$$$PGS$$$ 🦦٩(•̤̀ᵕ•̤́๑)Raf$ern Taf$ern

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.07.2023 kl 10:32
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 05.07.2023 kl 13:43 327591

RFS

Det blandes sammen mange ulike tankemåter her, det kan jo hende noen av dere setter pris på en liten presisering/opprydding:

Det er jo riktig at aksjen prises etter fremtidig inntjening. Vi som sitter med aksjen tror på god cashflow fremover, selv om PGS riktig nok har hatt mange dårlige år i det siste, og fortjener sikkert litt tyn for det. Vi tror likevel det kommer noen fantastiske år, det er jo det som er så rart med slike sykliske aksjer, det kommer noen sykt gode år innimellom. Noen tror at mange av de neste 10 år blir veldig gode.

Selv med noen dårlige regnskapsår kan et selskap likevel stille sikkerhet for lånene sine ved å vise til markedsmessige eiendelsverdier, altså skip og bibliotek. Sikkerheten er jo der slik at gjeldseierne kan ta over eiendelene hvis det går riktig galt. Sikkerheten for de 450MUSD (den nye obligasjonsgjelden) er skip og bibliotek markedsmessig verdsatt av skipsmeglere til 2398MUSD (de har flere alternative verdivurderinger, dette er medium versjon). Sum gjeld 624MUSD (obligasjon pluss annen gjeld) gir gjeldsgrad på lave 26 %. Det var dette som overbeviste obligasjonskjøperne, samt en god rente. Jeg kommer til å hamstre obligasjoner når jeg gradvis selger meg ut av PGS, så får jeg 13 % med god sikkerhet i noen år.

Oppsummert: det kan bli god utvikling i aksjen de nærmeste årene, og når man er fornøyd kan man selge seg ut og kjøpe børsnoterte obligasjoner.
Redigert 17.07.2023 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
RFS
12.07.2023 kl 11:20 3694

Det er mye som er gjennomdebattert her inne, men jeg fikk lyst å skrive litt om cash.
Regnskapet for Q2 vil vise negative tall, sånn er det bare. Noen forstår at avskrivninger er sparing, andre gjør det ikke, noen forstår at investeringer er bra for fremtidig gevinst, andre ser det bare som kostnad. Regnskapet for Q2 vil vise historie som vi allerede vet alt om.

Prising av aksjer skjer ut fra fremtidige pengestrømmer. PGS hadde ved utgangen av Q1 MASSE cash på bok, og takler en eventuell negativ cashflow i noen måneder, om det så skyldes et dårlig kvartal, store investeringer, tidlig periodiserte prosjektkostnader, eller forsinkede innbetalinger.
Etter refinansieringen er det mars 2024 som er første tidspunkt for STORE finansieringsutbetalinger. De har god tid på seg til å klare dette, det vil være gode netto pengestrømmer inn både i Q3, Q4 og Q1. De vil klare dette uten emisjon. Hva så om det gjensto noen få millioner i mars 2024, en oppdatert oversikt over utsiktene på det tidspunktet vil kunne skape grunnlag for utstedelse av et lite ekstra obligasjonslån, et slikt ekstra lån ville jo Sissener junior med sitt obligasjonsfond tegnet seg for uten å mukke.
Etter Q1 og utbetalingen i mars vil pengesekken vokse mer enn hensiktsmessig. Pengestrømmen vil være mer heftig enn man forstår ved å se på regnskapstall. Det er da PGS må bruke disse overskuddsmidlene klokt: kjøpe tilbake egne obligasjoner i markedet (børsnoteres etter hvert, dere som er tilfreds med 13 % avkastning får stå klare med litt cash), kjøpe eierandeler i fornuftige selskaper, investere i utstyr/skip/bibliotek, betale utbytte.

Det er denne historien vi langsiktige kjenner til, og som gjør at vi sover godt om natten. Tålmodighet er deilig å beherske : )
Redigert 12.07.2023 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.07.2023 kl 11:21 3697

Den begynte 09:00 brorsann. Endtime november
Kontur
12.07.2023 kl 11:21 3674

Du forstår hva jeg mener.
Mange som fremhever eller legger vekt på det de mener kan påvirke kursen i deres retning her på forum (dersom en tror på at det betyr noe) alt etter som om en er inne i aksjen eller ikke.
Og igjen, jeg forstår ikke de som bruker veldig mye tid på et forum hvor de ikke har aksjer.
Kontur
12.07.2023 kl 11:21 3674

Comeback for seismikkaksje
Oslo Børs stiger for tredje dag på rad onsdag. Børskjempene DNB og Kongsberg Gruppen faller etter kvartalstall.
Publisert 12. juli 2023 kl. 09.01
Lesetid: 2 minutter

FOTO: THOMAS BJØRNFLATEN
Finans
Lars Kjøllesdal


Oslo Børs er klokken 10.45 opp 0,45 prosent onsdag, etter en oppgang på 0,33 prosent tirsdag.

