Vow 2.0

Karbon
VOW 08.06.2023 kl 12:13 164029

I perioder hvor man går og venter på de utløsende kontraktsmeldingene, kan det være greit å se på presentasjonen på nytt (trading update q1) som ble avholdt 9. mai 2023. Jeg vil gjenta noen av hovedpunktene her, dvs de punktene jeg ser på som mest spennende, og som vi kommer til å høre mer om i månedene framover.

Cruisedelen (som nå har endret navn til «Maritime Solutions» leverer rekordresultater, og har en imponerende ordrereserve inkl opsjoner fram til 2031. Allerede i andre halvår 2023 vil 6 nye skip klargjøres med Vow-teknologi. Det nye innen maritime Solutions er MAP-systemet, som er installert på Royal Caribbeans «Icon of the Sea». Her anbefales det på sterkeste å se på presentasjonen i opptak for å få et godt bilde av de utrolige resultatene som leveres av Vow innen dette segmentet. Det er likevel den landbaserte delen (som er helt i sin spede oppstart) som vil stå for den store veksten i Vow i årene framover.

Landbasert (jeg bruker fortsatt betegnelsen landbasert, selv om dette nå har endret navn til «Industrial solutions» står etter alle solemerker foran en eksepsjonell vekst, hvor man pr 9. mai 2023 er i samtaler med kunder om hele 80 forskjellige anlegg i perioden 2023-2029 med en kontraktsverdi på til sammen ca 25 milliarder kroner. Den største potensielle kontrakten vil alene beløpe seg til ca 2 milliarder kroner. Og her er det viktig å merke seg en ting. Disse 80 anleggene er altså det man er i samtaler om pr. 9. mai 2023. Da er det selvsagt ikke slik at det stopper her. Det har bare så vidt begynt. Det vil komme til flere kunder etter hvert som anleggene rulles ut, og om et par år vil jeg tro vi snakker om et betydelig større antall enn 80. Og dette bare innen landbasert! Cruisedelen kommer i tillegg.

Når det gjelder de 80 forskjellige anleggene som man er i samtaler om pr i dag, så fordeler de seg på 20 i USA, 19 i Europa, 19 i Norden, 20 i Asia, samt 1 i Karibia. Med andre ord, vi snakker allerede nå om en verdensomspennende landbasert virksomhet for Vow.

Sewage sludge
Når det gjelder de forskjellige segmentene innen landbasert kan vi jo først komme inn på anlegg til pyrolyse av kloakkslam (sewage sludge). 28. april 2023 ble det børsmeldt en kontrakt for sewage sludge for 2,9 millioner Euro til japanske Kobelco (navnet er ikke offentliggjort, men for den som har fulgt med i timen, så vet vi at det er Kobelco):
https://www.vowasa.com/blog/vow-receives-eur-2-9-million-orders-for-sewage-sludge-treatment-equipment-in

Kobelco er en kunde av Vow som fikk levert et pilotanlegg i andre halvår 2020, og som nå er klare for å sette opp anlegg i industriell skala. Henrik sier følgende ca 6 minutter ut i presentasjonen: «they are planning to build multiple plants….»

Paal Jahre Nilsen i Vow hadde tidligere i år (i februar) en presentasjon i Frankrike, hvor det kom fram at de hadde startet opp «three new industrial scale prosjects» i Japan. Paal Jahre Nilsen skal forresten presentere «Vow 2.0» i «The Biochar Summit 2023» i Helsingborg 14. juni kl 13.30. Pyrolyse av kloakkslam vil bli en helt sentral løsning i årene framover for å bli kvitt de farlige PFAS-stoffene, som ikke forsvinner før man bruker høy temperatur under pyrolyse. I presentasjonsmaterialet fremgår det at man allerede er i samtaler med kunder for levering av hele 28 anlegg innen sewage sludge.

