Boligrenta begynner å svi til høsten

PHOinvestor
17.06.2023 kl 06:56 19732

Rentene begynner å merkes, blir nok nedgang i boligprisene i 2023 og 2024, kan bli muligheter for gode kjøp.
Ser at min rente til høsten vil være rundt 5 %, da begynner en å merke det på økonomien.
Dette er en lav rente, mange vil ligge på 6 %
For unge folk med mye lån, blir det nok lite forbruk ellers,
Jeg kjører rundt i en gammel bil til 50.000,- mens de unge i gata har biler til 500.000,-
Kan lure på hvor mye lån de har
Det som vel blir det store problem er å senke det høye forbruket som vi har lagt oss på, mange har ikke opplevd tøffe tider før
Nå viser jo de siste tallene at høy prisstigning vil vare lenger og derved også høy rente.

Glad for att jeg ikke har mye lån nå
Har opplevd og ha 12% rente, men håper vi ikke skal ditt gjen
Redigert 17.06.2023 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
landis
17.06.2023 kl 10:21 13129

Prøv deg på næringslån.. har allerede passert 10%, med mer i vente.
Heldigvis ikke store summen i akkurat den banken, men det flyr oppover nå. !
PHOinvestor
17.06.2023 kl 12:22 13068

det er jo det at mange har lånt på huset til bil, båt, hytte og mye annet, som gjør at endel får problemer
bluesky2023
17.06.2023 kl 17:31 12868

Hovedproblemet er at mange sitter på boliger som har steget kraftig i verdi og dermed tror de at de har blitt rike. Men de bor i boligen, de har ikke cash.
Platinum365
17.06.2023 kl 17:39 12817

Det er jeg nokså spot on enig i. Folk tror de blir rikere, mens realiteten er at vi blir fattigere. Men «kanke» klage, verdens beste land å bo i BY FAR!
Nilsok
17.06.2023 kl 17:42 12782

Da må du høre med andre banker. Jeg har 5,15 i bedriftslån (eiendom)
Redigert 17.06.2023 kl 17:48 Du må logge inn for å svare
Nilsok
17.06.2023 kl 17:44 12723

Ser ikke for meg noe særlig boligprisfall pga etterspørselen vil
Overgå tilbudet. Det er ekstremt lavt nivå av nybygging nå som vil medføre større etterspørsel for bruktbolig som vil føre til prispress.
-sannheten-
17.06.2023 kl 17:47 12709

Norge er ikke på topp mht. kjøpekraftsparitet pr. capita i f.eks. $.
Hvorfor spres denne løgnen hele tiden ?
Platinum365
17.06.2023 kl 17:47 12833

I tillegg til dette, og et av «problemene» med eiendomsmarkedet er at det er så mye arv og forskudd på arv som bidrar til fortsatt prisstigning. Blander man inn den svake norske kronen, og at utlendinger begynner å kjøpe seg opp, og går i krig med arvinger, forskudd på arv arvinger, så vil nok prisen forsette oppover?
Platinum365
17.06.2023 kl 17:48 12806

Og i tillegg til det, så ledes ungdommen inn i voksenlivet med at du må «(l)Eie din egen bolig til enhver pris
Platinum365
17.06.2023 kl 18:00 12856

Jeg kan ta meg og min familie som eksempel, jeg har betalt omlag 16 mill i inntektsskatt i løpet av mine 20 år som «voksen». Jeg har blitt operert 4 ganger, mine barn totalt 3 ganger, ene var ganske heavy, og resulterte i 14 narkoser og 5 uker innlagt på sykehus. Sum 19 narkoser, 7 uker hospitalisert +++.

Sammenligner man med USA så tror jeg jeg er ganske rimelig i pluss. I tillegg til det, så er netto beskatning basert på oppjusterte USA priser tilnærmet 0, hvis ikke negativ.

Norske modellen er best, for folk flest, uansett hvordan man regner på det.

