Aker Horizons + Aramco = Sant

Frodon
AKH 13.07.2023 kl 10:30 102209

Skal Aramco samarbeidet være game changeren for AKH?

13.07.2023, 10:00:13

«Aker Carbon Capture and Aramco to explore partnership opportunities to deploy CCUS modular solutions in Saudi Arabia»

https://newsweb.oslobors.no/message/595242

Hvis vi skal leke litt med tall her:

AKH eier 58,4% av Mainstream. AKH selv priser eierandelen til kr 7,7 milliarder. Sparebank 1 Markets priser eierandelen til kr 4,9 milliarder. Frodon sin prising av eierandelen fra 15.2.2023 var på kr 4,14 milliarder. Vi kan regne på utfallet i total verdien med alle 3 vurderingene

AKH eier 43,27% av Aker Carbone Capture. Mcap kr 9,2 milliard, dvs AKH sin eierandel er verdt ca kr 3,98 milliarder.

AKH eier 100% av Asset Development. AKH priser dette til kr 2,071 milliarder. AKH skriver selv at det meste av de kr 935 mill er verdier i Aker Narvik sitt industriområde. AKH kjøpte tomter og slikt for et par hundre mill. Hvorfor er det området verdt ca kr 1 milliard nå? Har AKH brukt så mye cash på det området? Jeg tviler sterkt, da cash beholdningen til AKH eller Aker Narvik ikke har gått ned med ca 700 mill i samme periode økning i verdien har økt. Er det noen som har sett noen forklaring på denne prisingen? Jeg ser Sparebank 1 Markets priser Asset Development til kr 1,24 milliarder. La oss bruke denne prisingen i utregningen, så får heller resten av prisingen bli et pluss seinere.

Other kr 238 mill (er det her SuperNode og GreenStat eierandelene ligger?). GreenStat aksjene er verdt kr 114 mill og siste punkt jeg hadde på SuperNode var en verdi på kr 48 mill. Hva er det som utgjør resten av verdiene på denne posten?

Da får vi en utregning med AKH sine verdier:

Mainstream kr 7,7 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Asset Development kr 1,24 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Gjeld kr 6,225 milliarder
Totalt kr 10,51 milliarder, dvs ca kr 15,23 pr aksje

Mainstream kr 4,9 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Asset Development kr 1,24 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Gjeld kr 6,225 milliarder
Totalt kr 7,71 milliarder, dvs ca kr 11,17 pr aksje

Mainstream kr 4,14 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Asset Development kr 1,24 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Gjeld kr 6,225 milliarder
Totalt kr 6,95 milliarder, dvs ca kr 10,07 pr aksje

Legger vi inn en holding rabatt på 20%, utgjør det ca kr 2 i rabatt
Da står vi igjen med verdier for ca kr 8 pr aksje
Redigert 13.07.2023 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.08.2023 kl 08:44 5236

GØY å lese endringene på aksjonærlistene 😅😅
Frodon
15.08.2023 kl 09:54 5121

Nå er jammen AKH aksjen gravid i følge NorskBulls?

«This pattern consists of a white body and a small black body that is completely inside the range of the white body. If an outline is drawn for the pattern, it looks like a pregnant woman. This is not a coincidence. “Harami” is an old Japanese word for “pregnant”. The white candlestick is “the mother” and the small candlestick is “the baby”

https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=AKH.OL
Trollstuket
15.08.2023 kl 10:21 5072

Tigerstaden AS inne med 900k
Atle Sandvik øker med 1mill.

Kan virkelig snu nå :-)
M79
15.08.2023 kl 10:26 5058

Har kjøpt 43000 aksje til på billig kurs🤩
M79
15.08.2023 kl 10:28 5067

Kjøper mer dersom faller mer👍 Ingen våt truse her, tålmodighet gjelder i aksjemarkedet
Frodon
15.08.2023 kl 10:32 5055

Jeg tipper at Atle har solgt seg ned allerede. Eller var dette inndekning av short? Hvilken post på topp 20 listen tror du han gjemmer seg bak? Nordnet livsforsikringskontoen minket mye, så tviler på at han er der?

