Positive og negative drivere for shipping.
Jeg er totalt sett positiv til shipping markedet og har aksjer i ulike selskaper, mest innen olje og produkt, men også noe bulk og bilfrakt.
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.
Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?
Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel
Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner
Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.
Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?
Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel
Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner
Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s
Redigert 11.06.2023 kl 14:27
Du må logge inn for å svare
ibyx
20.06.2023 kl 13:45
42701
Ser ut som Suezmax har fått et løft. VLCC flatt.
https://twitter.com/ed_fin/status/1671115665292312583/photo/1
https://twitter.com/ed_fin/status/1671115665292312583/photo/1
ibyx
20.06.2023 kl 13:23
42766
"FFA geriljaen" prøver å skape usikkerhet rundt høsten!
159 er gjerne nærmere enn du tror! Bare vent til okse og bjørnebølingene dundrer løs på NYSE kl 15.30! :-)
Her er en ganske fersk "influenserposting" fra "over there" (I suppose) :-)
https://twitter.com/ed_fin/status/1670933880931598336/photo/1
Men foreløpig ser det altså mer slik ut:
2 timer siden
Sur (2020 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) AG/Spore SPC Trafigura (TCE: RV USD 97K @ 32 days / Actual USD 96K @ 32 days)
mvh Svigermor (på vegne av Evensen og co)
159 er gjerne nærmere enn du tror! Bare vent til okse og bjørnebølingene dundrer løs på NYSE kl 15.30! :-)
Her er en ganske fersk "influenserposting" fra "over there" (I suppose) :-)
https://twitter.com/ed_fin/status/1670933880931598336/photo/1
Men foreløpig ser det altså mer slik ut:
2 timer siden
Sur (2020 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) AG/Spore SPC Trafigura (TCE: RV USD 97K @ 32 days / Actual USD 96K @ 32 days)
mvh Svigermor (på vegne av Evensen og co)
Redigert 20.06.2023 kl 13:25
Du må logge inn for å svare
rollon
19.06.2023 kl 13:23
43343
Fantastisk at markedet ikke vil prise inn godsakene til OET mens FRO bare venter på en unnskyldning fot å gå under 160;-). Trur svigermor tar trenden i år👍🏻
ibyx
19.06.2023 kl 13:15
43351
Se der kom det et "rate-ekko" igjen i en artikkel ja!
Særlig OET er antagelig "penger på gata" akkurat nå etter tilbakefallet fra 255 nylig!
Markedet vil liksom ikke prise inn godsakene...
Ganske annen dynamikk i FRO. Enormt mye høyere volum med alt som "følger med" det!
Er vel "trenden" det "ruges og grubles" på nå... Hos Halvorsen, Fredriksen, Evensen, svigermor og alle oss andre :-)
Særlig OET er antagelig "penger på gata" akkurat nå etter tilbakefallet fra 255 nylig!
Markedet vil liksom ikke prise inn godsakene...
Ganske annen dynamikk i FRO. Enormt mye høyere volum med alt som "følger med" det!
Er vel "trenden" det "ruges og grubles" på nå... Hos Halvorsen, Fredriksen, Evensen, svigermor og alle oss andre :-)
Redigert 19.06.2023 kl 13:20
Du må logge inn for å svare
ibyx
19.06.2023 kl 12:52
43467
Uvanlig rolig shippingdag!
FRO ligger liksom og venter på en "unnskyldning" for å gå under 160! :-)
Kanskje melding om en middelmådig kontrakt for en 20+ non-eco non-scrubber er det som skal til?
FRO ligger liksom og venter på en "unnskyldning" for å gå under 160! :-)
Kanskje melding om en middelmådig kontrakt for en 20+ non-eco non-scrubber er det som skal til?
https://www.dagbladet.no/nyheter/sverdfunn-vekker-oppsikt/79587213
De med den tyskjødiske opprinnelsen (som ikke må forveksles med jøder flest) har kanske tilflytt vår debatt
? , og sammen med prat om helleristninger av vikingskip ved Penne på Lista (omtalt på annen tråd. jeg tror kronekurstråden),
fått i stand oppslaget i vedlagte link ?
Jeg vet ikke om jeg skal tro på ektheten til dette gamle bronsesverdet og det angivelige arkeologiske funnet.
Dette hele kan være fake. FED private owners elsker å holde på sånn.
Det fins nemlig en rekke eksempler på Deres ageringer. Men disse er ikke kjent blant nordmenn flest.
Beklager at dette er litt på siden av positive og negative drivere i shipping. Men kan være noe vi kan lære av.
