Photocure - mangedoblings kandidat

AtlasShrugged
PHO 07.07.2023 kl 12:59 146597

Photocure har nå kommet i mål med fase 3 studier i KINA og dette tror jeg kan føre til et bud på selskapet når dataene nå foreligger. Budet vil nok være et sted mellom 100-300 kr. Dette må være oslo børs ukjente juvel som står foran et mulig gjennombrudd tror jeg i tiden som kommer.
Merlin
31.07.2023 kl 16:33 8128

"1Q 2023 ble omsetningen 105.9 mil. Analytikeren hevder at i sommerferien og med salgsnedgang tilknytte til Flex systemer skal omsetningen økes med ca. 7,1 mil i forhold til 1Q 2023!!!!!!!!!!!!!

"Når var sommerferien i april-juni???

Og du skrev "Jeg leste at PHO økte omsetningen fra 1Q 2022 til 2Q 2022. Det kan hende at analytikeren har rett!"

Ja for sommerferien er nok i 3Q - spesielt i USA.

Basert på infoen DS har gitt om vesentlig høyere salg i 2Q23. Saphira gjør det bra.

Great support for reclassification - feedback fra FDA kan komme når som helst. Men FDA har allerede for flere år siden opplyst at flex kvalifiserer for nedklassifisering! Så her gjelder det kun å oppnå godkjennelse for nedklassifiserte skop. Reklassifisering vil få grønt lys!

DS opplyste under 1Q at Olympus introduserer BLC utstyr. Det vil gi Pho enorm positivt skyv, ikke minst i Skandinavia, der Olympus har en sterk stilling. Også Olympus ser nok at BLC er overlegent best.
Redigert 31.07.2023 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Merlin
31.07.2023 kl 17:00 8104

Sakset fra TI

Innlegg av Rodjer

Hayen: "Det er en del som, etter min mening, sutrer vel mye om DS. Jeg er overbevist om at han virkelig står på. Det er ingen enkel oppgave han har!

Du forklarer det bra der @Hayen , en utrolig seig materie han har stått overfor da han tok over, betydelig tyngre enn hvertfall jeg så for meg.
Og jeg er overbevist om at tilstanden til Photocure var betydelig “råtten” på flere områder da han tok over og at det har vært betydelig å rydde opp i, spesielt da i USA. Den avdelingen der tror jeg i beste fall gikk på “halv åtte” da DS kom inn høsten 2018.
I tillegg har selskapet blitt rammet hardt spesielt under Covid også der hardest i USA er mitt inntrykk. De valgte å beholde sine ansatte gjennom hele perioden og derav holdt man også kostnadene oppe, samtidig vart det nok tross alt smartest sett i etterkant. Å kvitte seg med dyktige medarbeidere som følge av Covid hvorpå en nye stor ansettelsesprosess med ditto opplæring i etterkant ville nok summet seg til betydelig mer samt ytterligere forsinkelser i progressjon.
Så skal man heller ikke glemme at det er DS som stod for Asieris trekket og fikk det gjennom, i tillegg til at han stod opp mot Ipsen.
Så han har ikke hatt de enkleste arbeidsvilkår, men etter snart 5 år i stolen nå håper jeg at han snart også leverer en pen bunnlinje.
Merlin
31.07.2023 kl 17:06 8115

Ja Photocure er i en fantastisk turnaround-situasjon. Dagens plutselige kursspark er bare begynnelsen på en vandring opp igjen!

Kursen har til de grader falt, men veien opp bør bli kort! DS forklarer at allerede 2Q23 vil gi vesentlig bedre resultater. Allerede nå i 2Q23 vil vi nok se at det skjer gode skritt, slik DnBs analyse viser. Det er ikke uten grunn til at de har en mer enn dobling som kursmål. Og over tid snakker vi om en 6-bagger.