Mer usikker på Tigerstaden. Spent på om det blir økning eller minking av beholdningen der imorgen. Hva tror du? Utløste de stoploss, for å trade aksjen opp mot kr 6 og selge ut?
Frodon
15.08.2023 kl 10:33 5064

Hvor stort urealisert tap har du i AKH aksjen nå?
M79
15.08.2023 kl 10:37 5077

Du får ikke shorte med mine aksje Mr. her er vi tålmodig aksjonærer.. sitter gjerne i mange år jeg👍
Frodon
15.08.2023 kl 10:47 5051

Det har jeg hørt i lang tid fra AKH aksjonærer som har bommet på inngangen. Jo mer de har bommet, jo flere år må de sitte i aksjen i et håp om å komme seg tilbake i null. Hvis AKH blir fusjonert med et annet selskap, kan det være bra for dagens aksjonærer. Hvis det blir kjørt emisjon i AKH, kommer nok dagens aksjonærer, som har store urealiserte tap, sannsynligvis aldri tilbake i null
M79
15.08.2023 kl 11:03 5016

Det her var dagens beste😂😂
M79
15.08.2023 kl 11:14 5077

Anbefaler deg dekke inn igjen på billig kurs, kan fort bli dyrt for deg dersom du venter lengre
Frodon
15.08.2023 kl 11:32 5064

Du kan lese om det på denne linken. Legg også merke til kursmålet jeg hadde og hvor mange som lo av det vs hvor kursen står nå 😉 En ting til du kan legge merke til, er hvor mange av skribentene som skriver som deg, som har forlatt forumet. Tok de endelig tapene?

https://www.finansavisen.no/forum/thread/157709/view
Taycon
15.08.2023 kl 11:37 5105

Mulig de er litt forsynt:) Kjøp HRGI (AKH altså)
og du skriver jo ikke all verdens lenger på dine 20 - 30 tråder: Saga, Vår, Hrgi osv:)
Redigert 15.08.2023 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.08.2023 kl 12:24 5123

Hva er det som er fjas og fake news, som jeg har lagt ut?
M79
15.08.2023 kl 13:53 4932

Du legger ut en side på HO som du prøver skremme små gutter.. oppdikta tall det ene og det andre… AKH skal opp er ganske overbevist om… som sagt du får ikke mine aksje i år👍
abbos
15.08.2023 kl 16:21 4783

Ser vi 4-tallet før eller etter jul ? 🧐
Frodon
15.08.2023 kl 16:40 4788

Hva tenker du om oppgangen din idag?

Siden du refererer til, traff 100% rett…og 99,9% satt å slang ut meldinger…slik du gjør…helt til kursmålet mitt traff perfekt.

Tipper du klarer det samme….LETT 💪
Redigert 15.08.2023 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
M79
15.08.2023 kl 16:52 4801

Gidd ikke kommenterer en LØK som deg…. Du shorter AKH nå som er fornøyd at kursen faller,,, men husk at du må dekke det inn igjen innen årsskiftet uansett.. da gleder jeg meg til å se hvordan går med deg…

AKH skal opp igjen uten tvil..

Takker for meg her på denne tråden eller kommenterer på din tråd lenger.. lastet for godt og sover trygt med mine AKH aksje.. good luck
Frodon
15.08.2023 kl 16:54 4879

Kr 1,7 er vell det nye kursmålet?

Jeg lurer på hvorfor ingen har kommentert på at moderselskapet til AKH kanskje er tom for penger i løpet av 2023 🧐

Hvis vi skal se på historikken rundt AKH, var det når AOW var tomme for penger at AKH fusjonerte det inn. Kan det nærme seg at AKH blir fusjonert inn i Aker eller med annet selskap? Jeg tviler sterkt at Aker vil kjøre emisjon i AKH, når de eier så mye av selskapet.

