Positive og negative drivere for shipping.
Jeg er totalt sett positiv til shipping markedet og har aksjer i ulike selskaper, mest innen olje og produkt, men også noe bulk og bilfrakt.
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.
Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?
Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel
Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner
Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.
Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?
Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel
Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner
Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s
Redigert 11.06.2023 kl 14:27
Du må logge inn for å svare
ibyx
02.08.2023 kl 11:38
11043
Selvsagt har jeg en agenda! Jeg er dog mindre positiv enn jeg kanskje var i våres som fersking i shipping.
Når ser jeg mer på "supersyklusen" som en "olja i 200" analogi. Altså at vi er godt inne i "supersyklusen" allerede.
Jeg tviler vel på 145 igjen før vinteren i og med at vi snart er halvveis i det "krevende" Q3, men 159 er absolutt innenfor.
Jeg tro også at 200 i løpet av vinteren er fullt mulig for FRO.
Ca 20% reell oppside er jo ikke så verst det! :-)
Sett litt opp mot annet på børsen kan fx NSKOG være en mer sannsynlig "doblingskandidat" herfra enn FRO...
Når ser jeg mer på "supersyklusen" som en "olja i 200" analogi. Altså at vi er godt inne i "supersyklusen" allerede.
Jeg tviler vel på 145 igjen før vinteren i og med at vi snart er halvveis i det "krevende" Q3, men 159 er absolutt innenfor.
Jeg tro også at 200 i løpet av vinteren er fullt mulig for FRO.
Ca 20% reell oppside er jo ikke så verst det! :-)
Sett litt opp mot annet på børsen kan fx NSKOG være en mer sannsynlig "doblingskandidat" herfra enn FRO...
Redigert 02.08.2023 kl 11:42
Du må logge inn for å svare
ibyx
02.08.2023 kl 12:40
10958
En "foranskutt høstsvale?"
https://twitter.com/ed_fin/status/1686656301126873088
Denne fulgte ikke helt opp men er vel også "helt grei"? Men grei nok til å forsvare hvilken kurs? :-)
https://twitter.com/TankersInt/status/1686658637467369473
"Let’s see if VL rates can climb back sustainable >50 K$"
Akkurat nå er det gjerne FRO-kursen som er "foranskutt" og ikke helt "Sustainable"? :-)
https://twitter.com/ed_fin/status/1686656301126873088
Denne fulgte ikke helt opp men er vel også "helt grei"? Men grei nok til å forsvare hvilken kurs? :-)
https://twitter.com/TankersInt/status/1686658637467369473
"Let’s see if VL rates can climb back sustainable >50 K$"
Akkurat nå er det gjerne FRO-kursen som er "foranskutt" og ikke helt "Sustainable"? :-)
Redigert 02.08.2023 kl 12:55
Du må logge inn for å svare
citius
02.08.2023 kl 14:20
10840
I ukene som kommer blir det også fart i Bulk
Golden O med god drift og hyggelige utbytter
Samme med BELCO
Flere gode år i vente i det segmentet i siktet
Anden
03.08.2023 kl 15:23
10423
Hm! Fin dag å være langsiktig aksjonær i Frontline. Men litt vanskelig er det allikevel å se på robotradingen og herjingen i aksjen.
(",)Aksjel
03.08.2023 kl 23:50
10188
0,8 usd i utbytte fra Eurn i Q2, Fro har et pent antall aksjer. Hvor mye av utbytte fra Eurn påvirker utbytte fra Fro?
ibyx
04.08.2023 kl 15:58
9796
Endelig litt rødt igjen her! Blir jo i meste laget med denne premature oppturen! :-)
Ser på Shareville at småaksjonærene klasker til med short til og med! :-)
Ser på Shareville at småaksjonærene klasker til med short til og med! :-)
Redigert 04.08.2023 kl 16:03
Du må logge inn for å svare
ibyx
04.08.2023 kl 16:11
9778
Korrigert for utbytte er vel kursen idag rundt 180 en tangering av HOY?
