Har du bestilt elbil bør du avbestille umiddelbart!

Basse
22.11.2018 kl 09:30 7900

Alle kjøretøy med Litium Ion batteri vil om kort tid være UMULIG å selge og verdiløse.

https://www.side3.no/teknologi/faststoffbatteri-kinesisk-selskap-kan-ha-knekt-koden-6707206
mishka
27.11.2018 kl 14:25 3201

Du tar nok feil ang. disse oppsettene som kan reguleres. Ta f.eks. Mercedes. Bestiller du det som kalles "Dynamic body control" får du automatisk 15 mm senking og 17 tommerne blir blir erstattet med bredere 18 tommere (som er hardere og støyer mer). Og på vippebryteren i bilen er valgene comfort, sport 1 og sport 2.
Altså valgene er hardt, hardere, hardest :-) Skal man ha skikkelig god komfort kommer man ikke utenom airmatic. De skal jo i det minste få cred for at de i det hele tatt tilbyr dette. BMW gjør det ikke.

Hehe, i min tid med Citroen XM var valgene comfort 1 og comfort 2 på systemet jeg tror het Hydramatic 4 eller noe sånt. :-)

S-klasse er jo topp. Husker jeg i sin tid hadde gullfarget 73 mod. S klasse 280 SE. med champagnefargede velourseter. Det var komforten sin det. Joda dagens S-klasse er fin, men kanskje ett nummer for stor. E-klasse med rett fjæring og dekk rekker i massevis.
Redigert 27.11.2018 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Garmis
05.12.2018 kl 13:19 2907

Nå begynte jo tråden med at alle som har bestilt EL bil må avbestille. Det er jo bare personer som lar seg lure som kan bestille et produkt de kanskje får om 2 år......
mishka
05.12.2018 kl 13:33 2889

Ja, dette med leveringstid er en merkelig greie på elbiler. Hvorfor klarer ikke store fabrikker som Hyundai, VW eller Nissan å levere nok biler? I resten av verden er salget next to nothing og å dekke lille norges behov er da bare et piss i havet for disse fabrikkene. Bare for å sette litt tall på det så er det bare i Tyskland alene 52 millioner biler og i USA ca. 270 millioner.

Det er noe som ikke stemmer. Kan det ha noe med å gjøre at f.eks. VW må ha noen elbiler i porteføljen for å få ned flåtens totale utslipp for å unngå politiske sanksjoner. Noen som vet?
Redigert 05.12.2018 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
myrern
05.12.2018 kl 13:54 2857

El bil er søppel, mote og trender styrer og spare litt ufgifter i byer. Ola potet er verdens mest naive og lettlurte megaidioter som lar seg styre av enda større idioter i Oslo. En stor skam. Inget annet.
mishka
05.12.2018 kl 15:35 2787

Hehe, selv journalisten fra Nettavisen ser ut til å være enig.

https://www.nettavisen.no/motor/med-sa-mye-elbil-trbbel-i-oslo-fortjener-elbilister-fortsatt-avgiftsfritak/3423562880.html

Og er bildet fra en ny KONA?? Makan til hardplastbarokk skal man lete lenge etter. Og med de evinnelig luftdysene man ikke kan regulere mengden på uten også å endre retning på lufta er det første som griner i mot meg :-)
Kanten på midtkonsollen ser jeg også av bildet er så skarp at den kommer garantert til å gnage i høyre leggen på langtur. Nei takke seg til Mercedes sine avrundede myke midtkonsoller.

https://www.mercedes-benz.de/passengercars/mercedes-benz-cars/models/e-class/e-class-saloon/explore/design-intro.module.html

Hahaha, dette får man ett år gammelt i Tyskland for mindre enn Kona koster ny i Norge.
Redigert 05.12.2018 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
mishka
05.12.2018 kl 16:02 2769

Man kan bli helt matt av hva folk med elbil har opplevd og som de nå skriver i kommentarfeltet til Nettavisen:

"Jeg har brukt hurtigladere mye og jeg har to ting å si. Fortum har et problem med at de har en hel drøss med ladere som ikke virker. Dette gjelder også type 2 ladere. Grønn kontakts ladere leverer ikke på langt nær det de skal. De kan være utrolig trege. Ringer man dem får man standard svaret som er "Det er noe galt med bilen din". Har brukt Fortums ladere i Sverige. Der er det full fart på hurtig laderne. Vesentlig forskjell fra Norge. Er dette bevisst fra Grønn kontakt og til dels Fortum o Norge at det skal være tregere? Da blir det jo mer penger i kassen."

Fy f.... dette bare ER PREMATURT.
Hæ? Ladere som ikke virker. Dette er da ikke rakettforskning i "strømlandet" Norge.

