Aker Horizons + Aramco = Sant

Frodon
AKH 13.07.2023 kl 10:30 103549

Skal Aramco samarbeidet vĂŠre game changeren for AKH?

13.07.2023, 10:00:13

«Aker Carbon Capture and Aramco to explore partnership opportunities to deploy CCUS modular solutions in Saudi Arabia»

https://newsweb.oslobors.no/message/595242

Hvis vi skal leke litt med tall her:

AKH eier 58,4% av Mainstream. AKH selv priser eierandelen til kr 7,7 milliarder. Sparebank 1 Markets priser eierandelen til kr 4,9 milliarder. Frodon sin prising av eierandelen fra 15.2.2023 var pÄ kr 4,14 milliarder. Vi kan regne pÄ utfallet i total verdien med alle 3 vurderingene

AKH eier 43,27% av Aker Carbone Capture. Mcap kr 9,2 milliard, dvs AKH sin eierandel er verdt ca kr 3,98 milliarder.

AKH eier 100% av Asset Development. AKH priser dette til kr 2,071 milliarder. AKH skriver selv at det meste av de kr 935 mill er verdier i Aker Narvik sitt industriomrÄde. AKH kjÞpte tomter og slikt for et par hundre mill. Hvorfor er det omrÄdet verdt ca kr 1 milliard nÄ? Har AKH brukt sÄ mye cash pÄ det omrÄdet? Jeg tviler sterkt, da cash beholdningen til AKH eller Aker Narvik ikke har gÄtt ned med ca 700 mill i samme periode Þkning i verdien har Þkt. Er det noen som har sett noen forklaring pÄ denne prisingen? Jeg ser Sparebank 1 Markets priser Asset Development til kr 1,24 milliarder. La oss bruke denne prisingen i utregningen, sÄ fÄr heller resten av prisingen bli et pluss seinere.

Other kr 238 mill (er det her SuperNode og GreenStat eierandelene ligger?). GreenStat aksjene er verdt kr 114 mill og siste punkt jeg hadde pÄ SuperNode var en verdi pÄ kr 48 mill. Hva er det som utgjÞr resten av verdiene pÄ denne posten?

Da fÄr vi en utregning med AKH sine verdier:

Mainstream kr 7,7 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Asset Development kr 1,24 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Gjeld kr 6,225 milliarder
Totalt kr 10,51 milliarder, dvs ca kr 15,23 pr aksje

Mainstream kr 4,9 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Asset Development kr 1,24 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Gjeld kr 6,225 milliarder
Totalt kr 7,71 milliarder, dvs ca kr 11,17 pr aksje

Mainstream kr 4,14 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Asset Development kr 1,24 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Gjeld kr 6,225 milliarder
Totalt kr 6,95 milliarder, dvs ca kr 10,07 pr aksje

Legger vi inn en holding rabatt pÄ 20%, utgjÞr det ca kr 2 i rabatt
Da stÄr vi igjen med verdier for ca kr 8 pr aksje
Redigert 13.07.2023 kl 19:47 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
29.08.2023 kl 11:07 3973

Hva tenker du om prisingen av AKH nÄ? Hvis vi snur dette pÄ hodet og legger til verdien av ACC, GreenStat aksjene + cash og trekker ifra gjelden, utgjÞr det ca kr 0,656 pr aksje. Dvs pÄ kurs kr 4,7, utgjÞr Mainstream og Asset Development kr 4,044 pr aksje. Dvs markedet priser de 2 postene til ca kr 2,8 milliarder. Jeg tenker at Asset Development er verdt langt mindre enn det AKH selv priser dette til. For min del er dette verdt prisen de fÄr solgt tomtene for, inntil det skjer noe mer. De bruker en del penger pÄ Ä utvikle tomtene, sÄ for meg virker det som om de skal videre med Narvik prosjektet uansett hva som skjer? Setter vi en tomteverdi pÄ kr 2-300 mill, sÄ vil det si at markedet priser AKH sin eierandel i Mainstream til ca kr 2,5-2,6 milliarder pr dags dato. Hvis AKH klarer Ä selge sin eierandel for kr 5 milliarder, utgjÞr det en oppgang i AKH kursen til ca kr 8,5. Og da er det ikke mye igjen av AKH....med tanke pÄ de som har snitt pÄ kr 25 og oppover til kr 48
Slettet bruker
29.08.2023 kl 11:50 3917