Story'n som presenteres i dette oppslaget kan mye mulig ha med oss å gjøre. Bl.a. snakkes det og Jæren.
Jæren er forholdsvis nære Penne og Lista.
På den andre tråden var det også snakket om Langsverd og Blodøks. (Samt Loch Ness og vikingskips stavn).
(Vi får i fall det medfører riktighet det jeg sier, ta det som bevis på at de har respekt for oss).
Og nicket Rikdom måtte spørre om FED owners med tyskjødisk opprinnelse. Det angivelse arkeologiske funnet
var i Bayern. Så dette oppslaget her ble fanget opp av -sannheten-'s radar.
Den forrige regjeringens prosjekt Langskip, stammer nok mht. navnet fra debattantens bruk av navnet Langsverd.
___________________________________________
Ved litt googling etter ektheten til Bayernfunnet, dukker dette på :
https://marmuseum.no/middelaldersverdet-fra-mengshol-i-mjosa
Her snakkes det også om Bayern. Og dette var et langt sverd.
Dette hadde ikke undertegn. gjort noen mulig kobling av før, såvidt huskes.
Men satanistene roterte Cruiseskipet Mein Schiff over Blücher i
Drøbakssundet i 2019 eller når det var, forøvrig på Olsok. Det var
et stunt i samme leia. Et vink.
Bruken av Langsverd metaforen oppsto forøvrig i forbindelse med Notre Dame brannen.
En bragte inn vikingen Rollo Langsverd, som virket i bl.a. Nord-Frankrike.
En trodde det var Erna & co som fant på Langskip navnet. Men det var kanskje satanistene ?
Det er vel Heidelberg Cement som har anlegget i nedre Grenland, er det ikke ?
_________________________________________________________
Nettet er fullt av helt ferske oppslag om sverdet i Bayern.
-sannheten-' s radar merker seg :
Mr. Pfeil. = feil = fake
og Nördlingen = nordmannen
Dette handler om bl.a. shortingen av kronen. De plages av at nordmennene vil avslutte de for dem så lukrative kronesalgene.
Nå kommer blodøksene og jager vekk de kroneshortende pengeparasittene.
Altså sånn holder satanistene på.
Det er ikke første gang man er i kamp med denne gjengen.
De bedriver en syk overvåking. Men de får ikke vite noe viktig. Alt det viktige fins ikke digitalt. Det er helt utilgjengelig.
Good luck med å lete i verdensrommet.
Alle som har viktige ting digitalt, blir spionert på. Og selv om du ikke er nettet.
___________________________________________________--
VG slenger seg på bløffen så klart : https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/xgdRPn/3000-aar-gammelt-sverd-funnet-i-tysland
De med den tyskjødiske opprinnelsen (som ikke må forveksles med jøder flest) har kanske tilflytt vår debatt
? , og sammen med prat om helleristninger av vikingskip ved Penne på Lista (omtalt på annen tråd. jeg tror kronekurstråden),
fått i stand oppslaget i vedlagte link ?
Jeg vet ikke om jeg skal tro på ektheten til dette gamle bronsesverdet og det angivelige arkeologiske funnet.
Dette hele kan være fake. FED private owners elsker å holde på sånn.
Det fins nemlig en rekke eksempler på Deres ageringer. Men disse er ikke kjent blant nordmenn flest.
Beklager at dette er litt på siden av positive og negative drivere i shipping. Men kan være noe vi kan lære av.
Story'n som presenteres i dette oppslaget kan mye mulig ha med oss å gjøre. Bl.a. snakkes det og Jæren.
Jæren er forholdsvis nære Penne og Lista.
På den andre tråden var det også snakket om Langsverd og Blodøks. (Samt Loch Ness og vikingskips stavn).
(Vi får i fall det medfører riktighet det jeg sier, ta det som bevis på at de har respekt for oss).
Og nicket Rikdom måtte spørre om FED owners med tyskjødisk opprinnelse. Det angivelse arkeologiske funnet
var i Bayern. Så dette oppslaget her ble fanget opp av -sannheten-'s radar.
Den forrige regjeringens prosjekt Langskip, stammer nok mht. navnet fra debattantens bruk av navnet Langsverd.
___________________________________________
Ved litt googling etter ektheten til Bayernfunnet, dukker dette på :
https://marmuseum.no/middelaldersverdet-fra-mengshol-i-mjosa
Her snakkes det også om Bayern. Og dette var et langt sverd.
Dette hadde ikke undertegn. gjort noen mulig kobling av før, såvidt huskes.
