$$$PGS$$$ đŸŠŠÙ©(â€ąÌ€Ì€á”•â€ąÌ€Ìàč‘)Raf$ern Taf$ern

Denne trÄden er stengt for nye innlegg.
18.07.2023 kl 10:32
Automatisk lukket grunnet trÄdens stÞrrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 05.07.2023 kl 13:43 323984

RFS

Det blandes sammen mange ulike tankemÄter her, det kan jo hende noen av dere setter pris pÄ en liten presisering/opprydding:

Det er jo riktig at aksjen prises etter fremtidig inntjening. Vi som sitter med aksjen tror pÄ god cashflow fremover, selv om PGS riktig nok har hatt mange dÄrlige Är i det siste, og fortjener sikkert litt tyn for det. Vi tror likevel det kommer noen fantastiske Är, det er jo det som er sÄ rart med slike sykliske aksjer, det kommer noen sykt gode Är innimellom. Noen tror at mange av de neste 10 Är blir veldig gode.

Selv med noen dÄrlige regnskapsÄr kan et selskap likevel stille sikkerhet for lÄnene sine ved Ä vise til markedsmessige eiendelsverdier, altsÄ skip og bibliotek. Sikkerheten er jo der slik at gjeldseierne kan ta over eiendelene hvis det gÄr riktig galt. Sikkerheten for de 450MUSD (den nye obligasjonsgjelden) er skip og bibliotek markedsmessig verdsatt av skipsmeglere til 2398MUSD (de har flere alternative verdivurderinger, dette er medium versjon). Sum gjeld 624MUSD (obligasjon pluss annen gjeld) gir gjeldsgrad pÄ lave 26 %. Det var dette som overbeviste obligasjonskjÞperne, samt en god rente. Jeg kommer til Ä hamstre obligasjoner nÄr jeg gradvis selger meg ut av PGS, sÄ fÄr jeg 13 % med god sikkerhet i noen Är.

Oppsummert: det kan bli god utvikling i aksjen de nÊrmeste Ärene, og nÄr man er fornÞyd kan man selge seg ut og kjÞpe bÞrsnoterte obligasjoner.
Redigert 17.07.2023 kl 22:19 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
10.07.2023 kl 17:21 5103

Dagen i dag kom skeivt ut pÄ alle mÄter.
Slettet bruker
10.07.2023 kl 17:21 5108

HĂŠ ka du fortĂŠll
.. e d ikkje Hvalrossen som bestemmer kursen !! da e ĂŠ pinadĂž blitt lurt trill rundt 
.🙈 Æ kan bli sĂ„ Ferbanna 

 đŸ‘čâ„ïžâ„ïžâ˜ƒïžâ˜ƒïžđŸ’šđŸ’šđŸšąđŸšąđŸŠ…đŸŠ…
Redigert 10.07.2023 kl 17:22 Du mÄ logge inn for Ä svare
Nickhead
10.07.2023 kl 17:26 5039

Trist med kursutviklingen,men sĂžrgelig Ă„ lese om alle hjernedĂžde
uttalelser pÄ forumet.:all inn,nÄ gÄr det kun en vei,bare stÞy,kjÞp med begge hender .
Det er ufattelig at det ikke finnes regler for at slike folk ikke blir beskyttet for Ä delta pÄ bÞrs.
Jeg forstÄr at det mÄ vÊre opptil enhver Ä disponere egen kapital,men dette kan ogsÄ vÊre folk som er kvalifisert til belÄning.
Og da begynner snĂžballen Ă„ rulle.
De fleste forstÄr (med helt tydelige unntak) at shorterne har lett match.
Det som skjedde med tgs i dag har tydelig vĂŠrt lenge kjent i shortermiljĂžet.
.
HAS
10.07.2023 kl 17:36 4982

Lett match?

Litt svett mÄ de da vÊre etter dagens hektiske handel, og i morgen kan det bli enda mer gÞy..:)
portion
10.07.2023 kl 17:37 5014

Man kan vel ikke skrive hvis man er hjernedĂžd eller? Eller kan man det!? Hva tror du Nickhead?
jaroas50
10.07.2023 kl 17:59 4780

Det er mange her inne som hausser denne aksjen hele tiden og lurer svake sjeler med Ä kjÞpe aksjer+ belÄning etc.
Slettet bruker
10.07.2023 kl 18:01 4771

Du tror vell ikke short greier Ă„ justere kurs.?...bare tull.😎
TonyB
10.07.2023 kl 18:02 4757

Ja, hva skal man si
, det er ikke rett frem Ă„ vĂŠre en PGS’er. Spesielt ikke om longeren lar seg totalt fargelegge av korte bilder. SĂ„ det viktigste spĂžrsmĂ„let da, er om det korte bildet er sykdomstegn pĂ„ det lange bildet? PĂ„ slike dager spĂžr man jo seg selv gjerne noen ganger
, er det noe feil med markedet?
., er det ikke «tight»?
., er oppsykelen overdrevet eller bare bremset av makro?
.eller av ubesluttsomhet i oljeselskap?
.., eller uflaks?
. En gĂ„r gjerne gjennom mange kontrollspĂžrsmĂ„l. Som alltid, er det er mye en gjerne skulle ha sett resultater av pĂ„ et raskere tidspunkt. Tilbakeslagene og herjinga i aksjen fĂžles konstant.

