Vow 2.0
I perioder hvor man går og venter på de utløsende kontraktsmeldingene, kan det være greit å se på presentasjonen på nytt (trading update q1) som ble avholdt 9. mai 2023. Jeg vil gjenta noen av hovedpunktene her, dvs de punktene jeg ser på som mest spennende, og som vi kommer til å høre mer om i månedene framover.
Cruisedelen (som nå har endret navn til «Maritime Solutions» leverer rekordresultater, og har en imponerende ordrereserve inkl opsjoner fram til 2031. Allerede i andre halvår 2023 vil 6 nye skip klargjøres med Vow-teknologi. Det nye innen maritime Solutions er MAP-systemet, som er installert på Royal Caribbeans «Icon of the Sea». Her anbefales det på sterkeste å se på presentasjonen i opptak for å få et godt bilde av de utrolige resultatene som leveres av Vow innen dette segmentet. Det er likevel den landbaserte delen (som er helt i sin spede oppstart) som vil stå for den store veksten i Vow i årene framover.
Landbasert (jeg bruker fortsatt betegnelsen landbasert, selv om dette nå har endret navn til «Industrial solutions» står etter alle solemerker foran en eksepsjonell vekst, hvor man pr 9. mai 2023 er i samtaler med kunder om hele 80 forskjellige anlegg i perioden 2023-2029 med en kontraktsverdi på til sammen ca 25 milliarder kroner. Den største potensielle kontrakten vil alene beløpe seg til ca 2 milliarder kroner. Og her er det viktig å merke seg en ting. Disse 80 anleggene er altså det man er i samtaler om pr. 9. mai 2023. Da er det selvsagt ikke slik at det stopper her. Det har bare så vidt begynt. Det vil komme til flere kunder etter hvert som anleggene rulles ut, og om et par år vil jeg tro vi snakker om et betydelig større antall enn 80. Og dette bare innen landbasert! Cruisedelen kommer i tillegg.
Når det gjelder de 80 forskjellige anleggene som man er i samtaler om pr i dag, så fordeler de seg på 20 i USA, 19 i Europa, 19 i Norden, 20 i Asia, samt 1 i Karibia. Med andre ord, vi snakker allerede nå om en verdensomspennende landbasert virksomhet for Vow.
Sewage sludge
Når det gjelder de forskjellige segmentene innen landbasert kan vi jo først komme inn på anlegg til pyrolyse av kloakkslam (sewage sludge). 28. april 2023 ble det børsmeldt en kontrakt for sewage sludge for 2,9 millioner Euro til japanske Kobelco (navnet er ikke offentliggjort, men for den som har fulgt med i timen, så vet vi at det er Kobelco):
https://www.vowasa.com/blog/vow-receives-eur-2-9-million-orders-for-sewage-sludge-treatment-equipment-in
Kobelco er en kunde av Vow som fikk levert et pilotanlegg i andre halvår 2020, og som nå er klare for å sette opp anlegg i industriell skala. Henrik sier følgende ca 6 minutter ut i presentasjonen: «they are planning to build multiple plants….»
Paal Jahre Nilsen i Vow hadde tidligere i år (i februar) en presentasjon i Frankrike, hvor det kom fram at de hadde startet opp «three new industrial scale prosjects» i Japan. Paal Jahre Nilsen skal forresten presentere «Vow 2.0» i «The Biochar Summit 2023» i Helsingborg 14. juni kl 13.30. Pyrolyse av kloakkslam vil bli en helt sentral løsning i årene framover for å bli kvitt de farlige PFAS-stoffene, som ikke forsvinner før man bruker høy temperatur under pyrolyse. I presentasjonsmaterialet fremgår det at man allerede er i samtaler med kunder for levering av hele 28 anlegg innen sewage sludge.
End of Life Tires (ELT)
Utvinning av Carbon Black fra brukte bildekk ligger an til å bli en vanvittig pengemaskin for Vow i årene framover. 20. desember 2022 ble partnerskapet mellom Vow, ETEL og Itochu presentert, og her kom det fram at de allerede hadde identifisert mer enn 300 lokasjoner for slike anlegg:
https://www.tyrenews.co.uk/posts/vow-asa-and-european-tyre-enterprise-join-forces-to-tackle-end-of-life-tyre-problem
De første 3 anleggene var allerede under planlegging med søknader om byggetillatelse. Av presentasjonen 9. mai 2023 kommer det fram at man nå er i samtaler om 10 anlegg til dette segmentet. I presentasjonen forteller Henrik at man forventer inntekter fra kontrakter her allerede i 2023, og som det står i presentasjonsmaterialet : «Final investment decision by ETEL next key milestone» og «Systems order for Vow will follow shortly.»
