$$$PGS$$$ 🦦٩(•̤̀ᵕ•̤́๑)Raf$ern Taf$ern
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.07.2023 kl 10:32
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
RFS
Det blandes sammen mange ulike tankemåter her, det kan jo hende noen av dere setter pris på en liten presisering/opprydding:
Det er jo riktig at aksjen prises etter fremtidig inntjening. Vi som sitter med aksjen tror på god cashflow fremover, selv om PGS riktig nok har hatt mange dårlige år i det siste, og fortjener sikkert litt tyn for det. Vi tror likevel det kommer noen fantastiske år, det er jo det som er så rart med slike sykliske aksjer, det kommer noen sykt gode år innimellom. Noen tror at mange av de neste 10 år blir veldig gode.
Selv med noen dårlige regnskapsår kan et selskap likevel stille sikkerhet for lånene sine ved å vise til markedsmessige eiendelsverdier, altså skip og bibliotek. Sikkerheten er jo der slik at gjeldseierne kan ta over eiendelene hvis det går riktig galt. Sikkerheten for de 450MUSD (den nye obligasjonsgjelden) er skip og bibliotek markedsmessig verdsatt av skipsmeglere til 2398MUSD (de har flere alternative verdivurderinger, dette er medium versjon). Sum gjeld 624MUSD (obligasjon pluss annen gjeld) gir gjeldsgrad på lave 26 %. Det var dette som overbeviste obligasjonskjøperne, samt en god rente. Jeg kommer til å hamstre obligasjoner når jeg gradvis selger meg ut av PGS, så får jeg 13 % med god sikkerhet i noen år.
Oppsummert: det kan bli god utvikling i aksjen de nærmeste årene, og når man er fornøyd kan man selge seg ut og kjøpe børsnoterte obligasjoner.
Det blandes sammen mange ulike tankemåter her, det kan jo hende noen av dere setter pris på en liten presisering/opprydding:
Det er jo riktig at aksjen prises etter fremtidig inntjening. Vi som sitter med aksjen tror på god cashflow fremover, selv om PGS riktig nok har hatt mange dårlige år i det siste, og fortjener sikkert litt tyn for det. Vi tror likevel det kommer noen fantastiske år, det er jo det som er så rart med slike sykliske aksjer, det kommer noen sykt gode år innimellom. Noen tror at mange av de neste 10 år blir veldig gode.
Selv med noen dårlige regnskapsår kan et selskap likevel stille sikkerhet for lånene sine ved å vise til markedsmessige eiendelsverdier, altså skip og bibliotek. Sikkerheten er jo der slik at gjeldseierne kan ta over eiendelene hvis det går riktig galt. Sikkerheten for de 450MUSD (den nye obligasjonsgjelden) er skip og bibliotek markedsmessig verdsatt av skipsmeglere til 2398MUSD (de har flere alternative verdivurderinger, dette er medium versjon). Sum gjeld 624MUSD (obligasjon pluss annen gjeld) gir gjeldsgrad på lave 26 %. Det var dette som overbeviste obligasjonskjøperne, samt en god rente. Jeg kommer til å hamstre obligasjoner når jeg gradvis selger meg ut av PGS, så får jeg 13 % med god sikkerhet i noen år.
Oppsummert: det kan bli god utvikling i aksjen de nærmeste årene, og når man er fornøyd kan man selge seg ut og kjøpe børsnoterte obligasjoner.
Redigert 17.07.2023 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Grøntgress
11.07.2023 kl 13:34
3253
Nydelig! Bare å nyte sommeren samt kursdrivende nyheter fremover.
Travis-Bickle
11.07.2023 kl 13:36
3221
Mange gikk i TA fellen i dag. 4,80.....
Og vil fortsette med det.
Ingen, jeg mener ingen kjenner dette dyret bedre enn meg. :-)
Og vil fortsette med det.
Ingen, jeg mener ingen kjenner dette dyret bedre enn meg. :-)
Nickhead
11.07.2023 kl 13:42
3128
Her klapper alle sammen.
Og kursen fortsetter som i går,stabilt sørover
Og kursen fortsetter som i går,stabilt sørover
Londonmannen
11.07.2023 kl 13:52
2964
Vel, da er det vel person som deg selv som burde klappe høyest. Men jeg sner en viss skuffelse fra baisserne sin side.
