Noen med peiling på skatteregler?

suspekt
SKATT 11.07.2023 kl 13:09 1430

Jeg tenker på gamle dof aksjer som ble nullet. Vil vi få fradrag på skatten neste år? eller vil det det bare ligge der til konto blir avsluttet? Noen med peiling?
Osvaldsen
11.07.2023 kl 14:01 1383

Vet ikke, har aldri opplevd å bli nullet selv, hahahaha ;)

Kommer kanskje an på hvilken konto du hadde de på? Kanskje du kan høre med den fantastiske advokaten til dugnadsgjengen?

Osvaldsen
Hellboy
11.07.2023 kl 15:03 1310

Syns litt synd på deg, selv om sympatien er begrenset utfra det jeg har lest om prosessen.

Men som Osvaldsen er inne på kommer det an på hvordan du har eid aksjene.

Har du hatt de på ordinær VPS-konto får du fradrag. Har du hatt de på f.eks ASK eller via investeringsselskap så får du ikke.
suspekt
11.07.2023 kl 15:45 1252

En skal aldri tåle så inderlig vel, den urett som ikke angår en selv. Ser en viss skadefryd her fra Osvaldsen, kommer nok en dag for dei og.
suspekt
11.07.2023 kl 15:47 1242

Får fradrag på ASK konto og, men må kansje avslutte konto?
Hellboy
11.07.2023 kl 16:05 1211

Jupp. ASK-fradrag for tap kommer først etter at man avslutter konto.

En av ulempene og forsåvidt også fordelene med ASK som resultat av hvordan det skattes og er satt opp.

Men vil vel tro at du ikke har vært så dum å gå "all in'" som bare er for tapere i poker?

Om du har tatt en "poker-taper" så er det bare å avslutte ASK`en, da får du fradrag. Og kan lære at man aldri skal drive med strategien til "poker-tapere" på børs, men heller spre seg litt ut og ha flere investeringer.

Osvaldsen
11.07.2023 kl 16:13 1199

Hadde det bare vært urett.... Det var det jo ikke. Ja du har rett i det at selskap jeg har penger kan konke, alt har en risiko. Får bare håpe jeg ikke blir dum nok til å selv konke egne investeringer. Unngår jeg det skal jeg ikke si så mye på en konkurs i ny og ne, det kan skje og er en del av gamet.

Sjekk opp i hvilken konto du hadde de på og ta det derfra :)

Osvaldsen
suspekt
11.07.2023 kl 21:11 1057

Det var jo på ask konto, så det er mulig jeg må avslutte konto.
Det går både opp og ned på børsen, det er en del av spillet. Hadde tro på scana og gikk tungt inn i denne på litt over krona, så mye av tapet er hentet inn, slik er det på børsen. Dette er en aksje som fort kan gå noen kr, så da er tapet i dof tatt igjen.
OZZY
11.07.2023 kl 22:46 966

det spørs om selskapet er registrert som konkurs. jeg har enda de gamle Norske Skog aksjene registrert på VPS og har ringt til min megler å ønsker fratrekk på ligninga(et lite beløp) men han sa at det gamle firmaet ikke er registrert konkurs enda og da får jeg ikke noe fratrekk selv om det nye Norske Skog er registrert på børsen. rare regler her.
Felixcat
I dag kl 12:09 139

Ved selskapets konkurs tidfestes gevinst/tap på aksjene i selskapet til det år konkurs åpnes, se skatteabc "A-5-8 Tidfesting av gevinst/tap":
https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/a-5-aksjer--realisasjon/A-5.100/
I 2017 ble etter konkurs all aksjekapital i Norske Skog tapt. Husker det i sin tid var en artikkel på skatteetaten.no om at tapsfradrag om det ikke var lagt til grunn for 2017, kunne gis for inntektsåret 2018. Fradrag kan gis for faktisk konstatert tap, uten mulighet for tilbakebetaling. At Norske Skog gjenoppsto har ingen betydning i denne sammenheng, heller ikke i denne sammenheng at det ikke er registrert konkurs. Anbefaler at logger deg inn og krever fradrag for 2023, og at du legger ved en forklaring på tapet i Norske skog.