$$$PGS$$$ 🦦٩(•̤̀ᵕ•̤́๑)Raf$ern Taf$ern

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.07.2023 kl 10:32
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 05.07.2023 kl 13:43 341584

RFS

Det blandes sammen mange ulike tankemåter her, det kan jo hende noen av dere setter pris på en liten presisering/opprydding:

Det er jo riktig at aksjen prises etter fremtidig inntjening. Vi som sitter med aksjen tror på god cashflow fremover, selv om PGS riktig nok har hatt mange dårlige år i det siste, og fortjener sikkert litt tyn for det. Vi tror likevel det kommer noen fantastiske år, det er jo det som er så rart med slike sykliske aksjer, det kommer noen sykt gode år innimellom. Noen tror at mange av de neste 10 år blir veldig gode.

Selv med noen dårlige regnskapsår kan et selskap likevel stille sikkerhet for lånene sine ved å vise til markedsmessige eiendelsverdier, altså skip og bibliotek. Sikkerheten er jo der slik at gjeldseierne kan ta over eiendelene hvis det går riktig galt. Sikkerheten for de 450MUSD (den nye obligasjonsgjelden) er skip og bibliotek markedsmessig verdsatt av skipsmeglere til 2398MUSD (de har flere alternative verdivurderinger, dette er medium versjon). Sum gjeld 624MUSD (obligasjon pluss annen gjeld) gir gjeldsgrad på lave 26 %. Det var dette som overbeviste obligasjonskjøperne, samt en god rente. Jeg kommer til å hamstre obligasjoner når jeg gradvis selger meg ut av PGS, så får jeg 13 % med god sikkerhet i noen år.

Oppsummert: det kan bli god utvikling i aksjen de nærmeste årene, og når man er fornøyd kan man selge seg ut og kjøpe børsnoterte obligasjoner.
Redigert 17.07.2023 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
oppturen
05.07.2023 kl 17:23 5084

Er man short før man har solgt ?
Slettet bruker
05.07.2023 kl 17:25 5048

Nei
Piloten
05.07.2023 kl 17:26 5038

Klart buen spennes når de velger å øke shorten "her nede". De better fullt ut på et dårlig Q2-resultat som bringer kursen ned til en for dem levelig kjøpskurs. Imidlertid - hvis resultatet skulle overraske på oppsiden - er det vel ingen tvil om at salgsinteresse utover evt ytterligere økning av short ikke vil være tilstede "på disse lave kursene". Hvis shorterne etter å ha tygget på et eventuelt godt Q2-resultat bestemmer seg for å kaste kortene og starte massiv inndekning vil vi nok kunne få en kursøkning "utover det normale". Bommer resultatet på forventningene vil det imidlertid plinge godt i shortkassa og lyse rødt på long-kontoene. Exciting times for de risikovillige.
oppturen
05.07.2023 kl 17:28 5038

Slettet bruker skrev Nei
Ønsker short da høy kurs ?
Slettet bruker
05.07.2023 kl 17:31 5093

Nei, short ønsker aldri høy kurs. De selger aksjer de har lånt mtp rimeligst muleg inndekning.
Slettet bruker
05.07.2023 kl 17:31 5143

Nei, selvsagt ikke. Selge dyrt, kjøpe billig. Enkelt.
Slettet bruker
05.07.2023 kl 17:37 5117

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Kan bare svare for meg selv og jeg eier aksjer i PGS.
elnomi
05.07.2023 kl 17:39 5100

Har dere fått short helt på hjernen?
Nå er det kun timer/dager igjen til at Peggy slippes løs på vårbeite.
Da er spørsmålet kun om en blir velstående, rik eller styrtrik.
FaeniHelvete
05.07.2023 kl 17:43 5106

Spørsmålet er vel om det blir short eller long som blir velstående, rik eller styrtrik.
Slettet bruker
05.07.2023 kl 17:51 5047

Teit innlegg har slettet det ☺️
Cafe
05.07.2023 kl 18:13 4884

Alle 9 skip har vært aktive i Q2, så det må bli bra, og kan ikke se på MarineTraffic at været har vært så galt i survey områdene som noen anlytikere hevder. Her er alle skips track for hele Q2: https://cdn.discordapp.com/attachments/995253786597658624/1126111875336249364/Q2_tracks.jpg
Nickhead
05.07.2023 kl 18:32 4812

Aksjen fra helvete (:
Og som ikke det er nok,så diskuteres det om short ønsker lav eller høy kurs (:
Vel,hvor skal man begynne??
macland
05.07.2023 kl 18:36 4806

Ble mye skriveri om short her. Missforståelse eller formulering? Tror nok alle vet hva det er.
Nordnet
Med shorthandel spekulerer du i kursfall f.eks. i en aksje. Jo mer aksjekursen faller, desto høyere blir eventuell fortjeneste. Stiger derimot aksjekursen er det teoretisk ingen grense for hvor mye aksjen kan stige, og dermed hvor stort tapet kan bli. Hvis aksjen stiger mye kan du tape mer enn det du opprinnelig investerte. Det er derfor veldig viktig at du følger nøye med på dine posisjoner når du har shortet en aksje.