End of Life Tires (ELT)
Utvinning av Carbon Black fra brukte bildekk ligger an til å bli en vanvittig pengemaskin for Vow i årene framover. 20. desember 2022 ble partnerskapet mellom Vow, ETEL og Itochu presentert, og her kom det fram at de allerede hadde identifisert mer enn 300 lokasjoner for slike anlegg:

https://www.tyrenews.co.uk/posts/vow-asa-and-european-tyre-enterprise-join-forces-to-tackle-end-of-life-tyre-problem

De første 3 anleggene var allerede under planlegging med søknader om byggetillatelse. Av presentasjonen 9. mai 2023 kommer det fram at man nå er i samtaler om 10 anlegg til dette segmentet. I presentasjonen forteller Henrik at man forventer inntekter fra kontrakter her allerede i 2023, og som det står i presentasjonsmaterialet : «Final investment decision by ETEL next key milestone» og «Systems order for Vow will follow shortly.»


Vow Green Metals
Når det gjelder utstyrsleveranser til metallindustrien framover til Vow Green Metals, så er det enklest å vise til denne presentasjonen, som sier det meste:

https://assets.ctfassets.net/7jb2xn8k4rjw/6MDhMPcnryxI2jmv3odGQG/fe65fdb36ef04b335fc610dea35ee665/Market_update_Q1_2023_final_no_video.pdf

I første omgang så venter vi på den første produksjonen av biokull i 2500-tonns fabrikken som er nesten ferdigstilt, og senere den ferdige 10 000-tonns fabrikken, og utvidelsen av denne til en 20 000-tonns fabrikk like etterpå. Neste år vil det også tas endelig investeringsbeslutning for en ny 30 000-tonns fabrikk i Viken Park.

Vow Green Metals er i samtaler med ulike aktører med et samlet behov for totalt 600 000 tonn biokarbon, fordelt på 200 000 tonn i Norge, 150 000 tonn ellers i Norden, 40 000 tonn i Nord-Amerika og 230 000 tonn i Europa utenom Norge og Norden. Vow vil stille som utstyrsleverandør til samtlige prosjekter i årene framover.

Det er mye mye mer man kunne skrevet om når det gjelder Vows forskjellige forretningsområder framover, blant annet plastgjenvinning (Repsol, UniPetrol +++), og ikke minst kommende biogassprosjekter, men det får bli ved en senere anledning. Det som er sikkert, er at det vil bli en storm av bestillinger av Vows løsninger i årene framover, så får vi leve med at det pr i dag er stille før stormen.

Link til presentasjonsmaterialet for trading update q1 2023:

https://assets.ctfassets.net/jgqj05vxq9zr/rkUNw0FVmdLWb8X9oxH0L/9bbde1306527acac7d3ebb66462db9f4/Vow_-_Presentation_Trading_Update_Q1_2023.pdf

Link til selve presentasjonen:

https://channel.royalcast.com/vowasa/#!/vowasa/20230509_1
Redigert 21.12.2023 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Karbon
19.06.2023 kl 19:08 3494

Takk for det Framtia. Da jeg startet denne tråden, bestemte jeg meg for å la den være en åpen tråd uten hengelås, uansett hva som måtte komme av innlegg. Og slik vil det fortsatt være - denne tråden forblir ulåst. Jeg er tilhenger av at det skal være rom for innlegg som setter spørsmål rundt både det ene og det andre, og at man gjerne må få lov til å være skeptisk.

Og når det gjelder innleggene fra Commodore, så merker jeg meg at han innimellom skriver med glimt i øyet, og har god humor. Litt takhøyde skal det være her, så lenge det ikke tys til hets og sjikane. Og jeg opplever ikke noe slik fra Commodore.
royroy
19.06.2023 kl 14:17 3761

Du er jo helt ute! Hvordan kan du tillate deg selv å kommentere, i tillegg med skråsikkerhet/arroganse, om du ikke engang vet at Scanship er 100% under VOW???

Tuller du???