De har "verdens beste løsning med BLC" - og trenger et gjennombrudd på utstyrssiden.
Asieris har allerede vist at det kan lages rimelig og effektivt utstyr, som kan gi Photocure uavhengighet av enkeltleverandører som Karl Storz.
Photocure har i praksis patent i ytterligere 13 år.
Pho får stadig bedre betingelser for refusjon.

Ledelsen er mye bedre og PÅ enn enkelte forsøker å gi inntrykk av. For å være konkret og adressert gjelder det den merkelige skruen peaf. Han er flink på mye og informert og reflektert, mens han på andre viser en så ekstrem misnøye med ledelsen at det er lett å avsløre at han bommer. Det er ikke ledelsen, men situasjonen som har vært så utfordrende. Ledelsen har i prinsippet gjort alt riktig og gir forståelse av at DS har gjort alt riktig, Hans WEB-gjennomgang av 1Q23 er en fornøyelse å se. En leder som er optimist, forklarer problemene rett frem og forklarer hvordan de skal løses. Helt eksemplarisk.- noe som gir tillit til at DS klarer dette!

Når Pho nå etter hvert får dette på plass vil vi se en eksplosjon i kursutviklingen.

Men før det kommer nok Asieris på lerretet og kjøper opp Photocure for 300 kr. pr. aksje.

Jeg anbefaler dere å se webcasten fra 1Q her: https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20230510_9

Men hopp over innlegget til CFO Erik Dahl - han er en katastrofe og skulle aldri vært CFO. Han skjønner ikke hva han blir spurt om, svarer i hytt og pine, og bruker for mye tid på helt unødvendige detaljer. Få fyren ut! En god CFO hadde i stedet for å bruke kjempemye energi på regnskapet, som er enkelt og fortid, forklart aksjonærene hvordan han skulle bedret resultatene. Her svikter fyren totalt.
Redigert 31.07.2023 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
AtlasShrugged
31.07.2023 kl 20:33 7821

kommer flere meklerhus til nå i kveld: NORNE : BUY Reiterated TP 90 NOK
Almirante
01.08.2023 kl 12:20 7407

Ser vi 60tallet før 2Q? Og noen som har en input for hva vi kan forvente oss? Er det noen skjulte skjelletter i skapet som dukker opp eller blir dans på roser.
Blåmann
01.08.2023 kl 13:08 7347

Alle skjelettene har ramlet ut av skapene forlengst. Om ikke så lenge kan vi vente positiv bunnlinje. Og så har vi Cevira som kan komme når som helst.
peaf
01.08.2023 kl 13:59 7278

Det er kjekt du er så fornøyd med Schneider, han har klart kunststykket at øke tapen vart år siden han begynte. Men det er ikke hans feil at Covid kom eller at det vart manskapsbrist hos urologerne, samt at Karl storz kom med nye Saphirascope som gjorde at alle vente på dem. Og at flexiscopen var så vanskelig at sterlisere at karl storz har valgt at kutte ut dem. Det viktigaste var at han satt med en kompetent salgskorps, i steden for at følge med på det som hele Amerika visste om. Han har de fortfarende etter 4 år men om de begynnt selge noe merkbart skall vi låte vare osagt. Man undrer jo litt om saphira scopen er så gode at Karl Storz kan selge de selv, eller de andre scope produsenterne kan selge sine scope selve i Europa. Vi venter spent på svaret før klarer de ikke det hjelper det ikke at det finns flere scope på markedet.
Og når det gjeller Asieris er det helt sikkert dem som tok kontakt med PHO et drygt halvår innen Schneider begynte, og han klarte ikke heller beskrive kontrakten korrekt når den blev presentert. Men gi han gjerne æren det er jo hans første som CEO.
Nå er jo så godt som Radforsk utradert fra styret og nesten i valgkomiteen, og de to nye er ikke der for at appludere Schneider. Men for at ivareta interessen til Briarwood og de andre større aksjonærerne, om Egberh og Schneider inngår i dem kommer at vise seg. Nå har jo Schneider sen han tiltredde bare prestert større og større underskudd vart år og fler og fler bortforklaringer, og det setter sin preg på kursen.