Vow Green Metals
Når det gjelder utstyrsleveranser til metallindustrien framover til Vow Green Metals, så er det enklest å vise til denne presentasjonen, som sier det meste:
https://assets.ctfassets.net/7jb2xn8k4rjw/6MDhMPcnryxI2jmv3odGQG/fe65fdb36ef04b335fc610dea35ee665/Market_update_Q1_2023_final_no_video.pdf
I første omgang så venter vi på den første produksjonen av biokull i 2500-tonns fabrikken som er nesten ferdigstilt, og senere den ferdige 10 000-tonns fabrikken, og utvidelsen av denne til en 20 000-tonns fabrikk like etterpå. Neste år vil det også tas endelig investeringsbeslutning for en ny 30 000-tonns fabrikk i Viken Park.
Vow Green Metals er i samtaler med ulike aktører med et samlet behov for totalt 600 000 tonn biokarbon, fordelt på 200 000 tonn i Norge, 150 000 tonn ellers i Norden, 40 000 tonn i Nord-Amerika og 230 000 tonn i Europa utenom Norge og Norden. Vow vil stille som utstyrsleverandør til samtlige prosjekter i årene framover.
Det er mye mye mer man kunne skrevet om når det gjelder Vows forskjellige forretningsområder framover, blant annet plastgjenvinning (Repsol, UniPetrol +++), og ikke minst kommende biogassprosjekter, men det får bli ved en senere anledning. Det som er sikkert, er at det vil bli en storm av bestillinger av Vows løsninger i årene framover, så får vi leve med at det pr i dag er stille før stormen.
Link til presentasjonsmaterialet for trading update q1 2023:
https://assets.ctfassets.net/jgqj05vxq9zr/rkUNw0FVmdLWb8X9oxH0L/9bbde1306527acac7d3ebb66462db9f4/Vow_-_Presentation_Trading_Update_Q1_2023.pdf
Link til selve presentasjonen:
https://channel.royalcast.com/vowasa/#!/vowasa/20230509_1
Cruisedelen (som nå har endret navn til «Maritime Solutions» leverer rekordresultater, og har en imponerende ordrereserve inkl opsjoner fram til 2031. Allerede i andre halvår 2023 vil 6 nye skip klargjøres med Vow-teknologi. Det nye innen maritime Solutions er MAP-systemet, som er installert på Royal Caribbeans «Icon of the Sea». Her anbefales det på sterkeste å se på presentasjonen i opptak for å få et godt bilde av de utrolige resultatene som leveres av Vow innen dette segmentet. Det er likevel den landbaserte delen (som er helt i sin spede oppstart) som vil stå for den store veksten i Vow i årene framover.
Landbasert (jeg bruker fortsatt betegnelsen landbasert, selv om dette nå har endret navn til «Industrial solutions» står etter alle solemerker foran en eksepsjonell vekst, hvor man pr 9. mai 2023 er i samtaler med kunder om hele 80 forskjellige anlegg i perioden 2023-2029 med en kontraktsverdi på til sammen ca 25 milliarder kroner. Den største potensielle kontrakten vil alene beløpe seg til ca 2 milliarder kroner. Og her er det viktig å merke seg en ting. Disse 80 anleggene er altså det man er i samtaler om pr. 9. mai 2023. Da er det selvsagt ikke slik at det stopper her. Det har bare så vidt begynt. Det vil komme til flere kunder etter hvert som anleggene rulles ut, og om et par år vil jeg tro vi snakker om et betydelig større antall enn 80. Og dette bare innen landbasert! Cruisedelen kommer i tillegg.
Når det gjelder de 80 forskjellige anleggene som man er i samtaler om pr i dag, så fordeler de seg på 20 i USA, 19 i Europa, 19 i Norden, 20 i Asia, samt 1 i Karibia. Med andre ord, vi snakker allerede nå om en verdensomspennende landbasert virksomhet for Vow.
Sewage sludge
Når det gjelder de forskjellige segmentene innen landbasert kan vi jo først komme inn på anlegg til pyrolyse av kloakkslam (sewage sludge). 28. april 2023 ble det børsmeldt en kontrakt for sewage sludge for 2,9 millioner Euro til japanske Kobelco (navnet er ikke offentliggjort, men for den som har fulgt med i timen, så vet vi at det er Kobelco):
https://www.vowasa.com/blog/vow-receives-eur-2-9-million-orders-for-sewage-sludge-treatment-equipment-in
Kobelco er en kunde av Vow som fikk levert et pilotanlegg i andre halvår 2020, og som nå er klare for å sette opp anlegg i industriell skala. Henrik sier følgende ca 6 minutter ut i presentasjonen: «they are planning to build multiple plants….»
Paal Jahre Nilsen i Vow hadde tidligere i år (i februar) en presentasjon i Frankrike, hvor det kom fram at de hadde startet opp «three new industrial scale prosjects» i Japan. Paal Jahre Nilsen skal forresten presentere «Vow 2.0» i «The Biochar Summit 2023» i Helsingborg 14. juni kl 13.30. Pyrolyse av kloakkslam vil bli en helt sentral løsning i årene framover for å bli kvitt de farlige PFAS-stoffene, som ikke forsvinner før man bruker høy temperatur under pyrolyse. I presentasjonsmaterialet fremgår det at man allerede er i samtaler med kunder for levering av hele 28 anlegg innen sewage sludge.
