Positive og negative drivere for shipping.

(",)Aksjel
FRO 10.06.2023 kl 16:59 119983

Jeg er totalt sett positiv til shipping markedet og har aksjer i ulike selskaper, mest innen olje og produkt, men også noe bulk og bilfrakt.
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.

Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?

Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel

Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner


Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s


Redigert 11.06.2023 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
Hellboy
02.10.2023 kl 09:14 6315

For de som har aksjer i Norge via VPS er det utbetalingsdato i morgen
Frontman
02.10.2023 kl 09:16 6344

Greit å få 51 120 kr inn på konto mens aksjen fortsetter å stige.
ibyx
02.10.2023 kl 09:22 6316

Den blir gjerne litt billigere også imorgen? Det ville jo passe godt! :-)
Hellboy
02.10.2023 kl 09:29 6283

Har vekslingskursen blitt klar?

Var inne på VPS i dag tidlig, men da var ikke beløp i NOK klar ennå.

Hvor fant du den evt?

Men ja, greit å få inn noen kroner i morgen. Alltid greit med utbytter :D
Hellboy
02.10.2023 kl 09:29 6277

Hvorfor det? Ex-dato er jo tilbakelagt for lenge siden.
habbiten
02.10.2023 kl 09:39 6251

Forventer ikke å få de før i morgen ref selskapets melding.
Hellboy
02.10.2023 kl 11:12 6052

Takk, får jo se når det blir offisielt, men det skal bety kurs på 10,675. Ikke så gærent ;)
102oktan
02.10.2023 kl 13:46 5887

" I råolje så er USA fremdeles nettoimportør, men når man justerer for rørledningimporten fra Canada ser man at USA ble sjøgående nettoeksportør høsten 2019, like før corona kom. Corona forrykket selvsagt alt, men nå er igjen nettoeksporten av råolje fra USA stigende og det bør ikke ta veldig lang tid før vi ser dette slå ut i rekordrater også for stortank og vi mener tankshipping ikke har vært så spennende som nå siden 1970-tallet."
Mollen
02.10.2023 kl 13:58 5853

Takker ! :) Spennende lesing.. Det er dette vi venter på..
Hellboy
02.10.2023 kl 14:11 5836

Ikke at det er uventet, akkurat.

Noen av oss har jo posisjonert oss godt i OET og senere i FRO (og litt Hafnia) i lang tid :D
Flipper
02.10.2023 kl 16:34 5651

GlobalT

Ser stor omsetning når kursen gjør et kot byks opp. Kan du lese noe av dette ut ifra dine kunnskaper om Charts reading, eller grunn. Kan ikke selv se at dette, over 200 er short cover ?
Redigert 02.10.2023 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
Flipper
02.10.2023 kl 16:43 5652

Etter min mening er det skrullete å sammenligne LPG med LNG !
ibyx
02.10.2023 kl 19:31 5443

Litt sikringsrally på NYSE? På bra volum også! Ca 196NOK. Dollaren bufrer litt.
Lover godt for morgendagen med utbytte på plass? :-)

Edit.
Ved ettertanke lukter det ikke gjerne litt "189"? 🤔
Redigert 02.10.2023 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
102oktan
02.10.2023 kl 23:41 5090

Bra start på Q4 is the new Q3. Tank har blitt alt for dyr. Det er rom for en korreksjon! Ratene ned! FRO Euronav usikkert! Alt for mye optimism og alt for høye kursmål.
ibyx
03.10.2023 kl 09:25 4706

Holder seg bra!
Bedre tilbud på Investtechanbefalte OET så langt! :-)
ibyx
03.10.2023 kl 11:29 4512

Ble bunnen tatt ut allerede i starten? NYSE matchkursen ble såpass sterk som ca 195 pga sterk dollar. FRO ned hele 4,42% igår.
Fallende spotpris er gjerne svakt positivt dersom det ikke tolkes som "demand destruction" og "tøm&røm"? :-)
Redigert 03.10.2023 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
GlobalT
03.10.2023 kl 13:03 4426

Det er nok en trigger og det kommer inn tradere når den ser ut til å bryte opp. Vil jo fort gå noen prosenter da når den først gjør det.
ibyx
03.10.2023 kl 15:45 4252

Hjelper godt med 2% bufferoopgang på USD fra igår!
Spennende å se hvor mye "Q3" som skal prises inn i Q4?
Får satse på at siste del av september er målestokken! :-)
Også litt spennende å se hvordan OET prises uten dobbeltnotering med dollareffekt!
ibyx
03.10.2023 kl 15:48 4364

Blandet. Ikke så bra for VLCC.