Og et salg av PHO til 300 kr aksjen betyr at selskapet vurderes til 8 milliarder, det blir aldri aktuelt. Med 640 mil i godkjennings avtale for Cevira og royalty på langt over det vart år , så kan du enkelt dobble det og mer til. Men vi får vente til det blir godkjent, så trur jeg den medisinske verden kommer at juble når det endeligen kommer en behandling som kan kurrere celleforandringer i livmoderhalsen. Det er og blir en verdens sensasjon som kommer at få meget stor oppmerksomhet.
Redigert 01.08.2023 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
peaf
05.08.2023 kl 10:16 6610

Tre børsdager føre Q2 resultatfremleggelse omsetter de aksjer for en hel million, og 0,64 % ned på en positiv børs. Er det hva aksjonærerne forventer fra geniet Schneider skall prestere som vekker den enorme interessen. 56 % ned hittils i år, skall vi lengre ned eller har vi bunnet ut.
Det er nå 1,5 år siden covid begrense rørelser i samfunnet, men førre året er det sæmste noensinne i PHO,s historie. Så nå hjelper det ikke med lovord og positive beskrivelser om fremtiden lengre. Det må konkrete resultater til som beviser at noe skjer, jeg tror onsdag er vinn eller forsvinn for Schneider og Egberth.

Før jeg tror vel styret og møter på onsdag for at evaluera resultaten til Schneider, og om det fortfarende ikke skjer noen merkbare forbedringer må vel konklusjonen bli at redusere kostnader. Nå må vel tålamodet vare slut hos flere en meg, når man forventer forbedringer så skjer det motsatte og en stans går grensen.
Det verker ikke som det skjer stort i Chile og Canada eller Australia heller og Ipsen har vart en katastrof til dags dato. Da er det på tiden at finne en ny strategi som selger uten tap.

Nå har jeg en helt annen tru på det som skjer i Kina, da de ikke er så konservative og gir nye behandlinger sjansen. Spesielt når det er kinesiske selskap som står for hovedinntekterne av produktet. Og jeg trur neppe at en suksess i Kina forendrer synen på Schneiders innsats forøvrig, da de vet at det er ikke han som ligger bak den.

10 - 20 % royalty på salget av Cevira i hele verden burde vare nok til at investorer står i kø for at investere i PHO. Men når ingen opplyser om forventet utvikkling i studien og godkjenning, og ingen reell guiding foreligger som blir nevnt av selskapen eller analysehus så kan man vel ikke forvente at det skjer noe heller.
Men det er Asieris store kjerneprodukt og den kommer vilken dag som helst.
risksøker
07.08.2023 kl 09:50 6164

Den store faren for oss aksjonærer er at Asieris vil kjøpe PHO til en altfor lav kurs, hva gjør vi da?
Slettet bruker
07.08.2023 kl 09:52 6161

Takker og bukker for en billett ut av skjærsilden.
Burobeng
07.08.2023 kl 10:16 6123

Den faren er ikke stor. Volumene de kan få tak i på disse lave nivåene er små. For å tvangsinnløse må de ha over 90%, og det er vanskelig å forestille seg at de større eierne ikke vet hvilket verdipotensiale de eier.
DonaJulia
07.08.2023 kl 18:36 5863

I Q1 2023 udgjorde salget 106 mio. og salgsomkostninger 80 mio. Med andre ord bruger man 75 NOK for at sælge for 100 NOK.
Hvordan hænger det sammen med, at man har verdens bedste produkt til at kurere “bladder cancer”?
Salgsomkostningerne burde kunne halveres, og således kunne der skabes et fremragende resultat.
Alternativt burde den nuværende salgsorganisation kunne sælge for det dobbelte.
peaf
08.08.2023 kl 11:00 5527

