Positive og negative drivere for shipping.

(",)Aksjel
FRO 10.06.2023 kl 16:59 117406

Jeg er totalt sett positiv til shipping markedet og har aksjer i ulike selskaper, mest innen olje og produkt, men også noe bulk og bilfrakt.
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.

Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?

Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel

Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner


Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s


Redigert 11.06.2023 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
ibyx
06.10.2023 kl 11:05 5995

Euronav handles forøvrig litt over sluttkurs på NYSE i Belgia nå.
Betydningen av dette er kanskje helst om markedet har tillitt til prosessen. Og det har de åpenbart fortsatt idag.
OSE er slik sett mer offensiv på gevinstsikring og bearspekk?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/eurn
102oktan
06.10.2023 kl 11:11 5973

Klarer vi å se rødt idag :-) Hvis ja går jeg kanskje ombord igjen. Ratene kraftig ned igjen.
ibyx
06.10.2023 kl 11:20 5927

OSE spekulerer stadig høyere på at NYSE volumoppgang igår skal punktere kraftig...
Passe på ballene i lufta nå! 😅
3% under nå.

Euronav matchkurs er 16,39EUR. Nå 16.44EUR på bra volum. Er belgieren mer godtroende enn smarte oladunk?
VOLUME: 164.73K
65 DAY AVG: 281.33K
59% VS AVG

Er det Paretos "raterasling" som stimulerer gevinstsikringen på OSE idag? (Kfr pareto via 102oktan lenger oppe her) 😅

Tilbudsprisen til Euronav er forøvrig som meldt 18,43USD. Ca 17,5 EUR altså.
Redigert 06.10.2023 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
ibyx
06.10.2023 kl 12:17 5817

Hvordan er egentlig korrelasjonen mellom clean og crude?
Man trenger crude for å produsere clean. Såpass er klart.
Merker meg bare at Hafnia stiger pent igjen etter å ha testet en bunn onsdag på 63 kroner. Den stiger slik sett faktisk *mer* enn FRO siden da!
Et aldri så lite tankekors? 🤔
102oktan
06.10.2023 kl 12:21 5863

Er vel bare å laste opp med Euronav-aksjer hvis man tror på dealen?
ibyx
06.10.2023 kl 12:28 5827

Er vel nettopp det som skjer?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/eurn
https://www.marketwatch.com/investing/stock/eurn?countrycode=be
Virker som Belgia velger å følge NYSE. Den har dermed lagt seg ganske stabilt ca 1EUR under avtalt pris på FRO sine aksjer dersom dette går igjennom. Hva de resterende vil gå for er noe mer uklart kanskje? Selskapet er jo planlagt å tas av børs. De som handler nå og blir sittende vil altså bli tvangssolgt. Virker ikke som det skremmer?
FRO-aksjonærene er derimot mer skvetne! De har tydeligvis langt verre utsikter... 🐑😅
Redigert 06.10.2023 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
ibyx
06.10.2023 kl 12:57 5745

Sannsynlig fun fact:
Ingen hadde klødd seg dype hull i hodet dersom denne meldingen ikke hadde kommet og kursen likevel var som nå!
Da hadde det bare vært helt vanlige markedsbevegelser som alle "proffe" selvsagt forholder seg nøkternt til... Markedet priser inn forventet rateopggang og ser selvsagt igjennom at det kan ta noen uker lengre tid... "Markedet priser alltid inn forventninger" 😅

Som en teoretisk peer sammenligning uten mulig Euronav-deal.
FRO handles fortsatt ca 4% under HOY
OET til sammenligning ca 6%
Korrigert for utbytte har da gjerne OET falt mindre i og med høyere utbytter.
OET har heller ikke "buffer" cleanfrakt. FRO har LR2. (kfr Hafnia oppgang)

Markedet priser altså denne avtalen foreløpig svært lavt.
Redigert 06.10.2023 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
102oktan
06.10.2023 kl 13:27 5727

Ja, det nye FRO skal jo være 40% strørre. Men prises fortsatt som gamle FRO. Da må jo den gamle FRO vært alt for dyr?
102oktan
06.10.2023 kl 13:28 5725