Oppmerksomheten vil være rettet mot de amerikanske inflasjonstallene for juni, publisert klokken 14.30 norsk tid. Det er ventet en prisvekst på 5,0 prosent, ned fra 5,3 prosent i mai, ifølge Reuters.

Makroøkonom Kelly Chen i DNB Markets mener at en gjenstridig inflasjon og sterk arbeidsmarked tyder på at den amerikanske sentralbanken (Fed) ikke er helt ferdige med rentehevingene ennå.

«Selv om den amerikanske økonomien ser ut til å kjøle seg ned noe, vil inflasjonstallene måtte overraske veldig på nedsiden for å utsette en renteøkning i august», skriver hun.

Oljeprisen handles nær en 1 dollar høyere siden stengetid på Oslo Børs i går ettermiddag, til 79,3 dollar pr. fat. Ifølge Bloomberg skyldes det tegn på at russisk oljeproduksjon kan ha begynt å avta og svakere dollar.


Aksjer i grønt

Kahoot stiger 7,3 prosent på høyt volum etter at meglerhuset Morgan Stanley øker kursmålet fra 25 til 35 kroner. Aksjen omsettes nå for 32,1 kroner.

Seismikkselskapet PGS stiger 4,3 prosent på høyt volum onsdag. Det skjer etter et fall på over 8 og 5 prosent mandag tirsdag denne uken i etterkant av inntektsoppdateringer fra selskapet og konkurrenten TGS. Onsdag oppgraderer DNB Markets anbefalingen fra selg til kjøp, med et kursmål på 6 kroner.

«Tallene er en lettelse sammenlignet med hvor dårlig det var hos TGS mandag. PGS leverte stort sett på linje», sa analytiker John Olaisen i ABG Sundal Collier til Finansavisen tirsdag.

Kongsberg Automotive har signert en avtale om å kjøpe 20 prosent av aksjene i Chassis Autonomy. Avtalen inkluderer opsjoner om å kjøpe inntil 100 prosent av aksjene innen 2027. Aksjen stiger 1,3 prosent.

Magnora har inngått en avtale med Globeleq for utvikling av storskala lagring- og fornybare energiprosjekter i Sør-Afrika. Magnora-aksjen er uendret.

Nordic Halibut hadde et slaktevolum på 151 tonn kveite i andre kvartal 2023, med en gjennomsnittlig salgspris på 155 kroner pr kilo. Omsetningen i andre kvartal var 21 millioner kroner. Aksjen er opp 1,4 prosent.

Capsol Technologies er blitt tildelt en mulighetsstudie for karbonfangstteknologi ved en sementfabrikk i Nord-Europa. Aksjen er opp 7,5 prosent på lavt volum.

Aksjer i rødt

Norges største bank DNB fikk i årets andre kvartal et resultat før skatt på 12,3 milliarder kroner, en oppgang fra 10,2 milliarder kroner i samme periode i fjor. På forhånd ventet analytikerne et resultat før skatt på 11,8 milliarder kroner. DNB-aksjen er ned 1,1 prosent.

Industrikonsernet Kongsberg Gruppen leverte driftsinntekter på 9,6 milliarder og 1,0 milliard kroner i driftsresultat i andre kvartal. Ordrereserven økte til 68,1 milliarder kroner.

– Vi ser betydelige muligheter fremover som gjør oss trygge på at ordrereserven vil vokse ytterligere, sier konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen. Aksjen er ned 2,2 prosent.

Oslo-rederiet Klaveness Combination Carriers hadde en gjennomsnittlig tidscertepartiekvivalent inntjening på 31.955 dollar for hele flåten i andre kvartal. Det var under det rederiet forespeilet. Aksjen er ned 0,9 prosent.

BlueNord hadde inntekter på 191 millioner dollar i andre kvartal, med et brutto driftsresultat på 99 millioner dollar. Aksjen er ned 0,3 prosent.
Tigerberget
12.07.2023 kl 11:21 3667

Tror du de streamer på flatt vann på små innsjøer?

Gud bedre…

Kontur
12.07.2023 kl 11:22 3659

Seismikkselskapet PGS stiger 4,3 prosent på høyt volum onsdag. Det skjer etter et fall på over 8 og 5 prosent mandag tirsdag denne uken i etterkant av inntektsoppdateringer fra selskapet og konkurrenten TGS. Onsdag oppgraderer DNB Markets anbefalingen fra selg til kjøp, med et kursmål på 6 kroner.


