$$$PGS$$$ 😶‍🌫️

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
03.08.2023 kl 12:43
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 18.07.2023 kl 10:39 380612

😶‍🌫️
Redigert 02.08.2023 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
citius
26.07.2023 kl 13:53 5431


Aksjen er ned hele 2 ører

citius
26.07.2023 kl 14:09 5287


Bobler på kjøling

Feiring for utviklingen

Gleder oss til det videre løp her
Slettet bruker
26.07.2023 kl 14:17 5352

Gud forby 😅 Ho må være rask og pigg heile vegen Nordover 😍🚢🚢🦅🦅💨💨
citius
26.07.2023 kl 14:22 5359


Ser helt GULL ut fra ferievinduet


OIL AND GAS
Goldman Sachs expects ‘all time high’ oil demand to spur large deficits, boosting prices

https://www.cnbc.com/2023/07/24/goldman-sachs-expects-all-time-high-oil-demand-will-boost-prices.html
Slettet bruker
26.07.2023 kl 14:42 5236

Nå forstår jeg hvorfor det klemmes ned for å øke salgsviljen, rett nok uten særlig hell: Noen av Sluggerne her kan heller få utlegge detaljene, - Lengden - Ratene - den sannsynlige dagen for Kontraktsmelding - men det er uansett offentlig informasjon at en Gigant hvis PGS har fått samtlige jobber for siden 2018 har en SVÆRING ute ...
Slettet bruker
26.07.2023 kl 14:47 5179

Vennlig råd: øk NÅ!
Slettet bruker
26.07.2023 kl 14:47 5217

Vaksinert forrige torsdag 💉😷
Slettet bruker
26.07.2023 kl 14:48 5242

Slettet bruker skrev Vennlig råd: øk NÅ!
🧌 GIGANTEN som nærmest var i lomma ...
Slettet bruker
26.07.2023 kl 14:51 5276

Nå som informasjonen lekker ut er det ikke rart både short og De Store Pengene prøver seg for å kunne få KJØPE MYE uten å rykke kursen altfor mye.

Det vil neppe gå; når fler og fler vet det kommer KONTRAKTSMELDING som klasker Kroner på✅️
Redigert 26.07.2023 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
elnomi
26.07.2023 kl 14:56 5223

Shortere/algoritmene jobber nå febrilsk for å se om de kan få dumpet kursen ned mot kr 7 (og deretter et stopp loss raid), men det kommer nok ikke til å lykkes. PGS er fundamentert på 7 tallet og med dagens underprising av aksjen er det mer en nok kjøtt på beinet til både en og to raske kursdoblinger denne høsten. Det vet også shorterne (og her kan tapet bli stort når shorter er satt også godt under dagens kurs).
Slettet bruker
26.07.2023 kl 15:01 5157

(Jeg har desverre noen ganger måtte ta på meg de lange krøllede skoene og hatten med bjeller på - kanskje noen av Sluggerne på tråden ville opplyse om, helt klart og konsist, hva den omtalte GIGANTEN består i? Tilbyder. Sjansen for å få den. Lengde. Aktuell båt og teknologi. Pengene å tjene, og sannsynlig KURSREAKSSJON?)
Redigert 26.07.2023 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
Alby
26.07.2023 kl 15:09 5075


Har smakt det for mange år siden og ikke spist det siden. Det er greit at det fristet Janson, men ikke meg. 😖😖
Slettet bruker
26.07.2023 kl 15:14 5064

"Sveiva", "Interwebben" og "Intranettet". Pluss 🦢✨️
Slettet bruker
26.07.2023 kl 15:16 5049

Henstilling om mer kjøtt på beinet fra en av Sluggerne levert. Men alle sitter vel å håper på å få kjøpt mer😅

Sjansen under 8 svinner fortere enn de fleste forstår
Rubin
26.07.2023 kl 15:39 4784

«Oljeprognoser fra HSBC: Ser ny «peak demand»
Analysemiljøet til den britiske storbanken HSBC kommer onsdag med nye prognoser for global oljeetterspørsel. Deres utregninger tilsier at oljeetterspørselstoppen, ofte referert til som «peak demand», kommer i andre halvdel av dette tiåret. Den vil være på rundt 104 millioner fat per dag, ifølge HSBC.»
VantageVolante
26.07.2023 kl 15:41 4793

Det går rykter om at en del av kompensasjonen fra Exxon ifm kansellert kontrakt, er en virkelig stor jobb neste år. Usikker på hvor stor, men stor. Type Brasil-stor.

