BULL CASE - KJØP PGS! Mål = 25 kroner

citius
PGS 21.06.2023 kl 14:33 92935

8 analyser forteller om at PGS nå er billig og bør kjøpes
Kursmålene ligger fra 10 til 15 kroner


SER man lengre frem i syklusen 2025, så kan aksjen gå videre til området 25
Supersyklus for å finne

olje/gass

mineraler på havets bunn

undersøkelser for havvindturbiner, både faste og flytere

og helt sikker andre gode formål på jorden, som består av 70% hav :-))

les mer

https://www.pgs.com/







Redigert 05.07.2023 kl 14:20 Du må logge inn for å svare
citius
22.07.2023 kl 11:20 9454


PGS rapporterer samlede utgifter til 550 mill USD for 2023
Expect full year 2023 gross cash cost of ~$550 million
• Includes Sanco Swift wind project for the rest of the year

Da gjelder det å finne inntektene, slik at man vet hva man har å forholde seg til
Samlet i 2022 var det 817,2 mill USD
Hittil i 2023 er det rapportert 358,5, i -22 var det 350,0 på samme tid
Et fullbooket Q3 og Q4 på bedre betingelser pluss greit LS, så må man jobbe litt med brøkstreken for å komme noenlunde ut med et estimat
LS i Q2 – 23 var uttalt som normalisert, på 55 mill USD, vi kan anta litt bedre for 2.H altså 120 mill USD samlet, alt over er bonus.
Jeg tror jeg er nær dersom vi sier 920 – 950 mill USD for 2023 samlet. Trekk ut 550 mill USD så ser vi hva man snakker om for året 2023
2024 brygger på et sterkere år samlet sett, man kan absolutt anta at man runder 1 MRD USD inn
Kostnadene ved mobilisering og ut av opplag er da borte, mao lavere /jevnere kost, høyere rater og bedre etterspørsel etter tjenestene. De lovet at tilleggslånet blir betalt, det på 138 og den nye sikkerheten på 75 mill USD, man sitter da med en enkel struktur, mer langsiktig og null stress.
2024 kan altså etter kost på 550 mill USD, sitte med 450 – 500 mill USD, nær ca 5 MRD NOK
Vi snakker, SPRUTER PENGER, derfor er muligheten for utbytte tatt opp
2025 og 2026 ser også strålende ut, ut fra olje/gass selskapene sine exploration-budsjetter
20 kroner aksjen er innen rekkevidde i 2024
Londonmannen
21.07.2023 kl 21:12 9618

Ja, det ser ut som om begrenset antall seismikkfartøy, kombinert med et stadig økende behov for seismikktjenester innen både olje/gass leting som for etablering av havvindparker, vil resultere i den perfekte storm for seismikksegmentet. Akkurat det vil trolig gjøre at aktører som har behov for seismikktjenester vil forsøke å etablere stadig større arbeidsoppdrag slik at de kan få beholde seismikkapasiteten maksimalt lenge når de først får tak i disse dyrebare ressursene. Og kundene til seismikkselskapene har ikke akkurat dårlig råd, så jeg er ikke i tvil om at ratenivået etterhvert vil nå historiske høyder. Joda, mye som tyder på at ho Peggy vil bli en fantafenomenalistisk pengemaskin!

Her skal jeg sitte stille og rolig å nyte oppturennsom uvilkårlig må komme. Og om ikke lenge vil rause utbytter formelig drukne oss aksjonærer. Fordi vi har fortjent det!
geo01
21.07.2023 kl 19:42 9735


https://www.upstreamonline.com/exclusive/petrobras-welcomes-two-bids-in-tender-for-brazilian-4d-seismic/2-1-1287752
4D i 2024 ikke meldt enda og kan Pgs være en av kandidatene?