Likevel vil jeg pÄstÄ at det er lenge siden det har vÊrt lysere for PGS enn i tiden vi gÄr inn i. Markedet er i bedring. Det ser vi pÄ sterke ordrebÞker og rateutvikling. BÄter ut av opplag gjÞres ikke om forventning til markedet er lavt. BÄde TGS og PGS ser lyst pÄ fremtidsutsiktene. «Vi ser fortsatt betydelige forhÄndsfinansieringer for nye flerklientprosjekter», sier adm.dir K. Johansen i TGS i dag. VÄr egen R.O. Pedersen messer til det kjedsommelige (for noen) om et «seismikkmarked i bedring». I Q1 gikk inntektene opp 23% mot Q1 i 2022. Prefunding-graden var 130%, men late sales «uteble». I fÞlge selskapet ikke et tegn pÄ kjÞligere marked, men snarere «delays». NÄ kan ikke slike «delays» fortsette i det uendelige, men en mÄ forsÞke se Ärsakene bak det, fÞr en bastant konkluderer med at opp-syklus er «off». Husk at PGS ogsÄ har entret offshore wind for fullt (ref New York) med markedsledende «high resolution» 3D P-Cable system. I tillegg til CCS og seismikk knyttet til mineraler. SÄ om «sorte» jobber avtar har en likevel en svÊr fot i «grÞnt».

I april i Är var antall salgsleads (som sier noe om temperatur pÄ markedet) ca 1.300. Det har en ikke sett siden 2014. Dette gir selvfÞlgelig svÊrt mange anbud Ä regne pÄ. Dette forteller oss at markedet er der, sÄ er det opp til selskapet Ä vinne nok av disse og lande kabalene sÄ de gÄr best mulig opp og gir hÞy utilization. Det har i det siste til eksempel vÊrt stÞrre fokus pÄ den ene kansellerte jobben, fremfor effekt av kontraktene som vinnes og evnen til Ä vinne dem. Men sÄnn er stemningen nÄ, preget av makro (inflasjon, resesjon, renter etc). I tillegg har apetitt pÄ oljerelatert vÊrt lav og sentimentet svakt. Bedrede tall og atter bedrede tall forandrer gjerne slik apetitt for komplekset, men ogsÄ selvsagt for selskaper isolert. PGS er intet unntak.

For la oss si ca et Ă„r sidan var det svĂŠrt mye mer usikkerhet rundt flere bedrifts-kpi’er i PGS enn det er nĂ„. Det er tatt mange, mange steg. Jada, emisjoner har hjulpet PGS. Jada, renta var hĂžy pĂ„ refinansieringen ogsĂ„. Men dette tok bort mye av risikoen i aksjen. Aksjemarkedet har ikke forelĂžpig belĂžnnet dette.

Mindre risk, mindre gjeld, mer jobb og leads/anbud og stÞrre bredere marked (grÞnt). Men vi lusker rundt her pÄ 5-tallet. BlodrÞd dag fordi LS i TGS var under forventning. Hva bringer morgendagen, mon tro?

Uansett i langt bilde, burde teorien vÊre i et marked med stor etterspÞrsel og liten tilbudside, at det presser opp Þkte inntekter og inntjening/marginer. Kunsten i mellomtiden er Ä sikre nok fleksibilitet og langsiktighet i lÄneavdrag til at kontantstrÞm i « nuet» hÄndterer det fÞr kontanstrÞmmen blir overveldende og det ikke er tema lenger.

Det er jo nettopp dette evinnelige kjedelige at PGS mĂ„ klare Ă„ levere tilstrekkelig cashflow til TLB-lĂ„net som forfaller i 2024 som nĂ„ igjen er blitt tungt lodd pĂ„ kursen. Svikter de pĂ„ dette, mister markedet tillit pĂ„ nytt etter at PGS sĂ„vidt var startet Ă„ hĂžste flere anerkjennende blikk. Da fĂžler en at en mĂ„ trakke den samme veien pĂ„ nytt, men jeg skal trakke den sammen med dem (sĂ„ lenge thesisen om markedet og PGS sin posisjon er intakt). Til og med en mindre emisjon (som jeg ikke har tro pĂ„) tar jeg om thesisen er i hevd. For det er sĂ„ utrolig mange muligheter for PGS allerede nĂ„ og frem i horisonten bĂ„de i svart og grĂžnt, og pengene vil etterhvert overstrĂžmme kostnadene/utgiftene. Men det er mitt bet da, andre fĂ„r gjĂžre sitt 😊

