Successfull PoC of new Pilot line - mulig short squeeze

Rule
BCS 18.07.2023 kl 12:23 350511

Denne trÄd titel er ment som en lille service/info meddelelse till dem som mÄske ikke fÞlger med pÄ tÊt hold og ikke gider lÊse op pÄ BCS hoved trÄden:

*At Bergen Carbon Solutions we are thrilled to announce successful proof of concept of our new separation pilot line. This is an important pre-requisite to ensure our cost competitive advantage as the green supplier of the supermaterial of the future!
*EU batteri-pas ordning er lige ned i BCS turban
*Patent ansÞgning indgivet pÄ ny renseprocess med genbrug af elektrolyt
*Samarbejde med Broadbit

Jeg har selv aktier i BCS og er long, da BCS har fat i en mulig del-lĂžsningen til et helt fundamentalt problem ved batterier til alt elektricificering:
- produktion af carbon nano fibre og grafit pÄ konventionel vis forurener big-time ( carbon/grafit er et super vigtigt materiale i batterier )
- produktion med BCS metode er Co2 neutralt
- carbon nano fibre kan forbedre performance af batterier og grafit er en vĂŠsentlig bestanddel

BCS stÄr nu utroligt stÊrkt og i mine Þjne langt langt langt stÊrkere end ved IPO pÄ kurs 16-18 NOK og end ved den gamle kurs bund pÄ 30 NOK.

Update 21/7-23:
Dagens kurs her kl 13:55 - 9:40 NOK. Ser ud til markedet tager positivt imod BCS ny ledelse, strategi, fremskridt og ny PoC.
Hvis BCS lykkes med at lave god butik ud af deres teknologi kan der komme en voldsom rekyll.
BCS har vÊret pÄ Nordnets lister over Top-10 fortjeneste pÄ udlÄn i flere kvartaler. Derfor adderet "mulig short squeeze" pÄ titel.

Update 28/7-23:
Der kommer nu et giga press pÄ at reducere brugen af fossil fuels:
---------------------
https://energiwatch.dk/Energinyt/Politik___Markeder/article16316343.ece
FN-chef: Vi gÄr fra global opvarmning til global kogning
Guterres opfordrer verdens politikere til straks at tage vidtrĂŠkkende skridt for at bremse klimaforandringer.
---------------------------
Konventionel teknologi til produktion af carbon nano fibre er CVD: Chemical Vapor Decomposition.
CVD bruger 5x-10x mere energi end BCS metode og BCS metode forbruger Co2 som et input.
Den politiske agenda er et faktum her - om det er menneskeskabt eller ej - sÄ er den politiske agenda fakta.
Redigert 05.05.2024 kl 00:14 Du mÄ logge inn for Ä svare
rockpus
10.01.2024 kl 23:15 4436

"Personlig tror jeg ikke at det de nÄ jobber med er Ä oppnÄ god nok kvalitet, men snarere Ä kunne produsere en gitt kvalitet i stor skala og over en lengre periode. "

Kanskje du har rett. Men er det sannsynlig at BCS har fasiliteter og kapasiteter til slike storskalatester der de nÄ holder til?
elnomi
10.01.2024 kl 22:43 4447

Har virkelig BCS kompetansen og teknologien til Ă„ lykkes?

Oddsen taler i BCS disfavÞr og det er derfor kursen er rundt kr 11-12 og ikke pÄ helt andre nivÄer.

BCS er ferdig med «fake It, til you break It» (Sagmo). NÄ er det «make It, or break It» som gjelder i 2024!

Lykkes BCS, blir aksjonÊrene «mini-RÞkker» alle sammen i neste Ärs skattelister.
Redigert 10.01.2024 kl 22:47 Du mÄ logge inn for Ä svare
NakkenBaron
10.01.2024 kl 22:33 4463

Husker disse karene pÄ P1 for noen Är siden. Da var det banebrytende nye metoder BCS skulle stÄ for. Er det helt feil nÄ? Hva var det egentlig Finn og kompanjongen egentlig slo igjennom med som revolusjorende vedr BCS i sin tid ?
Conrad
10.01.2024 kl 22:23 4430

