$$$PGS$$$ 🦦٩(•̤̀ᵕ•̤́๑)Raf$ern Taf$ern

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.07.2023 kl 10:32
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 05.07.2023 kl 13:43 342012

RFS

Det blandes sammen mange ulike tankemåter her, det kan jo hende noen av dere setter pris på en liten presisering/opprydding:

Det er jo riktig at aksjen prises etter fremtidig inntjening. Vi som sitter med aksjen tror på god cashflow fremover, selv om PGS riktig nok har hatt mange dårlige år i det siste, og fortjener sikkert litt tyn for det. Vi tror likevel det kommer noen fantastiske år, det er jo det som er så rart med slike sykliske aksjer, det kommer noen sykt gode år innimellom. Noen tror at mange av de neste 10 år blir veldig gode.

Selv med noen dårlige regnskapsår kan et selskap likevel stille sikkerhet for lånene sine ved å vise til markedsmessige eiendelsverdier, altså skip og bibliotek. Sikkerheten er jo der slik at gjeldseierne kan ta over eiendelene hvis det går riktig galt. Sikkerheten for de 450MUSD (den nye obligasjonsgjelden) er skip og bibliotek markedsmessig verdsatt av skipsmeglere til 2398MUSD (de har flere alternative verdivurderinger, dette er medium versjon). Sum gjeld 624MUSD (obligasjon pluss annen gjeld) gir gjeldsgrad på lave 26 %. Det var dette som overbeviste obligasjonskjøperne, samt en god rente. Jeg kommer til å hamstre obligasjoner når jeg gradvis selger meg ut av PGS, så får jeg 13 % med god sikkerhet i noen år.

Oppsummert: det kan bli god utvikling i aksjen de nærmeste årene, og når man er fornøyd kan man selge seg ut og kjøpe børsnoterte obligasjoner.
Redigert 17.07.2023 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2023 kl 22:26 3784

🐫🐫🐫🐫8puklerforbrillehesus🤓
Slettet bruker
17.07.2023 kl 22:28 3817

"Før var jeg titt trætt og deprimered. Så prøvde jeg PGS Partytimetråd!"✨️
Slettet bruker
17.07.2023 kl 22:30 3803

Hei Albi, hvordan går det med broren din Imbi?
mingus7777
17.07.2023 kl 22:37 3749

Morsomt med alle sutrekoppene som er her for å ha noen å prate med.
Sitter støpt her. Bare å glede seg fremover! 🎉
Slettet bruker
17.07.2023 kl 22:40 3708

Haussere bruker ofte å fokuserer på hva man skal bruke nyvunnet rikdom til. Alt fra harde pakker til jul, champagne og hummer, fete biler osv. Jeg kjenner ikke til hva preferansene er i PGS-leiren. Rikdom er dessuten et relativt begrep. En millionær kalte en annen millionær for en fattig-lapp og det endte i håndgemeng.

https://www.dn.no/jus/-damer-over-40-er-lik-er-blitt-sjargong-for-disse-mennene-i-finansmiljoet/2-1-349637

https://www.nettavisen.no/nyheter/finansprofil-frikjent-i-voldssak-i-villafest-pa-oslo-vest/s/12-95-3423841591

Slettet bruker
17.07.2023 kl 22:43 3725

Bra forsøk på ordspill, bortsett fra at det heter imbesil.
Slettet bruker
17.07.2023 kl 22:43 3732

Opptil 100 innlegg til så er det duket for ny fest tråd og Q2 tall😎😎😎

Dvs fasit svar på denne uendelige knivingen
Redigert 17.07.2023 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2023 kl 22:50 3716

Er det en slags iddiot?
Slettet bruker
17.07.2023 kl 22:53 3699

Kommer en dag hvor flammen i rossefars villa er tent igjen🚀👍🏽
Slettet bruker
17.07.2023 kl 22:54 9679

Slettet bruker skrev Er det en slags iddiot?
https://www.synonymordboka.no/no/?q=idiot

Du får sjekke selv.
Slettet bruker
17.07.2023 kl 22:56 9646

Hva er det med tirsda'?
Slettet bruker
17.07.2023 kl 23:01 9589

Syns vi i for liten utstrekning bruker ordet "åndspygmé". Kommer sikkert en, en dag.
Slettet bruker
17.07.2023 kl 23:30 9401

Jepp, slutten for haussingen. Påtide å se realiteten at skuta enda synker. CFO endrer nok tonen rundt emisjon i Q&A
Slettet bruker
18.07.2023 kl 00:06 9186

Ref pygme - Geo og Ris utnevnes som to potensielle til Top Coward-award på tråden. Utfordret gang på gang men går for tause-birgitte-mode.
Slettet bruker
18.07.2023 kl 00:22 9088

Slettet bruker skrev 😅
😂😂😂

Ja, du har ikke forumsommer, men forum år Hvalross! Og det er i alle fall jeg glad for🤓👌 Smiler og ler ofte når jeg leser dine innlegg, du har rett og slett vært halve morroa med PGS investeringen.

