$$$PGS$$$ 😶‍🌫️

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
03.08.2023 kl 12:43
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 18.07.2023 kl 10:39 379092

😶‍🌫️
Redigert 02.08.2023 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Newbe75
21.07.2023 kl 11:03 4581

Kanskje noen skulle sendt dem en link til Q2 presentasjonen, virker ikke som de har sett den...
BIFFogBÆRNÉ
21.07.2023 kl 11:04 4665

Man selger seg da ikke ut av en fremtid, som er lys og lang... liten korigering her, er ikke uforventet. Etter monster-opptur igår.
Klar for nye byks! 💰💰💰💰💰💰💰💰💰
Grøntgress
21.07.2023 kl 11:06 4662

Tid for å vrenge kontoen å spe på med mer aksjer
mingus7777
21.07.2023 kl 11:07 4749

Har forståelse for at noen tar gevinst, men om det er lurt betviler jeg sterkt.
Virkelig en nobrainer dette caser nå etter gårsdagens webcast.
Sitter og gir ikke bort en eneste aksje til short!
Slettet bruker
21.07.2023 kl 11:07 4797

Pump-artikklene pleier å komme 14-14.30. Bare pass på å ha kjøpt før det. Men med fredag kan alt forskyves noe frem i tid ...
Kontur
21.07.2023 kl 11:10 4719

Stadig høyere kursmål. Også fra de som ikke har peiling i det hele tatt men som nesten må levere ifra seg noe for at det skal se ut som de følger med i timen og justerer kursmålet etter kursen. Danske bank er et godt eksempel, ikke får de det til i Norge og ikke kan de olje og offshore.
Bare vent nå til de større og mer seriøse kommer med sine analyser.
Her foregår tydelig posisjonering på aksjonærlistene, blir spennende å se oversikt over helgen.
PGS trenden er tydelig opp.
Travis-Bickle
21.07.2023 kl 11:14 4627

Da ble det kjøpt tilbake.
BIFFogBÆRNÉ
21.07.2023 kl 11:17 4555

Helt riktig bmw. Lykke til! 💰💰💰💰💙
HAS
21.07.2023 kl 11:17 4577

Travis-Bickle skrev Da ble det kjøpt tilbake.
Coltrane som dumper resten?
Restplassno
21.07.2023 kl 11:22 4518

Krig på 6,80 nå, samme som i går
Slettet bruker
21.07.2023 kl 11:25 4468

Plukker dere ❄️🍓❄️
https://deichman.no/utgivelse/p4e376db75206cf1f9fdee5091148dd29
elnomi
21.07.2023 kl 11:28 4427

Er muligens Coltrane som benytter det høye volumet til å dumpe resten og det gir shortere redningsplanken for inndekning før ferden fortsetter over kr 10. Tenk hvilken styrke det ligger i den videre oppgangen hvis Coltrane er ute?

PGS slutter med 90% sannsynligvis i pluss innen denne helgen ringes inn. Hvem tør vente til neste uke eller senere med å laste opp i høstens vinneraksje?
Redigert 21.07.2023 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
Sweetspot
21.07.2023 kl 11:34 4339

Fylt opp på 6,826..
Vanskelig å ikke kjøpe når penger ligger strødd på gata🤑
Slettet bruker
21.07.2023 kl 11:38 4309

Synes shorterne slipper billig unna, men det er tross alt ferietid. Kjenner at vi har gått glipp av en shortskvis ad mass. Men det ble omsatt for 65 millioner aksjer i går, og det var da shortposisjoner for 33 millioner aksjer, så de har nok allerede benyttet muligheten til å selge seg kraftig ned. Det får vi svaret på i 14:30 tiden.

Tro hva som skjer når det plutselig blir tomt for shorterne sine billige aksjer?
Bullfight
21.07.2023 kl 11:43 4271

Da smeller det opp (:
HAS
21.07.2023 kl 11:52 4135

Heldigvis er det grenser for hvor mange ganger en lar seg skremme av å se en skrekkfilm om og om igjen:)
kroif
21.07.2023 kl 11:54 4226

Her kan vi like gjerne teste kr 8, hvis vi får en skvis inn mot helgen, det burde være få som ønsker å selge nå som finansspøkelse er borte.
HAS
21.07.2023 kl 11:58 4179

Spørs på Coltrane da, som fortsatt satt på 40M aksjer.

