Vow 2.0

Karbon
VOW 08.06.2023 kl 12:13 161923

I perioder hvor man går og venter på de utløsende kontraktsmeldingene, kan det være greit å se på presentasjonen på nytt (trading update q1) som ble avholdt 9. mai 2023. Jeg vil gjenta noen av hovedpunktene her, dvs de punktene jeg ser på som mest spennende, og som vi kommer til å høre mer om i månedene framover.

Cruisedelen (som nå har endret navn til «Maritime Solutions» leverer rekordresultater, og har en imponerende ordrereserve inkl opsjoner fram til 2031. Allerede i andre halvår 2023 vil 6 nye skip klargjøres med Vow-teknologi. Det nye innen maritime Solutions er MAP-systemet, som er installert på Royal Caribbeans «Icon of the Sea». Her anbefales det på sterkeste å se på presentasjonen i opptak for å få et godt bilde av de utrolige resultatene som leveres av Vow innen dette segmentet. Det er likevel den landbaserte delen (som er helt i sin spede oppstart) som vil stå for den store veksten i Vow i årene framover.

Landbasert (jeg bruker fortsatt betegnelsen landbasert, selv om dette nå har endret navn til «Industrial solutions» står etter alle solemerker foran en eksepsjonell vekst, hvor man pr 9. mai 2023 er i samtaler med kunder om hele 80 forskjellige anlegg i perioden 2023-2029 med en kontraktsverdi på til sammen ca 25 milliarder kroner. Den største potensielle kontrakten vil alene beløpe seg til ca 2 milliarder kroner. Og her er det viktig å merke seg en ting. Disse 80 anleggene er altså det man er i samtaler om pr. 9. mai 2023. Da er det selvsagt ikke slik at det stopper her. Det har bare så vidt begynt. Det vil komme til flere kunder etter hvert som anleggene rulles ut, og om et par år vil jeg tro vi snakker om et betydelig større antall enn 80. Og dette bare innen landbasert! Cruisedelen kommer i tillegg.

Når det gjelder de 80 forskjellige anleggene som man er i samtaler om pr i dag, så fordeler de seg på 20 i USA, 19 i Europa, 19 i Norden, 20 i Asia, samt 1 i Karibia. Med andre ord, vi snakker allerede nå om en verdensomspennende landbasert virksomhet for Vow.

Sewage sludge
Når det gjelder de forskjellige segmentene innen landbasert kan vi jo først komme inn på anlegg til pyrolyse av kloakkslam (sewage sludge). 28. april 2023 ble det børsmeldt en kontrakt for sewage sludge for 2,9 millioner Euro til japanske Kobelco (navnet er ikke offentliggjort, men for den som har fulgt med i timen, så vet vi at det er Kobelco):
https://www.vowasa.com/blog/vow-receives-eur-2-9-million-orders-for-sewage-sludge-treatment-equipment-in

Kobelco er en kunde av Vow som fikk levert et pilotanlegg i andre halvår 2020, og som nå er klare for å sette opp anlegg i industriell skala. Henrik sier følgende ca 6 minutter ut i presentasjonen: «they are planning to build multiple plants….»

Paal Jahre Nilsen i Vow hadde tidligere i år (i februar) en presentasjon i Frankrike, hvor det kom fram at de hadde startet opp «three new industrial scale prosjects» i Japan. Paal Jahre Nilsen skal forresten presentere «Vow 2.0» i «The Biochar Summit 2023» i Helsingborg 14. juni kl 13.30. Pyrolyse av kloakkslam vil bli en helt sentral løsning i årene framover for å bli kvitt de farlige PFAS-stoffene, som ikke forsvinner før man bruker høy temperatur under pyrolyse. I presentasjonsmaterialet fremgår det at man allerede er i samtaler med kunder for levering av hele 28 anlegg innen sewage sludge.