Andre land utenfor Europa er primitive, og ikke noe levestandard. Så vet ikke hvorfor du tenker jeg lyver
Platinum365
17.06.2023 kl 18:19 12982

Verdens rikeste og beste land å bo i!

P.S. I stedende å hjelpe eliten ut av landet, hjelp de fattige. Det er en skam at det finnes mye fattigdom i dette landet.

Apropos rente og trådstarter, så tror jeg ikke noe på det, hyttemarkedet får nok kjørt seg, mens eiendom vil «stige».

Det som er viktig å legge merke til er at kun solgte eiendommer teller i statistikken, de eiendommene ingen vil ha, og som florerer på Finn, de er ikke tatt med. Derfor telles det kontinuerlig, men disse hyllevarmerne vil ikke innvirke på om boligprisen øker eller minker?
Platinum365
17.06.2023 kl 18:55 12929

Jeg vil tro Norge er i soleklar topp på kjøpekraft blander man inn tidligere generasjoner, og tilhørende arv. Med 1.3/1.4 arvinger, i Oslo så arver de fleste rundt 22 mill. Så det er ikke noe å tenke på
-sannheten-
17.06.2023 kl 19:35 12846

Vi har Luxemburg, Liechtenstein, Monaco, Qatar, UAE, Irland, Singapore og Sveits. (Med $ mente jeg regnet i $, ikke målt mot USA).

Hvis dere vil ha fremgang folkens, må dere bidra til å legge press på Finansdepartementet til å stoppe de store daglige kronesalgene, under en situasjon med store negative rentedifferanser mot $, €, og £.
Redigert 17.06.2023 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Platinum365
17.06.2023 kl 20:35 12723

Vet ikke? Gjerne utbroder.

Svarene på mange argumenter er besvart lenger ned i tråden
Millennial
17.06.2023 kl 20:37 12702

5 % boliglånsrente etter rentefradrag er under 4 %.
Med den lønnsøkningen vi har i 2023 så er det lenge til noen får problemer. Så lenge arbeidsledighet er lav så ser jeg ikke det store problemet.
Platinum365
17.06.2023 kl 20:48 12668

Jeg er til en viss grad enig med trådstarter at det vil by på problemer, men ikke i 2025/26.

De nyskapende bedriftene vil gi det de vil gi for å få riktig arbeidskraft. De eldre bedriftene vil tære på sin beholdning og gi sine eksisterende og også nye potensielle (kanskje feilslåtte ansettelser) arbeidskraft.

Men til slutt, ikke i 2024/25/26, så må de enten selge til andre som vet hvilke muligheter som bor der, eller legge ned.

Er ikke grobunn i Norge for gründere, og de jager de som har vært nyskapende på dør, til og med arvinger. Arvingene er viktige, alle som har barn, vil at poden skal gjøre det bedre enn seg selv. Dette lever et hvert barn med, sikkert ikke i «woke»-generasjonen med, men sånn var det en gang i tiden. Nå er all den investeringsvillige kapitalen straks tømt i landet pga formuesskatt, og da sitter vi her da, i saksen
landis
17.06.2023 kl 21:37 12611

Det kan ikke jeg få. Er innenfor anlegg dette her. Men er under 100, med 1 år igjen, så gidder ikke, betaler det ut til høsten. Men var bare fan ikke noen andre som ville gi god rente. Øker med 0.40 pr 0.25 jevnt over.
Antitax
18.06.2023 kl 00:26 12468

Feil. Det som er en skam er at man prøver å drepe verdiskaping, innovasjon og går etter private bedrifter – noe som bidrar til økt fattigdom og jager de rike ut. Takket være folk som stemmer på "ryk og reis" partiene ...
Rikdom skapes, og kapitalisme er en god ting. Om jeg dyrker grønnsaker i hagen så har ingen blitt fattigere, men verden har fått mer mat. Selger jeg noen av grønnsakene så er det ikke nødvendigvis slik at beste bruken av pengene er å gi de til en tigger på gata. Pengene vil uansett bli brukt og noen vil få glede av dem.

