Vow 2.0

Karbon
VOW 08.06.2023 kl 12:13 170502

I perioder hvor man går og venter på de utløsende kontraktsmeldingene, kan det være greit å se på presentasjonen på nytt (trading update q1) som ble avholdt 9. mai 2023. Jeg vil gjenta noen av hovedpunktene her, dvs de punktene jeg ser på som mest spennende, og som vi kommer til å høre mer om i månedene framover.

Cruisedelen (som nå har endret navn til «Maritime Solutions» leverer rekordresultater, og har en imponerende ordrereserve inkl opsjoner fram til 2031. Allerede i andre halvår 2023 vil 6 nye skip klargjøres med Vow-teknologi. Det nye innen maritime Solutions er MAP-systemet, som er installert på Royal Caribbeans «Icon of the Sea». Her anbefales det på sterkeste å se på presentasjonen i opptak for å få et godt bilde av de utrolige resultatene som leveres av Vow innen dette segmentet. Det er likevel den landbaserte delen (som er helt i sin spede oppstart) som vil stå for den store veksten i Vow i årene framover.

Landbasert (jeg bruker fortsatt betegnelsen landbasert, selv om dette nå har endret navn til «Industrial solutions» står etter alle solemerker foran en eksepsjonell vekst, hvor man pr 9. mai 2023 er i samtaler med kunder om hele 80 forskjellige anlegg i perioden 2023-2029 med en kontraktsverdi på til sammen ca 25 milliarder kroner. Den største potensielle kontrakten vil alene beløpe seg til ca 2 milliarder kroner. Og her er det viktig å merke seg en ting. Disse 80 anleggene er altså det man er i samtaler om pr. 9. mai 2023. Da er det selvsagt ikke slik at det stopper her. Det har bare så vidt begynt. Det vil komme til flere kunder etter hvert som anleggene rulles ut, og om et par år vil jeg tro vi snakker om et betydelig større antall enn 80. Og dette bare innen landbasert! Cruisedelen kommer i tillegg.

Når det gjelder de 80 forskjellige anleggene som man er i samtaler om pr i dag, så fordeler de seg på 20 i USA, 19 i Europa, 19 i Norden, 20 i Asia, samt 1 i Karibia. Med andre ord, vi snakker allerede nå om en verdensomspennende landbasert virksomhet for Vow.

Sewage sludge
Når det gjelder de forskjellige segmentene innen landbasert kan vi jo først komme inn på anlegg til pyrolyse av kloakkslam (sewage sludge). 28. april 2023 ble det børsmeldt en kontrakt for sewage sludge for 2,9 millioner Euro til japanske Kobelco (navnet er ikke offentliggjort, men for den som har fulgt med i timen, så vet vi at det er Kobelco):
https://www.vowasa.com/blog/vow-receives-eur-2-9-million-orders-for-sewage-sludge-treatment-equipment-in

Kobelco er en kunde av Vow som fikk levert et pilotanlegg i andre halvår 2020, og som nå er klare for å sette opp anlegg i industriell skala. Henrik sier følgende ca 6 minutter ut i presentasjonen: «they are planning to build multiple plants….»

Paal Jahre Nilsen i Vow hadde tidligere i år (i februar) en presentasjon i Frankrike, hvor det kom fram at de hadde startet opp «three new industrial scale prosjects» i Japan. Paal Jahre Nilsen skal forresten presentere «Vow 2.0» i «The Biochar Summit 2023» i Helsingborg 14. juni kl 13.30. Pyrolyse av kloakkslam vil bli en helt sentral løsning i årene framover for å bli kvitt de farlige PFAS-stoffene, som ikke forsvinner før man bruker høy temperatur under pyrolyse. I presentasjonsmaterialet fremgår det at man allerede er i samtaler med kunder for levering av hele 28 anlegg innen sewage sludge.

End of Life Tires (ELT)
Utvinning av Carbon Black fra brukte bildekk ligger an til å bli en vanvittig pengemaskin for Vow i årene framover. 20. desember 2022 ble partnerskapet mellom Vow, ETEL og Itochu presentert, og her kom det fram at de allerede hadde identifisert mer enn 300 lokasjoner for slike anlegg:

https://www.tyrenews.co.uk/posts/vow-asa-and-european-tyre-enterprise-join-forces-to-tackle-end-of-life-tyre-problem

De første 3 anleggene var allerede under planlegging med søknader om byggetillatelse. Av presentasjonen 9. mai 2023 kommer det fram at man nå er i samtaler om 10 anlegg til dette segmentet. I presentasjonen forteller Henrik at man forventer inntekter fra kontrakter her allerede i 2023, og som det står i presentasjonsmaterialet : «Final investment decision by ETEL next key milestone» og «Systems order for Vow will follow shortly.»