Personlig så tolker jeg dagens utvikling som at markedsaktørene velger å ha blikket rettet mot fremtiden og aksepterer at Q2 representerer historiske data fra et kvartal med mye transitt, verktedsopphold og klargjøring til oppdrag i Q3. Vi har nå gått inn i Q3 med et langt høyere antall skip i aktivitet. Hvorfor da selge seg ut på dette latterlig lave nivået? Kanskje kjøp er vel så smart?
Personlig så tolker jeg dagens utvikling som at markedsaktørene velger å ha blikket rettet mot fremtiden og aksepterer at Q2 representerer historiske data fra et kvartal med mye transitt, verktedsopphold og klargjøring til oppdrag i Q3. Vi har nå gått inn i Q3 med et langt høyere antall skip i aktivitet. Hvorfor da selge seg ut på dette latterlig lave nivået? Kanskje kjøp er vel så smart?
Kan en mer aggressiv kjøpsalgoritme slå inn fra 40 mill merket?
Uansett, med slike omsetninger, Post Fear, trengs det bare tid for å nå nye topper.
Protip: eksponentiellt økende stigningstakt fra 6,1 og oppover, leeenge 🌊🌊🌊
Uansett, med slike omsetninger, Post Fear, trengs det bare tid for å nå nye topper.
Protip: eksponentiellt økende stigningstakt fra 6,1 og oppover, leeenge 🌊🌊🌊
Bmwx1
11.07.2023 kl 13:56
2943
Er det nå den store nedturen starter? Ser proffene har klart og komme seg ut til en fornuftig pris i dag
jaroas50
11.07.2023 kl 14:01
2872
Har vel sagt det til det kjedsommelige, at kontraktskostnadene er for høye vs inntjening. Være seg mobilisering av nye skip eller kontrakter der skip er i arbeid fra før av. Spetalen sa: «det er ikke penger i seismikk»
elnomi
11.07.2023 kl 14:06
2787
Klart det blir store penger i seismikk fremover. Få ledige skip worldwide og tilnærmet duopol (les hva det betyr for prisene fremover). Oljeselskapene renner over av penger og da blir det kamp om skip. I tillegg kommer havvind, mineraler, lagring på bunn m m. Det kan bli skvis om kapasitet og da går prisen bananas
FaeniHelvete
11.07.2023 kl 14:07
2752
Vi er ned nesten 12% siden fredag, dårlige q2 tall, og folk her inne er i ekstase fordi vi visstnok er på vei opp 😂
VantageVolante
11.07.2023 kl 14:09
2714
Er det nå den store oppturen starter? Ser proffene har klart å komme seg inn til en fornuftig pris idag
Tigerberget
11.07.2023 kl 14:10
2718
Skjønner godt at du er skuffet over at ikke vi så 3 tallet i dag men du trenger ikke å fortsette med å være ufin for det.
Håper du snart reiser 4 uker på jobb igjen.
Fritiden din på Hegnar Tivoli virker utrolig kjedelig og tiltaksløst.
Blokkert fra nå av, ahhhh 😊👍🏼🤡🤡🤡
Håper du snart reiser 4 uker på jobb igjen.
Fritiden din på Hegnar Tivoli virker utrolig kjedelig og tiltaksløst.
Blokkert fra nå av, ahhhh 😊👍🏼🤡🤡🤡
Rubin
11.07.2023 kl 14:11
2713
Jeg tror ikke Spettet har mer seismikkunnskap enn hvermannsen her på Trygves tivoli…
Nå koster det vel mye mer å ta skip fra opplag og klargjøre de for nye oppdrag enn å gå fra den ene kontrakt til den andre… Det må vel også en økonom forstå, eller hur?
Nå koster det vel mye mer å ta skip fra opplag og klargjøre de for nye oppdrag enn å gå fra den ene kontrakt til den andre… Det må vel også en økonom forstå, eller hur?
