed 65,98% ,som er enda en ny rekord.
Den finansielle kapasiteten er nå sikret langt frem i tid , også for ytterlig kjøp av
porteføljer. Det gir stabilitet og forutsigbarhet, noe vi ser investorene verdsetter.
Slettet bruker
25.10.2023 kl 16:35 9479

Aksjen har ligget på disse nivåene i lenger tid og jeg tror det blir en god utbytte aksje, og at kursen kommer til å utvikele seg langsomt. Fortjenesten kommer til å gå til aksjonærene.Tror ikke stor egenkapital i ACR, men mye lånt kapital. Det er på lån en blir rik er det noen som har funnet ut.
Redigert 25.10.2023 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2023 kl 09:59 9226

Bossefar ,en liten oppfølging på ditt resonnement der du skriver :
«tror ikke på stor egenkapital i ACR men mye lånt kapital»
Dette kan jeg prøve å belyse på følgende måte, slik det foreligger i dag.

EV= er selskapsverdien i denne formelen uttrykt slik:
EV= ((MCap + gjeld) - Kontanter) / EBITDA Dette gir et prefix tall
Jo lavere dette tallet er, jo mer oppsidepotensialet er det i aksjekursen.
EBITDA = forteller noe om lønnsomheten. (før nedskriving og finans)
EV/EBITDA under 10, meget billig til normalt oppover underkant 20

AXA Prefix 9,28 / Kurs Kr 7,0
B2....Prefix 14,61 /Kurs Kr 7,0

AXA Prefix 14,61/Kurs Kr 32,4 !!!!! mot 7 kr på B2

AXA ved 7 kr gir en prefix 9,28 da har B2 14,61. En prefix på 14,6
med AXA, krever en kurs på Kr 32,4

Forskjellen kommer frem fordi B2 har vesentlig mer aksjer, høyere gjeld,
men noe mer kontanter . ( EBIDTA er fordelaktig høyest på AXA )
I sum endrer det vesentlige, beregningsgrunnlaget i AXA sin favør.

Det man ser her er at ved kurs 7 kr får B2 prefix 14,6. For å få 14,6 Prefix
på AXA, så må kursen settes til Kr 32,4

-Det dette viser, er at spiller man selskapsverdien opp mot EBITDA ,
så må kursen vesentlig høyere på Axa sammenliknet med B2
-Dette gjør seg også gjeldende ved P/E men her er fordelen til Axa
at de har mindre aksjer å dele fortjenesten på. Det løfter kursen til
Axa på samme resultat.

Håper det gir mening. Jeg tro det er foruintatte holdninger til Axa der ute,
som ikke alltid samsvarer med virkeligheten.
Redigert 26.10.2023 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
spurswild
27.10.2023 kl 01:49 8983

Hei, bossefar. Nå er ikke tanket denne beste pedagogen. Hvis du ser i q2 rapporten er EK pr aksje ca 1,3 euro pr 2q.. Han har et regneark som han bruker og som fungerer bra for ham. Likevel er det enkelt. Se på ek og se på balansen. Hvis du velger å tro på den. Ellers er det ikke dumt å se på P/e. Mye tilsier at den vil være lav i forhold til hva enn kunne forvente. Likevel må investorer få dette med seg og det tror jeg personlig skjer når de begynner å betale utbytte. Grunnet forholdet mellom utbytte og direkte avkastning og fremtidige utbytter. Det er bare meg
Redigert 27.10.2023 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Havstril
27.10.2023 kl 09:35 8832

Kan nevne att Hoist Finance AB har levert kanon tall i dag og er kraftig opp på Stockholms børsen.
Slettet bruker
27.10.2023 kl 14:39 8911

Ikke misforstå meg, jeg mener ikke på noen måte å underslå dere som meningsfeller.
Tvert om har jeg gang på gang sagt, at erfaring som man opparbeider seg over år, det
er gull vert. Det er noe jeg kaller TEFT. (det er mangelvare i dagens samfunn)
Det får man nødvendigvis ikke mer av ved å snu på tall slik jeg gjør, selv om det
funker godt for meg. Jeg er fundamentalist, det vil si jeg ikke tror på noe, så lenge det
ikke kan føre et troverdig bevis for at det stemmer.
Problemet er at det alltid er en gråsone mellom det man vet og det man tror.
Det er derimellom man kan hente frem opparbeidet TEFT, og ta innersvingen på sirlige
oppsatte beregninger. Sannheten har derfor ingen trygg havn!
Stå på ,jeg leser med interesse alt hva dere skriver ,men ha meg da unnskyld om jeg
prøver ut deres teorier, på min litt særegen måte.

