Archer - er bunnen nådd?
I dag har vi vært nede på 0,85 tallet...:(
Når en aksje er på 0, et eller annet tallet, øker faren for store utslag og som småaksjonær må man ha penger og tålmodighet til å tåle betydelige prosentuelle endringer på kort tid.
Jeg tenker og håper at aksjen nærmer seg en bunn og at vi i hvert fall kan se 1 tallet om ikke lenge. Da kan dette bli et spennende case for den som har gått inn på dagens nivåer. Inntil så skjer, gjelder det å holde ut med ørefallene som etter hvert kan bli betydelige i prosent med kursen som nå regjerer på dette verdipapiret.
Lykke til og måtte bunnen være nådd?
Når en aksje er på 0, et eller annet tallet, øker faren for store utslag og som småaksjonær må man ha penger og tålmodighet til å tåle betydelige prosentuelle endringer på kort tid.
Jeg tenker og håper at aksjen nærmer seg en bunn og at vi i hvert fall kan se 1 tallet om ikke lenge. Da kan dette bli et spennende case for den som har gått inn på dagens nivåer. Inntil så skjer, gjelder det å holde ut med ørefallene som etter hvert kan bli betydelige i prosent med kursen som nå regjerer på dette verdipapiret.
Lykke til og måtte bunnen være nådd?
Redigert 19.06.2023 kl 10:06
Du må logge inn for å svare
Komiske
09.12.2024 kl 11:08
2717
At du mener at det er beviset på at JF er Norges rikeste mann så stiller jeg spørsmålstegn på følgende:
Han har kun tilført penger til Archer, enten direkte eller via sine selskap, Archer har ikke tilført han cash (bortsett fra renter på lån, men det er blåbær)
Så dette er vel ett av de eneste selskapen han har som ikke gir utbytte (enda), og han øker risikoen med å både yte lån og øke investering i form av ny EK.
Han har kun tilført penger til Archer, enten direkte eller via sine selskap, Archer har ikke tilført han cash (bortsett fra renter på lån, men det er blåbær)
Så dette er vel ett av de eneste selskapen han har som ikke gir utbytte (enda), og han øker risikoen med å både yte lån og øke investering i form av ny EK.
SjonkelRolf
09.12.2024 kl 11:12
2713
Komiske.
Det gjorde han i Acr også.
Du synes nesten litt synd på lille John.
Han er jo ikke spesielt flink med sine investeringer stakkars.
Lånene han gir er ikke billige.
Heller ikke garantiene.
De spiser dessverre opp oss småe
Det gjorde han i Acr også.
Du synes nesten litt synd på lille John.
Han er jo ikke spesielt flink med sine investeringer stakkars.
Lånene han gir er ikke billige.
Heller ikke garantiene.
De spiser dessverre opp oss småe
Redigert 09.12.2024 kl 14:18
Anywhere
09.12.2024 kl 12:47
2621
Sjonkel, høres ut som du mener at dine tap blir til John sine gevinster. Det kan det jo bli, men samtidig er det meste av Johns inngang i form av lån, konvertibler og emisjonspenger, stort sett omkring eller over dagens nivå.
Vi sitter vel alle og venter på å kunne høste av dette, og det er riktig; den som eventuelt vil høste mest er John, men han har nok også totalt satset mest.....
Vi sitter vel alle og venter på å kunne høste av dette, og det er riktig; den som eventuelt vil høste mest er John, men han har nok også totalt satset mest.....
SjonkelRolf
09.12.2024 kl 13:07
2603
Ja. De andre større aksjonærene får jo også kjøpe store mengder på stadig lavere kurser. I emisjonene.
AmatørK
09.12.2024 kl 13:14
2594
Men, nå for 2025 står selskapet rigget! Les regnskapet, se effekten som kommer av WFR. I tillegg en refinansering. Refinansiering vil ta renten av ca 15% til kanskje rett under 10%. Det vil gi netto ca USD 20 millioner rett inn i på bunnlinja. Eller over 2kr økning i EPS over året.
Anywhere
09.12.2024 kl 14:45
2528
Sjonkel, du kan da vel kjøpe alt du måtte makte du også? Stort sett har hver emisjon så langt hatt et farvann rundt seg der man har kunnet handle så mye man vil som småaksjonær-under emisjonskurser...