Selv om jeg kjøpte meg en dyr bil så ville det bidra til at bilfabrikken fikk penger til å utvikle ny og bedre sikkerhetsteknologi, bedre motorer som forurenser mindre, arbeiderne vil få jobb og penger, leverandørene av metaller og råvarer til bilen m.m. vil få jobb (kanskje det vil hjelpe flere fattige enn den fattige tiggeren på gata) – uansett: poenget er at rikdom ikke er en kake som blir delt, rikdom skapes.

Staten vet nødvendigvis ikke best hvordan pengene skal brukes best mulig (den usynlige hånd i kapitalismen er mye mer rettferdig), og å blande seg inn i det frie markedet med alle slags skatter enten det er eiendomsskatt eller andre skatter bidrer ikke til noen form for rettferdighet. Det finnes flere eksempler på at staten ikke best vet hvordan pengene våre skal brukes:
https://www.aftenposten.no/verden/i/veeWjm/de-er-putins-venner-og-faar-milliarder-i-bistand-fra-norge
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/tidligere-bistandstopp_-_-bistand-virker-ikke-1.15743961
https://www.nettavisen.no/okonomi/spetalen-i-strupen-pa-store-de-har-null-kompetanse/s/5-95-720338 sitat: "Når Gustav Witzøe tjener én krone skal Jonas Gahr Støre ha 85 øre til en batterifabrikk som er tull og tøys. De har null kompetanse. Det er galskap. Det er trist for Norge."

Ved å "ta de rike" vil man til slutt bare få fattige. Når all er fattige er det sikkert en fattig som har litt mer - han må også tas. Til slutt har vi Venezuela: https://youtu.be/BzdDMtk5rV8?t=1406 Der skulle de også ta alle de rike ... eller kommunistpartiet i Kambodsja som jaktet kapitalister og gjorde penger forbudt … https://en.wikipedia.org/wiki/Cambodian_genocide
Investman
18.06.2023 kl 10:26 12270

Hva tenker dere, blir det økning på 0,25% eller 0,5% den kommende uken på renten?
habbiten
18.06.2023 kl 11:07 12186

0,5 opp. 5,5% om 12 mnd, 7% om 24 mnd
Investman
18.06.2023 kl 11:38 12143

Ja, banken min forventer det samme! (økning 0,5%)
Redigert 18.06.2023 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Nilsok
18.06.2023 kl 16:49 11967

Liten tro på 7%. DA skal alvorlig mange nordmenn slite.
Mye av dagens inflasjon er grunnet kronekursen/importert inflasjon. Dersom Norges bank setter opp renten 2-3 ganger til samtidig som USA begynner å setter den ned etter hvert , så skal kronen styrke seg og importinflasjonen gå ned.

For dem som tror på 7% rente er det bare å binde seg med en gang :

Rente for 3, 5 og 10 års bindingstid

3 år: Nom. rente fra 5,09 %, eff.rente 5,28 %
5 år: Nom. rente fra 4,89 %, eff.rente 5,08 %
10 år: Nom. rente fra 4,64 %, eff.rente 4,82 %
Redigert 18.06.2023 kl 16:51 Du må logge inn for å svare
Nilsok
18.06.2023 kl 16:57 11937

Lite som gjør meg mer irritert enn banker som forsøker seg med større økning enn økningen av styringsrenten. Banken min prøvde seg med 0,35 på nest siste økning. Jeg sendte en krass mail og skrev at det godtok jeg ikke. De fjernet 0,10 og på forrige økning økte de bare med 0,25.

Folk må virkelig prøve å presse bankene sine. Jeg har alltid vært veldig på dette med renter og i løpet av alle år jeg har hatt boliglån (private) anslår jeg at jeg har klaget på renten 20 ganger.
17 eller 18 ganger har jeg fått den ned. Et par av gangene fikk jeg avslag, men ga meg ikke og fikk den ned selvom.