Hvis jeg skal kjÞpe den og sitte long, da skal det fundamentale endre seg til det positive. Kortsiktig har jeg tradet aksjen siden den var i +-6 kr, noen ganger var det tap og noen ganger var det vinst, sÄnn blir det nÄr du trader;) Men hvis du ser markedet generelt sÄ ville jeg ikke satsa pÄ sÄnne grÞnne aksjer nÄ, har for det meste cash, og nÄr jeg kjÞper sÄ er det dem store kvalitets selskapene
.
Frodon
29.08.2023 kl 12:22 3881

Jeg tenker at den stÞrste triggeren nÄ, er fusjon eller melding om at Mainstream sin restrukturering av gjeld er lÞst. Jeg tror jo det mÄ emisjon til i Mainstream for Ä lÞse det + at AKH mÄ nedskrive verdien i Mainstream enda mer. Hva tenker du rundt dette og eventuelle triggere i AKH nÄ?

FID i Rjukan skal bli tatt i lÞpet av 2023, men av det jeg skjÞnte, er det bare snakk om en investering pÄ kr 2-300 mill. Ikke den stÞrste investeringen, men mulig en trigger om at prosjektet fungerer og at Narvik prosjektet blir en realitet?
Frodon
29.08.2023 kl 12:26 3874

I H1 2023 rapporten til AKH skriver de om LOI med VNG signert i Q2 2023, den er grei. Men de skriver i samme avsnitt "Also in the second quarter of 2023, AAD signed a joint development agreement with a large European industrial partner for the Narvik green ammonia project, demonstrating the attractiveness of the project and adding further competence to mature the project to FID"

Jeg kan ikke se at de har sendt ut noen bĂžrs melding om dette? Er det noen som har sett info om dette fĂžr?
Bullinvestor
29.08.2023 kl 12:26 3870

Å vĂŠre trader er ikke noe enkelt levebrĂžd. AKH har jo bare gĂ„tt en vei rett sĂžrover. Er ikke bare i grĂžnne aksjer jeg ser store utfordringer, veldig mye der ute som er under hĂžyt press. Klarer ikke Ă„ se hva som kan snu dette kortsiktig, derfor er jeg i cash. Mulig jeg mĂ„ vente minst et Ă„r til, men da hĂ„per jeg Ă„ finne kvalitetsaksjer pĂ„ tilbud;) og da vet man jo hvordan risiko aksjer blir priset.

https://www.finansavisen.no/finans/2023/08/28/8032047/en-lang-storm-kommer
Frodon
29.08.2023 kl 13:36 3782

Ved lav Þkonomisk vekst, uansett om det er inflasjon eller deflasjon, pleier gull Ä vÊre blant de beste investeringene. Det ser ut som gull utvikler en omvendt hode skulder formasjon fra ca mars 2022 til nÄ, med bruddpunkt pÄ ca 2000-2050. Ved brudd opp, er det potensial i formasjonen opp til ca 2350-2400 omrÄdet. Er gull noe du vurderer Ä satse pÄ nÄr det blir lav Þkonomisk vekst? Vi er vell pÄ kanten der i mange viktige land nÄ? Eks Tyskland er i teknisk resesjon allerede og EU balanserer pÄ kanten?

Tenk om jeg hadde gjettet at AKH skulle ned til kr 4,70 istedenfor kr 5,92 😅😅

Frodon
15.02.2023
«Aker Horizons - Verdier for ca kr 5,92 pr aksje? Kurs nÄ kr 13,8»

«Frodon
18.08.2022
Aker Horizons - UtlĂžst sterkt salgssignal ned til kr 15,60?
Aksjen har brutt ned igjennom stÞtten pÄ kr 18

NB! ACC klarte ikke Ä etablere seg over motstanden pÄ kr 24,50. Skal den ned til kr 16 igjen?«

«Frodon
19.06.2022
Hvis AKH fortsatt blir betegnet som et holdingselskap med 20% rabatt, blir det verdier pÄ ca kr 12,25 pr AKH aksje. Dagens kurs er kr 16,82»