Hold hardt på roret nå, dette er småsaker mot det vi har vært gjennom. Med dobbelt så høy gjeld og halve omsetningen😘
Slettet bruker
18.07.2023 kl 08:22 8243

NEL har en børsverdi på 21 milliarder..
WillyWonka
18.07.2023 kl 08:28 8148

Og har vel ikke gjort annet enn å tape penger, har heller ikke eiendeler som forsvarer børsverdien. Nel er det bare å shorte!
WillyWonka
18.07.2023 kl 08:41 7950

Helt vanlig jobb det der vel.
WillyWonka
18.07.2023 kl 08:49 7795

Noe som gjør at jeg får litt deja vu, er at forrige gang man var nede på 5 tallet, så var det DNB kriseanalyse på gang, og skremselartikler i FA + investtech artikkel, husker også Nordnet Mads kom med noe drit. Den gangen så kjøpte Alden (Edvin Austbø) som f, og vi vet resten. Jeg føler situasjonen i dag ligner veldig, og angret den gangen på at jeg ikke hoppet på, så bestemte meg for å være med denne gangen. Nå har DNB snudd, men alltid umulig å vite hva de driver med, alltid en agenda og lurerier. Når man totalt avfeide deres forrige kursmål som bullshit, så blir det feil å hylle nåværende, kun fordi det har snudd fortegn og gått opp bare én krone.

Jeg tenker at dersom Q2 er så ymse som allerede er kommunisert, så skal den ned til høyt 4, lavt 5. Tror det er null sjanse for et krasj lavere enn det, god guiding så bør kjøpstrykket komme på plass igjen, i mitt hode så er alt av makro på PGS sin side. Tror også analytikerne har undervurdert hvor mye cash 8 skip i full arbeid i et helt kvartal vil generere.
Redigert 18.07.2023 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
oppturen
18.07.2023 kl 08:58 7612

Med ratene som er nå vil PGS levere positive resultat bare med Prefounding og kontrakts arbeid fremover.
Late sales blir bonus. I tillegg er biblioteket skrevet mye ned så ikke bare cash flow men også resultat vil bli positive fremover.
Slettet bruker
18.07.2023 kl 09:04 7492

Alden kjøper ikke nå, de få bjellesauene som er i aksjen trader kun.
XpDeus
18.07.2023 kl 09:05 7455

Forstår ikke at interessen er så liten på så lav kurs, ikke betryggende.
citius
18.07.2023 kl 09:12 7275

Dersom utsiktene er bra, trenger ikke siste resultatet bety såååå mye

Se på NEL i dag, underskudd, men bedring i utsiktene

sannsynligvis en del som er short som får det litt travelt der.......... NEL mest omsatt av alle og opp mer enn 6 prosent på 10 minutter

Max-Investor
18.07.2023 kl 09:13 7235

Det fine med kommende supersyklus er at PGS har enda flere strenger å spille på. Selv om oljen en dag får en ny nedovertrend, så har PGS mye kompetanse rundt new energy. Jaget etter vindkraft, CCS og mineraler vil øke og øke jo flere hetebølger som kommer. PGS vil nok få en strålende fremtid.
WillyWonka
18.07.2023 kl 09:14 7186

Yes, har sett han er ute. Bjellesauene kommer fort når caset er enda sterkere og uten særlig risiko. Finnes fortsatt god mengde risiko, men skulle de fint håndtere gjelden så klarer jeg ikke se ensifret kurs. PGS er et veldig enkelt case, klarer de gjeld eller klarer de ikke gjeld.
MaxMekker
18.07.2023 kl 09:17 7121

Ikke mange som vil selge sine PGS aksjer ser det ut til, på det nivået vi er på nå. Godt tegn til shorters..:)
Bmwx1
18.07.2023 kl 09:19 7075

Ikke mange som vil kjøpe. Pgs i rødt på grønn bors. Negatiivt tegn
Slettet bruker
18.07.2023 kl 09:21 7013

