Aker Horizons + Aramco = Sant

Frodon
AKH 13.07.2023 kl 10:30 101539

Skal Aramco samarbeidet være game changeren for AKH?

13.07.2023, 10:00:13

«Aker Carbon Capture and Aramco to explore partnership opportunities to deploy CCUS modular solutions in Saudi Arabia»

https://newsweb.oslobors.no/message/595242

Hvis vi skal leke litt med tall her:

AKH eier 58,4% av Mainstream. AKH selv priser eierandelen til kr 7,7 milliarder. Sparebank 1 Markets priser eierandelen til kr 4,9 milliarder. Frodon sin prising av eierandelen fra 15.2.2023 var på kr 4,14 milliarder. Vi kan regne på utfallet i total verdien med alle 3 vurderingene

AKH eier 43,27% av Aker Carbone Capture. Mcap kr 9,2 milliard, dvs AKH sin eierandel er verdt ca kr 3,98 milliarder.

AKH eier 100% av Asset Development. AKH priser dette til kr 2,071 milliarder. AKH skriver selv at det meste av de kr 935 mill er verdier i Aker Narvik sitt industriområde. AKH kjøpte tomter og slikt for et par hundre mill. Hvorfor er det området verdt ca kr 1 milliard nå? Har AKH brukt så mye cash på det området? Jeg tviler sterkt, da cash beholdningen til AKH eller Aker Narvik ikke har gått ned med ca 700 mill i samme periode økning i verdien har økt. Er det noen som har sett noen forklaring på denne prisingen? Jeg ser Sparebank 1 Markets priser Asset Development til kr 1,24 milliarder. La oss bruke denne prisingen i utregningen, så får heller resten av prisingen bli et pluss seinere.

Other kr 238 mill (er det her SuperNode og GreenStat eierandelene ligger?). GreenStat aksjene er verdt kr 114 mill og siste punkt jeg hadde på SuperNode var en verdi på kr 48 mill. Hva er det som utgjør resten av verdiene på denne posten?

Da får vi en utregning med AKH sine verdier:

Mainstream kr 7,7 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Asset Development kr 1,24 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Gjeld kr 6,225 milliarder
Totalt kr 10,51 milliarder, dvs ca kr 15,23 pr aksje

Mainstream kr 4,9 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Asset Development kr 1,24 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Gjeld kr 6,225 milliarder
Totalt kr 7,71 milliarder, dvs ca kr 11,17 pr aksje

Mainstream kr 4,14 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Asset Development kr 1,24 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Gjeld kr 6,225 milliarder
Totalt kr 6,95 milliarder, dvs ca kr 10,07 pr aksje

Legger vi inn en holding rabatt på 20%, utgjør det ca kr 2 i rabatt
Da står vi igjen med verdier for ca kr 8 pr aksje
Redigert 13.07.2023 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Taycon
06.08.2023 kl 09:56 3673

Voldsom respons på Hrgi forslaget. AKH kunne jo gått for 25% eierskap slik som e.on som for øvrig betalte 370 mill. Mulig de ville klart å skaffe 5,5 mill. aksjer for snitt på 12-14/ 66/77 mill. som igjen tilsvarer ca. 25% HRGI’s kontantbeholdning. Enova støtten på 482 mill. 25% = 120 mill. Det flyter 5-6 mill Hrgi aksjer etter dumpingen til Ferncliff/Saga/State og co og AKH kunne nok skaffet en del av disse gunstig. For 70-80 mill får de altså eierskap tilnærmet likt kontantbeløp + 120 mill Enova. HRGI’s prosjekt/blå ammoniakk i Hammerfest blir Europas største «grønne» anlegg.
God søndag.
Redigert 06.08.2023 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
05.08.2023 kl 20:00 3857

Er det 3dje året på rad de skal børs noteres? Jeg tenker at det er ødeleggende for potensielle verdier å gå på børs i et dårlig marked for selskap med lite inntekter vs cashburn. Hva tenker du?
Frodon
05.08.2023 kl 19:47 3885

Hehe, de er herlige. Jeg la ut innlegg fra dem 3.8.2023 når de anbefalte «stay short» og da var det ingen tegn til noe bull. Men etter en oppgang på 0,09%, er det kjøpsanbefaling 😂

Må si jeg er spent på neste uke. De store som har solgt, burde være ca tomme nå. Også kommer det an på om The bank of new york skal selge ut de andre kontoene sine.

