Positive og negative drivere for shipping.
Jeg er totalt sett positiv til shipping markedet og har aksjer i ulike selskaper, mest innen olje og produkt, men også noe bulk og bilfrakt.
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.
Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?
Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel
Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner
Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.
Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?
Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel
Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner
Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s
Redigert 11.06.2023 kl 14:27
Du må logge inn for å svare
ibyx
11.08.2023 kl 09:55
8752
Fantastisk! Går nesten like bra som OET på OET tall!
Er vel bare å «laste opp» da? :-)
Er vel bare å «laste opp» da? :-)
ibyx
13.08.2023 kl 11:41
7975
"Verdidiskrepansen" mellom Poten Daily ratene og kursprising blir stadig mer påfallende...?
Det gjelder jo også ikke bare FRO selvsagt.
Kun MR USG-UKC klarer å overstige spotsnitt for året!
(kfr https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/AUG%202023/August%2011%2c%202023.pdf)
Videre oppgang uten grunnlag i økte rater nå vil være "interessant". Halve Q3 er allerede unnagjort, så ratene vil kanskje begynne å stige snart?
Vi ser vel rett og slett at markedet priser inn forventing om store ratesprang? "Evnen" til å ta solide nedsalg/gevinstsikring er påfallende fraværende...?
Men så er det nyere skip som oppnår anstendige priser da, selv om det har vært røde piler de siste dagene...
Seaways Excelsior (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) USG/China Phillips 66 Stasco (TCE: RV USD 47K @ 110 days / Actual USD 63K @ 91 days)
https://app.tankersinternational.com
Det gjelder jo også ikke bare FRO selvsagt.
Kun MR USG-UKC klarer å overstige spotsnitt for året!
(kfr https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/AUG%202023/August%2011%2c%202023.pdf)
Videre oppgang uten grunnlag i økte rater nå vil være "interessant". Halve Q3 er allerede unnagjort, så ratene vil kanskje begynne å stige snart?
Vi ser vel rett og slett at markedet priser inn forventing om store ratesprang? "Evnen" til å ta solide nedsalg/gevinstsikring er påfallende fraværende...?
Men så er det nyere skip som oppnår anstendige priser da, selv om det har vært røde piler de siste dagene...
Seaways Excelsior (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) USG/China Phillips 66 Stasco (TCE: RV USD 47K @ 110 days / Actual USD 63K @ 91 days)
https://app.tankersinternational.com
desirata
13.08.2023 kl 12:41
7909
Ibyx,
Jo, veldig interessant det du nevner. Tror også dersom kursene på tank skal ned så må det skje innen en måned.
Antar det er FOMO som driver kursene, som igjen er et finere ord for grådighet. Ingen vil stå på perrongen å se toget gå og billetten er i lommen.
Greed is good, sa Gordon Gecko !
Jo, veldig interessant det du nevner. Tror også dersom kursene på tank skal ned så må det skje innen en måned.
Antar det er FOMO som driver kursene, som igjen er et finere ord for grådighet. Ingen vil stå på perrongen å se toget gå og billetten er i lommen.
Greed is good, sa Gordon Gecko !
nucleus
13.08.2023 kl 13:24
7876
Litt av en kontrast å jevnføre tankbåter med flyselskaper. Når var siste emisjon for Frontline ( f.eks) mr ekspert? Merkelig at Frontline og de andre selskaper makter å gi utbytte penger da ? Hvis en nå jevnfør med flyselskaper. Shipping er syklisk bransje med svingninger derimot. Tjener jo rått i de gode sesonger. "Levd på bankenes nåde i 10 år"? . År 2020 var siste supersyklus for Frontline, trolig har vi det pånytt i snar fremtid.
ibyx
13.08.2023 kl 16:22
7657
Det blir selvsagt for enkelt, men heller ikke helt feil å sammenligne 2020 supersyklus med den *kommende*? supersyklus?
"20´syklusen" endte med raskt fall fra ca 90 NOK toppkurs.
Spørsmålet er vel heller hvor langt *inne i* "supersyklusen vi allerede er?
Kursmessig er toppen fra forrige supersyklus allerde doblet!
Er det derfor Magnetar ikke "tar tapet"? Mister mange fine utbytter gjør de da! :-)
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=FRONTLINE&land=norway
"20´syklusen" endte med raskt fall fra ca 90 NOK toppkurs.