Snart i rødt
ibyx
06.10.2023 kl 13:40 5699

Var kanskje ikke du som sa det. Men det har jo ikke skjedd ennå...
Er en del som vil vente å se nå virker det som. Joda, blir Spennede å se om tøffingene på andre siden av dammen evner å se potensialet fortsatt idag?
Det sies at det er flere småaksjonærer på OSE. Hvem kjøpte da det enorme volumet på NYSE igår?
For nå er nyheten nesten helt priset ut på OSE!
Venter på shortoppdateringer!
Tøffing vs tøffing... 😅
ibyx
06.10.2023 kl 13:53 5707

102oktan skrev Snart i rødt
Rødt! Nå har du muligheten! :-)
ibyx
06.10.2023 kl 14:12 5643

Stuntrabatt på 193,50. Tror ikke du bør satse på billigere inngang nå! 😅
Nesten 6% under NYSE igår. Må ikke bli for grådig nå!
Redigert 06.10.2023 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
ibyx
06.10.2023 kl 14:22 5607

Joda. Vi skjønner at større aktører spiller på både OSE og NYSE og utnytter de fordeler det måtte gi...
Men det var neppe småaksjonærer som løftet NYSE igår. Dette er nok utslag av longposisjoner vs shortopportunisme.
Uttrykt fx slik:
Storaksjonær: Cambridge Investment Research Advisors Inc. Buys Shares of 237,638 Frontline plc (NYSE:FRO) Zolmax •
Småaksjonær: Sold all my $FRO today, locking in some 25% return. Want to see how Fredriksen solves the settlement of the EURN boats before I consider re-entering.

EuroNAVerne i Belgia har ikke mistet gangsynet!
Ligger fortsatt tett på NYSE fra gårsdagen.
Hvis du tenker å kjøpe FRO billig er tiden nok nå.
Redigert 06.10.2023 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
ibyx
06.10.2023 kl 14:27 5634

Mye er mulig når storgutta rocker båten til Freddy! 😅
EuroNAVhevn?
Glem ikke å ta plass nå da! Bunnen treffer du aldri! :-)

Vi kan vel si det r en klassisk Buy the rumor sell the news dette.
De har bare ikke tatt det inn over seg i Belgia liksom. Tungnemme? Eller bare ikke så lettskremte? Og det gjenstår å se hva NYSE vil gjøre....
Redigert 06.10.2023 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
102oktan
06.10.2023 kl 14:34 5610

Frister litt nå
ibyx
06.10.2023 kl 14:38 5628

Skjønner det. vanskelig å se for seg at NYSE skal åpne 7% ned på samme avtale som indikerer at den andre parten skal åpne 0,7% ned i premarket? Eller?
Det hadde vært skikkelig storeslem mot Storeulv?
Nei forresten. Han bryr seg neppe om dette! 😅
Redigert 06.10.2023 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
ibyx
06.10.2023 kl 14:46 5609

Tenker det går mot slutten for 102oktan baissingen snart? :-)
Selv solgte jeg en del på åpningen. Men kjøpte meg jo for tidlig inn igjen ser jeg nå! 😅
Aldri undervurder mulighetene de store opportunistene skaper!
Som Fredriksen i FRO nå fx... 😅

Toget har slett ikke gått!
EURN premarket -0,12%
FRO -5,67%
Redigert 06.10.2023 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
ibyx
06.10.2023 kl 15:03 5635

Pareto nedjusterte jo kursmålet i FRO (og OET) igår like i forkant av EURN/FRO nyheten. Vi får tro de ikke hadde kjennskap til dette som påvirket den uttalelsen.

"Pareto Securities nedjusterer sitt kursmål på Frontline til 21 dollar pr aksje fra tidligere 23,5 dollar og gjentar kjøpsanbefaling." osv

Men, vil nyheten påvirke noen av kriteriene de legger til grunn for sitt syn slik at analysen og kursmålet allerede er gått ut på dato?
Backline
06.10.2023 kl 15:19 5685

Jeg gjorde det samme. Reduserte med nesten 60 %, men kjøpte tilbake brorparten av reduksjonen til litt lavere kurs. Hadde jeg hatt litt mer ro, kunne jeg fått en bedre snittkurs. Nå venter jeg litt til å se videre utvikling. Nå trenger vi nok en rapport om bedring i VLCC-ratene, men det kan ta litt tid. Blir det ny bratt utforbakke før det snur?
ibyx
06.10.2023 kl 15:28 5762