Tenketanken
spurswild
27.10.2023 kl 18:58 8979

Du har ingenting å unnskylde deg for. Tror de fleste setter pris på dine innlegg. Du er en av dem som bidrar mest og gir mange her inne gode råd. Kudos til deg for det. Ikke mange andre som gjør det. Diskusjon er alltid bra og kan gjøre at at ting blir belyst på andre og bedre måter. Jeg er som deg, bygger på selskapets fundamentale forutsetninger. Dessverre er det nok mange her inne som ikke er like dyktig til å sette seg inn i selskaper som deg, samt at de ikke er like trygge på finans uttrykk. Så du snakker nok over hodene til enkelte her inne. Ikke meningen å være stygg mot dere andre. Ta det til dere og start prosessen med å bli litt likere TT :)
Slettet bruker
29.10.2023 kl 16:29 9401


Takk for den, Vi får prøv å dele på all den kunnskapen vi har om tema.
Så lenge gode hensikter er motivasjonen, så ser jeg etter spenstige innlegg.

Havstril gjorde oss oppmerksom på, at Hoist Finance kom med bedre resultat.
Som vi så, var aksjen opp 20,7% på fredag.
Når jeg las det så slo husken min inn, og minnet meg på ,at også de som alle
andre måtte skrive ned og slanke balansen.

De omsatte for (N-Kroner): Revenue Q1-842,6 Mill / Q2-993,3 Mill / 1007,6 Mill
Netto Resultat følger samme trend. Q1-102,3 Mill / Q2-177,1 Mill /Q3-297,0 Mill
Det er en virkelig flott progresjon, på utviklingen over de 3 første Q !!!

Dette gir Hoist Kurs Kr 32,75 P/E 3,7 / Axa Kurs Kr 5,2 P/E 3,2 og B2 Kurs Kr 7 P/E 5,5
Hoist P/E 18 Kr 155 / Axa Kr 25 / B2 Kr 23 Dette viser helt tydelig at fremgangen
i markedet tar seg nå inn i selskapa, og igjen begynner å styrke balansen.

Det er tydelig å se, at aktiviteten nå tar seg opp. Bransjen dekker nå inn sitt oppdrag
fra banken, på en prisstruktur som kapitaliserer kundefordringene på høgre marginer.
Dette må være et uomtvistelig bransjekrav også i fortsettelsen, da bransjen er kapital
Intensiv, og følgelig trenger høy tilgang på rimelig langtids finansiering for å utføre
sitt mandat. I det lange løp vil det være helt avgjørende, for at sirkulasjonsøkonomien
ikke stopper opp, og tenderer mot en resesjonsutvikling.

Tenketanken
Kvike11
02.11.2023 kl 08:09 9013

Flot kvartals resultat, må snart give et kurs løft,
der er lang vej op til kurs 30 som alle mæglere og banker havde for få år siden.
Ser vi snart udbytte,
har CEO Johnny Tsolis fået mundkurv på, vedr. udbytte omtale.
Forventer pæn stigning idag
mannenutennavn
02.11.2023 kl 10:59 8778

Markedet skuffet og aksjen går foreløpig ned. Selskapet har tjent rundt 280 millioner så langt i år og går bra. De har fokus på å kutte kostnader og effektivisere videre. Legger da ned virksomhetene i Sverige og Finland, pga lav størrelse og tap. Markedet reagerer nok på dette, men samtidig regner ledelsen med å bedre marginene på dette allerede i Q4.

Spurte ett par spørsmål under presentasjonen og fikk følgende svar:
Hva gjør selskapet for å få økt oppmerksomhet, analysedekning og da økt aksjekurs. Johnny mener at de har en god dekning med 4 analytikere som følger de. I bondmarkedet har de fått mye oppmerksomhet, men vanskelig å få nok oppmerksom rundt roadshow etc. Han sier også at industrien er ute av flavour akkurat nå. Selskapet må jobbe med å levere gode og bedrede resultater over, så vil dette gjenspeiles i aksjekursen. Forstod det også slik at restruktureringskostnader på nedleggelsene er tatt i Q3.

