$$$PGS$$$ đ¶âđ«ïž
Denne trÄden er stengt for nye innlegg.
05.07.2023 kl 13:40
Automatisk lukket grunnet trÄdens stÞrrelse. (Beklager.)
đž Meme Magicâšïž
"Hva hvis vi tok de samme metodene som f.eks fikk Silvio Berlusconi og Donald Trump valgt, - og brukte det til noe positivt" sa gjengen som etterhvert ble til Investing In The Hyper Modernity bevegelsen. Her taes det fra de rike og gis til oss selv og tusenvis av andre smÄsparere, med enhver tenkelig metode. Det mest kjente eksempelet hittil er vel Game Stop.
Og NÄ er det vÄr tur. Vi er sterke, og mot shortere vises ingen nÄde. PrÞv en gang til Ä ta maten ut av munnen pÄ dattern min
"Hva hvis vi tok de samme metodene som f.eks fikk Silvio Berlusconi og Donald Trump valgt, - og brukte det til noe positivt" sa gjengen som etterhvert ble til Investing In The Hyper Modernity bevegelsen. Her taes det fra de rike og gis til oss selv og tusenvis av andre smÄsparere, med enhver tenkelig metode. Det mest kjente eksempelet hittil er vel Game Stop.
Og NÄ er det vÄr tur. Vi er sterke, og mot shortere vises ingen nÄde. PrÞv en gang til Ä ta maten ut av munnen pÄ dattern min
rischioso
03.07.2023 kl 23:39
3076
Ja - fokuset blir pÄ forholdet mellom etterslepet i Q1+ LS i Q2 vs Multiklient fra en periode med mye dÄrlig vÊr - altsÄ risken ligger i at det er summen av tillegget minus fradraget som kan gi et bob-bob kvartal ...
rischioso
03.07.2023 kl 23:44
3038
Ja, helt klart- om alle smÄsparere hadde dratt i samme retning pÄ en og samme tid sÄ ville squeezen ha vÊrt et faktum, men nÄr en veldig stor andel av disse er Þretradere sÄ forsvinner dessverre mye av momentumet og man vil vÊre avhengig av massive triggere alternativt at det klaffer med drahjelp fra noen stÞrre som etablerer seg - og den/de mulighetene finnes jo ...;)
Redigert 03.07.2023 kl 23:49
Du mÄ logge inn for Ä svare
Kanskje fornuftig Ă„ selge seg ut av aksjen. Virker skummelt dette her.
Er glad for at du kaster ut noen tall uten desimal. Husker den gangen du hadde motstand pĂ„ 7kr og den gikk rett til 7,6 - da opererte du uten desimaler. Husker du? Best og kjĂžre safe igjen- da gĂ„r det an og si det var 7 uten desimal sĂ„nn tilfelle tilfelleâŠâŠâŠâŠ.. Just sayingâŠâŠâŠâŠ;)
rischioso
03.07.2023 kl 23:56
2931
Dine barnslige og ensidige personifiserte bidrag biter ikke pÄ meg, men er sikkert til irritasjon for andre som Þnsker Ä lese litt annet enn dine forvrengte meninger om meg. Man skal heller ikke undervurdere hva en liten pause fra forumet kan gjÞre nÄr man har mistet fokuset og lÄst seg fast en plass den ikke burde ligge - mao, et vennlig rÄd om noe som er forsÞket verdt ...;)
geo01
03.07.2023 kl 23:57
2935
Pgs trenger en stÞrre investor de,en med stÄlballer og penger.
Om han hun kommer etter q2 eller q3 eller q4 vites ei,men det kommer til og skje.
Spetalen og Stordalen er Þrner og haier og ingen av de har baller,det mÄ bli en utenlandsk investor eller stÞrre fond.
Ferd hadde vĂŠrt fĂžrstevalget eller Moen Jr mens RĂžkke kan vĂŠre greit.
Statoil er mitt fĂžrstevalg,Pgs er lommerusk men viktig for de i 20-30 Ă„r,det er ikke umulig.