Som jeg skrev 3.8.2023 RSI og MACD har snudd, som er tidlige signal om kjøp. Kommer det en rekyl opp til kr 8-8,30 området?
Frodon
05.08.2023 kl 19:37 3906

Hvis aksjene dine står på en VPS konto, blir tapet realisert ved å flytte de over på en aksjesparekonto
sisterx
05.08.2023 kl 14:26 4011

Norskbulls.com ga kjøpssignal på kr 5,68 den 04.08.23.
Forhåpentligvis er bunnen nå satt. Kr. 5,68 blir vel testet på mandag, men håper at kjøpskraften viser seg sterk
Skalleknarp
05.08.2023 kl 11:27 4155

Ja, hvorfor ikke - de er jo nødt å tenke alternativt for fremtiden (grønt) som alle andre. Når jeg nevnte kanin så bør det minimum være en Belgisk Kjempe.
Taycon
05.08.2023 kl 11:11 4191

Hva tenker du eller dere om følgende: AKH bør kjøpe Hrgi eller forsøke å komme inn i 3 parts avtale: Hrgi(e.on)AKH/Fertiberia - Barents Blue. Har ikke oversikt over hvor langt AKH har kommet i prosjektene hydrogen/ammoniakk og begrenset kunnskap om AKH, men de ville jo blitt et sterkt team. God ide? Hrgi stiller med 482 mill. fra Enova, strøm, CO2 lager på 100 mill tonn, tomt i Hammerfest og ca. 300 mill i kontanter.
Redigert 05.08.2023 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
Garcia
05.08.2023 kl 05:31 4453

Jeg sitter jo på mine "aow" som ble byttet inn på ca 20 kr i akh.
Jeg vurderer å realisere tapet nå mens fradraget er høyt og heller kjøpe meg inn igjen og bare legge aksjen i skuffen og se på de om noen år.
Da er vel Erna tilbake reverserer forhåpentligvis skatten igjen..
Meatskull
04.08.2023 kl 23:35 4534

Hva med Alibaba og JD.com som er Michael Burrys største innvesteringer? Vurderer og kjøpe litt her fremover!
Bullinvestor
04.08.2023 kl 16:15 4871

Ikke så veldig enkelt å tjene penger nå på børs; )Usikkerheten er for stor til å kjøpe AKH nå, det er ikke for å svartmale for det gjelder ganske mye der ute nå. Finnes jo litt unntak i aksjer da hvor Nkla har vært shortet i hjel til trenden nå har snudd. Opp 6 gangen fra bunn på 2 mnd. Som jeg har nevnt tidligere børs er jo mye god spenning..😜

https://www.finansavisen.no/makro/2023/08/04/8026810/olav-chen-skrasikker-pa-amerikansk-resesjon

Ja vi får se hvordan dette slår til, ingen ting kan utelukkes.
Hva tenker dere?


Redigert 04.08.2023 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
04.08.2023 kl 14:10 5050

Jeg tenker det at en vakker dag - kanskje ikke så langt frem (?), kommer det en skikkelig stor kanin opp av hatten til AKH, og da vil mekanismene gjøre sitt til at de som satser på å holde kursen ned må gi tapt. Det er mange triggere i dag som gjør at det er nervøsitet over hele fjøla. Dette rammer spesielt selskap som AKH som er i oppbyggingen av det grønne skiftet som kommer ewnten en vil eller ikke. En så bare Næringsministeren i dag som vil stramme inn skruene på Mijø tiltak for å nå målene. Det er her AKH og andre kommer inn for å kunne gjøre den stoooore forskjellen. Mange her inne snakker ned AKH generelt som om det er amatører som holder på. Det er det ikke. Mao - siste ord er ikke sagt :)
Patron72
04.08.2023 kl 14:04 5047

Jeg ser Greenestat sikter seg inn på børsen til høsten.
Hva tenker dere om det?
Frodon
04.08.2023 kl 13:51 5081

Hva tenker du er potensielle triggere i høst?