Spørsmålet er vel heller hvor langt *inne i* "supersyklusen vi allerede er?
Kursmessig er toppen fra forrige supersyklus allerde doblet!
Er det derfor Magnetar ikke "tar tapet"? Mister mange fine utbytter gjør de da! :-)
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=FRONTLINE&land=norway
ibyx
14.08.2023 kl 14:03
6663
Ganske jevnt her. Er vel ok?
Verre er det med Aframax nå.
FRO holder seg fortsatt sterk. Ingen våger å kjøre sikringsstunt/kortshort?
Maran Danae (2023)
Actual TCE/day including idle days
USD 66,156/day @ 89 days
RV TCE/day excluding idle days
USD 46,176/day @ 114 days
Breakeven TCE - 10% return TCE
USD 41,560/day - USD 59,125/day
Fredag:
Seaways Excelsior (2023)
Actual TCE/day including idle days
USD 63,320/day @ 91 days
RV TCE/day excluding idle days
USD 47,188/day @ 110 days
Breakeven TCE - 10% return TCE
USD 42,134/day - USD 59,801/day
Verre er det med Aframax nå.
FRO holder seg fortsatt sterk. Ingen våger å kjøre sikringsstunt/kortshort?
Maran Danae (2023)
Actual TCE/day including idle days
USD 66,156/day @ 89 days
RV TCE/day excluding idle days
USD 46,176/day @ 114 days
Breakeven TCE - 10% return TCE
USD 41,560/day - USD 59,125/day
Fredag:
Seaways Excelsior (2023)
Actual TCE/day including idle days
USD 63,320/day @ 91 days
RV TCE/day excluding idle days
USD 47,188/day @ 110 days
Breakeven TCE - 10% return TCE
USD 42,134/day - USD 59,801/day
Backline
14.08.2023 kl 15:11
6628
Jeg har f.eks. sikret litt på disse nivåene, men det slo merkelig nok ikke ut på Fro kursen;-) Kortsiktig er det vanskelig å vite om kursen skal litt ned. Om ikke verdensøkonomien kollapser, blir 2024 et veldig godt år i tank og da skal kursen videre opp. Ikke det at 2023 blir et dårlig år. Den kortsiktige kursen vil også påvirkes av resultatfremleggelsen ifm. Q2. Jeg er litt i tvil om FRO vil klare å overraske på den positive siden. Er det noen som har en formening om Fro vil gjøre det bedre enn konsensus, eller vil det bli på den negative siden? Personlig har jeg redusert litt i Fro og økt i Hafnia, men er usikker på om det er en god beslutning.
ibyx
15.08.2023 kl 12:14
5997
Ratene spriker litt hit og dit. Og kortene holdes litt tett?
Men OET Q2 kan jo fungere som rettesnor?
Fx spot fix 65.800 for VLCC for 76% av skipene i Q3 guiding.
Trekk så fra noen dollar for oppnådd pris for FRO osv
Suezmax samme øvelse...
Det bør gjerne komme en liten korreksjon før ratene går nordover. Det ligger vel litt kortene? :-)
Omsetningen er lav og avventende idag. Kun 21% av snittvolum foreløpig.
"Alle" venter på gevinstsikring/påfyllsmulighet. Ingen vil betale for løft... = flat kurs..
Men OET Q2 kan jo fungere som rettesnor?
Fx spot fix 65.800 for VLCC for 76% av skipene i Q3 guiding.
Trekk så fra noen dollar for oppnådd pris for FRO osv
Suezmax samme øvelse...
Det bør gjerne komme en liten korreksjon før ratene går nordover. Det ligger vel litt kortene? :-)
Omsetningen er lav og avventende idag. Kun 21% av snittvolum foreløpig.
"Alle" venter på gevinstsikring/påfyllsmulighet. Ingen vil betale for løft... = flat kurs..
Redigert 15.08.2023 kl 12:20
Du må logge inn for å svare
102oktan
15.08.2023 kl 19:28
5625
Septemberkorreksjon er ikke langt unna tipper jeg. Sitter long i FRO men vurderer å selge og ta gevinst, FRO og Tank generelt har gått mye den siste tiden, er det da lurt at vente til 31.8 ? Kanskje skuffer FRO? CNN:s fine Fear & Greed Index har gått fra sterk Extreme Greed til svak Greed og indikerer videre retning mot Fear. FRO er i ATH. Kanskje kan den snart kjøpes for 150 -160?