Nickhead
11.07.2023 kl 14:13
2670
Tigergutt
Tenker du smugleser litt (:
Husk at du er i en læringsprosess (:
Tenker du smugleser litt (:
Husk at du er i en læringsprosess (:
nemi's
11.07.2023 kl 14:13
2697
Det er supersyklusen som gjør at alle så glade. Det er den som gjør at ikke kursen er 3,-. Klart to og ei halv krone ekstra gjør noe med humøret
ÆreVære
11.07.2023 kl 14:15
3408
Kan du ikke komme deg tilbake til HMONEY og fortsette hausingen din der med et annet nick. Furtegutt!
jaroas50
11.07.2023 kl 14:16
3391
Da er du for fersk, da husker du nok ikke Global Geo Services. GGS der spettet var involvert. Mange år siden det, men det resulterte ikke i nok inntjening det heller
Nickhead
11.07.2023 kl 14:20
3343
Sitter litt og tenker hva som er riktig inngang.
Det er kanskje like greit å vente til vi vet EMI kurs.
Det er kanskje like greit å vente til vi vet EMI kurs.
Kontur
11.07.2023 kl 14:23
3291
Hvor ser du det?
Du jobber for short og må passe hvilke spor du legger igjen. Selv om du spiller stokk dum og ensporet så driver du en nokså idiotisk lek.
Du jobber for short og må passe hvilke spor du legger igjen. Selv om du spiller stokk dum og ensporet så driver du en nokså idiotisk lek.
Kontur
11.07.2023 kl 14:25
3294
BørsXtra
Norges mest leste nyhetsbrev for investorer
NORDIC SEMICONDUCTORS: Rapporterte på morgenen Q2-tall som viste inntekter litt over estimatene og resultat betydelig over. Samtidig legger selskapet seg lavere enn tidligere på guidede inntekter i Q3 og trekker tilbake all guiding for Q4 pga stor usikkerhet.
TGS: Carnegie kutter kursmålet til NOK 210 (230), gjentar kjøp. DNB kutter til NOK 200 (230), gjentar kjøp. Danske Bank kutter til NOK 220 (240), gjentar kjøp.
PGS: Melder om inntekter for Q2 ca 3% lavere enn forventet på såkalt PoC (percentage of completion) som er en inntektsmåling selskapet selv foretrekker å fremheve.
KONGSBERG GRUPPEN: SB1M oppgraderer aksjen fra nøytral til kjøp og øker kursmålet solid til NOK 525 (390).
ODFJELL TECHNOLOGY: Fearnley initierer dekning med kjøpsanbefaling og kursmål NOK 81.
DNO: SB1M øker kursmålet til NOK 16 (15) og gjentar kjøp etter gårsdagens melding om større funn i Nordsjøen.
NEL: Goldman Sachs kutter kursmålet til NOK 20 (21), gjentar kjøp.
ORKLA: Pareto øker kursmålet til NOK 95 (90), gjentar kjøp.
STRONGPOINT: Norne kutter kursmålet til NOK 30 (32), gjentar kjøp.
MOWI: Nordea kutter kursmålet til NOK 210 (220), gjentar kjøp.
EQUINOR: Carnegie kutter kursmålet til NOK 380 (400), gjentar kjøp.
DAGENS OBS: Initieringen av Odfjell Technology med 76% oppside til kursmålet. Også andre meglerhus har kjøpsanbefaling og kursmål solid over dagens kurs; SB1M med NOK 75 og DNB med NOK 80.
Nickhead
11.07.2023 kl 14:29
3223
Grønt Ugress
Vitsen med å være på børs kan du kalle å kunne vinne,ikke bare delta.
Hvis man ikke er stokk dum da,selvsagt, (:
Vitsen med å være på børs kan du kalle å kunne vinne,ikke bare delta.
Hvis man ikke er stokk dum da,selvsagt, (:
Bakom venter Trappen, og den er bratt👏✨️
Slettet brukerskrev Bakom venter Trappen, og den er bratt👏✨️
Robokrig - men gjett hvem som har størst krefter. Det er DNB, Carnegie, ABG, SpB1,"gudrun35", Losjen.
Må si jeg liker HAUSSE-EVJEN bedre ja.😁😁😁
Husk at disse amerikanske shorterne har gått på gigantiske tap på hjemmebane i et overraskende sterkt halvår i US.
Nå er det tid for å melke livskiten ut av de her også. Ps de har lavere handlingsrom enn vanlig. Skjer dette jevnt i oilservice er det et par av de som faktisk risikerer velte om de ikke tar ytterligere handling og biter det i seg.