End of Life Tires (ELT)
Utvinning av Carbon Black fra brukte bildekk ligger an til å bli en vanvittig pengemaskin for Vow i årene framover. 20. desember 2022 ble partnerskapet mellom Vow, ETEL og Itochu presentert, og her kom det fram at de allerede hadde identifisert mer enn 300 lokasjoner for slike anlegg:
https://www.tyrenews.co.uk/posts/vow-asa-and-european-tyre-enterprise-join-forces-to-tackle-end-of-life-tyre-problem
De første 3 anleggene var allerede under planlegging med søknader om byggetillatelse. Av presentasjonen 9. mai 2023 kommer det fram at man nå er i samtaler om 10 anlegg til dette segmentet. I presentasjonen forteller Henrik at man forventer inntekter fra kontrakter her allerede i 2023, og som det står i presentasjonsmaterialet : «Final investment decision by ETEL next key milestone» og «Systems order for Vow will follow shortly.»
Vow Green Metals
Når det gjelder utstyrsleveranser til metallindustrien framover til Vow Green Metals, så er det enklest å vise til denne presentasjonen, som sier det meste:
https://assets.ctfassets.net/7jb2xn8k4rjw/6MDhMPcnryxI2jmv3odGQG/fe65fdb36ef04b335fc610dea35ee665/Market_update_Q1_2023_final_no_video.pdf
I første omgang så venter vi på den første produksjonen av biokull i 2500-tonns fabrikken som er nesten ferdigstilt, og senere den ferdige 10 000-tonns fabrikken, og utvidelsen av denne til en 20 000-tonns fabrikk like etterpå. Neste år vil det også tas endelig investeringsbeslutning for en ny 30 000-tonns fabrikk i Viken Park.
Vow Green Metals er i samtaler med ulike aktører med et samlet behov for totalt 600 000 tonn biokarbon, fordelt på 200 000 tonn i Norge, 150 000 tonn ellers i Norden, 40 000 tonn i Nord-Amerika og 230 000 tonn i Europa utenom Norge og Norden. Vow vil stille som utstyrsleverandør til samtlige prosjekter i årene framover.
Det er mye mye mer man kunne skrevet om når det gjelder Vows forskjellige forretningsområder framover, blant annet plastgjenvinning (Repsol, UniPetrol +++), og ikke minst kommende biogassprosjekter, men det får bli ved en senere anledning. Det som er sikkert, er at det vil bli en storm av bestillinger av Vows løsninger i årene framover, så får vi leve med at det pr i dag er stille før stormen.
Link til presentasjonsmaterialet for trading update q1 2023:
https://assets.ctfassets.net/jgqj05vxq9zr/rkUNw0FVmdLWb8X9oxH0L/9bbde1306527acac7d3ebb66462db9f4/Vow_-_Presentation_Trading_Update_Q1_2023.pdf
Link til selve presentasjonen:
https://channel.royalcast.com/vowasa/#!/vowasa/20230509_1
Redigert 21.12.2023 kl 14:13
Du må logge inn for å svare
Hammers
10.08.2023 kl 11:32
8274
Follum ligger et stykke nord for Hønefoss (altså motstrøms i forhold til byen).
Flommen er verst i området der Randselva og Ådalselva møtes (ved byen).
Follum er IKKE markert som et flomområde på Google Maps - selv om det nok er høy vannføring i vassdraget.
Får vel også legge DEN ballen død.....siden flomtoppen forventes å bli nådd ila helga.
Flommen er verst i området der Randselva og Ådalselva møtes (ved byen).
Follum er IKKE markert som et flomområde på Google Maps - selv om det nok er høy vannføring i vassdraget.
Får vel også legge DEN ballen død.....siden flomtoppen forventes å bli nådd ila helga.
Nesten synd det , for anlegget er forsikret for mye mer enn hva det er verd p.d.d ;)
The Observer
10.08.2023 kl 13:00
8207
Ledelsen i VGM burde sende ut en tilstandsrapport an flommen og tryggheten/faren for fabrikken. Mange er urolige for dette.
Vel, det er ikke sjøvann som evt kommer inn på fabrikkområdet. Og hovedfabrikken er ikke byggt ennå
ps
De som evt. er bekymret for noe kan sende en mail til selskapet . Jeg tror nok de får et hyggelig og raskt svar
Noen har tydeligvis for lite å bekymre seg over. Eller for lite VGM-aksjer kanskje....
ps
De som evt. er bekymret for noe kan sende en mail til selskapet . Jeg tror nok de får et hyggelig og raskt svar
Noen har tydeligvis for lite å bekymre seg over. Eller for lite VGM-aksjer kanskje....