PGS er hoffleverandøren av seismiske tjenester til Exxon, så kan jo hende denne hadde kommet uansett. Jeg tror muligens det er snakk om Canada, men dette er så usikkert at det egentlig ikke burde vært nevnt her.

MEN.........PGS sa selv at det kan kome behov for enda et skip til neste år. så får folk selv legge sammen 2 og 2, og ta sine egne valg.

Noen her kom med klare indikasjoner på både New York vind, Egypt m.fl.

Denne er ikke i den kategorien. Enda. Håper den kommer dit.
elnomi
26.07.2023 kl 15:44 4775

Vi skal i pluss i dag og før slutt. Lets GO!
VantageVolante
26.07.2023 kl 15:45 4806

Forøvrig er det fint å se at pgs reagerer noe på olje opp idag, og ikke bare ned. Om det er satt mer short etter oljetoppen tidligere idag, kan jo hende. Men tviler.
Jeg tror nedgang 7,45 til 7,15 kom av standard algoritmehandel fra de som allerede eier mye aksjer i PGS.

Men selvfølgelig, kan jo ikke utelukke at shortpakket prøvde å presse den ned på 6-tallet. Det ser isåfall ut som om de ikke lykkes.

Helrød dag på Oslo Børs, men pgs klarer seg ok forutsatt at den ender over 7 blank.

Da skal vi isåfall inn i risens nye tradingintervall. Venter spent på hva det intervallet blir.
Redigert 26.07.2023 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
PaleRider
26.07.2023 kl 16:20 4435

Bare tull.

1) PGS har visstnok informert obligasjonsinvestorene og DNB og PAS som bisto i innhenting av lånet om at PGS har nettoverdier i mediantilfellet på 18 kr aksjen. Hvorfor skal ikke da PGS også informere markedet og aksjonærene om at nettoverdiene i mediantilfellet er 18 kr. mens kursen er 7,2 kr. (nå). Det er ledelsens oppgave a) å skape verdier, også styre risiko, b) synliggjøre verdiene og c) sørge for at aksjonærene får del i verdiene på en fair måte. Det gjøre den ikke ved å ikke informere om dette.

Jeg har sett mange mange selskaper som har synliggjort når markedet har grovt feilpriset selskapet. Med nettoverdier på 18 kr. og kurs 7,2 kr. er det grov feilprising.

Jeg har sett mange selskapet, som Shelf Drilling, sammenligne seg med peers - i deres tilfelle bla. Borr. En sammenligning av PGS relativt til:
- TGS for PGS sitt bibliotek og
- Shearwater sine skip
ville tydeliggjort en syk feilprising.

Den syke feil prisingen koster aksjonærene MYE. Vi kan ikke omsette våre aksjer til en noenlunde fair og anstendig pris. Enda verre, ved emisjoner så blir vi vannet ut - til latterlig pris. Så en lav aksjekurs relativt til verdiene gjør emisjoner til rene pesten.

2) Dette med å skrive opp verdier er bare tull. Regnskapet skal gjenspeile reelle verdier. Det gjør det ikke. At PGS sier nei til sales og lease-back sier lite. De har ikke vist utpreget evne til å synliggjøre verdier. Det kunne de enkelt gjort med sales lease-back på to skip. Min hypotse er at den massive feilprisingen av aksjen koster oss aksjonærer langt mer enn det å gjennomføre sales lease-back. En kunne da trolig skrevet opp alle skipene noe. Og dette er kanskje dyrere enn dyre lån og enda verre katastrofale emisjoner, som heldigvis det kanskje er slutt på.