Det skal dog sies at jeg er i en god økonomisk situasjon og har god sikkerhet, men det er helt sikkert at det er altfor mange passive lånekunder i Norge.
-sannheten-
18.06.2023 kl 17:02 11928

Viktigere at de tar vekk de daglige kronesalgene til Norges Bank. Gjør de det, og attpåtil starter kjøp
av undervurderte kroner for å tjene penger på det, kan de holde renten uendret og vente å se med renten til august.
Investman
18.06.2023 kl 17:14 11903

Tenker du at vi ikke får renteøkning nå?
Mr Karma
18.06.2023 kl 19:29 11752

Kom nettopp fra matbutikken. Til min glede ser jeg at noen varer har gått ned i pris igjen. Noen ganske mye. Lurer på om noen av prisøkningene har skyltes hamstring og at noen av leverandørene satte opp prisene kraftig for å senke etterspørselen til nivåer de kan håndtere. Den store prisoppgangen har ført til at jeg har kuttet ut enkelte varer, og jeg er antakelig ikke den eneste. Men vi ser at enkelte bransjer sliter. Naboen er insider i båtbransjen og han spår masse bruktbåtkupp til høsten. Han mente at mye i den noe lavere prisklassene og eldre båter kunne man få for 50% av prisforlangende. Alle de som trenger penger og håper å få solgt nå i høysesongen mener han vil kapitulere helt til høsten. Altså det er ikke så sikkert at man trenger så mange flere rentehevinger. Så lenge ikke boligprisene viser klar nedgang så tror jeg ikke rentene nødvendigvis kommer så fort ned igjen heller. Kommentarer i media synes jeg mangler det scenarioet. Nemlig et rentenivå som på en måte låser seg lenge på et nivå. 12% har jeg vondt for å tro uten at inflasjonen er tilsvarende. Det er absolutt overlevbart i et sånt tilfelle, men veldig avhengig av strategiene til bankvesenet.
skadi
18.06.2023 kl 20:08 11675

Det samme som skjer med båtene, kommer også til å være tilfelle i bobil markedet. Tror nå jeg i alle fall.
Slettet bruker
18.06.2023 kl 20:33 11629

Er det ikke dette de har sett med dyre bruktbiler en stund?
Panting av gull og Rolex har fått fart på seg i hovedstaden også.
Orker ikke søke kilder, men dere kan finne dem ved enkle Google-søk.
Synes Intrum også ser attraktiv ut for tiden, men det er nok en grunn til aksjens fall.

Så lenge inflasjonen ligger over 6% vil styringsrenten synke oppover. Sakte og sikkert. Jeg tror inflasjonen stiger videre til høsten som følge av økte energipriser. Så får vi se om Norges bank klarer å gjøre noe med den importerte inflasjonen. Jeg tviler, da de vil kjøle ned økonomien. Aktiviteten i Nordsjøen krever salg av norske kroner, og det ser ikke ut som regjeringen har tenkt å foreta seg mer enn de må.
Økonomien går fremdeles så det koster i USA, og Norges bank melder om det samme i Norge.

Vi får vente og se. Inntil videre ser det ut som vestlige økonomier har tenkt å ofre høyt belånte og lavinntektsgrupper.
Da kan en tenke tilbake til hvem som fikk mest penger gratis av staten under korona.
PHOinvestor
18.06.2023 kl 20:39 11601

Det er jo disse unge som sitter med 5 mill ilån som dette svir for
-sannheten-
18.06.2023 kl 20:55 11536

Investman,
Det overordnede for meg er at de shortskapende og kronekursfall fremfallende kronesalgene, stanser.
Dette for å få kronen opp fra det undervurderte nivået den ligger på.
Videre håper jeg at NB ser på å kjøpe undervurderte kroner. Dette for å få kronen bedre opp,
gjenvinne internasjonal respekt for kronen, og tjene penger på det.