Redigert 10.08.2023 kl 13:56
Du må logge inn for å svare
The Observer
10.08.2023 kl 14:01
8070
Merkelig holdning til en uventa og dramatisk situasjon som rammer hele vassdraget. Det var vel ikke mange som bekymret seg på forhånd for det grusomme som nå har rammet store landområder og med evakuering av folk fra flomområdene. Hønefossdistriktet er hardt rammet. Så din spydighet Commodore kan du spare deg.
Det var fabrikken som var tema. Og det er bare en fabrikk Det er selvsagt synd på de som er rammet i dette distriktet og får ødelagt hus og heim
Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har
Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har
Redigert 10.08.2023 kl 15:41
Du må logge inn for å svare
IvanBliminse
10.08.2023 kl 16:39
7748
Ingen ting å bekymre seg for. Tomta ligger oppstrøms for Hønefossen, minst 5 meter over normal vannstand. Om vannstanden noen gang skulle blitt så høy i det området hadde det ikke vært noe sørlig igjen av Hønefoss by.
Du kan sjekke på et topografisk kart om du ikke har anledning til å dra dit for å se selv.
Koordinater: 60.192336, 10.242102
Du kan sjekke på et topografisk kart om du ikke har anledning til å dra dit for å se selv.
Koordinater: 60.192336, 10.242102
https://www.bing.com/search?q=60.192336%2C+10.242102&aqs=edge..69i57&FORM=ANCMS9&PC=HCTS
Ja , en ser tydelig at der er høyere terreng
Men det er pent gjort av Observer å ha en viss bekymring. Sorry
Ja , en ser tydelig at der er høyere terreng
Men det er pent gjort av Observer å ha en viss bekymring. Sorry
Framtia
10.08.2023 kl 18:29
7564
Liker at du legger baller død Hammers😉Vi får håpe de som trenger hjelp får det og at alt ordner seg til slutt. Når inflasjon er under kontroll, krig over, flom tørket ut og verden går fremover, så vil mye annet bra følge 😊
Hammers
10.08.2023 kl 23:01
7107
Ja litt av en rekke av alle mulige usannsynligheter VOW nå har vært gjennom.
Covid m/nedstengning innen cruise - Parallell oppbygging av landlig virksomhet som satte den virksomheten i hvilemodus - Covid 2 med fortsatt nedstengning - Utsettelse for VGM på Follum pga kvikkleire i bakken - Valutauro - Renteuro - Spekulasjoner rundt finaniering (løst) og nå en flom (som ikke er truende).
Hva F..blir det neste? Truet froskeart som stanser all virksomhet på Follum + fiendtlig innbrudd i VOW's database som låser alle filer?
Jeg har sluttet å forundre meg. Få nå bare på plass ETEL-kontrakten eller noe annet før Q2 presenteres om 18 dager!
Likevel: Imponerende hvordan VOW har manøvrert seg gjennom et slikt "minefelt" og samtidig stått for økt vekst i hele perioden.
Covid m/nedstengning innen cruise - Parallell oppbygging av landlig virksomhet som satte den virksomheten i hvilemodus - Covid 2 med fortsatt nedstengning - Utsettelse for VGM på Follum pga kvikkleire i bakken - Valutauro - Renteuro - Spekulasjoner rundt finaniering (løst) og nå en flom (som ikke er truende).
Hva F..blir det neste? Truet froskeart som stanser all virksomhet på Follum + fiendtlig innbrudd i VOW's database som låser alle filer?
Jeg har sluttet å forundre meg. Få nå bare på plass ETEL-kontrakten eller noe annet før Q2 presenteres om 18 dager!
Likevel: Imponerende hvordan VOW har manøvrert seg gjennom et slikt "minefelt" og samtidig stått for økt vekst i hele perioden.
Redigert 10.08.2023 kl 23:13
Du må logge inn for å svare
Sesam12
10.08.2023 kl 23:16
7144
Hode skulder formasjon er laget i aksjen. Det er signalisert at aksjen tar en tur tilbake til 12. Dette kan selvsagt også være en felle og at aksjen plutselig blir Bull.
Hammers
10.08.2023 kl 23:18
7184
Nå kun 5 dager til VOW/VGM skal ha sitt miniseminar under Arendalsuka:
"Nå er tiden inne for å tenke stort og bygge raskt, sier Per Carlsson, Chief Development Officer i Vow ASA. Møt ham og mange andre når vi inviterer til arrangementet «Hvordan skalere grønn teknologi og industri» under #arendalsuka tirsdag 15. august klokken 10."
Det hadde vært hyggelig hvis VOW/VGM hadde presentert seminaret på f.eks den YouTube kanalen som gjerne benyttes fra tid til annen.
Her er det mange spennende tema som belyses. Tema som helt klart har en stor interesse blant selskapenes aksjonærer.
"Nå er tiden inne for å tenke stort og bygge raskt, sier Per Carlsson, Chief Development Officer i Vow ASA. Møt ham og mange andre når vi inviterer til arrangementet «Hvordan skalere grønn teknologi og industri» under #arendalsuka tirsdag 15. august klokken 10."
