Hva er egentlig så negativt med svak krone?
Nettavisen går helt bananas etter at Spettet løftet en advarende pekefinger om kronekursen
Det er blitt dyrere å drikke øl i Spania , og det er blitt dyrere å kjøpe utenlandske varer fortsetter de
Ja ,hva så. Det er greit å kjøpe norske varer også. Og kineserne har sørget for at en også får utenlandske varer til en rimeig penge fremdeles
Biler og telefoner, er det det Nettavisen jamrer seg over, eller hva er det egentlig? Jeg kunne godt tenkt meg å feriere i Norge også
Selv om det tilfeldigvis er slik at jeg er i utlandet halve året
Utlendinger betaler formuer for å oppleve norsk natur
Lav kronekurs gir store eksportmuligheter
Jeg tror helst det er hatet mot regjeringen som er det verste , ikke kronekursen
Stavrum og hans kjendiser får vel kjenne det på pungen. Og det er vel bare som rett og rimelig er
Etter mange gode år med megga fra Bergen
Det er blitt dyrere å drikke øl i Spania , og det er blitt dyrere å kjøpe utenlandske varer fortsetter de
Ja ,hva så. Det er greit å kjøpe norske varer også. Og kineserne har sørget for at en også får utenlandske varer til en rimeig penge fremdeles
Biler og telefoner, er det det Nettavisen jamrer seg over, eller hva er det egentlig? Jeg kunne godt tenkt meg å feriere i Norge også
Selv om det tilfeldigvis er slik at jeg er i utlandet halve året
Utlendinger betaler formuer for å oppleve norsk natur
Lav kronekurs gir store eksportmuligheter
Jeg tror helst det er hatet mot regjeringen som er det verste , ikke kronekursen
Stavrum og hans kjendiser får vel kjenne det på pungen. Og det er vel bare som rett og rimelig er
Etter mange gode år med megga fra Bergen
Redigert 05.06.2023 kl 16:40
Du må logge inn for å svare
Still heller spørsmålet : Hva er vitsen med å ha svak krone når det er unødvendig ?
• Svak krone gjør bedrifter, eiendom og andre eiendeler billigere å kjøpe i Norge for utlendinger.
• Og tilsvarende blir det tilsvarende dyrere for nordmenn å kjøpe bedrifter, eiendom og andre eiendeler i utlandet.
• Videre fører svak krone til import av inflasjon. Med risiko for høyere norsk rente enn ellers.
• Reiser, opphold og forbruk for nordmenn blir dyrere i utlandet.
• Svak krone legger press på at Norges bank må øke renten mer enn ellers.
• Dyrere å rekruttere utenlandsk arbeidskraft.
• Dramatisk svakere krone de siste 14 måneder, fører til store ubalanser i norsk økonomi.
• Det kan gå mye sløseri med på å rette opp i disse ubalansene.
Kronen har antagelig aldri falt så mye mot $, €, £ og CHF kombinert, som de siste 14 månedene.
Disse 4 valutaene har i gjennomsnitt (delt på 4 altså) reist i fra kronen med hele 28,7 % de siste 14 måneder.
Dette er ikke et 5 prosentsfall, det er et kjempefall.
DET VERSTE ER AT KRONEKURSFALLET KUNNE VÆRT UNNGÅTT.
Et ille punkt til er at det dukker opp sånne klovner som deg, og snakker om øldrikking i Spania i denne sammenheng.
• Svak krone gjør bedrifter, eiendom og andre eiendeler billigere å kjøpe i Norge for utlendinger.
• Og tilsvarende blir det tilsvarende dyrere for nordmenn å kjøpe bedrifter, eiendom og andre eiendeler i utlandet.
• Videre fører svak krone til import av inflasjon. Med risiko for høyere norsk rente enn ellers.
• Reiser, opphold og forbruk for nordmenn blir dyrere i utlandet.
• Svak krone legger press på at Norges bank må øke renten mer enn ellers.
• Dyrere å rekruttere utenlandsk arbeidskraft.
• Dramatisk svakere krone de siste 14 måneder, fører til store ubalanser i norsk økonomi.