NB har muligheten til, om kronesalgene stanses og mulige kronekjøp foretas, å holde renten
uendret, og se an renten til august. Under slike omstendigheter, vurderer jeg risikoen for NB som liten.
Kronen vil styrke seg, og importert inflasjon vil reverseres. Mer moderat rente enn ellers, vil dempe
inflasjonen. Norge vil lettere og raskere få prisstigningen mot målet på 2 %. Det er relativt
kort tid til august. Det er fullt mulig å se dette an, med som sagt meget lav risiko.

Om Finansdepartementet går for kronesalgs stans, så tror jeg det er muligheter for at vi ikke får rente-
økning 22. juni. Jeg håper at Finansdepartementet og Norges Bank erkjenner at det uvanlig store krone-
kursfallet fra mars 2022 til mai 2023 i hovedsak skyldes shorthandel i valutamarkedet. Om de erkjenner
det, har de allerede sett at en har fått kronekursfallet stanset og snudd oppover et stykke. Med andre ord,
at om kronesalget stanses, så vil kronekursen komme oppover. Dette betyr at det blir mindre behov for
renteøkning. De kan droppe den nå, og vente å se til august. De har også som sagt, da, muligheten til
å kjøpe undervurderte kroner, og på den måten være med å styre kronekursen oppover. NB kan gi på
gass med kronekjøp om de vil, som et "forsvarsvåpen" for norsk økonomi. Både tjene penger, og jage
vekk og gi spekulanter. en smekk over fingerne. Gjenopprette respekten for kronen helt enkelt.

Norge kan vinne på å være kontrollert litt barsk her nå. Vi kan forsere i VM i BNP.

Og jeg vil ikke kalle dette intervensjon. Heller gjenoppretting av oppstått asymmetri/skjevhet/ubalanse,
hva man nå vil kalle det. Vi intervenerer ikke i valutamarkedet. Vi retter opp en kunstig skjevhet. Kronen
viste seg shortet ned pga. kronesalg samtidig med rentedifferanser. Vi retter opp dette misforholdet ved
å stanse kronesalgene. Vi har muligheten til å trå på gasspedalen med mulige kjøp av undervurderte
kroner.
Vi ser også at valutamarkedet har respekt for endringer på energimarkedet. Norge har makt på energi-
markedet, og kan også bruke dette som "forsvarsvåpen". Et ytterligere "forsvarsvåpen" er Statens
spare- og budsjettutjevningsfond utland. Ved f.eks. å gjøre ommøbleringer som freidige aktører taper på.
Disse mulige handlingsalternativ må vurderes opp mot hensynet til anstendig opptreden fra Norges side.

Samtidig må opptredenen også anstrenge seg litt på det norske folks vegne. Norges interesser må ivaretas.

Redigert 18.06.2023 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
klaesp
18.06.2023 kl 23:15 11310

Kommer det en korreksjon, så vil hyttemarked falle først.
Kan være en god rettesnor for markedet
Lord Wincheste
19.06.2023 kl 09:38 11078

det svir for alle vanlige folk nå som ikke er 60
Tito
21.06.2023 kl 08:04 10463

Er det noen som har link til en god lånekalkulator hvor du kan endre rentene for bedrift som kjøper eiendom
Aksjeselskaper betaler vel betydelig mere enn private uansett egenkapital
Mr Karma
21.06.2023 kl 08:35 10398

