$$$PGS$$$ 😶‍🌫️

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
03.08.2023 kl 12:43
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 18.07.2023 kl 10:39 381251

😶‍🌫️
Redigert 02.08.2023 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Normalone
22.07.2023 kl 17:19 6385

Det er etter mitt syn ingen tvil om at vi pr i idag IKKE er i en supersyklus - men hvorfor tror dere at ratene har steget både i 2022 og foreløpig i 2023? Det som er på vei til å skje i seismikk bransjen - slik jeg oppfatter det - er at det blir større kamp om tilgang til seismikk tjenester, særlig skipene - der CSS og havvind også vil spise av "markedet". Når antall 3D/4D skip er kraftig redusert, vil det komme til et tidspunkt der ratene til slutt vil "eksplodere" (supersyklus) fordi det blir en kraftig kamp om skipene (etterspørselen overstiger tilbudssiden). Jeg er overbevist om at vi på et tidspunkt vil komme dit - men det vil ta noe tid - samtidig mener jeg at dersom en skal vente med å investere i PGS til supersyklusen er nådd, vil en gått glipp av mesteparten av kursøkningen. Markedet er i "forkant" - kursen toppet i f.eks MPCC lenge før de største inntektene

En får selv vurdere om det en "vet" om seismikk markedet tilsier at en vil komme inn i en supersyklus - og om det som ble presentert på Q2 gjør dere overbevist om at PGS skal bli mer verdt enn dagens mCAP (litt over 6 mrd). Jeg synes dette var solid - og at PGS, gjennom klargjøring av nye skip/refinansieringen, er rustet til å dra nytte av bedringen vi ser i markedet (der jeg mener det vil være lønnsomt å eie skipene). Hør igjen innlegget til Olaissen (ABG) i 2022 - og les artikkelen til Sherwater - det en får et godt innblikk i hvor mye som faller på bunnlinjen ved kun en rateøkning på 20 %.
Platinum365
22.07.2023 kl 17:08 3625

Jeg kan være litt uenig der, ettersom en styrket cashflow vil gi en bedre refinansiering når den tid kommer, og til bedre rente.

Hvilken plattform kan man benytte for å illustrere grafisk fremstilling bla her på forum? Husker ikke navnet på den Frodon benyttet.

Skal se presentasjonen i morgen kveld, må komme meg hjem fra ferie først. Mye kortspill her, har dere forresten et kult kortspill for utenom; idiot, vri åtter, hopp i havet og gris. Vi er tre stykker på tur.

HAS, ja, cap med PGS og pin er saker. Hvalross har nok dette allerede, sover i Ramform-seng og greier 😍
HAS
22.07.2023 kl 16:46 3815

De holder vel på med inndekning?

Hva tyder det på?
Blue Cow Group
22.07.2023 kl 16:43 3778

Kanskje dårlig ordvalg fra min side, men at shorterne gir opp alt nå har jeg ikke tro på. De vedder på at vi aldri kommer i noen supersyklus, og fram til det evt står skrevet i stein at nå skjer det vil de sitte pal.
Vi har fortsatt mye gjeld, steinbra at vi fikk ordna 75mill og garantert ingen problem innen mars 24 nå. Men markedet må fortsette sin bedring, vi tåler nok ikke en resesjon i det hele tatt, vi tok første stikk men shorterne ser nok 9nye mulige veihinder for oss frem i tid. Tror ikke de satsa alt på emi mars 24 og nå bare ser håpløsheta. Sjekk inntekter pr anno opp i mot låneforfall pr år så er det tydelig at vi må ha en fortsatt bedring for å gå rundt, evt nye utsettelser på låneforfall innen 2027. Jeg har trua, ellers hadde jeg ikke vært her. Men det er ikke bare smooth sailing herfra, vi trenger mer.
Slettet bruker
22.07.2023 kl 16:37 3796

Og enda har høst børsen ikke våknet!😁
Obxserver
22.07.2023 kl 16:36 3784

Mye morro i vente.

Oil markets will face ‘serious problems’ as demand from China and India ramps up - CNBC

https://www.cnbc.com/2023/07/22/oil-markets-to-face-serious-problems-as-demand-rises-ief.html
Redigert 22.07.2023 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2023 kl 16:34 3780

👏💯.. De som timer virkelig riktig er de som går inn nå( jada, også de som gikk inn på randen av « konk» da, men den tid den….)
Blue Cow Group
22.07.2023 kl 16:33 3789