Redigert 15.08.2023 kl 19:35
Du må logge inn for å svare
Schenk
15.08.2023 kl 20:43
5550
Mens du og Ibux venter på billigere inngang, passerer FRO 186 på Wall Street. Vi ser nok 239 før 139…
Redigert 15.08.2023 kl 21:22
Du må logge inn for å svare
Schenk
15.08.2023 kl 21:51
5485
Omsatt >1,3M Fro aksjer i kveld, det er hvertfall mer enn 18% av normalen!!
Schenk
15.08.2023 kl 21:54
5560
Tipper vi ser kurs 200 ca 1. september samtidig med at ratene for siste tertial starter klatringen
nucleus
15.08.2023 kl 22:23
5485
Noen som abonnerer på nettavisen? Fredriksen rederi blir omtalt, ser jeg via rubrikk. Tipper det er Frontline ja. Konkurrenter til Frontline ( EuroNAV m.m..) har jo prestert god Q2 rapport, så god guiding fremover ( Q3) , da bør Frontline prestere de også. Fasit neste uke da. Utbytte er jo en god trigger for posetiv kursutvikling, så nye kursmål.
Bullhorn
16.08.2023 kl 09:23
5207
Ser at lagertrekket i verden fortsetter. Her kan ein velge å bli med på reisen eller sitte på gjerde og vente og håpe på nedgang, undertegna har mønstret ombord hos Frontline for lengst. Euronav melder om kontrahering av ny VLCC med levering Q3-2026, pris 112 musd. Ellers, er det ekstremt få VLCC’er i ordre i verden - så supersyklusen vil vare i fleire år framover, uten tvil.
ibyx
16.08.2023 kl 15:46
4986
Blir FOMO faktoren litt høy her nå?
Tanker FFAs, quiet morning:
- VLCC -2%
- LR1 -1%
- MR TC2 +1%
Tanker FFAs, quiet morning:
- VLCC -2%
- LR1 -1%
- MR TC2 +1%
ibyx
16.08.2023 kl 16:14
4939
Nettopp nå. Ganske grei?
Asian Progress VI (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) Brazil/China Petrobras Equinor (TCE: RV USD 36K @ 90 days / Actual USD 35K @ 91 days)
Asian Progress VI (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) Brazil/China Petrobras Equinor (TCE: RV USD 36K @ 90 days / Actual USD 35K @ 91 days)
Rui
16.08.2023 kl 16:33
4901
Ganske spesielt å se hvordan Frontline tok av i samme sekund som USA børsen åpnet 15.30 i dag. Tydelig å se hvor viktig USA markedet er for kursutviklingen.
ibyx
16.08.2023 kl 16:45
4868
Ja, men mener å ha observert at det ikke alltid er slik. Det har gjerne å gjøre med at "selvtilliten" til OSE er svekket og at man dermed er mer skvetten?
Men det forklarer gjerne bedre "euforien" nå. US har jo nesten alltid større utslag. Litt mer "bipolar" for å si det slik.. :-)
Mye av ratene er jo vitterlig ikke spesielt sterke? Eller holdes vi for narr?
https://app.tankersinternational.com
Sterkere enn i fjorårets sesongbunn er de gjerne. Men det er såmenn kursen også!
77% høyere flg oslo børs.
https://live.euronext.com/en/product/equities/cy0200352116-xosl/frontline/fro
Både rater og kurser skal garantert høyere inn mot vinteren. Men det spørs om ikke "kvantesprangenes tid" er over i denne supersyklusen?
Som en har vært inne på, hvorfor bestilles det så få nye skip? Det må høye rater til for å forsvare finansieringen og hvem vet hvordan energimarkedet ser ut om 5-10 år pluss?
Kapital som kunne vært brukt til nye skip deles dessuten ut til aksjonærene. Ikke minst storeierne som tar beslutningene... Det blir fort litt pyramidabelt? 🤔
Men det forklarer gjerne bedre "euforien" nå. US har jo nesten alltid større utslag. Litt mer "bipolar" for å si det slik.. :-)
Mye av ratene er jo vitterlig ikke spesielt sterke? Eller holdes vi for narr?
https://app.tankersinternational.com
Sterkere enn i fjorårets sesongbunn er de gjerne. Men det er såmenn kursen også!