«Frodon
24.01.2022
Aker Horizons - UtlĂžst sterkt langsiktig salgssignal
AKH aksjen har falt langt under forrige bunn pÄ sluttkurs, som var kr 23,76. Den forrige intradag low var pÄ kr 22,36. NÄ fungerer disse kursene som motstand pÄ vei opp igjen. Aksjen burde helst etablerer seg over kr 24 pÄ stigende volum i lÞpet av kort tid for Ä nÞytralisere salgssignalet. Hvis ikke, er et sterkt negativ langsiktig salgssignal utlÞst i aksjen og det er ingen flere stÞtter under dagens kurs«
Bullinvestor
29.08.2023 kl 16:36 3600

Ja tror heller jeg ville puttet noen kr i gull nĂ„ enn Ă„ kjĂžpt div andre aksjer..😅 tror mange ikke skjĂžnner di (totale ) utfordringene nĂ„. Stadig nye bunner i AKH pĂ„ 4,57 hvor vi endte pĂ„ 4,62 kr
Tror du mÄ komme med en ny kampanje snart:)) er nok flere som blir Ä hÞre pÄ din kompetanse da:-)
Absolutt en go ide Ä kjÞpe gull nÄ, men det er ikke heilt min greie. Helt klart det er mange land som er pÄ kanten nÄ. De aller fleste i Norge klarer ikke Ä fatte hvor dÄrlig det stÄr til i mange land, hvor di vÊrst stilte har over 100% inflasjon.. sÄ har vi Kina. Du forstÄr hvorfor jeg er lunken til bÞrsen nÄ.
Hva tenker du selv? Tror du vi kan fÄ en stÞrre pekepinn i sep og okt?
Redigert 29.08.2023 kl 17:14 Du mÄ logge inn for Ä svare
wielkikrol
29.08.2023 kl 16:43 3690

Hvor blir av innsidekjĂžpene? Nei, stemmer det. Ingen kjĂžp. Utrolig.
Meatskull
29.08.2023 kl 17:12 3626

Hvor mye kan AKH stige pĂ„ en god nyhet nĂ„ som den er sĂ„pass oversolgt? Kan det komme bĂžrsmelding imorgen tidlig? 😉
wielkikrol
29.08.2023 kl 17:30 3611

Hvor mange ganger har vi ikke hÄpet / trodd dette ?
Konstant_ned
29.08.2023 kl 21:32 3410

Begynner Ä bli en del som har hÄpet pÄ oppgang her. NÄr den siste optimist er blitt pessimist, ergo enda en stund til? Ingen som vet, men mÄ huske at det er et selskap bak kursen.
retur
29.08.2023 kl 21:57 3358

Er det state street bank som skal ut kvitta seg m ca 3 mil pÄ ei uke
Bullinvestor
29.08.2023 kl 23:28 3245

Dagene gĂ„r, det er nu en gang slik at uansettt hvor mye penger man har sĂ„ klarer man ikke Ă„ forandre markedet. De som har veldig mye..venter pĂ„ bedre muligheter. Sier det igjen det er fort Ă„ bli sveiseblind.. Ikke lenge siden de fleste trudde vi ikke sku under 5,80đŸ„ł nĂ„ har vi avslutten mandagen pĂ„ 4,62. Er ganske sikker pĂ„ at ledelsen i AKH og Aker skjĂžnner markedssituasjon meget godt og er vel en av grunnene til all stillheten.
Trur den dagen Slyngstad dukker opp pĂ„ podiet er under helt andre forhold enn det vi ser i dagđŸ„ł Hvis det blir et nytt Ă„r med utsettelse sĂ„ mĂ„ jo dette fĂ„ konsekvenser for mange tenker jeg.
Redigert 30.08.2023 kl 00:07 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
30.08.2023 kl 09:06 3064

Helt sykt, nÄ har vi gÄtt fra helt ekstreme bud pÄ havvind lisenser, til at ingen byr pÄ omrÄder i hele tatt?

«30.08.2023 06:11:29
USA: RWE MED VINNENDE BUD I HAVVINDAUKSJON I GOM, INGEN BUD PÅ 2 LISENSOMRÅDER

Oslo (Infront TDN Direkt): Det amerikanske innenriksdepartementet holdt tirsdag den fÞrste offshore vindenergiauksjon for Mexicogolfen, som resulterte i at ett av tre lisensomrÄder mottok bud.