«Tallene er en lettelse sammenlignet med hvor dårlig det var hos TGS mandag. PGS leverte stort sett på linje», sa analytiker John Olaisen i ABG Sundal Collier til Finansavisen tirsdag.
Piloten
12.07.2023 kl 11:22 3663

Blir det 30 musd ekstra på bok ift pågående voldgiftssak? Blir det triggerfest på kontraktsmeldinger? Blir det ketchupflaskeeffekt på late sales i andre halvår når oljeprisen nå kanskje vender blikket mot 90 og ikke 60 og oljeselskapenes villighet til å åpne lommebøkene øker? Ja, eia hadde vi svar på disse spørsmål...:)
tennis
12.07.2023 kl 11:23 3627

Du trenger absolutt ikke forklare noe som helst;)

Og ja, står fortsatt for det innlegget som du har limt inn der i ettertid. Ris er en som er verdt å lytte til. Hadde gått på en kjempesmell i HAVI ifjor hadde det ikke vært for en heads up fra Ris. Truffet på mange trades i Pgs også takket være innlegg fra han. Men for all del, vi har alle ulike strategier og jeg unner deg virkelig å få avkastning på din long-posisjon i pgs. Hadde selv en plan om å sitte long, men avkastningen viser at det har vært mest lønnsomt å trade. Lykke til:)
Kontur
12.07.2023 kl 11:27 3577


TALLENE (PGS) ER EN LETTELSE SAMMENLIGNET MED HVOR DÅRLIGE DET VAR HOS TGS MANDAG. PGS LEVERTE STORT SETT PÅ LINJE....
rischioso
12.07.2023 kl 11:27 3574

Mao, perrongen er full og noen tar sporet i bruk - ja, i FOMO og utålmodighetens navn får vi slike løpe etter tilstander med en midlertidig høyere pris før toget igjen kommer ruslende inn på stasjonen med reduserte priser ...

Vi befinner oss nå i den øvre delen av trading intervallet 5-6,1 og således vil det mest sannsynlig og veldig snart snu ned igjen - TA input ...;)
Tigerberget
12.07.2023 kl 11:28 3577

Lykke til med tradinga.
Jeg har ikke tid eller anledning å holde på med det hele tiden så pengene får bare stå der å vokse godt inn i 2025 før jeg eventuelt selger på over 20kr
Slettet bruker
12.07.2023 kl 11:28 3574

Ligger fortsatt overskriften « markant inntekstap»! Burde rettes opp! Sendt en mail, får se
Slettet bruker
12.07.2023 kl 11:29 3548

Det kalles Jackpot🎰

- Do believe the Hype
Grøntgress
12.07.2023 kl 11:30 3525

Ris solgte med tap i går og tapte enda mer på å ikke være med oppgangen i dag (6,51% pr nå). Mest fjas fra den kanten der.
Slettet bruker
12.07.2023 kl 11:33 3465

👍🏻😀 godt skrevet. Tålmodighet er en dyd ja og det har jeg nok av👍🏻😀
rischioso
12.07.2023 kl 11:34 3430

Vokst?

Av ren nysgjerrighet - vennligst forklar oss hvor mye og hvordan pengene dine har vokst fra 13 til 5,8?

Kan det være at det er tålmodigheten som har vokst - i så fall er det noe helt annet ...;)
Redigert 12.07.2023 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
12.07.2023 kl 11:41 3292

Du er fortsatt blokkert.
Unødvendig å sitere meg da jeg har valgt å ikke lese alt svada du lirer av deg.

Just sayin ;)
Grøntgress
12.07.2023 kl 11:45 3221

Skriver bare at han angret på salget i går og håper på en inngang snarest mulig før kontraktene og guiding 20. juli.
Restplassno
12.07.2023 kl 11:50 3146

Slettet bruker skrev ¡Ye$!✅️✅️✅️
Så du har pålitelige kilder, som mener at det skal annonseres tre kontrakter innen den neste uka. Hvis du har rett i det, hats off til deg. Hvis det er helt stille frem mot q2 nå ser det jo veldig dårlig ut.
Artige
12.07.2023 kl 11:52 3108

Og jeg leste mellom linjene at han innrømmer sin inkompetanse.
Restplassno
12.07.2023 kl 11:55 3041

Sikkert lurt å blokkere folk som fremstår uærlige og har til hensikt å utnytte usikkerheten til småaksjonærer for å tjene noen små traderkroner.
Tigerberget
12.07.2023 kl 11:56 3020

Ja. Skjønner godt at han angret når aksjen er nesten 7% opp i dag på et «elendig» Q2.

Tigerberget
12.07.2023 kl 12:00 2956

Ja. Nå har jeg blokkert:

Tomsy
Ris
Bmwx1
Kokosnøtt
Dickhead
Spermafrost.