3) CEO og CFO har en del aksjer. Det er bra. Hva med resten? Og enda verre styret. De eier knapt aksjer. Det tross en massiv undervurdering av selskapet i markedet. Verdier på 18 kr. om settes til 7,2 kr.

4) Dette med kontrakten på Titan er bare helt sykt. Børsverdien falt med 100 vis av mrd. på kanselleringen. Da bør det gå opp som et lys for PGS ledelsen at dette er viktig for prisingen. Når de får en ny kontakt på 40 dager (om jeg husker rett) og gode muligheter for å få mer arbeid senere i kvartalet som kan gjøre at bortfallet får liten impact, ja da bør de har vett til å melde kontrakten og slå det opp STORT- siden den er mer enn strategisk viktig, siden det kan komme mer i den ledige tida for Titan og siden DNB m.v. begynte å kauke om emisjon.

5) Det er bare tull at ledelsen og styret ikke kan kjøpe aksjer og at det store problemer med dette. Det er bare å handle etter å lagt fram Q-rapporter.

Ledelsen i PGS bør våkne. Kursen er 7,2 kr. mens de mener det er nettoverdier for 18 kr. i mediantifellet. I mellomtiden sitter shortere, algoritmer, roboter etc. og omsetter PGS på en kurs totalt løsrevet fra fundamentale forhold. At kursen var nær 13 kr. i vår med all usikkerheten og nå er 7,2. kr. sier alt om hvor totalt løsrevet fra faktiske forhold. Det har jeg underbygget med:
- P/E-tall,
- Nettoverdier
- Konkurrentene TGS og Shearwater

Jeg begynner å bli lei. Vi som har investert i PGS har tatt ekstrem risiko. Når alt går veien, som olje- og gasspris, seismikk-markedet, børs- og aksjemarkedet etc. så fortsetter aksjen å være massivt underpriset. Det er absurd at aksjen omsettes til 7,2 kr mens nettoverdiene er 18 kr. i mediantilfellet. Det innebærer at alt kunne vært solgt, og aksjonærene kunne sittet igjen med 18 kr aksjen, ikke 7,2 kr. som nå. Hva er det som egentlig tilsier denne ekstreme rabatten? Og hvorfor gjør ikke ledelsen mer for å få fram dette.
Redigert 26.07.2023 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2023 kl 16:27 4660

Obs pass på å få med deg også Pale's tråd.
https://www.finansavisen.no/forum/thread/160290/view

Her "lånt" viktig tekst av Pale selv derifra:

PaleRider

Jeg har ingen tro på DNB svarer meg. Er ikke storkunde der.

Men for all del, det hadde vært interessant å høre et svar. Spør gjerne.

Jeg ser at DNB har mange aksjeposter i PGS. Det forteller hva forvalterne der mener. Det er langt mer informativt enn hva en analytiker mener. Forvalterne må se oppside, absolutt og relativt, ellers så hadde de ikke vært investert i PGS.

Hvis jeg skal spekulere vilt, så har DNBs såkalte analyse, kanskje vært mer rettet mot og for å hjelpe obligasjonseierne enn aksjeinvestorer. Noen grunner til det er:
- DNB var sammen med PAS tilretteleggere for innhenting av obligasjonslånet i vår. Det er merkelig nok når en ser hvordan DNB har holdt på. Det hadde vært mer forståelig om PGS brukte ABG.
- For obligasjonseierne har det vært mer enn beleilig med baisse-analysen til DNB.
- Obligasjonseiere har trolig shortet for å forsikre gjelda, dvs. utlånet til PGS. Da er en emisjon gull fordi:
1) Det øker sikkerheten rundt gjelda noe som øker verdien på obligasjonen, og
2) En emisjon ville gjøre det veldig enkelt å dekke inn en short.

