Positive og negative drivere for shipping.
Jeg er totalt sett positiv til shipping markedet og har aksjer i ulike selskaper, mest innen olje og produkt, men også noe bulk og bilfrakt.
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.
Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?
Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel
Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner
Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.
Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?
Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel
Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner
Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s
Redigert 11.06.2023 kl 14:27
Du må logge inn for å svare
Flipper
20.09.2023 kl 17:53
7644
STEM vis SUBJECT & DEMURRAGE
“Stem”
The charter is conditional upon the charterer obtaining cargo for the agreed loading period.
“Stem” is an abbreviation of “subject to enough merchandise”. Both the charterer and the
shipowner are relieved of their obligations if the cargo cannot be obtained.
On '' SUBJECT fixture '' etc.
Both are depended on the other, i.e. STEM & Subject Fixure each are entvined to each other.
As such, a Clean fixture is not deffinite until such time both these are are both declared, bit
rates, T/C, Lumpsum for round trip ( World Scale ) already agred upon ).
Brukte Google, lettere for meg å fortelle, fordi det er mange forretninger gjort med Subjects til
ditt og datt.
Gjelder også spesielt kjøp og salg av 2nd hand tonnasje etc. Lifting all subjects : Final no
subjects, deal Done.
'' Håper med dette ha gitt info noen ikke måtte vite forskjellen på.
* * *
Så går vi over til et vanskeligere tema, hvorfor det er en '' fordel '' å ha sluttet ( fixed skipet ) til et
seriøst rederi/befrakter. DEMURAGE Ref hva som fant sted med kontainer skip west coast U,S.
Man kan jo nesten si at det var en form for Force majeure, men det er det ikke.
Skip lå på reden og ventet på havne plass, grunnen var på land, infrastruktur klarte ikke å ta unna
innkommende last.
Å regne ut Denurrage er komplisert, så det overlot vi som avspaserings stilling LOL ( De fikk godt
betalt,) det skulle bare mangle, med den kunnskap de besatte etter lang tid som '' aktive '' meglere.
Overlatt emnet til dere yngre å lese, dersom dere gidder da.
Traders often encounter unexpected charges while importing or exporting their respective goods. When
it comes to shipping, a common unexpected cost can come from demurrage.
Have fin, until X-Mas time
https://www.tradefinanceglobal.com/freight-forwarding/demurrage/
Dette gjelder for alle typer tonnasje
Flipper
“Stem”
The charter is conditional upon the charterer obtaining cargo for the agreed loading period.
“Stem” is an abbreviation of “subject to enough merchandise”. Both the charterer and the
shipowner are relieved of their obligations if the cargo cannot be obtained.
On '' SUBJECT fixture '' etc.
Both are depended on the other, i.e. STEM & Subject Fixure each are entvined to each other.
As such, a Clean fixture is not deffinite until such time both these are are both declared, bit
rates, T/C, Lumpsum for round trip ( World Scale ) already agred upon ).
Brukte Google, lettere for meg å fortelle, fordi det er mange forretninger gjort med Subjects til
ditt og datt.
Gjelder også spesielt kjøp og salg av 2nd hand tonnasje etc. Lifting all subjects : Final no
subjects, deal Done.
'' Håper med dette ha gitt info noen ikke måtte vite forskjellen på.
* * *
Så går vi over til et vanskeligere tema, hvorfor det er en '' fordel '' å ha sluttet ( fixed skipet ) til et
seriøst rederi/befrakter. DEMURAGE Ref hva som fant sted med kontainer skip west coast U,S.
Man kan jo nesten si at det var en form for Force majeure, men det er det ikke.
Skip lå på reden og ventet på havne plass, grunnen var på land, infrastruktur klarte ikke å ta unna
innkommende last.
Å regne ut Denurrage er komplisert, så det overlot vi som avspaserings stilling LOL ( De fikk godt
betalt,) det skulle bare mangle, med den kunnskap de besatte etter lang tid som '' aktive '' meglere.