Det fremgÄr av en melding fra departementet tirsdag.

RWE Offshore US Gulf var vinneren av Lake Charles Lease Area, som har potensial til Ä generere omtrent 1,24 gigawatt offshore vindenergikapasitet, med et bud pÄ 5,6 millioner dollar


Det kom ikke inn noen bud pÄ de to andre lisensomrÄdene i auksjonen, som var to omrÄder offshore Galveston»
Frodon
30.08.2023 kl 09:12 3064

Jeg skjĂžnner ikke hvorfor bĂžrsene er sĂ„ hĂžye nĂ„. Er det siste grĂ„dighet vi ser? Jeg tror nĂžkkelen her er Kina. Men tviler pĂ„ at de klarer Ă„ holde verdens Ăžkonomien igang nĂ„r smellen kommer. Det eneste sikre er at det vil smelle 😜 Med sĂ„ hĂžye renter vi ser nĂ„, vil forbruk gĂ„ ned og nedgang i Ăžkonomi vil komme (resesjon). Jeg tror ikke pĂ„ noen myk landing. Det er nok bare meglere og analysesjefer som har fĂ„tt markedet til Ă„ tro pĂ„ det, for Ă„ fĂ„ ekstra transaksjons inntekter 😂
Frodon
30.08.2023 kl 09:17 3063

Aksjen kan stige mye eks pĂ„ lĂžsning for Mainstream rundt restruktureringen. ForhĂ„pentligvis gir AKH ut noen tall i en slik bĂžrs melding, slik at det er mulig Ă„ regne pĂ„ verdier. Men AKH er ikke kjent for Ă„ gi ut slik info fĂžr Q rapport. Og gjĂžr de ikke det, tviler jeg pĂ„ at markedet vil prise inn noe fĂžr de fĂ„r tallene. Det er ogsĂ„ mulig at dagens AKH kurs gjenspeiler hva markedet tror restruktureringen ca ender opp pĂ„, at det ikke er noen oppside pĂ„ resultatet. Det blir spennende Ă„ fĂžlge med pĂ„ 😉 Hva tror du om AKH og Mainstream nĂ„?
Frodon
30.08.2023 kl 09:23 3062

Er det ikke best for Slyngstad Ä fÄ AKH fusjonert inn i Aker, eller blir det et fett for han?

Hvis ikke Aker har noen planer om Ă„ fusjonere inn AKH inn i Aker pĂ„ dagens nivĂ„, har de null tro pĂ„ sin egen NAV som de presenterer for markedet 😂
Frodon
30.08.2023 kl 09:28 3068

Fant en morsom prising av AKH pĂ„ et annet forum. Regner fortsatt ikke folk inn gjelden? 😜

«De kunne solgt andelen i ACC, tÞmt selskapet, og betalt ut +9 kr til aksjonÊrene. Enda hadde MR inkl AOW vÊrt igjen»
wielkikrol
30.08.2023 kl 10:15 3005

Sjekk Ørstedt i dag.
Frodon
30.08.2023 kl 10:35 2958

Jeg sÄ det, og dette er vell bare begynnelsen?

Shorte Equinor? De ender vell i samme situasjon?

«Ørsted forventer Ä gjÞre nedskrivninger av sin portefÞlje av havvindprosjekter i USA, potensielt pÄ rundt 16 milliarder danske kroner, tilsvarende nÊr 25 milliarder knorske kroner»

https://investor.dn.no/p/137597
Redigert 30.08.2023 kl 10:39 Du mÄ logge inn for Ä svare
retur
30.08.2023 kl 10:39 2970

Akh har heldigvis ikke bydd seg bort i rÄ dyre auksjoner og vÊrt nÞkterne .
Tommyknocker
30.08.2023 kl 10:40 2985

Kasta ut snÞret og tok et lodd nÄ. Virker bunnlÞs,men kan jo komme noe uventet en dag. Har du noe her, Frodon? Husker jeg tok denne pÄ 45kr og vippa ut 49kr. Det var tider..
synste
30.08.2023 kl 10:42 2979

Pr idag sÄ er vel Akh bare negativt for Aker. Den lange nedadgÄende trenden er enda ikke brutt. En fusjon til Aker vil vel kanskje hjelpe med Ä skjule trenden litt mer men det forandrer fortsatt ikke faktum at Akh har problemer.

