PGS analytiker mener PGS vill sprute cash i fremtiden

PHOinvestor
PGS 12.06.2023 kl 05:23 104183

Litt komisk å lese hegnar for tiden. Noen mener selskapet skal gå til helvete og noen mener det blir ett av de selskapene som kommer til å tjene mest på OB.
Se de siste trådene på hovedtråd, der står sannheten.
Kjøper mer denne uke
Redigert 16.06.2023 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
Platinum365
17.06.2023 kl 18:49 6210

Ja, da har du sikkert blokkert Hvalrossen, Tonyg, Kontur, Oppturen, Londonmannen osv. sitter igjen med Schizo-Ris du da? Blokkere!? Tullball
Platinum365
17.06.2023 kl 18:50 6247

Sorry Ris, men du er schizo …;)
mingus7777
17.06.2023 kl 19:48 6090

https://investornytt.no/det-handles-i-pgs/
Tidsspørsmål før vi skal ha tidlig nyttårsaften!
Regner med at alle har sekken full av PGS nå.
TonyB
17.06.2023 kl 20:02 6167

Hva tenker du på her, Platinum? (spør, siden du tar meg med i oppsummeringen din) 😊
Redigert 17.06.2023 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Platinum365
17.06.2023 kl 20:03 6166

Hvem andre kan du ha blokkert da? Deg selv? BMW? Vantage? QeC? Osv. makan

For meg, så er et forum veldig bra, vi har de som hausser, de som baisser, de som er nøytrale, tradere, osv. summen av dette her, er med å bidra til at du som investor får et større nyansert bilde på din egen investering. Men du kan jo bare blokke, ha skylapper på, gå glipp av muligheter osv osv. jeg blokkerer ingen. Det er under min verdighet. Vi er i et fritt land, og et forum slipper til alle. Det som er bra med fora er at alle slippe til. Se for deg debatten med stjernen i nrk, Solvang, ingen ville møte fordi de blokkerte. Hvem vinner? Den som taler. Den som taler når frem. Er ekstremt arrogant å blokkere. Er så hinsides all fornuft. Alle verdens problemer er basert på blokkering. Nok om det. Om PGS beviser at de lever tall som markedet vil ha, at de underbygger «supersyklusen» (som Shearwater forsøker å selge selskapet sitt på) er i emning, ja da blir det bra!

Inntil da, så avventer jeg. Selvom jeg er blokkert. Risikoen nå er høyere enn siden de fikk covidstøtte. Men Q2 kan rette opp. Dere ser kursen?

Den kan fort snu, jeg har kjøpt og solgt og kjøpt og solgt, ikke som Travis, men litt lengre perspektiv, igjen så har jeg visst at det er høy risiko forbundet med et «konkursbo», og gevinstsikret oppover. Og også gjort mine beregninger i forhold til rente på et evt lån med BBB- osv.

Gir de noen tall, og det er over mine egne forventninger, så kjører jeg inn igjen. Jeg har sagt mange ganger at de skuffer nesten hvert eneste Q, hvordan kan det da være en supersyklus i emning?

Vi får se.

P. S. Ka oss du driver en butikk syltet i gjeld, nettopp overlevd «Covid», kundene i pandemi har uteblitt, oppdragsmengden har vært nada, og nå er restriksjonene og covid over. I SWOT kaller vi dette Trusler. Trusler for at noen utenfor din egen kunnskap kan gå inn og eliminere hele geskjeften.

Det var det som skjedde med mange, men PGS (norsk), søkte på covidstøtte, fikk millioner av kroner og ble «flytende»( under havoverflaten, men med et rør ned i dypet med oksygen.

Var uke lystige saker under de presentasjonene, andre gjeldfrie, og fornyende selskaper, ikke mange av disse, overlevde.

Disse nå, på de trappene vi står, fremfor en supersyklus, hvor det var 60 skip, til nå 12-14 aktive skip, velger å benytte denne syklusen til å selge ved første øyeblikk. Hvorfor?

