Archer - er bunnen nådd?
I dag har vi vært nede på 0,85 tallet...:(
Når en aksje er på 0, et eller annet tallet, øker faren for store utslag og som småaksjonær må man ha penger og tålmodighet til å tåle betydelige prosentuelle endringer på kort tid.
Jeg tenker og håper at aksjen nærmer seg en bunn og at vi i hvert fall kan se 1 tallet om ikke lenge. Da kan dette bli et spennende case for den som har gått inn på dagens nivåer. Inntil så skjer, gjelder det å holde ut med ørefallene som etter hvert kan bli betydelige i prosent med kursen som nå regjerer på dette verdipapiret.
Lykke til og måtte bunnen være nådd?
Når en aksje er på 0, et eller annet tallet, øker faren for store utslag og som småaksjonær må man ha penger og tålmodighet til å tåle betydelige prosentuelle endringer på kort tid.
Jeg tenker og håper at aksjen nærmer seg en bunn og at vi i hvert fall kan se 1 tallet om ikke lenge. Da kan dette bli et spennende case for den som har gått inn på dagens nivåer. Inntil så skjer, gjelder det å holde ut med ørefallene som etter hvert kan bli betydelige i prosent med kursen som nå regjerer på dette verdipapiret.
Lykke til og måtte bunnen være nådd?
Redigert 19.06.2023 kl 10:06
Du må logge inn for å svare
Anywhere
31.01.2025 kl 12:12
6358
Så lenge man kan forvente mellom 8 og 10% (selvsagt noe avhengig av interbankrenteutvikling), så er Archer-obligasjon høyaktuell for fond som Heimdal, Fondsfinans og Alfred Berg. Den pakken landes kjapt og er snarlig klar for omgjøring av finans-strukturen.
Redigert 31.01.2025 kl 15:32
Anywhere
31.01.2025 kl 15:35
6295
I mellomtiden er det vel anledning nå for kjøp av retrace av oppgangen fra i går.
Kunne ikke dy meg og fikk just med meg 5000 ekstra her på lave 28. Trade ut like under 32 er satt på for den neste måneden!
Tar helg på det!
Kunne ikke dy meg og fikk just med meg 5000 ekstra her på lave 28. Trade ut like under 32 er satt på for den neste måneden!
Tar helg på det!
SjonkelRolf
31.01.2025 kl 22:11
6209
Uten nyheter av den positive sorten er jeg redd du var for tidlig ute .
Archer er en snodig aksje.
Kjøper ikke mere her fremover.
Archer er en snodig aksje.
Kjøper ikke mere her fremover.
Anywhere
02.02.2025 kl 20:55
5952
Archer er en snodig skrue, enig. Men nå går jeg for at oppdrift er mer trolig, gitt ventet vesentlig lavere kapitalkost, vesentlig ebitda-økning, og derav solid utbyttemuligheter. Kapasiteten på utbytte blir såpass at om aksjen holdes vesentlig nede, blir det likevel langt mer lukrativt å eie enn highyield-obligasjoner. Slik jeg vurderer de kommende tider.
laser
02.02.2025 kl 22:39
5892
Tenker de gikk ut nå med positiv PW for - med tall grunnlaget i hånden - å klare å ha noe klart mht refinansiering til resultatgjennomgangen ultimo februar.
Anywhere
03.02.2025 kl 05:22
5857
Jeg hadde ikke forventet at Archer skulle kjøre refifokus allerede før januar var over, og preliminære bekreftelser med positivt varsel for resultat var da nødvendig å tildele markedet i og med at dette anvendes som grunnlagsmateriale for nye lån overfor obligasjonseiere.
Driften er særs bra, veldig mye riktig er gjort nå både finansielt og industrielt, og det må honoreres i verdsettelsen, er min tilnærming! Oppdriften industrielt er kort og godt for stor til å unngå det.
Driften er særs bra, veldig mye riktig er gjort nå både finansielt og industrielt, og det må honoreres i verdsettelsen, er min tilnærming! Oppdriften industrielt er kort og godt for stor til å unngå det.