Hentet fra AKHs hjemmeside:
"Aker Horizons combines industrial edge and financial expertise with a planet positive purpose to create values and attractive financial returns"

Om en sammenligner kursen og det de selv skriver pÄ hjemmesiden sÄ er vel ikke det helt overens. GrÞnt har tunge tide og mer i vente. SpÞrsmÄlet er hva Akh skal gjÞre for Ä snu investor viljen igjen?

Frodon
30.08.2023 kl 10:46 2966

Hvor mye koster leasingavtalene til Mainstream i Scotland?

Hvis du leser bÞrs meldingen til Ørsted, er det ikke bare leasing kostnaden de har problemer med.

NĂ„ er det ca 6 Ă„r til 2030, nĂ„r «verden» har sagt de skal bli veldig grĂžnne. For meg ser det fortsatt umulig ut. Det mĂ„ inn garanti ordninger, slik at selskap kan utvikle grĂžnn energi uten at investorer sitter med det meste av risiko. Men der er ikke politikerne enda
utrolig nok
Frodon
30.08.2023 kl 10:50 2952

Hehe, det var tider ja 😉 Jeg tok et lite lodd pĂ„ kr 6,29, som ikke ser ut som et vinnerlodd nĂ„ 😅 Synd loddet var sĂ„ lite at jeg ikke gadd sette opp stoploss đŸ€Ș Hvis Aker lanserer fusjonsplan med AKH nĂ„ og gir eks 30% budpremie fra dagens kurs, fĂ„r de hele AKH for kr 5,98 😂😂😂😂😂

Da er det mange som endelig fÄr realisert tapene sine pÄ skatten
Redigert 30.08.2023 kl 10:51 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
30.08.2023 kl 10:53 3102

Tenker du at Aker ikke vil fusjonere problem barnet AKH inn i Aker? Hvis de har AKH som under selskap i Aker, fÄr vell ikke Aker finansielle problem pga AKH?
Tommyknocker
30.08.2023 kl 11:10 3065

Det ser ut som mange realiserer tapene allerede. Det mĂ„ jo vĂŠre noen litt stĂžrre som vil ut? Bunnen blir iallefall mellom 0 og 4.56. Jeg tar gjerne 30%đŸ’”
Bullinvestor
30.08.2023 kl 11:42 3108

Trur den stemningen som er pĂ„ bakrommet nĂ„ er ganske sĂ„ forandret fra nĂ„r Slyngstad fĂžrste gang ble presentert. Ikke godt Ă„ si hva Slyngstad tenker, er jo bare for han Ă„ bruke tiden fornuftig i resesjonen, han vil nok ha ting veldig billig😉 trur det er mange andre ledere som har grunn til Ă„ vĂŠre stresset..

https://www.finansavisen.no/finans/2023/08/30/8032567/aasulv-tveitereid-har-solgt-aksjer-for-over-100-millioner-kroner
Redigert 30.08.2023 kl 11:45 Du mÄ logge inn for Ä svare
Bullinvestor
30.08.2023 kl 12:27 3062


Ørsted aksjen er nÄ ned mer enn 20%.. sjokk,nei alt er etter boka..

https://e24.no/energi-og-klima/i/eJ4lgO/oersted-kan-skrive-ned-milliardverdier-i-usa
Frodon
30.08.2023 kl 15:49 2865

Det er dessverre en del av de stÞrste aksjonÊrene som har tÞmt seg ut. State holdt pÄ Ä selge seg ut, sÄ kjÞpte de ca 1 mill aksjer, ogsÄ har de fortsatt Ä tÞmme aksjene ut igjen. Ser det spekuleres pÄ XI om den siste millionen av aksjer til State gikk ut via et kryss i slutthandelen igÄr. Men salgspresset har ikke avtatt enda. Atle Pedersen har jo kjÞpt seg opp pÄ topp 20 aksjonÊrlisten. Han beholder aksjene og skriver at han avventer mer kjÞp til vi ser en etablert bunn.