Har sett endel på YouTube der folk tester elbiler bl.a Bjørn Nyland sine videoer der ladeproblematikk stadig går igjen, at ladestasjonen ikke godtar ladekortet, at ladingen plutselig stopper uten grunn, at det lader altfor sakte, at man parkerer bilen med lavt batteri og at bilen neste dag nekter å røre på seg etc etc.

Dette må jo være meget bekymringsfullt, jeg har vel omtrent ikke opplevd problemer mht å fylle bensin eller diesel noe sted og det tar kun få minutter.

Før alle disse ladeproblemene blir løst vegrer jeg meg for å kjøpe ren elbil, hybrid ja, men ikke ren elbil.
mishka
06.12.2018 kl 11:40 2559

Det er klart at dette går seg til etterhvert, men jeg gidder ikke å være prøvekanin. Jeg tror utfordringen med lading blir i de store byene som f.eks. hos oss i Berlin. Mengden med gateparkering er helt enorm og bensinstasjonene så små at det er kø hele tiden. Hvordan vil det se ut om de skulle gjøres om til ladestasjoner hvor ladinga tar halvtimesvis ?:-) Og det er jo nettopp i storbyene elbil er litt smart.

Jeg ser for meg hvilket opprør vi vil få om det innføres restriksjoner på folks bilbruk. De gule vestene i Frankrike er bare en forsmak på folks raseri mot den urbane elitens plaging av "fattige" mennesker med stadig nye "miljøtiltak".
Den jevne tysker har slett ikke råd til noe elbil til 30K.Euro. Det går mye i 6 år gamle Golfer, Passater og Skodaer. Biler man får slengt etter seg for mellom 5 og 10K euro. Det er også noe av grunnen til raseriet mot innføringen av Euro6 i bysonene. Folk er rett og slett pissed, Husk hva de gule vestene skrek i Paris forrige helg:
Gi oss en Trump!

Vi ser det samme i sameiet jeg har leilighet i øverst i Groruddalen. Det ble investert i infrastruktur for elbil-lading. Det kostet sameiet over 400K. Beboer må selv bekoste ladeboks fra Zaptec. Anlegget er strøkent, men en ladeboks kommer på 20 lapper ferdig montert som hver beboer selv må betale. Sameiet fakturerer hver enkelt strømkosten 2 g. i året. Av over 100 leiligheter har snart et år etter monteringen kun 6 stk. bestilt ladeboks og av disse har bare 2 stk. noe behov enda. De 4 andre er noen norske pensjonister som har bestilt ladeboks for "kanskje skal jeg kjøpe elbil en dag".....En Tesla og en ladbar hybrid er det som foreløpig lader. Og ser man seg rundt i garasjeanlegget er det utrolig mye av det som kalles "jallalimmo" på Stovner. 12 år gammal Corolla, Hiace eller rusten MB. Når skal eliten på rådhuset få inn i nøtta at disse menneskene kjøper bruktbiler som koster det samme som ladeboksen og har mer enn nok med å betale for stadig høyere matpriser. Nå skal stakkarene plages med bomring til Lørenskog også. Jeg bare venter på at et opprør mot alt miljøpisset bryter ut for alvor over hele Europa. Folk begynner å gå lei.
Redigert 06.12.2018 kl 11:44 Du må logge inn for å svare

Alle jeg kjenner med elbil lader hjemme og hurtiglader noen få ganger i året.
Mr Big
06.12.2018 kl 13:39 2488

Det letteste for staten er å melke vanlige folk for penger. Snart ser vi bare dyre biler på veiene pga bomringene. Hadde jeg vært mange millionær så hadde jeg med glede støttet bomringene og gjerne betalt 200 kr pr passering for da kunne jeg kjørt min Ferrari uten noen trafikk. Er det sånn det kommer til å bli at det er bare de rike som skal få kjøre bil? På tide at folk går sammen og gjør noe for dette kan ikke fortsette.

Selvsagt er det en villet politikk.
Det at de stadig gjentar at det ikke finnes penger blir ikke sant selv om det sies ofte.
De har altså vedtatt at all økning i persontransport skal skje med offentlig transport, sykkel eller gange.Pga dette skal bompenger settes så høyt av trafikken ikke øker.
Selv politikerne skjønner nok at det ikke er de rikeste som plutselig hiver seg over slike fremkomstmidler.
Altså vil de at de fattigste skal slutte å kjøre bil.
Og så kaller de det rødgrønnt i stedet for sosialistisk, for da kommer miljø frem og dessuten er det jo ikke så sosialistisk heller he he
Tm3P
06.12.2018 kl 14:59 773

Da er Tesla Model 3 Performance bestilt :)