Pæder
04.02.2025 kl 14:23
5537
Det er rolige tider i aksjen . Faller på lite volum, øker på bra omsetning. Alle sitter nok å venter til den tar fyr. Kommer nok til å gå litt før resultatet.
Anywhere
04.02.2025 kl 15:03
5549
Det er sånn med denne aksjen. Den kan ta litt fyr ut av ingenting.
Men når røyken har lagt seg kommer den som regel en del tilbake, så også denne gang.
Personlig står jeg med fortsatt kjøp på nedsig, litt for å øke i aksjen langsiktig etter en del annen realisering, og litt for å utnytte swing i aksjen.
Det er bare 3 uker-isch til mer konkret rapportering på Q4 og 2024 og da vil selskapet senest bekrefte hvordan finansieringsmodellen vil se ut fremover og kunne signalisere både størrelse og rammer for anvendelse av free cash flow.
Så...litt forventninger og deretter bekreftelser kan bli varig synlige i aksjekursen derfra.
Men når røyken har lagt seg kommer den som regel en del tilbake, så også denne gang.
Personlig står jeg med fortsatt kjøp på nedsig, litt for å øke i aksjen langsiktig etter en del annen realisering, og litt for å utnytte swing i aksjen.
Det er bare 3 uker-isch til mer konkret rapportering på Q4 og 2024 og da vil selskapet senest bekrefte hvordan finansieringsmodellen vil se ut fremover og kunne signalisere både størrelse og rammer for anvendelse av free cash flow.
Så...litt forventninger og deretter bekreftelser kan bli varig synlige i aksjekursen derfra.
omans
04.02.2025 kl 16:15
5771
Katta kom litt ut av sekken forleden, med det positive resultatvarselet. Så q4 er vel som tidligere guidet og blir nok ingen overraskelser. Det gjenstår derfor beviser om at 2025 blir så positivt som de guider. Denne burde derfor komme plutselig tilbake, selv om den falt litt tilbake i hengemyra. Den er ikke så baktung som før.... litt positivitet der fremme, som gjør den mer attraktiv utover året.
SjonkelRolf
05.02.2025 kl 07:23
5595
Topp 20 eier nå 73,5% av selskapet.
De to største har ikke fått tilbake utlånte aksjer
De to største har ikke fått tilbake utlånte aksjer
AmatørK
05.02.2025 kl 09:43
5451
Spent på refinansiering. Heimdal har jo allerede Archer som "high conviction" satsning, så de inngår nok gledelig nytt lån med bedre vilkår.
drillbit
05.02.2025 kl 16:00
5354
Siste dag med investormøter i dag på den nye obligasjonen, ser ut til å ende på 9.75 %
Anywhere
05.02.2025 kl 17:30
5267
Heimdal ville nok hatt hele obligasjonen om de hadde kunnet innenfor sine retningslinjer.
Nå har de hatt noen gode år med Archer, og vil fortsatt kunne ha et greit bidrag til high-yield-fondet med rundt 9,75%. Det samme vil være tilfellet med f.eks Fondsfinans og Alfred Berg som jeg regner ønsker seg så mye som mulig her.
Nå har de hatt noen gode år med Archer, og vil fortsatt kunne ha et greit bidrag til high-yield-fondet med rundt 9,75%. Det samme vil være tilfellet med f.eks Fondsfinans og Alfred Berg som jeg regner ønsker seg så mye som mulig her.
Pæder
06.02.2025 kl 10:24
5006
Det er tydelig noen av de selger seg ut. Alfi er ikke lenger på lista heller. Er det noen endringer som ser positiv ut.
drillbit
06.02.2025 kl 13:05
4830
Bedre trøkk i aksjen nå, sannsynligvis fordi det er meget bra interesse for den nye obligasjonen og det kan se ut som prisingen kan bli noe lavere enn 9.75 % (muligens man lander på 9.5 %).
Anywhere
06.02.2025 kl 13:17
4823
Med evnt 9,5% så er man i den situasjon at finansiell kost for hele gruppen vil være sterkt redusert. Pr akse utgjør det fort rundt 1,5 kroner redusert kost pr år. Diskontert snakker vi da 12-15 kroner aksjen i diskontert implisitt aksjeverdi.