Det er det samme som å si at noen har solgt aksjer i ETIA, men ikke VOW. Utrolig!
Jeg tror altså du skal være forsiktig med å kalle Bubleslurp, eller noen som helst, for innsnevret.
Redigert 19.06.2023 kl 14:20 Du må logge inn for å svare
Commodore27
19.06.2023 kl 13:45 3779

Takk for det. Men som du sier er Scanship et datterselskap. Og det er ikke der de store beslutningene blir tatt. Hvis han mot formodning blir ansett som insider skulle dette blitt børsmeldt. Og hvis det er en slags overføring som du antyder skulle det da også blitt redegjort for hvis han er insider
Dette fremstår vel som et salg
Karbon
19.06.2023 kl 13:34 3775

Ja, det er aksjer i Vow ASA vi snakker om, holdingsselskapet for bl.a Scanship og Etia.Og når du er en del av Scanships ledergruppe, så er du en del av Vows ledergruppe. Dette vet du også meget godt, for av dine tidligere innlegg er det ingenting som tyder på at du har tungt for det - tvert imot virker du som en meget oppegående person.
Commodore27
19.06.2023 kl 13:30 3722

Det er Vow ASA aksjer han har solgt. Det er det det en må gå utfra. Ellers så blir alt bare et rot. Og det er ikke børsmeldt
Karbon
19.06.2023 kl 13:24 3734

Men kjære deg Commodore, Scanship er et 100 % eid datterselskap av Vow, og en fullt integrert del av konsernet. Scanship tar seg av "Maritime solutions" i Vow, og opererer under navnet "Scanship". Akkurat som Etia fortsatt opererer under navnet "Etia", og er et 100 % datterselskap av Vow. Etia/Scanship = Vow.
Redigert 19.06.2023 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
Commodore27
19.06.2023 kl 13:18 3742

Da er ikke hjemmesiden oppdatert. Du viser til Scanship , men det er Vowaksjer han har evt solgt. Scanship er ikke børsnotert
Karbon
19.06.2023 kl 13:05 3740

Er det du skriver her helt korrekt?

https://www.scanship.no/about-us/management/

Såvidt jeg kan se er han oppført her som en del av selskapets "management". Hvordan kan det da være korrekt som du skriver, at han ikke er oppført i selskapets administrasjon?
Redigert 19.06.2023 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
Commodore27
19.06.2023 kl 13:01 3747

Det er vel greit å få avklart om vedkommende er insider eller ikke. Men dette er du tydeligvis for innsnevret til å forstå
Investor1_
19.06.2023 kl 13:00 2058

Hvilke intensjoner har du "Charlotte" / "Tora" / "KarinaH" ?
Er jo helt ufattelig at du bruker så mye tid på en aksje du skyr som pesten.
Redigert 19.06.2023 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
Karbon
19.06.2023 kl 12:43 2104

Innlegget er slettet
Hvorfor ikke svare/kommentere på spørsmålet jeg stilte "Charlotte"? Var det for mye forlangt av meg?
Commodore27
19.06.2023 kl 11:43 2111

Kjenner ikke til denne Moen , men hvis han ikke har innflytelse på utviklingen eller det økonomiske aspektet i selskapet eller ikke kjenner til sensitiv informasjon er han ikke det en mener med primærinsider
Han er vel heller ikke i nær relasjon med noen som er primærinsider. Det er mange grunner til at noen selger , så en bør ikke legge noen vekt på dette
Redigert 19.06.2023 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Karbon
19.06.2023 kl 11:04 2158

Neivel, du har sikkert rett. Han er en del av selskapets ledergruppe, og da er det for meg nærliggende å tro at han kommer inn under definisjonen

"medlem av foretakets administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan, eller andre ledende medarbeidere som jevnlig har tilgang til innsideinformasjon som direkte eller indirekte vedrører foretaket"

Beklager hvis jeg tar feil.
Commodore27
19.06.2023 kl 10:49 2069

Ja, hva så? Denne Moen er ikke hverken nærstående eller oppført i administrasjon eller styre
Redigert 19.06.2023 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
Karbon
19.06.2023 kl 10:32 2019

https://www.finanstilsynet.no/tilsyn/markedsatferd/meldeplikt-for-personer-med-ledelsesansvar/#Hvemharmeldeplikt?

