Vow 2.0

Karbon
VOW 08.06.2023 kl 12:13 161891

I perioder hvor man går og venter på de utløsende kontraktsmeldingene, kan det være greit å se på presentasjonen på nytt (trading update q1) som ble avholdt 9. mai 2023. Jeg vil gjenta noen av hovedpunktene her, dvs de punktene jeg ser på som mest spennende, og som vi kommer til å høre mer om i månedene framover.

Cruisedelen (som nå har endret navn til «Maritime Solutions» leverer rekordresultater, og har en imponerende ordrereserve inkl opsjoner fram til 2031. Allerede i andre halvår 2023 vil 6 nye skip klargjøres med Vow-teknologi. Det nye innen maritime Solutions er MAP-systemet, som er installert på Royal Caribbeans «Icon of the Sea». Her anbefales det på sterkeste å se på presentasjonen i opptak for å få et godt bilde av de utrolige resultatene som leveres av Vow innen dette segmentet. Det er likevel den landbaserte delen (som er helt i sin spede oppstart) som vil stå for den store veksten i Vow i årene framover.

Landbasert (jeg bruker fortsatt betegnelsen landbasert, selv om dette nå har endret navn til «Industrial solutions» står etter alle solemerker foran en eksepsjonell vekst, hvor man pr 9. mai 2023 er i samtaler med kunder om hele 80 forskjellige anlegg i perioden 2023-2029 med en kontraktsverdi på til sammen ca 25 milliarder kroner. Den største potensielle kontrakten vil alene beløpe seg til ca 2 milliarder kroner. Og her er det viktig å merke seg en ting. Disse 80 anleggene er altså det man er i samtaler om pr. 9. mai 2023. Da er det selvsagt ikke slik at det stopper her. Det har bare så vidt begynt. Det vil komme til flere kunder etter hvert som anleggene rulles ut, og om et par år vil jeg tro vi snakker om et betydelig større antall enn 80. Og dette bare innen landbasert! Cruisedelen kommer i tillegg.

Når det gjelder de 80 forskjellige anleggene som man er i samtaler om pr i dag, så fordeler de seg på 20 i USA, 19 i Europa, 19 i Norden, 20 i Asia, samt 1 i Karibia. Med andre ord, vi snakker allerede nå om en verdensomspennende landbasert virksomhet for Vow.

Sewage sludge
Når det gjelder de forskjellige segmentene innen landbasert kan vi jo først komme inn på anlegg til pyrolyse av kloakkslam (sewage sludge). 28. april 2023 ble det børsmeldt en kontrakt for sewage sludge for 2,9 millioner Euro til japanske Kobelco (navnet er ikke offentliggjort, men for den som har fulgt med i timen, så vet vi at det er Kobelco):
https://www.vowasa.com/blog/vow-receives-eur-2-9-million-orders-for-sewage-sludge-treatment-equipment-in

Kobelco er en kunde av Vow som fikk levert et pilotanlegg i andre halvår 2020, og som nå er klare for å sette opp anlegg i industriell skala. Henrik sier følgende ca 6 minutter ut i presentasjonen: «they are planning to build multiple plants….»

Paal Jahre Nilsen i Vow hadde tidligere i år (i februar) en presentasjon i Frankrike, hvor det kom fram at de hadde startet opp «three new industrial scale prosjects» i Japan. Paal Jahre Nilsen skal forresten presentere «Vow 2.0» i «The Biochar Summit 2023» i Helsingborg 14. juni kl 13.30. Pyrolyse av kloakkslam vil bli en helt sentral løsning i årene framover for å bli kvitt de farlige PFAS-stoffene, som ikke forsvinner før man bruker høy temperatur under pyrolyse. I presentasjonsmaterialet fremgår det at man allerede er i samtaler med kunder for levering av hele 28 anlegg innen sewage sludge.