- FID i Rjukan er guidet innen slutten av 2023. Det er "kun" en investering på et par hundre millioner kroner.

- EU sin pilot auction skal komme i høst angående hydrogen.

- Aukra prosjektet ser ut til å være forsinket til 2024. Det skulle opprinnelig avgjøres i desember 2022.

- Løsning for Mainstream sin finansiering, som de begynte å jobbe med 24 mai 2023. Gått over 2 mnd allerede. Burde være maks 4 mnd til før en avgjørelse kommer. Etter det ville jeg blitt nervøs for at de ikke blir enige og det ikke ender så bra. Det kommer vell mest an på Chile problemene, om Aker/AKH ser det lønnsomt med å gå med mer penger inn i dette prosjektet eller om de "gir opp" kontrollen i Mainstream.

La oss si at AKH sin eierandel i Mainstream blir utvannet ned til 35% og vi priser hele Mainstream til kr 8,5 milliarder. Da vil AKH sin eierandel i Mainstream bli priset til ca kr 3 milliarder.

Mainstream kr 3 milliarder
ACC kr 3,76 milliarder
Asset Development kr 2,071 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Gjeld kr 6,225 milliarder
Totalt kr 6,42 milliarder, dvs ca kr 9,3 pr aksje
Frodon
04.08.2023 kl 13:27 5141

Hvor blir det av den fundamentale analysen din på ACC?

#Amatørmessig
Frodon
04.08.2023 kl 13:26 5100

Da er vi enige ;) Tror du det kommer emisjon kun i Mainstream, eller tror du AKH blir med i emisjonen og må skaffe mer penger selv?
Skalleknarp
04.08.2023 kl 12:15 5210

Skikkelig berg og dalbane på RT i dag. Håper det slutter godt... Litt kjekkere når det er grønne tall før helgen. Støtter ellers det MK skriver under. Jeg har fortsatt troen på at AKH skal bli en fin reise. Har en del tap i dag, men lever bra med det. Håper vi kan konkludere med at "hva var det jeg sa" om et års tid? God helg !!!
MorganKane
04.08.2023 kl 10:41 5407

Venter du til Mainstream har løst seg har den allerede gått 3-gangeren. Nå er Chiledelen av mainstream verdsatt til minus (negativ) 2-3 milliarder. En løsning, la oss si iløpet av året, ville sannsynligvis fått verdien til mainstream opp igjen til 5-8 milliarder. Kanskje betydelig mer (den langsiktige verdien har i utgangspunktet økt kraftig pga inflasjon i byggekostnader).

Jeg tror at Chileproblemen vil løse "seg selv" i løpet av ett par år. Chile har allerede gitt byggetillatelse og støtte for flere hundre MW grønn hydrogenutbygging. 5 GW er forventet bygget eller iferd med å bygges i løpet av 2025. Mye fokus, svært mye fokus, er satt på å fremskynde disse planene ytterligere. Parallelt med batterilagring gjør det at behovet, og dermed prisene, øker i nord.

Det er bare latterlig å tro (prøve å skremme) at det kommer noen emisjon. Ett salg av deler av mainstream porteføljen (altså ta inn en industriell partner til) for å synliggjøre reelle verdier kan imidlertid være på trappene. Ved en slik kunngjøring vil verdiene også doble seg over natten. Og voila, problem solved. I tillegg, as we speak, er AKH i samtaler med alle parter for å få til midlertidige løsninger (som helt sikkert koster et par milliarder, men alikevel blåbær i forhold til hva markedet "forventer" per i dag).

