XXL - Freddy Sobin er en råtass, han snur dette!
Om man ser på Freddy Sobin’s snu operasjoner fra tidligere, så er jeg ikke overrasket om han for det første kjøper en stor aksjepost innen kort tid og at han knuser til med gode resultater innen 3q.
Mannen er helt rå, XXL med Freddy Sobin som leder går 10 gangeren innen 2023 er over.
Så selges selskapet til et oppkjøpsfond når verdien i selskapet er på rundt 5 til 6 milliarder, 1/3 av toppen.
Merk mine ord…
Mannen er helt rå, XXL med Freddy Sobin som leder går 10 gangeren innen 2023 er over.
Så selges selskapet til et oppkjøpsfond når verdien i selskapet er på rundt 5 til 6 milliarder, 1/3 av toppen.
Merk mine ord…
minsin
27.03.2024 kl 15:06
3576
Ja blei en grei dag dette , godt å være tidlig inne i ett "tourn around case"
Kommer nok til å gå endel fremover , inntil bud ...
Både Altor of Ferd er "nøtter" å knekke .begge kan stoppe ett potensielt bud ved tvangsinnløsning.
Det hele handler om pris... Fraser på sin side har bestemt seg for å være ledende i Europa - det har også sin pris.
Som tidligere sagt tror jeg en plass mellom 2 og 3 kr...kan være realistisk.
Fraser vil se det som ett kupp - den lave norske krona underbygger dette
Legger Fraser 1,5 mrd nok på bordet er selskapet deres , tror nok aksjonærene vil godta dette
Aksjen kommer uansett gå videre opp neste uke , når markedet blir klar over hva som er i ferd med å skje...
Kommer nok til å gå endel fremover , inntil bud ...
Både Altor of Ferd er "nøtter" å knekke .begge kan stoppe ett potensielt bud ved tvangsinnløsning.
Det hele handler om pris... Fraser på sin side har bestemt seg for å være ledende i Europa - det har også sin pris.
Som tidligere sagt tror jeg en plass mellom 2 og 3 kr...kan være realistisk.
Fraser vil se det som ett kupp - den lave norske krona underbygger dette
Legger Fraser 1,5 mrd nok på bordet er selskapet deres , tror nok aksjonærene vil godta dette
Aksjen kommer uansett gå videre opp neste uke , når markedet blir klar over hva som er i ferd med å skje...
Redigert 27.03.2024 kl 15:07
Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
27.03.2024 kl 14:49
3529
Spørsmålet er vel om altor blir en hardere nøtt å knekke, hva kan Fraser tilby til dem som de kan godta , Uansett så blir XXL et helt annet konsept etter denne restruktureringen
minsin
27.03.2024 kl 14:03
3465
Upps Storberg som solgte posten sin...det kan virke som om Stormberg har gjort avtale med fraser om salg av dine produkter i xxl, som endel av handelen
https://e24.no/boers-og-finans/i/KnQEqX/stormberg-selger-seg-ut-av-xxl
Ja da er det helt sikkert Fraser som har kjøpt den posten.
Isåfall nærmer vi oss ett bud .. snarlig
Blir ei fin uke neste gang OB åpner
https://e24.no/boers-og-finans/i/KnQEqX/stormberg-selger-seg-ut-av-xxl
Ja da er det helt sikkert Fraser som har kjøpt den posten.
Isåfall nærmer vi oss ett bud .. snarlig
Blir ei fin uke neste gang OB åpner
Redigert 27.03.2024 kl 14:03
minsin
27.03.2024 kl 13:47
3434
Amadu skrev Over støttenivå på 0.85. Kjøpssignal.
0,85 var ett motstandsnivå .. ikke støttenivå.
minsin
27.03.2024 kl 13:44
3395
Nei ... fraser vil være med på snu-prosessen selv.
De har nok en klar formening om hvordan xxl skal drives i fremtiden.
Samtidig vil fraser ha sine varer i hyllene, som vil være endel av snu-prosessen.