Denne blir Mega stor visst Nambia.
https://www.upstreamonline.com/exploration/major-seismic-surveys-lined-up-for-namibia-s-unsung-offshore-areas/2-1-1470937

Når denne konkurenten er borte i 2 år med verdens støste seismikk kontrakt i Saudi er det betydelg press i markedet 3D:
https://www.upstreamonline.com/exclusive/world-s-largest-aramco-awards-chinese-contractor-multi-billion-dollar-seismic-contract/2-1-1458579

Tgs har kontrakts leid skip av BGP flere ganger,men strikken strammes for leie 3D 4D fra de da de er i kontrakt i 2 -4 år med 3 skip i Saudi som sikret seismikk i lang tid.
Markedet etter denne kontrakten er meget strukket og kun Shearwater op Pgs med 3 og 4D skip for kontrakt 2024-2026 ser ingen andre 3D skip igjen.
citius
21.07.2023 kl 19:39 9713


Mye aktivitet på gang i Africa, Australia, Midtøsten og et par steder til
Vi her i steinrøysa kjenner godt til Nordsjøen og Barents

Ser at det ligger flere jobber i løypa som omtales på forumet, det tror jeg på, da jeg kjenner til den store økningen i aktiviteter/leting

Forrykende år kommer, det er flere jobber å by på enn det er kapasitet til å dekke, da blir/forblir ratene gode

Kan gå fortere til 2-sifret enn jeg tenkte tidligere denne uka
jeg tenker da i august - 23

Helg og en øl :- ))
Føre var
21.07.2023 kl 16:12 9883

I dag har shorten bedekt seg mer enn før, de synest nok att den fortsatt er billig:)

Jeg tror fortsatt ikke att de greier å dekke seg helt inn under 7,50,- tror dere?

https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=PGS&land=norway
Redigert 21.07.2023 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
WillyWonka
21.07.2023 kl 12:15 10028

Et viktig moment som jeg ikke ser noen har tatt opp (kan ha oversett det), men som jeg tenker er veldig viktig .

Rune sa at termineringen av kontrakten IKKE var fordi at kunden (lurer på om det er Exxon) ikke ville gjennomføre, det var på grunn av at de ikke fikk tillattelse til å gjennomføre jobben av myndighetene/regulatorisk myndighet. Kunden hadde et sterkt ønske om at PGS skulle gjøre jobben som avtalt. En sifret million dollar i kompensasjon + dobbel jobb i Egypt ble løsningen. I markedet så tror jeg også transfer fee på minimum 30 MUSD har gått under radaren og vil overraske dersom det blir en avklaring i voldsgiftssaken.

Jeg tror det massive kurs krasjet etter termineringen var en stor frykt i markedet at seismikk markedet var på hell og at oljeselskapene ikke lenger ønsket å investere i leting. Dette vet vi nå var en total feilvurdering og ga en nydelig kjøpsmulighet, hadde aldri kommet inn på 5 hvis ikke, tror jeg. DNB benyttet muligheten til sette spikeren i kista med salgsanbefaling og kurs 5 etter termineringen.

Mitt fremtidig kursmål:

Negative med PGS vil være uforutsette makroforhold, et plutselig massivt oljeprisfall, eller annet som feks vær som var i Q2. Men klarer ikke helt å se annet enn at alle makroforhold per nå er med PGS.

Kronen styrker seg, oljen styrker seg og har omtrent satt et tak på 75/80 (dette er særdeles viktig for at oljeselskapene skal være villig til å investere tungt i leting). Danske Bank oppgraderer kursmålet sitt i dag med nesten 30%. Jeg er ikke så opptatt av at kursmålet til Danske Bank er akkurat 6,1, eller at SEB og DNB har hatt konsekvent veldig lavt kontra de andre meglerhusene. Det som er viktig er å se utviklingen, kursmåletsnittet går kun en vei, og har gjort det siste halvannet året.

Q3 og Q4 vil, dersom alt går veien, vise hvor mye en full flåte kan generere av cash. Kontraktseismikk vil nok bli hottere og hottere, og setter PGS og Shearwater i en særdeles god posisjon. Fullbooket Q3, og nesten fullbooket Q4 forteller ganske greit at det vil bli press på ratene fremover. Jo mer gjelden minsker jo mer forventer jeg at PGS sin kurs konvergerer mot TGS sin. I tillegg så har nå både Shearwater og Sanco luftet tanken om å børsnotere seg, det vil gjøre det enda enklere å sammenligne selskapene. Da TGS har en veldig annen forretningsmodell og struktur enn PGS. Shearwater er jo basically PGS uten gjeld.

Så kan man også spekulere om konsolidering, men det vet ingen før vi våkner opp om morgen og setter kaffen i halsen.