Det er også risiko for at den du har lånt aksjene av krever sine aksjer tilbake. I en slik situasjon må aksjene kjøpes tilbake, uansett pris på det aktuelle tidspunkt.
Slettet bruker
05.07.2023 kl 18:39 4879

Just listening…;)

Her tar de en stor risk! Inndekning blir det uansett så sånn sett er det surebet på dagens nivåer…;)
Slettet bruker
05.07.2023 kl 18:48 4984

Tror vi er tett på coinflip, best case for longerne.
Slettet bruker
05.07.2023 kl 19:27 4767

Jeg er ikke noe orakel og langt mindre taxisjåfør eller NAV-er.
Det er flere som har peiling på forumet, men de gode innleggene drukner ofte i lite gjennomtenkte innlegg uten verdi, enten fordi de er selvmotsigende, inkonsekvente eller direkte feilaktige. Det må det være tillatt å påpeke uten at man skal bli desavuert og tillagt egenskaper og posisjoner som ikke har fnugg av realitet.
Slettet bruker
05.07.2023 kl 19:37 4703

Basic det der, likevel skrives det merkelige ting knyttet til short her på tråden.
La oss ta Q2 revenue update på tirsdag 11.7.

Hva gjør short om tallene er skuffende? Shorter mer (selger), dekker inn på fallende kurs/tar gevinst (kjøper) eller sitter stille?
Hva gjør short om tallene er gode? Shorter mer (selger), dekker inn og sikrer gevinst/tar tap (kjøper) eller sitter stille?

Så er spørsmålet: Hva gjør longerne i disse to scenarioene? Selger, kjøper eller sitter stille?

To sider av samme sak.
Platinum365
05.07.2023 kl 19:53 4598

Hva er consensus Q2? Ligger ingen pre Q2 på siden

https://www.pgs.com/company/investor-relations/reports-and-results/quarterly-results/consensus/

Finner eps på ca 30 øre her:

https://www.marketscreener.com/quote/stock/PGS-ASA-1413242/consensus/

Når pleier de å publisere pre?
Tigerberget
05.07.2023 kl 19:55 4604

Permafrosk, Dickhead etc…

Sånn er det siden dere er i tvil:

En shortskvis er noe som skjer i aksjer som har en stor andel investorer som vedder på kursfall. Når slike aksjer plutselig stiger, faller verdien av disse investeringene, og dette kan føre til at shortselgerne enten ønsker eller må kvitte seg med posisjonen. Det skaper et unaturlig stort positivt trykk på aksjen, som ofte fører til en betydelig kursoppgang.
WillyWonka
05.07.2023 kl 19:57 4603

Jeg må jo si at på kurs 5/6 så er jo allerede dårlige tall innpriset. Forrige kvartalsrapport så holdt den seg jo rundt 7-8. Det er kontraktstermineringen som satte kaffen i halsen hos markedet. Kvartalsrapport på linje med fjoråret bør gi en stor kursoppgang og inndekning av short. Og som vi har snakket om tidligere er det ingenting som tyder på at investeringene for sesmikktjenester vil utebli fremover med så mange ulike interessenter.
Grøntgress
05.07.2023 kl 20:03 4563

Gode resultater fra PGS i tiden fremover parallelt med en oljepris som skal opp!

https://www.finansavisen.no/finans/2023/07/05/8020495/optimistisk-til-oljeettersporselen
Fresh Prince
05.07.2023 kl 20:12 4499

God oppgang i oljeprisen etter børsen stengte, lover godt for i morgen hvis det holder seg:) Short-posisjonen økte i dag som trykket kursen ned, godt mulig de er ferdig med økningen for denne gang slik at kursen ikke får like stor motstand i morgen. Eventuelt at enkelte shortere dekker inn mer som var tilfellet i dag for Marshall Wace. Da kan vi fort se 7kr før Q2 update!
Slettet bruker
05.07.2023 kl 20:20 4433