De vil fÄ skattefordelen pÄ 1 Är, 10 mrd.
Et 49% oppkjĂžp hadde vĂŠrt bingo.
Det kommer noe noen.
Om han hun kommer etter q2 eller q3 eller q4 vites ei,men det kommer til og skje.
Spetalen og Stordalen er Þrner og haier og ingen av de har baller,det mÄ bli en utenlandsk investor eller stÞrre fond.
Ferd hadde vĂŠrt fĂžrstevalget eller Moen Jr mens RĂžkke kan vĂŠre greit.
Statoil er mitt fĂžrstevalg,Pgs er lommerusk men viktig for de i 20-30 Ă„r,det er ikke umulig.
De vil fÄ skattefordelen pÄ 1 Är, 10 mrd.
Et 49% oppkjĂžp hadde vĂŠrt bingo.
Det kommer noe noen.
Ja det beskriver godt det retningslĂžse landskapet hvor traderne trives.
Men sÄ har vi BÞlgene. I PGS feks det jeg kaller
đBĂžlge 1 2018: 11-44kr
đ BĂžlge 2 Vinter 2023 4-13kr
đ BĂžlge 3 Begynte forrige uke. Knappe 30% hittil. MEMEpump teorien antyder MANGEDOBLING de nĂŠrmeste mĂ„nede
Men sÄ har vi BÞlgene. I PGS feks det jeg kaller
đBĂžlge 1 2018: 11-44kr
đ BĂžlge 2 Vinter 2023 4-13kr
đ BĂžlge 3 Begynte forrige uke. Knappe 30% hittil. MEMEpump teorien antyder MANGEDOBLING de nĂŠrmeste mĂ„nede
En virkningsfull pedagogikk ogsÄ pÄ vÄre tradende venner er Ä noen ganger pÄ rad mÄtte kjÞpe seg inn hÞyere
rischioso
04.07.2023 kl 00:00
3000
Ja, og ikke noe hadde vÊrt bedre enn det og sjansen har Þkt og vil kunne Þke fremover nÄ som de er godt pÄ vei til Ä fÄ et grÞnt ben og stÄ pÄ noe som ogsÄ er et must for at feks Equinor skulle kunne vise interesse, men sjansen er nok stÞrst for at det vil kunne komme andre stÞrre bÄde enkeltinvestorer og fond - men fÞrst mÄ selskapet bevise og slik det ser ut nÄ sÄ vil nok ikke det skje fÞr Q3 og beyond ...;)
Redigert 04.07.2023 kl 00:10
Billyjojimbob
04.07.2023 kl 00:05
2953
Fyttinhelvete for en slesk fan du opererer som ptđ€źđ€źđ€ź
Vrenger ingenting. NÄr du skifter mening langt oftere enn de skifter bleie pÄ deg sÄ mÄ du tÄle Ä hÞre hva du sa for knapp tid siden- selvom der intet er meldt noe nytt av negative nyheter.
âŠJust saying;)
âŠJust saying;)
rischioso
04.07.2023 kl 00:15
2851
Du virker Ä krangle med trader potten min som hovedsakelig er TA styrt - den er derfor mer var for endringer enn longposisjonen - naturlig nok - det er nok der utfordringen ligger. Og nÄr du fÞrst har forstÄtt det sÄ senkes bÄde skuldre og ikke minst blodtrykket og vipps sÄ kan fokuset vende tilbake der det skal vÊre - om du er long og kun det ...;)
Redigert 04.07.2023 kl 00:18
macland
04.07.2023 kl 00:53
2679
Om den potten er tastyrt,skulle du da ikke lagt salget pÄ 6.1 pÄ fredag? SÄ hÞyt kom vi aldri.Om jeg ikke husker feil,sÄ var vel det tallet du har operert med som motstand. Beklager om jeg husker feil.