Vow Green Metals
Når det gjelder utstyrsleveranser til metallindustrien framover til Vow Green Metals, så er det enklest å vise til denne presentasjonen, som sier det meste:

https://assets.ctfassets.net/7jb2xn8k4rjw/6MDhMPcnryxI2jmv3odGQG/fe65fdb36ef04b335fc610dea35ee665/Market_update_Q1_2023_final_no_video.pdf

I første omgang så venter vi på den første produksjonen av biokull i 2500-tonns fabrikken som er nesten ferdigstilt, og senere den ferdige 10 000-tonns fabrikken, og utvidelsen av denne til en 20 000-tonns fabrikk like etterpå. Neste år vil det også tas endelig investeringsbeslutning for en ny 30 000-tonns fabrikk i Viken Park.

Vow Green Metals er i samtaler med ulike aktører med et samlet behov for totalt 600 000 tonn biokarbon, fordelt på 200 000 tonn i Norge, 150 000 tonn ellers i Norden, 40 000 tonn i Nord-Amerika og 230 000 tonn i Europa utenom Norge og Norden. Vow vil stille som utstyrsleverandør til samtlige prosjekter i årene framover.

Det er mye mye mer man kunne skrevet om når det gjelder Vows forskjellige forretningsområder framover, blant annet plastgjenvinning (Repsol, UniPetrol +++), og ikke minst kommende biogassprosjekter, men det får bli ved en senere anledning. Det som er sikkert, er at det vil bli en storm av bestillinger av Vows løsninger i årene framover, så får vi leve med at det pr i dag er stille før stormen.

Link til presentasjonsmaterialet for trading update q1 2023:

https://assets.ctfassets.net/jgqj05vxq9zr/rkUNw0FVmdLWb8X9oxH0L/9bbde1306527acac7d3ebb66462db9f4/Vow_-_Presentation_Trading_Update_Q1_2023.pdf

Link til selve presentasjonen:

https://channel.royalcast.com/vowasa/#!/vowasa/20230509_1
Redigert 21.12.2023 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Karbon
29.09.2023 kl 23:07 4218

BMW_E30:

Ja, utbytte kan bli nødvendig for å kunne betale formuesskatten for grunnleggerne av selskapet. For alle oss andre er det max avkastning som bør bety noe. Dersom max avkastning oppnås ved å investere i videre vekst for selskapet (med påfølgende høyere aksjekurs) er det selvsagt å foretrekke. Men jeg ser utfordringen med formuesskatten som rammer norske eiere, som for grunnleggerne av Vow kanskje betyr at utbytte er eneste mulighet for å unngå å selge unna aksjer.
Redigert 29.09.2023 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
BMW_E30
29.09.2023 kl 22:50 4173

Tror desverre utbyttet er ett nødvendig virke grunnet en feilslått politikk. Hadde selv helst sett pengene blei i selskapet.
The Observer
29.09.2023 kl 22:48 4143

Takk til Karbon Capital.
Jo da jeg har slitt litt med tålmodigheten i aksjen. Jeg har også blitt rådet til å droppe caset og konsentrere meg om stødige selskaper med utbyttebetaling og mer sannsynlig forutsigbarhet. Men det er noe eget med Vow. Jeg har vært med siden tidlig Scanship og fått stor tiltro til Badin. Ute en periode, men inn igjen på en alt for høy kurs.
Vel, vel, jeg gifter meg alt for ofte med en aksje og kan spesielt ikke skille meg fra Vow. Mitt innlegg ovenfor var rett og slett ment for å få dere på banen (og Hammers) som jeg betrakter som tungvektere i det å følge med på hva som kan dra aksjen opp i en ny liga. Få til litt entusiasme hos meg selv og de som ennå vurderer nykjøp eller tilleggskjøp i aksjen.
Carbon credit og eksemplet fra Wakefield er interessant Karbon. Et godt argument for Vow.
Dette begynner mer og mer å ligne «tampen brenner», og jeg er ikke modig nok til å selge meg ut.
Karbon
29.09.2023 kl 19:47 4243

