Vow 2.0

Karbon
VOW 08.06.2023 kl 12:13 163063

I perioder hvor man går og venter på de utløsende kontraktsmeldingene, kan det være greit å se på presentasjonen på nytt (trading update q1) som ble avholdt 9. mai 2023. Jeg vil gjenta noen av hovedpunktene her, dvs de punktene jeg ser på som mest spennende, og som vi kommer til å høre mer om i månedene framover.

Cruisedelen (som nå har endret navn til «Maritime Solutions» leverer rekordresultater, og har en imponerende ordrereserve inkl opsjoner fram til 2031. Allerede i andre halvår 2023 vil 6 nye skip klargjøres med Vow-teknologi. Det nye innen maritime Solutions er MAP-systemet, som er installert på Royal Caribbeans «Icon of the Sea». Her anbefales det på sterkeste å se på presentasjonen i opptak for å få et godt bilde av de utrolige resultatene som leveres av Vow innen dette segmentet. Det er likevel den landbaserte delen (som er helt i sin spede oppstart) som vil stå for den store veksten i Vow i årene framover.

Landbasert (jeg bruker fortsatt betegnelsen landbasert, selv om dette nå har endret navn til «Industrial solutions» står etter alle solemerker foran en eksepsjonell vekst, hvor man pr 9. mai 2023 er i samtaler med kunder om hele 80 forskjellige anlegg i perioden 2023-2029 med en kontraktsverdi på til sammen ca 25 milliarder kroner. Den største potensielle kontrakten vil alene beløpe seg til ca 2 milliarder kroner. Og her er det viktig å merke seg en ting. Disse 80 anleggene er altså det man er i samtaler om pr. 9. mai 2023. Da er det selvsagt ikke slik at det stopper her. Det har bare så vidt begynt. Det vil komme til flere kunder etter hvert som anleggene rulles ut, og om et par år vil jeg tro vi snakker om et betydelig større antall enn 80. Og dette bare innen landbasert! Cruisedelen kommer i tillegg.

Når det gjelder de 80 forskjellige anleggene som man er i samtaler om pr i dag, så fordeler de seg på 20 i USA, 19 i Europa, 19 i Norden, 20 i Asia, samt 1 i Karibia. Med andre ord, vi snakker allerede nå om en verdensomspennende landbasert virksomhet for Vow.

Sewage sludge
Når det gjelder de forskjellige segmentene innen landbasert kan vi jo først komme inn på anlegg til pyrolyse av kloakkslam (sewage sludge). 28. april 2023 ble det børsmeldt en kontrakt for sewage sludge for 2,9 millioner Euro til japanske Kobelco (navnet er ikke offentliggjort, men for den som har fulgt med i timen, så vet vi at det er Kobelco):
https://www.vowasa.com/blog/vow-receives-eur-2-9-million-orders-for-sewage-sludge-treatment-equipment-in

Kobelco er en kunde av Vow som fikk levert et pilotanlegg i andre halvår 2020, og som nå er klare for å sette opp anlegg i industriell skala. Henrik sier følgende ca 6 minutter ut i presentasjonen: «they are planning to build multiple plants….»

Paal Jahre Nilsen i Vow hadde tidligere i år (i februar) en presentasjon i Frankrike, hvor det kom fram at de hadde startet opp «three new industrial scale prosjects» i Japan. Paal Jahre Nilsen skal forresten presentere «Vow 2.0» i «The Biochar Summit 2023» i Helsingborg 14. juni kl 13.30. Pyrolyse av kloakkslam vil bli en helt sentral løsning i årene framover for å bli kvitt de farlige PFAS-stoffene, som ikke forsvinner før man bruker høy temperatur under pyrolyse. I presentasjonsmaterialet fremgår det at man allerede er i samtaler med kunder for levering av hele 28 anlegg innen sewage sludge.