Er gjerne litt pumpet av slike grafer? Hvem vet, men det er kanskje å innkassere ratene for tidlig kursmessig?
Joda, skal høyere hvis det slår til selvsagt.
https://twitter.com/ed_fin/status/1687347248395333633
Er gjerne litt pumpet av slike grafer? Hvem vet, men det er kanskje å innkassere ratene for tidlig kursmessig?
Joda, skal høyere hvis det slår til selvsagt.
https://twitter.com/ed_fin/status/1687347248395333633
Tøff
04.08.2023 kl 17:03
9740
Aksjer går før rater og råvarer har jeg lært. Hvorfor, kan jeg ikke svare på. Har vel noe med futures å gjøre? Nå har jeg inntrykk av at FRO har steget på andres gode resultater (Euronav). Ratene akkurat nå er jo kjempedårlige for alle fartøysstørrelser innen råoljetank. Derimot ser jo clean ganske lovende ut. VLCC med WS under 50 kan bli enda dårligere. Mulig at FRO går ned på 160-tallet igjen før resultatframlegg. Da bør man nok kjøpe.
ibyx
04.08.2023 kl 17:38
9713
Dette er "den gamle regelen". Det stemmer antagelig ikke lenger for de norske oljeselskapene nå. Hvis vi skal tro på ekspertspådommene til oljeanalytikerne som lenge har sagt at H2 blir oppgang. Kanskje over 100USD. Dette prises ikke inn nå.
Og clean har vært *relativt* svak og er fortsatt brokete, men Hafnia har fått et løft likevel. Ser at LR2 er oppegående igjen. Bra for FRO også det.
VLCC fikk jo et løft fra bunnen nylig, men Poten Daily er jo trist akkurat nå. Ville dog stille litt spørsmål ved utvalget der. Denne er jo fx langt over snittet som var 30.200 igår. https://app.tankersinternational.com/fixtures/4756d538-dccb-48f8-9987-deff5604c046
Men mulig FRO og OET er klar for et skritt tilbake nå. 169?
Skjønt det er langt ifra sikkert at det blir stort annet enn litt sidelengs fram mot Q2.
Er heller ikke lenge før det godt varslede "krevende" Q3 er halvgått.
"Gammelshorten" til Magnetar står som en småtrist bauta da! Ganske merkelig. Kanskje de trader seg ut av det? :-)
Og clean har vært *relativt* svak og er fortsatt brokete, men Hafnia har fått et løft likevel. Ser at LR2 er oppegående igjen. Bra for FRO også det.
VLCC fikk jo et løft fra bunnen nylig, men Poten Daily er jo trist akkurat nå. Ville dog stille litt spørsmål ved utvalget der. Denne er jo fx langt over snittet som var 30.200 igår. https://app.tankersinternational.com/fixtures/4756d538-dccb-48f8-9987-deff5604c046
Men mulig FRO og OET er klar for et skritt tilbake nå. 169?
Skjønt det er langt ifra sikkert at det blir stort annet enn litt sidelengs fram mot Q2.
Er heller ikke lenge før det godt varslede "krevende" Q3 er halvgått.
"Gammelshorten" til Magnetar står som en småtrist bauta da! Ganske merkelig. Kanskje de trader seg ut av det? :-)
Cutter
05.08.2023 kl 10:54
9353
Bruker vel utbytte til å kjøpe flere Euronav aksjer. Må vel komme noe nytt angående konsolidering i bransjen i nærmeste framtid.
Mollen
05.08.2023 kl 15:08
9291
Hvor mange % eier Frontline i Euronav ? Jeg så Euronav deler ut 0,8 $ på aksjen for Q2. Da bør vi se dollaren på Frontline…
Anden
05.08.2023 kl 15:17
9374
Russisk tankskip skadet i Ukrainsk droneangrep ut i fra russisk havn! Kan dette få noe å si for tank ratene og aksjekursen?
(",)Aksjel
05.08.2023 kl 16:17
9401
Enten det eller økt utbytte for FRO, noen som vet hva dette utbytte brukes til?