Selskapet tar jo steget vesentlig opp i gjeldsklassing og havner blandt de sikre high-yield-selskapene.
Å skaffe seg aksjer nå når markedet oppfatter litt av dette er ikke så lett. Selgere har forsvunnet, og jeg selger ikke mine traderkjøp på denne siden av 30, eller kanskje jeg bør si 40😉😊😊
Selskapet tar jo steget vesentlig opp i gjeldsklassing og havner blandt de sikre high-yield-selskapene.
Å skaffe seg aksjer nå når markedet oppfatter litt av dette er ikke så lett. Selgere har forsvunnet, og jeg selger ikke mine traderkjøp på denne siden av 30, eller kanskje jeg bør si 40😉😊😊
Anywhere
06.02.2025 kl 14:38
4758
Poster som skifter VPS er vel ganske vanlig i de fleste selskaper på børs?? Ja, også i Archer.
Kanskje det er noe short som leveres tilbake? Evnt en ren flytting...
Det er vel nå slik at en langt lavere finanskost, og et helt annet nivå av gjeldsgrad, gjør at Archer markerer seg i en helt annen investment-grade - som igjen gjør den kjøpbar av mer institusjonelle aktører. Basert på forventet inntjening fremover og dagens allerede gode multipler, så må man regne med at disse dukker opp nedover veien, men det er slett ikke sikkert det er på denne siden av 35 eller 40 kroner. Jeg regner med at de stadige bedringer i Argentina (forventningsvis også etter Trumps inntreden) vil kunne være en rabbit in the hat som mange kan ta en risk for å få oppleve:)
Kanskje det er noe short som leveres tilbake? Evnt en ren flytting...
Det er vel nå slik at en langt lavere finanskost, og et helt annet nivå av gjeldsgrad, gjør at Archer markerer seg i en helt annen investment-grade - som igjen gjør den kjøpbar av mer institusjonelle aktører. Basert på forventet inntjening fremover og dagens allerede gode multipler, så må man regne med at disse dukker opp nedover veien, men det er slett ikke sikkert det er på denne siden av 35 eller 40 kroner. Jeg regner med at de stadige bedringer i Argentina (forventningsvis også etter Trumps inntreden) vil kunne være en rabbit in the hat som mange kan ta en risk for å få oppleve:)
Redigert 06.02.2025 kl 14:46
drillbit
06.02.2025 kl 15:12
4728
Den nye obligasjonen landet på 9.50 % kupong og ble oppskalert til 425 MUSD, tyder på meget stor interesse !!
Nå er Archer meget godt finansiert, får kraftig reduserte rentekostnader og fremtiden ser meget lys ut !
Nå er Archer meget godt finansiert, får kraftig reduserte rentekostnader og fremtiden ser meget lys ut !
AmatørK
06.02.2025 kl 15:19
4794
Hvor finner du den infoen? Knall nyhet. Sterk forbedring! Jeg har lenge antatt rundt 10%, men om det stemmer med under 10% er det rått.
Anywhere
06.02.2025 kl 15:27
4765
Du kan nok få beskjed hos tilrettelegger om du forsøker å melde interesse for obligasjoner. Når lånet er landet på ferdig rente og størrelse, må du evnt komme med 425m USD til 8% rente, så kanskje alt ikke er lukket likevel;)
Knall nok med 9,5% og selskapet har trolig noe positivt i ermet på erverv-siden;)
Knall nok med 9,5% og selskapet har trolig noe positivt i ermet på erverv-siden;)
Redigert 06.02.2025 kl 15:35
drillbit
06.02.2025 kl 15:29
4824
Har vært i kontakt med tilrettelegger for obligasjonen, tegningen stenger nå kl 15:30 !
Monkeymonkey
06.02.2025 kl 20:38
4619
Hva var renter på lån som nå vil bli innfridd og hvor mye blur innfridd?
AmatørK
06.02.2025 kl 20:41
4663
Alt blir innfridd og renten var ca 15%. Selskapet vil effektivt få +$20 mill ekstra på bunnlinjen årlig pga dette. Netto gevinst øker med 2.5kr aksjen, det er solid.