I det kortsiktige bildet så har jeg først og fremst fokus på inntjening i Q3 og Q4, jeg vil se at det jeg tror formaliserer seg. Man må være forsiktig med å forelske seg i en aksje, typisk småsparer fenomen er at man blir altfor følelsesmessig engasjert i aksjen. Skriver mye på forum daglig, knytter bånd sosialt med anonyme brukernavn og at man skal holde på aksjene for enhver pris og være sammen om det, bli med ned og bli med opp samme hva, det er ikke bra. Man er på børsen for å tjene penger, husk det, uavhengig av strategi.

Jeg tror vi skal mellom kurs 15-20 i 2024, med forbehold at bull scenario inntreffer. Lenger horisont enn det har jeg ikke per nå.
Føre var
21.07.2023 kl 12:06 10031

Danske bank fikk nok ikke kjøpt på 4 tallet, så nå vil de kjøpe på lavt 6 tall, hehe

De har oppjustert kursmålet til 6,10,- i fra 4,70,-
Redigert 21.07.2023 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Føre var
21.07.2023 kl 11:16 10011

Emisjonsspøkelset som mange har skreket høyt om, ble borte med ett pennestrøk gitt:)
Nå er det bare p vente på nye kontrakter, kommer vel tett i tett nå!
Londonmannen
20.07.2023 kl 21:59 10385

Og fortsatt handles PGS på omtrent samme kursnivå som i juni 2022! Forstå det den som kan! Joda, her burde det være mye å gå på etter dagens overbevisende presentasjon: Vil anta at det er en del shortere som er svette i hendene. Om ikke de er det, så burde de være det….
Føre var
20.07.2023 kl 21:25 10425

Ikke langt unna 7,50,- på hod i dag, en hyggelig dag rett og slett:)

Det ble røde tall på shorten i dag. Men de har vel penger nok?

https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=PGS&land=norway
Redigert 20.07.2023 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
citius
20.07.2023 kl 19:29 10593


Aksjekursen opp og shortandel ned

Meget godt tegn

https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=PGS&land=norway

Når det svir litt ekstra så er sjefen ved bordet klar på at det må dekkes inn og bonus til nissene krymper kraftig
citius
20.07.2023 kl 16:12 10834


Jeg er enig i at 12 kommer fort


20.07.2023 16:09:21
PGS: ABG SUNDAL COLLIER OPPJUSTERER KURSMÅL TIL 12 (10)
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier oppjusterer sitt kursmål på PGS til 12 kroner fra 10 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen, ifølge en oppdatering torsdag.

TDN Direkt finans@tdn.no
citius
20.07.2023 kl 16:07 4838


PGS-aksjen er i ferd med å tette luka fra 12.juni

noen 10-øringer til i morgen og vi er der

Da kan utviklingen videre bare rulle på

oppturen
20.07.2023 kl 15:41 4981

Kommer kokos snart med oppdatering over hvor mye short har tjent denne uken ?
citius
20.07.2023 kl 14:47 5132


Både Short og Longs trykker på kjøpsknappen i disse dager

Sannsynligvis møtes motstand ved ca 7,8 neste uke

presser seg gjennom og den litt lengre motstanden er forrige topp ved 13 +
Kontur
20.07.2023 kl 12:49 5313

En ting som gjelder for de som enda ikke er tilstrekkelig inne.
KJØP PGS, her blir det en lang og god opptur.
citius
20.07.2023 kl 12:19 5469


I dag og i morgen, fredag, kanskje litt ut i neste uke er det

F O M O

Så kommer den vanlige optimismen, vi har rundet 10-kroningen igjen.......