Siden mange av innleggene sporer av og handler mer om å ta mannen enn å argumentere for «Ballen» (PGS) så er det greitt å legge frem hvorfor PGS er en spennende investering nå. Derfor løfter jeg frem områdene der PGS henter sin inntekt nå og i fremtiden. Innlegget handler kun om grunnleggende informasjon om PGS sine forretningsområder og danner min og en god flere sin argumentasjon for hvorfor jeg eier aksjer med longsen på i Peggy😍.
Lån og forpliktelser har ledelsen sagt at de har kontroll på og jeg har valgt å stole på at PGS m/ledelse som har vært mye lengre ned i dypet rent økonomisk, enn det faktum er nå. Så stoler og satser på det. Det er positive utsikter for seismikk og starten på en bedre periode siste 2 år er et faktum. Mange inkl. Meg selv tror at Seismikkbehovet vil øke fremover i en del år. Særlig spennende er de nye områdene med behov for Seismikk som nevnt under her.
Utskilling av forretningsområdet « New Energy» har vørt løftet frem av bl.a Hvalross m,fl. på et seriøst vis her tidligere, er meget spennende og fremtidsrettet i vår streben etter en renere atmosfære/ jordklode. Fokus på dette ved investeringer av gønt tenkende kan være veldig spennende. Det er nok såkalte « Grønne « selskap som feiler og ikke tjener penger på å selge « Keiserens Nye Klær»
Alt dette er ikke noe nytt ei heller noen revolusjon å bringe frem. Men det er mitt ståsted og det er derfor jeg har investert i Peggy😍.
NB: De eier sine skip selv og mange av de er nå rustet opp med nyeste teknologi og påkostet til å tåle en god del år fremover.

Vekstområder innen fornybar energi:
Hentet fra hjemmesiden til PGS, artikkel fra 25.01.23:
«There is a growing need for ultra-high resolution 3D seismic data in pre-installation site surveys for wind farms, where a detailed understanding of the properties of the upper 100 m or so of the sub-surface is required to safely position and install wind turbines.»
Artikkel 2:
« PGS is committed to providing the offshore wind industry with a technically and commercially viable ultra-high resolution (UHR) 3D solution at scale. Ground conditions have a serious impact on wind farm economics and the operational and financial risks can be high.  Having an accurate understanding of seabed and near-surface conditions is key for the development of wind farm locations and we believe that early access to UHR3D seismic data significantly accelerates the creation of a reliable ground model and can minimize risk and reduce cycle time.»

Lagring av CCS: Hentet fra artikkel.
«PGS-sjefen: Karbonfangst kan bli en betydelig del av selskapet
22. april 2021 13:45
Infront TDN Direkt
Seismikkselskapet PGS er optimistiske til at prosjekter innen karbonfangst og lagring kan utgjøre en betydelig andel av selskapet innen noen år.
Det sa konsernsjef Rune Olav Pedersen under PGS’ kvartalspresentasjon torsdag.
Forretningsområdet «New Energy» ble etablert i førstekvartal og vil fokusere på muligheter innen energiovergangen.
Under torsdagenspresentasjon viste Pedersen til at aktiviteter innen dette segmentet kan inkludere karbonfangst og lagring (CCS), marine minerals, geothermal, site surveying samt vindkraft. Han trekker frem at alle disse aktivitetene vil i en eller annen grad ha behov for seismikk.
– Vi har allerede sett inntekter knyttet til karbonfangst og lagring, men det er enda i et tidlig stadium, sier Pedersen.
Han trekker frem at selskapet har en sterk posisjon spesielt innen karbonfangst og lagring sett i lys av at hovedstyrkene til PGS ligger i Nordsjøen med tanke på eksisterende bibliotek, og at Nordsjøen har tatt en ledende posisjon innen dette segmentet.
– Videre så krever karbonfangst og lagring 4D-overvåkning, hvor vi har en sterk posisjon, sier han.«

Så det tradisjonelle området om å finne og utvinne mer Energi til Verdens behov, Olje &Gass - Her trengs det Seismikk :
- Nye områder skal undersøkes og dekkes med Seismikk
- Eldre olje/gass felt skal /må også undersøkes med Seismikk av nyere dato for å kunne forbedre og optimalisere produksjon
- Mineraler på havets bunn skal på sikt kartlegges og utvinnes
Redigert 18.07.2023 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
HAS
18.07.2023 kl 09:22 7003

Mye avhenger på kort sikt av hva som er Coltrane sin plan. Fortsetter de nedsalget? Dersom ikke får vi en solid rekyl.. :)
Max-Investor
18.07.2023 kl 09:23 6955

Når en av de mest pessimistiske snur, så tenker jeg at kursen er lav.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/07/12/8022040/dnb-markets-tror-bunnen-er-nadd-i-tradingfavoritt

Tror bunnen er nådd i tradingfavoritt
I tre år har DNB Markets slaktet seismikkaksjen og pøst ut salgsanbefalinger. Nå snur Steffen Evjen og oppgraderer aksjen.

Steffen Evje har hele veien hamret ut salgsanbefalinger på PGS. Analytikeren fra DNB snur nå på sitt ord og oppgraderer PGS fra selg til hold og øker kursmålet fra 5 til 6 kroner pr. aksje. Analytikeren venter høyere dagrater, noe som løfter estimatene.
«Vi tror at mesteparten av nedsiden er tatt ut i PGS», skriver Evjen i den ferske rapporten.
oppturen
18.07.2023 kl 09:30 6813

PGS vil fra Q2 2023 til Q1 2024 (1 år) betale over 2 nok pr aksje i avdrag på lån, i samme periode vil de betale over 1 nok pr aksje i renter.
Netto gjeld er på under 7 nok pr aksje.