30% er fint, men det kommer an pÄ fra hvilken kurs et slikt tilbud kommer fra ;) Aker vil ikke komme med et cash bud, de kommer med tilbud ved bytte av AKH aksjer inn i nye Aker aksjer. OgsÄ gÄr sannsynligvis kursen i AKH nesten opp til fusjons prisen. Men Aker kommer vell ikke med et slikt tilbud sÄ lenge aksjen bare faller? RSI er oversolgt nÄ, men har ikke vendt opp enda. NÄr RSI snur opp, kan vi kanskje fÄ en midlertidig bunn igjen

Hvorfor kjÞpte du aksjer nÄ?
Frodon
30.08.2023 kl 15:52 2856

Slyngstad har kanskje sett disse tallene pÄ havvind og sagt at vi prioriterer Narvik prosjektet fÞrst?

Jeg trodde det var kr 60-80 milliarder Ä bygge pr 1GW. Har prisene gÄtt sÄ mye opp?

"OmrÄdet utenfor Utsira er ment Ä bli delt opp i tre vindparker, med en kapasitet pÄ 500 MW hver. Europower har regnet seg fram til at hver av disse vil koste over 83 milliarder kroner"

https://www.nettavisen.no/okonomi/skrekk-tall-for-flytende-havvind-kan-koste-250-milliarder/s/5-95-1189794#:~:text=250%20milliarder%20for%20full%20utbygging%20If%C3%B8lge%20Europower%20varierer,I%20verste%20fall%20kan%20det%20bli%202%2C11%20kroner.
Frodon
30.08.2023 kl 15:53 2887

Hvor mange grÞnt fond hadde Ørsted aksjen i portefÞljen? ;)
MorganKane
30.08.2023 kl 17:20 2784

1,5 kroner per kWt er vel det jeg har nevnt fÞr. Som igjen vil kreve ca. 70 Þre/kWt i subsidier (sannsynligvis). Helt greit i min verden for Ä utvikle ny teknologi. Spesielt nÄr alternativet er at verden brenner opp.

For Þvrig viser jeg til tidligere innlegg som viser at dette er gull for befolkningen som helhet. Oljeindustrien subsidier det (igjennom sine vanlige skatter til staten) og ny industri oppstÄr. Og som igjen sikrer levelige strÞmkostnader for bÄde norsk industri og den norske befolkning, bÄde pÄ kort og lang sikt).
Redigert 30.08.2023 kl 17:23 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
30.08.2023 kl 21:57 2582

Jeg forstÄr heller ikke at USA holder seg sÄ bra ( og dermed andre bÞrser ogsÄ).Det mÄ ha med flykt til dollar Ä gjÞre. Jeg ogsÄ mener at skolebÞkene tilsier hard landing, men sÄ vet vi ogsÄ at alle regler om hvordan aksjer skal oppfÞre seg ikke har slÄtt til i mange Är. Det er pengestrÞmmen man burde vite mere om, men slikt er bare tilgjengelig for de store innsidere. Som vanlig lÞnnsmottager, sÄ er alt du blir matet med « water under the bridge».
Kina: Veksttakten er den laveste i nyere tid, og eiendomskrisen burde ha forplantet seg for lenge siden. Det eneste beviset pÄ at verdens neststÞrste lokomotiv er pÄ verkstedet er de enorme summer som er tatt ut av Kina den siste mÄned. Investeringsstopp har jo bare sÄvidt begynt; USA forbyr ogsÄ EU Ä handle stort med Kina..
lokomotivet i EU ( Tyskland), gÄr heller ikke bra, og ellers sÄ ser vi nye oppblomstringer av inflasjon, hvorav mye er under falsk flagg; Flere aktÞrer ser en mulighet til Ä Þke sine marginer pÄ permanent basis, og ingen stopper de.
Allikevel tar ting tid, sÄ menigmann gÄr ikke tom for penger fÞr neste Är ( tenker da kun pÄ Europa
 har ikke peiling pÄ hvordan det er i USA, Brasil, India osv, Russland gÄr som det griner og EU har importert store mengder flyttende gass derfra ifjor).
OgsÄ jeg mener at det meste nÄ er overpriset.
NÄr jeg i tillegg mener at det er oljeindustrien som bestemmer tempoet i en nÞdvendig grÞnn omstilling, sÄ er de dÄrlige tider i grÞnn industri overhodet ikke over. Det er jo kun om det oppnÄs enighet om utstrakt tvang og pisk overfor svart industri og storindustri generelt at vi vil se stÞrre fart i grÞnn industri. Gullrotmetoden med subsidier frister ikke for industrien, sÄ da gjenstÄr det kun pisk. Og pisk brukes kun i utstrakt form overfor befolkningen, som skal tvinges i en trang tvangstrÞye. I nÊringslivet sÄ er det jo kapitalanarkiet som rÄr, isÊr i Norge.

