Positive og negative drivere for shipping.
Jeg er totalt sett positiv til shipping markedet og har aksjer i ulike selskaper, mest innen olje og produkt, men også noe bulk og bilfrakt.
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.
Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?
Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel
Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner
Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.
Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?
Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel
Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner
Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s
Redigert 11.06.2023 kl 14:27
Du må logge inn for å svare
Mollen
11.09.2023 kl 18:42
5974
Ja, enig. Rent lønnsomhetsmessig så er begge gode selskap. Jeg skulle gjerne sittet i OET, men som sagt… Kanskje kunne en splitt av aksjen hjulpet litt på likviditeten… men uansett trolig ikke så veldig mye…
Høres ut som Fro er et riktigere valg for deg! Jeg har tro på svært gode tider i Tank de neste årene, og poenget mitt var bare at jeg tror det er smart å være i tank. Det er jo omtrent rundt disse tider på året tankratene er på det laveste og klatringen (som regel) begynner, men dette vet du åpenbart allerede. Ønsker deg masse lykke til fremover med dine kjøp og salg i Frontline!
ibyx
12.09.2023 kl 12:07
5470
Sklir ned mot 175 igjen. Hadde ikke helt trodd det skulle skje *før* ex-dag torsdag!
Det vil jo minimere nedturen den dagen da.
Mye handler gjerne nå om å forstå hvor mye FRO faktisk tjener. Dersom noen med bedre innsikt og store posisjoner ser at inntektene vil falle (før de skal stige igjen som fortsatt nesten alle mener), så kan vi forvente nedslag på høye volum! Skjer det foreløpig?
Hittil idag er nedsalget ca 1/3 av dagsnormalen. Intet alarmernede forløpig altså.
Og det spriker litt på det som meldes på TankersInt også, selv om det meste har vært dårlig i det siste.
Er denne meldt for en time siden et varsel om bedring?
Xin Wei Yang (2017 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) USG/China Equinor Cosco Shipping Energy Tranportation Co. Ltd (CSET) (TCE: RV USD 23K @ 114 days / Actual USD 44K @ 86 days)
"How did you do that?"
https://twitter.com/TankersInt/status/1701514308759199967
Det vil jo minimere nedturen den dagen da.
Mye handler gjerne nå om å forstå hvor mye FRO faktisk tjener. Dersom noen med bedre innsikt og store posisjoner ser at inntektene vil falle (før de skal stige igjen som fortsatt nesten alle mener), så kan vi forvente nedslag på høye volum! Skjer det foreløpig?
Hittil idag er nedsalget ca 1/3 av dagsnormalen. Intet alarmernede forløpig altså.
Og det spriker litt på det som meldes på TankersInt også, selv om det meste har vært dårlig i det siste.
Er denne meldt for en time siden et varsel om bedring?
Xin Wei Yang (2017 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) USG/China Equinor Cosco Shipping Energy Tranportation Co. Ltd (CSET) (TCE: RV USD 23K @ 114 days / Actual USD 44K @ 86 days)
"How did you do that?"
https://twitter.com/TankersInt/status/1701514308759199967
Tøff
12.09.2023 kl 14:45
5300
Nå har jo spotratene vært svake lenge, men FRO steg jo p.g.a. godt 2q resultat i hele tanksegmentet. Nå tror jeg det er grunn til å være bekymret for både 3q og særlig 4q. De dårlige spotratene. påvirker jo kommende resultater. Også er det at vi vet jo ikke hvor lenge det varer. Det kommer ingen ny tonnasje ut i markedet, og eldre tonnasje skal hogges opp. Det går mot vinter og mer oljebehov. Det er positivt. Likevel tror jeg det kan gå tregere enn vi forestiller oss. Jeg avventer ny inngang i FRO, og bekymrer meg ikke om jeg ikke kommer med. Ex. utbytte nå. Det må rateøkninger til for å løfte videre. Risk/reward er foreløpig ikke godt nok.
ibyx
12.09.2023 kl 20:58
5013
Litt interessant å se på siste 6 måneder å sammenligne FRO OET og Hafnia på OSE.
Klinker vi inn exdatokurs en dag i forkant vs dagens kurs ser vi at FRO har prestert ca +3 prosentpoeng relativt til Hafnia +17 og OET +14.
Snakker vi "verdidiskrepans" her? Eller kan vi vente oss en større korreksjon i OET og Hafnia? Husk likviditet/volum i ligningen!