Det hadde vært hyggelig hvis VOW/VGM hadde presentert seminaret på f.eks den YouTube kanalen som gjerne benyttes fra tid til annen.
Her er det mange spennende tema som belyses. Tema som helt klart har en stor interesse blant selskapenes aksjonærer.
Redigert 10.08.2023 kl 23:21
Du må logge inn for å svare
Hammers
10.08.2023 kl 23:28
7295
Hei Reserven.
DEN løse påstanden bør du selvsagt begrunne litt bedre enn å bare slenge ut en påstand!
Ikke første gang du kommer med fake news på forumet! Noe som i følge reglementet ikke er tillatt.
Men slikt dri... vel du i!
DEN løse påstanden bør du selvsagt begrunne litt bedre enn å bare slenge ut en påstand!
Ikke første gang du kommer med fake news på forumet! Noe som i følge reglementet ikke er tillatt.
Men slikt dri... vel du i!
Sesam12
11.08.2023 kl 01:33
7169
Så du spekulerer i at jeg er Reserven? Hammers problemet er at du spekulerer i hytt og pine. Gi slipp på følsene din og se charten en gang til på dags interval. Hvis du ikke ser det, har du ingen forhold til teknisk analyse.
Karbon
11.08.2023 kl 09:02
6961
Fersk artikkel om biochar. Bør være informativ informasjon for de fleste:
https://www.energyportal.eu/news/biochar-the-unsung-hero-in-sustainable-energy-production-for-the-internet-age/66957/?trk=feed_main-feed-card_feed-article-content
https://www.energyportal.eu/news/biochar-the-unsung-hero-in-sustainable-energy-production-for-the-internet-age/66957/?trk=feed_main-feed-card_feed-article-content
Nsxnsx
11.08.2023 kl 09:47
6856
Jeg bor i nærheten og vurderer å ta turen, vet du om det er påmelding eller bare møte opp ?
Fadbamsen
11.08.2023 kl 10:19
6806
Fra hjemmesiden:
Arendalsuka har vi ikke billetter, men til akkurat denne debatten
har vi det vi kaller plassanvisning. Det er kun de med plassanvisning som får plass som publikum. Plassanvisningene blir lagt ut i Arendalsukas infosenter på Sam Eydes plass 2 kl. 16.00 onsdag 16. august, og her gjelder først til mølla-prinsippet. Det deles kun ut en plassansvining per person. Det er ca 320 publikumsplasser.
Arendalsuka har vi ikke billetter, men til akkurat denne debatten
har vi det vi kaller plassanvisning. Det er kun de med plassanvisning som får plass som publikum. Plassanvisningene blir lagt ut i Arendalsukas infosenter på Sam Eydes plass 2 kl. 16.00 onsdag 16. august, og her gjelder først til mølla-prinsippet. Det deles kun ut en plassansvining per person. Det er ca 320 publikumsplasser.
Framtia
12.08.2023 kl 10:42
6306
Ser at "Hans" har gjort skader på Follum i natt...
https://www.dagbladet.no/nyheter/la-og-vippet-sank-til-bunns/80042533
https://www.dagbladet.no/nyheter/la-og-vippet-sank-til-bunns/80042533
Hammers
12.08.2023 kl 10:55
6298
Båndet har ikke vært i bruk siden papirfabrikken konket i 2012:
"– Hva ble dette transportbåndet brukt til?
– Det transporterte slam fra renseanlegget til forbrenning i multibrenselkjelen, forteller han.
Nå har båndet stått der ubrukt siden papirfabrikken ble lagt ned i 2012".
"– Hva ble dette transportbåndet brukt til?
– Det transporterte slam fra renseanlegget til forbrenning i multibrenselkjelen, forteller han.
Nå har båndet stått der ubrukt siden papirfabrikken ble lagt ned i 2012".
Framtia
12.08.2023 kl 11:06
6433
Fikk med meg essensen i at dette var utstyr som ikke hadde vært i bruk på 10 år, men vil det medføre ytterligere skader på området rundt Treklyngen industripark...Ser at flomtoppen ennå ikke er nådd...
Hammers
12.08.2023 kl 11:39
6422
Neppe.
Båndet lå ved den delen av tomta som ligger nærmest elva.
Bebyggelsen ligger lengre "bak" på det samme feltet. Det i et skrått stigende terreng.
Neste uke er alt over.
Båndet lå ved den delen av tomta som ligger nærmest elva.
Bebyggelsen ligger lengre "bak" på det samme feltet. Det i et skrått stigende terreng.
Neste uke er alt over.
royroy
12.08.2023 kl 16:25
6171
Anbefaler å skumme gjennom denne, for fakta, når det kommer til biokullanlegget på Follum.
https://hss.miljodirektoratet.no/api/1/publisert/hoering/vedlegg/25811
(27.01.2023)
Jeg er bekymret for flommens påvirkning, men krysser fingrene.