Spennende å se hvor synkronisert fallet på OSE er med NYSE nå!
Er de klar for en dollar i klipp?
ibyx
06.10.2023 kl 15:32 5839

De kjøpte den! Er det noen sak! 😅
Men Euronav stiger!
Kan tenkes de oppnår bedre rater? 😅
Redigert 06.10.2023 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
ibyx
06.10.2023 kl 19:04 5754

Ahh! Deilig glass rødvin. Fårikål!
Nuvel.

Mangler åpenbart noen kniver i skuffen...
Her bør man nok også ha en konto på NYSE slik at man kan ta gevinst på dagtoppene der. Vi skjønner jo nå at den skal dumpes igjen på slutten slik at "man" får kjøpt tilbake på OSE på mandag? Er det litt sånn, hva skal vi kalle det, "JPM-modus"?
Så kan man evt hausse på US twitter og baisse her hvis man har tid og lyst?
Men et slikt opplegg går jo på skinner uten skravling fra håpløse småaksjonærer som ibyx!
Dette ordner nok Erna opp i etterhvert! En sann småaksjonærvenn, er hun ikke? Mener hun synes folk flest brukte børsen for lite i en uttalelse for noen år tilbake? Nåja. Det var gjerne en liten og kanskje *til og med* smule ufin digresjon? Dog med et snev av relevans! 😅

PS. Hvordan gikk det idag 102oktan? Ble fristelsen stor nok? :-)
PS2: Ved ettertanke. Nedsalg på slutten idag på NYSE behøves ikke lenger. Ingen behov for fikenblad. Rått spill er rått spill… 7% ned på OSE er *helt OK* på mandag igjen uansett. Jeg eksperimenterer med å handle shippingaksjer etter fishpool...
PS3: Ser at kursen har hentet seg inn nesten en dollar (17.49-18.47). Men ibyx lar seg ikke lure!
God vin det der.. :-)
God helg! 😅
Flipper
06.10.2023 kl 19:05 6036

La merke til at John brukte JP Morgan når kjøpe aksjer i EURN..
Nexa
06.10.2023 kl 20:40 6077

Spotratene er etter min mening unaturlig lave sett størrelsen på flåten og fraktbehovet. Rederne ha forsøkt mange ganger og sammarbeide som et 'konsortium' men egoisme er for stor til at det noengang har fungert. Små redere bruker riktignok en pool som skaffef dem kontraheringer. Det er bare et selskap av signifikant størrelse som har disse avtalene med redere. Det jeg lurer på er om kontraherende har begynt å sammarbeide???
102oktan
06.10.2023 kl 21:22 6093

Enda en fin shippingdag! Var jo nesten sjokkerende å se hvordan FRO behandlades på OSE idag. Dumpade allt ved 200 og tenkte kjøpe meg inn igjen når vi ser rødt men tenkte sen at hvis vi kan 192 så kan vi sikkert 190 også. Sitter på gjerdet og løser kanskje en billett neste uke etter ytterligere dårlige ratenenyheter -:) Good helg til alle!
ibyx
06.10.2023 kl 22:03 6060

🤣🤣🤣
ibyx
06.10.2023 kl 22:17 6035

"herregud olja!"
199,26NOK på NYSE...
"JPM" leker med "oss".. 😅
Flipper
07.10.2023 kl 07:45 5740

Hva mener du med ''Det jeg lurer på er om kontraherende har begynt å sammarbeide??? ''++

Nykonttrdea skip og kommer vel for levering 2025 / 2026.

Små redere bruker riktignok en pool som skaffef dem kontraheringer. Det er bare et selskap av signifikant størrelse ...
Det erhva van Hoote sa, det er de små, uten samme oversikt over markedet som ødelegger.