Hvis Aker fusjonerer AKH inn, kan de eks

- Beholde/selge de overprisede aksjene i ACC

- Slette obligasjonslånet fra Aker til AKH

- Endre selskapsstrukturer i AKH, slik at Aker kan få cash inn på egen konto fra underselskapet i AKH hvor cashbeholdningen er og få nedbetalt obligasjonsgjeld

- La eierandelen i Mainstream stå og se om Aker blir helt utvannet av alle emisjonene, eller om selskapet klarer seg og blir noe verdt

- Legge ned alle ulønnsomme prosjekt

Og når alt har roet seg ned, opprette et nytt børsselskap hvor restene av AKH blir lagt inn sammen med nye hotte ting, ala AI, kjernekraft og utvinning av mineraler til grønt skiftet 😂😂
Frodon
15.08.2023 kl 17:03 4848

Trenger da ikke dekke inn short hvis du handler via utenlandsk meglerhus

Hilsen en som ikke er short i AKH

NB! Jeg dekket shorten på ca kr 29 inn altfor tidlig, men gud å mye penger jeg sparte på å ta vurderingen at short er mer lønnsomt enn kjøp på de nivåene «alle» mente var for lave 💪 Og advart mot aksjen ca hele veien ned til dagens nivå.

https://www.finansavisen.no/forum/thread/148334/view
Bullinvestor
15.08.2023 kl 18:09 4729

Da var vi tilbake til 5,50 som forventet. Renta skal opp nu på Torsdag her hjemme, spørsmålet er hvor mye. Eiendomsgigantene i Kina har problemer med gjeld..dette får smitteeffekt. Inflasjon skal ned til 2%, da må det kraftig lut til fra sentralbankene. Vi ser nok 4 tallet iløpet av August.. de som investerer i selskaper nå må ikke glemme utfordringer med høy inflasjon hva det kan medføre!
Slettet bruker
15.08.2023 kl 18:30 4748

Ja, du er meget overbevisende, og dette dokumenterer du veldig bra!. Fikk ikke helt tak i din verdivurdering, makroaspekter, geopolitikk, fakta rund grønne aksjer, selskapsspesifikke forhold og alt annet, men kan jo ikke få med seg alt. Du kjøpte på rund 5,60, så det er ingen krise for deg ennå, men om du tror at du kan påvirke kurser, uten å komme med informasjon som er viktig å vurdere, så får du heller ta deg en fisketur, enn å bruke opp vår fritid.
Redigert 15.08.2023 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
15.08.2023 kl 18:32 4829

Jeg advarte fra 14 tallet og hele veien ned til der vi er i dag.. Bra sykt å tenke på at kursen kan gå langt ned, da er det trist å tenke på di som kjøpte på 50 tallet og sitter enda. Har mine tvil at kursen skal opp til 8 tallet kortsiktig. Jo lengre tid vi er på 5 tallet jo større grobunn for ytterligere fall slik markedssituasjon er nå. Rente effekten må virke ca 1 år før det gjør virkning på inflasjon..
M79
15.08.2023 kl 19:08 4757

Måtte bare…. Fake news igjen fra deg….

Etter å ha vært i aksjemarked i mange mange år aldri sett makan til pisspreik..

Dersom en handler via utenlandsk meglerhus så visses det umiddelbart via 👇https://shortnordic.com/detaljer_selskap_alle.php?land=norway…
Dersom Pareto/Nordnet osv osv låner ut aksje så ikke visses via shortnordic…

Aksjen falt veldig mye, med en god melding så skyter AKH opp 25-30% … da blir det nydelig dag for deg som shorter denne aksjen …. Vi aksjonærer har ikke dårlig tid.. vi er ganske tålmodig.. for øvrig har kjøpt fra 7.5kr og nedover til i dag… som sagt tålmodighet gjelder i aksjemarkedet👊
Redigert 15.08.2023 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.08.2023 kl 20:37 4643

Tenk om markedet begynner å fokusere på gjelden til Italia og Spania igjen 😜 Hvordan går det egentlig med dem etter den heftige renteoppgangen? Vanvittig høy arbeidsledighet blant de yngre i Kina. Det var en periode det var snakk om å regulere de store tek gigantene i USA, så de ikke får for mye makt. Ingen som tørr det noe mer og er den ballen lagt død?