SjonkelRolf
09.12.2024 kl 17:33
2402
Jeg husker Hemen meldte at de hadde kjøpt ca 1 mill aksjer på litt over 4kr. Kan ha vært i 2019 kanskje. Volumet lå på 2-300k aksjer pr. dag. Normalt i Archer på den tiden.
Tipper husene brukte uker på dette.
Nå bare kjører de emisjon. Vipps så har de millioner av aksjer
Tipper husene brukte uker på dette.
Nå bare kjører de emisjon. Vipps så har de millioner av aksjer
Anywhere
10.12.2024 kl 10:09
2198
Postitivt: Holder seg edruelig i pris slik at formue ikke tar av like før nyttår.
Negativt: Ikke mye.
Negativt: Ikke mye.
SjonkelRolf
10.12.2024 kl 10:19
2182
Archer balanserer greit om man skulle være heldig å treffe i andre selskaper.👌
SjonkelRolf
10.12.2024 kl 11:49
2116
Seadrill lånte archer penger i 2017. Dette for å hjelpe til med refinansiering. Lånet ble gjort konvertibelt med innløsningskurs på 2,09 dollar. Dette var betraktelig over kursen den gang. Mener kursen gikk 450% i løpet av det neste halvåret.
I forbindelse med refinansiering i 2021 ble deler ettergitt mot at innløsningskurs ble satt til 0,4 dollar. Fredriksen forlot seadrill nærmest tomhendt sies det. Paratus overtok Archer portis fra seadrill høsten 2022.
I 2023 ble lånet konvertert til 208 mill aksjer verdt 1kr.
En ting er sikkert.
Det hjelper ikke på troverdigheten
Noen synes alt er positivt.
I forbindelse med refinansiering i 2021 ble deler ettergitt mot at innløsningskurs ble satt til 0,4 dollar. Fredriksen forlot seadrill nærmest tomhendt sies det. Paratus overtok Archer portis fra seadrill høsten 2022.
I 2023 ble lånet konvertert til 208 mill aksjer verdt 1kr.
En ting er sikkert.
Det hjelper ikke på troverdigheten
Noen synes alt er positivt.
Anywhere
10.12.2024 kl 11:54
2108
Hva finner du på din søken i historien, Sjonkel, og hva tar du med deg videre av lærdom og handling innen aksjeområdet?
SjonkelRolf
10.12.2024 kl 12:00
2095
Stort sett at jeg tjener noen kr i andre aksjer.
I 2017 omsatte Archer for 880 mill dollar
Og tapte masse penger hvert kvartal.
I 2024 omsetter Archer for ca 1300 mill dollar
Og går i pluss.
Aksjen har aldri vært priset lavere.
Burde vært kjempeinteresse …..
I 2017 omsatte Archer for 880 mill dollar
Og tapte masse penger hvert kvartal.
I 2024 omsetter Archer for ca 1300 mill dollar
Og går i pluss.
Aksjen har aldri vært priset lavere.
Burde vært kjempeinteresse …..
AmatørK
10.12.2024 kl 12:08
2078
Tror ikke vi skal se oss blind på aksjekursen. Selskapsverdien er betraktelig høyere nå enn før emisjonen.
Om de som var aksjonærer før emisjon sitter bedre i det er en annen sak. Akkurat nå trenger selskapet å vise at de kan levere overskudd mer enn et kvartal på rad. Om det går i netto pluss også for Q4 og kan si noe positivt om refinansiering i H1-2025 tenker jeg det snur.
Virker som ingen av analysene på selskapet priser inn særlig risiko for noe emisjon. Her snakkes det kun om refinansiering av eksisterende lånefasiliteter, i kombinasjo med oppkjøpet av WFR og økt inntjenging vil aksjen gå bedre i 2025. Hvertfall det jeg tar høyde for, har en liten pott med aksjer nå :)
Om de som var aksjonærer før emisjon sitter bedre i det er en annen sak. Akkurat nå trenger selskapet å vise at de kan levere overskudd mer enn et kvartal på rad. Om det går i netto pluss også for Q4 og kan si noe positivt om refinansiering i H1-2025 tenker jeg det snur.
Virker som ingen av analysene på selskapet priser inn særlig risiko for noe emisjon. Her snakkes det kun om refinansiering av eksisterende lånefasiliteter, i kombinasjo med oppkjøpet av WFR og økt inntjenging vil aksjen gå bedre i 2025. Hvertfall det jeg tar høyde for, har en liten pott med aksjer nå :)
Blirnokrik???