Fraser får sine merkevarer mye billugere i innkjøp enn xxl . Dersom fraser får 20 pst bedre margin .. vil det bli milliard beløp på bunnlinjen
Naturlig å tro at Frasers bud , vil være mye lavere enn dersom xxl var ferdistrukturert med relativt god fortjeneste .
Bud nå - kanskje 2-3 kr ?
Bud etter restrukturering 4-5 kr ???
Uansett tipper fraser er i dialog med altor om å overta deres andel på ca 33 pst, i første omgang
Ett annet moment er at den lave kronekursen , vil være positivt for fraser å kjøpe xxl på nåværende tidspunkt
De har nok en klar formening om hvordan xxl skal drives i fremtiden.
Samtidig vil fraser ha sine varer i hyllene, som vil være endel av snu-prosessen.
Fraser får sine merkevarer mye billugere i innkjøp enn xxl . Dersom fraser får 20 pst bedre margin .. vil det bli milliard beløp på bunnlinjen
Naturlig å tro at Frasers bud , vil være mye lavere enn dersom xxl var ferdistrukturert med relativt god fortjeneste .
Bud nå - kanskje 2-3 kr ?
Bud etter restrukturering 4-5 kr ???
Uansett tipper fraser er i dialog med altor om å overta deres andel på ca 33 pst, i første omgang
Ett annet moment er at den lave kronekursen , vil være positivt for fraser å kjøpe xxl på nåværende tidspunkt
Redigert 27.03.2024 kl 13:53
Mammon
27.03.2024 kl 13:24
3426
hva vil budet fra fraser ligge på?
først skal de vel snu selskapet før fraser legger inn bud
først skal de vel snu selskapet før fraser legger inn bud
minsin
27.03.2024 kl 11:07
3459
Plutselig omsatt 35 mill aksjer...
Her er det noen som skal inn på banen... Fraser som har begynt å kjøpe opp?
Tviler litt - mulig stormberg er på kjøpern- mulig de vil ha ett ord med i laget - når fraser kjøper opp
I såfall kan det være smart at Stormberg kjøper seg opp til 10 pst
Her er det noen som skal inn på banen... Fraser som har begynt å kjøpe opp?
Tviler litt - mulig stormberg er på kjøpern- mulig de vil ha ett ord med i laget - når fraser kjøper opp
I såfall kan det være smart at Stormberg kjøper seg opp til 10 pst
minsin
26.03.2024 kl 20:12
3547
Tja tror det er greit i denne aksjen...samtidig som selskapet ikke er følsom for oljeprisen :-)
Tror det meste er ryddet av veien... og at det eneste som stort sett gjenstår er at Fraser kjøper Altors andel i XXL
Forhandlinger er sikkert på gang.
Ferd på sin side kan nekte bud på selskapet, de selskapet har over 10 pst av aksjekapitalen - dersom ikke budet er høyt nok
Ser forøvrig at XXL kjører "giga - kampanjer" for tiden - Alle reklamepauser på Tvn og i nettavisene inneholder XXL og 50 prosent rabatt..
Naturlig å tro at de rydder opp i vare lagret sitt, og selger unna det som ikke er relevant når Fraser kommer på banen.
Fraser har sine avtaler og sine produkter , som etterhvert skal inn i Kjeden...til billigere innkjøpspriser
Samtidig får XXL økt omsetning - noe som hjelper litt i Q2
Mye kan tyde på at det blir kamp om aksjene , greit å være inne på ett tidlig stadie
Tror det meste er ryddet av veien... og at det eneste som stort sett gjenstår er at Fraser kjøper Altors andel i XXL
Forhandlinger er sikkert på gang.
Ferd på sin side kan nekte bud på selskapet, de selskapet har over 10 pst av aksjekapitalen - dersom ikke budet er høyt nok
Ser forøvrig at XXL kjører "giga - kampanjer" for tiden - Alle reklamepauser på Tvn og i nettavisene inneholder XXL og 50 prosent rabatt..