End of Life Tires (ELT)
Utvinning av Carbon Black fra brukte bildekk ligger an til å bli en vanvittig pengemaskin for Vow i årene framover. 20. desember 2022 ble partnerskapet mellom Vow, ETEL og Itochu presentert, og her kom det fram at de allerede hadde identifisert mer enn 300 lokasjoner for slike anlegg:

https://www.tyrenews.co.uk/posts/vow-asa-and-european-tyre-enterprise-join-forces-to-tackle-end-of-life-tyre-problem

De første 3 anleggene var allerede under planlegging med søknader om byggetillatelse. Av presentasjonen 9. mai 2023 kommer det fram at man nå er i samtaler om 10 anlegg til dette segmentet. I presentasjonen forteller Henrik at man forventer inntekter fra kontrakter her allerede i 2023, og som det står i presentasjonsmaterialet : «Final investment decision by ETEL next key milestone» og «Systems order for Vow will follow shortly.»


Vow Green Metals
Når det gjelder utstyrsleveranser til metallindustrien framover til Vow Green Metals, så er det enklest å vise til denne presentasjonen, som sier det meste:

https://assets.ctfassets.net/7jb2xn8k4rjw/6MDhMPcnryxI2jmv3odGQG/fe65fdb36ef04b335fc610dea35ee665/Market_update_Q1_2023_final_no_video.pdf

I første omgang så venter vi på den første produksjonen av biokull i 2500-tonns fabrikken som er nesten ferdigstilt, og senere den ferdige 10 000-tonns fabrikken, og utvidelsen av denne til en 20 000-tonns fabrikk like etterpå. Neste år vil det også tas endelig investeringsbeslutning for en ny 30 000-tonns fabrikk i Viken Park.

Vow Green Metals er i samtaler med ulike aktører med et samlet behov for totalt 600 000 tonn biokarbon, fordelt på 200 000 tonn i Norge, 150 000 tonn ellers i Norden, 40 000 tonn i Nord-Amerika og 230 000 tonn i Europa utenom Norge og Norden. Vow vil stille som utstyrsleverandør til samtlige prosjekter i årene framover.

Det er mye mye mer man kunne skrevet om når det gjelder Vows forskjellige forretningsområder framover, blant annet plastgjenvinning (Repsol, UniPetrol +++), og ikke minst kommende biogassprosjekter, men det får bli ved en senere anledning. Det som er sikkert, er at det vil bli en storm av bestillinger av Vows løsninger i årene framover, så får vi leve med at det pr i dag er stille før stormen.

Link til presentasjonsmaterialet for trading update q1 2023:

https://assets.ctfassets.net/jgqj05vxq9zr/rkUNw0FVmdLWb8X9oxH0L/9bbde1306527acac7d3ebb66462db9f4/Vow_-_Presentation_Trading_Update_Q1_2023.pdf

Link til selve presentasjonen:

https://channel.royalcast.com/vowasa/#!/vowasa/20230509_1
Redigert 21.12.2023 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Karbon
23.06.2023 kl 15:17 5134

Jeg får legge inn denne pånytt da, ettersom innlegget forsvant pga sidebytte:

"We are pleased to announce, that Carbonfuture and pyrolysis equipment manufacturer Vow ASA are entering a partnership to grow their operations, facilitate large-scale production of certified #biochar, and create true impact on climate change mitigation.

Vow and its subsidiaries Scanship, C.H. Evensen and Etia, provide solutions to convert biomass and waste into valuable resources and generate clean energy for a wide range of industries. Advanced technologies and solutions enable industry #decarbonisation and material recycling. Biomass can be converted into clean energy, low carbon fuels and renewable carbon that replace natural gas, petroleum products and fossil carbon."

Kilde:
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7076825683322134528
Wils70
23.06.2023 kl 17:04 5172

Takk for deling! Popper opp den ene potensielle stororderen etter den ande. Enda så siger vi nedover igjen. Men har ståltro på fremtiden og en skikkelig reprising av VOW på sikt!
Slettet bruker
23.06.2023 kl 17:13 5284

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Han opererer ikke med topper og RSI.
Hammers
24.06.2023 kl 01:25 5118

Det som for tiden skjer i VOW er at flere FOND blant Top 20 selger seg ned. Selvsagt skaper slikt prispress.
Jeg vil spesielt nevne;

- STATE STREET BANK & TRUST COMP 1,312,799.00.......1 mnd senere; 712,799.00. Solgt 600' ila 1 mnd.
- Nordnet Liv har i samme periode solgt ca 160' aksjer.
- JP Morgan solgte onsdag mer enn 250' aksjer, men kjøpte torsdag tilbake 51' av dem.