1.1:
«I henhold til planbestemmelsene er området utsatt for 200-års flom»
https://hss.miljodirektoratet.no/api/1/publisert/hoering/vedlegg/25811
(27.01.2023)
Jeg er bekymret for flommens påvirkning, men krysser fingrene.
1.1:
«I henhold til planbestemmelsene er området utsatt for 200-års flom»
Merkelig at du plutselig har fått bekymrininger. Når jeg har vært bekymret for VOW ASA sin situasjon m.h.t økonomi etc da hadde pipen en anne lyd
Hvor skinnhellig går det an å bli? Jeg tror nok at de som later som de er bekymret har en annen agenda. Nemlig å få tak i billige VGM -aksjer ;)
Hvor skinnhellig går det an å bli? Jeg tror nok at de som later som de er bekymret har en annen agenda. Nemlig å få tak i billige VGM -aksjer ;)
royroy
12.08.2023 kl 19:00
6055
Hva prater du om her… Er du dum?
Hvorfor sammenligner du VOWs økonomi, med et innlegg som handler om hvorvidt flommen i Hønefoss kan ha innvirkning på pågående bygging av VGMs biokull anlegg?
Og jeg har da sagt at jeg sitter i både VOW og VGM, riktignok mer ventet i VOW. Du fremstår virkelig som en klovn.
Hvorfor sammenligner du VOWs økonomi, med et innlegg som handler om hvorvidt flommen i Hønefoss kan ha innvirkning på pågående bygging av VGMs biokull anlegg?
Og jeg har da sagt at jeg sitter i både VOW og VGM, riktignok mer ventet i VOW. Du fremstår virkelig som en klovn.
Hvis du ikke forstår sammenhengen , nemlig at det her er mye snakk om økomomi er det du som er klovnen. En dum sådan.
Anlegget er faktisk forsikret.
Hvis vi tenker oss at anlegget blir ødelagt vil de få byggt en tidmessig bygning som erstatning.
Og du forstår heller ikke at denne 200 års flommen er mer av akademisk interesse
Det er også opplyst fra folk som bor på stdet at det ikke er fare for fabrikkområdet
Men du må gjerne går rundt å bekymre deg . Da kan du ikke ha mye annet å bekymre deg over
Lykke til med bekymringene!
Anlegget er faktisk forsikret.
Hvis vi tenker oss at anlegget blir ødelagt vil de få byggt en tidmessig bygning som erstatning.
Og du forstår heller ikke at denne 200 års flommen er mer av akademisk interesse
Det er også opplyst fra folk som bor på stdet at det ikke er fare for fabrikkområdet
Men du må gjerne går rundt å bekymre deg . Da kan du ikke ha mye annet å bekymre deg over
Lykke til med bekymringene!
Redigert 12.08.2023 kl 19:58
Du må logge inn for å svare
royroy
12.08.2023 kl 20:04
6116
Jeg ønsker ikke ytterligere forsinkelser på Follum, uavhengig av økonomien. Klovn.
Hvorfor sprer du falske opplysninger da? Er du paranoid eller virkelighetsfjern? Uforskammet er du i hvert fall. Men det er vel det eneste folk på ditt nivå klarer å prestere
Redigert 15.08.2023 kl 09:52
Du må logge inn for å svare
Karbon
23.08.2023 kl 13:41
5208
Aksjekursen får i dag juling pga en midlertidig ebitda-nedgang for industrial solution grunnet investeringer i dette segmentet. Investeringer for fremtidig vekst.
Et par forhold fra dagens presentasjon som dessverre drukner i fokuset på ebitda-nedgangen synes jeg likevel det er verdt å kommentere:
Av de 80 identifiserte prosjektene som det ble opplyst om tidligere i år, jobber man nå konkret med 33 av disse. Noen av disse aktørene planlegger mange anlegg. Gjennomsnittlig kontraktsverdi for disse 33 prosjektene ligger på 40 millioner Euro (mellom 400 og 500 millioner). Mao betydelige kommende kontrakter.
Når det gjelder "50.000-tonns-kunden", så har Vow kommet til enighet med denne kunden tidligere denne måneden om premissene for levering av utstyr. Det er snakk om hele 6 CHE-reaktorer som skal leveres. Representanter fra denne kunden er i Tønsberg i skrivende stund, og sitter i møte med Vow i dag.
Trist å se på dagens nedgang i aksjekursen, der fokuset dessverre ser ut til å være på månedene som har vært, og ikke månedene som kommer.
Et par forhold fra dagens presentasjon som dessverre drukner i fokuset på ebitda-nedgangen synes jeg likevel det er verdt å kommentere:
Av de 80 identifiserte prosjektene som det ble opplyst om tidligere i år, jobber man nå konkret med 33 av disse. Noen av disse aktørene planlegger mange anlegg. Gjennomsnittlig kontraktsverdi for disse 33 prosjektene ligger på 40 millioner Euro (mellom 400 og 500 millioner). Mao betydelige kommende kontrakter.