Det jeg synes er direkte ille er følgende:
- DNB, PAS og obligasjons investorene fikk visstnok informasjon om at nettoverdiene av PGS var estimert til 18 kr. i median tilfellet. Dette er etter det jeg kjenner til før verdien av det fremførbare underskuddet på 2-3 kr. Og det må være masse oppside siden dette er medianen.
- Likevel velger DNB å komme med "baisseanalysen" sin om verdi på 6 kr. Helt utrolig.
- Men det verste av alt er at ikke PGS har delt denne informasjonen om nettoverdiene med markedet, og eierne. Helt fullstendig uforståelig. Når ble mulige obligasjonsinvestorer viktigere enn eierne av selskapet? Når ble det å holde tilbake informasjon om verdiene i et selskap til et forsøk på å skape og informere om verdiene i et selskap, noe som er ledelsens oppgave. Dette er for meg sjokkerende. Ingenting annet. Det er også en grunn til at PGS handles på et absurd nivå totalt løsrevet fra fundamentale forhold - 7,2 kr. aksjen mens NETTOVERDIENE i median tilfellet er 18 kr. Helt vanvittig. Så surrer kursen rundt dette absurde nivået. Totalt løsrevet fra fundamentale forhold som:
- P/E,
- Konkurrenter som TGS og Shearewater og
- Nettoverdier av assets.

En kan derfor spørre PGS om hvorfor PGS ikke har lagt ut presentasjonene og informasjonen om nettoverdiene på PGS sine hjemmesider slik at også aksjonærene og markedet kan få se dette. Og meldt dette til markedet. Hadde de gjort det, så hadde kanskje PGS gått fra en absurd kurs på 7,2 kr og nærmet seg reelle verdier. For en start 18 kr. per aksje. Det kunne også lagt trøbbel for shorterne, men kanskje ikke PGS sin ledelse ønsker det.

Ta en kikk på Borr. De var i tilsvarende situasjon som PGS, med mye gjeld i et marked som trøbbelet.
Mens Borr kursen har gått i taket. Så er PGS latterlig lavt priset. Det enda PGS har bedre kontroll på gjelda og nok er i en bedre markedsposisjon. PGS har mindre konkurranse.

Forskjellen på Borr og PGS er at i Borr virkelig vil Trøim ha fram verdiene.
Hva ledelsen i PGS driver med når dem ikke engang klarer å offentligjøre informasjonen om nettoverdiene, kan en bare lure på.
Redigert 26.07.2023 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
observer009
26.07.2023 kl 16:29 4660

Bra oppsummert! Ja, ledelsen må våkne og være mer aktiv for å synliggjøre verdien til selskapet...
WillyWonka
26.07.2023 kl 16:32 4645

Hva vil nettoverdier i mediantilfellet si? Altså en slags base case verdivurdering av skipene i normal syklus, så man har en verdsettelse som er både høyere og lavere ettersom hva ratene til enhver tid er, dermed bruker man median for å være midt i mellom?
PaleRider
26.07.2023 kl 16:35 4605

Trolig. Det er vel den mest plausible tolkningen.

Men aner ikke. Har ikke sett materialet.
TonyB
26.07.2023 kl 16:35 4613

Fint innlegg, vil anbefale deg å stille noen av spørsmålene til Bård Stenberg (IR) i PGS. Har selv fått gode svar på andre ting og min erfaring er at spørsmål/innspill tas på alvor.
Redigert 26.07.2023 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2023 kl 16:37 4652

Man kan jo også lure på hvorfor ledelsen gjør kjent Sterk positiv informasjon til obligasjonseiere (18kr nøktern verdsettelse assets), men ikke formidler dette ut i markedet, og slik holder tilbake en kursutvikling som ellers skulle gått hånd i hånd med Borr.

Er grunnen:
- Ønske om innsidekjøp til gunstig pris?
- Løfte om å beholde de beste posisjonene innen det nye fusjonerte selskapet?

Selskapet ledes godt mtp drift; men vi må kunne forvente at ikke egoistiske hensyn til selvberikelse kommer i veien for Ledelsens Ansettelselses Ene Grunnlag: å Forsvare og øke Aksjonærverdiene
Redigert 26.07.2023 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
oppturen
26.07.2023 kl 16:38 5114

Nå har jo PGS innført «produsert» tall i presentasjonene for å synliggjøre veksten bedre, de har også på siste 2 presentasjoner lagt frem «LTM cash flow» for å synliggjøre den reelle inntjeningen.
Men nei, fokuset blant presse og enkelte analytikere er på helt andre ting og tradere bryr seg fint lite om annet enn + og - noen få prosenter.