På twitter/FRO har alle heller ikke fått med seg at ex-dag er torsdag og ikke imorgen... kan jo være et baissestunt da! Lov å ta feil!
Uansett spennende å se hvordan utbytte skal "melkes på" imorgen! :-)
0,8USD er ganske bra. Nesten 5%
Klinker vi inn exdatokurs en dag i forkant vs dagens kurs ser vi at FRO har prestert ca +3 prosentpoeng relativt til Hafnia +17 og OET +14.
Snakker vi "verdidiskrepans" her? Eller kan vi vente oss en større korreksjon i OET og Hafnia? Husk likviditet/volum i ligningen!
På twitter/FRO har alle heller ikke fått med seg at ex-dag er torsdag og ikke imorgen... kan jo være et baissestunt da! Lov å ta feil!
Uansett spennende å se hvordan utbytte skal "melkes på" imorgen! :-)
0,8USD er ganske bra. Nesten 5%
102oktan
13.09.2023 kl 09:23
4604
Dumpe FRO idag, kjøpe tilbake i morra? Utbytte er på ca 8,5 nok minus skatt 37% = 5,36 nok. FRO faller ofte mer enn annonsert utbytte kanskje ser vi 160 i morgen? Det er 18 nok i så fall.
Ahh ja, jeg sitter jo Long, får vel ta utbytte da...
Ahh ja, jeg sitter jo Long, får vel ta utbytte da...
Flipper
13.09.2023 kl 13:07
4509
Ship Recycling: India Increasing Activity as Pakistan Reopens for Business
https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-india-increasing-activity-as-pakistan-reopens-for-business/
https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-india-increasing-activity-as-pakistan-reopens-for-business/
Natig
13.09.2023 kl 13:36
4580
Ikke dumpe FRO i dag. Ta utbytte! Følger TA, og ser FRO i 200 før jul! Overrasket meget positivt i Q2, analytikerne bommet. Mangel på tonnasje 2. halvår! Q3 og Q4 blir helt sikkert også bra!
102oktan
13.09.2023 kl 14:06
4615
Tja, kanskje overasker FRO igjen! Men vi er halveis ferdig med 2.halvår og det blev nettopp meldt om 29 Vlcc som søkte oppdrag på AG, samt at skyggeflåten har returnert fra Russland. Så manko på skip er det ikke. Bare å ta en titt på ratene.
Natig
13.09.2023 kl 14:25
4712
Dagens rater en en sak, "morgedagens" en annen og viktigere sak:
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s
Mollen
13.09.2023 kl 15:55
4702
Blir interessant å se hva fallende shale-prod. gjør med tonnmil….Er ikke sikkert dette er negativt…
https://www.reuters.com/business/energy/us-shale-oil-gas-output-extend-fall-september-eia-2023-08-14/
https://www.reuters.com/business/energy/us-shale-oil-gas-output-extend-fall-september-eia-2023-08-14/
ibyx
13.09.2023 kl 22:35
4422
Da skal FRO åpne på 171,76 imorgen. NYSE stengte 0,65% lavere på høyt volum.
Siden toppen 28. august på 200,6 er korreksjon nå drøyt 14%.
OET er til sammenligning korrigert med ca 12% siden toppen på 271 28. august.
OET får ventelig noe bedre betalt i snitt for frakter med sine noe nyere Suez og VLCC.
De mangler dog LR2 som har holdt seg med bedre spotrater i Q3 enn de andre.
Som nummer 2 i betydning etter ratene kommer kanskje salg av skip når det forekommer. FRO har jo litt mer å selge. Det skal være bevegelse oppover i omsetning igjen. Vet ikke om det er aktuelt nå for hverken FRO eller OET da.
https://splash247.com/vlcc-sales-proliferate/
Siden toppen 28. august på 200,6 er korreksjon nå drøyt 14%.
OET er til sammenligning korrigert med ca 12% siden toppen på 271 28. august.
OET får ventelig noe bedre betalt i snitt for frakter med sine noe nyere Suez og VLCC.
De mangler dog LR2 som har holdt seg med bedre spotrater i Q3 enn de andre.