Men satanistene roterte Cruiseskipet Mein Schiff over Blücher i
Drøbakssundet i 2019 eller når det var, forøvrig på Olsok. Det var
et stunt i samme leia. Et vink.
Bruken av Langsverd metaforen oppsto forøvrig i forbindelse med Notre Dame brannen.
En bragte inn vikingen Rollo Langsverd, som virket i bl.a. Nord-Frankrike.
En trodde det var Erna & co som fant på Langskip navnet. Men det var kanskje satanistene ?
Det er vel Heidelberg Cement som har anlegget i nedre Grenland, er det ikke ?
_________________________________________________________
Nettet er fullt av helt ferske oppslag om sverdet i Bayern.
-sannheten-' s radar merker seg :
Mr. Pfeil. = feil = fake
og Nördlingen = nordmannen
Dette handler om bl.a. shortingen av kronen. De plages av at nordmennene vil avslutte de for dem så lukrative kronesalgene.
Nå kommer blodøksene og jager vekk de kroneshortende pengeparasittene.
Altså sånn holder satanistene på.
Det er ikke første gang man er i kamp med denne gjengen.
De bedriver en syk overvåking. Men de får ikke vite noe viktig. Alt det viktige fins ikke digitalt. Det er helt utilgjengelig.
Good luck med å lete i verdensrommet.
Alle som har viktige ting digitalt, blir spionert på. Og selv om du ikke er nettet.
___________________________________________________--
VG slenger seg på bløffen så klart : https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/xgdRPn/3000-aar-gammelt-sverd-funnet-i-tysland
Redigert 17.06.2023 kl 23:02
Du må logge inn for å svare
ibyx
15.06.2023 kl 21:49
44746
Clarkson's: “If VLCC spot earnings reach $55,000/day, Frontline's EPS could surpass NOK 25/share ($2.31), establishing a realistic target of NOK 250/share ($23.10). Every $10,000/day increase in VLCC rates above that increases EPS by more than NOK 7/share ($0.65).”
(",)Aksjel
15.06.2023 kl 11:03
44984
https://tv.finansavisen.no/m/kgIZWXdH/hvor-bra-det-vil-g-med-tank-avhenger-av-om-det-blir-en-resesjon?r=e9khv1kq
Omtaler FRO, HAFNIA og Kina sitt oljebehov.
Smells good :-)
Omtaler FRO, HAFNIA og Kina sitt oljebehov.
Smells good :-)
(",)Aksjel
15.06.2023 kl 08:39
45242
Signaler på at pkt 7 av positive drivere er i gang. Stimulus i Kina rapporteres.
Pkt 10 er vel også aktuell. Nå meldes det at skipsleveringer i 2026 er fylt opp og tidligste levering for VLCC må nå bli 2027, det er 3,5 år frem i tid i beste fall. Og fortsatt er nye bestillinger nærmest fraværende
Fra Twitter: Lars H. Barstad
@lh_barstad
1h
This is a signinficant counter to the current 'theme' of #China growth struggling. Nothing in #tankers and #Oil imports suggest the same. $FRO #OOTT
https://www.reuters.com/business/energy/china-issues-third-set-oil-import-quotas-2023-up-20-last-year-2023-06-14/
Pkt 10 er vel også aktuell. Nå meldes det at skipsleveringer i 2026 er fylt opp og tidligste levering for VLCC må nå bli 2027, det er 3,5 år frem i tid i beste fall. Og fortsatt er nye bestillinger nærmest fraværende
Fra Twitter: Lars H. Barstad
@lh_barstad
1h
This is a signinficant counter to the current 'theme' of #China growth struggling. Nothing in #tankers and #Oil imports suggest the same. $FRO #OOTT
https://www.reuters.com/business/energy/china-issues-third-set-oil-import-quotas-2023-up-20-last-year-2023-06-14/
Redigert 15.06.2023 kl 11:01
Du må logge inn for å svare
rischioso
12.06.2023 kl 14:18
45942
Fortsetter det slik så blir det spennende og se om 17x kommer til syne før uken er omme og 19x før måneden er omme ...;)
Mora di
11.06.2023 kl 20:50
46552
Flott innlegg! Takk.
Punkt 17 kan bli en enorm game-changer for FRO
Punkt 17 kan bli en enorm game-changer for FRO
Det tror jeg det ikke er lov å snakke om her.
Men forstår du det ikke ?
Jeg kan gi noen korte stikkord senere.
Men forstår du det ikke ?
Jeg kan gi noen korte stikkord senere.
rikdom
11.06.2023 kl 19:36
46753
Hva legger du i denne kommentaren?