Platinum365 skrev «Late sales»
Sjekk sales leads grafene, forskjellen fra q1 rapporten til q2, løse leads som i enkle forhøringer går rett, jeg gjentar, RETT opp. Lyseblå graf over mørkeblå.
Fortsetter det slik kan vi fort ende i en supersyklus, men vi er ikke der ennå. Vi er nok heller som pgs selv sier, i bedring.
Ang utbytter skriver de at når term loan B er tilbakebetalt, og forholdet gjeld/cash er under 1:1 skal 50% av net inntekt utbetales som utbytter. Virker som stødig styring for meg.
HAS
22.07.2023 kl 16:31 3810

Platinum365 skrev 🤩 I like!
Tatovering er å gå litt langt, men hva om vi skaffer oss PGS-caps?
Slettet bruker
22.07.2023 kl 16:30 3805

Jeg vil bare oppfordre deg til å høre på presentasjonen i sin helhet ,selv. . Aldri vært så bull som etter det. Ikke ord, men følg med grafer og tallene .. Eier egen bedrift og det er for meg uforståelig at dette ikke er innlysende ! Første 1-1.5 årene til nå som vi har sett oppvarmingen ,seff, fra nå begynner reisen , innhøstingen 24-25-26😎..
Slettet bruker
22.07.2023 kl 16:17 3906

Short har vel lånt sine aksjer eller? Om da aksjene må leveres tilbake da…? Kaster korta??
HAS
22.07.2023 kl 16:16 3910

Platinum365 skrev «Late sales»
"Early buy - Cheap stocks"
Redigert 22.07.2023 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
oppturen
22.07.2023 kl 16:15 3928

Noen kjøper billig i starten av en oppgangstid mens andre velger å kjøpe dyrt på toppen eller enda verre på vei ned.
Hver sin lyst.
Gjeldsstrukturen i PGS har vært elendig fra 2016-2022/23. Nå er gjelden både håndterbar og full i fleksibilitet samtidig som den reduseres raskt.
Rissikoen er betydelig redusert og oppsiden er stor.
Får vi en 10% økning i revenu som faller rett på bunnlinja vil det gi utbyttepotensiale på over Nok 10,- pr aksje

Frem til nå har økt revenu gitt mulighet til økte invisteringer og nedbetaling av gjeld. Investeringsnivået tror jeg ikke trenger økes nevneverdig og gjeldsnedbetaling er høyt prioritert men er begynt å komme ned på behagelig nivå.
Redigert 22.07.2023 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
Platinum365
22.07.2023 kl 16:13 3959

«Late sales»
Platinum365
22.07.2023 kl 16:08 4000

«Ordrebok»
Slettet bruker
22.07.2023 kl 16:05 3977

Ok et aller siste: "Timing"
Slettet bruker
22.07.2023 kl 15:55 4002

Siste ord fra meg i dag: "Sanco"
Platinum365
22.07.2023 kl 15:53 4003

Godt sagt! Viktig å være realist opp i det hele, at det er bedring etter covid er korrekt, alle «leads in the basket» etc, jada, selvsagt fint at det er etterspørsel. Det må/bør vise seg i regnskapet snart.

Shearwater kaller syklusen for en «supersyklus» fordi de vil selge og få best mulig betalt over børs?

Snakket i over et år om disse greiene. Og en ting som ALDRI lyver er regnskapene såfremt ikke det er «shady» revisorerer involvert.

Klart det er positivt med økning i cashflow, alt under 1mrd i CS gir en kurs på 12-14kr, så må over disse nivåene for å virkelig tjene de store sakene.

Så har vi selskapet og hva de vil benytte den frie kapitalen til, vil de gjøre oss rikere gjennom utbytter, eller vil de investere i større kapasitet for deretter å sitte med svarteper etter endt syklus? Uansett, så er tallene såpass gode at emisjon ikke behøves. Det er betryggende, men noen supersyklus, klarer jeg ikke se av tallene. Tviler på at noen andre ser noe annet.

Er ganske dårlig kommer de under 1 mrd dette året.
Londonmannen
22.07.2023 kl 15:52 4004

Det heter så fint at den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Men dersom du står og venter på å få kjøpe PGS til kr 4,50, da er jeg redd du venter forgjeves….
Slettet bruker
22.07.2023 kl 15:42 4060

OpP oPP OPP! Alle vinder🌬✨️
https://youtu.be/YsA4pQZFFPk
citius
22.07.2023 kl 15:35 4140


God betraktning

Fått med dere denne folkens, fra 15 juli

https://www.finansavisen.no/finans/2023/07/15/8022977/ny-kjempe-trekker-seg-ut-av-russland

Det siste vestlige selskapet forlater endelig russerne,
det er det eneste som har gitt dem hjelp, teknolog og muligheter til å holde produksjonen,
nå blir det svalestup inn i 2024 på den fronten

Kunne selvfølgelig ta med at befolkningsveksten er opp ca 80 millioner mennesker årlig,
India har nå like mange som i Kina, ca 1,4 milliarder innbyggere
Indonesia og Pakistan øker hurtig sitt forbruk, alle vil ha en viss velstand og velferd i sine liv

Kun et par år så er forbruket 105 / 106 millioner fat / daglig
vi produserer nå ca 99 mill

kan ta hele regla.........