"Personer med ledelsesansvar er definert i MAR artikkel 3 nr. 1 punkt 25 og omfatter fysiske personer i nærmere angitte foretak, som er:

medlem av foretakets administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan, eller
andre ledende medarbeidere som jevnlig har tilgang til innsideinformasjon som direkte eller indirekte vedrører foretaket, og som har fullmakt til å treffe beslutninger på ledelsesnivå som påvirker foretakets framtidige utvikling og forretningsstrategi."
Redigert 19.06.2023 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Commodore27
19.06.2023 kl 10:25 1940

Er Regylatory Officer en virkelig primærinsider da? Han gjør vel bare drittarbeidet til sjefen?
Karbon
19.06.2023 kl 10:02 1983

I og med at det ikke har kommet noen melding om noe aksjesalg fra innsidere, så regner jeg med at Henning Mohn ikke har realisert sine 145 000 aksjer.

Jeg forutsetter at "Charlottes" lister er korrekte, og at hen ikke vil finne på å skrive noe usant om dette på forumet. Da er det kanskje snakk om en intern overføring av aksjene hans? Eventuelt at han har lånt de ut slik at han kan få tilleggsvkastning på aksjene som han uansett sitter på som en langsiktig posisjon? Eller hva tror du Charlotte?
Redigert 19.06.2023 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
19.06.2023 kl 08:54 2198

Nettopp Hammers og da tok jeg et lite tap i Quantafuel og gikk all inn i Meltwater på 7-8 kroner da jeg regnet med bud ville komme. Hadde forventet meg langt mer en 18 kroner da Meltwater uten tvil er verdt mer og noen vil kjøpe selskapet for mange milliarder. Tro hva du vil alt er "dokumentert". Etter det har jeg gjort en kule i MPCC og Alternus. Og til uken detter det inn 80k i utbytte fra børsens beste utbytteselskap. Du vet jeg ikke er redd for å fortelle om fadeser som feks Quantafuel. Men Meltwater der bommet du noe jævlig. Du har forelsket deg i en eneste aksje VOW og er det noe som har dundret ned er det vel de. Har hørt dine profetier om hundrevis av kroner i kurs i maaaaange år nå. På tide å gi seg som orakelet på Hegnar nå eller. Dvs du kan jo få rett en eller annen gang, men markedet skyr VOW uansett hva du messer om. Lykke til Hammers du er sikkert en hyggelig kar utenfor forumet.
Redigert 19.06.2023 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
Klimanytt
19.06.2023 kl 08:26 2260

Innlegget er slettet
Noen som har tråkket matrosen på KV Bergen på tærne, siden han ble så aktiv på denne tråden?
Hammers
19.06.2023 kl 01:20 2392

Selvsagt har du tjent flere 100' på din skivebom i MWTR.
Du som hausset selskapet LENGE før jeg bestemte meg for å publisere dette chartet;
https://www.tradingview.com/x/D5kNYyix/

Vi andre gratulerer så mye - med tapet!

PS; Kursen falt videre til ca kr 7 - før det senere kom et bud rundt kr 17-18.
YNWA250505
19.06.2023 kl 01:06 2400

Hjelper ikke med kontrakt på 2 milliarder om de ikke tjener store penger på den. Ingen her inne kan vite hvor mye VOW sitter igjen med og fortiden viser jo at butikken ikke akkurat har vært lønnsom selv om de har meldt en haug med kontrakter. Og er deg 100% sikkert at kontrakten ikke blir forskjøvet til 2024 eller kansellert?
YNWA250505
19.06.2023 kl 00:59 2396

Dra inn Meltwater som jeg tjente flere hundretusen kroner på er patetisk det Hammers. Hamstret godt med aksjer når den dundret ned og reiste seg over 100% så nice try. Du derimot har direkte driti deg ur i årevis og lurt inn småsparere med luftige kursmål. At du fortsatt har mage til å skrive akkurat samme skiten her inne dag ut og dag inn i ti år vitner om null selvinnsikt. Ta deg ei bolle og ro deg kraftig ned Mr. Patetisk
Hammers
18.06.2023 kl 23:53 2457

Innlegget er slettet
Alt positivt er redigert bort og 4-kanter er redigert inn.
Her finnes det f.eks ingen som øker sitt innehav - selv om f.eks Clearstream har kjøpt 2-300 tusen aksjer siste mnd.
At det er skrevet UT på CRO's innehav har NULL troverdighet (ref min tolkning i forrige innlegg).
Kommer det en børsmelding om slikt er det selvsagt greit. Hvis ikke er det rent non-sense.