Gi meg et eneste godt argument på at de skal selge «tidlig» i syklusen.

Det er så mange andre bedre investeringer nå, som ikke er forbundet med «moral hazard» og alt det pisset. Hvorfor selges den ned? Første setning i dette avsnitt.

Gi oss bra tall, og vi skal inn. No problemas
Platinum365
17.06.2023 kl 20:18 6349

Jeg tenker på at du hausser som jernet, men på en mer sofistikert måte enn Hvalrossen. Enig?
mingus7777
17.06.2023 kl 20:22 6350

Jeg tenker TonyB er av de få man bør høre på her.
Han er ingen jugepave som visse andre.
Platinum365
17.06.2023 kl 20:33 6343

Selvsagt, jeg mener at haussere og baissere og midt i mellom bør bli hørt, og at blokkering er uhørt. Derfor min spissformulering

Tony er min psykolog, kaster ikke han under bussen, for min del, mellom meg og han, så har han taushetsplikt
TonyB
17.06.2023 kl 20:43 6364

Mente du snakket om blokkeringer, og jeg har absolutt ingen blokkert.

Nei, ikke enig. jeg definerer ikke at noe som en selv har tro på er haussing i ordets forstand. Haussing er etter mine begrep noe sånt som å kaste ut kursmål som f.eks «50 next summer», one-linere uten noen diskusjon bak. Samtidig betyr haussing egentlig kursstigning (å ha tro på kursstigning) og dermed litt «skyldig» likevel 😊

Om du for eksempel argumenterer med nedgang og begrunner det med hva de viktigste grunnlagene for hvorfor du konkluderer med hva du måtte konkludere med, så synes jeg det er diskusjon/meningsytring/argumentering basert på gjennomtenking. Jeg liker alle slike innspill selv om de måtte konkludere i annen retning enn min. En kan få verdifull sparring/testing på dine egne vurderinger. At du i en evt slik ytring ikke tar med deg alle verdens positive motargumenter synes jeg er logisk. Jeg tar ofte for gitt at de argumentene ofte er vektet inn selv om du ikke nødvendigvis nevner dem. Om en skal gardere seg mot alle verdens motargumenter, ville innleggene våre blitt lange som bøker.

Mulig at det er jeg som misoppfatter hva hauss/baiss egentlig er. Jeg er positiv til aksjen på lang horisont (basert på mange tidligere innlegg). Er det alene haussing? Jeg aksepterer også at i et slikt perspektiv vil kurs gå opp og ned. Mye er også styrt av andre faktorer enn selskapet alene (dynamikk, rotering/sentiment/makro) Det er uinteressant i mitt perspektiv å «forsvare daglig kursutvikling». Det er altfor mye variabler i spill.

Ps! Jeg setter pris på deg Platinum, og hva vi snakker om på kontoret blir mellom oss 😊
Redigert 17.06.2023 kl 20:56 Du må logge inn for å svare
Platinum365
17.06.2023 kl 20:57 6306

😍

Fantastisk, og takk for konfidensialiteten

Long, de som virkelig er long-long-loooooooong. Vil i min verden være haussere.

Enig?
TonyB
17.06.2023 kl 21:01 6295

Er enig at de kan være haussere i din verden, så får jeg bruke noen sekunder å konkludere hva de blir i min 🤪
mingus7777
17.06.2023 kl 21:22 6224

Nei, var mer generelt:)
Slettet bruker
17.06.2023 kl 21:59 6071

👍🏻🌞
Slettet bruker
17.06.2023 kl 22:11 6058

Supert, Rasmussengruppen har troa og etter min mening type stabil investor som er sunt å ha i Pgs 👍
Newbe75
17.06.2023 kl 22:17 6082