End of Life Tires (ELT)
Utvinning av Carbon Black fra brukte bildekk ligger an til å bli en vanvittig pengemaskin for Vow i årene framover. 20. desember 2022 ble partnerskapet mellom Vow, ETEL og Itochu presentert, og her kom det fram at de allerede hadde identifisert mer enn 300 lokasjoner for slike anlegg:

https://www.tyrenews.co.uk/posts/vow-asa-and-european-tyre-enterprise-join-forces-to-tackle-end-of-life-tyre-problem

De første 3 anleggene var allerede under planlegging med søknader om byggetillatelse. Av presentasjonen 9. mai 2023 kommer det fram at man nå er i samtaler om 10 anlegg til dette segmentet. I presentasjonen forteller Henrik at man forventer inntekter fra kontrakter her allerede i 2023, og som det står i presentasjonsmaterialet : «Final investment decision by ETEL next key milestone» og «Systems order for Vow will follow shortly.»


Vow Green Metals
Når det gjelder utstyrsleveranser til metallindustrien framover til Vow Green Metals, så er det enklest å vise til denne presentasjonen, som sier det meste:

https://assets.ctfassets.net/7jb2xn8k4rjw/6MDhMPcnryxI2jmv3odGQG/fe65fdb36ef04b335fc610dea35ee665/Market_update_Q1_2023_final_no_video.pdf

I første omgang så venter vi på den første produksjonen av biokull i 2500-tonns fabrikken som er nesten ferdigstilt, og senere den ferdige 10 000-tonns fabrikken, og utvidelsen av denne til en 20 000-tonns fabrikk like etterpå. Neste år vil det også tas endelig investeringsbeslutning for en ny 30 000-tonns fabrikk i Viken Park.

Vow Green Metals er i samtaler med ulike aktører med et samlet behov for totalt 600 000 tonn biokarbon, fordelt på 200 000 tonn i Norge, 150 000 tonn ellers i Norden, 40 000 tonn i Nord-Amerika og 230 000 tonn i Europa utenom Norge og Norden. Vow vil stille som utstyrsleverandør til samtlige prosjekter i årene framover.

Det er mye mye mer man kunne skrevet om når det gjelder Vows forskjellige forretningsområder framover, blant annet plastgjenvinning (Repsol, UniPetrol +++), og ikke minst kommende biogassprosjekter, men det får bli ved en senere anledning. Det som er sikkert, er at det vil bli en storm av bestillinger av Vows løsninger i årene framover, så får vi leve med at det pr i dag er stille før stormen.

Link til presentasjonsmaterialet for trading update q1 2023:

https://assets.ctfassets.net/jgqj05vxq9zr/rkUNw0FVmdLWb8X9oxH0L/9bbde1306527acac7d3ebb66462db9f4/Vow_-_Presentation_Trading_Update_Q1_2023.pdf

Link til selve presentasjonen:

https://channel.royalcast.com/vowasa/#!/vowasa/20230509_1
Redigert 21.12.2023 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
royroy
10.06.2023 kl 17:56 49760

Veldig bra, Karbon. Takk for godt innlegg som vanlig
ihende
10.06.2023 kl 17:36 49793

Veldig bra innlegg fra trådstarter. Jeg så ikke at VOW skulle så drastisk som fra 57 og 10. Selv om jeg heller ikke kunne se en linær kurve opp mot høyre. Men at jeg har trua og fortsatt inne? JA det har jeg.
Jeg TRUR uten belegg at det dukker opp et selskap til , som vi som har aksjer " får gratis " aksjer i. Men det er bare noe jeg trur.
Hvor lenge vi må vente? Tja spørs vel hvor høyderedde vi er ,og inngangen . Tålmodighet blir nok satt på prøve, og muligens skattereglene endrer seg .
Hammers
09.06.2023 kl 23:50 50084

Dette med skatt gjelder selvsagt for samtlige aksjer - ikke noe som spesielt har med VOW å gjøre.

Likevel; De meldingene som har kommet fra VOW den siste tiden har alle en fellesnevner.
En fellesnevner som peker på at man er i ferd med å bygge opp et nytt GIGANTISK norsk industrieventyr.

Under Q1 update fikk vi se plansjer som viste 80 ulike prosjekter med et potensiale på hele 25 mrd NOK.
I dag snakker Henrik B om planene for en ANNEN vertikal - den som omhandler "plastic2Olefins" (ref min lukkede tråd).

Her er det Horizon EU som er oppdragsgiver. VOW er eneste tekniske leverandør i Europa, men har fått tilgang til eksperter innen 13 ulike områder for å løse de utfordringene som faktisk finnes. Vi snakker her om utnyttelse av plast på aller høyeste nivå!