Føles deilig 🥳

Dette er nick som forsvinner når aksjen når gamle høyder igjen så alt de skriver i dag er verdiløst

Kontur
12.07.2023 kl 12:04 2884

Håper short ikke allerede har dekket inn for mye. Kommer der positive børsmeldinger nå så smeller vi opp. Strikken er skikkelig strukket, vil gi rekyl deluxe.
Bruker å slippe noen nyheter i denne perioden mellom guiding og Q pres.
Slettet bruker
12.07.2023 kl 12:09 2791

Nyen toner😊

Fra dagens FA :
"Seismikkselskapet PGS stiger 4,3 prosent på høyt volum onsdag. Det skjer etter et fall på over 8 og 5 prosent mandag tirsdag denne uken i etterkant av inntektsoppdateringer fra selskapet og konkurrenten TGS. Onsdag oppgraderer DNB Markets anbefalingen fra selg til kjøp, med et kursmål på 6 kroner.

«Tallene er en lettelse sammenlignet med hvor dårlig det var hos TGS mandag. PGS leverte stort sett på linje», sa analytiker John Olaisen i ABG Sundal Collier til Finansavisen tirsdag."
Londonmannen
12.07.2023 kl 12:15 2706

Tydelig at DnB sine kunder nå har fått lastet de de ønsket på 5-tallet og DnB kan dermed snu arket å endre holdning fra baissing til positiv omtale.
Ben Redic Fy F
12.07.2023 kl 12:20 2624

Noen som kjenner til fremtiden for Pgs Apollo? Hørte den skulle vær støttefartøy til Victory når den skulle starte på Brasil kontrakten.
rischioso
12.07.2023 kl 12:21 2614

Om jeg er blokkert så er det jo ikke annet enn fantastisk at du kan vite at jeg siterte deg ...

Det var heller ikke jeg som siterte - jeg spurte for en venn ...;)
Slettet bruker
12.07.2023 kl 12:24 2570

I januar var det ikke mindre enn 3 meldinger mellom revenue update og Q4-presentasjonen! I juli i fjor kom det melding om signifikant kontrakt samme dag som Q2-presentasjonen. Her kan det komme gode nyheter hver dag som helst.
Redigert 12.07.2023 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
rischioso
12.07.2023 kl 12:25 2563

RE - «Tallene er en lettelse sammenlignet med hvor dårlig det var hos TGS mandag.

* Nå han mener at tallene under konsensus var en lettelse - vel, det sier jo litt om de egentlige forventningene han hadde og de stemmer jo ikke med de forventningene han gav markedet før nøkkeltalla forelå - er det mulig ...
Restplassno
12.07.2023 kl 12:30 2524

Han er jo veldig aktiv her, så regner med at han har lest det... Er ikke ute etter å ta han, men i og med at dette deles på andre forum som pålitelig informasjon er jo verre, dersom det bare er rent oppspinn for å bygge opp under den uunngåelige MEMEPUMPEN til 120 kr over natta.
Slettet bruker
12.07.2023 kl 12:32 2498

Brent er bullish:
https://www.marketscreener.com/quote/commodity/BRENT-OIL-4948/graphics/

S&P 500 er bullish:
https://www.marketscreener.com/quote/index/S-P-500-4985/graphics/

Futures er i grønt, det gjelder både indekser og brent.
https://www.investing.com/indices/indices-futures

PGS er gått fra bear til nøytral. Merk at motstand ligger rundt 7,50. Alt i mellom er uinteressant.
https://www.marketscreener.com/quote/stock/PGS-ASA-1413242/graphics/
Slettet bruker
12.07.2023 kl 12:35 2480

Du nevnte noe om ærlighet i et annet innlegg. Det er en fin ting, men å lyve, dikte opp, lage falske rykter osv. er faktisk straffbart.
oppturen
12.07.2023 kl 12:36 2458

Jeg er ikke så sikker på at cash flowen blir så veldig dårlig i Q2, inntektene har gjerne ca 2 mnd forsinkelse og verkstedopphold, steaming og plundring var mest i Mai. Februar-April var bra.
Grøntgress
12.07.2023 kl 12:37 2438

Ikke mer fantastisk enn at det kommer opp at du har sitert uten at vedkommende ser hva som blir skrevet. Hvordan er det å stå med lua i hånda når kursen fyker avgårde?
rischioso
12.07.2023 kl 12:40 2413

Jeg er kommet for å bli - har vært med hele veien opp og ned og vil fortsette med det, men det som er uforståelig er at du som allikevel får med deg hva alle skriver så er det heller selve blokkeringen som har liten verdi ...;)

BTW, nå nærmer vi oss motstanden trigget av mye FOMO og da er det nok bare et tidsspørsmål før større salgsordrer kommer poppende opp og vipps så tar tyngdekraften over - JustSayin ...;)