rischioso
04.07.2023 kl 01:13
2691
Jo - det er riktig og jeg gjorde det, men siden det var siste handelsdag fÞr helg og kursen under hele dagen hadde prÞvd, men ikke maktet Ä gÄ hÞyere sÄ valgte jeg Ä selge ut trader potten nÊr dagens hÞyeste rett i underkant av 6 blank, MEN sÄ kom havvind meldingen tikkende inn mandags morgen noe som endret alt og da mÄtte jeg bite i det sure eplet og betale 30-35Þre mer for Ä komme inn igjen og ble med opp til rundt 6,5 (og solgte) som egentlig ikke er en motstand av betydning, men som virker Ä vÊre der hvor shorterne sier hit men ikke lengre. OgsÄ fordi kursen ennÄ ikke er Ä anse etablert pÄ oversiden etter kun 1 dag over 6,1 sÄ da er retningen i det korte bildet fortsatt Äpen. Og med kunnskapen om en betydelig short og nÊrstÄende nÞkkeltall slipp sÄ er det Ä forvente at shorterne vil bli mer aktive fremover og at det vil bli turbulent med stor sjanse for at de fÄ kjÞrt kursen noe ned - hvor langt, ja det gjenstÄr og se.
Redigert 04.07.2023 kl 01:14
unikum
04.07.2023 kl 01:26
2657
Vi blir lei Ä hÞre akkurat det samme ris, evner du Ä forstÄ dette ??
Bruker dine ord nÄr er det bare 5 dager igjen til Q2 tikk takk, Just ....
Men det er vel ikke tema lenger. NĂ„ er shortere guds gave til ris igjen . Det er helt natta dette!!
Bruker dine ord nÄr er det bare 5 dager igjen til Q2 tikk takk, Just ....
Men det er vel ikke tema lenger. NĂ„ er shortere guds gave til ris igjen . Det er helt natta dette!!
macland
04.07.2023 kl 01:29
2660
Ville ikke satse pÄ at de strekker strikken og risikerer Ä tape mer enn de har gjort.Da behandler de ikke selskapenes penger som sine egne. Er vel mer naturlig at de kjemper litt og prÞver Ä berge det de kan,mens de hÄper det ikke kommer en mld til. Uansett,jeg unner ingen Ä tape penger,ikke deg heller. Men én ting er en Êressak for meg. Jeg prÞver aldri Ä pÄvirke andre uten Ä fortelle min posisjon i en aksje,om det kan vÊre tvil om det. HÄper ikke du gjÞr det heller. Ha ei god natt,snart er det pÄ igjen.
Bennyfyfasan
04.07.2023 kl 01:38
4771
Jeg lurer pÄ hva som skjer med regnearket til DNB etter kontrakter som den vi fikk i gÄr i NY....PÄ ett eller annet tidspunkt mÄ de ogsÄ skjÞnne at det ikke blir emisjon.
Det er nesten slik at jeg ikke klarer Ä vente til 11 juli. Selv om jeg personlig tror pÄ middels uttelling - og maksimering av negative detaljer - tror jeg 20 juli blir gledesdagen med mer info.
Det er nesten slik at jeg ikke klarer Ä vente til 11 juli. Selv om jeg personlig tror pÄ middels uttelling - og maksimering av negative detaljer - tror jeg 20 juli blir gledesdagen med mer info.
rischioso
04.07.2023 kl 02:03
4725
Shorterne har ikke tapt noe fÞr de dekker inn og eventuelt realiserer tap. PDT som har en startpris pÄ lave 5,4 ligger dÄrligst an sammen med Capital, GSA og Citadel pÄ hhv 5,5, 5,51 og 5,74 med et samlet urealisert tap pÄ 21,65m sÄ det skal holde hardt Ä ikke gÄ i minus for disse og av samme grunn vil de nok tidvis Þke pÄ peaker og dekke inn pÄ dipper for Ä heve snittet fremover.
Marshallen har jo satt nye shortposisjoner all over de siste 2,5 mdr helt siden 16.03 hvor de dekket seg inn til under 0,5% sÄ ikke lett Ä holde oversikten pÄ deres snitt sÄ de kan faktisk vÊre i en pluss selv pÄ dagens nivÄ.
