Roger'n litt for forsiktig i dag?

Slettet bruker
OSE 22.11.2018 kl 08:26 1035

Roger Berntsen tror Oslo Børs åpner flatt i dag, eller innenfor intervallet [-0,2, 0,1] prosent.
Jeg lurer på om han er litt for spak i dag, og undervurderer litt comeback-suget i markedet etter en råtten uke så langt:
- asia i sum nokså flatt og drar nok lite i noen retning
- olja også flat/retningsløs akkurat nå
- US futures er imidlertid ennå i pluss, og det er der opptrekket kan komme fra: USA har mye å ta inn igjen.

Men obs: US futures kan ha snudd nedover allerede før åpning. I så fall er Roger'ns estimat greit. Men holder US futures til åpning 0900 bør vi få noen tidels prosent ekstra i pluss i åpningen.

Uansett: Ha en fin børsdag!
Redigert 19.01.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Bertelli
22.11.2018 kl 08:31 1003

Korsar hvorfor legger du på vekt på futuren i dag når USA er stengt. Europa er også svakt negativt så jeg tror at flat åpning er ett godt tips.
Slettet bruker
22.11.2018 kl 08:32 999

Ellers begynner jeg å bli dyktig lei at store internasjonale banker spiller inn rentemaset sitt (at Norges Bank må kjøre opp renten "minst 3 ganger i 2019" osv.) i det norske markedet hele tiden, uten at sentrale økonomiske indikatorer tilsier særlig renteheving i det hele tatt. Tviler på at vår sentralbanksjef lar seg dupere for mye, men noldusene i analytikermiljøet hopper på og spiller besserwissere de også. Uten helt å skjønne at selvsagt vil storbankene ha opp renten, det betyr bedre marginer/større spillerom for dem. Dermed blir finansmediene fulle av dette påvirkningsstoffet, som igjen senker aksjemarkedet.
Som i olja; Norge har en lite selvstendig analytikerstand som bare etterplaprer det de tror er store kapasiteter. Mens de egentlig bare meler sin egen kake, til skade for norsk børsnotert næringsliv i essens.


Slettet bruker
22.11.2018 kl 08:33 990

Bertelli,
etterhandel er nå stengt men futures går sin gang (kontraktsbildet utenfor børs) også når vanlig handel er stengt.
Futures blir faktisk viktigere rettesnor når ordinær handel ikke kan bidra.
Det er mange kilder til dette, for dem som abonnerer på infokilder.

PS: Oljeprisen kan bli mer negativ enn bare for 15 min siden, den har falt et par tideler nå. Som vi har sett en stund; analytikermiljøene er ikke i nærheten av å kunne spå den videre ferd i det korte bildet her. Greit nok, med Trump og Saudi og hele bøtteballetten i skiftende modus fra dag til dag.
Redigert 22.11.2018 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.11.2018 kl 09:06 931

Ja, da ble det et par raske tideler i pluss og spot on på de foreliggende parametrene.
Men nå er det bittelitt svekkelse i både US futures og olje, som ved forsterkning kan gi minus på OSE indeksen etterhvert.
Likevel, vi ser der er opp-vilje i systemet nå, litt mot nøytrale indikatorer forøvrig.