Framtia:

Jeg håper virkelig ikke at de utbetaler utbytte allerede i 2024, selv om fullmakten ligger der. I den fasen Vow er i nå, bør tilgjengelig cash benyttes til investeringer i fremtidig vekst. Utbytteutbetalinger bør avventes til "pengestrømmen" er økende og vedvarende. Men det er min mening....
Karbon
29.09.2023 kl 19:42 4249

Ja Capital, jeg er veldig spent på hvor lang tid man bruker på saksbehandlingstiden i England. Badin har iallefall opplyst at han forventer bestilling fra ETEL i inneværende år, men det er dessverre helt og holdent opp til myndighetene i England. Ifølge Sp1 Markets vil den første ordren til ETEL beløpe seg til mellom 350 og 400 millioner kroner, så vi får krysse fingrene for en snarlig avgjørelse.
Redigert 29.09.2023 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Framtia
29.09.2023 kl 19:37 4170

Må si som Hammers! Hvorfor åpner de for utbytte første halvdel av 2024, viss det ikke ligger større ordre i "pipelinen"? Noe bør VOW ha en viss oversikt over...Det kommer ikke kontrakter dalende uten forvarsel i denne bransjen heller...
Karbon
29.09.2023 kl 19:33 4162

Ellers så er det god grunn til å ta en ekstra titt på innlegget jeg skrev over her vedr salg av carbon credits. Jeg tenker da på dette avsnittet:

"Wakefield’s top buyer is JPMorgan Chase & Co., who purchased over 9,000 tons in December 2022. Other significant buyers include Tide Platform, Swiss Re, and IMC Trading, who have each purchased at least 1,000 tons."

1 carbon credit = 1 tonn. Og en carbon credit ift biochar koster godt over hundre dollar. Dvs at Wakefield Biochar bare i desember 2022 solgte carbon credits for godt over 12 millioner kroner. Hvor mye de har solgt for i 2023 opplyses ikke. Anlegget fra Vow kostet ca 52 millioner kroner. Så i løpet av noen få år er hele kostnaden til Vows utstyr finansiert bare med salg av carbon credits. Salg av selve biocharet (produktet) kommer i tillegg.

Som man kan se er det god butikk å drive denne type anlegg. Dette lover også godt for Vow Green Metals, som også vil tilby samme løsning (uten at jeg vet prisen for carbon credits for biokull - har kun beløpet for biochar).
CapitaL
29.09.2023 kl 19:21 4171

Såvidt jeg husker så var planen å sende 3 søknader om dekkresirk i løpet av første halvår.
Så spørs det på det som du er inne på, nemlig saksbehandlingstiden.. er engelskmenn kjent for effektivitet?

Vi er straks inne i Q4 uten at det er meldt noe stort på land. Men, det er faktisk ikke utenkelig at det tikker inn ordrer for oppimot milliarden før Jul. Bare fra VGM kan det jo komme ordre for ca 200 mill når de har finansene i boks.
Karbon
29.09.2023 kl 18:42 4109

The Observer:

Ja, ting tar tid. Og som vi nylig har sett et eksempel på; det tok ETT år fra kontraktssignering til byggetillatelse ble gitt for biochar-anlegget til Green Development LLC (Quonset Soil Solutions).

Det er altså de enkelte lands myndigheter (byråkratiet) som utgjør den største tidstyven i prosjektene. Kundene har pengene, og er klare for igangsetting, men offentlige myndigheter har det tydeligvis ikke travelt med å godkjenne prosjektene. Det er jo litt pussig - alt snakket om det grønne skiftet og satsingen på klimavennlige løsninger fra politikerene i Norge, EU og USA - å omgjøre ord til handling sitter tydeligvis langt inne.

For alt vi vet kan det ta tid før byggetillatelsen for Wakefield Biochar er klar også. Vi VET at ETEL har sendt søknad om byggetillatelse for minst en, kanskje 3 fabrikker til utvinning av Carbon Black fra brukte bildekk. Så fort tillatelsen er på plass, vil også bestillingen (e) komme. Vi VET at Outokumpu venter på svar på søknad om investeringsstøtte for sitt prosjekt (søknad sendt for ca ett år siden). Vi VET at Wacker har sin søknad inne til behandling, vi VET at UniPetrol måtte gjennom prosessen for offentlige anskaffelser med anbudsrunde osv.