Naturlig å tro at de rydder opp i vare lagret sitt, og selger unna det som ikke er relevant når Fraser kommer på banen.
Fraser har sine avtaler og sine produkter , som etterhvert skal inn i Kjeden...til billigere innkjøpspriser
Samtidig får XXL økt omsetning - noe som hjelper litt i Q2
Mye kan tyde på at det blir kamp om aksjene , greit å være inne på ett tidlig stadie
Redigert 26.03.2024 kl 20:33
minsin
24.03.2024 kl 19:28
3935
Vanskelig å si noe om fremtidig verdi evaluering , men at aksjen skal opp kommende år er det ingen tvil om..
Odin fondene solgte sine aksjer for 0,77 i forkant av emisjonen , emisjonen gikk på 0,7 som var børskurs.
Dagens verdi på XXL er 1,65 mrd / ca 2 mrd aksjer..
Tenker nok at når XXL får snudd skuta kan verdien , kan nok selskapet vøre verd 8 -10 mrd(max)
Pr nå ser det lyst ut gjelden er redusert til 850 mill ...
Fraser Group kjøper seg stadig opp i selskapet... og intensjonen er å kjøpe hele selskapet.
Ferd på sin side har kjøpt seg over 10 prosent ( 10,01 pst)
Noe som sikrer oss aksjonærer en god pris på aksjene .
Ferd med sine 10 prosent kan blokkere ett evt oppkjøp, dersom budet blir for lavt og har innsynsrett i selskapet
Ferd kommer neppe til å øke beholdningen sin særlig mer enn dette.
Altor vil nok selge - bare budet er høyt nok...
Holder en knapp på at XXL bli kjøpt opp i løpet av veldig kort tid...
bud på rundt 2-4 kr???
Hvorfor skal Fraser Group kjøpe XXL i forrkant av en ny emisjon??
Dersom Fraser kjøper opp XXL, vil XXL oppleve enorme stordriftsfordeler
Omsetningen hos XXL har omsetning på rundt 8-10 mrd...
Fraser group med sine avtaler - skviser nok marginene med både 10 og 20 pst i forhold til xxl- noe som alene vil generere 1-2 mrd i året i rein "netto".
Bla anna har Fraser nylig signert en gigant avtale med Nike , en slik avtale vil aldri XXl oppnå, og vil derfor ikke kunne oppnå samme marginene
Vi får se---tror nok oppkjøpet er svært nær forestående
Odin fondene solgte sine aksjer for 0,77 i forkant av emisjonen , emisjonen gikk på 0,7 som var børskurs.
Dagens verdi på XXL er 1,65 mrd / ca 2 mrd aksjer..
Tenker nok at når XXL får snudd skuta kan verdien , kan nok selskapet vøre verd 8 -10 mrd(max)
Pr nå ser det lyst ut gjelden er redusert til 850 mill ...
Fraser Group kjøper seg stadig opp i selskapet... og intensjonen er å kjøpe hele selskapet.
Ferd på sin side har kjøpt seg over 10 prosent ( 10,01 pst)
Noe som sikrer oss aksjonærer en god pris på aksjene .
Ferd med sine 10 prosent kan blokkere ett evt oppkjøp, dersom budet blir for lavt og har innsynsrett i selskapet
Ferd kommer neppe til å øke beholdningen sin særlig mer enn dette.
Altor vil nok selge - bare budet er høyt nok...
Holder en knapp på at XXL bli kjøpt opp i løpet av veldig kort tid...
bud på rundt 2-4 kr???
Hvorfor skal Fraser Group kjøpe XXL i forrkant av en ny emisjon??
Dersom Fraser kjøper opp XXL, vil XXL oppleve enorme stordriftsfordeler
Omsetningen hos XXL har omsetning på rundt 8-10 mrd...