Nei, det er FED private owners & co med tyskjødisk opprinnelse
Nei, det er FED private owners & co med tyskjødisk opprinnelse
Jeg beklager at jeg ikke svarte på det seriøse åpningsinnlegget. Min kommentar skjedde i full fart på noe jeg var opptatt av da.
Listen med positive drivere synes jeg høres fornuftig ut.
Men her må spesialister flinkere enn meg se på sånt som antall skip, skipsstørrelser, miljøkrav, teknisk utvikling osv.
Mine marknader på negative drivere og generelt ellers :
Særlig en faktor mangler her. Og den heter BRICS + 19 countries.
Her pågår det ting som kan få vesentlig innvirkning på ting fremover.
BRICS + 19 countries
https://www.youtube.com/watch?v=sM8d1jGd_Do
https://www.youtube.com/watch?v=I11FkVQOuAY
https://www.youtube.com/watch?v=Kneu8npR8V0
Ellers :
• Inflasjon vil kanskje komme nedover snart.,
•. OPEC + vil antagelig ha et ganske bra nivå på oljeprisen.
• Fornybar kan kanskje ta noe lenger tid. Og kanskje ytterligere tøyes i tid pga. energieffektivisering og
at bevissthet vil spre seg om at klimakrisen/klimatrusselen har vært overdrevet. Resultatet av aktivitetsnedgangen under
pandemien viste at polisen begynte å vokse.
•. Jeg ville kanskje vært forsiktig med å skaffe for mange VLCC. Se noe mer på smidigere skipsstørrelser.
•. Jeg tror veldig på å gjøre f.eks. FRO større, gjennom oppkjøp av andre selskaper som EURN osv. Og bli stor, proff og effektiv tror jeg på.
•. Jeg tror på norges evne til å konstruere skip.
Snart kommer BP's årlige energirapport. Den vil kunne fortelle ting. Den beste rapporten på området i verden. Omfatter alle energiområder.
Men følg med på BRICS + 19. Det kan også å ha betydning for dollaren. I dag står visstnok $ og € for 79 % av verdenshandelen med
fordeling 59 + 20 = 79. Yuan står visstnok bare for 3 %. Og har også en sjokkerende uproff nettside for sin sentralbank.
Så på sentralbanksområdet er det nok ganske langt og høyt opp til noe profft noe. Men hvem vet hva alle disse landene får til her ?
BRICS + 19 systemet kan teoretisk og satt på spissen sett, utarte til en 7/8 mot 1/8 av verdenspopulasjonen "mot hverandre".
De 7/8 er lei av å se USA trykke dollar og drive med krigstrusler og bedragerier som fundamentet for dette. Som de har gjort siden 1913.
Og det er jo ikke USA heller. Det amerikanske folket har ikke vært bak dette. Nei, det er FED private owners & co med tyskjødisk opprinnelse.
Disse har søkt om medlemsskap i BRICS :
Algerie
Argentina
Bahrain
Egypt
Indonesia
Iran
Saudi Arabia
UAE
Disse har vist interesse for å delta :
Bangladesh
Belarus
Kazakstan
Kongo
Mexico
Nigeria
Pakistan
Sudan
Thailand
Tyrkia
Venezuela
+ flere land med lav BNP.
Det har nettopp vært møte om dette, og nye møter skal holdes.
Listen med positive drivere synes jeg høres fornuftig ut.
Men her må spesialister flinkere enn meg se på sånt som antall skip, skipsstørrelser, miljøkrav, teknisk utvikling osv.
Mine marknader på negative drivere og generelt ellers :
Særlig en faktor mangler her. Og den heter BRICS + 19 countries.
Her pågår det ting som kan få vesentlig innvirkning på ting fremover.
BRICS + 19 countries
https://www.youtube.com/watch?v=sM8d1jGd_Do
https://www.youtube.com/watch?v=I11FkVQOuAY
https://www.youtube.com/watch?v=Kneu8npR8V0
Ellers :
• Inflasjon vil kanskje komme nedover snart.,
•. OPEC + vil antagelig ha et ganske bra nivå på oljeprisen.
• Fornybar kan kanskje ta noe lenger tid. Og kanskje ytterligere tøyes i tid pga. energieffektivisering og
at bevissthet vil spre seg om at klimakrisen/klimatrusselen har vært overdrevet. Resultatet av aktivitetsnedgangen under
pandemien viste at polisen begynte å vokse.
•. Jeg ville kanskje vært forsiktig med å skaffe for mange VLCC. Se noe mer på smidigere skipsstørrelser.