DET HASTER. DET MÅ LETES. DET MÅ BYGGES

supersyklus er et svakt ord inn mot 2030, det blir ganske voldsomt
Slettet bruker
22.07.2023 kl 15:34 4061

Mens se heller hvor lett og glad i stegene vi som er ALL IN og evnt Kr. Be. er på våre glade reiser😁
https://youtu.be/X2cl6_DVpFI
Slettet bruker
22.07.2023 kl 15:30 4106

Her en sørgmodig fløytemelodi for alle deprimerte shortere. Er jo folk det og, nesten
https://youtu.be/2Z-ffUnxcLs
Blue Cow Group
22.07.2023 kl 15:29 4135

Det har nok sin naturlige forklaring i at jeg ikke kommer med påstander her. Så da er det ingenting å ta for hverken god eller dårlig fisk ;)
Hvis du betviler at PGS sier "marked i bedring" istedetfor supersyklus derimot, da skal du få så mye fisk av meg at du går drita lei!
citius
22.07.2023 kl 15:27 4045


Det er riktig at man ikke skal ta alt for god fisk
jag tar omtrent ingenting av det du skriver her for god fisk
ser at du rett og slett ikke har peiling på denne bransjen.............og sannsynligvis ikke fisk
Slettet bruker
22.07.2023 kl 15:21 4027

"Seismic vessel supply reduced from almost 60 3D vessels in 2013 to ~17 in today’s market

ref side 20 i presentasjonen

https://www.pgs.com/globalassets/investor-relations/reports-and-results/q2-2023--presentation.pdf


Det blir F O M O"



Og da venner, og dette leveres til og med med sannsynlighet på oppsiden: - er vi alle RIKE✨️
Redigert 22.07.2023 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
22.07.2023 kl 15:20 4031

"Og det er foreløpig ingenting som tilsier en supersyklus."

Det er bare vi her på forum som snakker om supersyklus, PGS selv kaller det "et seismikkmarked i bedring".
Leser man Q2 rapporten ser man at det ikke er grunn for hurrastemning enda, seismikkmarkedet må fortsette denne bedringa i ei god stønn til før PGS får skikkelig kontroll på låna sine. Det er en utopi å tro shorterne skal kaste korta med tap nå, da følger man ikke særlig godt med. Tror også man vil skuffe fryktelig mange forumlesere som tar det de leser her for god fisk, jeg vil tro det er bedre å være ærlig og si at ting vil ta tid fortsatt enn å blåse røyk i øya på folk til de gir opp i fortvilelse over manglende supersyklus hvis du vil overbevise andre om at pgs er stedet å være.
HAS
22.07.2023 kl 15:19 4053

Det neste nå er at India øker sitt oljeforbruk kraftig, og Kina kommer også mer tilbake. Russland får stadig større problemer med å levere. Shaleproduksjonen er også dømt til å dabbe av dersom ikke boreaktiviteten tar seg kraftig opp.

Når verden så innser at Opec heller ikke har mye å gå på for å øke produksjonen , får vi helt andre oljepriser.

Da er supersyklusen et faktum.
Redigert 22.07.2023 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2023 kl 15:18 4026


Anbefaler å bla litt i Investing In The Hypermodernity så man ikke blir forbikjørt av de Nye Tidene.

Nøkkelen til å forstå den nye OPPMERKSOMHETSØKONOMIEN, er å forstå den Totale Relativiteten av all Verdsetting.

- Er en veske du må ha lupe for å se til 64.000 dollar dyr?
https://www.kk.no/mote/betalte-svimlende-sum-for-verdens-minste-veske/79702584


- Er 21.000% opp på noen uker i en aksje mye?
https://www.dn.no/bors/bors/usa/amtd-digital/pa-bare-noen-uker-er-et-lite-hongkong-basert-selskap-blitt-verdens-25-storste-noe-jeg-aldri-har-sett-maken-til/2-1-1271401

"På bare noen uker er et «lite» Hongkong-basert selskap blitt verdens 25. største: – Noe jeg aldri har sett maken tilAMTD Digital har steget over 21.000 prosent på børs siden noteringen i midten av juli, samtidig som flere internettfora har kastet seg over aksjen."


...

Det er derfor, men ikke bare derfor, jeg er sikker på at sistemann til å gjøre 50 GANGEREN i PGS ligger foran oss og ikke bak oss

🌊🌊🌊

citius
22.07.2023 kl 15:17 3992


Ser man på riggmarkedet som jeg kjenner litt bedre til,
var det lengre periode med ordretørke, korte kontrakter, et borrehull her og et der.
Etterhvert kunne man se et år frem, noen to.