Kan komme nye runder.
thief
21.07.2023 kl 12:02 4162

Med kapitalbehovet løst og fantastiske kvartaler forran seg burde Pgs reprises skikkelig nå.Slutter nok året på en solid tosifret kurs🙂
Slettet bruker
21.07.2023 kl 12:08 4119

Men hvorfor selger ikke Attarzadeh personlig da?
Kanskje fordi det kan klaskes kroneR rett på kursen når Coltranes bortlånte aksjer brått kreves tilbake på dsgen? ...

🚂🚃🚃🚃🚃🚃🚃🚃🚃🚃 (10 vogner ja, i månedsskiftet)
Redigert 21.07.2023 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
Kontur
21.07.2023 kl 12:09 4159

Investtech advarer: – Det er ingenting positivt å si om aksjen (XXL)
– Risikoen er høy og her er det lett å gå på en smell, sier Geir Linløkken i Investtech.
Publisert 21. juli 2023 kl. 10.53
Lesetid: 2 minutter

ADVARSEL: Geir Linløkken og Investtech opererer med en egen «hold-deg-unna-portefølje» hvor det advares mot flere aksjer på Oslo Børs.
Finans
Stian Jacobsen
Journalist
- - - - - - -
Investtech opererer med en egen «hold-deg-unna-portefølje». Formålet er å vise investorer hvilke aksjer man (ifølge Investtechs analyser) bør holde seg unna. Dette kan være aksjer med høy risiko i forhold til mulig oppside, negativt teknisk bilde, negative innsidere og/eller at aksjene vurderes vesentlig svakere enn markedsindeksen.

I løpet av den siste uken gikk porteføljen opp 1,7 prosent mens hovedindeksen på Oslo Børs klatret 0,8 prosent. Det betyr at porteføljen er ned 47,3 prosent hittil i år, mens Oslo Børs har steget 2,9 prosent.

Kursløft for PGS

– Investtechs kortsiktige optimismeindeks, hausseindeksen, har steget fra 36 til 50 poeng på 3-4 uker. Det innebærer at mange aksjer har utløst nye kjøpssignaler, selv om børsen samlet sett er ganske uendret. En slik aksje er PGS. Den har utløst et kortsiktig kjøpssignal etter en bra oppgang på andrekvartalsresultatet, og går nå ut av porteføljen, sier analytiker Geir Linløkken til Finansavisen.

Siden PGS ble tatt inn i porteføljen i midten av juni har den gått opp 25,6 prosent. Ukens nykommer er XXL som presenterte sine kvartalstall for en uke siden. Da ble det kjent at selskapet tapte 310 millioner kroner før skatt i andre kvartal, samtidig som ledelsen varslet at det skulle hentes 500 millioner kroner i frisk kapital.

Venter kursfall i XXL

– Vi analyserte XXL for mindre enn to uker siden. Siden da har kursen steget 5-6 prosent, men ingenting er egentlig endret. Aksjen ligger i en fallende trendkanal, har brutt alle tidligere støttenivåer, viser et sterkt negativt momentum og har en negativ volumbalanse. Alt dette er kvantitative forhold som statistisk sett tilsier en videre svak utvikling, sier Linløkken.


Investtechs algoritmer rangerer XXL blant de to prosent svakeste aksjene på Oslo Børs.

– Med 26 prosent månedlige svingninger er risikoen høy, og det er lett å gå på en smell om selskapet må slippe nye negative nyheter. Det er ingenting positivt å si om aksjen, og vi anbefaler salg, sier Linløkken.

Utvalget i hold-deg-unna-porteføljen er basert på de tekniske indikatorene som Investtech legger mest vekt på, henholdsvis trend, formasjoner, støtte og motstand og volum. Trend er det aller viktigste, og den porteføljeansvarlige forsøker å finne aksjer som ligger i fallende trend på mellomlang eller på kort sikt.

Hold-deg-unna-porteføljen


SAS: -63,6 prosent
Everfuel: -65,3 prosent
BerGenBio: -98,3 prosent
Idex Biometrics: -23,2 prosent
Havila Shipping: 5,6 prosent
Ensurge Micropower: -5,3 prosent
Desert Control: -6,8 prosent
XXL: -

Prosentvis utvikling siden aksjen ble tatt inn i porteføljen.

elnomi
21.07.2023 kl 12:09 4152

Nå kan de selge resten uten å måtte børsmelde det. Kan ha benyttet oppgangen og volumet i går/dag på et betydelig nedsalg og med volumet i aksjen kan de snart være ute. Det spiller lite rolle nye analyser, anbefalinger og oppjusterte kursmål kommer nok snarlig og oppsiden er fenomenal, både på kort og lang sikt.
PGS under 7 må være et av børsens beste kjøp for denne høsten.
WillyWonka
21.07.2023 kl 12:14 4109

Et viktig moment som jeg ikke ser noen har tatt opp (kan ha oversett det), men som jeg tenker er veldig viktig .