Det er et heftig veddemål. Blir interessant hvordan dette utfolder seg. Ikke ta for gitt at de dekker inn på tirsdag.
Slettet bruker
05.07.2023 kl 21:07 4025

Kan bli panikk i markedene
Store fond har tatt ekstreme shortposisjoner, varsler hedgefondforvalter Tor Svelland. Nå spår han starten på tidenes rally. – Det kan bli panikk i markedene og da blir det eksplosjonsprising.
Publisert 5. juli 2023 kl. 21.00
Normalone
05.07.2023 kl 21:13 4050

https://www.finansavisen.no/energi/2023/07/05/8020044/hedgefondforvalter-tor-svelland-kan-bli-panikk-i-markedene?internal_source=sistenytt

Her følger artikkelen Rå siterer fra - den er verdt å lese! Det har vært kraftig shorting i olje/oljeservice - spår tidenes rally
Slettet bruker
05.07.2023 kl 21:16 3994

TIDENES RALLY.

Smak på den ...
Fresh Prince
05.07.2023 kl 21:18 3989

Han kan sakene sine han her, bare å ta en titt på CV'en hans! De som sitter short i PGS nå må vel begynne å få ned risiko så snart som mulig nå som oljeprisen fortsetter oppover og interessen for olje-relaterte aksjer begynner å komme tilbake!
Slettet bruker
05.07.2023 kl 21:26 3893

Takk, ja det er mekanismene som inntrer i en aksje og med short 👍🏻🚢🚢💨💨🦅🦅
Så derfor er det også et begrep som heter shortsqueece 👹 Etter å ha veddet på en viss lav pris så har de med godt hell holdt aksjen innenfor et intervall og alltid solgt den ned. Ikke latt den følge markedets oppfatning. De kjøper og selger fra flere kontoer og kontrollerer pris,
Kanskje kan det snu nå fremover med at noen sterke kjøper og overprøver prisleiet som short har …… da må de plutselig begynne å kjøpe på stadig høyere nivå. De mister kontrollen og markedet bestemmer igjen prisen. Og for Peggys del så mener nå jeg og noen flere, …. At det ser lyst ut. Lånene sier ledelsen ikke er et problem å handtere i gjeldende marked og utsikter, markedet er i positiv utvikling og nye markeder kommer til samt at ratene øker …. Derfor er jeg investert. Håper derfor at aksjen slippes fra jerngrepet som Short har og fyker oppover i positiv forstand. Har troa på ledelsen de har vært ute ei vinternatt før ….. de klarer vel denne også, som er mer en liten sommerbris. Men de må få det til nå fremover og resultater må vøre positiv. Kanskje vil synet på PGS bli for det meste positiv på hele fjøla …., også de med interesse av å støtte opp om short og grep for å hindre oppgang. Børs er børs og penger er makt. Sånn er det nå en gang og derfor kan det være vanskelig å være en liten aksjonær på opprørt hav ….. omgitt av Hai på alle kanter 😅 Men aksjene ligger trygt i skuffen merket med « Peggy going North» 😍 Og der blir de til utbytte og millionverdi. Så får vi se hvor lang tid det tar. Vært eier i 1 år og 1 mnd. Det har vært lovende hele vegen og seismikk er i positiv utvikling. Litt tregere med supersyklus enn jeg så for meg. Men har alltid tenkt og sagt 2023- 26 eller lengre.Derfor har jeg lest og sett presentasjoner fra pgs og lyttet til de her inne som har gode underbygde påstander og kunnskap. Tenkt at jeg vil tidligst mulig inn og få mest mulig igjen fra PGS. Noen har vært enda mer forutsigende og klok vet jeg👍🏻😃 Strategien er fulgt så langt ….. med minus to dager ,…. Da jeg ble i overkant nervøs av ei påstått bankkrise …😅 Men var snar å kjøpe tilbake. Solgte ca 50 øre over det jeg kjøpte inn ifjen for. Så en bra trade der altså he he 😄 Ble et par tusen aksjer mer på meg i skuffa da. Nu må vi bli kvitt disse Shorterne først. Det skjer fremover nå ……. «Kan bli panikk i shortleiren pga økt tro på oljeservice og økte oljepriser og etterspørsel ….. musikk for en longer. Go Natt eller på lokalspråket her « Kalenichta « 🚢🚢💨💨🦅🦅
Redigert 05.07.2023 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
MHH
05.07.2023 kl 21:53 5825