77% høyere flg oslo børs.
https://live.euronext.com/en/product/equities/cy0200352116-xosl/frontline/fro
Både rater og kurser skal garantert høyere inn mot vinteren. Men det spørs om ikke "kvantesprangenes tid" er over i denne supersyklusen?
Som en har vært inne på, hvorfor bestilles det så få nye skip? Det må høye rater til for å forsvare finansieringen og hvem vet hvordan energimarkedet ser ut om 5-10 år pluss?
Kapital som kunne vært brukt til nye skip deles dessuten ut til aksjonærene. Ikke minst storeierne som tar beslutningene... Det blir fort litt pyramidabelt? 🤔
Redigert 16.08.2023 kl 16:57
Du må logge inn for å svare
102oktan
16.08.2023 kl 18:13
4736
Nok en bra dag for FRO så jeg solgte skiten og tok gevinst. Starter septemberstormen i morra ? Vi trenger ju lite pust i bakken eller :-)
Flipper
16.08.2023 kl 19:13
4672
Must be a re-sale ordered earlier, when the price for ONE VLCC price was $ 90-92 million, before the rush for
container / GLNG LPG etc. started in earnest.
Må være en re-sale bestilt tidligere, den gang prisen for EN VLCC prisen var $ 90-92 mill, før rushet for
container / GLNG LPG etc. startet for alvor.
EURONAV ANNOUNCES FLEET EXPANSION
ANTWERP, Belgium, 16 August 2023 – Euronav NV (“EURN” or “Euronav”) (NYSE: EURN & Euronext: EURN) is pleased to announce an agreement to purchase one VLCC new build including the option for a second VLCC new build to be lifted in the coming 2 months. The purchase will cost USD 112.2 million with highly favourable payment terms and schedule. The vessel is expected to be delivered in Q3 2026.
Hva ikke sies er at dette må være prisen på ET skip; $ 112.2. Skip nr. 2 er en OPSJON for Eutonav til å bestemme seg, Ikke leverings tidspunkt jfr.
levering av skip delivery Q3 2026, derav ikke bestilt nylig. IMO
container / GLNG LPG etc. started in earnest.
Må være en re-sale bestilt tidligere, den gang prisen for EN VLCC prisen var $ 90-92 mill, før rushet for
container / GLNG LPG etc. startet for alvor.
EURONAV ANNOUNCES FLEET EXPANSION
ANTWERP, Belgium, 16 August 2023 – Euronav NV (“EURN” or “Euronav”) (NYSE: EURN & Euronext: EURN) is pleased to announce an agreement to purchase one VLCC new build including the option for a second VLCC new build to be lifted in the coming 2 months. The purchase will cost USD 112.2 million with highly favourable payment terms and schedule. The vessel is expected to be delivered in Q3 2026.
Hva ikke sies er at dette må være prisen på ET skip; $ 112.2. Skip nr. 2 er en OPSJON for Eutonav til å bestemme seg, Ikke leverings tidspunkt jfr.
levering av skip delivery Q3 2026, derav ikke bestilt nylig. IMO
Redigert 16.08.2023 kl 19:24
Du må logge inn for å svare
Bullhorn
16.08.2023 kl 19:24
4667
Berre surr her også. Trading som råder. Inn ein dag og ut neste. Ratene om dagen er meget sterke og høyere innen LR1 & LR2 snitt enn VLCC.
Fra Clarkson:
Snitt VLCC - August
2016- 18.985 $/d
2017- 8.741 $
2018- 11.228 $
2019- 29.389 $
2020- 21.610 $
2021- 210 $
2022- 31.758 $
2023- 2 last weeks: 33.129 $ & 31.281 $
Altså, fakta fra Clarkson.
Fra Clarkson:
Snitt VLCC - August
2016- 18.985 $/d
2017- 8.741 $
2018- 11.228 $
2019- 29.389 $
2020- 21.610 $
2021- 210 $
2022- 31.758 $
2023- 2 last weeks: 33.129 $ & 31.281 $
Altså, fakta fra Clarkson.