Overlatt emnet til dere yngre å lese, dersom dere gidder da.
Traders often encounter unexpected charges while importing or exporting their respective goods. When
it comes to shipping, a common unexpected cost can come from demurrage.
Have fin, until X-Mas time
https://www.tradefinanceglobal.com/freight-forwarding/demurrage/
Dette gjelder for alle typer tonnasje
Flipper
Redigert 20.09.2023 kl 20:00
Du må logge inn for å svare
Flipper
20.09.2023 kl 18:20
7589
Hva kan DnB om dette ? Leser hva '' andre !! skriver og mener Klipp og Paste ?
102oktan
20.09.2023 kl 20:45
7485
188 på Nyse nå! Yeah! Hell Yeah! Papirtapet nesten borte! Plus utbytte! Supercycle! China! FRO 290 nok i desember!
ibyx
20.09.2023 kl 21:43
7376
Fun fact:
Kjøpte du FRO for 100k 2. januar ville du med dagens kurs hatt 202k om du solgte, utbytter inkludert.
Tilsvarende for OET vill gitt deg 229k.
Kjøpte du FRO for 100k 2. januar ville du med dagens kurs hatt 202k om du solgte, utbytter inkludert.
Tilsvarende for OET vill gitt deg 229k.
(",)Aksjel
20.09.2023 kl 21:59
7330
Faller raskt tilbake mot slutten av dagen nå, sammen med resten av usa markedet. Kommet haukete anslag fra Powell for 2024. Kan ikke hindre at ratene har fått et pent løft de siste dagene. Starter de ventede sesongmessige økningene?!
(",)Aksjel
20.09.2023 kl 22:22
7267
Sjekk trenden, «cup with a handle» er fortsatt under formasjon. Snart er den fullbyrdet og vi er klare for å ta ut potensialet :-)
NOELLE
21.09.2023 kl 08:33
6976
FRO MED NY RÅSTERK DAG I GÅR KVELD PÅ WALL STREET!
Falt ikke raskt tilbake. Endte nesten 3 % opp !
Alle vil inn i tank nå!
Falt ikke raskt tilbake. Endte nesten 3 % opp !
Alle vil inn i tank nå!
(",)Aksjel
21.09.2023 kl 08:53
6910
NOELLE, den falt tilbake fra 17,65 tidligere på kvelden, stemningen surnet over hele linja etter Powell sine uttalelser, men ja oppgang totalt. Blir spennende å se hva shipping dagen hos Pareto kommer med av god info og fremtidsutsikter :-)
Flipper
21.09.2023 kl 09:05
6882
Oslo (Infront TDN Direkt): Det ble rapportert om 8 VLCC-slutninger onsdag, ifølge en slutningsliste fra Fearnleys.
Fraktraten fra Midtøsten til Sør-Korea lå forgående handelsdag på 47,83 worldscalepoeng, opp 16,1 prosent fra forrige oppdatering.
==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 26,39 -9.259
270 AG/Sør-Korea 41,21 18.641
260 V-Afr/Kina 46,70 22.377
==============================================================
Bunkerspris $/tonn 380 CST Very low sulphur fuel oil (VLSFO)
==============================================================
Fujairah 527,0 665,0
Rotterdam 600,0 636,5
Singapore 538,5
Fraktraten fra Midtøsten til Sør-Korea lå forgående handelsdag på 47,83 worldscalepoeng, opp 16,1 prosent fra forrige oppdatering.
==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 26,39 -9.259
270 AG/Sør-Korea 41,21 18.641
260 V-Afr/Kina 46,70 22.377
==============================================================
Bunkerspris $/tonn 380 CST Very low sulphur fuel oil (VLSFO)
==============================================================
Fujairah 527,0 665,0
Rotterdam 600,0 636,5
Singapore 538,5
ibyx
21.09.2023 kl 09:14
6856
Ikke verst! OSE maxer sterk NYSE på en "trist" dag! :-)
Redigert 21.09.2023 kl 09:14
Du må logge inn for å svare
KommersK
21.09.2023 kl 12:42
6630
FOMO-rally...