Fraser group med sine avtaler - skviser nok marginene med både 10 og 20 pst i forhold til xxl- noe som alene vil generere 1-2 mrd i året i rein "netto".
Bla anna har Fraser nylig signert en gigant avtale med Nike , en slik avtale vil aldri XXl oppnå, og vil derfor ikke kunne oppnå samme marginene
Vi får se---tror nok oppkjøpet er svært nær forestående
Redigert 24.03.2024 kl 19:29
JanOrge
23.03.2024 kl 16:34
4164
28 blir det aldri igjen. Etter siste emisjon blir antall aksjer over 2 mrd. xxl blir aldri verdt 56 mrd...
Star
22.03.2024 kl 09:55
4414
spenningen stiger her, tipper denne ser 1kr i dag.
Nå blir det billigere produkter som folk handler, så blir det full peis mot 28kr
Nå blir det billigere produkter som folk handler, så blir det full peis mot 28kr
Redigert 22.03.2024 kl 09:56
Star
22.03.2024 kl 09:49
4397
kokkohill skrev Han underlegger XXL sitt eur imperium 😜👍
1-2kr neste, snuoperasjon pågår.
28kr var XXL i for noen år siden.
28kr var XXL i for noen år siden.
wow råsterk emisjon på 0,70. som jeg har spådd og sa for noen dager siden sminkes bruden før oppkjøpet er i boks.
minsin
22.03.2024 kl 00:29
4571
Trodde i grunnen at Fraser Group skulle kjøpe opp XXL, og at emisjon var uaktuelt (kapital behovet bli fixet inhouse).
Vel Det ble emisjon etter bookbuildings prosess
XXL framstår, uten tvil, som bedre rustet for videre drift.
XXL har klar formening om hva som skal til for å drive selskapet lønnsomt.
Fraser kjøper Odin fondenes eierandel i selskapet ... samtidig som de tar sin andel av emisjonen - som er garantert av Ferd , Altor og Fraser.
Fraser Group - Kjører på og øker dermed sin andel av XXL- For meg er det ett klart signal om at de skal videre opp - og overta selskapet.
XXL vil nyte godt av Fraser Groups stordriftsfordeler , noe som vil bedre marginene ytt ligere..
For min del tenker jeg det er veldig positivt for selskapet det som skjer nå, planlegger derfor å øke beholdningen min innen meget kort tid...
Det er bare ett tidsspørsmål før Fraser kommer til å overta XXL i sin helhet...vil derfor øke min eierandel
Vel Det ble emisjon etter bookbuildings prosess
XXL framstår, uten tvil, som bedre rustet for videre drift.
XXL har klar formening om hva som skal til for å drive selskapet lønnsomt.
Fraser kjøper Odin fondenes eierandel i selskapet ... samtidig som de tar sin andel av emisjonen - som er garantert av Ferd , Altor og Fraser.
Fraser Group - Kjører på og øker dermed sin andel av XXL- For meg er det ett klart signal om at de skal videre opp - og overta selskapet.
XXL vil nyte godt av Fraser Groups stordriftsfordeler , noe som vil bedre marginene ytt ligere..
For min del tenker jeg det er veldig positivt for selskapet det som skjer nå, planlegger derfor å øke beholdningen min innen meget kort tid...
Det er bare ett tidsspørsmål før Fraser kommer til å overta XXL i sin helhet...vil derfor øke min eierandel
holidayfun
21.03.2024 kl 21:09
4704
Hei
Har han kjøpt en stor post enda ?
Er kostnader på lokaler kuttet enda, kan ikke se det på noen lokasjoner som drives pr idag
En så rå leder som du beskriver , etter sjefsjobb over 5 mnd like mye feil varer og salg, det er noe feil her, nikkedukker funker ikke, det kommer frem nå
Har han kjøpt en stor post enda ?