Mhp utbytte så viser regnskapene at de er på god vei til å kunne gjøre dette i 2024 (for 2023), men det er til syvende og sist styret som avgjør dette.
Redigert 02.11.2023 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
Kvike11
02.11.2023 kl 12:27 8648

Deres IR ansvarlig er alt for svag, ellers har han fået ordrer på at holde mund, for vi ser intet til ham.
Tænk 3-4 år tilbage, der kunne man læse hvert måned om ACH på nettet, hvad de foretog sig og hvad de nu forventede.
Udbytte ville være dejligt, men med min købspris som er høj, skal der meget til før tab er hentet.
Tror den er taget af bors inden , selvfølgelig til betydeligt højere kurs end i dag.
Hvert kvartal har CEO en røver historie,
er det kotyme bland ledere der er underlagt og dirigeret af en bestyrelse,
der vil det anderledes end os andre aktionærer.
Desværre har kursen ikke rykket sig længe,
og de 4 analytikere giver jeg intet for, hvem har hørt fra dem sidst.og hvornår
Redigert 02.11.2023 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2023 kl 09:14 8281


Hei, mannenutennavn

God beskrivelse du trekker opp. Selskapets resultat, er nå en floskel hva kursen angår.
Mange selskap på Ose hadde vert løftet mye opp, om de hadde samme resultata, og
mange selskap hadde vert kapitalisert på Ose fra 3x kursen, på tilsvarende resultat.

Omrokeringen i Sverge og Finland, er betryggende de avvikler innenfor 3PC som ikke
gir marginer. Portefølje kjøpes uansett, bare i det lande /plassen, der prisen er rett.
De hadde ikke kunne levert EBITDA over 50 %, om de ikke hadde totalt fokus på driften.

Det er ingen ekstraordinær nedskriving i resultata. Når det gjelder ROE så har den blitt
solgt ned for hver Q . Planen deres var den skal helt ut av bøkene innen utgang av Q4.
Reo, asset er nå bare 5,346 Euro, og resten solgt. Vi forutser dette er avvikles i Q4.

Fokuset til markedet er fortsatt, at dette bare er en kort nedtur i økonomien,
og at renten settes ned allerede neste år. Det betyr konsolidering på høye verdier.

For min egen del, forutsetter jeg følgende:
Bankene balanser vil gradvis innhentes fra mindre marginer, ettersom tapa i engasjementa
og funding kostnader til bankene stiger. På et tidspunkt utløser dette volumsalg av NPL
Da har vi mest sannsynlig, en eller annen form for resesjon, og en svært svak krone.
Vi har ingen hast i Axa, finansene er sikret ut -26. Selskapet tjener penger og bygger hver
eneste dag ned lånegjelden, og øker Egenkapitalen. Hva mer kan vi forlange?

Fordi de som ikke tror dette, så er konsekvensene selg Axa. Kjøp da overvurderte aksjer som
er baket og fint stekt klar for en børskorreksjon. Det er det som blir servert, rundt neste sving.

Enhver må stå selv for sine valg, det er dette som er både spennende og fasinerende, husk det !

God helg alle sammen!
Vågakallen
07.11.2023 kl 00:25 8241

Takk for konstruktivt innlegg👌 Lurer litt på hvilket grunnlag og forventninger markedet operer på når det holder børskursen nede på ATL. Ledelsen jobber strategisk og stødig godt kvartal for kvartal og har snudd selskapet fra nedskrivning på dyre portefølger, til å ha tjent ca. 280 millioner så langt i år. Mener de har riktig fokus på å kutte kostnader og effektivisere videre, samt følge pengestrømmen i riktige markeder. Q3 resultatet til axa ville ha sendt de fleste selskapene rett opp på børsens vinnerliste. Spectatio Finans AS har gaflet innpå nye 100 000 aksjer og holder en solid 7 plass på lista rett over Endre Rangnes. Topp 20 øker jevnlig litt etter litt og har nå 66,03% av tot. antall aksjer. Noen synspunkter på hva som skal til for å få kursen over de siste større innsiderkjøp? Eller, kanskje bare vente på Q4?😎
Redigert 07.11.2023 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Vågakallen
08.11.2023 kl 23:44 7971