For AKH og i grunn hele den grÞnne sektoren sin del betyr det vel, at man la ting gÄ til helvete, slik at regningen for utvikling stortsett betales av isÊr smÄinvestorer, ispedd midler fra felleskapets sparegris. SÄ overtar man restene for en symbolsk sum, nÄr smÄinvestorer er tÞmt for midler
.
Og imens sÄ mÄ jo politikere fortsette med sine lÞgner om at de Þnsket en grÞnn omstilling. Det blir vanskelig etterhvert, nÄr folk flest skjÞnner at de blir lurt trill rund av alt som kan krype og gÄ med makt, om det nÄ er politisk makt, makt innenfor media eller industrier.
Den siste store lĂžgnen vi har blitt servert kommer fra toppen i NVE, og er at strĂžm hadde blitt enda dyrere uten disse fordĂžmte utenlandskabler.
Sannheten kjenner vi godt til: Bransjen skal uansett fÄ lov til Ä loppe oss, med aktiv hjelp fra politikere og doktrine fra de som tjener seg feite pÄ slikt. SÄ skal vi husholdninger bli indoktrinert med usannheter, slik at vi tror at de hÞye priser vi betaler er en slags systemtvang, og uungÄelige.
Hvor er disse politiske partier som skal ivareta det grunnleggende med politikk: SÞrge for at flest mulig har best mulig livskvalitet, gjennom stabile forutsigbare kriterier. AP i Norge er nÄ til hÞyre for de fleste hÞyrepartier i land vi kan sammenlignes med ( Norden og mellomeuropa).
Redigert 30.08.2023 kl 22:38 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
30.08.2023 kl 22:43 2523

Hva tenker dere om dette fra Lars i Aksjesladder?

«Hvis en fair diskonteringsrente pÄ AKHs Mainstream-prisjekt i Chile hadde vÊrt 10% (og ikke 6% som AKH bruker) sÄ hadde verdien av Mainstream iht Ärsregnskapet falt med 10,4 mrdr totalt og dermed ca 5,8 mrdr for AKH. Og det er hvis antatt fremtidig cash flow er korrekt. Og seff hvis jeg forstÄr dette korrekt. Det er her nÞkkelen til om AKH er billig eller dyr ligger.
Noen som vet hvilken diskonteringsrente Scatec bruker?

Scatec bruker 8,7% diskonteringsrente tror jeg

Men jeg har brukt tallene fra Ärsregnskapet mht diskonteringsrenten - i realiteten er det verre hvis man bruker 1H tallene. Er faktisk ikke sÊrlig mye over 11% diskonteringsrente fÞr Mainstream fÄr nullverdi.

Jeg tror RĂžkke vil gjĂžre en del for Ă„ hindre at RĂžkke jr bringes i forlegenhet, ref en "redningsaksjon".


———-

MorganKane spurte for kort tid siden om hvordan Mainstream plutselig kan vÊre verdt kr 0. Et mulig svar fÄr du ved Ä se pÄ mine utregninger av NAV i AKH/Mainstream vs AKH sine utregninger. Jeg har slÄtt AKH sÄ langt
Redigert 30.08.2023 kl 22:44 Du mÄ logge inn for Ä svare
Hugoil
30.08.2023 kl 23:39 2454

Siden GRØNSKE-trÄden (og AKH - en INTERNETTAKSJE ble vel ogsÄ?) ble slettet i all politisk korrekthet av Nikkerne/FA-admin:
Fake grÞnnfarge kastes pÄ CNN-News (det har man jo sett fÞr da han Anderson hoppet ned i en kumm for Ä fÄ vannoversvÞmmelsene til Ä se mye stÞrre ut.)

https://www.armstrongeconomics.com/world-news/press/the-most-deadly-storm-in-history/

https://www.armstrongeconomics.com/world-news/press/hurricane-idalia-im-supposed-to-be-dead-but-i-think-i-survived/


Story-tellingene er de stĂžrste riskene til alle grĂžnne investeringer. De fordrer grĂžnnskollinger.