Jeg skulle personlig tro at enkelte renseprosesser ikke har sÄ mye med ny teknologi Ä gjÞre, men heller at BCS mÄ klare Ä ta det i bruk og kombinere det med eget oppsett. Googlet litt for Ä bli klokere pÄ hva BCS mÄ jobbe med, og kom over innlegg fra en som har jobbet av og pÄ med CNT i nesten 20 Är. NÄ vet ikke jeg hvor mye av dette som er aktuelt for BCS, men... oversatt, med forbehold om feil:

Renhet og defekter definerer CNT-kvaliteten. I de fleste tilfeller vil det, uavhengig av produksjonsteknikk, fÞlge sorteringsprosesser. Den fÞrste prosessen er Ä skille buntene med nanorÞr fra aske og amorft karbon. Neste steg er Ä fjerne metallkatalysatoren. Etter det, hvis det jobbes med med enkeltveggede karbonnanorÞr (SWCNTs, Single-walled Carbon Nanotubes, ikke BCS sitt omrÄde), sÄ finnes det prosesser for Ä sortere gjennom isolerende, halvledende og ledende rÞr, for ikke Ä nevne den mÞysommelige (samme ord som Odd StrÞmsnes har brukt) separasjonen av flerveggede karbonnanorÞr (MWCNTs, Multi-walled Carbon Nanotubes, produktet som BCS nÄ satser pÄ).

Kvalitetene som man vanligvis ser blir da gruppert i ulike grupper: "Som Produsert", "Industristandard", "Labstandard", "HÞy Renhet" og "Ultra-HÞy Renhet". FÞrstnevnte kan vÊre sÄ mye som 60 % aske og noen ganger mindre enn 20 % nanorÞr. Industristandard et sted mellom 60-70 % nanorÞr (og dette er hvor de fleste tilbud starter for bÄde SWCNT og MWCNT), hvor MWCNT kan koste sÄ lite som $1/g i dette segmentet (tall fra fÞr 2018).

Ved hĂžyere renheter ser man 90–95 %. Noen ganger er dette mer enn nok for visse applikasjoner innen materialvitenskap, men for elektronikk (batterier?) og medisinske applikasjoner anbefales det 98 % eller bedre. Det finnes teknikker for Ă„ oppnĂ„ opptil 99,9999 % rene rĂžr, men de globale markedene har enda ikke sett dette (per 2018). Et kjapt Google-sĂžk viser at >99.99% renhet koster over 50 € per gram, opptil 90 €, avhengig av diameter (lavere = dyrere).

NÄr det gjelder defekter, sÄ vil ofte ulike produksjonsmetoder etterlate rÞr med lukket ende, vridd akse, nanobudvekst, sammenfiltring, forviklinger, og andre problemer. Mens noen sluttbrukere faktisk foretrekker defekter, sÄ trenger mer avanserte applikasjoner en mer uberÞrt struktur og kvalitet.

BCS satser i hvert fall ikke lavt, det skal de ha!
Molbre
10.01.2024 kl 20:40 4488

Det de jobber med er at BCS sitt CNT Þker batteriets effektivitet i elektrodene. De sier og at de skal vÊre nÊre Ä mÞte tekniske specs i lÞpet av Q1, jeg synes de skulle forholdt seg til 1. mars som de nevnte fÞrst, men ok! Tror nok de sender til flere og ikke bare Huchems, hÄper i hvertfall de satser pÄ helgardering og ikke bankers her! Regner faktisk ikke med de er sÄ dumme enn sÄ skeptisk jeg er til selskapet!
Redigert 10.01.2024 kl 20:41 Du mÄ logge inn for Ä svare
Londonmannen
10.01.2024 kl 20:00 4179

Vel, vet sannelig ikke. Selskapet har jo gÄtt fra Ä Twitter om alt mulig til Ä vÊre stum som en Þsters. Det siste Äret er det vel primÊrt vis kvartalspresentasjoner at ledelsen har oppdatert markedet. Derfor tror jeg nÞdvendigvis kje pÄ at selskapet vil gÄ ut med bÞrsmelding om et kvalitetskrav er nÄdd. Men mulig at jeg er for kritisk og at de ville gjort det.

Personlig tror jeg ikke at det de nÄ jobber med er Ä oppnÄ god nok kvalitet, men snarere Ä kunne produsere en gitt kvalitet i stor skala og over en lengre periode. Og det er det hinderet som mÄ passeres dersom det skal bli industriproduksjon av det.
rockpus
10.01.2024 kl 19:42 4215

"Var det ikke sagt at det var sÄ innbringende at fabrikker var betalt seg pÄ 4-6 mnd ?"