Takk for godt og inspirerende innlegg👌 Topp 20 står stødig på sine poster, eller øker. Fortsatt lavt volum på børshandler i Axactor. Registrerer at Spectatio Finans for tredje gang de siste dagene gafler innpå en brukbar børspost på nye 100 000 aksjer. Spectatio Finans holder nå 2 559 433 aksjer, og nærmer seg nr. 6 som er Nordnet på topplisten😎
Redigert 08.11.2023 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2023 kl 10:03 7681

Kort resyme` over resultata Axa Q3-23

Q3-23 kom in bedre en Q3-22. Operating profitt 90,734 Eur mot 87,549 i Q3-22
Net Profit Q3 kom ut marginalt svakere, men bedre dersom vi inkluderer comprehensive
income. (inntekter utenom ordinære drift) For P/E 18 utgjøre diff. 22 kr henholdsvis 33 kr.

Net. Profit ( etter finans) ble belastet med ekstraordinære refinansierings kostnader.
Tidligere Bond ble innløyst, og suksessfullt finansiert gjennom en høyere refinansiering.
Finansene er ble sikret til slutten av -26 og -27, og har dermed ingen tidligere forfall.
Vi kan bejuble vi slapp å hente inn de samme pengene, ved å emittere fra et finansmarked,
der pengeverdien er i fritt fall. Drift og kjøpekraft av NPL, er dermed hensiktsmessig sikret.

Dersom vi ser på siste NPL kjøpa, så var IRR dobbel så høy ca 34,5%, som den total NPL bok.
De kjøp som har vert gjort, er nok til opprettholder samme volumet av NPL boken +1 %
De fremholder klare profittmål som gjør de varsler nedskalering av 3PC engasjement .
De er bevist avventende til NPL, så lenge prisskaleringen ikke følger tilbudsoverskuddet

På side 21 i Q3-23 oppdateringen, så ser vi at de både forventer og tror på, at markedet
kommer til å måtte levere høgre volum NPL, vider utover i -24. Dette er trolig ikke hentet
fra «løse luften», ettersom prognoser bygges alltid fra nåtidens kjente forutsetninger.
Det er derfor all grunn til å tro, at posisjoneringen i markedet vil bli utløst innen den tid,
ettersom depresiering av økonomien vil gi klarere følgeskader fremover.


B2 Impact kom med Q3-23
3.071 Mill Revenue og Netto Resultat 299 Mill Gir P/E 7,4 ved kurs 7,40 ( P/E18 kurs Kr18 )
Inklusiv. Comprehensive gir P/E 4 på kurs 7,4 ( P/E 18 Kurs 38 kr ) EBITDA 41,88%

Vi ser at Axa presterer til nå, bedre på driften enn B2 ( Kurs 22 kr henholdsvis 18 Kr )
Tar vi med comprehensive income presterer B2 bedre ( Kurs 33 kr henholdsvis 38 Kr )
Øvrige prefix som går på utvikling av verdi , ROE etc , der utvikles marginale forskjeller.
(NB! Comprehensive = Inntekt utenfor selve driften, typisk valutavekslinger etc )

God helg!
trani
10.11.2023 kl 17:02 7623

Markedet er tydeligvis ikke fornøyd med driften eller utsiktene.
Hva er galt med AXA?
Fjordterne
11.11.2023 kl 00:37 7495

Fortsatt bare å være tålmodig
trani
11.11.2023 kl 22:48 7199

Tålmodig for hva?
Har ikke vi alle vært tålmodig i over 5 år nå?
Hva har tålmodigheten gitt oss?
Redigert 11.11.2023 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
Invesreg
11.11.2023 kl 23:20 7266

Enig! Tålmodigheten har jeg hatt i over 5 år, ventet på at denne skulle levere. Alt har dessverre gått feil når det kommer til kursen, selvom selskapet har snudd og begynt å levere bedre resultater. Markedet liker det ikke, ingen vil kjøpe.. så mye annet å legge pengene i. Sparekonto ville gitt bedre avkastning. Synd å si det, men frister veldig å kaste korta her, orker ikke mer ørkenvandring mellom 5-6. Mulig denne kommer en gang i framtiden, men det har jeg tenkt i mange år. Godt å lufte frustrasjon på en lørdagskveld:)
Slettet bruker
13.11.2023 kl 22:12 6890