Folk må slappe av. Hva er det som har endret seg i det store bildet?
Jeg vet ikke om noe og jeg arbeider i industrien.
Behovet for å finne mer fremtidig olje er akkurat like stort som det var i April eller Desember for den saks skyld.
Markedet er bare sykt nervøst for tiden.
Uansett så skal ikke terminering av en eneste kontrakt gjøre at selskapet halveres i verdi.
Oljeprisene kommer nok opp ut over høsten og da kommer investorene tilbake.
Dette går bra.
Slettet bruker
17.06.2023 kl 22:47 6036

Bumper denne til etter grillinga :D
geo01
17.06.2023 kl 23:14 5970

Investeringen fra Cressida AS er et sterkt signal til markedet om at PGS er et selskap med potensiale. Når et selskap med innsikt i bransjen velger å investere en betydelig sum i PGS, vil det kunne smitte over i form av FOMO for andre investoerer, profesjonelle som amatører.

Redigert 18.06.2023 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
Rubin
18.06.2023 kl 00:39 5776

«Petroleum Geo-Services (PGS), er et norsk seismikkselskap som har opplevd en nedgang på 22,14% i verdi den siste måneden. Dette kan virke skremmende for noen investorer, ragnarok for andre, men det er viktig å se på det større bildet. Markedet er dynamisk og svingninger er en naturlig del av aksjemarkedet, spesielt i en volativ tid som nå. Det er også viktig å merke seg at PGS er et selskap med solid fotfeste i seismikkbransjen, og har en lang historie med å levere kvalitetstjenester til olje- og gassindustrien.

Nylig kom det frem at Cressida AS, et selskap 100% eid av Rasmussengruppen, kjøpte 2.000.000 aksjer i PGS. Dette er en betydelig investering som viser tillit til PGS sin fremtid. Rasmussengruppen er også eier av Shearwater, et annet selskap i seismikkbransjen. Dette kan tyde på at Rasmussengruppen ser synergier mellom de to selskapene, eller at de ser en sterk fremtid for seismikkbransjen generelt. Andre tanker går selvfølgelig mot å slå seg sammen eller tilsvarende. Uansett hva, positivt er det.

Det er flere grunner til å være optimistisk med tanke på PGS sin fremtid. For det første, olje- og gassindustrien er fortsatt en viktig del av verdens energimiks. Selv om det er en økende trend mot fornybar energi, vil olje og gass fortsatt være nødvendig i overskuelig fremtid. Dette betyr at det vil være etterspørsel etter seismikktjenester for å finne nye olje- og gassreserver. Selv om PGS nylig fikk kansellert en jobb, hvor det ventes kompensasjon , samt ny kontrakt rimelig hurtig. Da markedet er presset.

Investeringen fra Cressida AS er et sterkt signal til markedet om at PGS er et selskap med potensiale. Når et selskap med innsikt i bransjen velger å investere en betydelig sum i PGS, vil det kunne smitte over i form av FOMO for andre investoerer, profesjonelle som amatører.

Selvfølgelig er det ingen garanti for at PGS sin aksjekurs vil stige på kort sikt. Aksjemarkedet er påvirket av en rekke faktorer, inkludert økonomiske indikatorer, politiske hendelser og selskapsspesifikke nyheter. Men med den nylige investeringen fra Cressida AS, og PGS sin sterke posisjon i seismikkbransjen, er det grunn til å være optimistisk.

I det korte bildet kan vi forvente at PGS sin aksjekurs vil reagere positivt på denne nyheten. Dog vi har tidligere sett at positive nyheter , setter større press på kursen før det går opp igjen. Så selv om PGS har hatt en tøff måned på børsen, er det mange grunner til å være optimistisk for selskapets fremtid. Med solid teknologi, en viktig rolle i olje- og gassindustrien, og sterk støtte fra en bransjeinsider, er det gode grunner til å tro at PGS kan komme sterkere tilbake.»
Redigert 18.06.2023 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.06.2023 kl 02:36 5691

Tull og tøys - jeg sa det var avtalt blokksalg og kun en observasjon.