10.12.2024 kl 12:20
2059
Pareto kutter Røkkeaksje med 40%.(finansavisen i dag)
Det er vel ikke Archer?
Det er vel ikke Archer?
AmatørK
10.12.2024 kl 12:27
2039
Nei, Røkke har ingenting med Archer å gjøre. Her er det evt Fredriksen du tenker på.
Pareto kutter i AKSO, er nok den du tenker på. Pareto gjør som de fleste andre analytikere har gjort i det siste, kutter kursmålet tilsvarende utbyttet som ble utbetalt nylig, som var 40% av selskapsverdien. 21kr aksjen.
For 5 dager siden kom Pareto med en oppdatering på Archer. Hvor de senket kursmålet fra 48kr til 44kr. Fortsatt nesten 100% oppside med andre ord. Mye basert på det jeg skrev i forrige innlegg.
Pareto kutter i AKSO, er nok den du tenker på. Pareto gjør som de fleste andre analytikere har gjort i det siste, kutter kursmålet tilsvarende utbyttet som ble utbetalt nylig, som var 40% av selskapsverdien. 21kr aksjen.
For 5 dager siden kom Pareto med en oppdatering på Archer. Hvor de senket kursmålet fra 48kr til 44kr. Fortsatt nesten 100% oppside med andre ord. Mye basert på det jeg skrev i forrige innlegg.
Redigert 10.12.2024 kl 12:29
TiliTrali
10.12.2024 kl 13:36
1959
Til orientering: https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=63924
"We estimate that the Vaca Muerta shale formation, located mainly in Argentina’s Neuquén province, has 308 trillion cubic feet of technically recoverable shale gas resources and 16 billion barrels of technically recoverable shale oil and condensate resources. Argentina ranks among the world’s top five holders of shale crude oil and natural gas resources."
"We estimate that the Vaca Muerta shale formation, located mainly in Argentina’s Neuquén province, has 308 trillion cubic feet of technically recoverable shale gas resources and 16 billion barrels of technically recoverable shale oil and condensate resources. Argentina ranks among the world’s top five holders of shale crude oil and natural gas resources."
Anywhere
11.12.2024 kl 13:03
1753
Er ofte noe kontraktsmat som ankommer mellom medio desember og julaften i Archers sektor.
Mon om et aldri så lite minirally til kan dukke opp før nyttårs-rakettene skal til værs?
Mon om et aldri så lite minirally til kan dukke opp før nyttårs-rakettene skal til værs?
Anywhere
11.12.2024 kl 14:53
1656
Neppe før jul, men sett over de neste 9 måneder, ja, høyst trolig. Det er i alle fall lagt grunnlaget for det som kan fortone seg som en gamechanger for selskapet det neste året og fremover.
SjonkelRolf
11.12.2024 kl 15:06
1634
Ser at du stadig utvider horisonten.
Ja ja du har jo hengt i denne snart i en mannsalder
Ja ja du har jo hengt i denne snart i en mannsalder
Ticomania
11.12.2024 kl 15:20
1610
Fatter virkelig ikke dette maniske ønske om å selge ned, så fort den går litt opp. Bare trist hele greiene.
Anywhere
12.12.2024 kl 10:08
1374
Greit at aksjen holder seg kjøpsbillig en liten stund til vel?
Mitt romjulsønske er at forsvinnende lite likviditet sender aksjen ned noen kroner til opplasting av litt volum for min del. Selvsagt en motsetning i å få inn litt volum om det skulle være forsvinnende lite likviditet...men jeg regner med som småaksjonær, og rundt 30k aksjer kan fort være mulig å hente med seg om aksjen dumpes. Det er innafor "forsvinnende lite likviditet" :)
Aksjen har jo ved langsiktig sits gjennom året hverken gitt noe særlig gevinst eller noe særlig tap, så det er lite sådanne grunner til at aksjen skal selges noe mer ned, må stole på julestillheten:)
Mitt romjulsønske er at forsvinnende lite likviditet sender aksjen ned noen kroner til opplasting av litt volum for min del. Selvsagt en motsetning i å få inn litt volum om det skulle være forsvinnende lite likviditet...men jeg regner med som småaksjonær, og rundt 30k aksjer kan fort være mulig å hente med seg om aksjen dumpes. Det er innafor "forsvinnende lite likviditet" :)
Aksjen har jo ved langsiktig sits gjennom året hverken gitt noe særlig gevinst eller noe særlig tap, så det er lite sådanne grunner til at aksjen skal selges noe mer ned, må stole på julestillheten:)
SjonkelRolf
12.12.2024 kl 10:17
1361
Dette er bare latterlig og deler derfor ikke din positivitet over fallende kurser.