Mao, noe vil nok skje veldig snart, men om det blir hovedsakelig inndekking, ytterligere Þkning eller begge i en kombinasjon gjenstÄr og se - jeg har tro pÄ det siste noe som ogsÄ vil skape stÞrst volalitet for ren inndekking kommer nok ikke fÞr nÊrt opptil Q3 nÞkketallslipp hvor talla mest sannsynlig kommer til Ä overbevise sÄ i mellomtiden vil det nok fortsette som det gjorde mellom Q1 og Q2 med tidvise inndekkinger og Þkninger om hverandre - er mitt bet.
Marshallen har jo satt nye shortposisjoner all over de siste 2,5 mdr helt siden 16.03 hvor de dekket seg inn til under 0,5% sÄ ikke lett Ä holde oversikten pÄ deres snitt sÄ de kan faktisk vÊre i en pluss selv pÄ dagens nivÄ.
Mao, noe vil nok skje veldig snart, men om det blir hovedsakelig inndekking, ytterligere Þkning eller begge i en kombinasjon gjenstÄr og se - jeg har tro pÄ det siste noe som ogsÄ vil skape stÞrst volalitet for ren inndekking kommer nok ikke fÞr nÊrt opptil Q3 nÞkketallslipp hvor talla mest sannsynlig kommer til Ä overbevise sÄ i mellomtiden vil det nok fortsette som det gjorde mellom Q1 og Q2 med tidvise inndekkinger og Þkninger om hverandre - er mitt bet.
Og la den tonen skinne ned pĂ„ jordenâšïž
Hvordan er det noen aktĂžrer kan treffe sĂ„ forblĂžffende?âšïž
Redigert 04.07.2023 kl 05:20
Tigerberget
04.07.2023 kl 05:55
4560
Det er faktisk mer spennende Ä se hvor mye du angrer pÄ at du solgte deg ut i gÄr.
rischioso
04.07.2023 kl 07:05
4270
Slik du her utrykker deg sÄ kan det misoppfattes som at du er skrudd sammen pÄ en slik mÄte at du er i stand til Ä glede deg over andres ulykke, men det stemmer vel ikke?
citius
04.07.2023 kl 07:11
4249
Jobber litt med denne
https://www.pgs.com/globalassets/investor-relations/presentations/q1-2023--presentation.pdf
Se pÄ, regne pÄ, hvor mye Þker ordreboken og hva skjer med driften, cashflow +++
Snart nye presentasjoner og sammenligne med
Rett pÄ for og skape diskusjon for Ä tilfredsstille det sosiale behovet observerer jeg.
Ta deg en tur ut- men oppfÞre deg- blotting blir slÄtt hardt ned pÄ⊠just saying ;)
Ta deg en tur ut- men oppfÞre deg- blotting blir slÄtt hardt ned pÄ⊠just saying ;)
For oss virker det underliggende markedet faktisk ganske sterkt. Seismikkselskapene Þker sine multiklient-investeringer, oljeselskapene skal fortsatt investere mer i 2023 enn de gjorde i 2022, det er masse lisensrunder, og til syvende og sist er en oljepris pÄ rundt 75 dollar per fat fortsatt ganske bra, bÄde for olje -og oljeserviceselskapene, sier FossÄ.
FossÄ sier at seismikkselskapene TGS og PGS er godt posisjonert for Ä dra nytte av en fortsatt god leteaktivitet, og har kjÞpsanbefaling pÄ begge aksjene. Han har kursmÄl pÄ henholdsvis 230 og 12 kroner.
FossÄ sier at seismikkselskapene TGS og PGS er godt posisjonert for Ä dra nytte av en fortsatt god leteaktivitet, og har kjÞpsanbefaling pÄ begge aksjene. Han har kursmÄl pÄ henholdsvis 230 og 12 kroner.