Viktig at vi småsparere står sammen mot shorterne - det er de som sitter på andre siden av bordet og ikke andre småsparere og da er det desto viktigere at vi deler fakta og ikke kommer med udokumentert skremselspropaganda for shorterne har sin egen agenda og bryr seg nada om hva som blir skrevet her. De selger og dekker inn her nede om hverandre livredde for når den andre starter inndekkingen og da må vi hjelpe hverandre noe alle er tjent med og ikke hjelpe shorterne med å få småsparere til å selge - det er vi ikke tjent med.

Fortsatt god helg!
rischioso
18.06.2023 kl 02:46 5737

Takk for den - den varmet og ikke minst så forteller det at du pt er ute og det skal du jo få lov til...;)
Redigert 18.06.2023 kl 02:47 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.06.2023 kl 02:52 5751

RE - Jeg kan se at Ris fortsætter sit show,

* Kan nok være en ide og bruke denne neste gang så du forstår hva som blir skrevet:

https://translate.google.com/?hl=no&tab=TT&sl=no&tl=da&op=translate

Redigert 18.06.2023 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2023 kl 07:49 5612

Tull og fjas!

Pgs til himmelen!
Redigert 18.06.2023 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2023 kl 08:52 5557

Henter fra artikkelen 17.06.23 INVESTORNYTT

«Aksjemarkedet er påvirket av en rekke faktorer, inkludert økonomiske indikatorer, politiske hendelser og selskapsspesifikke nyheter. Men med den nylige investeringen fra Cressida AS, og PGS sin sterke posisjon i seismikkbransjen, er det grunn til å være optimistisk.

I det korte bildet kan vi forvente at PGS sin aksjekurs vil reagere positivt på denne nyheten. Dog vi har tidligere sett at positive nyheter , setter større press på kursen før det går opp igjen. Så selv om PGS har hatt en tøff måned på børsen, er det mange grunner til å være optimistisk for selskapets fremtid. Med solid teknologi, en viktig rolle i olje- og gassindustrien, og sterk støtte fra en bransjeinsider, er det gode grunner til å tro at PGS kan komme sterkere tilbake.»
Slettet bruker
18.06.2023 kl 09:40 5371

Nei det stemmer ikke, GS reduserte med over 10 mill aksjer.
Thesistulling
18.06.2023 kl 11:31 5000

Tviler på at dette er et enkelttilfelle fra Rasmussen gruppens side.
Ok, nå er PGS såpass rimelig at vi kjøper 2 mill aksjer, og legger de i skuffen.
Tror ikke DET er taktikken.
Her kommer det mere tror jeg, og kombiner gjerne det med utestående short.......
2 mill aksjer er ikke nok kake for Rasmussen gruppen, jeg tror de vil ha et helt stykke.
Og samtidig en pen oppgang.
Lukten av squeeze blir sterkere........
geo01
18.06.2023 kl 11:37 4963

Ikke problem for R gruppen og kjøpe 49% av Pgs.De trenger ikke sitte i styre og stell.
R gruppen eiersakap i Shearwater skal selges ned til under 50% ved notering om 1 år.
Hva Pgs prises til kan og ha innvirkning på hva aksjekursen i Shearwater noteres til også.

Normalone
18.06.2023 kl 11:38 5028

Platinum - jeg har aldri skrevet at jeg ikke mener alle skal slippe til på et fora, dette handler ikke om å nekte noen å skrive på HO eller delta på debatten til Solvang. Jeg må derimot selv bestemme hvilke innlegg jeg ønsker å lese - funksjonen "blokkering" på HO betyr ikke at Hegnar (eller de som blokkerer) nekter de å skrive, men gir oss leserne mulighet til å sortere hva en ønsker å lese. På samme måte som at jeg har tilgang til tyvetalls avviser når jeg står opp, har jeg ikke tid til å lese alle - jeg er nødt til å velge, og da plukker jeg ut de som vil gi meg størst utbytte (basert på tidligere erfaringer). Videre er det ikke slik at jeg kun velger å lese det som er positivt om PGS - det er nesten det motsatte, jeg er veldig opptatt av å få opp alle de faglige godt begrunnede argumentene (men det at en noen skriver at kursen skal til 0 eller til 20, trenger jeg ikke å lese hundretalls innlegg om - gir meg ingenting).