Anywhere
12.12.2024 kl 13:00
1259
Jeg er på en måte ikke positiv overfor fallende kurs, bare opportunistisk. En plan for nedtur, en for opptur...
Omsetningen skjer vel ved inngangen til sentralstasjonen i Oslo, relativt åpenlyst...eller ved darkpools lyssatte perleradstenkede speilglass for dem som forsøker å kikke inn på hva som skjer.
Omsetningen skjer vel ved inngangen til sentralstasjonen i Oslo, relativt åpenlyst...eller ved darkpools lyssatte perleradstenkede speilglass for dem som forsøker å kikke inn på hva som skjer.
Redigert 12.12.2024 kl 13:05
Ticomania
12.12.2024 kl 15:28
1182
Skindlo hadde frekkhetens nådegave da han gikk ut med en skryteliste og unnlot å nevne hva vanlig aksjonærer har måtte utstå. Mildt sagt aksjonærfiendtlig, hvis man ikke er JF eller noen av de som leker seg konstant.
SjonkelRolf
13.12.2024 kl 09:46
994
Det anslås kraftig vekst innen geotermisk energi.
1000 milliarder dollar innen 2035 sier IEA fattig birol.
Er det positivt for Archer?
De kan lære av olje og gass sies det.
1000 milliarder dollar innen 2035 sier IEA fattig birol.
Er det positivt for Archer?
De kan lære av olje og gass sies det.
SjonkelRolf
13.12.2024 kl 12:21
918
Siden ingen gidder, kan det sies at Archers islandske selskap er langt fremme når det gjelder jordvarme og boring.
Iceland drilling
Iceland drilling
Anywhere
13.12.2024 kl 14:20
840
Tror det var derfor Archer og Iceland Drilling fant ut at det var good match.
Anywhere
13.12.2024 kl 14:55
790
Nope, er ikke på handel på denne siden av 22 foreløpig etter streng alignment med plan, men det er ikke sikkert det er smart ...
Får se omkring romjulen..
Får se omkring romjulen..
Tingebri
14.12.2024 kl 12:08
587
Om vel en måned kommer nok Archer med den vanlige "Trading update" for Q4 2024. Denne gangen blir det ekstra spennende å høre om de kommer med nyheter rundt finansieringen, utbytte kapasitet og guiding for 2025. Archer har nok mange "slitene" aksjonærer som har vært igjennom en brutal emisjon i 2023 og dyr obligasjonsgjeld. Som både DNB og Pareto skriver i sine analyser så blir 2025 et turning point for Archer. Kontantstrømmen i 2025 blir ekstremt bra grunnet lavere rentekostnader, lavere capex som går tilbake til normale nivåer i 2025. Capex i 2024 har vært uvanlig høye grunnet forberedelsene til P&A kontrakten med Repsol (Fulmar) som starter opp i 2025. P&A kontrakten med Repsol og WFR som har høye marginer er også ventet og gi veldig god kontantstrøm i 2025. Jeg tror vi vil se at mange kommer til å posisjonere seg i forkant av Trading update som kommer i januar. Markedet trenger å se det går riktig vei for Archer, og nå er det ikke lenge igjen til "bevisene" kommer.
Fjellapen
I går kl 22:40
267
Sirompa og oversett, men nå skal denne aksjen få på seg joggeskoa! Det er på tide å børste av støvet og bli med på oppturen – kanskje dette er fugl Fønix på børsen?
Anywhere
I dag kl 00:32
193
Best case ser jeg kursen i 46 kroner i 2025, oversving til implisitt (ved ekstraord utbytte) rundt 60 ved kapitalisering av Argentina-aktivitet, deretter løpende utbytter fra 2026 på 5 kroner pr aksje, gradvis litt økende og aksjekurs omkring 50. Kvalifiserer det til fugl Phoenix?