Sale & leaseback kommer sikker når Titan klasse skipene blir fristilt sine lån. Apollo er allerede på slik avtale og Swift er innleid, de andre tror jeg egner seg lite på slike avtaler med unntak av Soverign som trolig kunne frigjordt rundt $80-100 mill (søsterskipet Sterling ble vel solgt for $100 mill for 3 år siden, PGS eier vel fortsatt 45-50% i selskapet som kjøpte dette)
PaleRider
26.07.2023 kl 16:43 5074

La meg avslutte med følgende:

På Q2-presentasjonen spurte noen om utbytte.

Spørsmålet burde heller vært:
- PGS har nettoverdier på 18 kr. Kursen er 7,2 kr.
- Vil PGS starte tilbakekjøp MED EN GANG gjelden tilsier det og selskapet har Free Cash Flow til det. F.eks. 5% av FCF?

Noen grunner til dette:
- Tilbakekjøp skaper store verdier for aksjonærene når aksjekursen GROVT undervurderer selskapets verdier og forventede fremtidige inntjening.
- Hvis det skal gis utbytte må dette planlegges, og beløpet må være ganske stort for at det skal gi mening. Mindre summer er langt bedre å bruke diskresjonært på tilbakekjøp hvert kvartal. Dette kan tilpasses enkelt,
- PGS bør vurdere andre investeringer OPP MOT risk/reward ved tilbakekjøp. Ved P/E på 2-3 forventes selskapet å tjene inn selskapsverdien på 2-3 år. Jeg tror PGS har få investeringer som gir slik avkastning. Røft sagt 33-50% avkastning per år. Tilbakekjøp bør derfor foregå inntil risk/reward ved tilbakekjøp er mer på linje med andre investeringer.

God Sommer
Redigert 26.07.2023 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
oppturen
26.07.2023 kl 16:51 4984

Enig i det med tilbakekjøp, mener forøvrig de også må være klar på GF neste år og be om lov til tilbakekjøp av obligasjonsgjeld. Obligasjonene skal noteres innen 1 år og et tilbakekjøp medfører trolig lavere kostnad enn innløsning.
Alltid noen som vil realisere gevinst. Tilbakekjøp av obligasjon vil i tillegg styrke resultatet da rentekostnaden går ned.
Redigert 26.07.2023 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
Stockflow
26.07.2023 kl 16:54 4951

Helt enig👍 Hvis flere av aksjonærene stiller spørsmål til selskapet så hadde det jo vært fint hvis de våknet!
SoLong
26.07.2023 kl 16:57 4953

Ledelsen sier ingenting mellom Q-presentasjonene, og mangler en karismatisk leder.
Det er dermed ingen overraskelser for shorterne mellom hver Q.
Risikofri gevinst.
geo01
26.07.2023 kl 17:05 4865

Stocastic var 100-Overkjøpt
Markedet falt,mange solgte ned.
Om det ble shortet er usikkert,men ikke sikkert 6 tallet er borte enda.
Mange har nok tatt gevinst her inne også.

Slettet bruker
26.07.2023 kl 17:15 4748

Meget interessant at de bare blir mer og mere bull på hele oljekomplekset, - og som en naturlig følge søker gearede alternativ
Redigert 26.07.2023 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
Bulleys
26.07.2023 kl 17:22 4727

Ta gevinst nå? Nei det kommer aldri til å skje hos meg.jeg sitter trygt på sidelinjen å ser på dere andre som prøver å treffe bund og topp koser meg med det.som jeg har sakt tidligere her blir det ikke noe salg knapp før nærmere 30 og 44 med mindre det fundamentale forandrer seg vesentlig over natta. Jeg er ikke ute etter 6 sifret jeg er ute etter 7 sifret å det vil skje🤩