Vi lever som du skriver i en fri verden - du må gjerne lese alle innlegg på HO hvis du mener det gir deg noe, samtidig som at jeg står fritt til å la være. Jeg skjønner at det er under din verdighet Platinum ikke lese alle innleggene - samtidig registrerer jeg at du mener det er helt greit å kalle andre skribenter for litt av hvert... Vi har tydeligvis forskjellig syn på ganske mye.
mingus7777
18.06.2023 kl 11:49 4951

FA skriver om PGS i «Søndagens aksjetips»
Noen med abonnement her:)
(Regner med at de baisser, kjenner jeg FA rett)
Slettet bruker
18.06.2023 kl 12:21 4834

Copy lim bare delen om PGS , ikke noe nytt under solen , men hinter om oppgang ;)😎, som vi VET kommer
PGS snudde ned
Forrige søndag gjorde vi oppmerksom på en rekke svakhetstegn i PGS-chartet .
Aksjen brøt den stigende trenden i midten av april og bekreftet bruddet i slutten av april.
50-dagers snittet falt under 200-dagers snittet mot slutten av mai og etablerte et såkalt dødskryss.
Aksjen testet den tekniske motstanden på 7,70-nivået i slutten av mai, men snudde ned igjen.
50-nivået i RSI-chartet ble testet forrige fredag, men snudde ned igjen.
Fredag ble også den tekniske støtten på 7-nivået punktert. Samtidig ble også en svakt positiv undertone i RSI-chartet testet.
Brudd ned i RSI-chartet og i hovedchartet vil åpne for testing av den tekniske støtten på 6,55- og kanskje 6,0- og 5,25-nivået. Under 5,25-nivået kommer neste tekniske støtte på 4,50-, 4,0- og 3,75-nivået

PGS: Aksjen brøt flere tekniske støttenivåer sist uke.
Aksjen brøt den tekniske støtten på 6,55- og 6,0-nivået, falt 20 prosent og nærmet seg den tekniske støtten på 5,25-nivået. Det ser ut til å være litt teknisk støtte på 5,50-nivået også, men faller aksjen under den er 5,25-nivået neste.
RSI har falt ned i et oversolgt område, som kan åpne for korreksjoner opp igjen. På oversiden er det nå teknisk motstand på 6,0-nivået, og det må brytes for å signalisere videre oppgang mot 6,55-nivået. Over det nivået kommer neste tekniske motstand på 7,0-nivået.
Slettet bruker
18.06.2023 kl 12:29 4801

Det tror jeg nok du har helt rett i👍🏻🌞😃 Det svinger godt, i det siste en kamp om å få kursen nedover. Det varer ikke evig, svingen kan bli 180 grader plutselig og varmen fra longsen kan bre seg i kroppen 😂💨💨🚢🚢🦅🦅
Tallenes tale vil vise vegen videre fremover😊 Hvilken vei bærer det med late sales,etterspørsel og rater som kundene betaler . Som Piloten viser til👍🏻 Ett veiskille eller på amerikansk Crossroads ! 💨💨🚢🚢🦅🦅
Redigert 18.06.2023 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
Piloten
18.06.2023 kl 12:30 4797