Jeg trur jo Schneider er desperat på at finne noe positivt at komme med i morgen, om han skall overleve som sjef i PHO. Presset har økt betydligt med de nye styremedlemmerne, de og de store aksjonærerne vet nok hvor skon klemmer. Og kommer garantert ta grep om det fortsatt ikke skapes noen aksjonærverdier, det må jo ha blitt diskutert i GF når de nye valgtes inn. Og nå er radforsk fjernet med sine strategier der de ohemmet hemter penger fra aksjonærerne til alt even om det ikke er lønnsomt. Det kan bare gå en vei oppåt, inntekterne finns reden der det er bare forvaltningen som mangler.
Redigert 08.08.2023 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
Almirante
08.08.2023 kl 14:41 5325

Huff.. PEAF.. Det blir for mye fokus på Schneider! Kan du ikke lage en egen tråd for Schneider så slipper man å lese om all klaging og syting mot ledelsen. Er det ikke bedre å fokusere på selskapet og hva de leverer, kan levere og eventuelle fremtidige aspekter? Blir sliten av all svartmalingen av ledelsen i hver post. Hvis du virkelig er så misfornøyd, så hvorfor ikke være med på generalforsamling og ytre din misnøye-
risksøker
08.08.2023 kl 15:36 5221

I Q1 rapporten kom Schneider med denne uttalelsen;
Our business is on the upswing with several initiatives to drive growth this year such as BLC system and image
quality upgrades and new account growth in North America and in Europe. Other events and activities to watch
include the potential for re-classification of BLC equipment in the U.S., the pursuit of a solution to develop and
commercialize of new flexible BLC cystoscopes, and anticipated Phase 3 results from our partner Asieris for both
Hexvix in China and Cevira later this year. 2023 promises to be an exciting year for Photocure, and we look forward
to executing on our business plan and creating value for our stakeholders.

I morgen må han bevise dette og levere ellers tror jeg og at det kan gå ut over hans troverdighet.
peaf
08.08.2023 kl 15:42 5201

Nå er vel fokus på hva de leverer og da kommer du ikke utom hvem som ikke leverer. Men ser du at de leverer noe så er det bedre du skriver om det , og gjerne hvem som leverer. Det er helt fritt som sagt, men vil du endre noe nytter det ikke at stoppe hode i sanden. Og jeg trur det er fler en jeg som er missnøyde, det er i alle fall ikke noen kjøpspress av aksjen for tiden.
rockpus
08.08.2023 kl 16:20 5121

".. men vil du endre noe nytter det ikke at stoppe hode i sanden. "

Det nytter vel heller ikke å klage på et forum??
bravi
08.08.2023 kl 18:10 4923

Nå er kursen 45,50 Kursen har ikke vært lavere siden sommeren 2019, det sier sitt om prestasjonene til radarparet Egberts og Schneider.

Det kan ikke forventes noe særlig positivt på Q2 i morgen, da hadde det vært kjent allerede og vært synlig på kursen. Det er alltid slik at positive nyheter blir signalisert fortløpende, dårlige resultater derimot blir ikke innformert før ved siste frist noe som er helt vanlig i Biotec selskaper (også andre) som ikke leverer eller får til noe og helt ihht. retningslinjene til selskapene fra Radforsk.
peaf
09.08.2023 kl 05:09 4656

Nå er vel et forum en plats der man deler sine meninger om selskap og investeringer, sen kan man diskutere om det nytter. Men kan man ikke kritisere det man mener er feil, så gir det i alle fall ingen mening. Nå er jeg optimist når det gjeller fortsettningen i PHO, klart de innser at satsninger som blit gjort hittils ikke på noen måte vart lønnsomme. Og da fortsetter man ikke i samme spår, i Europa har de ikke hatt manskapsbrist eller ventet på Saphirascope eller hatt problemer med sterlisering av flexiscope. Det er halve priset på Hexvix men det hjelper ikke, den aggressive satsningen som Schneider skrøt om har bare resultert i at overskuddet er bortblåst mens omsettningsøkningen er minimal.