Også har vi ACC da. Opp og ned, men den langsiktige trender er klar. ACC skal opp. For mange positive fundamentale kontrakter, samarbeidsavtaler og generelle nyheter innenfor bransjen som helhet til å komme vekk fra det. Og per nå så forsvarer nesten ACC hele verdien AV AKH alene.

Og btw Frode; Lykke til med alt pjattet frem og tilbake. Sjeldent jeg leser noe mer meningsløst. God helg👍
Redigert 04.08.2023 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Taycon
04.08.2023 kl 10:26 5463

Her inne tar det helt av:)
https://chat.xtrainvestor.com/channel/akh

For ikke å snakke om den enorme flokken som følger ASP, Espen T. og Lars B på div. plattformer.
Sikkert short hele gjengen.
Redigert 04.08.2023 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2023 kl 10:17 5472

Helt enig med deg, ja flere som har kjøpt men det er ikke så mange som du tror. Jeg driver selv og kjøper og selger, pleier ikke å skrive på XI eller andre steder at jeg har kjøpt eller solgt i aksjer som er illikvide, bare dem aksjene som har likviditet. Når det gjelder AKH så hadde jeg ikke rørt denne aksjen før mainstream er avklart. Ja og jeg tror det kommer emisjon, spørsmålet er på hvilket kurs da.

Ja Atle-P er medlem i XI, ikke lenge siden han investerte i AKH og mente at den kommer til å bli bra, vet ikke om han har solgt seg ut. Teigland er ikke lenger medlem, hvis han ikke har bytta bruker og er bare der for å se hva som skrives på XI.
Redigert 04.08.2023 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
04.08.2023 kl 10:00 2930

Atle Pedersen er vell en del av XI? Litt usikker på om Teigland er en del av XI, om den kontoen er hans og ekte. Hvis du følger med på XI folkene på X (Twitter), er det flere som har skrevet at de har kjøpt. Og hvis du kjenner til hvordan XI gutta gjør ting, så nevner de ikke at de har kjøpt, før de er ferdig med å laste…eller når de holder på å selge igjen ;)

Hva tenker du om den misligholdte gjelden til Mainstream på ca kr 17 milliarder?

Kan The bank of new york skjønt at den misligholdte gjelden vil bety emisjon for AKH også? Derfor de kaster ut aksjene?
Redigert 04.08.2023 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2023 kl 09:32 2997

Hvis alle i XI skal selge igjen, hvor har du det fra alle i XI

Til nå så er det 3-4 fra Xi som har sagt/skrevet at dem har kjøpt. Tipper dem selger hvis aksjen går opp 30-40 ører, ingen av dem kommer til å sitte lenge i AKH. Blir samma greia som med HRGI, fort inn og fort ut og etter det så nevnes ikke aksjen lenger.

PS. Det var ikke ment som kritikk, men du vet selv hvordan det er på XI ;)
Redigert 04.08.2023 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
Frodon
04.08.2023 kl 09:15 3048

Nå har det blitt kjent på XI også, at Mainstream misligholder gjelden sin på ca kr 17 milliarder og at de har fått midlertidig godkjenning at den blir misligholdt til eventuell ny avtale er på plass, maks 12 mnd Det blir sannsynligvis en emisjon der, så er spørsmålet om AKH sin eierandel blir utvannet eller om AKH skal bruke sine cash i emisjonen. Jeg tror de vil bli utvannet, og da går de også under eierandel på 50% og mister kontrollen over selskapet. Da blir det nok salgspress i aksjen igjen, hvis alle i XI skal selge igjen 😜

Gass prisen er veldig væravhengig, men uansett om det blir en mild vinter, tipper jeg gass prisen vil gå mye opp på et tidspunkt når det blir frykt igjen. En liten værmelding og en kald vinter og det blir frykt i Europa 😂 Hva tror du?
Redigert 04.08.2023 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Bamse
03.08.2023 kl 20:49 3717

Mener aker clean hydrogen hadde en avtale med Aramco om å utforske hydrogen. Spennende tider uansett🤞
Bamse
03.08.2023 kl 20:42 3723

Jeg kjøpte litt på 5,6 ogso 🥶Blir spennende detta. Jeg var med fra 22 og solgte meg ut på 33 men det er en stund siden. Skal det ikke komme svar på havvind lisenser i norge snart?
wielkikrol
03.08.2023 kl 18:19 3903

Grattis selv med gevinst, noen ting må man vel treffe på i år. Sett i bakspeilet skulle man tatt det helt med ro i et globalt indeksfond. Kjedelig å sitte med kr, mens man kjemper mot inflasjon og massiv svekkelse i valuta.