Er jo en stund siden Fredriksen fikk plass i Eurn styret og det har vært lite info siden da. Venter på nyheter ang Hva Fredriksen/FRO vil ha ut av denne posisjonen. Bil de bare ha en del av Eurn kaka mtp utbytte eller jobbes det fortsatt med fusjon/ overtakelse av VLCC skip?
Ser forøvrig konkurrenten Scorpio kjøper i Hafnia pga lav prising så dette er ikke unikt. Ting kan vel utvikle seg til noe mer der også….
Er jo en stund siden Fredriksen fikk plass i Eurn styret og det har vært lite info siden da. Venter på nyheter ang Hva Fredriksen/FRO vil ha ut av denne posisjonen. Bil de bare ha en del av Eurn kaka mtp utbytte eller jobbes det fortsatt med fusjon/ overtakelse av VLCC skip?
Ser forøvrig konkurrenten Scorpio kjøper i Hafnia pga lav prising så dette er ikke unikt. Ting kan vel utvikle seg til noe mer der også….
Redigert 05.08.2023 kl 16:31
Du må logge inn for å svare
bravi
06.08.2023 kl 00:20
9152
Ja får vi flere angrep på tankere i russiske havner må resultatet ihvertfall bli mere tonnmiles, antakelig også høyere dag rater, aksjekurser og utbytter, typisk for suezmax segmentet. Da er NAT et sikkert bet.
cheezy
06.08.2023 kl 11:26
8865
Er det noen som har mer info om det som skjer i Svartehavet?
-Jeg har sett et par steder at Ukraina har annonsert blokade av Russland i Svartehavet, men har ikke funnet bekreftelse på dette.
-I henhold til krigens lover er oljefrakt til/fra havner til krigende parter lovlig vilt.
-Jeg mener at ca. 5 millioner fat per dag blir transportert ut fra russiske havner i Svartehavet.
Hvis vi har en blokade, tror jeg at den vil vare i noen uker. Russland og Kazakhstan har lagerkapasitet til at de kan produsere for lager en stund. Men det vil bli et oppdemmet behov for tonnasje da fartøy vil ligge og vente eller eventuelt snu og gå for å plukke opp andre laster. Dette vil i såfall være positivt for ratene. Hvis blokaden varer lenger kan det følge til redusert produksjon i Russland og høye oljepriser. Dette vil i såfall være negativt for tankratene. Kina og India vil ha stor interesse av at en eventuell blokade ikke varer for lenge, Så det er grunnen til at jeg tror den vil være kortvarig.
Selv om det ikke skulle være blokade, er det sannsynlig at forsikringspremier vil gå kraftig opp på alle typer skip, da de seiler i områder der det foregår aktive krigshandlinger.
-Jeg har sett et par steder at Ukraina har annonsert blokade av Russland i Svartehavet, men har ikke funnet bekreftelse på dette.
-I henhold til krigens lover er oljefrakt til/fra havner til krigende parter lovlig vilt.
-Jeg mener at ca. 5 millioner fat per dag blir transportert ut fra russiske havner i Svartehavet.
Hvis vi har en blokade, tror jeg at den vil vare i noen uker. Russland og Kazakhstan har lagerkapasitet til at de kan produsere for lager en stund. Men det vil bli et oppdemmet behov for tonnasje da fartøy vil ligge og vente eller eventuelt snu og gå for å plukke opp andre laster. Dette vil i såfall være positivt for ratene. Hvis blokaden varer lenger kan det følge til redusert produksjon i Russland og høye oljepriser. Dette vil i såfall være negativt for tankratene. Kina og India vil ha stor interesse av at en eventuell blokade ikke varer for lenge, Så det er grunnen til at jeg tror den vil være kortvarig.
Selv om det ikke skulle være blokade, er det sannsynlig at forsikringspremier vil gå kraftig opp på alle typer skip, da de seiler i områder der det foregår aktive krigshandlinger.
desirata
06.08.2023 kl 11:48
8836
Eller annet alternativ kan inntreffe som jeg tror Ukraina vil.