Om ikke klimakrisen er mer enn 50% menneskeskapt enn naturskapt, sÄ kjemper grÞnnskollingene mot vindmÞller - pÄ en vandring lengre enn Don Qujotes. (kremt)


(Rente-oppgangen - som ble sterkere enn "forventet", som nevnes i innlegget under, er ogsÄ basert pÄ bedrag - se REPO-trÄden.)
Redigert 30.08.2023 kl 23:50 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
30.08.2023 kl 23:44 2595

Nja
.Jeg ville ikke ta for mye hensyn til en « tilfeldig» diskonteringsrente. At rentebanen blir hĂžyre og lengre ( slik jeg har antydet helt fra de fĂžrste « eksperter» uttalte seg om det) pĂ„virker selvsagt nĂ„verdien i selskapet. Investeringsvilje er nĂŠr 0, sĂ„ selv lurer jeg mest pĂ„ hva som skal til for Ă„ tvangsutlĂžse investeringsviljen. Stater kan og bĂžr ikke finansiere omstillingen. Da gjenstĂ„r kun tvang og det skjer ikke,
Frodon
30.08.2023 kl 23:52 2618

Brenner verden opp
? Det har jeg hĂžrt siden 80 tallet đŸ€” Rart at verden ikke lĂžser dette problemet, istedenfor Ă„ investere i nye enorme olje og gass felt som skal produsere i ca 50 Ă„r til

Sol og vind produksjon av strÞm sikrer ikke levelige strÞmkostnader. Det vil gi langt hÞyere strÞmpriser + ustabil strÞmproduksjon. Jeg er enig med deg at oljeindustri burde subsidiere oppbyggingen av ny industri, men det skjer jo ikke. Politikerne i Norge og verden generelt, bruker langt mer subsidier pÄ olje/gass enn grÞnt. Det blir nok oss forbrukere som mÄ betale oppbyggingen av industrien + betale langt hÞyere strÞmpriser i ettertid
som igjen vil gjÞre alt av produkter og tjenester dyrere for oss forbrukere.
Frodon
31.08.2023 kl 00:17 2589

Hehe, enig i det meste du skriver her 😉

PengestrĂžmmen er reversert via hĂžyere renter og vil vell ikke stoppe fĂžr Ăžkonomiene kveles
eller som sentralbankene kaller det «til inflasjonen er nede pĂ„ mĂ„let igjen».

Hvorfor har ikke eiendomskrisen i Kina forplantet seg? Eller har den det, og dukker plutselig opp? Kinesiske myndigheter har forsĂžt Ă„ stimulere, men forplantningen blir for stor?

AngÄende oppblomstringer av inflasjon, det er sikkert som du sier at mange Þker marginene mer enn de trenger. Men det er vell fryktelig mange som har mÄttet Þke prisene for Ä overleve? For ca 1 Är siden ble veldig mange bedrifter lagt ned rundt her og det sto konkurs pÄ masse butikkvinduer. Energiprisene svinget enormt pÄ kort tid.

Hehe, leste media skrive idag at noen folk i Norge tok verditakst av huset sitt og mĂ„ snart selge. Hva er greia der? Banker skal ta hĂžyde for 3-5% hĂžyere rente nĂ„r de innvilger lĂ„n + folk kan fĂ„ avdragsfrihet pĂ„ lĂ„n. Og allerede nĂ„ mĂ„ folk selge? HĂžrer ut som alle de burde se alle sesongene av luksusfellen 😜 Mange i Europa, USA osv vil slite Ăžkonomisk etter hvert. Skillet mellom fattige og resten vil bli enda stĂžrre.

Kanskje vi skal begynne Ă„ selge tvangstrĂžyer 😉

NĂ„ hadde visstnok Norske politikere endelig innrĂžmmet at strĂžmmen i Norge har blitt dyrere pga utenlandqskablene. Er jo snart valg vettu, da er det greit Ă„ fĂ„ ryddet opp i lĂžgnene, fĂžr nye serveres 😂