Så blir dagens resultat på linje med føregående resultater så får Hallerberg frie hender at gjenomføre de tiltak han mener er nødvendige. Da han er ekspert på at snu olønnsomme selskap til lønnsomme, og gjør de endringer i ledelsen som mås før at få det til.
sokaratest
09.08.2023 kl 08:19 4521

Oslo, Norway, 9 August 2023 - Photocure ASA (OSE:PHO) today reported Hexvix®/Cysview® revenues of NOK 115.9 million in the second quarter of 2023 (Q2 2022: NOK 99.9 million), and an EBITDA of NOK 23.4 million (NOK 1.4 million). The Company reiterates its 2023 annual guidance of new Saphira™ blue light tower installations in the U.S. expected in the range of 65 to 75, anticipated consolidated product revenue growth above 20%, and positive EBITDA excluding business development spending.
Blåmann
09.08.2023 kl 08:21 4519

Photocure also announced today that Jan H. Egberts, M.D. has decided to step down from his position as Chairperson of the Company’s Board of Directors due to increased time commitments to his personal companies. Dr. Egberts will leave the Board in September 2023, and the Nomination Committee has initiated a search for a new Chairperson.
sokaratest
09.08.2023 kl 08:22 4529

Oslo, Norway, 9 August 2023 - Photocure ASA (OSE:PHO) today reported Hexvix®/Cysview® revenues of NOK 115.9 million in the second quarter of 2023 (Q2 2022: NOK 99.9 million), and an EBITDA of NOK 23.4 million (NOK 1.4 million). The Company reiterates its 2023 annual guidance of new Saphira™ blue light tower installations in the U.S. expected in the range of 65 to 75, anticipated consolidated product revenue growth above 20%, and positive EBITDA excluding business development spending.
Winter is Here
09.08.2023 kl 08:29 4497

Det ser ut som at de vurderer å øke veksten via oppkjøp. Håper de tar opp et lån.

• Acquisition – Find and acquire or partner additional products used in the management ofbladder cancer patients
• Transformation – Acquire assets to strengthen the Company’s uro-oncology product portfolio
sokaratest
09.08.2023 kl 08:30 4509

Photocure snudde tap til overskudd
16 min
Asgeir Aga Nilsen
DEL
Photocure melder om samlede inntekter på 144,3 millioner kroner i andre kvartal, opp fra 100,6 milioner kroner i tilsvarende periode i fjor.
I samme periode steg driftsresultatet til 16,8 millioner kroner fra minus 4,6 milioner kroner i andre kvartal i fjor.
Resultatet før skatt bedret seg til 12 millioner kroner fra minus 9,1 milioner kroner i perioden.
Photocure-sjef Dan Schneider peker på at økt salg i USA løftet inntektene, samtidig som prisøkninger og valuatendringer bidro positivt.
Photocure melder også at styreleder Jan H. Egberts har besluttet å trekke seg som følge av forpliktelser til sine private selskaper.
peaf
09.08.2023 kl 08:31 4519

Et nettoresultat på 4,3 mil takk vare de 28,4 mil de fikk fra Asieris Cevira, er takk og adjø til Egberth og meget snart Schneider når ny styreleder kommer på plats.
Dette går meget fint og utvikkler seg som eg trodde, hvorfor de fikk 2,5 mil usd fra Cevira presiseres ikke. Men det er et meget godt teign, de deler ikke ut noe om det ikke går bra.
peaf
09.08.2023 kl 09:40 4252

Dette skriver de i presentasjonen.
Milestone events anticipated for partner, Asieris: Phase III data for Hexvix in China and Cevira® in H2 2023.
Er vel som vanligt ikke noen overkomunikasjon, men vi er en bit inn i H2 og resultaten kommer før en noen aner.
Men der er de store pengerne.
Merlin
09.08.2023 kl 10:01 4167

Kursen gir nå antagelig en kjøpsanledning. Det svært positive her er utbetalingene fra Asieris, som gir en positiv dokumentasjon vi har ventet på. Vi mpå forvente opprydning i salgsorganisasjonen snart. Den er alt for kostbar.
peaf
09.08.2023 kl 10:27 4056