Dersom de lykkes endel med oljeblokade. Så vil Russland heller inngå en deal. De godkjenner kornavtale med Ukraina som før, eller tilbake til juni måned, kan en si.
Dersom de lykkes endel med oljeblokade. Så vil Russland heller inngå en deal. De godkjenner kornavtale med Ukraina som før, eller tilbake til juni måned, kan en si.
ibyx
07.08.2023 kl 11:14
8292
Afra og Suez er visst ikke helt "friskmeldt"?
https://twitter.com/ed_fin/status/1688456688217542656
Blir fort 169 ut av det da?
Kanskje 165? 159?
:-)
https://twitter.com/ed_fin/status/1688456688217542656
Blir fort 169 ut av det da?
Kanskje 165? 159?
:-)
ibyx
07.08.2023 kl 12:22
8158
Ikke FRO akkurat, men super vel denne VLCC spotten ikke?
Desh Vibhor (2015 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: D 🟠) AG/WCIndia IOC SCI (Shipping Corp. of India) (TCE: RV USD 33K @ 15 days / Actual USD 25K @ 20 days)
https://app.tankersinternational.com/fixtures/id/110473
10:25 AM · Aug 7, 2023
Heldigvis kompenserer LR2 litt for FRO nå?
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/AUG%202023/August%204%2c%202023.pdf
Desh Vibhor (2015 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: D 🟠) AG/WCIndia IOC SCI (Shipping Corp. of India) (TCE: RV USD 33K @ 15 days / Actual USD 25K @ 20 days)
https://app.tankersinternational.com/fixtures/id/110473
10:25 AM · Aug 7, 2023
Heldigvis kompenserer LR2 litt for FRO nå?
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/AUG%202023/August%204%2c%202023.pdf
ibyx
07.08.2023 kl 13:06
7977
"Noen" bestemte seg for å kjøre opp FRO siste ukes tid. Såpass mye at den har gått ca 5% mer enn OET siste måned! Det er litt spesielt nå. (Helt normalt ellers, men de siste månedene har vært veldig "flate og samkjørte" i shipping)
Spennende å se hvordan NYSE vil respondere idag! :-)
Spennende å se hvordan NYSE vil respondere idag! :-)
ibyx
07.08.2023 kl 20:01
7635
"Ikke til å forstå"...
Den daglige Poten idag: Suezmax,130 WAF-UKC 4,600 41,400 (2023 avg. rate) (og Aframax er nesten like dårlig målt mot sitt årssnitt)
Ca 10% av årssnittet idag altså. LR2 må være knallsterk for å forsvare dagens kurs selv om FRO får 5 ganger så mye på suez-spot som dette!
Nesten rart at Magnetarshorten ikke klarer å utnytte dette? Que pasa? :-)
Den daglige Poten idag: Suezmax,130 WAF-UKC 4,600 41,400 (2023 avg. rate) (og Aframax er nesten like dårlig målt mot sitt årssnitt)
Ca 10% av årssnittet idag altså. LR2 må være knallsterk for å forsvare dagens kurs selv om FRO får 5 ganger så mye på suez-spot som dette!
Nesten rart at Magnetarshorten ikke klarer å utnytte dette? Que pasa? :-)
ibyx
08.08.2023 kl 12:06
7018
Gårsdagens Front Earl beroliget gjerne FROerne?
Hvis Suez også henter seg inn nå så ser det gjerne litt lysere ut?
LR2 er jo nesten på høyde med årssnittet igjen. :-)
Front Earl (2017 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) USG/Korea SK Energy Frontline $FRO (TCE: RV USD 40K @ 117 days / Actual USD 59K @ 93 days)
Redigert i dag kl 12:02
Hvis Suez også henter seg inn nå så ser det gjerne litt lysere ut?