Ikke skyt oppover når dere tar ut frustrasjonen, det er respektløst.
De har øket på flere hold, og nye har nå kommet til med millionkjøp av aksjer.
Aldri har aksje fordelingen over de 20 største vert større (66,08%), mens
noen av dere har solgt ut, og noen snakker om å gjøre det.
Tidsfaktoren lekker dessverre oftest ut mindretallsinvestorene. Det kan være
fra finansielle grunner, som nedsalg, tvangssalg, eller frivillig salg av aksjen.
Dette er et stuereint valg og helt innenfor, på samme måte som de som velger
å kjøpe seg opp mot en antatt bunn. Her er to krefter med sammenfallende
interesse, men som likevel velger å spille hensynsløst mot hverandre.

Der er vi nå! Dette er en DYSFUNKSJONELL PROSESS, som vil bli slik inntil noe
dukker opp, overbevisende nok til å forrykke denne balansen.
Når det kommer, så får vi garantert et omvendt forløp.
Da vil styrken i retningen bli proporsjonal, med grunnlaget for bevegelsen.

-----Inntil den tid, velger den typiske nedside investorer, å fremskrive selskapet
på de nåværende forutsetninger, som er antatt gode.
Vågakallen
17.11.2023 kl 00:35 6483

Kursutviklingen i Axactor er selvsagt ingen høydare. Tror det er viktig å holde blikket rettet mot de økonomiske driverne i selskapet og hvordan disse strategisk og resultatmessig forvaltes av ledelsen. Mitt inntrykk er at selskapet har en balansert posisjonell utvikling, noe som gir en stabil positiv bunnlinje. Axactor bygger nå et robust økonomisk «gulv». Vel, det ristes jevnt og trutt i aksjetreet og det er slik aksjerobotene pleier kursene. Ikke godt å vite når kursen bunner ut. Litt oppbyggende informasjon før helga. Topp 20 selger pd. Ikke, og flere fortsetter å øke sine portefølger. De to ivrigste siste uke er: Brenaas som med 1 210 000 aksjer har kommet opp på en fin 16 plass. Fortsatt lavt volum på børshandler i Axactor. Registrerer at Spectatio Finans gafler innpå en ny brukbar børspost på 140 000 aksjer. Spectatio Finans holder nå 2 701 433 aksjer, og er forbi Nordnet og nr. 6 på topplisten. God helg, etterhvert. Hold fokus, det kan gå bra😎
sisterx
22.11.2023 kl 14:38 5864

Axactor ASA: Mandatory Notification of Trade by Primary Insider

Oslo, 22 November 2023

Terje Mjøs Holding AS, a company controlled by Terje Mjøs (Chair of Board of
Axactor ASA), has on 22 November 2023 acquired 50,000 shares in the Company at
an average price of 4.92 per share. After this transaction Terje Mjøs controls
700,000 shares in the Company.

Please refer to the attached notifications of transactions for further details.

This information is subject to the disclosure requirements in Regulation EU
596/2014 article 19 number 3 and the Norwegian Securities Trading Act section 5
-12.
Havstril
22.11.2023 kl 14:40 5987

Terje Mjøs Holding AS, a company controlled by Terje Mjøs (Chair of Board of
Axactor ASA), har 22. november 2023 ervervet 50.000 aksjer i Selskapet kl.
en gjennomsnittskurs på 4,92 per aksje. Etter denne transaksjonen kontrollerer Terje Mjøs
700.000 aksjer i selskapet.
Slettet bruker
22.11.2023 kl 16:19 5920


Den var dere kjappe med, betryggende å ha oppvakte folk med på «laget»
Forøvrig en hyggelig melding!

Fendi80
22.11.2023 kl 23:10 5757

Endelig et innsidekjøp! Er det nå det begynner?
Bare at vi har kommet oss over 5 igjen er utrolig deilig. Ikke bare kursmessig, men teknisk veldig fint.