Enig hva du sier med innsidekjøp etter så lang tid. Har vært urovekkende stille..

Gjorde det samme i Aker selv, men har nå rolig duppa tåa inn igjen.

Bra du traff planken med renta, er nok fint nå vil jeg tro.

Hva tror du om gassen inn mot vinter forresten?
Frodon
03.08.2023 kl 13:34 4126

I det tekniske ligger det mye spennende Bamse.

Aksjen har falt igjennom gulvet i den synkende negative trenden, som kan gi økt salgstakt.

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101158&tck=AKH

Det er rom for en rekyl opp mot kr 8-8,30 nivået når de store selgerne er ferdig med salget imorgen eller tidlig neste uke. Men det er ikke noe drag i aksjen. Så NorskBulls anbefaler fortsatt "stay short"

https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=AKH.OL

Denne kampen rundt støtten blir gøy å følge med på. Som jeg skrev tidligere, det er fullt mulig at de store selgerne lemper ut siste rest av aksjen på best, slik at aksjen bryter midlertidig igjennom den lille støtten rundt dagens kurs. Men da må det nok kjøpere for å få aksjen over støtten igjen. Bryter aksjen ned pga siste dumping, kan det godt hende mange av de kortsiktige dumper aksjene sine og at aksjen faller raskt ned til kr 5. Samtidig har RSI og MACD har begynt å vende opp, som er tidlig signal om mulig kjøpssignal på vei. Alle glidende indikatorer ligger i salg, som er negativt.

Stoplos er et fint verktøy for de som tar sjansen på rekyl opp herfra ;)

Her er endringer på topp 20 aksjonær listen fra 26.7.2023 til 3.8.2023. Topp 20 dumper, Aker eier nå ca 85% av aksjene på topp 20. Hvem er det som kjøper aksjene som blir dumpet?

Er det noen som ser hvor mange aksjer THE NORTHERN TRUST COMP, LONDON BR og CITIBANK EUROPE PLC har nå? De har begge solgt aksjer og er ute av topp 20 listen. Dumper de også aksjene videre?

THE BANK OF NEW YORK MELLON minket med hele 6.005.120 aksjer
STATE STREET BANK AND TRUST COMP økt med 37.391 aksjer
CLEARSTREAM BANKING S.A. økt med 150.211 aksjer
NORDNET BANK AB minket med 2406 aksjer
NORDNET LIVSFORSIKRING AS økt med 280.715 aksjer
AVANZA BANK AB økt med 53.790 aksjer
SIX SIS AG økt med 54.047 aksjer
THE NORTHERN TRUST COMP, LONDON BR ute av topp 20, hadde 1.961.500 aksjer
CITIBANK EUROPE PLC ute av topp 20, hadde 1.730.690 aksjer
JPMORGAN CHASE BANK, N.A., LONDON ny på topp 20 med 1 894 201 aksjer
NORDEA BANK ABP ny på topp 20 med 1 422 846 aksjer. De trenger ikke å ha kjøpt aksjer og kommet opp på listen fordi andre selger seg ut. Er det noen som ser om de har handlet aksjer de siste månedene?
Redigert 03.08.2023 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.08.2023 kl 12:14 4227

Ikke godt å si. Jeg tror det var en feil på aksjonærlistene igår. Det er ikke helt likt navn på de 2 største kontoene hos The bank of new york (BNY), så rart å slå de sammen. Det er ikke engang sikkert at det er samme eier av de forskjellige kontoene til BNY

Det ser ut som ca 4 mill aksjer er short i AKH, og de dekker ikke inn nå. Kanskje en del av salget til BNY er plukket opp av mindre short inndekninger?