Det var vel en uttalelse fra Sagmo sin tid..? Men at det blir lÞnnsomt er det nok liten tvil om. Her blir mange muligheter i fremtiden i tillegg til Huchems. I fÞrste omgang mÄ dog BCS som et lite selskap ikke forskreve seg i spagat.
NakkenBaron
10.01.2024 kl 18:40 2417

Ville vÊre rart Ä satse alt pÄ HC, dette er vel ett produkt som mange er pÄ jakt etter, sÄ vi fÄr hÄpe og tro at dette passer til mange batteriprodusenter.
Og at etterspĂžrselen blir enorm. Da kan de jo poppe opp fabrikker mange steder!

Var det ikke sagt at det var sÄ innbringende at fabrikker var betalt seg pÄ 4-6 mnd ?
NakkenBaron
10.01.2024 kl 18:28 2413

Ble det ikke nevnt av Odd at de hadde sendt flere prĂžver, til flere kunder?
rockpus
10.01.2024 kl 18:13 2435

Under prosesser med produktutvikling som i dette tilfellet, vil alltid nĂŠrhet mellom kunde og produsent ha en viss fordel.
Men selvsagt sender de ikke prÞver som kan kalles skivebom! Kanskje mÄ disse prÞvene implementeres i kundens testproduksjon og gjennomgÄ relativt kompliserte testprosedyrer? Da blir det gjerne behov for flere tester med videreutvikling underveis.
NakkenBaron
10.01.2024 kl 18:04 2457

Tenker for Ä vÊre litt mer seriÞs, at de spiller liten rolle om prÞvene skulle gÄtt til HÞyanger, Oslo eller Seoul - de kommer fort frem, og blir analysert fortlÞpende. StÞtter Londonamannens tilnÊrming fullt ut, og tenker de ikke sender noe som er skivebom.

Jeg har TRUA som sagt mange ganger fĂžr.
rockpus
10.01.2024 kl 17:25 2502

Poenget var ikke at den lange geografiske avstand fÞrte til lang sendetid for prÞvene, men at det gjÞr det vanskeligere med hyppige personlige mÞter mellom kunde og produsent for Ä sjekke kvaliteten pÄ produksjonsstedet.
NakkenBaron
10.01.2024 kl 17:15 2519

StrÞmsnes eneste oppgave pr nÄ, med 2.200.000 i lÞnn, er Ä kjÞre mellom Fleslandsveien og Kjerreidviken, ca 7 min kjÞretur og levere til DHL. Disse er fremme neste dag, kortere enn det tar meg Ä sende brev til styreleder LÞkke fra Bergen mot Þstlandet. (hva fyller den karen dagene med, utenom Ä fylle lommene med styrehonorarer ? )

Utover det tror jeg pr nÄ Odd StrÞmsnes har jysla fine dager oppe pÄ BCS, siden han neppe stÄr pÄ labben, ikke har noe Ä bestille/planlegge rundt, og ei heller en produksjon. DrÞmme jobb for en mann pÄ vei inn i solnedgangen..........! HÄper han snart mÄ jobbe for pengene, noe jeg tror fort skal skje.
Redigert 10.01.2024 kl 17:22 Du mÄ logge inn for Ä svare
rockpus
10.01.2024 kl 17:00 2531

Jeg tror du har rett her. Det er antagelig kun den enkelte kunde som har utstyr og mulighet til Ä verifisere at kvaliteten er riktig til sitt spesifikke formÄl. Dette sammen med at den geografiske avstanden mellom BCS og disse kunder er sÄ lang som den er, medfÞrer at produktutviklingen mÄ baseres pÄ Ä sende diverse prÞver for sÄ Ä fÄ tilbakemeldinger om hva som fortsatt savnes.
vulgata
10.01.2024 kl 16:49 2551

BCS kan sende prÞver selv om de vet at kvaliteten fremdeles ikke holder mÄl, som et bevis pÄ fremskritt og stadig forbedret kvalitet.
rockpus
10.01.2024 kl 16:34 2578

BCS har vel sagt at de jobber med Ä nÄ kundenes krav til kvalitet. Tror du ikke da at det hadde blitt bÞrsmeldt om de hadde fÄtt tilbakemelding om at kvaliteten nÄ oppfylte kundens krav?
NakkenBaron
10.01.2024 kl 15:42 2603