LR2 er jo nesten på høyde med årssnittet igjen. :-)
Front Earl (2017 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) USG/Korea SK Energy Frontline $FRO (TCE: RV USD 40K @ 117 days / Actual USD 59K @ 93 days)
Redigert i dag kl 12:02
Nexa
10.08.2023 kl 11:17
6342
Spotratene for VLCC er på det laveste på ett år. WS 48,82. Er på breakeven nivå. Allikevel er FRO på det samme nivå som når ratene var 3-4 ganger høyere.
habbiten
10.08.2023 kl 11:24
6338
Breakeven nivå på ratene på denne tiden av året er faktisk mye bedre enn hva ratene har vært andre år. Utsiktene fremover er fantastiske.
(",)Aksjel
10.08.2023 kl 12:11
6265
Forventer høyere rater fremover, både pga sesongen, snart nytt OPEC møte og for ustabilitet i oljefrakt fra Russland. Spennende å se utfallet på forsikringer i krigssonen og hvordan det påvirker resten av flåten. Skulle Ukraina klare å ramme flere oljetankere er det kanskje gnisten til store markedsendringer. Får man ikke sjøfolk til å bemanne fartøy i regionen kan de eldste skipene bli skrapet, noe man bare venter på. Blir da enda mer press på flåten.
Anden
10.08.2023 kl 13:35
6025
Helt enig! Men Ukraina kan fort få påbud om at å senke tankbåter fullastet med olje ikke er bra! Men da kan jo skip på vei TIL havn allikevel taes ut!
Nexa
10.08.2023 kl 14:49
5827
Håper du har rett i utsiktene framover. Historisk har tank gitt negativ avkastning for aksjonærer. Den er så sett den dårligste bransjen jeg vet om, bortsett fra kanskje flyselskaper.
Bransjen har levd på bankenes nåde i tiår
Bransjen har levd på bankenes nåde i tiår
desirata
10.08.2023 kl 15:04
5780
Levd på bankenes nåde i 10år. De har neste år levd på bankenes nåde i 50 år, dvs siden 1974.
Som du sier kan shipping likestilles med fly selskap, men som de alltid sier: "this time is different"
Det er bestilt ca. 200 tankskip, eller i ordre. Så neste år blir det vel 100 til. Da kollapser alt igjen.
Som du sier kan shipping likestilles med fly selskap, men som de alltid sier: "this time is different"
Det er bestilt ca. 200 tankskip, eller i ordre. Så neste år blir det vel 100 til. Da kollapser alt igjen.
ibyx
11.08.2023 kl 09:55
8901
Fantastisk! Går nesten like bra som OET på OET tall!
Er vel bare å «laste opp» da? :-)
Er vel bare å «laste opp» da? :-)
ibyx
13.08.2023 kl 11:41
8124
"Verdidiskrepansen" mellom Poten Daily ratene og kursprising blir stadig mer påfallende...?
Det gjelder jo også ikke bare FRO selvsagt.
Kun MR USG-UKC klarer å overstige spotsnitt for året!
(kfr https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/AUG%202023/August%2011%2c%202023.pdf)
Videre oppgang uten grunnlag i økte rater nå vil være "interessant". Halve Q3 er allerede unnagjort, så ratene vil kanskje begynne å stige snart?
Vi ser vel rett og slett at markedet priser inn forventing om store ratesprang? "Evnen" til å ta solide nedsalg/gevinstsikring er påfallende fraværende...?
Men så er det nyere skip som oppnår anstendige priser da, selv om det har vært røde piler de siste dagene...
Seaways Excelsior (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) USG/China Phillips 66 Stasco (TCE: RV USD 47K @ 110 days / Actual USD 63K @ 91 days)
https://app.tankersinternational.com
Det gjelder jo også ikke bare FRO selvsagt.
Kun MR USG-UKC klarer å overstige spotsnitt for året!
(kfr https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/AUG%202023/August%2011%2c%202023.pdf)
Videre oppgang uten grunnlag i økte rater nå vil være "interessant". Halve Q3 er allerede unnagjort, så ratene vil kanskje begynne å stige snart?