FRO blir nå en Gigant ( håper vi ) og da blir det andre boller for de små å få oversikt.
Redigert 07.10.2023 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
102oktan
07.10.2023 kl 14:09 5385

Ny Kinamelding...lavere siste importkvote for Teapot Refineries. Den 28 september snakket man fortsatt om 10,45 millioner mt crude for mindre private oljeraffinerier, kvoten har nå sunkit til 9,54 millioner mt
https://x.com/ed_fin/status/1710580373367701794?s=20
https://x.com/ed_fin/status/1710577666888257858?s=20

Dette må jo være Bearish ?
(",)Aksjel
07.10.2023 kl 14:39 6153

Er ikke oktober den store revisjonstans måneden? At det er forventet med mindre frakt til og fra?
Tenk som JF, vær tolmodig og vær langsiktig. Tenk på den enorme gearingen FRO kan levere med dobbel VLCC flåte.

Edit:
Pareto: $FRO “Frontline is raising the stakes (and risk) sharply here – and will completely dwarf all publicly listed tanker competition. With Euronav gone from the stock exchanges, liquidity in the FRO share will gain further pace – and pave the way for further NAV premiums (currently trading ~1.25x). While the deal in itself is NAV-neutral, higher leverage means more upside to rising asset values – and more earnings power without additional shares means higher dividends into an expected firm 2024/25.”
Redigert 07.10.2023 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
ibyx
07.10.2023 kl 19:53 5901

Bearish? Vikrer ikke som det er en udiskutabel konklusjon blant twitreeliten?
https://twitter.com/ed_fin/status/1710660626459074976
Forøvrig ventes en økning i totalimporten vs rekordåret 2022.
https://twitter.com/ed_fin/status/1710668831675322461/photo/1

Hva som blir fasit vet man jo ikke helt ennå. Det som er sikkert er at det vil bli spekulert i dette...
Forventningene om underkapasitet på skip er jo ikke bare haussing. Vi ser vel tegn på at lange og gode kontrakter sluttes med dette i vente?
Også en del vi ikke ser av slike antagelig?
Å se seg blind på spot fra dag til dag duger nok dårlig.
Det er ingen meldte short på OSE i hverken Hafnia, OET eller FRO. Det er også en indikator!
På NYSE er den noe opp fra August til september. Treg oppdatering.
Men hvem vet, kanskje får vi en repetisjon av fjoråret med kraftig økende short inn mot nyttår?
Og så en fullstendig kollaps like etter igjen? Noen brant seg heftig.
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
https://shortnordic.com/history_company.php?player=X&selskapsnavn=Frontline&land=norway

Men kanskje klarer vi 189 neste uke? 😉

Noen som vet om det har vært endringer blant storeierne i det siste? Omsetningen de siste dagene kan gjerne indikere det?
Shareholders
Name Equities % Valuation
John Fredriksen
79,145,703 35.55 % 1 395 M $
Folketrygdfondet
9,409,631 4.227 % 166 M $
DNB Asset Management AS
5,630,008 2.529 % 99 M $
Two Sigma Advisers LP
3,928,900 1.765 % 69 M $
Two Sigma Investments LP
3,450,217 1.550 % 61 M $
Renaissance Technologies LLC
2,825,193 1.269 % 50 M $
Millennium Management LLC
2,134,571 0.9588 % 38 M $
Barclays Capital Securities Ltd.
1,994,907 0.8961 % 35 M $
Melqart Asset Management (UK) Ltd.
1,474,139 0.6622 % 26 M $
Citigroup Global Markets, Inc. (Investment Management)
1,430,514 0.6426 % 25 M $
Platinum365
08.10.2023 kl 00:45 5607

Alle som er inne vet fasiten. Pluss og minus på antall skip som skal skrapes/kjøres svart. Så det er ikke noe problem. Bare å kjøpe. Blir x4 fra nå.
ibyx
08.10.2023 kl 14:20 5191

Spør som Andy her:
$FRO also benefits from higher product tanker rates correct?
https://twitter.com/ed_fin/status/1710922179980783746

Samtidig lurer jeg stadig på hvor mange av det FRO lister som LR2/Aframax det er som frakter produkt? Slik det framstår ville man kunne tolke det som alle, gitt at betegnelsen LR2 henges på Aframax(størrelsen)?
https://www.frontlineplc.cy/fleetlist/lr2/

En annen ting nå er i hvilken grad denne nye konflikten vil påvirke ymse fraktlandskap?
Redigert 08.10.2023 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
desirata
08.10.2023 kl 15:46 5054

I prinsippet kan alle drives og veksle mellom clean og dirty, men det er hindrer.