GrĂžntgress
04.07.2023 kl 07:52
3918
Helt utrolig Ä se hvordan dine kommentarer endrer retning pÄ kort tid. Bruker du Ä ha interne diskusjoner med deg selv ogsÄ? Skremmende..
rischioso
04.07.2023 kl 07:56
3892
Ja, det er helt greit at noen analytikere plutselig finner ut at denne virker lavt priset kun dager fĂžr tallslipp uten egentlig Ă„ vite noe som helst om hvordan tallene ser ut, men for all del - vi Ăžnsker de velkommen i gjettekonkurransen ...
Hva med det tekniske - der pleier du jo Ă„ ha noe vettugt Ă„ bidra med ...;)
Hva med det tekniske - der pleier du jo Ă„ ha noe vettugt Ă„ bidra med ...;)
"Onkel, kan jeg ta 30%ers merket, FilÄșifjoku$ âšïžfrister
rischioso
04.07.2023 kl 07:57
3876
Litt mindre forbruk av gress vil kunne fÞre til at du ikke er sÄ lettskremt ...;)
Sweetspot
04.07.2023 kl 08:01
3862
tildelt en stor havvindkontrakt i USA av et ledende fornybarenergiselskap..
Jupp, da er det bare Ă„ velge ledende aktĂžr innen seismikk :) Det kommer til Ă„ sprute cash og vi vet det đ€đ€đ€
Jupp, da er det bare Ă„ velge ledende aktĂžr innen seismikk :) Det kommer til Ă„ sprute cash og vi vet det đ€đ€đ€
rischioso
04.07.2023 kl 08:02
3886
Hva sa du selskapet het? For det mÄ du jo vite siden du mener det er ledende - svarer du ikke sÄ skjÞnner jeg det ...;)
I dag ligger det an til Ä bli en svÊrt spennende dag - vil shorterne ta grep og benytte anledningen i dag som det mest sannsynlig blir en flat til rÞd dag pÄ OSE? Vil de la kursen passere 6,5 fÞr de agerer? Vil det bli test av den midlertidige stÞtten pÄ 6,1? Midlertidig fordi kursen ikke er Ä anse som etablert pÄ oversiden ennÄ.
FÄr vi en ny sluttkurs pÄ oversiden av 6,1? Vil vi fÄ noe som helst drahjelp av oljen eller vil den spille pÄ lag med en flat til rÞd OSE i dag?
Mao, mye som kan skje i dag, men ikke helt som i gÄr ...;)
https://markets.businessinsider.com/commodities/oil-price
I dag ligger det an til Ä bli en svÊrt spennende dag - vil shorterne ta grep og benytte anledningen i dag som det mest sannsynlig blir en flat til rÞd dag pÄ OSE? Vil de la kursen passere 6,5 fÞr de agerer? Vil det bli test av den midlertidige stÞtten pÄ 6,1? Midlertidig fordi kursen ikke er Ä anse som etablert pÄ oversiden ennÄ.
FÄr vi en ny sluttkurs pÄ oversiden av 6,1? Vil vi fÄ noe som helst drahjelp av oljen eller vil den spille pÄ lag med en flat til rÞd OSE i dag?
Mao, mye som kan skje i dag, men ikke helt som i gÄr ...;)
https://markets.businessinsider.com/commodities/oil-price
Redigert 04.07.2023 kl 08:16
Noen er sÄ kule at de bare sier "P"
Yes sir!
Fremtiden ser virkelig lovende ut.
GĂ„r nok ikke for lang tid fĂžr de melder flere grĂžnne nyheter.
Hvem vet-noe pĂ„ mineral fronten og statlig arbeid đąđ”đ”đ”
Fremtiden ser virkelig lovende ut.
GĂ„r nok ikke for lang tid fĂžr de melder flere grĂžnne nyheter.
Hvem vet-noe pĂ„ mineral fronten og statlig arbeid đąđ”đ”đ”
Newbe75
04.07.2023 kl 08:10
3769
rischioso
I dag kl 08:02
146
Innlegget er skjult
Redigert i dag kl 08:03
Ser du har sÄ behov for sosialt at det er best Ä verne deg.
HĂ„per Grev1 tar deg med pĂ„ en solskinnstur idagâŠ;)
I dag kl 08:02
146
Innlegget er skjult
Redigert i dag kl 08:03
Ser du har sÄ behov for sosialt at det er best Ä verne deg.