End of Life Tires (ELT)
Utvinning av Carbon Black fra brukte bildekk ligger an til å bli en vanvittig pengemaskin for Vow i årene framover. 20. desember 2022 ble partnerskapet mellom Vow, ETEL og Itochu presentert, og her kom det fram at de allerede hadde identifisert mer enn 300 lokasjoner for slike anlegg:

https://www.tyrenews.co.uk/posts/vow-asa-and-european-tyre-enterprise-join-forces-to-tackle-end-of-life-tyre-problem

De første 3 anleggene var allerede under planlegging med søknader om byggetillatelse. Av presentasjonen 9. mai 2023 kommer det fram at man nå er i samtaler om 10 anlegg til dette segmentet. I presentasjonen forteller Henrik at man forventer inntekter fra kontrakter her allerede i 2023, og som det står i presentasjonsmaterialet : «Final investment decision by ETEL next key milestone» og «Systems order for Vow will follow shortly.»


Vow Green Metals
Når det gjelder utstyrsleveranser til metallindustrien framover til Vow Green Metals, så er det enklest å vise til denne presentasjonen, som sier det meste:

https://assets.ctfassets.net/7jb2xn8k4rjw/6MDhMPcnryxI2jmv3odGQG/fe65fdb36ef04b335fc610dea35ee665/Market_update_Q1_2023_final_no_video.pdf

I første omgang så venter vi på den første produksjonen av biokull i 2500-tonns fabrikken som er nesten ferdigstilt, og senere den ferdige 10 000-tonns fabrikken, og utvidelsen av denne til en 20 000-tonns fabrikk like etterpå. Neste år vil det også tas endelig investeringsbeslutning for en ny 30 000-tonns fabrikk i Viken Park.

Vow Green Metals er i samtaler med ulike aktører med et samlet behov for totalt 600 000 tonn biokarbon, fordelt på 200 000 tonn i Norge, 150 000 tonn ellers i Norden, 40 000 tonn i Nord-Amerika og 230 000 tonn i Europa utenom Norge og Norden. Vow vil stille som utstyrsleverandør til samtlige prosjekter i årene framover.

Det er mye mye mer man kunne skrevet om når det gjelder Vows forskjellige forretningsområder framover, blant annet plastgjenvinning (Repsol, UniPetrol +++), og ikke minst kommende biogassprosjekter, men det får bli ved en senere anledning. Det som er sikkert, er at det vil bli en storm av bestillinger av Vows løsninger i årene framover, så får vi leve med at det pr i dag er stille før stormen.

Link til presentasjonsmaterialet for trading update q1 2023:

https://assets.ctfassets.net/jgqj05vxq9zr/rkUNw0FVmdLWb8X9oxH0L/9bbde1306527acac7d3ebb66462db9f4/Vow_-_Presentation_Trading_Update_Q1_2023.pdf

Link til selve presentasjonen:

https://channel.royalcast.com/vowasa/#!/vowasa/20230509_1
Redigert 21.12.2023 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2023 kl 22:57 5215

Tja greit å ta en titt 5 ganger i døgnet på oljeprisen så har mann en viss oversikt.
Karbon
05.07.2023 kl 22:36 5182

Ikkegodkjent:

Må man være ingeniør for å kvalifisere til å være aksjeinvestor? Jeg tror man trygt kan investere i f.eks. Equinor uten å eksakt vite hvordan teknologien som pumper opp olja fra havbunnen fungerer.
Slettet bruker
05.07.2023 kl 22:28 5161

Er det ett bra tegn at vi her diskuterer hva selskapet egentlig driver med?? Hvor mye penger har disse som lurer på dette satt i selskapet?
The Observer
05.07.2023 kl 21:50 5012


Prosessoppstart er trevirke, surstoff og en tennkilde (elektrisitet). Deretter er det brennverdien i trevirke og surstoff som holder prosessen i gang.
Prosessen skal skje med minst mulig surstoff. Vanskeligheten blir da å ikke tilføre mer surstoff enn det som tilnærmet fortæres under forbrenningen. Er det riktig forstått?
gamperally
05.07.2023 kl 20:15 4804

Når en tenner i peisen tilfører en energi ved f.eks. en fyrstikk og opptennings brikett og trevirke, når dette har tatt fyr tilfører en mer trevirke, det blir energien en tilfører, ikke flere fyrstikker.
Redigert 05.07.2023 kl 20:17 Du må logge inn for å svare
Commodore27
05.07.2023 kl 12:22 4884

Det er nok du som ikke forstår helt hva jeg skriver...Og fake news kan du tydeligvis alt om
Hammers
05.07.2023 kl 12:13 4888

Hvorfor må man tilføre elektrisitet for ca 2,8 mill pr år når de helauomatiserte anleggene henter ALL nødvendig el fra selve pyrolyseprosessen?
Dette bør du faktisk utdype på en troverdig måte - for nå er det flere som klør seg i hodet.