Husk fear of a false factor er MEGABULL
Må si jeg liker HAUSSE-EVJEN bedre ja.😁😁😁
Husk at disse amerikanske shorterne har gått på gigantiske tap på hjemmebane i et overraskende sterkt halvår i US.
Nå er det tid for å melke livskiten ut av de her også. Ps de har lavere handlingsrom enn vanlig. Skjer dette jevnt i oilservice er det et par av de som faktisk risikerer velte om de ikke tar ytterligere handling og biter det i seg.
Husk fear of a false factor er MEGABULL
Redigert 11.07.2023 kl 14:43
Nickhead
11.07.2023 kl 14:45
3019
Ja hvalbiff, trappen er bratt.Blir nesten som å hoppe ned istedenfor å bruke trinna (;
Skjønner godt de brenner av litt krutt her, men plutselig er det de som er lillegutt mot Goliat.
Hva tror dere skjer om vi toucher grønn ... ... ...
🟢🟢🟢
Hva tror dere skjer om vi toucher grønn ... ... ...
🟢🟢🟢
Aksjenuubie
11.07.2023 kl 14:55
2912
Det blir ikke grønt i dag Hvalross. Det blir ikke memepump. Det blir ikke grønt i morgen heller.
Alle disse "guruene" her inne er avkledd. Q2 skulle bli enormt. Det var bare å holde på aksjene å se kursen fly. Flyet forlot aldri rullebanen
Alle disse "guruene" her inne er avkledd. Q2 skulle bli enormt. Det var bare å holde på aksjene å se kursen fly. Flyet forlot aldri rullebanen
Pst, MEMEpumpologi på norsk på Wolfgang Wee. Tune in📯
🌊🌊🌊Bevegelsen Bygges🌊🌊🌊
🌊🌊🌊Bevegelsen Bygges🌊🌊🌊
Vel, 11-44kr i 2018, 4-13 i vinter ... blir bare småtteri mot det som ligger klart 🌊🌊🌊 se omsetningen, se støttespillerne
Men du må gjerne vente og slik betale premium for bekreftelse til KONTRAKTSTRIPPPLETTEN rulles ut 🌊🌊🌊
Holymoses25
11.07.2023 kl 15:00
2957
Slettet brukerskrev Pst, MEMEpumpologi på norsk på Wolfgang Wee. Tune in📯 🌊🌊🌊Bevegelsen Bygges🌊🌊🌊
Nå spises det opp svært store poster... BOOOM
Føre var
11.07.2023 kl 15:02
2912
5,50,- prøver med litt mer kjøp:)
Det er billig da, disse båtene skal jo brukes i mange år til, lite med nye båter på fjorden, blir for dyrt det vettu!!
Det er billig da, disse båtene skal jo brukes i mange år til, lite med nye båter på fjorden, blir for dyrt det vettu!!
Redigert 11.07.2023 kl 15:04
Aksjenuubie
11.07.2023 kl 15:02
2901
Ser omsetningen, ser hvilken veg kursen går. Høy omsetning, synkende kurs. Det er ikke det som er memepump.
"Støttespillerne" er tradere, ikke langsiktige investorer hvis det er denne Dr.Botox og Espen Teigeland som jeg har sett har prøvd å hause pgs litt uten hell du mener
"Støttespillerne" er tradere, ikke langsiktige investorer hvis det er denne Dr.Botox og Espen Teigeland som jeg har sett har prøvd å hause pgs litt uten hell du mener
Newbe75
11.07.2023 kl 15:03
2876
Godt sagt og nå klarer de vel neppe sine økonomiske forpliktelser og ny Emisjon kommer.
Holymoses25 skrev Nå spises det opp svært store poster... BOOOM
Ri på ryggen til De $tore Pengene 🌊🌊🌊🏄♀️
Mø får berre sjå 😉
(Sjekker etterpå for ...)
(Sjekker etterpå for ...)
Redigert 11.07.2023 kl 15:09
SoLong
11.07.2023 kl 15:10
2695
Q1 skuffelse
Q2 skuffelse
Q3 ........
Hvor mange sjanser skal ledelsen få, før den må gå?
Q2 skuffelse
Q3 ........
Hvor mange sjanser skal ledelsen få, før den må gå?
MaxMekker
11.07.2023 kl 15:12
2652
Jeg og ble litt skuffa i dag,, Fikk ikke kjøpt når den var på det laveste :)