Redigert 06.02.2025 kl 20:43
Tingebri
06.02.2025 kl 21:21
4567
Heimdal Høyrente har kjøpt seg inn i det nye obligasjonslånet til Archer. Lånet utgjør ca 10% av fondsporteføljen i Heimdal Høyrente. Heimdal Høyrente er et kvalitetsfond som har god tro på Archer. Som aksjonær er det betryggende at et slikt fond har vurdert Archer til å kunne utgjøre en så stor andel av fondskapitalen.
Tingebri
06.02.2025 kl 21:31
4652
Som vi sa i pressemeldingen ved starten av prosessen vil denne refinansieringen danne grunnlag for utbytter i 2025, sier Skindlo.
– Vi kommer tilbake med størrelse og tidspunkt for aksjonærprogrammet om ikke lenge, sier Skindlo.
https://www.finansavisen.no/finans/2025/02/06/8240040/john-fredriksens-oljeserviceselskap-refinansierer-gjelden
– Vi kommer tilbake med størrelse og tidspunkt for aksjonærprogrammet om ikke lenge, sier Skindlo.
https://www.finansavisen.no/finans/2025/02/06/8240040/john-fredriksens-oljeserviceselskap-refinansierer-gjelden
Anywhere
06.02.2025 kl 23:36
4452
AmatørK, jeg har nok tatt litt mindre i på besparelsen enn deg, men las oss si 2 kroner/aksje da når Fredriksen også har innfridd sine konvertibler...det er enten utbyttemulighet eller skal kunne diskonteres med 20 kroner i aksjen.
Nå virker det også som man har hast med å sette direkteavkastning ut i live, mulig det vil komme tallgrunnlag for denslags allerede ved q4 om et par-tre uker?
Det er visst bare å laste den man kan tåle på 27 og 28
Nå virker det også som man har hast med å sette direkteavkastning ut i live, mulig det vil komme tallgrunnlag for denslags allerede ved q4 om et par-tre uker?
Det er visst bare å laste den man kan tåle på 27 og 28
Ratta
07.02.2025 kl 03:57
4370
Kan vi forvente 1kr i kvartalet i utbytte de nærmeste årene
Eps vil vel ligge over dette nivået, men kanskje det er ønske om flere oppkjøp eller ytterligere nedbetaling av gjeld
Eps vil vel ligge over dette nivået, men kanskje det er ønske om flere oppkjøp eller ytterligere nedbetaling av gjeld
Redigert 07.02.2025 kl 04:07
Anywhere
07.02.2025 kl 08:46
4170
Det er oppnåelig med 1 kr.
Archer selv har indikert følgende som 2025-figurer:
-EBITDA growth between 15-25%
-Disciplined approach to capital expenditures at 3% - 4% of revenue
-Further reduction in our leverage ratio post debt refinance to 2.1x - 2.3x by year-end 2025
Dersom vi sier 20% EBITDA økning, så tilsvarer bare det rundt 27 mill USD i økning, eller ca 3 kroner aksjen på samme gjeldsbasis og kostbasis som nå.
Med gjeld bært av 9,5% rentes obligasjon, så er snakker vi faktisk 2 kroner aksjen i redusert kapitalkost fra og med ikraftsettelse av den nå ferdigtegnede gjelden.
Selskapet ser i prinsippet muligheter for reduksjon av gjeld på dagens drift, og det er også åpenbart slik drift og kapitalkost nå er, men gjeldsgraden er nå slik rigget at det ikke er et stort poeng. Og jeg antar at krav under obligasjonsfinansieringen, som nå går frem til 2030, ikke er at gjeld behøver reduseres utover dagens ratio.
Jeg føler at aksjen bør kunne styre ganske trygt mot 45 kroner dette året, samtidig som det kan være ekstraordinære saker som kan dukke opp, bl. a i Argentina:)
Archer selv har indikert følgende som 2025-figurer:
-EBITDA growth between 15-25%
-Disciplined approach to capital expenditures at 3% - 4% of revenue
-Further reduction in our leverage ratio post debt refinance to 2.1x - 2.3x by year-end 2025
Dersom vi sier 20% EBITDA økning, så tilsvarer bare det rundt 27 mill USD i økning, eller ca 3 kroner aksjen på samme gjeldsbasis og kostbasis som nå.