Er kostnader på lokaler kuttet enda, kan ikke se det på noen lokasjoner som drives pr idag
En så rå leder som du beskriver , etter sjefsjobb over 5 mnd like mye feil varer og salg, det er noe feil her, nikkedukker funker ikke, det kommer frem nå
holidayfun
21.03.2024 kl 21:04
4640
Slettet brukerskrev Tut og kjør!
Syke saker, så mange dumme folk der ute For en leder for en kjede , helt helt kjørt
karve skrev Hvor har du max 0,50 fra ?
Ikke så sikker på dette blir så gale.
Fraiser øker ytterligere. Mer drivstoff på spekulasjonene
Fraiser øker ytterligere. Mer drivstoff på spekulasjonene
minsin
14.03.2024 kl 23:30
19099
I grunnen ikke mye ...
i sluttauksjonen ble det bare omsatt ca 100 k aksjer... selgerne trakk seg tilbake , i siste sekund
Derfor spratt aksjen plutselig opp 6-7 pst.
Dagens omsetning var bare på skarve 1,8 mill nok.
de 50 største eierne eier mere enn 90 pst av XXL... Det er relativt liten bevegelse bland de 50 største - da kan man fort få slike utslag.
For min del tror jeg at noen har presset kursen litt ned for å sikre seg billige aksjer - men dette blir litt spekulasjon fra min side.
Vi år se hva morgendagen bringer :-)
i sluttauksjonen ble det bare omsatt ca 100 k aksjer... selgerne trakk seg tilbake , i siste sekund
Derfor spratt aksjen plutselig opp 6-7 pst.
Dagens omsetning var bare på skarve 1,8 mill nok.
de 50 største eierne eier mere enn 90 pst av XXL... Det er relativt liten bevegelse bland de 50 største - da kan man fort få slike utslag.
For min del tror jeg at noen har presset kursen litt ned for å sikre seg billige aksjer - men dette blir litt spekulasjon fra min side.
Vi år se hva morgendagen bringer :-)
Redigert 14.03.2024 kl 23:32
minsin
14.03.2024 kl 15:12
19179
Teknisk så har aksjen en bunn på rundt 0,7 kr - naturlig at den korrigerer noe opp
Virker som om endel kjøpere er kommet på banen i dette omr.
Allikevel omsetningen er fortsatt for lav til å konstatere at aksjen har snudd.
Normalt er det negativt at Finansdirektøren i XXL, Stein Eriksen sier opp.
Denne gang tror jeg det er for å rydde plass til ny Finansdirektør innsatt av Fraser group.
Derfor tror jeg at bud vil komme innen kort tid... vi er mest sannsynlig bare uker unna bud på hele XXL.
XXL har trukket seg ut av DK , de ønsker ikke å være konkurrent til Fraser , samtidig som Fraser har signalisert at de skal være bransje ledende i Europa..
Mye som sammenfaller , for snarlig overtakelse.
En emisjon , som mange frykter , skal man bare glemme.
Fraser vil selv stå for ett evt kapitalbehov etter de har overtatt XXL
Virker som om endel kjøpere er kommet på banen i dette omr.
Allikevel omsetningen er fortsatt for lav til å konstatere at aksjen har snudd.
Normalt er det negativt at Finansdirektøren i XXL, Stein Eriksen sier opp.
Denne gang tror jeg det er for å rydde plass til ny Finansdirektør innsatt av Fraser group.
Derfor tror jeg at bud vil komme innen kort tid... vi er mest sannsynlig bare uker unna bud på hele XXL.
XXL har trukket seg ut av DK , de ønsker ikke å være konkurrent til Fraser , samtidig som Fraser har signalisert at de skal være bransje ledende i Europa..
Mye som sammenfaller , for snarlig overtakelse.
En emisjon , som mange frykter , skal man bare glemme.
Fraser vil selv stå for ett evt kapitalbehov etter de har overtatt XXL
Idag start reprisingen av XXL, følg med, her nede man kan laste nå før den drar nordover. Kursmål 1kr kortsiktig, 2-3kr langsiktig. Og ved bud forventer jeg mellom 5-6kr av fraser group. følg med. tror det venter gode kvartalstall ved neste fremleggelse. BULL CASE!