Det burde reageres mer positivt på Egberth sin avgang, som er siste rest fra radforsk. Det lover en kursendring til at redusere kostnader, de solgte 8 stk saphirascope i usa. Det er 0,25 scope per man i Q2, når Karl Storz burde kunne selge de alene. Det er bare at renske opp i den kompetente gjengen som aldri har solgt noe som gir positive resultater.
Merlin
09.08.2023 kl 12:55 3713

Det er fremover svært mange triggere for Pho. Ikke glem at Asieris var ferdig med inklusjonene i Hexvix fase III i juli. Nedklassifisering av skop kan gi Pho en helt annen mulighet til å redusere kostnader. Med det lave salget av skop er arbeidsstokken ikke produktiv. Her må det ryddes kraftig opp. Det har tydeligvis vært helt feil å sitte med så mange selgere gjennom hele koronaperioden, når man nå ikke får til mer salg en dette. Her vil en ny styreformann sikkert skjerpe knivene. Egberts var vel egentlig ikke særlig annet enn møteleder. Det trengs en aktiv styreformann som forlanger lønnsomhet på en helt annen måte enn i dag. DS satsning på stor salgsarbeidsstokk har tydeligvis vært helt mislykket. Han har et stort ansvar for den dårlige aksjekursen.
peaf
09.08.2023 kl 13:10 3667

Det som er merkelig er at de ikke pressemelde Cevira betalningen, da det tydligen er en stund seden de fikk den. Det var trots alt en anselig sum på 28 mil, og var en milepæle som bør flagges. De kommer vel med en forklaring i presentasjonen senere får vi tru, men det er skremende dårligt av ledelsen det som er gjort.
Men vi begynner se lyset nå når Hallerberg får ruske ut alt olønnsomt.
Merlin
09.08.2023 kl 15:54 3359

DS opplyste at Cevirabetalingen var en tidsbestemt betaling og dermed ikke gjenstand for noen nyhet/pressemelding,
sokaratest
09.08.2023 kl 18:51 3127

Hva mener dere er hoveårsaken til at verdiene synker til tross for relativt positive resultater for q2. ? Frustrert aksjonær 😅
Merlin
09.08.2023 kl 21:23 2970

Årsaken er selvfølgelig resultatene. I dag startet kursen opp, inntil en del forsto at det var betalingen fra Cevira som ga plussresultatet. Men fallet i ettermiddag mener jeg ga en gedigen kjøpsanledning. Pho vil nok etter hvert få på plass et nedklassifisert skopsystem, som vil gi dem en skikkelig inntjeningsboost. Spørsmålet er hvor lang tid det vil ta. Aksjemarkedet er ikke villig til å vente i åresvis!

Det mange ikke fikk med seg, er at Pho hadde noe som må anses som ekstraordinære kostnader i form av business development
expenses på NOK 9.6 million, due mainly to projects related to life cycle management for Hexvix/Cysview.


Legg ellers merke til flg.
In Q2 2023, the Company received a USD 2.5 million milestone payment for the Cevira development program. In addition, the Company may receive a total of USD 15 million based upon the achievement of certain clinical and regulatory milestones in China, and up to USD 33.5 million for certain clinical and regulatory milestones in the U.S. and the EU, as well as contractual time-based milestones. The approval of a second indication in China, the U.S. and Europe would result in payments of up to USD 14.0 million. Royalties on sales between 10% and 20% will apply in all markets, as well as sales milestones up to USD 100 million on global revenues.

Neddiskontert verdi av milestones og royalties er alene flere ganger dagens aksjekurs, men verdsatt til ca. 0.

DS uttalelse om nær forestående positive overraskelser kan ha sammenheng med slike utbetalinger, evt med nedklassifisering av flexiskop.

DS “I guarantee you, you are going to be excited about some of the data coming out later this year and into next year.
Redigert 09.08.2023 kl 21:38 Du må logge inn for å svare
Merlin
09.08.2023 kl 22:17 2988

"Neddiskontert verdi av milestones og royalties er alene flere ganger dagens aksjekurs, men verdsatt til ca. 0."