Vi ser vel rett og slett at markedet priser inn forventing om store ratesprang? "Evnen" til å ta solide nedsalg/gevinstsikring er påfallende fraværende...?
Men så er det nyere skip som oppnår anstendige priser da, selv om det har vært røde piler de siste dagene...
Seaways Excelsior (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) USG/China Phillips 66 Stasco (TCE: RV USD 47K @ 110 days / Actual USD 63K @ 91 days)
https://app.tankersinternational.com
desirata
13.08.2023 kl 12:41
8058
Ibyx,
Jo, veldig interessant det du nevner. Tror også dersom kursene på tank skal ned så må det skje innen en måned.
Antar det er FOMO som driver kursene, som igjen er et finere ord for grådighet. Ingen vil stå på perrongen å se toget gå og billetten er i lommen.
Greed is good, sa Gordon Gecko !
Jo, veldig interessant det du nevner. Tror også dersom kursene på tank skal ned så må det skje innen en måned.
Antar det er FOMO som driver kursene, som igjen er et finere ord for grådighet. Ingen vil stå på perrongen å se toget gå og billetten er i lommen.
Greed is good, sa Gordon Gecko !
nucleus
13.08.2023 kl 13:24
8025
Litt av en kontrast å jevnføre tankbåter med flyselskaper. Når var siste emisjon for Frontline ( f.eks) mr ekspert? Merkelig at Frontline og de andre selskaper makter å gi utbytte penger da ? Hvis en nå jevnfør med flyselskaper. Shipping er syklisk bransje med svingninger derimot. Tjener jo rått i de gode sesonger. "Levd på bankenes nåde i 10 år"? . År 2020 var siste supersyklus for Frontline, trolig har vi det pånytt i snar fremtid.
ibyx
13.08.2023 kl 16:22
7806
Det blir selvsagt for enkelt, men heller ikke helt feil å sammenligne 2020 supersyklus med den *kommende*? supersyklus?
"20´syklusen" endte med raskt fall fra ca 90 NOK toppkurs.
Spørsmålet er vel heller hvor langt *inne i* "supersyklusen vi allerede er?
Kursmessig er toppen fra forrige supersyklus allerde doblet!
Er det derfor Magnetar ikke "tar tapet"? Mister mange fine utbytter gjør de da! :-)
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=FRONTLINE&land=norway
"20´syklusen" endte med raskt fall fra ca 90 NOK toppkurs.
Spørsmålet er vel heller hvor langt *inne i* "supersyklusen vi allerede er?
Kursmessig er toppen fra forrige supersyklus allerde doblet!
Er det derfor Magnetar ikke "tar tapet"? Mister mange fine utbytter gjør de da! :-)
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=FRONTLINE&land=norway
ibyx
14.08.2023 kl 14:03
6812
Ganske jevnt her. Er vel ok?
Verre er det med Aframax nå.
FRO holder seg fortsatt sterk. Ingen våger å kjøre sikringsstunt/kortshort?
Maran Danae (2023)
Actual TCE/day including idle days
USD 66,156/day @ 89 days
RV TCE/day excluding idle days
USD 46,176/day @ 114 days
Breakeven TCE - 10% return TCE
USD 41,560/day - USD 59,125/day
Fredag:
Seaways Excelsior (2023)
Actual TCE/day including idle days
USD 63,320/day @ 91 days
RV TCE/day excluding idle days
USD 47,188/day @ 110 days
Breakeven TCE - 10% return TCE
USD 42,134/day - USD 59,801/day
Verre er det med Aframax nå.
FRO holder seg fortsatt sterk. Ingen våger å kjøre sikringsstunt/kortshort?