Noen som klarer å se at verdsettingen er totalt feil ?
Et lite tips gjelden blir redusert og likeså rentene. Og for å ta det helt elimentært ( mange som ikke får det inn i nøtta) når gjelden er betalt er den ikke en utgift lenger !
WillyWonka
18.07.2023 kl 09:30 6800

Skulle jo tro at når de har minsket eksponering så heftig, at de vil helt ut. For meg så virker det litt snodig og redusere fra 10% til under 5% også gir man seg der. Men kan godt være risikoaversjon, skulle ting gå til helvete så er det litt verre å få ut 10% på fallende kurs enn 4%, de har i tillegg vill avkastning også, så noe sikring kan det også være. Får håpe de er fornøyde, ellers vil det være et lokk på kursen med så mye aksjer som skal ut.
WillyWonka
18.07.2023 kl 09:36 6687

Ahhh, et gjeldsfritt PGS, bare å leke med kursmål.
Etter inflasjon og stålprisveksten så kan det godt være at et Ramform skip i dag vil koste enda mer enn det PGS betalte for 10 år siden.
HAS
18.07.2023 kl 09:42 6555

Dersom ingen algoritmer er innstilt på salg, men på billig tilbakekjøp kan dette bli skikkelig moro..:)
HAS
18.07.2023 kl 09:49 6419

Hvor høye skal ratene da være før noen tar sjansen på å investere i nye skip???

Kan fort bli rom for gromme utbytter her....:)
Redigert 18.07.2023 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
XpDeus
18.07.2023 kl 10:01 6249

Nei, kke lett å bli klok på kursen i PGS, shorten ser ut til å ha stoppet men liten inndekning sier vel at disse ikke har tro på noen stigning i kurs. En av de store lemper ut og det er vel heller inget kjøpssignal.
Må komme noe positivt ut om et par dager ellers blir det humpete fremover.
Slettet bruker
18.07.2023 kl 10:02 6220

Undervurdert? Dersom man kan gangetabellen opp til 8 er det et enkelt regnestykke…

65/70% utnyttelse, ratene er kjent, og antall båter er mulig å telle. Akkurat det tror jeg selv den gjengen klarer. Problemet er Late Sales :D
Slettet bruker
18.07.2023 kl 10:09 6122

Tror ikke den er så lav, og når jeg sjekka isted var den dessuten opp nesten 2 øre i dag.
WillyWonka
18.07.2023 kl 10:09 6109

Tror ikke jeg vil være investert i PGS når det kommer utbytter, da er gearingen mest sannsynlig helt ute og den har blitt repriset. I tillegg snakker vi vel 3-4 år til det skjer, jeg synes i hvertfall at fokuset burde være å bli gjeldsfri før utbytte.

Noen liker utbyttestrategi, det er mye tryggere.
Jeg liker hardt gearede investeringer med kalkulert risiko, i bull scenario hvor PGS starter å betale utbytte så er den nok kanskje tredoblet/firedoblet fra dagens kurs. Det er avkastningen jeg ser etter.

Men det er klart, alt må jo gå veien. Kan fort bli ny emisjon på kurs 4/5, jeg ser på det som usannsynlig men det er absolutt en mulighet.
china
18.07.2023 kl 10:16 5986

En av de største lemper ut??? Hva med at Nr 1 på listen kjøper jevnt da?
HAS
18.07.2023 kl 10:21 5925

Helt enig, men kjøper du i dag får du med gearingen og har mange ganger flere aksjer som gir utbytte når gjelden er betalt.

Og det trenger ikke ta lang tid..:)
oppturen
18.07.2023 kl 10:26 5832

Trenger ikke være helt gjeldfritt. Tenker deler av obligasjonslånet blir erstattet av «sale & leasback» avtale på 2-3 Titan class skip og da med behagelige «avdrag og rente» med 10 års løpetid. Hadde en slik avtale vært på plass i dag ville PGS betalt ut ca 2 nok i utbytte pr aksje for 2023.
Med den sterke kontantstrømmen som er nå ( og er økende) kommer PGS dit på kort tid.
citius
18.07.2023 kl 10:29 5792

Det skjer mye, overalt

At aktiviteten øker er det ingen tvil om

https://www.upstreamonline.com/

Slettet bruker
18.07.2023 kl 10:32 5752

2mrd i årlig utbytte men nå skraper de sammen 800mill (kanskje eierne igjen må hjelpe) til gjeldsavdrag?

Dem som drar på ferie i år på forbrukslån - finnes sikkert mange positive der som forventer at julen i år blir feit, men som får en overraskelse om noen mnd.