Jeg er veldig spent på Aker sin plan med AKH. Det må vell bli fusjon med Aker eller en annen partner? Alt annet blir vell et nederlag for Røkke? Kanskje The bank of new york har solgt kursen ned for å legge inn et bud? Neida, det skjer ikke. Tror du Røkke hadde solgt AKH for kr 5-6 milliarder nå?
Frodon
15.08.2023 kl 20:47 4651

Hehe, vi har hatt litt motvind underveis med advarselen, men hvor ble det av publikumet vårt? Har de endelig realisert tapene eller har de bare stoppet å skrive her? De fylte jo på med aksjer nesten daglig hele veien ned 🙈

Ja, det er trist at hobby investorer taper penger på slike case som dette. Jeg har advart hobby investorer mot eks AKH og NAS i lang tid, men for meg ser det ut som saueflokken synes det er mer gøy å heie på hverandre sine dårlige besluttningsevner, enn å lytte til infoen de har fått underveis. Tenk at jeg anbefalte folk her på det sterkeste å sette stoploss på kr 35, slik jeg gjorde. Informerte om at jeg har sett dette mange ganger før. Når kursen faller under IPO kursen (kr 35), begynner snøballen å trille feil vei og flere og flere større aktører kaster kortene. Og se hva som skjer. Noen av de største aksjonærene tømmer seg til under kr 6 pr aksje. Sykt hvordan dette fungerer
Frodon
15.08.2023 kl 20:54 4640

Hva er det du snakker om nå? Du skrev at hvis man er short, må man dekke seg inn før nyttår. Det gjelder ikke hvis du er short via utenlandske meglerhus, men da visste du ikke det…og lærte det heller ikke nå.

Fint for deg at du har vært på børs i mange år…har du gått i pluss? Kanskje du kan vise oss bitte litt av kunnskapen din?

Hva slags melding venter du fra AKH nå, som vil gi 25-30% oppgang?

Hvorfor fortsetter du å lyve om meg, når jeg har informert deg om at jeg ikke er short i aksjen? Hvis du leser forumsreglene, som du har godkjent, er det ikke lov å lyve om andre skribenter

NB! Trodde du var ferdig med å skrive her…? Det holdt ikke lenge, selv for deg som er så tålmodig 😉
Redigert 15.08.2023 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
MorganKane
15.08.2023 kl 21:45 4566

Hehe,

Vet ikke hvem du sikter til, men jeg sitter rolig. Det er imidlertid lite poeng å diskutere med sånne som deg. En trader som skifter syn oftere enn jeg skifter underbukser. Ikke misforstå, ikke noe feil å være trader (som tidligere nevnt er det mange amatører som er det), men ikke noe poeng å gå inn i en dialog med hvis det er fundamentale faktorer man finner interessant. Lykke til.
Frodon
15.08.2023 kl 23:26 4420

Det er ingenting som ville gledet meg mer på dette forumet, enn hvis jeg kom inn på AKH tickeren og leste et informativt innlegg om selskapet, hvor jeg lærte noe nytt.