Det blir litt som med fossile kjøretøy.
Man trenger litt starthjelp - deretter går resten av seg selv.

Kanskje et NYTT forsøk på fake news?
The Observer
05.07.2023 kl 12:00 4921

Hammers
Hvordan skjer oppvarmingen i reaktoren uten strømtilførsel?
Og du får neppe ut mer strøm enn du tilfører.
Commodore27
05.07.2023 kl 11:32 4962

En må vel tilføre strøm tilsvarende ca 2.8 mill/år med dagens strømpris for dette anlegget
Så får en naturligvis ut energi i andre enden (Biokull, strøm, gass ,olje....) som delvis kan bruke på nytt til driften
Regnskapet bør gi et meget bra overskudd
Hammers
05.07.2023 kl 10:38 5011

Elektrisitet er ingen innsatsfaktor, men et sluttprodukt (i store mengder) av pyrolysen (via produsert biogass).

Tenk heller;
Hvor store verdier skapes av samme antall reaktorer.
The Observer
05.07.2023 kl 09:50 5003

Innsatsfaktorene er strøm og trevirkeavfall. Hvor stort er strømbehovet eksempelvis for 2500 reaktoren?
Gjelder biokull.
Redigert 05.07.2023 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Karbon
05.07.2023 kl 00:02 5196

Bra Hammers!

Her trekker du fram kanskje det mest spennende og interessante som ble nevnt under trading update q1! Det går mot et spennende andre halvår for Vow - startskuddet for Vow 2.0.

Jeg har heller ikke glemt animasjonen av "Vow biosolids", som ble presentert for omverdenen under konferansen i Newcastle (mener jeg å huske).
Hammers
04.07.2023 kl 23:16 5237

Hva var det HB sa under Q&A i avslutningen av Q1 Updates:
- 43:12: A Significent part of our backlog will come off this year, but we are ALSO working with a new project that will have inpact this year.

Videre (50:49):
- We will have revenus from the ETEL contract this year. Deretter gjentok han:
- We expect to have that in resonable time to be able to be able to have revenus from this contract later this year.

Det snakkes altså om 2 store kunder som vil generere inntekter i 2023.
- Ind Projects har pr i dag backlog på 516 mill. STORE deler av denne blir aktivert i år.
- Den andre store kunden som nevnes kan man ikke vite noe sikkert om. Er det den STORE ordren på 2 MRD? Time will show!
- Personlig tror jeg at det er tilfelle.......etter at VOW har jobben med dem i en årrekke.

PS:
Enkelte fonds blant Top 20, som delvis råsolgte i 2. halvdel av juni, har nå begynt å kjøpe tilbake igjen.
De (Top 20) har vært netto kjøpere hver eneste dag etter at JP Morgan solgte seg ut av lista den 21/6.......før de raskt kjøpte seg inn igjen.
Trolig en av deres kunder som av en aller annen grunn måtte ut?

Videre: Teknisk står man foran spennende tider!
Redigert 05.07.2023 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2023 kl 23:14 4830

Tror Vow er helt løsrevet fra resten av børs verden, dittan nailer du, lån til pipa.
Daggers
04.07.2023 kl 23:09 2594

Setter veldig stor pris på den informasjonen du graver frem og deler på forumet ❤️
Daggers
04.07.2023 kl 22:50 2543

Ser at du har forelsket deg i VOW den siste tiden.
Ut fra hva du skriver har du heller ikke aksjer i Vow.
Det siste innlegget kunne du ha postet på hvilken som helst aksje på OB.
Hva du tenker er vi lite interessert i.
Finn deg en annen aksje for å postere tullete innlegg
Redigert 04.07.2023 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2023 kl 21:59 2630

Gode 2 uker så er det vel ny renteheving i Usa og påfølgende norsk heving , tenker vi ser svalestup før ,rundt og etter.
BMW_E30
04.07.2023 kl 21:22 2749