Rune sa at termineringen av kontrakten IKKE var fordi at kunden (lurer på om det er Exxon) ikke ville gjennomføre, det var på grunn av at de ikke fikk tillattelse til å gjennomføre jobben av myndighetene/regulatorisk myndighet. Kunden hadde et sterkt ønske om at PGS skulle gjøre jobben som avtalt. En sifret million dollar i kompensasjon + dobbel jobb i Egypt ble løsningen. I markedet så tror jeg også transfer fee på minimum 30 MUSD har gått under radaren og vil overraske dersom det blir en avklaring i voldsgiftssaken.

Jeg tror det massive kurs krasjet etter termineringen var en stor frykt i markedet at seismikk markedet var på hell og at oljeselskapene ikke lenger ønsket å investere i leting. Dette vet vi nå var en total feilvurdering og ga en nydelig kjøpsmulighet, hadde aldri kommet inn på 5 hvis ikke, tror jeg. DNB benyttet muligheten til sette spikeren i kista med salgsanbefaling og kurs 5 etter termineringen.

Mitt fremtidig kursmål:

Negative med PGS vil være uforutsette makroforhold, et plutselig massivt oljeprisfall, eller annet som feks vær som var i Q2. Men klarer ikke helt å se annet enn at alle makroforhold per nå er med PGS.

Kronen styrker seg, oljen styrker seg og har omtrent satt et tak på 75/80 (dette er særdeles viktig for at oljeselskapene skal være villig til å investere tungt i leting). Danske Bank oppgraderer kursmålet sitt i dag med nesten 30%. Jeg er ikke så opptatt av at kursmålet til Danske Bank er akkurat 6,1, eller at SEB og DNB har hatt konsekvent veldig lavt kontra de andre meglerhusene. Det som er viktig er å se utviklingen, kursmålsnittet går kun en vei, og har gjort det siste halvannet året.

Q3 og Q4 vil, dersom alt går veien, vise hvor mye en full flåte kan generere av cash. Kontraktseismikk vil nok bli hottere og hottere, og setter PGS og Shearwater i en særdeles god posisjon. Fullbooket Q3, og nesten fullbooket Q4 forteller ganske greit at det vil bli press på ratene fremover. Jo mer gjelden minsker jo mer forventer jeg at PGS sin kurs konvergerer mot TGS sin. I tillegg så har nå både Shearwater og Sanco luftet tanken om å børsnotere seg, det vil gjøre det enda enklere å sammenligne selskapene. Da TGS har en veldig annen forretningsmodell og struktur enn PGS. Shearwater er jo basically PGS uten gjeld.

Så kan man også spekulere om konsolidering, men det vet ingen før vi våkner opp om morgen og setter kaffen i halsen.

I det kortsiktige bildet så har jeg først og fremst fokus på inntjening i Q3 og Q4, jeg vil se at det jeg tror formaliserer seg. Man må være forsiktig med å forelske seg i en aksje, typisk småsparer fenomen er at man blir altfor følelsesmessig engasjert i aksjen. Skriver mye på forum daglig, knytter bånd sosialt med anonyme brukernavn og at man skal holde på aksjene for enhver pris og være sammen om det, bli med ned og bli med opp samme hva, det er ikke bra. Man er på børsen for å tjene penger, husk det, uavhengig av strategi.

Jeg tror vi skal mellom kurs 15-20 i 2024, med forbehold at bull scenario inntreffer. Lenger horisont enn det har jeg ikke per nå.
Redigert 21.07.2023 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
Mr Jinx
21.07.2023 kl 12:14 4052

Å anbefale kjøp/salg/hold av aksjer er ikke bare bare. Hvorfor skal vi stole på dine anbefalinger?
Kontur
21.07.2023 kl 12:15 4113

Der finnes bare en rett vei og det er OPP
Viss du ikke skal ned å se på Titanic da, du så hvordan de gikk med de stakkars folkene der, SKVIIS
seismik og mus
21.07.2023 kl 12:17 4100