HĂ„per Grev1 tar deg med pĂ„ en solskinnstur idagâŠ;)
oivindl
04.07.2023 kl 08:14
3747
Du ble vel tatt litt pÄ sengen nÄ, du som skrÄsikkert har fortalt at det aldri kommer analyser fÞr tallslipp.
SÄ da mÄ selvfÞlgelig analysene latterliggjÞres, slik du gjorde da du ufint nok kalte en analytiker skinkerytter siden analysen ikke gikk din vei.
Men analysen var selvfĂžlgelig god og ha da du igjen skiftet posisjon.
"En tidslinje hvor selskapet mener ut Äret, mens vÄr alles (u)venn Skinkerytteren mener 1-2 Är lengre enn det - man kan jo lure pÄ hvilken kule han har sett det i ..."
-Rischioso
SÄ da mÄ selvfÞlgelig analysene latterliggjÞres, slik du gjorde da du ufint nok kalte en analytiker skinkerytter siden analysen ikke gikk din vei.
Men analysen var selvfĂžlgelig god og ha da du igjen skiftet posisjon.
"En tidslinje hvor selskapet mener ut Äret, mens vÄr alles (u)venn Skinkerytteren mener 1-2 Är lengre enn det - man kan jo lure pÄ hvilken kule han har sett det i ..."
-Rischioso
citius
04.07.2023 kl 08:17
3693
KL. 06.09 | AV NTB-JAN-MORTEN BJĂRNBAKK
FN kan bli presset til Ă„ Ă„pne havbunnen for gruvedrift
Verdens hunger for mineraler legger press pÄ FN-organet som forvalter havbunnen. De mÄ enten mÄ regulere raskt eller Äpne for utvinning i dypet.
De Ärelange forhandlingene om Ä utnytte mineraler pÄ havbunnen har nÄdd et kritisk punkt. Den internasjonale havbunnsmyndigheten mÄ snart godkjenne sÞknader om gruvedrift, eller la virksomheten skje uregulert.
Et 30-tall lisenser for letevirksomhet er allerede utstedt. NÄ mÄ Den internasjonale havbunnsmyndigheten ogsÄ ta stilling til sÞknader om utvinning.
Klausul krever handling
I 2021 leverte Stillehavslandet Nauru en sÞknad om Ä la det Canada-baserte gruveselskapet The Metal Company utvinne mineraler pÄ havbunnen.
SÞknaden utlÞste en klausul i FNs havrettskonvensjon som pÄlegger Den internasjonale havbunnsmyndigheten Ä ferdigstille reguleringen innen 9. juli i Är. Uten FN-reguleringer pÄ plass kan Nauru selv utstede lisenser til gruveselskapet uten overordnede reguleringer.
Det samme gjelder for andre selskaper og andre land. Eksperter sier til nyhetsbyrÄet AP at FN-reguleringen innen 9. juli er hÞyst usannsynlig siden prosessen tar mange Är Ä gjennomfÞre.
Mye stÄr pÄ spill
Det Þkende presset pÄ Ä utnytte mineralressurser fÞrer til Þkt bekymring over hvilken pÄvirkning gruvevirksomheten kan ha pÄ Þkosystemer vi nesten ikke kjenner.
â Vi snakker om en av de mest urĂžrte delene av vĂ„r planet. Det er mye som stĂ„r pĂ„ spill, sier marinbiolog Diva Amon til AP.
Gruveindustrien argumenterer pÄ sin side at utvinning pÄ de store havdyp bÄde er billigere og har mindre skadevirkningen enn drift pÄ land.
â Vi vil ikke se dammer med avgangsmasser som kollapser, Ăždeleggelse av kulturminner, rydding av regnskog eller barnearbeid i gruver, het det i en uttalelse fra gruveselskapet UK Seabed Resources.
Strategisk viktige mineraler
Et annet velbrukt argument er at utvinning pÄ havbunnen er nÞdvendig for Ä gjennomfÞre det grÞnne skiftet og gjÞre resten av verden mer uavhengig av Kina pÄ strategiske mineraler.