Lykke til i morgen
Redigert 10.07.2023 kl 18:18 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
10.07.2023 kl 18:17 4598

En fin refleksjon Tony B đŸ‘đŸ»đŸ˜€ Jeg gĂ„r ogsĂ„ veien med Peggy đŸ„° I motgang og i medgang
. Et godt marked pĂ„ gang som du peker pĂ„ 
 Sort Ă„ GrĂžnt 
. Det blir vel BlĂ„tt eller đŸ‘đŸ»đŸ˜€ Lykke til i morra og 24-25-26 đŸ˜‡đŸ˜ƒđŸšąđŸšąđŸŠ…đŸŠ…â›„ïžâ›„ïž
kongsberg1
10.07.2023 kl 18:20 4580

Takk for en fin gjennomgang av utfordringer Ă„ muligheter TonyB.
Lykke til i morgen du ogsÄ.

I samme bÄten.
KokosnĂžtt
10.07.2023 kl 18:45 4334

Dette blir som kjerringa som tror gubben har sluttet Ä slÄ. Dette var sikkert siste gangen.. yea right. Plaster oppÄ plasteret og smile pent - kjekt er det ikke og jÊvelen kommer til Ä skuffe stort igjen.
KokosnĂžtt
10.07.2023 kl 18:50 4282

Finn et kvartal hvor tgs skuffer og pgs imponerer.
Nickhead
10.07.2023 kl 18:52 4275

Peges
NÄr man leser ditt svar,fÄr man et enda tydeligere forstÄelse for mitt innlegg
Slettet bruker
10.07.2023 kl 18:53 4284

Ja Kokos NĂžtt, anbefaler Ă„ se denne twisten av Paprika Sten
https://youtu.be/Bnx7oQNssUI.

Mye bedre enn Ă„ sitte Ă„ jazze med *icken. Skal dere snart kjĂžpe, eller er PGS hatet patologisk?
unikum
10.07.2023 kl 18:56 4261

Vi fortjener sÄ absolutt en oppgang og positiv Q2 fremleggelse i morgen. Vi har fÄtt grise juling fra topp, mÄtte det shorte pakket en gang i denne perioden fÄ svi. De har blitt matet med aksjer gang pÄ gang i snart ett halvt Är. NÄ er det faktisk pÄ tide at Pedersen og co ikke bare prater men leverer slik han har sagt pÄ sist Q1 og denne syklusen. Vi ser det dropper inn kontrakter jevnt og trutt. Det vi savner av info er alltid stÞrrelsen pÄ disse. Vi fÄr nok ikke greie pÄ dette imorgen men 20 juli men nÄ mÄ det leveres slik at mange av oss ikke mister hele fatningen...
Newbe75
10.07.2023 kl 18:58 4226

Da er det vel bare Ä stÄlsette seg for 4 tallet i morgen...
nafa
10.07.2023 kl 19:09 4131

Tydeligvis mye du ikke har forstÄtt !
Tanjiro
10.07.2023 kl 19:10 4132

Vil tro det ikke er altfor store forventninger til morgendagen etter i dag. Mye er nok priset inn allerede i dagens fall. Dersom det viser seg Ă„ komme noe positivt vil det bli spennende.
GrĂžntgress
10.07.2023 kl 19:15 4073

Viser nok engang til en av mailene fra BÄrd Stenberg. Det virker tydelig som at PGS ledelsen er noe oppgitt over analysen til Feks Dnb og estimatene som de bruker og at de ikke evner Ä se hvor godt butikken gÄr. Tror PGS kan overaske noe i morgen, uansett har jeg sÄpass stor tro pÄ selskapet og fremtiden at jeg blir sittende godt ut i 2024, muligens -25. Tiden vil vise.


Hei ......,

Vi adresserte kontantstrÞm og forventet likviditet pÄ plansje 15 og 16 i Q1 presentasjonen.

Jeg har hatt dialog med Steffen Evjen i DNB som dekker PGS og gitt tilbakemelding der vi mener det er behov for Ă„ presisere informasjon.

Han er klar over det jeg har kommunisert. Hovedsaklig relatert til «GAP» analysen under der han gjÞr noen forenklinger som underbygger synet hans pÄ PGS, men han opplyser imidlertid om fakta i teksten under boksen, som vi kommuniserte i Q1 presentasjonen plansje 16.