Det er altså verken Vow eller kundene det står på, det er det offentlige byråkratiet.

Men med så mange søknader inne samtidig, så håper jeg i likhet med deg at når det først løsner, ja så løsner det skikkelig.
Redigert 29.09.2023 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
29.09.2023 kl 18:39 4031

Viste litt takter i dag. Det gjør den av og til. Bare så synd den hver gang faller fort tilbake igjen.
The Observer
29.09.2023 kl 18:18 3979

Vow har vært annonsert her på forumet med en ganske stor mengde mulige storkontrakter. Dette har holdt kursen oppe til en viss grad. Men mange som har investert i denne aksjen har begynt å gå lei av å vente og vente på signering av slike kontrakter. Mange av disse mulige kontrakter er i en størrelsesorden som tilsier at endelige beslutninger tar tid, men tiden begynner å bli moden som en pærehøst i oktober.
Likevel skal man ha en god del god tru og tålmodighet for å bli sittende i måneder og år, og vente og vente, mens kursen stadig tenderer nedover. Tålmodigheten har nå lenge vært gjødslet med at store kontrakter vil komme høsthalvåret 2023. Gid det er så vel, for Hammes og flere haussere på forumet begynner å miste kredibilitet.
La oss virkelig håpe med stor H, at Wakefield er innledningen til et høstrally for slitte tålmodighetsnerver.
Redigert 29.09.2023 kl 18:21 Du må logge inn for å svare
Karbon
29.09.2023 kl 16:14 4077

Det er ikke umulig at "ingeniørkontrakten" som ble meldt nylig, dvs betalingen for forberedelseafasen for et større anlegg gjelder nettopp Wakefield Biochar. Uansett blir det spennende å følge med framover her.
Karbon
29.09.2023 kl 09:09 4228

Da vet vi altså at Wakefield Biochar skal utvide kapasiteten sin i 2024, og bestille pyrolyseutstyr fra Vow. Jeg tar for gitt at de fortsetter med Vow som leverandør, i og med at anlegget fra Vow som var klart i 2022 har vært en kjempesuksess. En bestilling fra Wakefield Biochar bør faktisk være nær forestående. Det vi foreløpig ikke vet, er hvor stort anlegg de går for denne gangen. Når de ser hvor innbringende virksomheten er, blant annet at salg av carbon credits delfinansierer utvidelsen, så er det vel liten grunn til å ikke slå til skikkelig.

Her er forøvrig en relativt fersk publikasjon som beskriver det økende behovet for biochar i årene framover:

https://www.bdlaw.com/publications/demand-heats-up-for-biochar-carbon-projects/?trk=organization_guest_main-feed-card_reshare_feed-article-content

Et par avsnitt fra publikasjonen:

"A recent report indicates that the global biochar market is expected to nearly triple from its current value of $160 million to over $450 million by 2030."

"Biochar Carbon Credits
In addition to biochar, these thermochemical processes can produce environmental benefits from permanently removing carbon from the atmosphere by capturing it in the biochar for hundreds, if not thousands, of years."

Biochar carbon credits can be verified by carbon registries and sold in the Voluntary Carbon Market, and each credit represents the permanent removal of GHG emissions from the atmosphere. Unlike forest carbon credits and soil carbon credits, biochar carbon credits are consistently sold well north of $100/credit."

Redigert 29.09.2023 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Karbon
28.09.2023 kl 21:53 4352

Spennende nyheter vedr Wakefield Biochar!

Dere husker sikkert børsmeldingen fra 18. juni 2021, da Vow fikk kontrakt med Wakefield Biochar?
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-secures-breakthrough-landbase-contract-in-the-usa

I børsmeldingen står blant annet følgende:

"The solution represents a first of multiple units that are planned to be implemented in the upcoming years by Wakefield Biochar to realise their “Better Soil. Better World” products strategy."

Så når kan vi forvente flere bestillinger?

Dere husker kanskje også at Vow for en tid tilbake inngikk partnerskap med Carbonfuture? Nå har Sebastian Manhart i Carbonfuture lagt ut følgende:

"This week’s carbon dioxide removal (#CDR) supplier spotlight: Wakefield BioChar 💸🔦

In a new series, we will be featuring leading suppliers of CDR technologies. Each time we will focus on one company, looking at their strategy and what this means for the voluntary carbon market (#VCM).