Dette var ett av de viktigste argumentene da nÊringsminister Jan Christian Vestre (Ap) for to uker siden lanserte en ny mineralstrategi. Der vil regjeringen Äpne deler av den norske kontinentalsokkelen for gruvedrift i tillegg til Ä gjÞre det lettere pÄ land.
â Det er en sikkerhetspolitisk utfordring at store deler av forsyningskjedene for kritiske rĂ„varer er konsentrert i enkeltland som Kina. Derfor er det viktig at vi bidrar til Ă„ sikre bĂ„de vĂ„r egen, vĂ„re allierte og vĂ„re samarbeidspartnere tilgang til nĂždvendige mineraler og metaller, sa Vestre under fremleggelsen.
Motstand
Det norske initiativet ble i hovedsak ikke godt mottatt av miljÞbevegelsen som viste til at flere faginstanser som Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet er mot Ä Äpne for gruvedrift pÄ havbunnen.
â Norge snakker om Ă„ vĂŠre verdensledende, men de har Ă„penbart ikke fĂ„tt med seg den Ăžkende motstanden mot denne industrien. Selskaper som er ledende i det grĂžnne skiftet, ber om Ă„ stanse denne destruktive industrien. Det samme gjelder folk og regjeringer fra Europa til Stillehavet, kommenterte Louisa Casson som leder Greenpeace-kampanjen mot gruvedrift pĂ„ havbunnen.
Regjeringen fikk ogsÄ skryt fra Naturvernforbundet for Ä ta «flere skritt i riktig retning» med mineralstrategien, blant annet gjennom Ä legge opp til et helt nytt regime for gruveavfall. Forbundet mener dette sannsynligvis kunne forhindret at prosjektene ved FÞrdefjorden og Repparfjorden hadde blitt godkjent hvis de skulle sÞkt i dag.
Selskaper som Google, Samsung og BMW har alle sluttet seg til WWFs oppfordring om ikke Ă„ bruke mineraler som er utvunnet fra havbunnen.
Frankrike og Tyskland er blant landene som ber om et forbud mot gruvedrift pÄ havbunnen, i alle fall til miljÞforskrifter er pÄ plass. Det er uklart hvor mange land som slutter seg til Norge i Þnsket om utvinning.
Flere mÄter Ä hÞste
Gruvedrift pĂ„ havbunnen innebĂŠrer Ă„ fjerne mineraldepoter fra bunnen. Det kan skje gjennom Ă„ «hĂžste» mineralrike knoller â noduler â som finnes pĂ„ dyphavsslettene. Utvinning kan ogsĂ„ skje ved Ă„ ta ut massive forekomster av sulfid-Ă„rer, eller Ă„ fjerne skorpe av kobolt fra stein.
Nodulene, Ă„rene og skorpene inneholder materialer som nikkel, sjeldne jordarter, kobolt og andre mineraler.
Teknologien for Ă„ utvinne mineraler fra havbunnen er under utvikling. Enkelte selskaper planlegger Ă„ bruke massive pumper for Ă„ suge opp metallene.
Andre ser for seg Ă„ bruke kunstig intelligens til Ă„ lĂŠre roboter til Ă„ plukke mineraler. En tredje variant er Ă„ bruke avansert maskineri i nĂŠrheten av undervannsfjell og vulkaner.
Frykter Ăždelagte Ăžkosystem
MiljÞbevegelsen frykter at gruvedrift pÄ havbunnen kan Þdelegge Þkosystemer som knapt er utforsket. I tillegg fryktes utslipp av kjemikalier og drivstoff under gruvedriften. Forskere advarer at tap av biodiversitet synes uunngÄelig og potensielt irreversibelt.
â Vi oppdager stadig nye ting, og det er for tidlig Ă„ starte utvinning i dypet nĂ„r vi ikke kjenner pĂ„virkningen pĂ„ biologien, miljĂžet eller Ăžkosystemet, sier biolog Christopher Kelley til AP.