Flipper
17.08.2023 kl 16:43
4199
Tid
17.08.2023, 13:56:25
MeldingsID
597192
UtstederID
FRO
Marked
Oslo Børs
Kategori
ANNEN INFORMASJONSPLIKTIG REGULATORISK INFORMASJON
Informasjonspliktige opplysninger
Del melding
Financial calendar
Financial calendar for Frontline plc
FINANCIAL YEAR 2023
24.08.2023 - Half-yearly Report
30.04.2024 - Annual Report
29.09.2023 - Annual General Meeting
30.11.2023 - Quarterly Report - Q3
29.02.2024 - Quarterly Report - Q4
This information is published pursuant to the requirements set out in the Continuing obligations.
https://newsweb.oslobors.no/message/597192
17.08.2023, 13:56:25
MeldingsID
597192
UtstederID
FRO
Marked
Oslo Børs
Kategori
ANNEN INFORMASJONSPLIKTIG REGULATORISK INFORMASJON
Informasjonspliktige opplysninger
Del melding
Financial calendar
Financial calendar for Frontline plc
FINANCIAL YEAR 2023
24.08.2023 - Half-yearly Report
30.04.2024 - Annual Report
29.09.2023 - Annual General Meeting
30.11.2023 - Quarterly Report - Q3
29.02.2024 - Quarterly Report - Q4
This information is published pursuant to the requirements set out in the Continuing obligations.
https://newsweb.oslobors.no/message/597192
Anden
17.08.2023 kl 22:44
3930
Sann mine ord! Denne aksjen går aldri under 180 kr igjen! Her er det så mye på gang at jeg kan ikke gjengi det en gang!
NOELLE
18.08.2023 kl 08:26
3759
Dårlig dag på amerikanske börser i går kveld.
MEN det fosser kapital inn i tank segmentet ! FRO godt i pluss over dammen sammen med andre tank.
Dette lover meget bra !! VI går nå inn i det beste halvåret for tank, og de tjener allerede vanvittige med penger :)
Ed Finley-Richardson
@ed_fin
Braemar on the VLCC market: “With the release of Saudi stems today we are seeing the expected list of ships disappearing on subs (...) We can expect rates to bounce around current levels.”
https://twitter.com/ed_fin/status/1692220365647327465
Jubel for tank i US i går kveld : https://twitter.com/christankerfund/status/1692262787463143625
MEN det fosser kapital inn i tank segmentet ! FRO godt i pluss over dammen sammen med andre tank.
Dette lover meget bra !! VI går nå inn i det beste halvåret for tank, og de tjener allerede vanvittige med penger :)
Ed Finley-Richardson
@ed_fin
Braemar on the VLCC market: “With the release of Saudi stems today we are seeing the expected list of ships disappearing on subs (...) We can expect rates to bounce around current levels.”
https://twitter.com/ed_fin/status/1692220365647327465
Jubel for tank i US i går kveld : https://twitter.com/christankerfund/status/1692262787463143625
ibyx
18.08.2023 kl 10:15
3725
2022- 31.758 $
2023- 2 last weeks: 33.129 $ & 31.281 $
Dette er vel og bra. Men det har jo blitt "kompensert" ved solid kursoppgang siden ifjor også da!
Og hvordan er ståa med Suez nå?
Spotoppdateringene er jo ekstremt langt under årssnittet foreløpig.. (4900 vs 39700 igår)
Kan ikke forstå annet enn at FOMO og innprising av betydelig sterkere rater enn det vi har nå er ståa med dagens kurs?
2023- 2 last weeks: 33.129 $ & 31.281 $
Dette er vel og bra. Men det har jo blitt "kompensert" ved solid kursoppgang siden ifjor også da!
Og hvordan er ståa med Suez nå?
Spotoppdateringene er jo ekstremt langt under årssnittet foreløpig.. (4900 vs 39700 igår)
Kan ikke forstå annet enn at FOMO og innprising av betydelig sterkere rater enn det vi har nå er ståa med dagens kurs?
Redigert 18.08.2023 kl 10:16
Du må logge inn for å svare
ibyx
18.08.2023 kl 11:38
3630
Vi må vel anta at NYSE skal ned idag siden FRO trekkes ned igjen under 190 nå på relativt høyt volum?
102oktan
18.08.2023 kl 12:00
3631
Bra å være ute og sitte med cash. Hvordan går det med amerikanske banker forresten? Fitch vil nedgradere 70? Får vi en reprise av mars?