Today, we start with Wakefield BioChar: a US company based in Valdosta, Georgia. Wakefield is the largest supplier of durable CDR to date with more than 25,000 tons delivered to date (latest figures from July 2023).

How does Wakefield operate?

🇺🇸 Wakefield repurposes primarily wood biomass into branded biochar items and compost blends in the US. These are used in agriculture to enhance yields and improve soil health.

🌳 The overall supply of wood biomass is sufficient to meet their production needs at present. However, they are looking to increase production and are continuously evaluating alternative biomass sources based on the application requirements of customers.

🌻 Wakefield emphasise that increasing demand for biochar-based products hinges on delivering tangible benefits, such as improved crop growth when used as a soil conditioner or enhanced filtration performance, ensuring its effectiveness surpasses that of conventional filters.

What is Wakefield’s carbon removal strategy?

🌾 At its inception, Wakefield Biochar's primary objective was to supply biochar for soil health enhancement. However, as the demand for biochar CDR sector gains momentum, the company has embraced the potential of generating removal credits.

💵 These funds are being reinvested to expand their operations, with new pyrolysis facilities for 2024 funded partially through carbon credit sales. This exemplifies the value-sharing objective of negative emission credits.

💼 Wakefield’s top buyer is JPMorgan Chase & Co., who purchased over 9,000 tons in December 2022. Other significant buyers include Tide Platform, Swiss Re, and IMC Trading, who have each purchased at least 1,000 tons.

Across multiple industries, biochar carbon removal (#BCR) is proving itself to be an ideal solution with primary application benefits and the added bonus of CDR. At the same time, demand for biochar-based products will only increase given the wide scale of applications. Biochar suppliers like Wakefield are leading the way in this regard."

Merk dere setningen jeg har uthevet med fet skrift!

Merk dere også at salg av Carbon credits er en så innbringende del av biocharproduksjonen at den er med på å finansiere senere utvidelser av anlegget og kjøp av nytt pyrolyseutstyr.

Redigert 28.09.2023 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.09.2023 kl 10:24 4715

Må bare gjenta at oppstartanlegget er finansiert. En kan ikke forvente å få kvittering tilsendt
Når det gjelder det større kommende anlegget er der forhandlinger som en ikke kan gå ut med. En har også fått melding tidligere som skisserer løsninger
PS
De mener de er ferdige med halvparten av infrastrukturen på det store anlegget
De ville nok ikke vært kommet så langt uten finansielle garantier
Redigert 28.09.2023 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
28.09.2023 kl 09:47 4652

Og aksje omsettningen er noen få hundre aksjer.....her er det tillitt i markedet :)
Redigert 28.09.2023 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
The Observer
28.09.2023 kl 09:19 4625

NRK i dag:

Setter av 15 milliarder til grønn omstilling
Regjeringen setter av til sammen 15 milliarder kroner til grønn omstilling i næringslivet. De kaller det en historisk satsing.

IKKE DIREKTE MYNTET PÅ Vgm Follum,, men både Vow og Vgm bør være sterke kandidater.
oivindl
28.09.2023 kl 07:56 4723

"Det jeg vet er at de ikke kommer fra noe EMI der dagens aksjonærer må bidra."
-Hammers

Så du utelukker ikke en EMI rettet mot eksterne investorer?
Redigert 28.09.2023 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.09.2023 kl 23:52 4816

Hvor pengene kommer fra vet ikke jeg.
Det jeg vet er at de ikke kommer fra noe EMI der dagens aksjonærer må bidra.
Jeg vet også at pengene KOMMER - for Top 4 i VOW har en soleklar plan bak alt som skjer.

Ellers er det besynderlig å registrere at en del skribenter ikke ser et eneste positivt forhold i VOW/VGM.
Dette til tross for at VOW er verdensledende innen flere av sine områder.
Prisen er heller ikke skremmende høy - slik man ser hos en rekke børsnoterte selskaper uten inntjening.
Redigert 27.09.2023 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
CapitaL
27.09.2023 kl 23:34 4813

Saken er at VGM trenger penger.. en halv milliard i første omgang om man skal tro på tallene fra R Jørgensen.
Du snakker om døde baller.. jeg spør bare hvor de pengene skal komme fra.