Redigert 14.03.2024 kl 14:17
minsin
13.03.2024 kl 12:23
19383
kokkohill skrev Vi får vente å se hva som skjer😜
Ikke i tvil i at XXL kommer til å bli restrukturert med Fraser Group, og komme ut av det hele med styrket balanse.
Selskapet er verd skarve milliarden - til gjengjeld vil Fraser få herredømme over hele Skandinavia...
Når Finansdirektør nå velger å pakke kofferten - sier det meg at Frasers utvalgte vil naturligvis overta denne posisjonen.
XXLs skjebne er allerede bestemt , og jeg tipper Fraser og Altor allerede er enige om en avtale å kjøpe aksjene deres
Tipper det kommer bud på selskapet allerede inneværende mnd.
Fraser har kapital tilgjengelig og vil neppe kjøre en emisjon før overtakelse- det vil bare forstyrre prosessen og sannsynligvis selskapet vanskeligere å overta i sin helhet.
Hvem vil vel selge en aksje etter emisjon der selskapet er ferdig restrukturert der fraser er med på lasset...???
Da prater vi fort om at dette koster fraser mer enn en evt emisjon.
Selskapet er verd skarve milliarden - til gjengjeld vil Fraser få herredømme over hele Skandinavia...
Når Finansdirektør nå velger å pakke kofferten - sier det meg at Frasers utvalgte vil naturligvis overta denne posisjonen.
XXLs skjebne er allerede bestemt , og jeg tipper Fraser og Altor allerede er enige om en avtale å kjøpe aksjene deres
Tipper det kommer bud på selskapet allerede inneværende mnd.
Fraser har kapital tilgjengelig og vil neppe kjøre en emisjon før overtakelse- det vil bare forstyrre prosessen og sannsynligvis selskapet vanskeligere å overta i sin helhet.
Hvem vil vel selge en aksje etter emisjon der selskapet er ferdig restrukturert der fraser er med på lasset...???
Da prater vi fort om at dette koster fraser mer enn en evt emisjon.
minsin
26.02.2024 kl 11:40
19908
Tja ... tviler litt på det, selv om Gjeldsstens "sport holding" vil ha en interesse i at Fraser ikke overtar XXL.
Regnskapene til Sport holing klarer å håndtere XXL i sin nåværende form- situasjonen blir annerledes dersom Fraser overtar XXL.
Spekulasjonene fremover vil dreie seg om det foregår en dialog mellom Altor og Fraser.
For meg virker det som om det er opplagt at Fraser ønsker å overta aksjene til Altor... i såfall vil de få ca 50 pst av aksjene - noe som utløser budplikt.
Angående emisjon- klart XXL må omstruktureres- en mulig emisjon vil ikke løse dette alene.
Tror nemlig at Fraser overtar XXL før en evt emisjon- rett og slett fordi de ønsker å sitte i førersetet under restrukturerings prosessen og evt før en mulig emisjon- dersom Fraser mener dette er løsningen. De har selv kapital nok til ikke å måtte gå inn i markedet å hente penger
Etter mitt skjønn vil Fraser overta XXL en del billigere dersom de overtar XXL før emisjon enn etter...
Etter en emisjon , vil mange aksjonærene mene at XXL er "reddet " - da vil Fraser være tvunget til å heve budet betraktelig
Mye er uansett i spill her- XXL vil være tvunget til restrukturering gjennom nye eiere uansett
Regnskapene til Sport holing klarer å håndtere XXL i sin nåværende form- situasjonen blir annerledes dersom Fraser overtar XXL.
Spekulasjonene fremover vil dreie seg om det foregår en dialog mellom Altor og Fraser.
For meg virker det som om det er opplagt at Fraser ønsker å overta aksjene til Altor... i såfall vil de få ca 50 pst av aksjene - noe som utløser budplikt.