På den mer saklige siden; Clearstream har jevnt økt sin beholdning med ca 200' aksjer ila den samme perioden.
Den tyske aktøren har samme nedfallsfelt som Carbonfuture har.
Selskapet som nylig har har innledet et samarbeid med VOW (ref Karbons innlegg).
Ellers har stort sett Top 20 sin samme eierandel i VOW.

Bare å leve gjennom tøffere børstider - for det FUNDAMANTALE er fortsatt like kraftig som før. Nå er det tradere som styrer showet.
Når den varslede kjempekontrakten etter hvert åpenbarer seg vil sola atter skinne over VOW-aksjonærene.
_____________________________
Ellers vil jeg si;
Jeg gidder ikke å bidra på dette forumet som er pill råttent.
Blir nicks slettet opprettes et nytt dagen etter og man fort setter som ingen ting har hendt! Bare å KUTTE UT forumet slik det nå er!

Jeg har i ALLE ÅR advart mot NEL. Selskapet som ØKER TAPET i takt med ØKT omsetning. Noe jeg har skrevet om flere ganger.
I DAG slaktes NEL av Nordea - med kursmål på kr 8. Er ikke det vel høyt.......?

For min del er det det siden selskapet aldri har tjent 5 øre ila ca 10 års drift!
Trikset i NEL var å trykke ENORME mengder aksjer UTEN at kursen reagerte på den enorme utvanningen aksjonærene opplevde.
Jeg har aldri skjønt hvorfor. Like etter forsvant Løkke med fulle lommene fulle av $$$!.
______________________________________
Den 12/6 advarte jeg mot at PGS kunne falle til 3-tallet. Alt ble møtt med hånlige kommentarer siden kursen da sto i 7.
https://www.tradingview.com/x/56xQFliI/
14 dager senere ser vi 5-tallet. Jeg håper aksjonærene har tegnet en skikkelig REISEFORSIKRING!

Dette er trolig mitt siste innlegg på "Finansavisens møkka-forum" - før et sikkert et etter hvert innføres!
Forumet har etter hvert blitt STEIN DØDT for min del! Det hele toppet seg med et NYTT eksempel på Fake News for ca 1 uke siden!
Redigert 24.06.2023 kl 01:40 Du må logge inn for å svare
TheKurgan
24.06.2023 kl 16:43 5031

Du glemte å ta med Quantafuel i innlegget ditt Hammers😆
Har ellers lenge hatt glede av innleggende dine, da du har innsikt og ståltro, sannsynligvis grunnet at du er LOADED på disse aksjene.
Tipepr du jobber der eller har jobbet der. All info er velkommen her så bare kjør på.
gaudio
25.06.2023 kl 08:25 4834

https://www.tu.no/artikler/fanger-co2-med-tare-og-laser-den-i-biokull/532551
Kan dette ha noe med vow å gjøre ? Muligheter der : «Pyrolysen skal foregå i Sintef Energis laboratorier og hos en kommersiell aktør.»
Commodore27
25.06.2023 kl 09:54 4806

Siden pyrolysefabrikken skal være i nærheten av en fabrikk kan sikkert Elkem/VGM ta seg av pyrolysen. Elkem har fabrikker over hele Norge
Størrelsen det er snakk om passer vel også med det som har vært antydet fra VGM om fremtidige prosjekter
YNWA250505
26.06.2023 kl 12:17 4417

Er det denne meldingen fra april som har lagt press på aksjen. Begynte å dette i den perioden: "For å støtte opp under selskapets strategi for bærekraftig vekst, har styret ikke foreslått at generalforsamlingen vedtar utbetaling av utbytte i 2023, men har foreslått en fullmakt til styret til å vedta utbytteutbetalinger i perioden frem til 30. juni 2024, dersom styret finner at dette er forsvarlig og i tråd med den overordnede strategien om å gi aksjonærene høy avkastning over tid", heter det i innkallingen.