Ser ut til at optimismen i tankmarkedet bare fortsetter. Svært sterk periode nå. Og det på en veldig negativ OSE. Kun SNI som lagger litt i dag innen tank, vel.
Ser ut til at optimismen i tankmarkedet bare fortsetter. Svært sterk periode nå. Og det på en veldig negativ OSE. Kun SNI som lagger litt i dag innen tank, vel.
ibyx
21.09.2023 kl 13:09
6577
Spørs om ikke NYSE snur opp igjen idag etter "rentesjokket" igår som forplantet seg videre rundt kula.
Da bunner gjerne oljeprisen også omtrent her. Ikke noe av dette burde være negativt for shipping?
Ser også nå at effekten av den hjemlige renteoppgangen kun midletidig styrket seg vs USD. Oppgangen er nå borte og USD er faktisk opp 0,28% vs igår.
Dette betyr gjerne dyrere drivstoff og dermed styrket oljepris og fraktbehov?
Skal NYSE toppe gårsdagen? Legger de seg på OSE-nivå nå blir det 2% pt! :-)
Da bunner gjerne oljeprisen også omtrent her. Ikke noe av dette burde være negativt for shipping?
Ser også nå at effekten av den hjemlige renteoppgangen kun midletidig styrket seg vs USD. Oppgangen er nå borte og USD er faktisk opp 0,28% vs igår.
Dette betyr gjerne dyrere drivstoff og dermed styrket oljepris og fraktbehov?
Skal NYSE toppe gårsdagen? Legger de seg på OSE-nivå nå blir det 2% pt! :-)
Redigert 21.09.2023 kl 13:13
Du må logge inn for å svare
ibyx
21.09.2023 kl 20:53
6327
Ikke for å være negativ, men Poten er Poten. Aframax minimerer idag! :-)
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/SEPT%202023/September%2021%2c%202023.pdf
Må innrømme "bildet" ser litt pussig ut for tiden.. 🤔
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/SEPT%202023/September%2021%2c%202023.pdf
Må innrømme "bildet" ser litt pussig ut for tiden.. 🤔
Rui
21.09.2023 kl 22:11
6161
Fin dag på børsen i New York. Endte opp 2,94% til 17.86-USD, noe som tilsvarer 192,35,-NOK. Dette må vi kunne si er veldig bra, når alle børsene i USA endte i rødt terreng i dag.
Lover bra for den videre utviklingen.
Lover bra for den videre utviklingen.
Xlan
21.09.2023 kl 22:17
6147
Ser jokim Hannisdahl sier rater er opp 17% i dag på X. Men på Poten står det ned ja.
ibyx
22.09.2023 kl 10:38
5775
Obs! Obs!
Euronav buller over 7%!
Husk at FRO eier noen prosent direkte der og Fredriksen mye mer via Geveran.
https://www.marketwatch.com/investing/stock/eurn
Er det OSE som er "bad cop" idag? :-)
Euronav buller over 7%!
Husk at FRO eier noen prosent direkte der og Fredriksen mye mer via Geveran.
https://www.marketwatch.com/investing/stock/eurn
Er det OSE som er "bad cop" idag? :-)
Redigert 22.09.2023 kl 10:44
Du må logge inn for å svare
ibyx
22.09.2023 kl 10:50
5781
Ikke Geveran, men Famatown
Famatown Finance Ltd 43,815,131 19.914 %
Frontline plc 13,664,613 6.21 %
Total 57,479,744 26.124 %
Men når Euronav stiger 8% så gjør FRO sine 13,664613 aksjer det også!
Det gir en verdiøkning på ca 25MNOK?
Forbehold om feil!
Famatown Finance Ltd 43,815,131 19.914 %
Frontline plc 13,664,613 6.21 %
Total 57,479,744 26.124 %
Men når Euronav stiger 8% så gjør FRO sine 13,664613 aksjer det også!
Det gir en verdiøkning på ca 25MNOK?