Tanker FFAs:
- VLCC -2-3%
- Suezmax +3%
- Aframax +3-5%
- LR1 +1%
- MR TC2 Flat
- MR TC6 Oct +9%, Dec +1%
- MR TC14 -2%
https://twitter.com/christankerfund/status/1709180976071680279
ibyx
03.10.2023 kl 15:53 4363

Euronav fortsetter å skli. I hvor stor grad / hvor lenge vil den være et søkke også for FRO? Har jo tross alt store eierandeler der som faller med aksjen?
13% ned siste 5 dager.
ibyx
03.10.2023 kl 16:06 4331

Hmm...

Eagle Vellore (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) USG/UKC BP Stasco [Experience only 1 prior Voyage] (TCE: RV USD 34K @ 43 days / Actual USD 34K @ 42 days)
ibyx
03.10.2023 kl 17:33 4187

Så var det ned i koppen som så ofte på NYSE. Men blir det en fullendt cup-cake til slutt eller ryker bunnen idag? 🤔😅
Man får evt *hanke* inn restene imorgen ...
ibyx
03.10.2023 kl 19:09 4236

Spennede med FRO vs Euronav "symbiosen" igjen!
EURN dundrer videre sørover. Mange mener kanskje at jo lenger syd dess bedre fro FRO? Men er det så enkelt?

Ellers er loggene ikke så fine idag.
https://app.tankersinternational.com Huff. Her var det mye rødt.
Og den daglige Poten? Ja den har vi vent oss til å nærmest overse...
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/OCT%202023/October%203%2c%202023.pdf
ibyx
03.10.2023 kl 20:38 4117

Var et solid volumkjøp litt etter kl 18 ikveld. Virker nesten som store aktører nå nærmest holder aksjen oppe? Er den ironisk nok blitt litt "too big to fail" der vi er nå?
For Euronav hvor FRO et al. eier nesten 30% faller videre ned over 3%.
Men men. Dette er vel også shipping? Rater er ikke alt her i verden? 🤔😅
DOW -1,7%

Limer inn denne for snarlig referanseoppdatering:
Current Short Volume7,210,000 shares
Previous Short Volume3,980,000 shares
Change Vs. Previous Month+81.16%
Dollar Volume Sold Short$117.78 million
Short Interest Ratio / Days to Cover3.1
Last Record DateSeptember 15, 2023
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Redigert 03.10.2023 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
ibyx
04.10.2023 kl 09:43 3782

Hmm. Faller tilbake. Ikke så surt på OSE idag da. Men hva kan neste støtte være?
102oktan
04.10.2023 kl 10:13 3719

189 ?
ibyx
04.10.2023 kl 10:19 3727

Du tok det gjerne ut munnen på meg der ja! 😅
176 sier KI-TA. Men de holder seg også med kjøp fordi det er nærmere til motstand på 197...
Så da vet vi det! :-)
Nexa
04.10.2023 kl 12:51 3706

Elendige spotrater, se under. Da, må jeg spørre, gitt den høye kursen til FRO, er dette riktig?

TANK: 7 VLCC-SLUTNINGER TIRSDAG, RATE AG/SØR-KOREA -11,5%
Oslo (Infront TDN Direkt): Det ble rapportert om 7 VLCC-slutninger tirsdag, ifølge en slutningsliste fra Fearnleys.
Fraktraten fra Midtøsten til Sør-Korea lå forgående handelsdag på 43,75 worldscalepoeng, ned 11,5 prosent fra forrige oppdatering.
==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 24,61 -11.882
270 AG/Sør-Korea 43,75 13.199
260 V-Afr/Kina 46,15 17.513
==============================================================
Jonsson
04.10.2023 kl 14:18 3496

Takk for den detaljerte oversikten over potensielle drivere for fraktmarkedet i løpet av de neste årene. Din analyse er omfattende og gir et balansert syn på både positive og negative faktorer som kan påvirke bransjen.

Når det gjelder den sterkeste driveren, tror jeg miljøhensynet og satsingen på renere og mer effektive skip vil spille en vesentlig rolle i årene som kommer. Ettersom det globale fokuset skifter mot bærekraft, vil shippingindustrien utvilsomt møte press for å tilpasse seg.