Prøver virkelig å forstå selskapet og har vært aksjonær minst en gang også i VGM. Denne har jo blitt kraftig hausset av enkelte her inne og derfor vært spennende å følge meg. Nå har jo ingen av disse euforiske spådommen slått til og kursen er gruset og ser ikke ut som om det er noen bunn her? Det snakkes også om milliardkontrakter rett rundt hjørnet osv osv. Er det sikkert at det er en god avtale, dvs hva er fortjenesten på denne? Det er tøffe tak på børsen om dagen og jeg forventer å se ti-tallet i løpet av juli. Kommer den dit så kjøper jeg meg inn igjen tror jeg.
Commodore27
26.06.2023 kl 13:35 4360

Der er en metode for å bryte ned PFAS. Men hvis PFAS allerede er kommet ut i naturen er ikke denne metoden brukbar
Mest for bruk innenfor industriens fire vegger med andre ord
Fredpåjord
26.06.2023 kl 14:40 4317

Denne synker jo som en stein igjennom luften.
Gikk inn i mai etter å ha lest spådommene her inne og etter lang tids fall. Ser ut til at det var en smell.
Nå er q2 over om 4 dager. Ingen tegn til milliardkontrakten det snakkes så mye om her. Opphausere. Jeg strekker hånda i været og innrømmer at jeg beit på.
Commodore27
26.06.2023 kl 16:09 4264

Trøsten må vel være at hausserne stort sett har fått en tilsvarende straff som det du har fått. Hvis de ikke har hoppet av.
Karbon
26.06.2023 kl 16:31 4246

Jeg har sett og hørt nøye gjennom q1-oppdateringen, og fikk med meg at de er i dialog med kunder med tilsammen 80 forskjellige anlegg i perioden 2023-2029 med kontraktsverdier for tilsammen ca 25 milliarder kroner, hvorav den største kontrakten alene beløper seg til ca 2 milliarder kroner.

Jeg har IKKE sett eller hørt at 2-milliarderskontrakten er sagt å være nært forestående. Det jeg har fått med meg er at utslippstillatelsen for USA-kontrakten som ble meldt I fjor var forventet å være på plass i q2 i år. Videre at man forventer kontrakter til ELT (End of Life Tires) allerede i 2023. Dersom noen kan vise til hvor det står, eller blir sagt noe om at 2-milliarderskontrakten skal være nær forestående, så vil jeg sette stor pris på om noen kan dele hvor dette står eller blir sagt.

Det JEG tror kan komme som en overraskelse på markedet i år, er en kontrakt med finske Outokumpu for bygging av et biogassanlegg. Dette er noe Vow ikke har kommunisert til noen, så det er bare mine egne betraktninger utifra Outokumpus planer.
YNWA250505
26.06.2023 kl 18:27 4167

Er jo Hammers som maser om denne milliardkontrakten.
Karbon
26.06.2023 kl 19:10 4145

Det er flere enn Hammers som har nevnt at 2-milliarderskontrakten skal være en av kontraktene som er "først ut". Jeg regner da med at dette er noe som er skrevet eller sagt i forbindelse med enten tradingupdate eller i en annen presentasjon. Hammers vet som regel hva han snakker om, så jeg bare etterlyser en link til hvor jeg finner denne informasjonen.
Slettet bruker
26.06.2023 kl 22:02 3987

Hva tror du ??? En de har hoppet av to de har hoppet av tre de har hoppet av , de som hørte på sitter kvar
Commodore27
26.06.2023 kl 22:41 3942

Jeg tipper at de ikke klarte å hoppe av i tide. Det er mange som ikke har klart det
Benny Penny
27.06.2023 kl 08:42 3765

Jeg er en av dem som planlegger å sitte long. Angrer dog litt på at jeg ikke hoppet litt ut og inn på nivåene 11-13kr.
Har uansett klokketro på at VOW blir gull i løpet av noen år, verden trenger denne teknologien! Håper selvsagt på noen gode nyheter fremover. Lykke til folks.
The Observer
27.06.2023 kl 10:04 3675

Det er et ordtak som sier : bedre med en fugl i hånden (Scanship), enn 10 på taket. Nå er det på tide at en, eller flere av fuglene på taket faller i gryta. Ellers kan det bli tynnere og tynnere suppe som kokes på den ene fuglen i gryta.
Framtia
27.06.2023 kl 10:37 3630