Angående emisjon- klart XXL må omstruktureres- en mulig emisjon vil ikke løse dette alene.
Tror nemlig at Fraser overtar XXL før en evt emisjon- rett og slett fordi de ønsker å sitte i førersetet under restrukturerings prosessen og evt før en mulig emisjon- dersom Fraser mener dette er løsningen. De har selv kapital nok til ikke å måtte gå inn i markedet å hente penger
Etter mitt skjønn vil Fraser overta XXL en del billigere dersom de overtar XXL før emisjon enn etter...
Etter en emisjon , vil mange aksjonærene mene at XXL er "reddet " - da vil Fraser være tvunget til å heve budet betraktelig
Mye er uansett i spill her- XXL vil være tvunget til restrukturering gjennom nye eiere uansett
Redigert 26.02.2024 kl 11:45
minsin
26.02.2024 kl 11:00
19984
Nei se her... nesten 10 pst oppgang på en aksje som er "dødsdømt" i markedet...
"Turn around cases" - kan gi en fenomenal oppside , spesielt når det det florerer med oppkjøps rykter
Enn så lenge er det bare å ta det med ro, virker som om kjøpersiden er noe større enn salgssiden .
Ender aksjen på over 1 kr i dag ???
"Turn around cases" - kan gi en fenomenal oppside , spesielt når det det florerer med oppkjøps rykter
Enn så lenge er det bare å ta det med ro, virker som om kjøpersiden er noe større enn salgssiden .
Ender aksjen på over 1 kr i dag ???
minsin
23.02.2024 kl 10:22
20368
vel fraser har allerede signalisert at de skal bli størst i Europa...
Deres inntog i Danmark , Tyskland bekrefter deres agenda og strategi...
For Fraser var det viktig å komme over 10 pst - rett og slett fordi da kan blokkere ett "fiendlig oppkjøp av selskapet" .
Jeg vil tro at for sport holding - så vil de også ha en viss interesse i at fraser ikke kjøper opp XXL.
- Vil derfor tro at de vil kjøpe seg opp over 10 pst i xxl...
Fraser en en veldig stor aktør innen sports utstyr - som Sport holding ikke har tjangs å konkurrere mot...
Stordrifts fordelene til Fraser , blir alt for store...
Pr nå sitter Altor med nøkkelen til hvem som overtar selskapet.. siden de eier 33 pst ( 1/3 del av selskapet)
det å eie 1/3 del av selskapet innebærer :
"Har man mer enn 1/3 flertall av aksjene har man såkalt negativt flertall. Det innebærer at man kan blokkere vedtektsendringer, fusjoner, fisjoner, kapitalforhøyelser og kapitalnedsettelser."
Det hele koker nok ned til at Fraser overtar XXL, det er snakk om pris.. og Fraser har penger i kassa..
Det at Fraser har 17 pst av aksjene - så har de ikke travelt.... ved 20 pst kan de kreve ekstra generalforsamling..de 3 prosentene klarer de på en handelsdag uten problemer...
I Frasers-Group-FY24-Interim-Results side 25/64 - peker Fraser i praksis ut at de vil svelge XXL - men som sagt deres eierandel gjør at de har relativt god tid. De er helt sikkert i dialog med Altor, kjøper de opp aksjene deres - blir de pliktig til å komme med bud på rastrerende aksjer
At fraser eier 17 pst er ikke tilfeldig - sammen med Altors eierandel vil da fraser eie over 50 prosent
Iflg aksjeloven
"50 % eierandel
Eier man mer enn 50 % av aksjene kan man ha avgjørende innflytelse på valg av styret. Styret bestemmer bl.a. hvor mye som skal deles ut i utbytte til aksjonærene."
Ergo da kan Fraser sette inn de folkene de vil i styret i XXL, samtidig må de komme med bud på selskapet.
Fraser sikter seg uten tvill inn mot Altors post på 33 pst
En emisjon ??