Allerede har man dessuten,
Vow green metals
Vow green metals Follum
Vow green metals operatør
Vow green metals hjelpeselskap

Og det kommer nok flere selskap skal du se…
Hammers
27.09.2023 kl 23:11 4822

Siden ungene som uttaler seg om VOW/VGM neppe kan engelsk har jeg kjørt innlegget via "oversetter":

"Spennende nyheter!
Hos Vow ASA er vi dedikert til å drive forskning som beviser levedyktigheten til våre industriskalerte pyrolyseteknologier.
Denne studien konkluderer med at pyrolysetemperaturer over 500°C effektivt kan fjerne eller betydelig redusere mikroplast, PFAS og PCB, noe som resulterer i i sikrere konsentrasjoner i biokullet.

Studien brukte en mindre versjon av vår Biogreen-teknologi, noe som gjorde resultatene mer relevante for industrielle applikasjoner.
Dette omfattende arbeidet er det første i sitt slag, og gir detaljerte utslipp og utslippsfaktorer for luftforurensninger fra industrielt relevant pyrolyse.

Funnene tyder på at avfallspyrolyse med kondens krever mindre avansert luftforurensningskontroll sammenlignet med avfallsforbrenning legger til rette for en mer bærekraftig fremtid med et miljøvennlig alternativ for avfallshåndtering. Spesiell takk til Gudny Flatabø for å lede dette prosjektet!"

Til CapitaL

- NEI det blir ikke et herlig sammensurium av ulike selskaper. VGM skal stå for byggingen (via andre) + eie og drifte anlegget på Follum.
- Og NEI. Det blir heller ingen emisjon som vil være til mot aksjonærenes interesser.

Fordi:
VOW-systemet eier mer enn 68% av VGM - så den ballen kan du bare legge død - hvis du ikke allerede har gjort det.
Karbon
27.09.2023 kl 22:20 4888

The Observer, her er et forståelig sammendrag av rapporten, lagt ut av Henrik Badin:

"Exciting news! At Vow ASA we're dedicated to driving research that proves the viability of our industry-scaled pyrolysis technologies. This study concludes that pyrolysis temperatures above 500°C can effectively remove or significantly reduce microplastics, PFAS, and PCBs, resulting in safer concentrations in the biochar. The study utilized a smaller version of our Biogreen technology, making the results more relevant to industrial applications. This comprehensive work is the first of its kind, providing detailed emissions and emission factors for air pollutants from industrially relevant pyrolysis. The findings suggest that waste pyrolysis with condensation requires less advanced air pollution control compared to waste incineration paving way for a more sustainable future with a eco-friendly alternative for waste management. Special thanks to Gudny Flatabø for leading this project!"
Framtia
27.09.2023 kl 21:52 4930

Det beste ville vært å begynne å tjene penger fortere enn f...
CapitaL
27.09.2023 kl 21:44 4942

Jeg forstår det som 700 mill inkl allerede innkjøpt utstyr fra VOW og kun forberedende arbeid til utvidelse. Avgjørelse på utvidelsen er vel ikke tatt enda.. og om min tolkning er korrekt kommer man faretruende nær milliarden totalt.. Det kan fort bli et herlig sammensurium av selskaper der noen eier bygg og infrastruktur og i tillegg delt eierskap på pyrolyseanlegget/ driftsselskap om emi skal unngås. Nei jeg holder meg unna VGM til dette er avklart.
upsidedown
27.09.2023 kl 20:05 5021

Det bør foreligge oppdatering før børsslutt fredag siden vi er over i Q4 mandag.

700 millioner er 10.000 + 10.000 ferdig fabrikk slik jeg forstår det. Det springende punktet for øyeblikket er om 2.500 anlegget kommer i tillegg eller om det er del av første byggetrinn til 10.000.
Framtia
27.09.2023 kl 17:59 5102

Entreprisen til R Jørgensen på 700mill(!???) virker høy om vi ikke snakker komplett fabrikk!? Viss dette bare er bygningsmasse, noen hundre meter grøft og montering av utstyr håper jeg de har benyttet gull i tekniske installasjoner!?? Regner med at beløpet også inkluderer prosessutstyr for komplett utbygging fase 1&2, selv om dette leveres av BH...Noen som vet mere om fremdriften på Follum?
CapitaL
27.09.2023 kl 16:14 5184