Det slår meg og sannsynligvis flere, gitt kursutviklingen, at det egentlig har vært kontrakttørke alt for lenge! Det er bare snakk om potensielle avtaler, noe som ikke holder på børs! At Badin mener aksjekurs er en ting og selskap noe annet, så tar han feil! Han skal skape aksjonærverdier, det er så enkelt! Kroner inn minus kroner ut blir et eller annet resultat...Nå synes jeg bare det lukter litt som det endte med Northug! For mye sirkus, og lite resultater! Skjønner at noen sliter med tålmodigheten her, gitt at det ikke kommer noen drypp fra ledelsen, annet enn noen ubetydelig tweets uten mat!
Redigert 27.06.2023 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
Karbon
27.06.2023 kl 12:09 3542

Framtia:

60' tonns kunden ligger inne i de potensielle 150' tonns-kundene til VGM i Norden. De som fremgår av slide nr 9 her:

https://assets.ctfassets.net/7jb2xn8k4rjw/6MDhMPcnryxI2jmv3odGQG/fe65fdb36ef04b335fc610dea35ee665/Market_update_Q1_2023_final_no_video.pdf

Uansett er det langt fram til Vow skal levere utstyr til VGM til denne kunden, og vil ikke resultere i en utstyrsbestilling til Vow på en god stund enda. Nei, det er mest nærliggende å tro at 2-milliarderskontrakten er med en aktør som ikke er kommunisert ut til markedet enda. Men jeg lurer altså på hvor det er skrevet eller sagt at 2-milliarderskontrakten skal være nær forestående. Det hadde vært en fantastisk nyhet å våkne opp til annonseringen av denne kontrakten i år, f.eks. til Outokumpu, men enn så lenge har jeg ikke sett noe annet enn at 2-milliarderskontrakten inngår i en av de totalt 80 anleggene til 25 milliarder fram mot 2029.

Ellers er jeg enig med deg Framtia, at det er forståelig at man begynner å bli utålmodig i forhold til børsmelding av større kontrakter. For min del tenker jeg at det ikke er noen grunn til å betvile det som kommuniseres ut til markedet - at man er mer travelt opptatt enn noensinne, og at man allerede har bygget opp en potensiell kontraksinngåelse på 25 milliarder kroner fram mot 2029.

Aksjekursen vil selvsagt komme for fullt når de store kontraktene etterhvert annonseres, så er det opptil hver og en hvorvidt man faktisk tror på at disse kontraktene kommer. Aksjekursen i dag tilsier at markedet ikke tror på det.

Redigert 27.06.2023 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Sesam12
27.06.2023 kl 16:00 3507

Akkurat når bullene faktisk vil holde aksjekursen nede litt til, starter aksjekursen å gå opp. Dette er saker det.
Karbon
27.06.2023 kl 16:29 3465

Jeg pleier å snakke mest om selskapet, og lite om aksjekursen. Jeg føler det likevel er riktig å snakke litt om aksjekursen nå, i forhold til det jeg skrev i mitt forrige innlegg - at markedet tydeligvis ikke tror på de mange kontraktinngåelsene framover.

Sommeren 2019 foretok jeg mitt første salg av Scanship-aksjer. Kursen var da rundt kr 23, og selskapet var kun rettet mot cruisesegmentet. Noen uker senere fikk jeg kjøpt tilbake aksjene pluss en god del flere til under 20.

I dag er kursen mellom 11 og 12 kroner, dvs ca halvparten av hva den var sommeren 2019. Og cruisedelen leverer i dag resultater selskapet aldri tidligere har vist til. I tillegg har vi nå storsatsingen innen landbasert. Med oppkjøpet av Etia og CHE står selskapet sterkere enn noen gang, og guider en saftig kontraktsinngåelse for landbasert i årene framover.