Regner med at aksjonærene i Asieris kan regne, og snart kommer med et oppkjøpstilbud på Pho.
Merlin
09.08.2023 kl 22:30 3081

DNB Markets

Q2 underlying sales growth in line
Q2 underlying sales growth and adj. EBITDA (adjusted for a milestone payment and business development costs) were just above our estimates and consensus. We see this as positive given declining sales of flexible BLCs in the US (after Karls Storz announced it would no longer sell flexible BLCs and would stop servicing systems already installed). We reiterate our BUY but have lowered our target price to NOK100 (110) to reflect our estimate changes.

Milestone drives reported earnings beat in Q2. A cNOK26.9m milestone payment from Asieris related to the development of Cevira meant revenue beat our estimate by c28%, while EBITDA was cNOK24m higher than we expected. Operating expenses were slightly higher than we forecast, while adjusting for the milestone payment and business development costs, revenue beat our estimate by 4%, while adj. EBITDA of cNOK6.1m was cNOK6.8m higher than we forecast and cNOK1.9m above consensus.

Business development costs of cNOK9.6m in Q2 were much higher than the cNOK3m we expected, although they are notoriously volatile quarter to quarter, and management said it expects them to average cNOK3m–3.5m per quarter.

Only eight new BLC accounts in Q2. Photocure placed just eight new rigid BLCs in Q2 (we expected 20); however, in July it revealed it had received orders for another 12. That said, the number of flexible systems in the US is declining (after Karl Storz said it would not sell any systems and stop servicing existing systems in 2023). Around 10 accounts returned their flexible systems to Karl Storz in Q2.

BUY reiterated but target price cut to NOK100, reflecting our estimate changes following the Q2 report. We believe the main uncertainty is how declining flexible BLC sales in the US play out short-term, and the timeline for a potential future re-classification of the BLC technology in the US. Over time, we expect Photocure to launch a proprietary flexible system in Europe and the US, which we would expect to accelerate growth in the flexible BLC space.






Best regards
Patrik Ling | DNB Markets
peaf
10.08.2023 kl 06:45 2938

Før det første så er tidsbestemte milepælebetalninger informasjonspliktige på lik linje med andre milepæler, og det har ikke blitt gjort i dette fallet vilket Dahl burde kommentert og ikke Schneider.
Skall ikke gå inn på detaljer i regnskapet nettoresultatet seier alt 4,3 mil fast de fikk 26,9 mil fra Cevira. Og det er inga kostnader som er påført selskapet som de ikke har kontroll over eller skapt selv. Det er bare en totalt udugelig ledelse som ikke førstår at man bruker ikke høyevis med penger år etter år på noe som bare et fåtal er interessert av.
Det er bare en løsning sparke Schneider og slute selge scope, det får de som produserer scope ta seg av. Og det er garantert det som kommer skje ganske snart, det er bare et tidsspørsmål.
Og den her DNB analytikern er jo like hoppløs, han førstår ikke mye. Når urologerne begynner levere tilbake flexiscopen så er det minimal sjanse at FDA kommer at omklassefisere dem, problemet har vart det samme i 5 år nå uten det skjedd noe. Og han treffer aldri men er like full av bortforklaringer som Schneider. Han nevner Cevira betalningen men det thats it, begriper han ikke at det er noe mer med Cevira en den betalningen.

Jeg undrer hva selskapet holder på med, har de reforhandlet Cevira avtalen eller ikke klart tyde den tidligare. De har forendret teksten om Cevira fra Q1 rapporten, og forendret den nå i Q2 rapporten . Ingen forklaring eller informasjon. Hva er salgsmilepæler opp til USD 100 millioner på globale inntekter, burde ikke det vart forklart.
Det er på tiden vi får en seriøs ledelse som informerer hva som skjer i selskapet, og som sagt de fleste er bare en kostnad som ikke bidrar med noe konstruktivt.
Nå trur jeg Schneider førstår at Egberth er fjernet på grunn av manglende resultater, og det er han som ikke har levert.