Har du funnet ut i årsrapporten om det stemmer at moderselskapet i AKH er ca tomme for penger i løpet av 2023?
Redigert 15.08.2023 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Shikibetsu
16.08.2023 kl 00:16 4372

Dichebuen inn for første gang siden 2021 med 1 mill aksjer, Tigerstaden øker til 1 mill og ASP sitter med sine 2,3 mill +

Ser ut som de fleste som har ønsket å lette seg for endel aksjer kun har rusk igjen nå. Og når øker Folketrygdefondet mon tro..og mulighetene med Aramco har vel alle glemt nå når aksjen har gått ned noen 10-øringer😂 Dette kan lik så greit være posisjonering som skjer nå, as we speak. Volum har økt betraktelig så noen synes prisen begynner å bli attraktiv på disse nivåer, eller kanskje de vet noe mer. Før oppturen kommer, er det alltid griske utsagn ala «alt er svartere enn natta» og håpløse kursmål i nedadgående retning som gagner/ er ønsket til den som kommer med utsagnet. Alltid en agenda folkens, husk det! Bare støy!

Aker kommer ikke til å gi opp AKH som enkelte her mer eller mindre sier, de er på ballen for å rydde opp og Aker Horizon er uberviktig for de å lykkes med. Merkelig dette med hvor aggressivt enkelte er på her inne når aksjen svinger litt ned. Da er det full krise og nye kursmål på «ekspertene». Helt stille de dagene volum og kurs øker, ingen kommentarer da. Venter til litt nedsalg og da er man på med mørkehistoriene 🙉

Greit å ha meninger for og imot, men vær så snill og spar flertallet fra å spamme tråden med gjentagelser i retning av at Aker og AKH ledelse er amatører og kommer til å gi opp AKH nå midt i oppbyggende momentum mot det grønne skiftet som er vedtatt med klikklås av alle instanser. Er helt sikker på at det legges ned en enorm innsats i disse dager, om man investerer i AKH så må man nesten høre hva konsernsjefen Eriksen i Aker sier og ikke la seg vippe av pinnen av folk som sitter på HO og dasser ned selskapet ved å heve seg opp som bedrevitere i alle utsagn og kun i enveiskjørt retning.


Bullinvestor
16.08.2023 kl 00:20 4363

Ja huff, jo høyere rentene går jo større blir fokuset på gjelden. Tror høsten blir brutal for mange. Store deler av verdens økonomien har en fot på gassen og den andre på bremsen, da ryker clutchen, der er vi nå. Tror Røkke bare ser ann situasjonen, dette kan ta tid. Aker bestemmer jo til slutt her og AKH kan bli taperne. De som har penger legger ikke inn bud nå, de venter nok på enda bedre muligheter. Har trua på at det kommer gode muligheter fremover for de med likvide midler. Hvordan ser AKH ut teknisk? Tror 4 tallet kan komme fort med litt sure nyheter, hva tenker du?
Bullinvestor
16.08.2023 kl 00:47 4335

Ikke godt å si hvor publikumet er, ja å fylle på fra 14 tallet og ned er ganske så brutalt. Ja du har virkelig sett klart i AKH kula. Da er det viktig å ta til seg litt læring før det er for sent. Tror det er mange snøballer som begynner rulle i feil retning nå.. tror du OSEbx går langt før det snur?

https://www.finansavisen.no/bolig/2023/08/14/8028740/langiverne-skjelver-i-heimstaden-verdien-av-gjelden-ned-44-mrd.
Redigert 16.08.2023 kl 00:55 Du må logge inn for å svare
Frodon
16.08.2023 kl 07:55 4139

Hvor tenker du at ASP sine 2,3 mill aksjer er plassert på aksjonærlistene? Ser du eks om aksjene hans er fordelt på flere kontoer?

Det kan se ut som Dichebuen har betalt mellom kr 5,72 og kr 6,03 for aksjene som plasserte han på topp 50 listen. Ser du om han kjøpte 1 mill aksjer på en dag eller om han har fylt på i løpet av flere dager?

Folketrygdfondet snittet seg ned tidligere i år. De kjøpte seg inn via IPO på kr 35, fikk masse mer aksjer i AKH når aksjene dems i AOW og ACH ble fusjonert inn i AKH. Også har de kjøpt en del i markedet etterpå. Etter mine beregninger, har Folketrygdfondet et snitt i AKH på ca kr 25 pr aksje. Det er etter de fikk realisert et stort tap i ACH aksjen. I AOW realiserte de gevinst.