Ikke rare salgsvolumet i dag gitt, latterlige 6875 aksjer omsatt pÄ nesten en hel bÞrsdag. Virker nesten som om algoene og har slutta Ä jobbe denne nedover.
Londonmannen
10.01.2024 kl 11:06 2694

Jepp, det er jo nettopp dette som er poenget. Og selskapet har selv opplyst at de har sendt ut flere kvalitetsprÞver til diverse potensielle kunder. Og det er vel rimelig Ä kunne konkludere med at kvalitetsprÞver ikke ville blitt sendt kundene, utenat de visste at kvaliteten pÄ produktet holdt det kundene hadde bedt om. Noe annet ville bare vÊrt tÞv. FÞlgelig kan vi ogsÄ konkludere at teknologien fungerer i smÄskala.

FÞlgelig mÄ det som gjenstÄr vÊre Ä kunne produsere tilsvarende kvalitet i storskalaproduksjon, samt Ä opprettholde produktkvaliteten i produksjonen over tid. Jeg vil ogsÄ tro at BCS har en utfordring i Ä fÄ laget antall digler som mÄ til for Ä produsere de mengdene som HUChem Þnsker Ä produsere. Jeg antar at BCS vil ha hÄnd om teknologien og det evner de neppe om de lar asiatene gjÞre alt arbeidet ved bygging av en stor fabrikk. HÄper vi fÄ hÞre mer om dette pÄ Q4 presentasjonen.

Men ja, det er ikke gjort i en hÄndvending Ä etablere en helt ny industri. TTT. Men dersom de kan forsikre oss om de har lÞsningen pÄ hvordan teknologien skal kunne benyttes i storproduksjon, da vil nok prisingen av selskapet bli en helt annen. Potensialet til BCS er det ihvertfall ikke noe Ä si pÄ. Men vi venter fortsatt pÄ den utlÞsende meldingen.
Conrad
10.01.2024 kl 10:47 2691

Energiforbruk, hvor tradisjonelle metoder bruker 1400 kWh/kg (om jeg ikke husker feil, stÄr i tidl. presentasjoner) mens BCS brukte 150. I dag bruker BCS nÊrmere 1/3 av dette igjen, da de har optimalisert dette ytterligere. Dog ser vi at det er flere andre ting som spiller inn her, bl.a. kostnad for elektrolytt (som de nÄ resirkulerer), elektroder (som de nÄ gjenbruker?) og fabrikkdesign (som ogsÄ optimaliseres nÄ). Direkte kostnad er heller ikke alt; mens dagens karbonfabrikker PRODUSERER 5 kg co2 per kg karbon produsert, sÄ BRUKER BCS 2 kg co2 per kg karbon produsert. Det er sÄ klart en enorm fordel.

BCS mÄ dog bygge en hel fabrikk, mens konkurrenter kun trenger Ä trykke pÄ produksjonsknappen for eksisterende utstyr. Det er viktig at BCS optimaliserer det de kan fÞr de setter i gang, da markedet ogsÄ utvikler seg og disse metodene for Ä lage karbon av co2 vil fÞr eller senere sette en ny standard.

NakkenBaron
09.01.2024 kl 22:44 3058

Erna og Siv forsynte seg vel med 32% da de gikk av fÞr det. Hvert Är satt de opp skatt pÄ aksjegevinst. Ikke sÄ mye bedre dem heller.
NakkenBaron
09.01.2024 kl 22:43 3028

Dette er HÄvard sine ord fra HÞyanger. Tenker jeg hÞrer pÄ han jeg, det er han som i disse dager fintuner produktene mot leverandÞr.
Hjelpalaus
09.01.2024 kl 22:29 3029

Er et skÄr i gleden at 37,84% av gevinsten gÄr uavkortet til pappskallen Vedum.
kjylling
09.01.2024 kl 22:27 2966

Hvor tar du det fra at BCS skal kunne produsere noe til 1/10 av deres konkurrenters kostpris.? Det eneste jeg finner er en slide som sammenlikner tradisjonell produksjon versus bcs sin tek, og der kommer begge metoder etter alt Ä dÞmme likt ut pÄ kost. BCS har riktignok ikke spandert pÄ hverken skala eller noen hÄndfaste tall pÄ denne sliden, men det kan jo vÊre i frykt for Ä mÞte seg selv i dÞra ved en senere anledning.
NakkenBaron
09.01.2024 kl 22:24 2828