Med gjeld bært av 9,5% rentes obligasjon, så er snakker vi faktisk 2 kroner aksjen i redusert kapitalkost fra og med ikraftsettelse av den nå ferdigtegnede gjelden.
Selskapet ser i prinsippet muligheter for reduksjon av gjeld på dagens drift, og det er også åpenbart slik drift og kapitalkost nå er, men gjeldsgraden er nå slik rigget at det ikke er et stort poeng. Og jeg antar at krav under obligasjonsfinansieringen, som nå går frem til 2030, ikke er at gjeld behøver reduseres utover dagens ratio.
Jeg føler at aksjen bør kunne styre ganske trygt mot 45 kroner dette året, samtidig som det kan være ekstraordinære saker som kan dukke opp, bl. a i Argentina:)
Bullen
07.02.2025 kl 10:01
4068
Vi snakke vel om et helt " nytt selskap"
Trodde at aksjen skulle ta av i dag.....
Trodde at aksjen skulle ta av i dag.....
SjonkelRolf
07.02.2025 kl 10:40
4002
Skindlo er fortsatt i minus på siste kjøp.
Konstaterer at det foreløpig går som det skal i Aksjen med ticker Arch.
Noen kalte det gamechanger…..
Konstaterer at det foreløpig går som det skal i Aksjen med ticker Arch.
Noen kalte det gamechanger…..
Anywhere
07.02.2025 kl 10:40
4192
Bullen, lurer på om det er noen som foreløpig ønsker at aksjen holder seg litt på plass og logrer rundt konsolideringsnivået den ligger.
Jeg er dog åpen om at legg opp for fullendelse av stor OHS, target på høy 32, kan komme anytime, men også om flere uker...
Men klokheten av skade gjennom for mange år holder nok sin hånd over kursutviklingen enda en stund - forståelig nok. Utbytteprogram som markedet anerkjenner som opprettholdbart, vil drive kursen.
Jeg er dog åpen om at legg opp for fullendelse av stor OHS, target på høy 32, kan komme anytime, men også om flere uker...
Men klokheten av skade gjennom for mange år holder nok sin hånd over kursutviklingen enda en stund - forståelig nok. Utbytteprogram som markedet anerkjenner som opprettholdbart, vil drive kursen.
Brokerman
07.02.2025 kl 13:16
4039
Er jo svært forunderlig at den ikke reagerer positivt på dette......
Brokerman
07.02.2025 kl 15:41
3924
Var jo den store posten som "gikk" på 28 i går, slike som man ofte ser i denne aksjen. Er noen som styrer denne og hver dag så dukker de 2000 postene opp. Håpløst at selskapet ikke snart får fjernet seg fra å være belemret med slikt.
Redigert 07.02.2025 kl 15:49
SjonkelRolf
08.02.2025 kl 03:10
3643
Jeg er inneforståttt med at Fredrik har tapt en anselig sum penger på Archer.
om han vil ha de tilbake? Mest sannsynlig.
Hofa snakket om fredriksems regnedrenge.
De opererer nok fremdeles her.
Vi er nå i en situasjon hvor det snakkes om utbytte.
Ja hvorfor ikke bare vente å se?
Aksjen kan gå til 100kr
om han vil ha de tilbake? Mest sannsynlig.
Hofa snakket om fredriksems regnedrenge.
De opererer nok fremdeles her.
Vi er nå i en situasjon hvor det snakkes om utbytte.
Ja hvorfor ikke bare vente å se?
Aksjen kan gå til 100kr
Ratta
08.02.2025 kl 11:29
3453
De fleste med "kjøpekraft " kjente til dette i god tid i forveien.
Aksjen steg bra på torsdag
Aksjen steg bra på torsdag
Redigert 08.02.2025 kl 11:32
Pæder
10.02.2025 kl 10:14
2905
Det tydelig vis noen som ikke vil den skal stige for fort. Noen presser den nedover i dag også.