Hvem har avvist emisjon? Det jeg har fått med meg er at Vow ikke skal bidra med ytterligere midler til VGM. Om man kjører emisjon eller får inn medeierskap går vel ut på ett fett. Eierandelen blir mindre okkesom. Forøvrig er jeg ikke sikker, jeg har bare i lengre tid påpekt underfinansieringen av VGM og fått kraftig motbør for det. Jeg tenker at emisjon og noe lån er det naturlige å gjøre gitt dagens rentenivå. Man skal tross alt ha økonomi i prosjektet også.
Framtia
27.09.2023 kl 15:49 5211

Merkelig at ledelsen i begge selskaper mer eller mindre avviser emisjon, men ser på "andre" løsninger...Hvordan kan du da være sikker Capital?
CapitaL
27.09.2023 kl 14:46 5266

700 mill.. jaja da mangler det jo bare å få finansiert en halv milliard.. ikke rart de ikke har betalt for 2.500 tonns anlegget enda. Det er snart bare Commodore og rakettforskeren som tror man unngår emisjon i VGM.
Framtia
27.09.2023 kl 14:42 5282

Jeg vet det, men dette medførte sikkert noe forsinkelse...Så den reviderte søknaden gikk inn i juni...
Slettet bruker
27.09.2023 kl 14:36 5285

Dette er gammelt nytt skjønner du
Miljødept har gitt klarsignal for lenge siden
Redigert 27.09.2023 kl 14:39 Du må logge inn for å svare
Framtia
27.09.2023 kl 14:07 5294

Noe info på tampen må være på sin plass...om det er plass for sorten..!?
Ser at søknaden fra VGM ble feilaktig sendt Statsforvalteren og ikke Miljødirektoratet, noe som sikkert har medført noe forsinkelse...De søker om produksjon av biokull basert på trevirke og ikke sludge( kloakkavfall)
Jeg har ikke nøstet opp i hele byggeprosessen, men det kan se ut som R.Jørgensen har total entreprise på prosjektet. Det nevnes en entreprisekostnad på 700mill, der jeg mener RJ også står for leveranse av Produksjonsutstyr, kjøpt av VOW...
https://www.roarjorgensen.no/prosjekter/vgm-follum-biocarbonfabrikk
Redigert 27.09.2023 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Framtia
27.09.2023 kl 13:53 5315

Forumet når stadig nye høyder...🤔 Nå har vi tatt steget ned fra barnestadiet til forplantnings stadiet...Hva blir det neste...Hvor er du Hammers!? Uansett hva du skriver, anser jeg det en "høydare" ift utviklingen på Forumet de siste måneder...
Slettet bruker
27.09.2023 kl 13:26 5358

Det er rart du ikke forstår hva jeg skriver da. Embryo? Håper det blir en problemfri fødsel
Redigert 27.09.2023 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
royroy
27.09.2023 kl 12:24 5403

😂😂
Jeg leser gjerne kritiske innlegg, men du kommer ikke med kritiske innlegg; innleggene dine er fullstendig uten innhold, som om et barn har skrevet… Ta en velfortjent pause i sandkassen

The Observer
27.09.2023 kl 11:46 5424

noen med forskerkompetanse bør lage et mer forståelig sammendrag av rapporten. Denne rapporten er ikke myntet på at vanlig dødlige skal ha nytte av den.
Redigert 27.09.2023 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.09.2023 kl 11:11 5486

Hvis du vil lese bare det du liker tror jeg ikke dette er rette stedet for deg
Dette forumet er ikke et sted for opplysninger og fakta. Men et sted for tull,tøys og litt humor. Personlig har jeg aldri investert etter hva som blir skrevet her- i hvert fall ikke siste 20 åra
Redigert 27.09.2023 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
mai2003
27.09.2023 kl 10:53 5521

Kan du være så snill å være litt mindre aktiv her på trådene til VGM og VOW. Jeg skriver ikke mye selv men leser mye. Setter pris på en del innlegg fra noen få her på forumet. Du er ikke en av dem, da det stort sett er bare tøv du farer med.
Redigert 27.09.2023 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.09.2023 kl 10:43 5469

Det er det jeg gjør. I motsetning til deg og andre som mener alle nyheter er gode nyheter
Nsxnsx
27.09.2023 kl 09:48 5531

Nei det må du nesten tolke som du vil......etter at du har lest artikkelen :)