Som nummer 2 i betydning etter ratene kommer kanskje salg av skip når det forekommer. FRO har jo litt mer å selge. Det skal være bevegelse oppover i omsetning igjen. Vet ikke om det er aktuelt nå for hverken FRO eller OET da.
https://splash247.com/vlcc-sales-proliferate/
Leotwin
13.09.2023 kl 22:53
4551
Spørsmål: superratene til OET skyldes vel hovedsakelig to forhold: 1) nye moderne skip 2) de har fraktet russisk olje innenfor pricecap
Sistnevnte er ikke like lett lengre, og de må nok ta mer oppdrag i det ordinære markedet. Vil ikke det gi større fall i fremtidige rater for OET? Påvirker selvsagt også FRO ved at de får flere skip å konkurrere med, men ratefallet skal vel logisk sett ikke bli like stort?
Sistnevnte er ikke like lett lengre, og de må nok ta mer oppdrag i det ordinære markedet. Vil ikke det gi større fall i fremtidige rater for OET? Påvirker selvsagt også FRO ved at de får flere skip å konkurrere med, men ratefallet skal vel logisk sett ikke bli like stort?
Flipper
14.09.2023 kl 09:00
4303
Mest snakk om tørrlast - utsnitt
Tank - noen få MR ( Chemical )
tankers order as the month before, and it remains to be seen whether September will return to such levels”.
On the tanker side, a strong shift in trend took place over the past week, with a decent number of units changing hands.
However, thinking about the current view in spot earnings indicates that things will prevail more volatile in the near term”.
https://www.hellenicshippingnews.com/ship-owners-splurge-the-money-for-newbuildings/
Tank - noen få MR ( Chemical )
tankers order as the month before, and it remains to be seen whether September will return to such levels”.
On the tanker side, a strong shift in trend took place over the past week, with a decent number of units changing hands.
However, thinking about the current view in spot earnings indicates that things will prevail more volatile in the near term”.
https://www.hellenicshippingnews.com/ship-owners-splurge-the-money-for-newbuildings/
ibyx
14.09.2023 kl 09:07
4304
170,23 ville vært i synk med NYSE slutt. Så åpningen idag var overraskende sprek?
ibyx
14.09.2023 kl 10:11
4231
Faller litt tilbake nå. Ligger an til høyt volum idag. Allerede 36% VS AVG + forsinkelse.
Vi får holde fast ved de gode narrativer!
https://www.tradewindsnews.com/tankers/tanker-owners-tremendously-bullish-in-market-conditions-not-seen-since-1996/2-1-1517874
Vi får holde fast ved de gode narrativer!
https://www.tradewindsnews.com/tankers/tanker-owners-tremendously-bullish-in-market-conditions-not-seen-since-1996/2-1-1517874
ibyx
14.09.2023 kl 18:49
3950
Det foregår nok en del i "kulissene" i FRO også om dagen. De smarte binder binder raten nå?
https://www.tradewindsnews.com/tankers/three-year-fix-al-seer-bags-big-rate-for-former-vitol-vlcc-from-equinor/2-1-1518205
Ellers er jo FRO så heldig å ha noen LR2. Der er spotraten nå nesten tilbake på det som nå er årsgjennomsnittet: 36,800. FRO gjør det gjerne noe bedre også.
Euronav har forøvrig vært 3% eller mer i pluss så langt idag. Og OET steg jo greit idag. På et ubetydelig volum da ifølge enkelte! :-)
Og den djevelske oljeprisen? Ja den tikker snart over 94USD...
https://www.tradewindsnews.com/tankers/three-year-fix-al-seer-bags-big-rate-for-former-vitol-vlcc-from-equinor/2-1-1518205
Ellers er jo FRO så heldig å ha noen LR2. Der er spotraten nå nesten tilbake på det som nå er årsgjennomsnittet: 36,800. FRO gjør det gjerne noe bedre også.
Euronav har forøvrig vært 3% eller mer i pluss så langt idag. Og OET steg jo greit idag. På et ubetydelig volum da ifølge enkelte! :-)
Og den djevelske oljeprisen? Ja den tikker snart over 94USD...
Redigert 14.09.2023 kl 18:51
Du må logge inn for å svare
Xlan
14.09.2023 kl 22:24
3882
Er ikke frontline så positivt lenger ettersom dnb tar denne ut? Det gikk jo ikke helt veien i usa denne kvelden heller.
Redigert 14.09.2023 kl 22:58
Du må logge inn for å svare
ibyx
14.09.2023 kl 23:59
3867
Holdt seg vel ok idag? Endte i pluss.
NYSE bryr seg katta om DNB gjør dette. På OSE kan det tenkes det fører til en dipp imorgen? Kanskje fra start?
I lys av peers på NYSE og OET på OSE som aller er mer opp vil det kunne være godt kjøp!