2024 har eufori
(Eufori er et begrep som brukes for å beskrive en løftet sinnsstemning hvor personen oftest virker opprømt, lett og glad)

Tanjiro
20.07.2023 kl 11:46 5016

Fin dag å være PGS aksjonær. Er veldig spent på om shorterne dekker inn, hvis ikke er dette bare bra for oss, vi har mer godt i vente. Forhåpentligvis starter ferfen mot tosifret igjen!
danmark1
20.07.2023 kl 11:05 4920

Shorterne har fået det endelige dødsstød. De kæmper lige nu for at holde den nede, mulighed for køb inden den helt stikker af.
citius
20.07.2023 kl 10:53 4879


PGS og tre de P'er;

Prestasjon, Posisjon og Pris

Prestasjonen er god og forsterkes uke for uke nå for tiden

Posisjonen er fantastisk, Q3 er utsolgt til gode priser og veien videre er sterk som tusan, etterspørselen er høy

Prisen på selskapet er med solid rabatt pr idag


KJØP er ordet og vent på 3-sifret avkastning, det er min konklusjon
WillyWonka
20.07.2023 kl 10:05 4886

Fint å se at markedet er enig med meg at rapporten var positiv.
Som sagt;

1) Det blir ingen emisjon.
2) De har null problem med å betale lånet, kan fint betale med cashflow men sikrer seg i tillegg ved å ta opp ny gjeld til veldig gunstig rente.
3) Q3 og Q4 blir trolig en av de beste, om ikke beste kvartalene noengang.
4) Kontantstrøm doblet vs Q2 22 tross værutfordringer, kontraktterminering, dårlig flåteutnyttelse og dårlig latesales, nå skjønner markedet hvor mye penger det er i dette.
5) Etterspørselen i markedet fortsetter å overgå tilbudet, det blir bare tightere og tightere.

Nå er kjøpsinteressen ekstrem og fryktelig mange som er klar over caset har ikke tørt å gå inn før nå, pengesterke investorer/fond hamstrer og 35 millioner skal samtidig dekkes inn! Håper alle som kom seg inn på en lav og fin kurs klarte å sile ut dritt kommentarer fra inkompetente snørrunger her inne, og isteden høre på den gode informasjonen og kompetansen som veldig mange her inne sitter på.
Føre var
20.07.2023 kl 09:24 5040

7,50,- coming up, i dag allerede?
Rubin
20.07.2023 kl 09:06 5148

Sammenlign Q2 for PGS og TGS som ble sluppet i dag. Se på tallene! Det er ikke store forskjellen, men PGS har vel noe mere gjeld, men som de fint kan betale over driften. Ganske utrolig at TGS er verdsatt mer enn 3 ganger PGS på Mafiabørsen…
citius
20.07.2023 kl 09:05 5004


Kan ikke lese noe i dagens regnskap som skulle sende kursen fr 12-13 kroner til 5 - 6 kroner

normalisering på 7- 8 nå, så vil de neste ukene og månedene vise vei til 2-sifret nivå igjen
WillyWonka
20.07.2023 kl 08:16 5237

Hahaha, håper det er noen som hamstrer i dag. Med den tro at det er 17 milliarder cash i selskapet🤣
Redigert 20.07.2023 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Føre var
20.07.2023 kl 08:01 5379

«PGS med noe sterkere resultat enn ventet«


«Kontantbeholdningen i selskapet er om lag 1,7 milliarder dollar. Ordreboken beløp seg til 341 millioner dollar.«

https://e24.no/bors/nyheter/a/293019?pinnedEntry=293019
geo01
19.07.2023 kl 22:13 5814

Nå må Rune og co få snakke ferdig om hva som gikk feil,og gikk knall.
Vi får ikke gjort så mye med aksjekurs uansett,det er spekulanter,store aksjonærer som er selgere.
Sancho er snart historie heldigvis,usd 10-15 mill borte fra lease pr år.
Mindre gjeld etter q1-24 usd 13 mill mindre i renter pr år.
Markedet er negativt før presentasjonen,mange usikre og mange på vent kanskje.
Nå skal shortere og storinvestor mikke uansett hvordan det går i morgen så får en se på dansen videre,den blir uansett skal det bli spennende lesing.
Uansett er det res i morgen og jeg ser bedring i økonomien.
citius
19.07.2023 kl 18:42 6087


Det renner på

Offshore recently chatted with analysts from Rystad Energy and S&P Global about the recovering seismic survey market to gauge their thoughts on the current trends and outlook for the remainder of the year.