Da mener jeg faktisk at jeg ikke tar munnen for full når jeg hevder at dagens aksjekurs kan være en gullkantet inngang for å investere på 2-3 års sikt. Man får altså cruisedelen for halve prisen av hva den lå på i 2019, pluss hele den landbaserte virksomheten "gratis".
Slettet bruker
27.06.2023 kl 17:44 3445

Tror nok de klarte det . Selv halverte jeg mellom 13-14 da jeg gikk ut fra den ville stupe etter renteheving til Norges bank. Det er noe som er veldig galt når skribenter sitter og gjetter på forum hva selskapet skal leve av , for eksempel tang og tare. Solide selskap melder i klartekst ikke masse grums på div sosiale media. " Vi er mer opptatt en noen gang" med hva da?
Karbon
27.06.2023 kl 18:26 3530

Ikkegodjent:

"Med hva da?", skriver du. Hvis du ikke har evnet å sette deg inn i hva Vow skal levere og leve av i forhold til den landbaserte virksomheten i årene fremover, så må du ha fulgt dårlig med i timen.

Anbefaler deg å starte med å se gjennom et par av de siste presentasjonene, q4 2022 og q1 2023, så kanskje du skjønner iallefall litt.

Noen enkle hint til deg:
ELT (End of Life tires)
Sewage sludge
Biokull til metallindustrien
Bilochar til landbruket
+++++++

Redigert 27.06.2023 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.06.2023 kl 18:33 3587

Flott det 2-3 hersketeknikker på rekke og rad, må være vanskelig å sitte å forsvare denne når kursen taler sitt tydelige språk. Rente bærende gjeld blir dyrere norske krona har ingen status , grønt, fornybart og høytsvevende kanskje inntekter 2030-2040 er ikke akkurat i skuddet.
Karbon
27.06.2023 kl 18:43 3612

Ikkegodkjent:

"Flott det 2-3 hersketeknikker på rekke og rad"

Kan du vennligst utdype hva du mener med det?
Slettet bruker
27.06.2023 kl 19:03 3652

NEI les ditt eget innlegg og google herske teknikker , Forklar hvorfor det er viktig å kjøpe Vow på ca 14 kroner rett før norsk rentemøte.
Commodore27
27.06.2023 kl 19:08 3645

Hvis de har hoppet av så er det rart de sitter og skriver her som om de fortsatt har aksjer
Karbon
27.06.2023 kl 19:11 3661

Ikkegodkjent:

Jeg gir aldri kjøpsanbefalinger på forumet. Og jeg kommer heller aldri til å skrive at det er "viktig" å kjøpe aksjer akkurat nå. Det jeg imidlertid dristet meg til å skrive var at JEG tror det er en god kjøpsanledning i forhold til en investering på 2-3 års sikt. Andre må gjerne mene det stikk motsatte.
Karbon
27.06.2023 kl 20:51 3570

Dersom du føler jeg bruker hersketeknikker, ikkegodjent, så beklager jeg det. Men samtidig håper jeg du også ser at kanskje jeg kan bli litt oppgitt over dine innlegg som bærer preg av at du ikke har lest ett eneste ord av hva jeg har skrevet i ett eller to innlegg før deg.

Ellers så kan jeg gjerne gjenta at jeg forstår godt at mange er frustrerte over både aksjekursen og mangelen på kontraktsmeldinger. Jeg er også frustrert og også overrasket over at det f.eks. ikke er kommet noe offisiell info om 50.000-tonns-kontrakten, som skulle være "klar" ved årsskiftet. Det ble etterspurt info om nettopp denne aktøren under trading update q1. Slik jeg forsto det skulle denne aktøren i første omgang motta biokull fra VGM på Follum, mens de samtidig jobbet videre med Vow om å bygge sitt eget 50.000-tonns anlegg. Greit nok det, men denne infoen kom altså ikke før det ble stilt spesifikt spørsmål om det.

Jeg har ingen problemer med å forstå at mange nå er både utålmodige og frustrerte. Mulig jeg er mer tålmodig enn gjennomsnittet av norske investorer....
Redigert 27.06.2023 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
Karbon
28.06.2023 kl 17:28 3180

Dersom Outokumpus planer om å bygge et biogassanlegg i Tornio blir en realitet, OG det viser seg at Vow er involvert i utbyggingen, så er det helt greit at også stålvirksomheten i Norge blir med på satsingen mot nullutslippsmålet:

https://www.outokumpu.com/en/news/2023/outokumpu-and-nordic-steel-to-start-collaboration-%E2%80%93-towardszero-stainless-steel-introduced-for-the-first-time-to-the-norwegian-market-3290062