Maran Danae (2023)
Actual TCE/day including idle days
USD 66,156/day @ 89 days
RV TCE/day excluding idle days
USD 46,176/day @ 114 days
Breakeven TCE - 10% return TCE
USD 41,560/day - USD 59,125/day
Fredag:
Seaways Excelsior (2023)
Actual TCE/day including idle days
USD 63,320/day @ 91 days
RV TCE/day excluding idle days
USD 47,188/day @ 110 days
Breakeven TCE - 10% return TCE
USD 42,134/day - USD 59,801/day
Backline
14.08.2023 kl 15:11
6777
Jeg har f.eks. sikret litt på disse nivåene, men det slo merkelig nok ikke ut på Fro kursen;-) Kortsiktig er det vanskelig å vite om kursen skal litt ned. Om ikke verdensøkonomien kollapser, blir 2024 et veldig godt år i tank og da skal kursen videre opp. Ikke det at 2023 blir et dårlig år. Den kortsiktige kursen vil også påvirkes av resultatfremleggelsen ifm. Q2. Jeg er litt i tvil om FRO vil klare å overraske på den positive siden. Er det noen som har en formening om Fro vil gjøre det bedre enn konsensus, eller vil det bli på den negative siden? Personlig har jeg redusert litt i Fro og økt i Hafnia, men er usikker på om det er en god beslutning.
ibyx
15.08.2023 kl 12:14
6146
Ratene spriker litt hit og dit. Og kortene holdes litt tett?
Men OET Q2 kan jo fungere som rettesnor?
Fx spot fix 65.800 for VLCC for 76% av skipene i Q3 guiding.
Trekk så fra noen dollar for oppnådd pris for FRO osv
Suezmax samme øvelse...
Det bør gjerne komme en liten korreksjon før ratene går nordover. Det ligger vel litt kortene? :-)
Omsetningen er lav og avventende idag. Kun 21% av snittvolum foreløpig.
"Alle" venter på gevinstsikring/påfyllsmulighet. Ingen vil betale for løft... = flat kurs..
Men OET Q2 kan jo fungere som rettesnor?
Fx spot fix 65.800 for VLCC for 76% av skipene i Q3 guiding.
Trekk så fra noen dollar for oppnådd pris for FRO osv
Suezmax samme øvelse...
Det bør gjerne komme en liten korreksjon før ratene går nordover. Det ligger vel litt kortene? :-)
Omsetningen er lav og avventende idag. Kun 21% av snittvolum foreløpig.
"Alle" venter på gevinstsikring/påfyllsmulighet. Ingen vil betale for løft... = flat kurs..
Redigert 15.08.2023 kl 12:20
Du må logge inn for å svare
102oktan
15.08.2023 kl 19:28
5775
Septemberkorreksjon er ikke langt unna tipper jeg. Sitter long i FRO men vurderer å selge og ta gevinst, FRO og Tank generelt har gått mye den siste tiden, er det da lurt at vente til 31.8 ? Kanskje skuffer FRO? CNN:s fine Fear & Greed Index har gått fra sterk Extreme Greed til svak Greed og indikerer videre retning mot Fear. FRO er i ATH. Kanskje kan den snart kjøpes for 150 -160?
Redigert 15.08.2023 kl 19:35
Du må logge inn for å svare
Schenk
15.08.2023 kl 20:43
5700
Mens du og Ibux venter på billigere inngang, passerer FRO 186 på Wall Street. Vi ser nok 239 før 139…
Redigert 15.08.2023 kl 21:22
Du må logge inn for å svare
Schenk
15.08.2023 kl 21:51
5635
Omsatt >1,3M Fro aksjer i kveld, det er hvertfall mer enn 18% av normalen!!
Schenk
15.08.2023 kl 21:54
5710
Tipper vi ser kurs 200 ca 1. september samtidig med at ratene for siste tertial starter klatringen
nucleus
15.08.2023 kl 22:23
5635
Noen som abonnerer på nettavisen? Fredriksen rederi blir omtalt, ser jeg via rubrikk. Tipper det er Frontline ja. Konkurrenter til Frontline ( EuroNAV m.m..) har jo prestert god Q2 rapport, så god guiding fremover ( Q3) , da bør Frontline prestere de også. Fasit neste uke da. Utbytte er jo en god trigger for posetiv kursutvikling, så nye kursmål.
