Dof nynotering

Cutter
DOF 13.06.2023 kl 21:51 14852

Hva tenker folket her. Kjøpe nå til 29kr eller vente til etter notering, faller raskt? De har vel fremdeles for mye gjeld. Leste et sted at Fredriksen har tegnet for 250 mill. Men driver vel litt annen business enn oss ‘vanlige’?
JanOrge
22.06.2023 kl 17:39 4043

Hvor mange aksjer er utstedt? Jeg bare refererer til det som står på euronext.
suspekt
22.06.2023 kl 19:20 3880

Stemmer det at jeg var positiv tidligere, lenge. Var også med på emisjon for mange mange år siden, og var klar over at markedet ville komme tilbake en dag. Nå er vi der. Mener fortsatt ar det ble utvist grådighet fra obl. eiere / kreditorer, men det er jo dof som satte seg selv i en slik situasjon, ved for store låneopptak og for stor ekspansjon på kort tid.

Det som virker veldig rart på mei, er hvor lett det er å slå ett selskap konkurs, slette gamle aksjonærer og fortsette etter noen mndr senere som om ingenting har skjedd?
Gjelda er slettet med 6 milliarder, fra 21 milliarder. Det skulle ikke tilsi at kursen går fra krona til 37 kr.
I tillegge har dollaren steget mye.
Det er høk over høk i busenis, kansje var budet fra sub 7 til og med avtalt spill i Gordon gekko stil?
Det foregås så mye rart på børsen at ingenting sjokkerer mei lengre.

Kjøper kansje dof en dag, men ikke over 30
Osvaldsen
22.06.2023 kl 21:02 3737

Hva mener du med at det var grådighet fra deres side? De var ikke nødt å tilby dere andre 4% men det gjorde de....

Vilkår for konkurs var jo der. Egenkapital var tapt og DOF ASA kunne ikke betjene gjelden, hvordan skal de da unngå konkurs?
Dollaren går begge veier, både på inntjening og på gjelden så det går vel opp i opp?

Tror du DOF har fått posisjonen de har pga svindel og bedrageri? På tide å legge bort vrangforestillinger og konspirasjonsteorier. Det blir for dumt, det ser du sikkert selv en dag. Mange ble lurt av dugnadsgjengen så det er de som må stilles til veggs, ikke styre eller ledelse i DOF. De gjorde det de kunne for at alle skulle skjønne alvoret... Men, den enes død den andres brød. ;)

Edit: Vedr. kursen, du kan ikke bare se på kursen i kroner. Det er vel betraktelig færre aksjer nå + at gjelden er redusert med 6mrd. Om jeg husker riktig så var det ca160mill aksjer før IPO. I DOF ASA var det over 300mill aksjer, så der er en stor del av grunnen til noteringskurs 28.

Osvaldsen
Redigert 22.06.2023 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
Force10
22.06.2023 kl 21:54 3626

JanOrge. dette regnestykket stemmer vel ikke? Selskapets "børsverdi" på Euronext er vel kun regnet ut som summen av verdien av de ordinære aksjene.
B-aksjene kan ikke handles på Euronext, men de er vel neppe verdiløse av den grunn?
JanOrge
22.06.2023 kl 22:15 3585

Nei, jeg refererte som sagt bare til tallet på euronext. Jeg har kikket nærmere på dette, og det ser ut til at det er 175 mill aksjer totalt nå. Det gir drøye 6 mrd i verdi, hvilket tilsvarer gjelden som kreditorene omgjorde til aksjekapital.
GullogGråstei
23.06.2023 kl 13:42 3210

Det er jo ikke "lett" å slå selskaper konkurs. Men når et selskap misligholder sine lån, slik DOF gjorde, da er det plutselig kreditorene som har svært mye makt. Styret har handleplikt i henhold til aksjeloven. Føljetongen med forhandlinger mellom kreditorer og aksjonærer trakk ut mye lenger enn jeg har sett i noe annet selskap.

Jeg tapte selv på å gå inn i aksjen på aller siste handelsdag med en liten symbolsk post. Det gjorde jeg fordi det da var helt innlysende at konkurstrusselen var høyst reell, og at kreditorene og styret hadde lagt en grundig plan (der de hadde tettet alle juridiske hull) for simpelthen å kunne få avsluttet prosessen. Jeg trodde i min naivitet at dette ville overbevise noen i dugnadsgruppen til å skjønne at spillet var tapt, og at de ville takke ja til iallfall å få noe.

To av de beste miljøene for offshore/shipping-analyse var blitt konsultert og begge konkluderte med at det var negativ egenkapital gitt avvikling av drift og salg av flåten. Det var også klart at all drift var flyttet over i et datterselskap og at det børsnoterte selskapet som ville gå konkurs bare var et skall. Da var det game over.

Hvis man iallfall hadde innhøstet noen positive juridiske betenkninger PÅ FORHÅND, kunne man kanskje vurdert å gå videre. Men det er rimelig amatørmessig å først begynne samtalen med advokater etter at man har takket nei til siste tilbud og alt er tapt.

Jeg fatter ikke at dugnadsgruppen ikke så det og er mest av alt bitter på at den gjengen klarte å nulle alle oss andre aksjonærene.
Redigert 23.06.2023 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
suspekt
23.06.2023 kl 13:52 3179

Riktig GG, det skjedde mye i dof siste tiden, om det var lovlig eller ei.
Er det tillatt å overføre alt av verdier til ett annet selskap, og deretter slå morselskapet konkurs?
De som skrev på doftrådene før er borte som dug for solen.
Trøsten får være at vi får 38% igjen hos vedum.
Noen som har sjekket hvordan dette gjøres på ask konto for å få det neste år?
Sjæfen
23.06.2023 kl 15:28 3059

Hva er de nye aksjene konvertert til, kurs?
rischioso
26.09.2023 kl 00:58 1752

Da nærmer det seg slutten på lock-up'n hvor det er å forvente at en mengde med 28 kroners aksjer vil dumpes - happy trading ...;)
Redigert 26.09.2023 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Ruda9
17.10.2024 kl 15:56 348

Fredriksen laster fremdeles i DOF, og har nå passert 10%