Viktigheten av å eie XXL er mye større enn at de bryr seg om en emisjon på 100-200 mill...
Sett med frasers øyne - ville det vært en klar fordel om de fikk 50 pst eierskap, før en eventuell restrukturering av selskapet.
Da bestemmer de i mye større grad , hvordan xxl skal bli i fremtiden.
Emisjon - hjelper litt på daglige driften - men det er relativt småbeløp de henter inn . Nå har jula akkurat bidratt til litt penger i kassa- så situasjonen er neppe ekstremt akuttt.
Mye tyder derfor at starten av restruktureringen kommer til å skje i forkant av en evt emisjon- om det i det hele tatt er behov for emisjon
Naturlig å tro at Altor og Fraser er i god dialog om aksjesalg...allerede nå.
Igjen et er snakk om pris :-)
Deres inntog i Danmark , Tyskland bekrefter deres agenda og strategi...
For Fraser var det viktig å komme over 10 pst - rett og slett fordi da kan blokkere ett "fiendlig oppkjøp av selskapet" .
Jeg vil tro at for sport holding - så vil de også ha en viss interesse i at fraser ikke kjøper opp XXL.
- Vil derfor tro at de vil kjøpe seg opp over 10 pst i xxl...
Fraser en en veldig stor aktør innen sports utstyr - som Sport holding ikke har tjangs å konkurrere mot...
Stordrifts fordelene til Fraser , blir alt for store...
Pr nå sitter Altor med nøkkelen til hvem som overtar selskapet.. siden de eier 33 pst ( 1/3 del av selskapet)
det å eie 1/3 del av selskapet innebærer :
"Har man mer enn 1/3 flertall av aksjene har man såkalt negativt flertall. Det innebærer at man kan blokkere vedtektsendringer, fusjoner, fisjoner, kapitalforhøyelser og kapitalnedsettelser."
Det hele koker nok ned til at Fraser overtar XXL, det er snakk om pris.. og Fraser har penger i kassa..
Det at Fraser har 17 pst av aksjene - så har de ikke travelt.... ved 20 pst kan de kreve ekstra generalforsamling..de 3 prosentene klarer de på en handelsdag uten problemer...
I Frasers-Group-FY24-Interim-Results side 25/64 - peker Fraser i praksis ut at de vil svelge XXL - men som sagt deres eierandel gjør at de har relativt god tid. De er helt sikkert i dialog med Altor, kjøper de opp aksjene deres - blir de pliktig til å komme med bud på rastrerende aksjer
At fraser eier 17 pst er ikke tilfeldig - sammen med Altors eierandel vil da fraser eie over 50 prosent
Iflg aksjeloven
"50 % eierandel
Eier man mer enn 50 % av aksjene kan man ha avgjørende innflytelse på valg av styret. Styret bestemmer bl.a. hvor mye som skal deles ut i utbytte til aksjonærene."
Ergo da kan Fraser sette inn de folkene de vil i styret i XXL, samtidig må de komme med bud på selskapet.
Fraser sikter seg uten tvill inn mot Altors post på 33 pst
En emisjon ??
Viktigheten av å eie XXL er mye større enn at de bryr seg om en emisjon på 100-200 mill...
Sett med frasers øyne - ville det vært en klar fordel om de fikk 50 pst eierskap, før en eventuell restrukturering av selskapet.
Da bestemmer de i mye større grad , hvordan xxl skal bli i fremtiden.
Emisjon - hjelper litt på daglige driften - men det er relativt småbeløp de henter inn . Nå har jula akkurat bidratt til litt penger i kassa- så situasjonen er neppe ekstremt akuttt.
Mye tyder derfor at starten av restruktureringen kommer til å skje i forkant av en evt emisjon- om det i det hele tatt er behov for emisjon
Naturlig å tro at Altor og Fraser er i god dialog om aksjesalg...allerede nå.
Igjen et er snakk om pris :-)
Redigert 23.02.2024 kl 11:48