Redigert 18.08.2023 kl 12:02
Du må logge inn for å svare
ibyx
18.08.2023 kl 12:16
3619
Fin kjøpsdag da! Ville kanskje ha prøvd NHY litt forsiktig nå, men godt mulig den skal dykkes noen kroner mer. Bakka er også attraktiv og AKSO i stigende trend som ble omsatt på høye volum tidligere i uka faller på lavt volum.
Og FRO? Vel, det kommer vel an på graden av FOMO? På et tidspunkt vil shipping vende tilbake til "gamle vaner" da! Vi vet det kan gå svært rask her! Begge veier selvsagt.. :-)
Og FRO? Vel, det kommer vel an på graden av FOMO? På et tidspunkt vil shipping vende tilbake til "gamle vaner" da! Vi vet det kan gå svært rask her! Begge veier selvsagt.. :-)
Redigert 18.08.2023 kl 12:17
Du må logge inn for å svare
desirata
18.08.2023 kl 12:49
3579
Ibyx, er enig med deg at shipping gamle vaner "rederfellen" vil inntreffe engang, men ikke svært raskt som du nevner. Heller +3år.
Eksempel det blir bestilt 50 Vlcc resten av 2023. Isåfall vil ikke disse komme ut å frakte olje før 2027. Dvs vi har 3 gode år i ekte, nemleg 2024+25+26. På toppen av det vil sikkert 50 skip bli nærmere 30år gamle i 2027 og derved status que.
Jeg ser ikke annet en en stor resesjon med dertil mindre olje forbruk som kan ødelegge tank ( VLCC) oppturen. Men OK sorte svaner kan oppstå der en minst venter det.
Og FRO? Vel, det kommer vel an på graden av FOMO? På et tidspunkt vil shipping vende tilbake til "gamle vaner" da! Vi vet det kan gå svært rask her! Begge veier selvsagt.. :-)
Eksempel det blir bestilt 50 Vlcc resten av 2023. Isåfall vil ikke disse komme ut å frakte olje før 2027. Dvs vi har 3 gode år i ekte, nemleg 2024+25+26. På toppen av det vil sikkert 50 skip bli nærmere 30år gamle i 2027 og derved status que.
Jeg ser ikke annet en en stor resesjon med dertil mindre olje forbruk som kan ødelegge tank ( VLCC) oppturen. Men OK sorte svaner kan oppstå der en minst venter det.
Og FRO? Vel, det kommer vel an på graden av FOMO? På et tidspunkt vil shipping vende tilbake til "gamle vaner" da! Vi vet det kan gå svært rask her! Begge veier selvsagt.. :-)
Bullhorn
18.08.2023 kl 13:14
3451
Pareto daily i dag:
Spot, ECO n/Scrubber
VLCC: 36.200$
Suezmax: 24.300$
Aframax: 24.100$
LR2: 34.300$
LR1: 33.200$
MR: 32.700$
Produkt sterkt stigende og høye rater. Uten tvil fordelaktig Hafnia og Torm. Høge VLCC-rater årstiden tatt i betraktning.
Spot, ECO n/Scrubber
VLCC: 36.200$
Suezmax: 24.300$
Aframax: 24.100$
LR2: 34.300$
LR1: 33.200$
MR: 32.700$
Produkt sterkt stigende og høye rater. Uten tvil fordelaktig Hafnia og Torm. Høge VLCC-rater årstiden tatt i betraktning.
ibyx
18.08.2023 kl 13:39
3427
FRO har noe produkt. Kun LR2.
Det spriker jo en del som vi vet når det gjelder daglig statistikk. Vet ikke om Pareto ligger i "topp". Men Poten ser nå ut til å ligge i bunn..
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/AUG%202023/August%2017%2c%202023.pdf
Ikke mye fest med de Suezratene her...
Det spriker jo en del som vi vet når det gjelder daglig statistikk. Vet ikke om Pareto ligger i "topp". Men Poten ser nå ut til å ligge i bunn..
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/AUG%202023/August%2017%2c%202023.pdf
Ikke mye fest med de Suezratene her...
Flipper
18.08.2023 kl 14:51
3398
LR2 kan gå med Clean, men dersom har gått med dirty koster det
ca. 6 / 7 Mill $ + offhire to '' clean up '' to again carry product/clean.