Jeg vet ikke om noe heller, annet enn vanlige bedriftslån, og det er jo ikke det du spør om. Men jeg har ringt lokale banker i min lille sørlandsby for et eiendomslån i A/S som jeg og et par andre andre drev å snekret på m.t.p. en liten bygård som er til salgs (enda ikke solgt). Det beste noen hadde var 6,5 %, underforstått at jeg måtte regne med at vi måtte betale mer. avhengig av hvordan caset var. Avdragsfrihet satt langt inne. kanskje 1-2 år. 30 års lån kunne vi nærmest glemme. Så hvis man tenke cashflow så var det lite man kunne gjøre for å redusere den i starten. Man må m.a.o. låne opp det man trenger med en gang. Har sett på flere lokale prosjekter og selgerne kan umulig ha regnet prisforlangende ut fra en kjøpers synsvinkel. Men derfor blir de ikke solgt heller. Det er et bygg her som har stått til salgs i 3 år. Samme pris. Idiotisk. De jeg har regnet på kan man må litt bedre enn høyrente hvis man kjøper bygget som privatperson. Men mister man f.eks. en leietaker er man i minus med en gang. Så man får ikke betalt for risiko, og dermed blir det stående usolgt. Så noe må skje. Og renteøkninger, prisstigning, økt eiendomsskatt, høyere strømpriser etc. må jo slå ut negativt noen steder, og om en leietaker må gi seg er det slett ikek sikkert at det er andre som står klar til å overta. Heller tvert imot ser det ut til i min lille by. Kjøpesenteret her har alltid vært fullt. Går en butikk konk, så er ganske snart en annen på plass. Har en nabo som er insider i båtbransjen og der sliter de en del. Så utslagene er der og jeg tror det blir mer.
Mr Karma
21.06.2023 kl 08:39 10393

Jeg vet ikke om noe heller, annet enn vanlige bedriftslån, og det er jo ikke det du spør om. Men jeg har ringt lokale banker i min lille sørlandsby for et eiendomslån i A/S som jeg og et par andre andre drev å snekret på m.t.p. en liten bygård som er til salgs (enda ikke solgt). Det beste noen hadde var 6,5 %, underforstått at jeg måtte regne med at vi måtte betale mer. avhengig av hvordan caset var. Avdragsfrihet satt langt inne. kanskje 1-2 år. 30 års lån kunne vi nærmest glemme. Så hvis man tenke cashflow så var det lite man kunne gjøre for å redusere den i starten. Man må m.a.o. låne opp det man trenger med en gang. Har sett på flere lokale prosjekter og selgerne kan umulig ha regnet prisforlangende ut fra en kjøpers synsvinkel. Men derfor blir de ikke solgt heller. Det er et bygg her som har stått til salgs i 3 år. Samme pris. Idiotisk. De jeg har regnet på kan man må litt bedre enn høyrente hvis man kjøper bygget som privatperson. Men mister man f.eks. en leietaker er man i minus med en gang. Så man får ikke betalt for risiko, og dermed blir det stående usolgt. Så noe må skje. Og renteøkninger, prisstigning, økt eiendomsskatt, høyere strømpriser etc. må jo slå ut negativt noen steder, og om en leietaker må gi seg er det slett ikek sikkert at det er andre som står klar til å overta. Heller tvert imot ser det ut til i min lille by. Kjøpesenteret her har alltid vært fullt. Går en butikk konk, så er ganske snart en annen på plass. Har en nabo som er insider i båtbransjen og der sliter de en del. Så utslagene er der og jeg tror det blir mer.
PHOinvestor
25.06.2023 kl 21:12 9785

Snakka med en bekjent, har 7 mill i lån, har måttet ta avdargsfritt og har skjært bort all luksus,
Livet har blitt tøft for vår familie sier han.
Begge har gode jobber
Millennial
26.06.2023 kl 08:33 9271

Kunne vel justert skattemeldingen sin?
Redigert 26.06.2023 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Otra
29.06.2023 kl 06:37 8460

Når folk lever over evne går det slik. Ofte har mange kjøpt dyr bolig og pusset opp unødvendig bad og kjøkken for å tilfredsstille det "svake kjønn" i huset ellers blir det selvsagt ikke husfred og sex. Selv har jeg løst ut fastrentelån med 161 000 i gevinst. Kjøpt meg ned og er totalt gjeldsfri. Gleder meg til brus og popkorn de nærmeste årene
Dette blir skikkelig gjeldshorror fremover. Ikke sikkert det holder med skjelett ut av skapet denne gang.