•. Jeg tror veldig på å gjøre f.eks. FRO større, gjennom oppkjøp av andre selskaper som EURN osv. Og bli stor, proff og effektiv tror jeg på.
•. Jeg tror på norges evne til å konstruere skip.
Snart kommer BP's årlige energirapport. Den vil kunne fortelle ting. Den beste rapporten på området i verden. Omfatter alle energiområder.
Men følg med på BRICS + 19. Det kan også å ha betydning for dollaren. I dag står visstnok $ og € for 79 % av verdenshandelen med
fordeling 59 + 20 = 79. Yuan står visstnok bare for 3 %. Og har også en sjokkerende uproff nettside for sin sentralbank.
Så på sentralbanksområdet er det nok ganske langt og høyt opp til noe profft noe. Men hvem vet hva alle disse landene får til her ?
BRICS + 19 systemet kan teoretisk og satt på spissen sett, utarte til en 7/8 mot 1/8 av verdenspopulasjonen "mot hverandre".
De 7/8 er lei av å se USA trykke dollar og drive med krigstrusler og bedragerier som fundamentet for dette. Som de har gjort siden 1913.
Og det er jo ikke USA heller. Det amerikanske folket har ikke vært bak dette. Nei, det er FED private owners & co med tyskjødisk opprinnelse.
Disse har søkt om medlemsskap i BRICS :
Algerie
Argentina
Bahrain
Egypt
Indonesia
Iran
Saudi Arabia
UAE
Disse har vist interesse for å delta :
Bangladesh
Belarus
Kazakstan
Kongo
Mexico
Nigeria
Pakistan
Sudan
Thailand
Tyrkia
Venezuela
+ flere land med lav BNP.
Det har nettopp vært møte om dette, og nye møter skal holdes.
Redigert 11.06.2023 kl 18:39
Du må logge inn for å svare
velkjent
11.06.2023 kl 16:14
47074
Det positive med shipping er primært at rederne ikke har inntekter i en fallende NOK-kurs og i liten grad bekoster skatte-og avgiftseventyret til politikerne. De som investerer i shipping, kan derfor regne med et positivt bidrag til andre inntekter/pensjoner og gjøre seg mer økonomisk uavhengige av offentlig vanstyre.
Norge bør holde på, og styrke stillingen på shipping.
Hvor fartøy flyte kan, der er vi første mann !
Vi er enda bedre på shipping enn på ski.
Norge bør jobbe med å få frem flere store skipsredere.
Fylle rommet etter skipsfartshøvdinger som Gjert og Arne Wilhelmsen.
Wilh. Wilhelmsen. Knut Utstein Kloster. Anders Jahre. Sig. Bergesen d.y.
Erling Dekke Næss. Hilmar Reksten. Etter Fred. Olsen når han etterhvert
går ut av tiden. Høegh. Stolt-Nielsen. Klaveness. Ugland. Rasmussen. Rieber,
Westfal Larsen. Ivar Andersen (Ivaran). Olsen & Ugelstad. Waage. Gotaas Larsen,
Skaugen, Det er mange mange fler. Og det gjelder at vi ikke blander
ut de norske maritime genene med fremmede lands gener. Det er en
stor og viktig kraft i de norske maritime genene. F.eks. alle fritidsbåtene
i Norge er viktig. Det gir reminder på det maritime. Det holder vår gen-
puls i gang på dette området.
Hvor fartøy flyte kan, der er vi første mann !
Vi er enda bedre på shipping enn på ski.
Norge bør jobbe med å få frem flere store skipsredere.
Fylle rommet etter skipsfartshøvdinger som Gjert og Arne Wilhelmsen.
Wilh. Wilhelmsen. Knut Utstein Kloster. Anders Jahre. Sig. Bergesen d.y.
Erling Dekke Næss. Hilmar Reksten. Etter Fred. Olsen når han etterhvert
går ut av tiden. Høegh. Stolt-Nielsen. Klaveness. Ugland. Rasmussen. Rieber,
Westfal Larsen. Ivar Andersen (Ivaran). Olsen & Ugelstad. Waage. Gotaas Larsen,
Skaugen, Det er mange mange fler. Og det gjelder at vi ikke blander
ut de norske maritime genene med fremmede lands gener. Det er en
stor og viktig kraft i de norske maritime genene. F.eks. alle fritidsbåtene
i Norge er viktig. Det gir reminder på det maritime. Det holder vår gen-
puls i gang på dette området.
Redigert 15.06.2023 kl 12:21
Du må logge inn for å svare