Anywhere
10.02.2025 kl 10:18
2913
Det er greit nok for meg, Pæder.
Har litt lastemuligheter og ditto fokus just nu, og satser på at det er meglermiljø som skal hjelpe inn litt investorer før det klarlegges mer hvordan kapitalforvaltningen vil kunne bli fremover i Archer. Regner med at det nevnes allerede ved Q4 om godt 2 uker. Utbytter ser ut til å bli en realitet allerede i 2025:)
Har fått plukket med meg 5000 stk på 27,01 igjen i dag. En typisk sving for Archer er å trekke ned slik som nå, for å justere seg oppover igjen utpå dagen.
Slik sett kan det være intradagstrade. Men det er ikke alltid det er så mye reelle salg ser det ut for. Foreløpig har selgere sluppet noen tusen til dagens laveste, og jeg bør vel takke for det!?
Har litt lastemuligheter og ditto fokus just nu, og satser på at det er meglermiljø som skal hjelpe inn litt investorer før det klarlegges mer hvordan kapitalforvaltningen vil kunne bli fremover i Archer. Regner med at det nevnes allerede ved Q4 om godt 2 uker. Utbytter ser ut til å bli en realitet allerede i 2025:)
Har fått plukket med meg 5000 stk på 27,01 igjen i dag. En typisk sving for Archer er å trekke ned slik som nå, for å justere seg oppover igjen utpå dagen.
Slik sett kan det være intradagstrade. Men det er ikke alltid det er så mye reelle salg ser det ut for. Foreløpig har selgere sluppet noen tusen til dagens laveste, og jeg bør vel takke for det!?
Redigert 10.02.2025 kl 10:28
Brokerman
10.02.2025 kl 10:21
2911
Har fått tilnavnet "aksjen fra helvete" og den ser dessverre ut til å leve opp til dette fortsatt. Utrolig at selskapet ikke snart se seg lei av dette og gjør denne attraktiv for vanlig handel.
Pæder
10.02.2025 kl 10:53
2850
Merkelig at refinansiering ikke skal ha noen effekt. Det går nok noen stopp låser i dag ser det ut til.
Anywhere
10.02.2025 kl 11:17
2797
Refinansiering har solid effekt fremover.
At aksjen ikke foreløpig kjøpes opp er ikke greit å forstå, men samtidig gikk den for kort tid siden fra 23 til 27-isch, en ikke ubetydelig justering opp. Neste legg antar jeg kommer, men aner ikke når. Jeg vil ikke bli forbauset om den går veldig fort opp fra nivået 27-28 til fullendelse av en større OHS med target høy 32 ganske snart. Tiden er moden nok i alle fall!
At aksjen ikke foreløpig kjøpes opp er ikke greit å forstå, men samtidig gikk den for kort tid siden fra 23 til 27-isch, en ikke ubetydelig justering opp. Neste legg antar jeg kommer, men aner ikke når. Jeg vil ikke bli forbauset om den går veldig fort opp fra nivået 27-28 til fullendelse av en større OHS med target høy 32 ganske snart. Tiden er moden nok i alle fall!
Anywhere
10.02.2025 kl 15:25
2706
Vet ikke om det stemmer, men for meg virker det som at man pleier kursen til nivå 27-28. Mange, mange dager har vi sett at den trekkes ned ved start for sakte men sikkert å kjøpes oppover i løpet av dagen. Det er begrenset selgermasse og ditto volum, men dann og vann trekkes det poster litt over 28, og man kan få tak i litt under sluttauksjon også. Vi får se om mønsteret fortsetter.
Brokerman
10.02.2025 kl 16:27
2734
Dette selskapet fremstår direkte useriøst ovenfor vanlig aksjonærer. Oppfører seg hinsides all fornuft og selskapet synes tydeligvis det er helt fint at det daglig er lek fra robotene.
AmatørK
10.02.2025 kl 16:56
2692
Hva er du snakker om egentlig? Om du mener det er noe galt med handelen må du snakke med Finanstilsynet.