Bullhorn
16.08.2023 kl 09:23
5357
Ser at lagertrekket i verden fortsetter. Her kan ein velge å bli med på reisen eller sitte på gjerde og vente og håpe på nedgang, undertegna har mønstret ombord hos Frontline for lengst. Euronav melder om kontrahering av ny VLCC med levering Q3-2026, pris 112 musd. Ellers, er det ekstremt få VLCC’er i ordre i verden - så supersyklusen vil vare i fleire år framover, uten tvil.
ibyx
16.08.2023 kl 15:46
5136
Blir FOMO faktoren litt høy her nå?
Tanker FFAs, quiet morning:
- VLCC -2%
- LR1 -1%
- MR TC2 +1%
Tanker FFAs, quiet morning:
- VLCC -2%
- LR1 -1%
- MR TC2 +1%
ibyx
16.08.2023 kl 16:14
5089
Nettopp nå. Ganske grei?
Asian Progress VI (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) Brazil/China Petrobras Equinor (TCE: RV USD 36K @ 90 days / Actual USD 35K @ 91 days)
Asian Progress VI (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) Brazil/China Petrobras Equinor (TCE: RV USD 36K @ 90 days / Actual USD 35K @ 91 days)
Rui
16.08.2023 kl 16:33
5051
Ganske spesielt å se hvordan Frontline tok av i samme sekund som USA børsen åpnet 15.30 i dag. Tydelig å se hvor viktig USA markedet er for kursutviklingen.
ibyx
16.08.2023 kl 16:45
5018
Ja, men mener å ha observert at det ikke alltid er slik. Det har gjerne å gjøre med at "selvtilliten" til OSE er svekket og at man dermed er mer skvetten?
Men det forklarer gjerne bedre "euforien" nå. US har jo nesten alltid større utslag. Litt mer "bipolar" for å si det slik.. :-)
Mye av ratene er jo vitterlig ikke spesielt sterke? Eller holdes vi for narr?
https://app.tankersinternational.com
Sterkere enn i fjorårets sesongbunn er de gjerne. Men det er såmenn kursen også!
77% høyere flg oslo børs.
https://live.euronext.com/en/product/equities/cy0200352116-xosl/frontline/fro
Både rater og kurser skal garantert høyere inn mot vinteren. Men det spørs om ikke "kvantesprangenes tid" er over i denne supersyklusen?
Som en har vært inne på, hvorfor bestilles det så få nye skip? Det må høye rater til for å forsvare finansieringen og hvem vet hvordan energimarkedet ser ut om 5-10 år pluss?
Kapital som kunne vært brukt til nye skip deles dessuten ut til aksjonærene. Ikke minst storeierne som tar beslutningene... Det blir fort litt pyramidabelt? 🤔
Men det forklarer gjerne bedre "euforien" nå. US har jo nesten alltid større utslag. Litt mer "bipolar" for å si det slik.. :-)
Mye av ratene er jo vitterlig ikke spesielt sterke? Eller holdes vi for narr?
https://app.tankersinternational.com
Sterkere enn i fjorårets sesongbunn er de gjerne. Men det er såmenn kursen også!
77% høyere flg oslo børs.
https://live.euronext.com/en/product/equities/cy0200352116-xosl/frontline/fro
Både rater og kurser skal garantert høyere inn mot vinteren. Men det spørs om ikke "kvantesprangenes tid" er over i denne supersyklusen?
Som en har vært inne på, hvorfor bestilles det så få nye skip? Det må høye rater til for å forsvare finansieringen og hvem vet hvordan energimarkedet ser ut om 5-10 år pluss?
Kapital som kunne vært brukt til nye skip deles dessuten ut til aksjonærene. Ikke minst storeierne som tar beslutningene... Det blir fort litt pyramidabelt? 🤔
Redigert 16.08.2023 kl 16:57
Du må logge inn for å svare
102oktan
16.08.2023 kl 18:13
4886
Nok en bra dag for FRO så jeg solgte skiten og tok gevinst. Starter septemberstormen i morra ? Vi trenger ju lite pust i bakken eller :-)