Mens de danske "folkekjære" QFUEL/WPU opererer på lave temperaturerer (opp til ca 400 grader for å gjøre plast om til oljer) kommer VOW til å operere på 700-1000 grader. Med slike temperaturer kan plasten brytes ned til de minste molekyler og man får til hva man ønsker. VOW befinner seg i en helt annen liga - en som ligger himmelhøyt over "smelternes".

Når hadde man sist sjansen til å kjøpe seg inn i et "sikkert" europeisk industrieventyr som kun har MCAP på en drøy MRD?
Ca det samme som QFUEL (med brukket rygg) og ca 1/3 av det WPU verdsettes til - uten kommersiell drift!

Etter mitt syn; Et UFATTELIG misforhold!
Redigert 09.06.2023 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Commodore27
09.06.2023 kl 22:38 50160

Tullete svar . Tror ikke det er så altfor mange som har ASK. Og skatte må du av gevinst før eller siden uansett
Og har ikke følelsen av at så altfor mange er langsiktige
PS Ikke meningen å være ubehagelig.Men vi som har drevet med aksjer noen tiår ser helt klart at det er mindre lukrativt enn i 'gode gamle dager'.
Redigert 09.06.2023 kl 22:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2023 kl 22:22 50170

Argumentet gir ikke mening. Du skatter bare etter uttak fra ASK. Og selv om noe av gevinsten går så må du ikke få mer enn det for å tjene noe.

Roboter og shortere er ikke noe probelm om du er langsiktig.
Commodore27
09.06.2023 kl 22:19 50189

Med 38% skatt er det grunn til å vurdere om det er noen vits å drive med aksjer.
Redigert 09.06.2023 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2023 kl 23:18 50459

Derfor en sitter i Vow som har solid inntjening på Cruise og AfterSales og bruker dette til investeringer. Om grønt dkullecryke har de mulighet til å redusere eller droppe investeringer og de kommer tilbake til ca 20% marginer og gode resultat. Beste green tech å sitte i.
Slettet bruker
08.06.2023 kl 22:11 50564

Her er vi lei av tolkinger av hvilke strømpefarge ledelsen har valgt på presentasjonsdagen og div teorier om kontrakter ut fra konspiratoriske signaler . Mye tull å lese om Vow eller Wow som det også kalles .Tipper de melder fortere enn de fleste klarer si kake når de har noe håndfast, Når det rakner i Uniten så er det vel neppe risiko grønn tech en vil sitte i ,
Karbon
08.06.2023 kl 17:03 50766

I og med at jeg såvidt var innom Repsol i åpningsinnlegget her, så er det en fin link her til "plastics2olefins"- prosjektet. Prosjektet med Repsol og Holcim (verdens største sementprodusent) i førersetet, og som har valgt Vow som leverandør av pyrolyseutstyr:

https://plastics2olefins.eu/plastics2olefins-project-officially-launched/
Redigert 08.06.2023 kl 17:03 Du må logge inn for å svare
Wils70
08.06.2023 kl 15:52 50844

Takk! Endelig en ny tråd som handler om det fundamentale potensialet i VOW. Må si jeg som aksjeeier gleder meg til de neste årene.
Slettet bruker
08.06.2023 kl 15:51 50860

Hvem avgjør om de er saklige ? Min erfaring er at ingen negative sider oppfattes som saklig. Ikke engang saklig TA fra 58 til kursmål 10,- enda den viste seg å gi dobbel krans i mønet.
Commodore27
08.06.2023 kl 13:01 51013

Ja, jeg er enig der også. Mine innvendinger har vært basert på sannheter og realisme. At noen har tolket det annerledes eller vil slenge dritt kan ikke jeg gjøre noe med
Karbon
08.06.2023 kl 12:38 51106

Negative sider er selvsagt også velkomne, så lenge de er saklige og ikke er basert på usannheter. Det er tross alt et diskusjonsforum, og da skal det være rom for både positive og negative forhold.
Commodore27
08.06.2023 kl 12:26 51168

Fin oppsummering karbon!
For oss ringrever er det dessverre også nødvendig å ta fram evt negative sider.
Redigert 10.06.2023 kl 19:43 Du må logge inn for å svare