Å gå fra clean til dirty er ingen problem, kun laste. Kreves ingen inspeksjon.

Derimot å gå fra crude til clean koster penger. Det må tank rengjøres i 4-5 dager og koster også ekstra fuel. Vanligvis må en ha en diesel last først, før en kan laste clean som jet fuel, gasoline, etc.

Disse 5 dagene trenger nødvendigvis ikke være offhire dersom det er lang ballasttid mellom havnene. Alt dette kalkuleres inn, slik at det ikke gjøres dette hver måned, men gjerne noen måneder om gangen.
Flipper
08.10.2023 kl 19:07 4798

Israel-Hamas war live: Israel declares ‘state of war’ as battles rage

Nå får vi se om dette er støttet av Iran og gitt våpen til Hamas, represalie mulighet for tilnærming Saudi og og Israel ?

Saudi Prince sa, til Hamas, stopp dette, men hjalp ikke. Ser vi for oss en krig mellom Saudi og Iran blir Hormouz strede
drepende for eksport av crude fra MEG og ratene vil gå sky high, dersom så skjer.

Link ti Al Zhasira:

https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2023/10/8/israel-palestine-escalation-live-israeli-forces-bombard-gaza

Etter å ha tenkt litt mer om dette ( mens jeg satt på skåla );

Hørte nettopp at USA har sendt hangarskip til området. Ikke at det vil hemme olje fra MEG, men markedet er stor faktor faktor.
tror ikke eksport av 500.000 barrels fra iraq gjennom Tyrkia blir hemmet, bortsett fra skip til skip, i.e. fra LR2 til VLCC får mindre
betydning. Flere LR2 vil heller bruke Suez, ll told, ergo mer bruk av VLCC's skip ønsker å gå gjennom Suez,

Glory export fra Basil, Venezuela crude U:S.G.and Glory tratrade, WAFRICA, longer tonmiles.

All of above assupstions/sencariou - Sorry alt. spelling.

Latsly the Repuplcians opposed to give more money to Ukraine, with Americans kiilled or kept hostages by Hamas
a totally differer opinion in U.S.. The very rich in Uniten WILL promise and give Billons of $$$$$$


Redigert 08.10.2023 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
Flipper
08.10.2023 kl 20:50 4618

Sant, koster mellom5 til $ til 6 + offhire, med mindre LR2 kan gjøre mesteparten til egnet havn; kan mye gjøres på vei dit. Dvs.
fra dirty til clean + a tittel more + off hire. Mesteparten har vel går i det atrektrative clean, formidabelt market til nå.

Easy to take crude nå ...

I shipping er det ALLTID overaraskelseler ingen har tenkt på .....
Redigert 08.10.2023 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
102oktan
08.10.2023 kl 21:47 4465

Ser ut til å bli en spennende børsdag i morgon. Visse snakker om en bredere sikrings-selloff, andre mener børsfallet i Mid-østen ikke kommer til å spre seg. De fleste tipper olja og dollar opp i morgon. Får se hva Iran gjør? JPM har jo allerede føre Israel-konflikten eskalerte tippet børsen ned med 20%. De er ikke alene. https://www.marketwatch.com/story/this-fund-manager-is-holding-60-cash-and-expecting-a-stock-market-crash-12ba5eea?mod=newsviewer_click_seemore
Starter fallet redan i morgon?
Eller får vi snart lengre seilaser og exploderende VLCC-rater? Hmm? Sitter med 100 % cash, sikkert ja men.... avventer lite
Hva tror dere om Hafnia? Russland exporterer diesel igjen, må ikke hentes fra Kina/Singapore? Bra eller dårlig?

Hinter SA at de skal forlenge produksjonkuttene?
https://www.cnbc.com/2023/10/08/saudi-minister-i-would-not-forfeit-the-precautionary-approach-to-oil-output.html
Redigert 08.10.2023 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Mr Jinx
09.10.2023 kl 01:24 4152

Olja på vei opp. Raten og vil jeg tro. Og om Iran er innblandet her, så vil det garantert påvirke alt som har med olje&gass. Rent geopolitisk er det skumle tider.