"With increased exploration activity, demand for seismic services is expected to grow by an additional 14%, or $1.1 billion, and total almost $9.3 billion in 2023," said Binny Bagga, vice president of supply chain analysis with Rystad Energy. "Key offshore regions such as the Gulf of Mexico [GoM] and the North Sea are expected to remain core to the seismic market, with strong growth expected in Norway. The surge in oil and gas prices in the past year following Russia’s invasion of Ukraine has led to an increased appetite for offshore exploration spending among majors and national oil companies alike. Mature basins are set to take the lion’s share of exploration capital expenditure, while 20% of the year’s total is set to go on frontier basins, a hike of more than 50% from 2022."


https://www.offshore-mag.com/geosciences/article/14293452/seismic-survey-market-finally-recovering
citius
19.07.2023 kl 18:05 6194


Se fremover


JULY 19, 2023

EIA forecasts crude oil prices will increase through 2024 as demand rises above supply

https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=57160&src=email

Hva tror man kommer til å skje.........
citius
19.07.2023 kl 17:57 5899

Som sagt flere ganger
Det ser meget bra ut de neste årene

fra mars 2023

https://www.pgs.com/globalassets/investor-relations/presentations/abgsc-energy-conference-march-2023.pdf


Et par highlights

Net debt* reduced by $319.7 million in 2022

Seismic vessel supply reduced from almost 60 3D vessels in 2013 to ~15 in today’s market

IFRS order book of $517 million

Double digit spending growth expected in 2023
– Likely to continue in ‘24 and ‘25

Føre var
19.07.2023 kl 17:11 5974

Shorten fortsetter å dekkeseg inn, ikke så rart det når noen forer de med billige aksjer;)
citius
19.07.2023 kl 12:24 6230


Mye leting og solide økninger i letebudsjettene betyr at også PGS får mer å gjøre innen olje/gass

Leting starter med seismiske undersøkelser, noen er gjort, mye gjenstår
PGS blir en del av festen, ingen tvil



https://www.finansavisen.no/energi/2023/07/19/8023551/rigges-til-fest-markedet-er-helt-utsolgt

Rigges til fest:
– Markedet er helt utsolgt

Tirsdag ettermiddag sikret Transocean en treårig superkontrakt.
– Dette er beviset på at det blir bra over lang tid, sier Martin Huseby Karlsen i DNB Markets.

Etter flere år med konsolidering og restruktureringer har tidevannet snudd. I går ettermiddag ble det klart at Transocean har sikret treårig riggkontrakt fra 2026 til 480.000 dollar dagen.

– Vi tror ikke dette vil være et kortsiktig blaff, og vi vil kunne se disse dagratene i mange, mange år fremover, sier DNB Markets-analytiker Martin Huseby Karlsen.

Ifølge analytikeren trenger man ikke høyere rater de neste årene for at aksjene skal være røverkjøp. Med dagens prising på 3-4 ganger EBITDA vil selskapene drukne i cash.

– Grunnen til at man skal eie disse aksjene er ikke nødvendigvis at dagratene skal så mye høyere. Det er mer fordi vi får bevis på at dagratene vi ser i dag kommer til å vedvare i flere år.

Trenger ikke 100 dollar fatet

I kjølvannet av oljepristoppen på 120 dollar fatet, har prisen sakte men sikkert falt tilbake mot normaliserte nivåer.

– Hvilken oljepris trenger man for at oppturen skal vedvare?

– En oljepris på 70-80 dollar fatet holder i massevis. Det som har skjedd er at oljeselskapene og alt av oljeservice har vært et derivat og en slave av endringer i oljeprisen. Nå har du fått en mye mer levedyktig industri.


Utsolgt for rigger i mange år
Blir gøy frem til 2030...minst

citius
19.07.2023 kl 09:46 6474


CCS blir en viktig del av energisystemene i mange 10-år

Nye området som har stort potensiale iflg Rystad,
Australia, Nord America, Middelhavet, Nord Atlanteren


Dette må selvfølgelig ha en grundig seismiske undersøkeler
Store muligheter for PGS
citius
18.07.2023 kl 11:02 6779


En rekke positive nyheter fra selskapet den senere tid,
mye som skjer i hele bransjen pluss de nye områdene gir virkelig muligheter nå

Dagens

https://www.pgs.com/company/newsroom/news/pgs-prepares-new-geostreamer-data-for-cote-divoire/


Ellers kommer PGS til å bidra mye i det store universet av oppgaver / oppdrag de kommende årene