HovedÄrsaken til at han kommer med den konklusjonen han presenterer i analysen i dag er estimatene hans som er lave, og han har faktisk lavere estiamter i Är enn det vi rapporterte i fjor. Vi gjÞr det vi kan for Ä gi analytikerne best mulig forutsetninger til Ä modellere PGS. Analytikerne mÄ imidlertid lage sine egne estimater.
Redigert 10.07.2023 kl 19:15 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
10.07.2023 kl 19:16 4051

Hvis du gir vekk pengene til shortere fordi du er redd for en falsk faktor - bibliotekselskapet og GOM eksperten TGS vanskeligheter med Ä fÄ solgt de gamle kartene sine i akkurat det omrÄdet; er du neppe rette eier for PGS uansett.

Riktige eiere for PGS ser at frykt for en falsk faktor er ULTRABULL - Alltid! Resultatet blir springfjĂŠr take off!
Redigert 10.07.2023 kl 19:17 Du mÄ logge inn for Ä svare
TonyB
10.07.2023 kl 19:22 3981

Ja, det var dette ordet «faktisk» da

 «faktisk» lavere estimater
. Som underbygger en overraskelse/overbĂŠrendehet


I morgen fĂ„r vi faktisk vite om det var noe i dette, faktisk 😃
SoLong
10.07.2023 kl 19:34 3831

I morgen blir det Rune ruler eller Rune rusler.
Platinum365
10.07.2023 kl 19:36 3831

đŸ€·â€â™‚ïž
TonyB
10.07.2023 kl 19:41 3800

4,90 ja
 «lykke til» i hermetegn 😄. Da mĂ„ en ca doble dagens ras da det er 15% ned dit đŸ€”
Redigert 10.07.2023 kl 19:45 Du mÄ logge inn for Ä svare
Max-Investor
10.07.2023 kl 19:51 3713

Det tenker jeg ogsÄ. Vil tro at det ikke skal store positive overraskelsen til i morgen fÞr vi tar turen nordover igjen. Kjenner nÄ at jeg er litt spent, selv om jeg er inne i aksjen i det lengre bildet. PGS har helt klart vist at de kan jobbe pÄ flere omrÄder i fremtiden. Dette kan gjÞre de mindre sÄrbare for svingninger i de ulike markedene. Det som er felles er ar verden trenger energi i fremtiden og mye mer av den. Det blir spennende i morgen, men jeg har tro pÄ en positiv melding.
Redigert 10.07.2023 kl 19:53 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
10.07.2023 kl 19:54 3665

Fordi freia selger mye sjokolade er ikke det ensbetydende at nidar gjĂžr det samme hvert kvartal

đŸŒŠđŸšąâ˜€ïžPGSđŸŒŠđŸšąâ˜€ïž
GrĂžntgress
10.07.2023 kl 19:57 3623

Tipper pÄ late sales rundt 65-70 musd, alt over vil vÊre veldig bra. SÄ blir det selvsagt spennende Ä se kontraktsseismikk og inntjeningen der med rater som skal vÊre hÞyere enn fjorÄret. Rune har nevnt flere ganger fordelen selskapet har med egne bÄter kontra feks TGS.
Geiren
10.07.2023 kl 20:03 3580

Jeg tror ca 55 i LS og 150 i kontrakt og MC (trodde tidligere pÄ 165 men har blitt for mye ubetalt i Q2)
Kan hÄpe pÄ noe ekstraordinÊre inntekter ( kompensasjon for kansellering og avslutter voldgiftssak) men fÄr sikkert ikke slik info for 20 Juli nÄr Q2 presenteres.
Platinum365
10.07.2023 kl 20:18 3402

Intradag dette, og sÄ har jeg gav pÄ 5.45 ca (etter jeg solgte ut alt her i mai tror jeg), sÄ vil ikke betale mer enn det pr nÄ. Kan mer enn gjerne betale 10-15-20kr hvis det materialiserer seg snart, men som realisten jeg er, sÄ er nok det en stund til.

Har du ledig tidlig i september?
citius
10.07.2023 kl 20:21 3399



LS mellom 80 - 95 mill USD

GrĂžntgress
10.07.2023 kl 20:25 3395

HÄper du fÄr rett. Flere som tÞrr tippe?
Geiren
10.07.2023 kl 20:26 3406

Ikke tjangs pÄ 80-95 i LS
HAS
10.07.2023 kl 20:35 3322

Kanskje pÄ tide Ä repetere/sitere Alias Mr X:

"Det er en gave pakke at shortene ikke gÄr ut fÞr Tirsdag nÄr tallene kommer, I fare for Ä gjenta meg selv siden Mars - Q2 blir vanvittig bra sÄ hvis du har mer penger pÄ konto sÄ er anbefalingen KJØP."
Nickhead
10.07.2023 kl 20:39 3255

LĂžkhodene gir seg ikke fĂžr ranet er fullbyrdet.
Faktisk litt skremmende!