Igjen, takk for at du deler din innsikt og videolenken. Det er alltid en fordel å ha godt undersøkte perspektiver i slike diskusjoner. Vil gjerne høre flere tanker fra andre på dette forumet.
ibyx
04.10.2023 kl 15:16 3405

Ikke så mye å varme seg på idag heller? Litt rart at Hafnia får såpass pryl? Burde kanskje rokkeres litt?
Tanker FFAs:
- VLCC -1-3%
- Suezmax -1%
- Aframax +2%
- LR1 +4%
- MR TC2/TC6 +1%
- MR TC14 +6%

https://twitter.com/christankerfund/status/1709540879986458981

Litt spent på NYSE! Eller forresten. Det blir opp ned opp ned som vanlig!
Men kanskje kommer det et kraftkjøp eller to idag også?
Melodien har jo vært: dette er bare begynnelsen ganske lenge nå. Mange store har gått for det. Dette er hinsides småaksjonærers kontroll. Man bryr seg ikke engang om å tyne dem så stor er innsatsen blitt? 🤔😅
102oktan
04.10.2023 kl 16:17 3301

Bra med litt nedgang, investerte utbyttepengene i nye FRO-aksjer. 189,04 Ibyx ! Tiden får vise om det var lurt ?
Redigert 04.10.2023 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
ibyx
04.10.2023 kl 16:46 3229

Solgte mine siste litt over 195. Avventer litt.
Kjøpte litt Hafnia idag. Noe helt på bunn. Så får man se om det var lurt.
Den har nå korrigert nesten 10% fra siste nylige topp og clean ser da ikke så ille ut fortsatt?
FRO er vel ca 6% ned fra 201,3?
Vært helt nede i 17,02USD (187,63) allerede. Men NYSE skal nå alltid overdrive! :-)

Olja småkrakker jo litt nå, men det i seg selv er ikke nødvendigvis "demand destruction" og mindre frakt? Er sikkert "oljespekkerne" som rir igjen! 😅
Tenker derfor dette kan være litt pesudomakrosmitte. NYSE vaker rundt null nå...
Mollen
05.10.2023 kl 09:05 2825

Jeg lurer litt på det samme… Hva skjer med fraktvolumene dersom oljeprisen krakker ? Møtes dette med nye innstramminger i produksjonen fra OPEC er det vel åpenbart at fraktvolumet går ned, men er dette nødvendigvis scenarioet ? OPEC og især SA er jo avhengig av inntekter og kontantstrømmer også… Hva om SA bare slipper opp og lar prisen finne seg seg selv ? Isåfall vil det være ekstremt bull for tank tenker jeg…Og punkterer prisen helt er det vel ikke usannsynlig at vi er tilbake til å lagre olje på tankskip…
NOELLE
05.10.2023 kl 09:19 2818

Ser ikke bra ut for tank nå desverre nei
Mollen
05.10.2023 kl 09:30 2761

Slik jeg ser det - ref. ovenfor - så er utfallet for tank helt avhengig av hvilket scenario vi havner i…. Men her er risiko ja…

Uansett… mye av handelen med olje er ikke-fysisk og her er enormt mye psykologi…Vi vet ikke enda om det er den fundamentale etterspørselen etter olje som senker prosen eller om det er spekulasjonsdrevet. Jeg tror vi må se oljeprisen stabilisere seg på et lavere nivå over tid før OPEC gjør ytterligere kutt..
Redigert 05.10.2023 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
ibyx
05.10.2023 kl 09:36 2746

Avventer og setter target på 179...
Clean ser bedre ut, men dette smitter fort..
NOELLE
05.10.2023 kl 09:48 2705

Leste dere Pareto rapporten..? I så fall lurt. Clean kan bli bedre. men virker som blir lavere rater en estimert en periode inn i Q1. Spådommer ja hvem vet hvor lenge SA / russia opprettholder kuttet. Kan bli lengre også??
ibyx
05.10.2023 kl 09:51 2687

Å jeg vet ikke.. bla bla..
Is Frontline Ltd-Bermuda stock A Buy?
Several short-term signals, along with a general good trend, are positive and we conclude that the current level may hold a buying opportunity as there is a fair chance for Frontline Ltd-Bermuda stock to perform well in the short-term.

Men de tilhørende støtte og motstandsnivåer kan ha noe for seg?
Ca 176 kroner vs ca 191.