Takk for deling :)
Karbon
04.07.2023 kl 21:07 2768

En liten repetisjon av en stor aktør hvor jeg forventer en storkontrakt til Vow:

9. mai 2020 fikk Vow kontrakt med UniPetrol for levering av et pilotanlegg for plastgjenvinning:

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-new-pyrolysis-unit-focused-on-plastics-recycling-for-unipetrol-group/

https://assets.ctfassets.net/jgqj05vxq9zr/6CyWKIM75szzzVPpMRCf9B/306712c92475df6b12cd8820ee803e6f/20200309-TZ-Unipetrol-pyrolyza-EN.pdf

13. mai 2021 var anlegget klart til bruk:

https://www.orlenunipetrol.cz/en/Media/PressReleases/Pages/20210513-TZ_OrlenUnipetrol-pyrolyza-EN.aspx

Dette var bare et lite pilotanlegg som bekreftet at teknologien virket i henhold til UniPetrols ambisjoner. UniPetrol har ved flere anledninger den siste tiden bekreftet at de har ambisjoner om å gjenvinne 400 000 tonn plastavfall.

Etter oppkjøpet av italienske Remaq gjentok UniPetrol at dette var et ledd i ambisjonen om å gjenvinne 400 000 tonn plastavfall:

https://www.indianchemicalnews.com/chemical/lite/unipetrol-to-buy-italian-czech-plastics-recycler-remaq-14889

Og på slide 10 i denne presentasjonen fra 30. november 2022 trekkes UniPetrol fram som en av de STORE aktørene som Vow jobber med om dagen:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://research.fearnleysecurities.no/renewables/pdf/Track4/13_40_VOW.pdf&ved=2ahUKEwjK6cGz3vX_AhX3SvEDHXWuC80QFnoECB8QAQ&usg=AOvVaw1Jv3DeE0vPq2iomP7rMVpf

Og jeg vil tro at når dagen kommer da Vow melder en kontrakt for et storskala anlegg med UniPetrol, så vil det være snakk om en kontrakt av betydelig størrelse.


Redigert 04.07.2023 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
The Observer
04.07.2023 kl 13:43 3032

Det ser ut til at flere investorer begynner å bli positive til aksjen. Det må jo nærme seg landing av kontrakter, og den dagen det kommer bør man være inne.
Karbon
04.07.2023 kl 10:50 3252

Det spiller ingen rolle for meg hvem som er den neste store kunden. Det er mange potensielle kunder som vil kunne ha behov for utstyrsleveranser for en og to milliarder i årene framover.

Merk forresten ordlyden i avsnittet fra presentasjon om de 80 forskjellige anleggene man er i samtaler om:

"Projects are significant compared to previous pipeline.
The largest projects currently evaluated would include Vow technology worth around NOK 2 billion"

Man skriver "projects", og ikke "project". De største prosjektene.....

Hammers
04.07.2023 kl 00:56 3615

Sorry, det er neppe Outokumpu som er den neste store kunden, men trolig en HELT annen.
Outokumpu kan selvsagt komme senere, men neppe i år.

Man kan ellers merke seg at det nedsalget som større fonds foretok i juni nå ser ut til å ha stanset.
Franske fonds solgte, amerikanske gjorde det - inkl JP Morgan som råsolgte en periode.
Faktisk slik at de havnet utenfor Top 20 den 21. juni (for en kunde?).

Når kunden var ute begynte de straks å kjøpe seg inn igjen på lavere kurser.
Nå er de inne i varmen igjen. I dag er det i prinsippet bare Nordnet Liv som selger.
Trolig noen som ikke skjønner at VOW står foran en eventyrlig fortsettelse.

Innen Top 20 er det pr i dag stort sett KUN netto kjøpere.
Er det slikt som kalles bunnfiske blant de store?
_________________

Ellers; VOW vurderer å flytte deler av produksjonen til USA for å betjene kunder derfra.
Med et slikt grep kan man også dra nytte av de støtteordningne som finnes i landet.
Husk; Ved Q1 update meldte VOW om 20 pågåenede utredninger for ulike kunder i USA.