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010921232

Her er oversikt over gjelden til AKH:

https://akerhorizons.com/investors/debt/

I tillegg har selskapene under AKH gjeld. Her er Mainstream den som har noe av betydning, og de har ca kr 17 milliarder i gjeld (pr 30.6.2023 euro 1.522.000.000)
Slettet bruker
03.08.2023 kl 12:01 4203

Ja, har selv også nevnt at et grønt skifte ikke bestemmes politisk men av kapitalkrefter. Det ser ut til at oljeselskaper bli de som overtar kapteinsrollen, og at prosessen og farta styres av de. Jeg har en lang liste med større grønne selskaper jeg følger med på. DQ er en av de.
Jeg er også stortsett enig i dine tilnærminger.
Hugoil
03.08.2023 kl 10:37 4308

Godt/oppsummerende innlegg frodon. Blir spennende å lese patrons kommentar på det du sier om aksjonærlista. Kan en forskjell forklares med at den ene listen er en oppsummering pr. aktør/aksjonær og ikke dermed ikke fordelt på hver aktørs/aksjonærs ulike konti?

Hvor mye gjeld er det i AKH, hvilke typer og hvem er den fordelt på?
Redigert 03.08.2023 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.08.2023 kl 08:57 4515

Jeg er helt enig med deg i det meste her og har vell skrevet om det en god stund. Akkurat verdivurderingen er jo litt morsom, for AKH var et holdingselskap. Da kan det jo være enkelt å regne ut verdiene holdingselskapet eier, minus holdingselskaps rabatt. Er AKH fortsatt et holdingselskap etter alle salg og fusjoner?

AKH har en mcap på ca kr 4 milliarder og et finansieringsbehov på kr 225-250 milliarder til alle prosjektene sine. Hvordan skal dette finansieres? De kan ikke finansiere dette med lån. Kjører de emisjoner, vil dagens eiere tape det meste og å eie aksjen kan betraktes mer som en opsjon, for å få lov å bli med på fremtidige emisjoner. Men Aker eier veldig mye av selskapet. Derfor jeg har mest tro på at AKH blir fusjoner med et eksternt selskap eller fusjonert inn i Aker. Hvis Aker skal fusjonere det inn, tipper jeg de gjør det når/hvis de får løst problemene i Chile…

Jeg kjenner ikke til TPIC. Ser kursen har havarert. Hvorfor er du sjokkert over fallet?

Jeg tror de svarte selskapene blir blant vinnerne i det grønne skiftet, pga kontantstrømmen. Cadeler/Edda Wind kommer til å bøtte inn med penger i lang tid. Siemens/Ørsted er vell blant vinnerne i det grønne skiftet til nå i Europa, hvis vi ser på markedsandel. Men de sliter økonomisk. Kina er den desidert største vinneren i grønt skiftet world wide, og det kommer de til å være de neste 50 årene også (tror jeg). Håper EU/USA tar opp kampen, så Kina ikke styrer hele verden via grønt skiftet

Hvis du følger med på aksjer notert i USA, så legger Daqo New Energy Corp frem resultat idag. Dette selskapet er billig priset og handles rundt en støtte. Jeg har ingen aksjer der, men følger med på selskapet
Redigert 03.08.2023 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.08.2023 kl 08:27 4611

På dagens oppdatering, står det hos meg at Bank of ny SA/NV har 3 460 611 aksjer. Sto det virkelig 5 740 637 aksjer på din oppdatering? Det er ikke flere av kontoene som er slått sammen hos deg?

Bank of Ny har 2 480 959 aksjer igjen på den andre kontoen. Står det samme hos deg?