Når det gjelder "50.000-tonns-kunden", så har Vow kommet til enighet med denne kunden tidligere denne måneden om premissene for levering av utstyr. Det er snakk om hele 6 CHE-reaktorer som skal leveres. Representanter fra denne kunden er i Tønsberg i skrivende stund, og sitter i møte med Vow i dag.
Trist å se på dagens nedgang i aksjekursen, der fokuset dessverre ser ut til å være på månedene som har vært, og ikke månedene som kommer.
Redigert 23.08.2023 kl 13:43
Du må logge inn for å svare
Framtia
23.08.2023 kl 14:07
5155
Desverre ønskelig å fremstille dette resultatet som værre enn det er! Selvfølgelig tas investeringer av bunnlinjen, men uten utgifter heller ingen inntekt! Vi får håpe brikkene faller på plass snart, når landbasert blir modent for vekst!
Karbon
23.08.2023 kl 15:45
5040
Bare for å presisere:
33 prosjekter med en gjennomsnittlig kontraktsverdi på 40 millioner Euro betyr en omsetning på over 15 milliarder på noen få år, gitt dagens eurokurs. Ikke EN krone av dette er priset inn i dagens aksjekurs.
33 prosjekter med en gjennomsnittlig kontraktsverdi på 40 millioner Euro betyr en omsetning på over 15 milliarder på noen få år, gitt dagens eurokurs. Ikke EN krone av dette er priset inn i dagens aksjekurs.
Pilteri
23.08.2023 kl 15:52
5035
Det er evne til å gi avkastning til aksjonærene som driver aksjekursene, ikke omsetningen. Kontrakter og visjoner må materialiseres i payback. Derfor stuppkrakker aksjen.
Record
23.08.2023 kl 16:12
5028
En konkret kontrakt vil nok hjelpe , ligger så mye oppe i dagen og kan komme pene kontrakter når som helst,vi som har sittet en stund har sett utviklingen i Scanship, det kommer til å matrealisere seg i denne :-)
upsidedown
23.08.2023 kl 16:13
5032
Det som bekymrer meg er hvilke marginer de oppnår på kontraktene på landsiden. Det var skremmende lesning i dagens rapport, men ser ikke bort fra at noe av dette kan forklares i problemene rundt VGM.
Er testanlegget på 2500 tonn betalt av VGM eller er det dekt over kassa på VOW?
Er testanlegget på 2500 tonn betalt av VGM eller er det dekt over kassa på VOW?
Karbon
23.08.2023 kl 16:45
4997
Pilteri og Upsidedown:
Jeg forstår bekymringen. Personlig deler jeg ikke de samme bekymringene. Fordi:
Marginene på industrial solutions (landbaserte anlegg) er opplyst å ville ligge på samme nivå som anlegg til cruiseindustrien. Og vi snakker dermed om gode marginer. Gjennomsnittlig kontraktsverdi for anlegg til cruiseindustrien har ligget på ca 40 millioner kroner. Kommende anlegg til landbaserte anlegg (de 33 anleggene de konkret jobber med i dag) vil ha en gjennomsnittlig kontraktsverdi på mellom 400 og 500 millioner kroner. Altså det 10-dobbelte. Med marginer på samme nivå som for anlegg til cruiseindustrien er det bare å ta fram kalkulatoren.
Markedet er pr dags dato ikke villig til å prise inn et slik scenario. Markedet vil tydeligvis se kontraktene og marginene materialisere seg, før man er villig til å prise selskapet deretter. Det må vi bare konstatere.
Jeg forstår bekymringen. Personlig deler jeg ikke de samme bekymringene. Fordi:
Marginene på industrial solutions (landbaserte anlegg) er opplyst å ville ligge på samme nivå som anlegg til cruiseindustrien. Og vi snakker dermed om gode marginer. Gjennomsnittlig kontraktsverdi for anlegg til cruiseindustrien har ligget på ca 40 millioner kroner. Kommende anlegg til landbaserte anlegg (de 33 anleggene de konkret jobber med i dag) vil ha en gjennomsnittlig kontraktsverdi på mellom 400 og 500 millioner kroner. Altså det 10-dobbelte. Med marginer på samme nivå som for anlegg til cruiseindustrien er det bare å ta fram kalkulatoren.
Markedet er pr dags dato ikke villig til å prise inn et slik scenario. Markedet vil tydeligvis se kontraktene og marginene materialisere seg, før man er villig til å prise selskapet deretter. Det må vi bare konstatere.