Her skjer det saker og ting over hele fjøla!
Jeg GLEDER meg til den utløsende kontrakten etter hver blir meldt!
Redigert 04.07.2023 kl 01:03 Du må logge inn for å svare
Karbon
03.07.2023 kl 13:29 3933

Mange her husker sikkert denne pressemeldingen jeg tidligere har lagt ut fra Outokumpu i september i fjor:

https://www.outokumpu.com/en/news/2022/outokumpu-plans-a-significant-investment-in-a-biocoke-and-biomethane-plant,-aims-at-reducing-climate-emissions-and-increasing-self-sufficiency-in-energy-in-finland-3162097

"If realized, this project would significantly increase self-sufficiency in energy in Finland, and it also has the potential to reduce carbon dioxide emissions by more than 200,000 tonnes per year. This project supports significantly the Finnish and European energy and climate targets for 2030."


For de som er interessert, er det en oppfølgingsartikkel om prosjektet her:

https://www.fastmarkets.com/insights/ferro-chrome-decarbonization-outokumpu

"“We’ve also identified opportunities to produce bio-methane along with bio-coke production – we now have an ongoing investment study where we have environmental impact assessments and the permission side is being worked on,” Erkkilä said.

“We’ve applied for some possible funding for that project with the aim of building our first facility. It would be a large-scale facility that would produce bio-coke and bio-methane, located in Tornio [in Finland, where ferro-chrome is produced.]”

With the investment the company is now planning, the aim is to have a decision within this year, after which it would take two years to build the facility, meaning that, by 2025, it could be up and running."

Outokumpu holder kortene tett til brystet i forhold til hvilken aktør som skal stå for utstyrsleveranse av dette anlegget, men det er utvilsomt et prosjekt hvor Vow er en av noen få klare kandidater.




Redigert 03.07.2023 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
royroy
03.07.2023 kl 09:42 4210

Ok, Hammers.

Setter som regel stor pris på innleggene dine, men her leser jeg at du ikke kan svare på spørsmålet.

Det er fint og riktig at du er mer fremsynt enn 99% av de som uttaler seg her, men en seriøs skribent som deg bør kunne referere/henvise dersom du skriver at det er ‘varslet’ en 2mrd kontrakt.

… ellers kan du like så godt skrive at det er ‘varslet’ kontrakter til 25mrd, i stedet for at selskapet «aktivt jobber med 80 ulike kunder».

Ja, vi gjør alle egne valg og som sagt har jeg kun lastet opp i VOW de siste årene. Jeg har også tro på at vi vil se kontrakter av denne størrelsen (2mrd) på sikt - men det kan skade din kredibilitet når du bruker store bokstaver i stedet for henvisninger.
nolast
03.07.2023 kl 09:39 4188

Pescara as har lastet opp 200000 aksjer. Kjendisene er på tur inn! Mens vi venter på stor ordren.
Hammers
03.07.2023 kl 00:08 4426

På et forum der sikkerheten har null prioritet mtp "hvem som egentlig er hvem" (hvor mange nicks har enkeltpersoner) gidder jeg ikke å si så mye. ALT blir uansett bare møtt med hånlige kommentarer og usakligheter.
Les de enkeltes historikk og dere skjønner min skepsis.

Kanskje jeg er mer framsynt enn de som her uttaler seg. De som har minimalt å bidra med?
Kanskje jeg har en klar formening om HVEM som vil stå for den store ordren?

Det spiller ingen rolle hva dere tror og ikke tror.
ALT kommer når det kommer. Man jobber ikke seriøst med store kunder (inkl over flere år) før det hele renner ut i sanden.
Man går ikke til det skritt å flytte inn i nytt fasjonabelt kontorbygg og deretter begynner å snakke om VOW 2.0 (versjon 2) uten grunn.
Man orienterer ikke som hovedpunkt under Q1/update hvis ikke dette er et reelt og høyaktuelt tema.

Vi snakker om et verdensledende selskap innen en NY INDUSTRI som i dag verdsettes til LATTERLIGE 1,5 MRD.
Et selskap som AKTIVT jobber med 80 ulike kunder i ulike segmenter over hele kloden. Dette inkl 20 store prosjekter i USA.