Det ser fortsatt ut som det er små kjøp fra mange forskjellige, som plukker opp aksjene til BNY. Ser ingen større kjøp fra noen andre
Redigert 03.08.2023 kl 08:29 Du må logge inn for å svare
Hammers
03.08.2023 kl 01:53 4825

Slik er den grafiske framstillingen av aksjonærenes netto transaksjoner - siden børsnotering.
Selskapet verdsetter fortsatt til 4 MRD, men har vært et tapssluk fra dag 1 av!
Ved H1/23 var net income -3,7 MRD!

https://www.tradingview.com/x/x8Gf6zfS/


Redigert 03.08.2023 kl 02:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.08.2023 kl 01:28 4784

En generell betraktning om dine verdivurderinger av AKH ( gamle og nye). Verdivurderinger bør aldri være bare matematiske. Ta alltid med makroting, TA, tendenser osv.

- Kursen gikk under 6 i starten av juli, og følger i grunn utviklingen i grønne aksjer.
- TA tilsier et fall til 5 kroner i overskuelig fremtid ( og ytterlige fall til 3,70-3,80 kan ikke utelukkes)
- fundamentelt er det lite som har endret seg, noe som betyr høye renter i lang tid fremover, nesten en totalstopp i grønn satsing worldwide, og en ny likviditetskrise underveis. Inflasjonen er fortsatt høy og det er lite som tyder på at privatpersoner har trukket mye penger ut av aksjemarkedet. Det vil skje når renteøkninger slår innfor fult ( engang neste år?).

Risikoen i AKH er dermed fortsatt meget høy. Selv holder jeg meg unna grønne ( og andre) aksjer en stund til.
Når det gjelder hvilke grønne aksjer jeg skal satse på er jeg fortsatt ikke i mål: Veldig få norske kandidater, og om en hedge mot norske krone er lurt, er jeg usikker på. Jeg nekter ( som de fleste vet om) å satse i svart industri.
Diverse grønne indekser i USA betydelig ned i går. Ble i grunn mest sjokkert over TPIC som raste ned for få dager siden.
Redigert 03.08.2023 kl 02:24 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.08.2023 kl 00:20 4848

Stemmer det, DOFG var det nye. Burde jeg jo visst, som har solgt aksjene mine der nettopp 😉 Solgte litt for tidlig, men bra gevinst på kort tid. Grattis med fin gevinst i NOD.

Innsidere kan også være forhindret i kjøp av egne aksjer, eks hvis en fusjon er på vei. Men virker tvilsomt at de har vært forhindret i kjøp i månedsvis nå 😜

Solgt Aker også dessverre. Akkurat nå har jeg bare noen få aksjer her og der. Jeg har det meste i rente og obligasjonsmarkedet. Får jo 4,16% bank rente uten risiko eller binding. Trekker jeg ifra skatt og inflasjon, går jeg bare litt minus hver mnd på bank sparingen 😂 Men har lavere boliglånsrente enn sparingsrente. Og takket være høy inflasjon, får jeg betalt hver mnd for å ha boliglån. Men har absolutt trua på Aker, og at oljeprisen skal opp etterhvert. Må bare bli ferdig med resesjon først 😉

Norge satt renten opp for lite og for seint, derfor er vi langt ifra inflasjonsmålet enda. Nå kommer lønnsspiralen, og da får vi kanskje økt inflasjon igjen? Hvis det skjer, hva gjør sentralbankene da?
Frodon
03.08.2023 kl 00:09 4879

Det er veldig fint at de starter opp noe slikt, men tipper de venter til børs klima er bedre, slik at de får bedre prising på selskapet

Det som har størst interesse, er hva de kan klare å levere av overskudd med et slikt selskap. Er det mange konkurrenter?
Redigert 03.08.2023 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.08.2023 kl 00:06 4869

Vi får se på oppdateringen imorgen, om det virker mer logisk. Noen må jo ha omsatt disse 2-2,5 mill aksjene pr dag
Frodon
03.08.2023 kl 00:05 4876

Ja, det vet jeg, at du ikke leser så nøye. Da blir investeringene deretter. For meg er ditt faglige nivå om AKH og ACC på et veldig lavt nivå. Har du kjøpt et flaks lodd…?

#Amatørmessig