Hva er forventningene til Q2? Altså mer enn bare at man håper etterslepet på late sales fra Q1 blir bra osv. Har noen konkrete tall og sannsynlighet for at disse tallene innfrir?
geo01
05.07.2023 kl 21:55 5789

Det kan allerede være panikk da det ser ut som omsetningen mellom shortere er høy om dagen og de bruker makt for og tvinge aksjekursen mot oppgang
Selv etter ny kontrakt.
Det er og veldig mange småshort som ikke er registrert og ligger skjult under 0,5% grensa,kanskje mye mere enn total short over 0,5%.
Men dette har pågått i årevis og herjet aksjekursen i Pgs,men nå kommer kanskje judgment day 11 juli for short bermen i aksjen og historien lukkes en gang for alle.
Skjer det er det greit og tenke stort om dere vil tjene penger,den kan gå mye om q2 blir et sterkt kvartal.
Og om outlook får vi svar 23 juli res q2 som kan ryste shortere og invitere nye storkjøpere inn i Pgs aksjen,sikkert mange som sitter på kjøpsknappen om de leverer.

geo01
05.07.2023 kl 22:04 5695

Pgs guider late sales som i fjor,men de etterslepene handler om utsettelser i div kvartaler,de som har bestilt dette har de oversikt over og sa i q1 at de står ved guidingen,de har indikasjoner på dette100%
De investerer opp fra 24 mill usd til 36 mill usd i 2023 og det har jo med økt etterspørsel,noe annet ville vært og investere i fremtidige salg over 1-2 år frem ville vært bortkastet cash før forfall q1-2024.
Må bare si at jeg tror de jobber steintøft om dagen for og administrere vekst og markedet som øker.
geo01
05.07.2023 kl 22:12 5687

Jeg tror forventningene må være meget lave på bunnlinja fra D.bank og SEB og Dnb markets,det er den som teller i alle 3 neste kvartaler,de må tjene nto cash 50-80 mill usd i frie kontanter frem til q1-2024.
Det er det alt handler om akkurat nå,intet annet tja kanskje ordreboken er verdt og lese,
De har en kreditt de kan øke med usd 30 mill usd også,den tok ikke jeg med.
Fra min side ser short og analytikerne ut som 3 fjerne anayser + 5 shortere ut som de ikke har gått matematikk mere enn 2 klasse.
De bommer med et stjernesmell og stryk i cv.
Sweetspot
05.07.2023 kl 22:14 5661

Snakker vi 🚀 eller snakker vi 🚀🚀🚀

FOR en sommer det kommer til å bli.. Starter ferien med Short squeeze drink til helgen 🍹🍹🍹
elnomi
05.07.2023 kl 22:22 5588

Smak på denne!
Det kommer til å smelle, høyt og lenge!

Store fond har tatt ekstreme shortposisjoner, varsler hedgefondforvalter Tor Svelland. Nå spår han starten på tidenes rally. – Det kan bli panikk i markedene og da blir det eksplosjonsprising.
Kontur
05.07.2023 kl 22:24 5563

Forbered dere på PANIKKOPPGANG..
mingus7777
05.07.2023 kl 22:34 5465

GaleMathias, alt er klart, bordet er dekket!
KJØR!
🚀🚀🚀🚀🚀🎉🎉🌊🌊🌊🌊🌊🌊🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤯🤯🤯🤯🤯🚀🚀🚀🚀🚀💵💵💵💵💵💵💵💵💵💵💵💵💵💵💵💵💵💵💵
deadcatbt
05.07.2023 kl 22:40 5385

Folk må slutte å selge aksjer enten om det er urasjonell tankegang, eller en trader som er fornøyd med 10%.

Hvis man selger med 10% oppgang så er sannsynligheten overveiende stor for at man tar for små gevinster og sitter med store tap over tid.