• Det kan gå mye sløseri med på å rette opp i disse ubalansene.
Kronen har antagelig aldri falt så mye mot $, €, £ og CHF kombinert, som de siste 14 månedene.
Disse 4 valutaene har i gjennomsnitt (delt på 4 altså) reist i fra kronen med hele 28,7 % de siste 14 måneder.
Dette er ikke et 5 prosentsfall, det er et kjempefall.
DET VERSTE ER AT KRONEKURSFALLET KUNNE VÆRT UNNGÅTT.
Et ille punkt til er at det dukker opp sånne klovner som deg, og snakker om øldrikking i Spania i denne sammenheng.
Redigert 05.06.2023 kl 17:58
Stephen
07.06.2023 kl 08:57
1299
"Et ille punkt til er at det dukker opp sånne klovner som deg, og snakker om øldrikking i Spania i denne sammenheng."
Så sant, så sant.
Mvh. Stephen
Så sant, så sant.
Mvh. Stephen
Bullmarked
07.06.2023 kl 09:08
1270
Hatet mot regjeringen? Eksportmuligheter?
Den Norske Liren har kollapset 30% på ett eneste år med de ustabile klovnene. Og det ser ut til å fortsette. En regjering som ikke bare kjører næringslivet til grunne, de kjører befolkning og valutaen ned i samme dragsuget og synliggjør at i Norge bør man ikke invester. Å høre noen faktisk si at dette ikke er et problem fremstår som surrealistisk.
Den Norske Liren har kollapset 30% på ett eneste år med de ustabile klovnene. Og det ser ut til å fortsette. En regjering som ikke bare kjører næringslivet til grunne, de kjører befolkning og valutaen ned i samme dragsuget og synliggjør at i Norge bør man ikke invester. Å høre noen faktisk si at dette ikke er et problem fremstår som surrealistisk.
Utnevnelsen av en NORSK KLOVN, og fra KONGSBERG, til vinner av en TALENTkonkurranse i STORBRITANNIA
var kanskje ikke en tilfeldighet .....
Kan vi få happeningen med NS II og Kongsberg Subsea FMC (eid av en viss nasjonalitet) mer på et sølvfat ?
Og indianeroppførsel med pil og bue. Og pave og pedofili involvert.
var kanskje ikke en tilfeldighet .....
Kan vi få happeningen med NS II og Kongsberg Subsea FMC (eid av en viss nasjonalitet) mer på et sølvfat ?
Og indianeroppførsel med pil og bue. Og pave og pedofili involvert.
Redigert 07.06.2023 kl 15:39
Er du edru? Du ser ikke at jeg refererer at det er andre som sier det?
Selv om du er en klovn er det ikke sikkert at andre er det
Selv om du er en klovn er det ikke sikkert at andre er det
Du har tydeligvis ikke vært i Tyrkia siden du mener lira er i Norge?
Redigert 27.06.2023 kl 11:07
For det første så skrive du bare selvfølgeligheter og tøv. Kanskje ikke rart når du ikke ser at det er andre som klager over høye ølpriser i Spania
Kronen har blitt lav fordi renten har vært for lav
Fallende energipriser
Usikkerhet i den politiske styringen
Andre land har styrket seg i forhold til Norge
OSV; OSV
Det er også en del psykologi i dette som ikke er så lett å gjøre noe med
Og når en har slike 'økonomer' som de som skriver over er det ikke rart det går dårlig her til lands ,)
Kronen har blitt lav fordi renten har vært for lav
Fallende energipriser
Usikkerhet i den politiske styringen
Andre land har styrket seg i forhold til Norge
OSV; OSV
Det er også en del psykologi i dette som ikke er så lett å gjøre noe med
Og når en har slike 'økonomer' som de som skriver over er det ikke rart det går dårlig her til lands ,)
Redigert 27.06.2023 kl 11:25
gepard1
15.08.2023 kl 22:10
575
En svak krone skaper hoey inflasjon fordi vi importerer det meste fra utlandet, noe som leder til hoeye renter.
Redigert 15.08.2023 kl 22:11