Jeg kjøpte Nordic Semiconductor på 240 etter råd fra Investtech...
Slettet bruker
21.07.2023 kl 12:20 4041

PGS ut av Investechs skremmekrok pga voldsom kursvekst:


"Kursløft for PGS

– Investtechs kortsiktige optimismeindeks, hausseindeksen, har steget fra 36 til 50 poeng på 3-4 uker. Det innebærer at mange aksjer har utløst nye kjøpssignaler, selv om børsen samlet sett er ganske uendret. En slik aksje er PGS. Den har utløst et kortsiktig kjøpssignal etter en bra oppgang på andrekvartalsresultatet, og går nå ut av porteføljen, sier analytiker Geir Linløkken til Finansavisen."
rischioso
21.07.2023 kl 12:20 4033

Vel - Coltrane er vel interessert i å tjene penger de oxo og har snudd flere ganger tidligere og senest i januar i år etter positive nyheter så man skal ikke se bort i fra at de vil snu igjen etter gårsdagens presentasjon - om ikke allerede og hvis så vil shorterne få enda mer konkurranse om aksjene ...;)

https://www.finansavisen.no/forum/thread/157220/view


Redigert 21.07.2023 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
21.07.2023 kl 12:22 4017

Ja etter presentasjonen i går kan vi som er longere ta det helt med ro i forvisning om at dette kursnivået er helt på trynet feil!
Før eller senere vil den havne på et helt annet nivå. Shortere og andre får bare herje i fred og ro så lenge de gidder i mellomtiden.

Og når etter hvert også resultatregnskapet begynner å vise pluss, og ikke bare en fantastisk cashflow, da kommer det fremførbare underskuddet også til sin rett i balansen som en verdi. Det er ikke sikkert at alle utenlandske investorer har fått med seg at det finnes en slik verdi som plutselig kan komme på bordet.
Dette vil også føre til at utbyttet kan bli større når den tid kommer fordi ingenting kommer til å gå med til skatt for selskapet. På en god stund da.
Slettet bruker
21.07.2023 kl 12:24 3999

Da venter vi bare på utspillet fra Evjolaisen og Alliansebrødrene, så ender vi nok 10-15% opp i dag også ...
Redigert 21.07.2023 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
Grøntgress
21.07.2023 kl 12:29 3910

For meg er PGS en no brainer, men for all del, alle gjøre sine valg selv om det synes ubegripelig dumt å selge noe nå.
rischioso
21.07.2023 kl 12:40 3709

Økt arbeidsmengde også på den grønne gren så trengs det flere folk:

Hybrid Cloud Infrastructure Team Leader

https://pgs.csod.com/ux/ats/careersite/1/home/requisition/1081?c=pgs&lang=en-US

Slettet bruker
21.07.2023 kl 12:44 3677

Og en ting til. Møllerløkken kutter i TGS, og den stiger 5%.

Da vet vi at vi der står ovenfor en pump for å komme ut. Det interne råd er etter hva vi hører å haste over til hans gamle arbeidsgiver PGS. Nå handler alt om å ha stål på vannet🚢🚢🚢 helst så mye som mulig. Så jeg håper PGS bruker de 75 mill til å skaffe seg flest mulig av Sancos båter til bruk i sin tilnærmede monopolsitusjon i Havvind, og annen New Energy, helst i eget selskap
Redigert 21.07.2023 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
Klabbeføre
21.07.2023 kl 12:50 3566

Hadde vært morro om Aasulv Tveitereid plutselig dukket opp på PGS sine aksjonærlister med noen millioner
Slettet bruker
21.07.2023 kl 12:50 3585

Da sjekker ikke jeg mer i dag, for elsker positive overraskelser.

God helg fininger
citius
21.07.2023 kl 12:53 3549


Analytikerne står i kø og melder om sine syn og justeringer på TGS

For PGS er det relativt stille, selv om det er de samme folkene som jobber med seismikk
de ringer nok rundt til gromkundene på flytemadrassene og ber de om å kjøpe......fort
før hele Norge og andre får høre om den fine fremtiden og de gode utsiktene
Hardly
21.07.2023 kl 12:54 3578

Dere må for all del ikke følge blindt Investtech sine råd.
Da jeg var aksjonær i MPCC for en tid tilbake kom selskapet på Hold deg unna porteføljen. Kursen lå da på ca. 18.
2 - 3 mnd senere lå kursen på 31.
Hadde jeg fulgt deres råd hadde jeg gått glipp av over 1 mill i fortjeneste før skatt.