Forbehold om feil!
Redigert 22.09.2023 kl 11:04
Du må logge inn for å svare
GlobalT
22.09.2023 kl 10:56
5763
Var omsatt en stor blokkhandel i Eurnav i går kveld til 17,2 USD. Fredriksen vil kanskje ha litt mere ..
ibyx
22.09.2023 kl 11:07
5751
Aha! Det kan være forklaringen! Ikke rart FRO faller tilbake da! :-)
Men oppgangen til Euronav er på høyt nivå idag også. Er jo ikke sikkert at Fredriksen står for alle kjøpene?
Eller kanskje var det bare et helt uavhengig behov for gevinstsikring? OET går nemlig også i rødt! :-)
Men oppgangen til Euronav er på høyt nivå idag også. Er jo ikke sikkert at Fredriksen står for alle kjøpene?
Eller kanskje var det bare et helt uavhengig behov for gevinstsikring? OET går nemlig også i rødt! :-)
Redigert 22.09.2023 kl 11:09
Du må logge inn for å svare
Mollen
22.09.2023 kl 11:35
5732
Jeg tror det er bare et tidsspørsmål før det nå kommer nyheter i forhold til FRONT/Euronav.. Det er helt meningsløst for Fredriksen / Front å sitte på disse posisjonene over tid uten at det skjer noe og jeg kan ikke tenke meg at Storeulv er en veldig tålmodig mann… Hvis det ikke blir sammenslåing eller alt er solgt før jul så blir jeg overrasket.. Begge deler tror jeg blir positivt.. Et salg innebærer frigjøring av kapital som kanskje kan brukes til utbytte og en fusjon/ oppkjøp tror jeg blir innvanende for FRONT…
ibyx
22.09.2023 kl 11:39
5778
Algoene er skrudd på bear idag! Vi skal helt klart ha et mindre dykk nå! :-)
Dette holder jo ikke! :-)
Maran Dione (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) USG/UKC Shell Western Supply and Trading Limited Maran Tankers Management (TCE: RV USD 54K @ 43 days / Actual USD 54K @ 44 days)
Dette holder jo ikke! :-)
Maran Dione (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) USG/UKC Shell Western Supply and Trading Limited Maran Tankers Management (TCE: RV USD 54K @ 43 days / Actual USD 54K @ 44 days)
ibyx
22.09.2023 kl 12:16
5720
Ikke nødvendigvis noe oppkjøp på gang. Her hevdes det tvert om at stemningen mellom storaksjonærene er god.
11:15 (oversatt fra nederlandsk)
Fred blant Euronav-aksjonærene
Vi kommer tilbake til prisøkningen som har pågått hos Euronav i rundt ti dager
EURN
5,81 %
. En mulig forklaring er en melding som det maritime mediet TradeWinds publiserte 13. september.
Talsmann Brian Gallagher, som også sitter i eksekutivkomiteen, sa da at de to referanseaksjonærene – Saverys-familien (grenen til Marc Saverys) og John Fredriksen – er mer på linje og har mer til felles enn aksjonærene i de fleste selskaper. Han snakket om to 'veldig gode aksjonærer' og brukte begrepet fred.
I tillegg var det nylig positive rapporter fra tekniske analytikere og GuruFocus Research påpekte undervurderingen av aksjen. Investorsiden anslår virkelig verdi til $24,95 per aksje.
11:15 (oversatt fra nederlandsk)
Fred blant Euronav-aksjonærene
Vi kommer tilbake til prisøkningen som har pågått hos Euronav i rundt ti dager
EURN
5,81 %
. En mulig forklaring er en melding som det maritime mediet TradeWinds publiserte 13. september.
Talsmann Brian Gallagher, som også sitter i eksekutivkomiteen, sa da at de to referanseaksjonærene – Saverys-familien (grenen til Marc Saverys) og John Fredriksen – er mer på linje og har mer til felles enn aksjonærene i de fleste selskaper. Han snakket om to 'veldig gode aksjonærer' og brukte begrepet fred.