CapitaL
23.08.2023 kl 17:01
4958
Naturlig med nedgang når det ikke leveres som forventet.. Ingen krise, heller en kjøpsmulighet. Vi har jo i lengre tid sett at ordreinngangen til industrials har vært puslete, og alle prosjektene og anbudene det jobbes med "på land" drar jo med seg kostnader up front. I tillegg kommer kostnader til kapasitetsbygging i segmentet. Så man får ta med seg at veksten fortsetter, og at landordre kommer mot slutten av året som en ketchupeffekt.. Har ikke fått sett presentasjonen eller studert tallene inngående enda.. Hvordan ligger det an med CHE-oppgjøret? og det er vel ikke mottatt noen betaling fra VGM for 50-millioners ekstra-anlegget heller..
upsidedown
23.08.2023 kl 17:21
4915
Det mangler seriøsitet når det ikke i mai ble gitt en warning om at profittmarginen kunne bli halvert.
Dette vil flere merke seg og ankepunktet mot regnskapsrutinene i VOW vil veie tyngre hos flere investorer da man åpenbart kan se at update er en sminket versjon av faktiske forhold.
Dette vil flere merke seg og ankepunktet mot regnskapsrutinene i VOW vil veie tyngre hos flere investorer da man åpenbart kan se at update er en sminket versjon av faktiske forhold.
Redigert 23.08.2023 kl 17:22
Du må logge inn for å svare
Karbon
23.08.2023 kl 17:21
4914
CapitaL:
Det er vel dette som er "elefanten i rommet" som det ikke har vært særlig snakk om. Uttrykket "Tid er penger" kommer uttrykkelig fram i lyset her. Vanligvis starter Vow utstyrsproduksjonen når en ordre er signert, og i utgangspunktet skal 40 % betales ved signering, mens resterende andel betales i takt med produksjonen fram til ferdigstillelse. Dette er helt naturlig, all den tid kostnadene må dekkes parallelt med produksjonen.
Pga utsettelsene på Follum, mangler Vow oppgjør for utstyr de normalt skulle hatt dekket. Dersom fabrikken på Follum hadde vært klar i henhold til opprinnelige planer, hadde VGM hatt inntekter fra biokullproduksjonen nå, og CHE-reaktoren ville sannsynligvis vært betalt, og allerede vært under installasjon for fase 2. Vow har i dette tilfellet tatt kostnaden for byggingen av CHE-reaktoren, og en biogreen-linje, uten å løpende fått dekket kostnadene av kunden. Derfor har utsettelsen på Follum hatt betydelig innvirkning for Vow, både når det gjelder marginer og tilgang på arbeidskapital. Og jeg tror personlig dette forklarer mye av kursnedgangen i Vow som vi har vært vitne til tidligere i år.
Oppgjøret vil komme på et senere tidspunkt, så det går bra til slutt, men igjen; Tid er penger, og tiden har ikke vært på VGM og Vow sin side i dette tilfellet.
Vi snakker om minst 200 millioner kroner som under normale omstendigheter skulle vært i Vow-kassa. Jeg tar da utgangspunkt i minst 150 millioner i salgsverdi for CHE-reaktoren og 50 millioner for biogreen-linjen.
Det er vel dette som er "elefanten i rommet" som det ikke har vært særlig snakk om. Uttrykket "Tid er penger" kommer uttrykkelig fram i lyset her. Vanligvis starter Vow utstyrsproduksjonen når en ordre er signert, og i utgangspunktet skal 40 % betales ved signering, mens resterende andel betales i takt med produksjonen fram til ferdigstillelse. Dette er helt naturlig, all den tid kostnadene må dekkes parallelt med produksjonen.
Pga utsettelsene på Follum, mangler Vow oppgjør for utstyr de normalt skulle hatt dekket. Dersom fabrikken på Follum hadde vært klar i henhold til opprinnelige planer, hadde VGM hatt inntekter fra biokullproduksjonen nå, og CHE-reaktoren ville sannsynligvis vært betalt, og allerede vært under installasjon for fase 2. Vow har i dette tilfellet tatt kostnaden for byggingen av CHE-reaktoren, og en biogreen-linje, uten å løpende fått dekket kostnadene av kunden. Derfor har utsettelsen på Follum hatt betydelig innvirkning for Vow, både når det gjelder marginer og tilgang på arbeidskapital. Og jeg tror personlig dette forklarer mye av kursnedgangen i Vow som vi har vært vitne til tidligere i år.
Oppgjøret vil komme på et senere tidspunkt, så det går bra til slutt, men igjen; Tid er penger, og tiden har ikke vært på VGM og Vow sin side i dette tilfellet.
Vi snakker om minst 200 millioner kroner som under normale omstendigheter skulle vært i Vow-kassa. Jeg tar da utgangspunkt i minst 150 millioner i salgsverdi for CHE-reaktoren og 50 millioner for biogreen-linjen.
Redigert 23.08.2023 kl 18:11
Du må logge inn for å svare
Utskillelsen av VOW Green Metals var nok ikke gunstig for småaksjonærene i VOW ASA. Men dette ble gjort av ledelsen i VOW ASA , så det blir ikke riktig å rette skytset mot VGM for dårlige marginer. Ta det heller opp med ledelsen i VOW som grafset til seg et uforholdsmessig stort antall VGM-aksjer