Når det hele summeres snakker vi om prosjekter som samlet representerer en utstyrsmasse fra VOW på 25 MRD.
Dette i en "vertikal" som var ikke-eksisterende for 4 år siden. Hvor tror dere vi er om 4 nye år?

Vi gjør alle egne valg.

PS;
I farten glemte jeg å si at VOW er like verdensledende innen avfallshåndtering (avfall til energi) for cruise-flåten.
Vi snakker om ca 70% av segmentet (av de største).
Redigert 03.07.2023 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Karbon
02.07.2023 kl 23:37 4448

Joda, det sies klart i trading update at den største kontrakten av de tilsammen 80 anleggene fram mot 2029 er på 2 milliarder. Det står også i presentasjonsmaterialet som ble sendt ut sammen med børsmeldingen. Det jeg har etterlyst, er hvor det ev sies at denne kontrakten skal komme i år. Jeg finner bare at det sies (og står) at man pr i dag jobber med tilsammen 80 forskjellige anlegg i perioden 2023 til 2029 med kontraktsverdier på tilsammen 25 milliarder kroner, og at den største kontrakten alene er på 2 milliarder kroner.

Fra børsmeldingen:
"Currently, Vow is developing around 80 industry projects, which will multiply the size and value of our company in the coming years."

Fra presentasjonsmaterialet har jeg sakset følgende:

"Currently working with pipeline of approx. 80 projects, with NOK 25 billion capex estimate to 2030

Projects are significant compared to previous pipeline.
The largest projects currently evaluated would include Vow technology worth around NOK 2 billion"
Redigert 02.07.2023 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
mai2003
02.07.2023 kl 23:19 4469

HB har aldri sagt at det kommer en ordre på 2 mrd. Hammers skriver mye bra, men blir av og til for haussende, repeterende og kategorisk. Tipper at Hammers prøver å vri seg unna denne.
royroy
02.07.2023 kl 22:32 4467

Hei Hammers,

Kan du linke til enten tekst eller video (med konkret tidspunkt) hvor Henrik varsler denne kommende 2mrd kontrakt?

Jeg hadde samme oppfatning som deg, men etter et innlegg fra Karbon så dobbelsjekket jeg og mener dette kun ble nevnt som et eksempel på størrelsene av prosjektene VOW i disse dager søker om.

Ut fra den tyngden du legger i dette, så håper jeg dette dreier seg om mer enn et eksempel på potensielle prosjekter VOW søker om. Hvis ikke, tror jeg det blir noe upresist å kalle det en ‘varslet 2mrd kontrakt’.

Jeg har enda ikke solgt én aksje i VOW og heller ingen planer om det. Det lastes opp mens det jobbes i kulissene. Strikken spennes!

Ser frem til svar fra deg.
Redigert 02.07.2023 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
Hammers
02.07.2023 kl 20:48 4561

CASH FLOW;
- Når den varslede 2 MRD kontrakten undertegnes vil VOW på NO TIME øke sin omsetning fra 1 til 3 MRD pr år.
- Hva tror du skjer med cash flow når det skjer når driften med 1 mrd går med EBITDA-marginer på 15-20%.
- Marginene øker kraftig siden faste utgifter deretter blir fordelt over høyere inntektstall.

- For 1 år siden ble VOW plukket ut til å levere pyrolyseanlegg til Horizon Europe. Et EU-prosjekt med deltakere fra 13 land.
- Plast skal gjøres om til energi. Dvs et FUNGERENDE QFUEL x 10 (minst)!

- For 4 år siden hadde ikke VOW noen landlig virksomhet bortsett fra mindre MAP-anlegg (som og benyttes innen cruise).
- Rakettvekst! Kun DUSTER sitter og kikker seg bakover når det gjelder børs. Børs gjelder FRAMTIDEN!
- Da har cash flow fra en periode med nedstenging av 1/3 og oppbygging av 1/3 av selskapet NULL betydning.
- VOW kommer ut fra UNNTAKSÅR. Framtiden gjelder.

At du setter likhetstegn mellom alle grønne aksjer er fullstendig bak mål. Latterlig, er det!
Det finnes veldig mye dritt blant de grønne, men jaggu også noen glitrende edelstener!
Joda, dine intetsigende innlegg passer best BAK MÅL.