Artikkelen i FA har også med TGS og denne aksjens fall. Og her ligger vel litt av kjernen. Seismikk som sådan er i en fallende trend. Markedet i ferd med å prise inn lave(re) inntjeningsestimater til seismikk. Begge aksjer skal opp til eksamen på Q2-update i starten på juli. Var lave late sales i Q1 en one-off eller er de tilsynelatende en del av en påbegynt nedadgående trend? Det begynner etterhvert å bli en høy oppside i aksjene hvis inntektene generelt og late sales spesielt leverer på et nivå som er konsistent med en oppgangssyklus samtidig som positiv guiding beholdes.
Slettet bruker
18.06.2023 kl 13:06 4608

👍💯.. Minste positive overraskelse i Q2 i form av positiv LS og solid guiding vil sette fyr på kursen, noe jeg har personlig troen på ( og ikke bare delay LS, men også mulige omrokkeringer og evt nytt oppdrag etter kansellering av sist kontrakt pluss kompensasjon ) … Dette blir pent for de som holder nattesøvnen og blodtrykket i sjakk i disse tider;) 😎
Londonmannen
18.06.2023 kl 13:49 4541

Vel, det er vrl flere elementer som må vurderes enn late sales ifm Q2 tallene. I Q2 var der en del forflytning, klargjøring til nye oppdrag og verkstedsopphold. Det er først i disse dager hele flåten var forutsatt å skulle være i arbeid. Så ble en kontrakt terminert og dermed vil full beskeftigelse bli noe utsatt. Disse faktorene må nødvendigvis påvirke Q2 tallene.

Men når disse kommer uti juli, så vil PGS ha vært i full beskjeftigelse til høyere rater i snart en tredjedel av Q3. Dersom man evner å ha mer enn en tanke i hodet på en gang, så vil man ved Q2 presentasjonen være bevisst på dette og vite at det går mot stadig bedre tider for seismikk generelt og PGS spesielt.
geo01
18.06.2023 kl 14:29 4797

Kontakten som ble terminert gjelder 90% for q3,q2 blir lite berørt.
Alokering skjer ofte end q1 og mot nye kontraktsarbeide q2.
18 sipsmåneder for q2 vil bli stående,derav 6 skip i fullt arbeide.
Når det gjelder late sales er dette aldri lett og spå men det vil ikke bli 100% som q2-22,men det er umulig og vite,plutselig blir det solgt 20-30% over også.
Det viktigste er at etterspørselen er som guidet og den er som i 2022.
Pgs skyter og investerer i mere biblotek i år enn fjoråret noe som tyder på interesse.
Husk at modellen til Pgs er det eneste selskapet i verden med alle seismiske løsninger i markedet,unntatt noder,der har de 4D.
Tgs selger kun biblotek og leier skip for produksjon og aksjekursen er ned før q2 noe som tyder på soft salg fortsatt.

Men da starter hele diskusjonen,Pgs driver også med flere seismiske tjenester annen foretningsmodell med egeneide skip og har flere ben og stå på,multiklientarbeide,kontraktsarbeide 3d-4d
CCS Havind T cable.
De svøre kontraktene som dunket inn i may og 1 juni sier at q3 og q4 fylles opp med arbeid.
Late sales kan en diskutere etter q3 og q4 og spekulere men det kommer plutselig masse salg til slutt og er en ketchup effekt,Pgs vet hvor mange bibloteker som kommer tiil og effektviseres i salg for 2023,men de er i løpet av et år pga prosesser og salg kan ta litt tid og dukke opp ved et senere kv eller2 kv senere.
Som regel er de aldri foran i tid før det er ferdigsolgt og avskrevet late sales er en gallopperende hest opp og ned.
q2 vil bli et resultat som peker i riktig retning og lavere nto gjeld høyere cash beholdning .
Men LS er på langt nær alt eller og stole på det kan gå veldig begge veier men ved q4 som selskapet guider,de vet dette 90% pluss sikkert,det er ingen nedgang tvert imot det kan bli det beste året på 10 år,men humpete er salgene LS bestandig i løpet av 4 kvartaler..