Nå bør jo utbetalningen fra Cevira få flere at få fokus på hva som skjer i Kina, og en ny ledelse som bare fokuserer på at selge og levere hex/cys til de som har scope og ønsker leveranser så kommer de at halvere kostnaderne. Sen kan jo hexvix i kina bli en suksess bonus og med tiden, Asieris har i alle fall troen på det.
Tror og at de som fjerne Egberth ser muligheterne og laster opp en del fremover.
Redigert 10.08.2023 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Merlin
10.08.2023 kl 08:49 2832

Enig i det du skriver. Det mest interessante for oss aksjonærer her er fjerningen av den passive Egberts. Det viser at det nok satses på at en ny styreleder skal inn med full fokus på lønnsomhet.
Når det gjelder DS er han nok i stand til å følge opp en ny styreleders krav om lønnsomhet. Når det koster mer å selge et produkt enn salgsinntekten må det skje en endring som gir netto fortjeneste. DS forsvarer seg med at han bygger selskapet og at han ikke kan noe for flexstansen.

Det er klart at det er to grunner til at et nytt og bedre flexlskop må komme. Det kan benyttes til operasjoner uten narkose, med laserkirurgi og uten kostbar sykehusinnleggelse. Og det vil gi høyere omsetning av Hexvix/Cysview.. At Storzskopet er trukket tilbake skyldes nok i stor grad problemene med sterilisering, samt dårlig optikk. Engangsløsninger uten steriliserings- og venteproblematikk kommer. Og bedre optikk kommer. Man venter nå bare på nedklassifisering som gir rask godkjennelse av nye skop.

Det kan bli en gamechanger for Photocure.
Redigert 10.08.2023 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
peaf
10.08.2023 kl 09:47 2862

Det er styret som ansetter og avsetter CEO, og de må bli kvitt dobbelstemmen til styreleder. Men Schneider er ansvarlig for alle satsninger og ansettelser i den forbindelsen, og her har han ansatt til høyre og venstre uten han sett det svart seg på noen måte. Det er klart han må vekk og hans måte at informere om Cevira utvikklingen er under all kritikk.
Og det er klart at alle nye scope produsenterne kan selge selv er mer en velkommen, men det må bli deres oppgave at selge de i fremtiden.
Men det er klart at både Schneider og Egberth burde sett alvoret i utvikklingen for lenge siden og tatt grep, nå er det for sent det må nye krafter til.
Så fort vi får en ny CEO som står frem og lover kutte kostnader kraftigt, så kommer kursen at gå rett opp.
Merlin
10.08.2023 kl 10:02 3013

Det positive er at det må være rimelig enkelt å redusere på kostnadssiden. DS sin overoptimisme gir dårlig lønnsomhet. Han blir stadig overrasket over at hans løsninger ikke gir resultater i regnskapene. Men det er klart at det er styret som setter rammene og lager strategien og der CEO må forholde seg til den. Så det er styrets ansvar at valgt opplegg ikke gir nødvendig lønnsomhet.. CEO er bare den som skal utføre strategivalget.

Det spennende med Pho nå er at kursen er på et lavmål, samtidig som det ser ut til at Asieris er i en veldig god utvikling. Om et år kan dagens kurs på Pho se ut som en perfekt inngang. Mye vil endre seg straks man får en erklæring fra ny styreleder. Den bør være klinkende klar vedr. reduksjon av driftskostnader.
peaf
10.08.2023 kl 11:23 2852

Ja nå er det vel ikke så vanskelig at evaluere hva Schneider har bistått med under 5 år, absolut ingenting av verdi. Og alle de han har ansatt er det hans plikt at se til at de er lønnsomme, det går ikke at skyve over det ansvaret på styret. Og Hallerberg vet hvem som har ansvaret innåt i selskapet, så han er snart vekke det er bare at vente og se. Sen får du gjerne mene at Schneider er en tilgang, men det minker stadigt på fansen.