Du har forlengste avslørt deg selv som Skipssjefen, Reserven + MANGE andre nicks i samme genre.
Slike som har holdt på i flere år etter tryningen i ACR.

Dritten som startet etter mine advarsler i ACR på kurs over 15 (tror det var 18) for flere år siden.
https://www.tradingview.com/x/BXK2uulc/

Kos deg mens du kan, før Finansavisen går over til en sikker løsning.
Da vil trolig den dritten du har levert over flere år plutselig få en brå slutt!

Joda, mye å hevne seg på når det gjelder Hammers's korrekte advarsler.
I dag benyttes alle mulige metoder mot en aksje som mest trolig blir en solid børsvinner fram mot 2030!
Fordi; ALT fundamentalt peker i riktig retning og omsetningen kommer til å EKSPLODERE framover!

PS;
Likevel mulig at du også før den tid (ACR) opptrådte som de intense "Skogens" og "Less is" i opprinnelige NSG.
Det var før selskapet konket og ALT var tapt (bortsett fra evt tilbakebetaling på skatten)!
Snakk om å være "invistor" - på NEDERSTE hylle!
Redigert 19.06.2023 kl 00:44 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
18.06.2023 kl 23:45 2468

Innlegget er slettet
CharlotteQ: Hva tror du skjer med kursen når VOW i løpet av 2023 melder kontrakten på 2 MRD, en kontrakt som vil få effekt i 2023. Kurs opp eller ned?

Denne kontrakten som Hammers nevner sett opp at VOW totalt i 2022 totalt omsatte for 783 mill.
Redigert 18.06.2023 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Hammers
18.06.2023 kl 22:12 2604

Innlegget er slettet
- Sikkert korrekt at du kjøper lister. Likevel, det du viser til er en REDIGERT!!!!! oversikt. Hvilken troverdighet har man da?
- Den forrige "intense skribenten" jeg "var i kontakt med" - med tilsv lister - kalte seg Reserven. Dødseren i QFUEL + BCS!
- Lett å trekke paralleller.
- At YNWA blander seg inn er bare patetisk. Han som hardnakket holdt seg til MWTR - en aksje som dundret i bakken.

Fellesnevneren for samtlige nicks er at jeg saklig har advart mot aksjeinnehav i dem (+ i mange flere selskaper).
_______________________________
Du sier at jeg serverer et narrativ mtp VOW.
Du fornekter kanskje den pandemien vi har hatt + nedstengningen innen cruise.
Du fornekter trolig også at hele den landlige org ble bygget opp ila den samme perioden.
Du benekter veldig trolig det faktum at Henrik B under Q1 varslet om en 2 MRD kontrakt som vil få effekt i 2023.

1 kontrakt til 2 MRD når VOW totalt i 2022 totalt omsatte for 783 mill.
Ikke rart at dagens chart ser SLIK ut: https://www.tradingview.com/x/oVz0hLHY/

Neida, JEG må ikke KJØPE slikt for å holde meg orientert!
Neida, man tjener ikke all verden når 2/3 av et selskap har vært uten skikkelig operativ drift i en begrenset tidsperiode.
Likevel har vi sett en jevn vekst siden pandemien brøt ut. NÅ er alt på plass.

At CRO på et slikt tidspunkt velger å selge en HAUG med aksjer (din påstand) har jeg NULL tiltro til.
Det eneste måtte være hvis han har et akutt personlige kapitalbehov.

Like håpløst påstand som da du (som Reserven) påstod at selgerne av ETIA solgt sine aksjer siden de forsvant ut av Top 20.
Redigert 18.06.2023 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Foggy
18.06.2023 kl 14:23 2910

Neida, her er det - enn så lenge - plass til både lystløgnere, og varianter av personlighets-forstyrrelser, så ingen grunn til å klage.
YNWA250505
18.06.2023 kl 12:54 2982

Innlegget er slettet
CharlotteQ pass deg for her inne er det kun plass til menigheten med ypperstepresten Hammers i spissen.
YNWA250505
18.06.2023 kl 12:51 2994

Hammers det har du trodd i maaaaaange år. Akkurat som vi Liverpoolfan sa i tredve år. "Neste år , neste år da blir det gull".