PS;
Uansett grunn for lav kurs; Opsjonsmottakerne er nok sjeleglad for at strike price ble kr 15,36 og ikke 37,50.
Nå er også den katta ute av sekken og jeg tror jeg vet hva som kommer til å skje resten av året.
Redigert 02.07.2023 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Sesam12
02.07.2023 kl 13:09 4783

Slutt med konspirasjonsteorier. Punktum.

Det er flere grunner til at aksjekursen er nede. Bare se på de grønne aksjene, alt er nede.

Det heller ikke slik at cashflowen til vow er så imponerende..
Redigert 02.07.2023 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Hammers
02.07.2023 kl 11:55 4804

Det er ikke det jeg sier - selv om du påstår at jeg gjør det.
Det er mulig å forskyve beslutninger på en tidslinje. Slik som f.eks caset CHE.

Ingen grunn til å sitte her å krangle om slikt. Vi får heller se hvordan utviklingen blir utover i H2.
Min teori gir uansett en LOGISK forklaring på et merkverdig svakt H1 når det fundamantale peker i motsatt retning.
Redigert 02.07.2023 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2023 kl 11:25 4783

Dine konspirasjonsteorier om at ledelsen i Vow skal ha unngått å inngå avtaler og melde om disse for å presse kursen ned for å få lavere strikeprice på opsjonene er også av NULL interesse.
The Observer
02.07.2023 kl 09:21 4859

Det er vel egentlig to Vgm anlegg under bygging på Follum nå. Hva er status fir igangkjøring?
Hammers
02.07.2023 kl 02:54 4972

Hva DU tror eller tviler på har trolig NULL interesse for folk flest. Du som ikke har noen reell historikk å vise til i VOW.

Det jeg sier (og som selvsagt ikke kan bekreftes på noen som helst måte) gir likevel SVAR PÅ ALLE de merkverdige begivenhetene som har skjedd siden årsskiftet. Personlig tror jeg VOW fort kan være en børsvinnerkandidat i H2, men heller ikke det kan jeg vite sikkert.

Kursen har oppført seg utrolig merkverdig i H1 selv om VOW er langt større og sterkere enn noen gang tidligere.
Tenke seg til; Da VOW gikk for 1/3 maskin under pandemien lå kursen på det verste på NOK 12-13.
Nå når det FOSSER rundt baugen har kursen ligget på 11-13. JEG tror kursen er unaturlig presset.
En slags "Guds hånd" som ligger som et lokk over den.

Den store forskjellen i dag fra den gang er at man på mandag er ute av H1 og begynner på H2.
Da er opsjonsprogrammet satt og man kan igjen begynne å se kursmessig framover.

Tipper at CHE raskt bestemmer seg i saken om aksjer/cash som betaling for del 2 - og at den børsmeldte ordreflytene igjen kommer utover i halvåret.

PS; Når det gjelder CHE er MITT tips at man går for 1 mill aksjer a kr 25 - selv om kursen i dag står i 13.
Fordi; Veksten sett over de kommende år blir ENORM - med flere MEGA-kontrakter i pipe-line!
Redigert 02.07.2023 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2023 kl 01:00 5006

Tviler sterkt på slike konspirasjonsteorier om at de gjør det fordi ditt eller datt.
Hammers
01.07.2023 kl 20:49 5168

Jeg fikk en AHA-OPPLEVELSE under ettermiddagens rusletur med min snusende venn på 4.

- Tenk hva strike price ville vært hvis VOW hadde fortsatt opp til gammel topp på 57 - slik det faktisk lå an til på nyåret.
- Kanskje SP ville vært 37,50....altså kr 22 høyere enn det den endte på - for SP beregnes etter gjennomsnittskurs i H1.
- Langt bedre for opsjonsmottakerne å kun betale kr 15,36 i SP - kr 22 rimeligere. De TJENTE på midlertidig fall.
- Dvs 2,2 mill spart for de 8 som mottar 100' opsjoner!