I tillegg var det nylig positive rapporter fra tekniske analytikere og GuruFocus Research påpekte undervurderingen av aksjen. Investorsiden anslår virkelig verdi til $24,95 per aksje.
ibyx
22.09.2023 kl 12:52
5792
Men her begynner ratenivået å forsvare dagens kurser igjen! :-)
Lita (2018 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) USG/China BP ExxonMobil (TCE: RV USD 40K @ 114 days / Actual USD 69K @ 78 days)
Lita (2018 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) USG/China BP ExxonMobil (TCE: RV USD 40K @ 114 days / Actual USD 69K @ 78 days)
NOELLE
22.09.2023 kl 13:24
5848
Saudi gasser på, dette er utrolig bull :
https://twitter.com/ed_fin/status/1705097645641920881
Ed Finley-Richardson
@ed_fin
Confirmed! Saudi exports en fuego (but “secretly”. The greedy bastards can’t pass up on high prices). 7.8MMbbl/d last week, up from 6.7MMbbl/d, the previous 5 week average.
https://twitter.com/ed_fin/status/1705097645641920881
Ed Finley-Richardson
@ed_fin
Confirmed! Saudi exports en fuego (but “secretly”. The greedy bastards can’t pass up on high prices). 7.8MMbbl/d last week, up from 6.7MMbbl/d, the previous 5 week average.
Redigert 22.09.2023 kl 13:27
Du må logge inn for å svare
102oktan
22.09.2023 kl 21:57
5619
Jeg tror supersyklusen har sparkets igang, ønsker alle en riktig god Shipping-helg !
(",)Aksjel
22.09.2023 kl 23:50
5551
Spesiell dag syntes jeg. Relativt rolig og tungt mesteparten av dagen i Oslo frem til USA åpnet, da ble det fyr i teltet en stund. Trodde en stund formasjonen «cup with a handle» hadde blitt til virkelighet når kursen var oppi 18,42 men muligens fredagssyndromet med gevinstsikring slo til utover kvelden. Rapport om sterke rater til 27k fra poten gir meg håp om kurs over 200,- neste uke, om ikke USA kneler da, ser jo litt skummelt ut teknisk der borte. Høsten er ofte nedgangstider, vil i så fall olje/ energi og shipping slippe lettere unna?? Ønsker alle en god helg.
Redigert 23.09.2023 kl 13:28
Du må logge inn for å svare
Flipper
23.09.2023 kl 14:24
5309
Turkey A Major Crude Oil Exporter and Major Oil Player in the Mediterranean
Turkey’s crude oil exports have been a major contributing factor in the country becoming a major player in the Mediterranean, despite the absence of its own reserves. In its latest weekly report, shipbroker Banchero Costa said that “2023 so far has been another positive period for crude oil trade, despite the high oil prices and risks of economic recession. In Jan-Aug 2023, global crude oil loadings went up +7.0% y-o-y to 1,440.7 mln tonnes, excluding all cabotage trade, according to vessels tracking data from Refinitiv. This was well above the 1,346.5 mln tonnes in Jan-Aug 2022 and the 1,240.3 mln t of Jan-Aug 2021, but also slightly above the 1,397.3 mln tonnes in the same period of 2019. Exports from the Arabian Gulf were up +0.4% y-o-y to 581.0 mln t in JanAug 2023, and accounted for 40.3% of global seaborne crude oil trade. Exports from Russia have also increased by +4.7% y-o-y to 154.8 mln tonnes, or 10.7% of global trade. Shipments from the USA surged by +19.9% y-o-y to 126.4 mln tonnes. From West Africa, exports increased by +0.5% y-o-y to 115.5 mln t. In terms of demand, seaborne imports into China increased by +23.0% y-o-y to 341.0 mln t in JanAug 2023, 23.6% of global trade”.