Langdistanse er det aktuelle, '' normalt '' er product mindre skip, men små
tanker/ holds og kan seile med langt forskjellige produkter. Krever også stor
kunnskap om produkter, hva carried sist feks. og hva som ikke går sammen.
Derfor er Danskene og Norske rederier dominerende på denne sektoren.
Et lite eksempel. Skal du lakke gulvet ditt må du vita hva slaks lakk som ligger
fra før. Bruker du feil lakk så bruser det, og du må høvle gulvet helt før legge på
ny lakk.
ca. 6 / 7 Mill $ + offhire to '' clean up '' to again carry product/clean.
Langdistanse er det aktuelle, '' normalt '' er product mindre skip, men små
tanker/ holds og kan seile med langt forskjellige produkter. Krever også stor
kunnskap om produkter, hva carried sist feks. og hva som ikke går sammen.
Derfor er Danskene og Norske rederier dominerende på denne sektoren.
Et lite eksempel. Skal du lakke gulvet ditt må du vita hva slaks lakk som ligger
fra før. Bruker du feil lakk så bruser det, og du må høvle gulvet helt før legge på
ny lakk.
Redigert 18.08.2023 kl 15:39
Du må logge inn for å svare
ibyx
18.08.2023 kl 15:25
3362
Apropos høvle. Synes den er sterk idag tross alt. OET som er "best i klassen" faller tross alt over 3%. Har ikke de andelsmessig mere clean også?
Spennende å se hva yankeeboy kan finne på i dagens rørete farvann på OSE! :-)
Premarket ligger ca en krone lavere. Men den er nok ca 95% psykologi...
Spennende å se hva yankeeboy kan finne på i dagens rørete farvann på OSE! :-)
Premarket ligger ca en krone lavere. Men den er nok ca 95% psykologi...
Redigert 18.08.2023 kl 15:27
Du må logge inn for å svare
ibyx
18.08.2023 kl 16:10
3437
Overraskende sterk på NYSE. Skader ikke at EURN kun er 0,58% ned selvsagt.
Redigert 18.08.2023 kl 16:21
Du må logge inn for å svare
ibyx
18.08.2023 kl 16:37
3447
Når vi ironijusterer kommentariatets reaksjoner her så er vel begeistringen "sånn passe" over disse forventede ratene?
Selvsagt blir det fine utbytter av det da! :-)
https://twitter.com/ed_fin/status/1692419264706158849
Selvsagt blir det fine utbytter av det da! :-)
https://twitter.com/ed_fin/status/1692419264706158849
102oktan
18.08.2023 kl 17:58
3387
En sak til, hvorfor kommer Q2 / Halvårsrapporten ut en uke tidligere enn annonsert? Man kan vel nesten utgå at den blir bra da? Og guidingen til Q3 bærer da preg av fortsatt Super Cycle-haussing? Store poster som må realiseres føre Wall St. krakker?
ibyx
18.08.2023 kl 18:03
3413
102oktan skrev Fin Super Cycle, når tar den slut?
Vanskelig å si. Spørsmålet er også hvor nær toppen vi er?
Hvis markedet fornemmer at ferden er "over" så kan det gå styggfort nedover.
Men først skal nok kursen et stykke over 200 i løpet av vinteren.
Kanskje kan den gå så langt som 250? Men da må nok VLCC over 100K og Suez og LR2 må også betydelig opp.
Snart i pluss over dammen ser jeg. Undertegnede har kanskje bommet med korreksjon fra dette nivået..
Vel. Var jo en slags minikorreksjon idag da. :-)
Hvis markedet fornemmer at ferden er "over" så kan det gå styggfort nedover.
Men først skal nok kursen et stykke over 200 i løpet av vinteren.
Kanskje kan den gå så langt som 250? Men da må nok VLCC over 100K og Suez og LR2 må også betydelig opp.
Snart i pluss over dammen ser jeg. Undertegnede har kanskje bommet med korreksjon fra dette nivået..
Vel. Var jo en slags minikorreksjon idag da. :-)
102oktan
18.08.2023 kl 20:08
3334
Snart i pluss på Nyse. Respect! Bankene ja de går konkurs oftest på en lørdag eller på søndag. Tør man sitte med FRO over helgen? Kanskje.