Kjøp og glem at du har de. Ta en ny vurdering på 40+
Life viddy
05.07.2023 kl 22:43 5341

Kan fort bli en mega FOMO strax
Det lureste nå er å være ferdig lastet :)
Geiren
05.07.2023 kl 22:46 5318

Q2 ifjor hadde enormt late sales, for årets Q2 må vi være veldi fornøyde med halvparten, $60 mill.
SoLong
05.07.2023 kl 22:47 5316

Det første man vil se det på er oljeprisen, men ingen ekstreme utslag ennå.
oppturen
05.07.2023 kl 22:49 5277

Kontantforbruket til PGS inklusive renter og avdrag er på ca $200mill pr Q
Så revenu over det blir til kontantoverskudd( med litt etterslep og noe forenklet)
I Q1 var Prefounding og kontraktseismikk samlet på ca $140 mill, jeg forventer Q2 å være marginalt høyere ca $145 mill.
Late sales i Q1 var dårlig, late sales på $60 mill vil gjøre at kvartalet vil bidra med positiv kontantstrøm(over tid 😀)
Jeg tipper på late sales over $80 mill.
(Soverign hadde 40 dager verkstedopphold, Hyperion steamet fra Egypt til Barentshavet, Atlas steamet fra Afrika til Norskehavet, Vanguard steamet fra Afrika til Nordsjøen og Titan steamet fra Namibia til Las Palmas + 10 dager landligge/verksted. Swift prøver ut ny teknologi og første kontrakt har lav margin)

Tenker revenu nivået for godkjent/underkjent ligger på $200 mill
Daviden
05.07.2023 kl 22:57 5212

Tja, nå begynner det og bli litt spennende igjen i PGS. Vil tro det fort blir trangt i døra når short skal gjøres opp og nye spekulanter skal ombord samtidig.

Tvi tvi folkens, ha en formidabel seilas 🚤🛟
Fresh Prince
05.07.2023 kl 23:29 5002

Også akkurat oppdatert data fra API (American Petroleum Institute) for et par minutter siden, inventory av crude oil falt dramatisk ifht hva analytikere ventet, noe som reflekterer stor etterspørsel etter olje https://www.investing.com/economic-calendar/api-weekly-crude-stock-656
geo01
05.07.2023 kl 23:49 4855

Et høyere latesales vil frigi analytikerne i en setting,men investeringene er 40% høyere for 2023 så jeg forventer et sterkere tall enn 60.kanskje 80-90 mill usd.
Det er store multiclient arbeide i q2 og større arbeidskontrakter og om de er ferdigstilte vil det slå sterkt ut.
Om det er dårlige late seles burde Tgs være den de burde shorte,Pgs leverer cash på mange ben til og med havind selv om det er en mindre investering og mindre inntjening q2.
På alle segmenter utenom late sales vil Pgs levere sterkere,om de har solgt som de skal innen late sales ser vi ebit 30-55 mill usd i fri kapital,q3 og q4 blir netto enda sterkere.
Det vil slå knock out på markedet og shortere med sånn ebit.
Jeg tror late sales q4 skal opp mot 130-200 mill usd,oljeselskapene bruker restinvesteringer da.
nad.oslo
05.07.2023 kl 23:49 4861

Oppturen: du som er flink og godt inni det. Den kontrakten Titan var på som ble kansellert i Nambia. Husker du hvor lang den kontrakten var? Håper pgs får en god kompensasjon fra Namibia og at Titan raskt kan komme i arbeid. Det hadde passet utmerket nå!
oppturen
06.07.2023 kl 00:04 4767

Kontrakten i Namibia ble ikke kanselert den ble fullført. Kontrakten i Namibia var fra ca 10. April og ut Mai og beløp seg til $35 mill i revenu.
Kontrakten som ble kanselert var i Trinedad og det var planlagt oppstart i månedsskifte Juni/Juli med ferdigstilling i August.
Med andre ord påvirket ikke kanselleringen Q2 i det hele tatt og jeg hører rykter om at Titan har ny jobb å gå til med oppstart i slutten av Juli.
Namibia kontrakten hadde høy rate og det var trolig på grunn av at det måtte påregnes endel steaming tid.
geo01
06.07.2023 kl 00:06 4826

Den kontrakten Exxon har jeg avskrevet for q3,om den har andre arbeid er det bonus.
Det foreligger god kontakt om kompensasjon hva det enn er,men denne er tatt ut både 1 og 4 ganger i aksjefallet som har vært.
Titan blir bonus etter fallet.
Nye kontrakter som havind er oppstått som en liten kompensasjon,og flere kontrakter may og juni som ikke hjalp aksjekursen men noen har en jernhånd over aksjen så den ikke stiger.
For meg spiller det liten rolle Pgs er sensyklisk,men er i syklus nå,det har aldri blitt priset inn.
Redigert 06.07.2023 kl 00:07 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
06.07.2023 kl 00:28 4768

Oppturen takk for svar, fikk ikke med meg at det var Tanzania som ble kansellert. Så det er denne kanselleringen som man evnt. Vil ha kompensasjon for?

Bra om Titan kommer seg i arbeid igjen snart!