Vel. Det blir vel sagt så ofte nå at man tror det må være "MSM fake news"! 🤣
Tanker shipowners ‘tremendously bullish’ in market conditions not seen since 1996
Capital Link panellists see nothing that can change a compelling story for the sector
https://www.tradewindsnews.com/tankers/tanker-shipowners-tremendously-bullish-in-market-conditions-not-seen-since-1996/2-1-1517874
NYSE bryr seg katta om DNB gjør dette. På OSE kan det tenkes det fører til en dipp imorgen? Kanskje fra start?
I lys av peers på NYSE og OET på OSE som aller er mer opp vil det kunne være godt kjøp!
Vel. Det blir vel sagt så ofte nå at man tror det må være "MSM fake news"! 🤣
Tanker shipowners ‘tremendously bullish’ in market conditions not seen since 1996
Capital Link panellists see nothing that can change a compelling story for the sector
https://www.tradewindsnews.com/tankers/tanker-shipowners-tremendously-bullish-in-market-conditions-not-seen-since-1996/2-1-1517874
102oktan
15.09.2023 kl 09:46
3523
" Lars Barstad, Frontline CEO, says the future looks bright for tankers.Photo: TradeWinds Events" Hans ansiktsuttrykk sier noe helt annet 😁
ibyx
15.09.2023 kl 09:52
3514
Gutta på desken er short! 🤣
Ikke umulig at kursmålet ditt for ex-utbytte slår inn da? :-)
102oktan
13.09.2023 kl 19:36
422
Tipper Close 163-164 ?
PS. Korreksjonen fra 28. augusttoppen er fortsatt 8%. Nesten det dobbelte av LR2 frie OET...
Ikke umulig at kursmålet ditt for ex-utbytte slår inn da? :-)
102oktan
13.09.2023 kl 19:36
422
Tipper Close 163-164 ?
PS. Korreksjonen fra 28. augusttoppen er fortsatt 8%. Nesten det dobbelte av LR2 frie OET...
Redigert 15.09.2023 kl 10:01
Du må logge inn for å svare
ibyx
15.09.2023 kl 10:13
3501
For de som bryr seg om TA ser det visst omtrent slik ut nå. Og det kan jo stemme godt når det gjelder å bryte opp eller ned fra ca 174! :-)
The stock lies in the lower part of a wide and strong rising trend in the short term, and this may normally pose a very good buying opportunity. If the lower trend floor at kr173.64 is broken, it will firstly indicate a slower rate of rising, but may also be an early warning for a trend shift. Given the current short-term trend, the stock is expected to rise 24.27% during the next 3 months and, with a 90% probability hold a price between kr215.79 and kr256.05 at the end of this 3-month period
Eller slik kan det sies på norsk:
Den senere tid har aksjen falt tilbake fra motstanden på 200-nivået og tester nå støtte på 174-nivået samtidig som den er kortsiktig oversolgt. Våre modeller tilsier at den senere tids kursfall representerer en god kjøpsmulighet.
The stock lies in the lower part of a wide and strong rising trend in the short term, and this may normally pose a very good buying opportunity. If the lower trend floor at kr173.64 is broken, it will firstly indicate a slower rate of rising, but may also be an early warning for a trend shift. Given the current short-term trend, the stock is expected to rise 24.27% during the next 3 months and, with a 90% probability hold a price between kr215.79 and kr256.05 at the end of this 3-month period
Eller slik kan det sies på norsk:
Den senere tid har aksjen falt tilbake fra motstanden på 200-nivået og tester nå støtte på 174-nivået samtidig som den er kortsiktig oversolgt. Våre modeller tilsier at den senere tids kursfall representerer en god kjøpsmulighet.
Redigert 15.09.2023 kl 10:17
Du må logge inn for å svare
ibyx
15.09.2023 kl 10:33
3584
Om Front Signe salget sa Pareto:
Den oppgitte prisen er rundt fem prosent høyere enn Pareto har estimert i sin NAV. Om skipsverdien på hele flåten til Frontline løftes med fem prosent, stiger meglerhusets NAV til 183 kroner pr aksje, fra 171 kroner.
Den oppgitte prisen er rundt fem prosent høyere enn Pareto har estimert i sin NAV. Om skipsverdien på hele flåten til Frontline løftes med fem prosent, stiger meglerhusets NAV til 183 kroner pr aksje, fra 171 kroner.