Kanskje dette forholdet har ført til;
- Et enormt, men nærmest garantert forbigående fall i 2023 (hvis ikke nye sorte svaner dukker opp).
- Et av børsens svakeste selskaper selv om alt går på skinner, positiv drift og man er større og mer solid enn noen gang tidligere.
- På det verste snudde kursen et par ganger på 10,80 - ca 10% UNDER nivået da pandemien var på sitt verste og panikken rådde.
- Det er ikke til å tro og vanskelig å finne noen logisk forklaring på.
- Kursberegningen for opsjonsordningen ER imidlertid en logisk forklaring.

- Kanskje derfor CHE ikke har sagt noe om man ønsker 25 mill i cash eller 1 mill aksjer i VOW for del 2 av oppkjøpet.
- Svaret skulle vi fått i midten av mai (14 mnd), men det er fortsatt stille.
- Hadde CHE valgt aksjer til avtalt kr 25 pr stk i mai hadde kursutviklingen trolig vært langt mer postiv enn i dag.
- Det hadde vært rusk i maskineriet for opsjonsprogrammet.

- Kanskje derfor kun ordre a la smårusk for kun 99 mill har blitt børsmeldt i H1/23.
- Likevel rapporterer selskapet større omsetning enn noen gang tidligere.
- Hadde det kommet noe stort hadde kursen trolig snudd og SP ville trolig vært langt høyere enn det den ble.
- Melding om store ordre ville vært nytt rusk i maskineriet for opsjonsprogrammet.

- Dagens prising må etter mitt syn karakteriseres som LATTERLIG LAV.
- MCAP på ca 1,5 MRD for et selskap med positiv drift og som omsetter for ca 1 mrd i år.
- Stor enkeltordre på ca 2 MRD er ventet ila året (ref Badin u/update for Q1) vil føre til kraftig omsetningsvekst.
- Man jobber aktivt mot 80 ulike selskaper over hele kloden m/pot ordremasse på ca 25 MRD (ref update Q1).
- Nå er også SP satt for opsjonsprogrammet 2023.

- Hva i alle dager kan NÅ gå galt?
- Jeg klarer bare ikke å komme på noe!
- Etter mitt syn var bekreftelsen på SP den siste spikeren som skulle på plass.

- NEIDA, ikke den siste spikeren i kista, men den siste lille brikken som måtte på plass før alt heretter blir normalt igjen!
Redigert 01.07.2023 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.07.2023 kl 17:55 5282

Godt poeng Hammers, kursen må opp til 15.36 for at opsjonene skal kunne benyttes. Og der gir dem ingen gevinst.
Opsjoner skattes også som lønn, slik at det blir 47.5% skatt på dem.

Så ved aksjekurs på 20kr vil opsjonene ha en verdi på 2590000x(20-15.36) = 12m NOK og 6m etter skatt.
Venter de til kursen er 40kr vil opsjonene ha en verdi på ca 64m og 32m etter skatt.

Men klarer de å få kursen opp til 40kr har det gitt oss 3x verdistiging fra dagens verdi.

Husk at opsjonene ikke har verdi før aksjonærene også får verdi. Og opsjoner påvirker ikke kursen før de utøver og det kan de ikke gjøre før de har vestet. Og det får de ikke gjort med alt på en gang 1/3 per år fremover. Så først neste sommer kan de selge 1/3 av dem. Året etter 1/3 til. osv.

Gitt at CEO fikk 100k opsjoner. Så vil en kurs på 50kr gi ham en gevinst (om han holder alt frem til da) 3.5m i bonus og 1.7m etter skatt. Var ikke crazy stuff.
Redigert 01.07.2023 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
Commodore27
01.07.2023 kl 13:06 5432

Ja, det er du et godt eksempel på. Totalt intetsigende innlegg
Kan ikke huske jeg har sett et eneste innlegg av deg med substans. Men rumler gjør det tydeligvis både i hodet og ikke minst i magen :)
Redigert 01.07.2023 kl 13:09 Du må logge inn for å svare
Commodore27
01.07.2023 kl 12:58 5441

Det er en ukultur.. I det vanlige arbeidsliv gjør folk jobben sin uten slike påskjønnelser
Lønnen er ganske sikkert i det øvre nivå uansett
Og du forstår kanskje at kursen blir bremset av det?
I hvert fall hvis den skal gå til de høyder du har forespeilet