Håpe ikke folk glemmer Aramco, derfor jeg la det i emne på denne tråden 😉

Hvem er det som skriver på HO at Aker og AKH ledelse er amatører?
Frodon
16.08.2023 kl 08:14 4146

For det første, AKH kommer ikke med sure nyheter 😜 Det har jeg vært kritisk til mange ganger, de melder ikke negative kursdrivende info. Det gjelder veldig mange selskap nå, dessverre, spesielt siden dette bryter med børs regler. Disse nyhetene må jeg lese fra selskapene nesten bakerst i en Q rapport, lang tid etter nyheten kom og aksjekursen allerede har falt. Se eks på problemene i Chile, når hørte du om det? Første gang jeg ble obs på problemet, var via meglerhus analyser. På det tidspunktet, fant jeg ingen info om det fra AKH. Jeg skrev om utfordringen mange ganger her også, aksjonærene bare lo og feide det bort som tull og fjas. Mange måneder etterpå, finner jeg info om dette fra AKH. Hva med nedskrivning av Mainstream verdien? Det skrev jeg om i lang lang tid, før endelig AKH informerte markedet om at de måtte skrive ned verdien. Eks strømmen i Nord Norge, det leste jeg selv ca 1 mnd etter avgjørelsen ble tatt og da var jeg første som omtalte det her. Aksjen hadde allerede falt en del og har falt masse i ettertid også. Hvorfor får ikke aksjonærene (eierne) denne informasjonen samtidig, når selskapet får infoen?

AKH er på vippe punkt teknisk. Satt nye bunner, som er negativt. Aksjen er oversolgt, så fortsatt rom for en rekyl. Men skal det bli rekyl opp til kr 8-8,30 området, må aksjen sette stigende bunner og bryte opp igjennom kr 6 på høyt volum. Siste psykiske støtte er kr 5. Hvis den brytes, pleier aksjer falle til kr 1. Skulle gjerne visst hvor Røkke synes aksjen er billig nok til å fusjonere dette inn i Aker 😜

Jeg prøver å trade aksjen mellom bunnene og kr 6 og håpe jeg har flaks at jeg eier aksjen ved brudd opp eller hvis det kommer nyhet. Hva tenker du? Stay away uansett?
Frodon
16.08.2023 kl 08:26 4118

Fjellbris er her fortsatt 🤩

Takk for gode ord ❤️ Det er mangelvare på AKH trådene 😂

Du vet at når rentemarkedet gir høyere avkastning enn børsene, da må enten rentene mye ned eller så må børsene falle. Pr dags dato har jeg høyere rente på sparingskontoen enn avkastning på børsene gir 😉 Obligasjonsmarkedet har noe høyere risiko, men fortsatt langt lavere risiko enn børsene. Og obligasjonsmarkedet knuser avkastningen til børsene på dagens nivåer.

Det jeg har brent meg på før, som jeg har unngått nå, er å sitte med store urealiserte tap FØR børsene faller. Jeg vet ikke når det snur,. Men du har jo sett meg skrive om i lang tid, at en mulig topp kan være ca 30.8.2023. Siden veldig mange vet om dette, har de nok startet nedsalget tidligere. Fikk vi toppen på SP500 den 31.7.2023 for denne gang?

«Resesjon i USA 12-24 mnd etter 2 års renten var høyere enn 10 års renten 30.3.2022. Børsene pleier toppe ca 17 mnd etterpå, dvs ca 30.8.2023»
Frodon
16.08.2023 kl 09:08 4059

Se hva NorskBulls skriver idag

«We may be at a market top or at the start of a correction. The market ran out of steam and the traders are now more in agreement about the bearishness. The evidence is strong enough to prompt the closing of long positions»

https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=AKH.OL