NÅ sikrer olje/gass selskapene rigger frem til 2028 og mot -30
DET ER UTSOLGT

Innen Seismikk er det samme i ferd med å skje
det er ikke 60 skip å ringe til innen 3D
DET ER BARE 17

Seismic vessel supply reduced from almost 60 3D vessels in 2013 to ~17 in today’s market

ref side 20 i presentasjonen

https://www.pgs.com/globalassets/investor-relations/reports-and-results/q2-2023--presentation.pdf


Det blir F O M O
Slettet bruker
22.07.2023 kl 15:16 4018

"Noen husker sikkert Gamestop, fra 20 til 400 dollar, da shorterne ikke klarte og dekke.
samtidig som mange aktører flokket seg rundt aksjen og kjørte den opp"

🌊🌊🌊

Det er dette det handler om. Men børs er et Infinityspill. Og det er ingen grunn ril at det ikke skal kunne gå enda sterkere. Bemerk at TA har ingen problemer med PGS i flere hundre kroner. Ikke AI heller. - Det er vår Mentale Motstand - arven etter mange liv som husmenn og under kirkelige mørkemenns åk som narrer oss til å tro at dette kan da ikke gå. Så mye er ikke vi små mark verdt
Platinum365
22.07.2023 kl 15:07 4133

Fint innlegg, vi Jar vært innom dette en rekke ganger, mange nye her sikkert, på 1.1mrd skjer det ting, 1.2 mrd enda bedre, det at ordreboken ikke er nevneverdig bedret, snarere tvert i mot, vitner ikke om en supersyklus, og for oss aksjonærer som har lyst til p få noe igjen for å ha bidratt i redningspakker gjennom stormen, så vil vi ha betalt. Jeg har ikke hatt tid til å se presentasjonen ennå, men hørte det var snakk om å øke kapasiteten? Fra selskapets ståsted så er det viktig, og der kommer også en mest sannsynlig konflikt, mellom aksjonærer som krever å få igjen. Synes ikke ordreboken var veldig «sinnsyk». LS helt på par. Og det er foreløpig ingenting som tilsier en supersyklus.
citius
22.07.2023 kl 15:03 4162


Fra ca mars og inn april begynte noe usikkerhet å spre seg, LS og resultater utviklet seg ikke som forventet + rykter
Usikkerhet er ikke bra, med forpliktelser på gjeld frem i tid kan mye skje.
Noen dukket opp fra skyggen og sa E-ordet
Emisjon kan komme. Aksjen ble banket ned til ca 5
Man tenker da at en emisjon i nød / krise må bli med rabatt
Shorterne vet at det blir lett å dekke seg ved en emisjon på 3-4 kroner dersom nøden oppstår

NÅ er det slik at det ikke ble resultatet, emisjonsspøkelse er borte, inntektene er større pr 1. halvår i -23 enn -22
Q3 er utsolgt på gode betingelser, det samme skjer med Q4 og Q1 +++++

Det som er short nå har jo innsett sin svake posisjon og dekket ca halvparten fra toppen
Enten rå-kjøper de til uka og sender kursen rett gjennom 10-ern
eller så håper de på hjelp fra noen som tenker seg ut og får tak på større poster
Vet ikke hvem som vil ut med større poster, les 30 millioner aksjer med disse utsiktene for 23-24
så jeg er ganske sikker at vi får et rush over 10 ila noen få uker pga av situasjonen, uansett.

Noen husker sikkert Gamestop, fra 20 til 400 dollar, da shorterne ikke klarte og dekke.
samtidig som mange aktører flokket seg rundt aksjen og kjørte den opp

HÅPER at den store mengden som finnes i markedet skjønner tegningen her og drar på noe grusomt fra mandag morgen
da må shorterne kjøre fra 9 - 10 og oppover.........Vipps og du er ved 15 - 20kroner på en skvis
ikke sikkert det er optimalt for aksjen, for man må gjennom er normalisering i etterkant

MEGA dersom man løfter den over 10 med det samme og shortnissene må ligge og kjøpe i 10 - 12 intervallet et par uker
Da er i grunnen aksjen der den skal være ut fra dagens situasjon
Selskapet må selvsagt levere nå i de par neste kvartalene og en sikker og god guiding for 2024 vil gi oss minst 15 kroner
med solid resultater og 2025 lysende i det fjerne, vil 20-tallet etterhver åpne seg, siste del av 2024

Happy days are coming
Platinum365
22.07.2023 kl 15:02 4154

Han hoppet på i fart, sikkert 6.3-5, kanskje -7, 200k aksjer som meg