102oktan
15.09.2023 kl 10:55
3673
Ingen har tro på Kina
Allokeringen i amerikanske aksjer steg med nesten 30 prosentpoeng i september, og gikk fra å være 22 poeng undervekt til 7 poeng overvekt. Det er første gang forvaltere har vært overvekt i USA på 13 måneder, ifølge Marketwatch. Samtidig falt tildelingen til fremvoksende markeder med hele 25 prosentpoeng, og gikk til en netto overvekt på 9 prosent fra en netto overvekt på 34 prosent. Det er minste overvekt siden november i fjor.
Ingen har tro på Kina
Flyttingen ut av fremvoksende markeder ser ut til å være fokusert på Kina. Et eget spørsmål viser at det er 0 prosent som har tro på at den kinesiske økonomien er sterkere om 12 måneder enn den er nå. Faktisk er optimismen lavere enn den var før Kinas økonomi åpnet opp igjen etter COVID-nedstengningene.
https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/12/8035722/tar-grep-forvalterne-rommer-herfra-og-legger-pengene-her
Allokeringen i amerikanske aksjer steg med nesten 30 prosentpoeng i september, og gikk fra å være 22 poeng undervekt til 7 poeng overvekt. Det er første gang forvaltere har vært overvekt i USA på 13 måneder, ifølge Marketwatch. Samtidig falt tildelingen til fremvoksende markeder med hele 25 prosentpoeng, og gikk til en netto overvekt på 9 prosent fra en netto overvekt på 34 prosent. Det er minste overvekt siden november i fjor.
Ingen har tro på Kina
Flyttingen ut av fremvoksende markeder ser ut til å være fokusert på Kina. Et eget spørsmål viser at det er 0 prosent som har tro på at den kinesiske økonomien er sterkere om 12 måneder enn den er nå. Faktisk er optimismen lavere enn den var før Kinas økonomi åpnet opp igjen etter COVID-nedstengningene.
https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/12/8035722/tar-grep-forvalterne-rommer-herfra-og-legger-pengene-her
ibyx
15.09.2023 kl 11:36
3737
Da er kanskje bunnen forbi? Er vel mye eldre tankere på denne ruten også? Kilde?🤔
ibyx
15.09.2023 kl 12:24
3715
Ifølge Tradewinds relaterer $22m profits seg til salgene av to Suezmax og VLCC Front Eminence tidligere i år. Overskudd av salg av Front Signe nylig kommer dertil, men er ikke nevnt/kjent.
Flipper
15.09.2023 kl 12:37
3726
Meanwhile, Xclusiv added that “rumors say that Saudi Arabia is set to increase crude supplies to China in 2024 for the new refineries, despite the decision to extend its production cut until end-2023. Also, the independent oil refineries in China also started to turn towards Iranian crude and most of them are now importing their feedstock requirements from sanctioned-hit Russia, Iran and Venezuela. The replacement of non-sanctioned crude oil with cargoes from sanctioned countries in most of China’s independent refineries has played a vital role in freeing up non sanctioned volumes to the market and is helping keep a lid on world crude oil prices”, the shipbroker concluded.
ibyx
15.09.2023 kl 13:11
3700
3. oktober. Akkurat tidsnok til at man kan få kjøpt *høyoktan* rimelige FRO-aksjer til 163 kroner før det smeller i 200! 🤣
Forresten. Hvor stor er egentlig korrelasjonen mellom oljepris og rater i det undertonnasjescenariet vi skilr inn i denne høsten og vinteren? 🤔
Forresten. Hvor stor er egentlig korrelasjonen mellom oljepris og rater i det undertonnasjescenariet vi skilr inn i denne høsten og vinteren? 🤔
Redigert 15.09.2023 kl 13:13
Du må logge inn for å svare
habbiten
15.09.2023 kl 14:43
3567
Jeg vil også ha aksjer til 163 kr pr stk :) Gjerne enda billigere også, er jo ikke utenkelig hvis det brede markedet får seg en knekk, men hvis ikke så kan vi nok se 200+ før 163.
ibyx
15.09.2023 kl 14:54
3549
Det var altså bare en gemyttlig kommentar til 102oktan som onsdag spådde fritt fall ex-utbytte på torsdag. Det kan jo fortsatt skje da! :-)
"Tipper Close 163-164 ?"
"Tipper Close 163-164 ?"
102oktan
15.09.2023 kl 15:09
3538
Har dere startet fredan allt for tidlig? 163 kommer ikke til å skje. 200 snart! Supersyklusen er igang. Overskuddet fra salget av Front Silje deles ut som ekstrautbytte!