Mer på link med grafer etc.
https://www.hellenicshippingnews.com/turkey-a-major-crude-oil-exporter-and-major-oil-player-in-the-mediterranean/
Turkey’s crude oil exports have been a major contributing factor in the country becoming a major player in the Mediterranean, despite the absence of its own reserves. In its latest weekly report, shipbroker Banchero Costa said that “2023 so far has been another positive period for crude oil trade, despite the high oil prices and risks of economic recession. In Jan-Aug 2023, global crude oil loadings went up +7.0% y-o-y to 1,440.7 mln tonnes, excluding all cabotage trade, according to vessels tracking data from Refinitiv. This was well above the 1,346.5 mln tonnes in Jan-Aug 2022 and the 1,240.3 mln t of Jan-Aug 2021, but also slightly above the 1,397.3 mln tonnes in the same period of 2019. Exports from the Arabian Gulf were up +0.4% y-o-y to 581.0 mln t in JanAug 2023, and accounted for 40.3% of global seaborne crude oil trade. Exports from Russia have also increased by +4.7% y-o-y to 154.8 mln tonnes, or 10.7% of global trade. Shipments from the USA surged by +19.9% y-o-y to 126.4 mln tonnes. From West Africa, exports increased by +0.5% y-o-y to 115.5 mln t. In terms of demand, seaborne imports into China increased by +23.0% y-o-y to 341.0 mln t in JanAug 2023, 23.6% of global trade”.
Mer på link med grafer etc.
https://www.hellenicshippingnews.com/turkey-a-major-crude-oil-exporter-and-major-oil-player-in-the-mediterranean/
ibyx
25.09.2023 kl 15:56
4595
Trykket oppover er der...
Tanker FFAs:
- VLCC +1%
- Suezmax +2%
- Aframax +1%
- LR1 +1%
- MR TC2 -2%
- MR TC6 -2-5%
- MR TC12 +2-6%
https://twitter.com/christankerfund/status/1706270460609282502
Tanker FFAs:
- VLCC +1%
- Suezmax +2%
- Aframax +1%
- LR1 +1%
- MR TC2 -2%
- MR TC6 -2-5%
- MR TC12 +2-6%
https://twitter.com/christankerfund/status/1706270460609282502
102oktan
25.09.2023 kl 18:11
4455
Definitivt. OSE lite sur idag men på NYSE er tankers grønne i alle fall. Tja, klarer FRO 200 denne uke?
ibyx
25.09.2023 kl 19:07
4388
Håper den ikke går for mye ennå! Kunne vært greit med en "oppstrammende og kursdempende innskjerping" fra Saudi! :-)
ibyx
25.09.2023 kl 19:54
4341
163? Hvis det var opp til Potin, ehh Poten alene... så kunne det vært realistisk..
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/SEPT%202023/September%2025%202023.pdf
Men jeg er litt glad i ni-tall. 189 er kanskje ikke en no-brainer, vi får se.
179? :-)
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/SEPT%202023/September%2025%202023.pdf
Men jeg er litt glad i ni-tall. 189 er kanskje ikke en no-brainer, vi får se.
179? :-)
Taycon
25.09.2023 kl 21:24
4214
Feil tråd. Beklager
Redigert 25.09.2023 kl 21:30
Du må logge inn for å svare
ibyx
25.09.2023 kl 21:53
4191
102oktan skrev 198,4 nå på Nyse :-)
Ser det. Liker det ikke.
Kan bli dumpet på slutten da? :-)
Kan bli dumpet på slutten da? :-)
Rui
25.09.2023 kl 22:15
4146
Ingen dumping på slutten. Endte på Nyse 197,85,-NOK. Bra dag, lover godt for morgendagen.
Hornelen
25.09.2023 kl 23:05
4039
Kan se ut til at utenlandske proffer/fond nå har begynt å se at denne aksjen vil gi betydelige kvartalsvise utbytter i mange år. Forventer derfor kursen 50% opp innen rimelig tid. Er også inne i Hafnia og forventer det samme her. Hafnia er imidlertid mer kompleks og industriell enn Fro og overraskelser kan da lett ødelegge kursbildet.