Snart đŸŒŽâ˜€ïžđŸ˜Ž og mine penger skal brukes i Spania pĂ„ kĂ„k. Det er fer BCS gevinsten min ender. SĂ„ jeg er klar for at pengene skal sprute i VPS nĂ„.
FaderGem
09.01.2024 kl 22:16 2849

Vent med haussinga til jeg er ferdig lastet, takk. Heydi og Frode er nok neppe ferdig de heller.
NakkenBaron
09.01.2024 kl 20:37 2949

Ett bud 5-10 mrd fÞr produksjon, men etter at man har bekreftet metode som er ren nok, og til 1/10 del av kostpris konkurrenter, sÄ er bud neppe usannsynlig. Det ville budgiver tjene rÄtt pÄ. Mange som snapper startup som er i ferd med Ä lykkes. Det er jo det Skansen sier. Og man har jo fÄtt henvendelser

. At nonen kjÞper til 5-10 mrd, og kan videreutvikle og igjen ta 10 gangen ser jeg som realistisk. Da gjelder det Ä sitte pÄ toget, ikke perrongen.
Conrad
09.01.2024 kl 20:29 2960

BCS pleier Ä gi lyd fra seg minst én gang i mÄneden, enten i form av intervjuer, nyhetsartikler eller hva det nÄ er.
Mr. Odd StrÞmsnes har etter min mening vÊrt sparsommelig pÄ utsagn, da han ikke vil gi falske forhÄpninger (slik en viss annen CEO var kjent for).
Derfor tror jeg ogsÄ han helgarderer seg ved Ä si fÞrste halvÄr 2024 - det kan godt hende vi fÄr nyheten allerede i mars.
Han vet godt at markedet blir svÊrt skuffet dersom dette slÄr feil.

Han hadde tross alt 2 mÄneder pÄ Ä tenke over spÞrsmÄlet han fikk under Q2, hvor han svarte innen 6 mÄneder.
Deretter kunne han komme med et bedre svar under Q3, hvor han endret dette til 6-9 mÄneder.
Dette blir altsÄ i lÞpet av mars-juni.

SÄ spÞrs det ogsÄ om Huchems evt. vil bruke lang tid pÄ sine analyser av produktet.
Dersom BCS sender over en prÞve, sÄ er det Huchems som mÄ godkjenne kvaliteten fÞr det meldes av BCS tenker jeg.
Det er uansett gode sjanser for at vi fÄr vite litt mer om situasjonen og prÞvene under neste presentasjon - og det blir svÊrt spennende!
NakkenBaron
09.01.2024 kl 20:23 2963

Seddelpresse skriver Øksnes. Han sitter tett pÄ. Var det seddelpresse potensiale 2021, er det ikke mindre i dag.
Conrad
09.01.2024 kl 20:16 2939

10-gangen er egentlig ikke et stort belĂžp for selskapet.
Selskapet nÄdde tross alt 80-tallet da det var snakk om Ä produsere 160 tonn CNF i Äret, og i dag snakkes det om 10.000 tonn CNT i Äret.
Du trenger ikke et urealistisk regnestykke for Ä fÄ 160 tonn CNT til Ä tilsvare et selskap pÄ 5 milliarder.
160t * 10k kr/kg * 20 % margin * 15 P/E => 4,8 milliarder eller 10-gangen.

Legg merke til at BCS skrev et forbruk pÄ 150 kWt/kg i 2021-2022, med mÄl om Ä fÄ dette ned til 40 kWt/kg i lÞpet av 2023.
Om de ikke er helt i mÄl der, sÄ er de i hvert fall nÊre - og slike tall gir gode marginer!
NakkenBaron
09.01.2024 kl 18:37 3040

SvÊrt risky shit Ä sitte ute nÄ. Det blir som Ä gi seg 100 meter fÞr mÄlgang pÄ en marathon! Her snakker vi minst en dobling pÄ godnyhet 23/24 kr.

Noen sier 10 gangen pÄ rette nyhet. Andre 5-8 gangen. Enorme summer.

Oppsida er heilt eventuyrlig, og nedsiden er omtrent ikke tilstedevĂŠrende gitt det Odd S har sagt to siste fremlegg.

Vi er der snart nÄ hvor meldinger er forespeilet.

Motstand 15,40 (minimal) deretter var det vel pĂ„ 45 kr om jeg husker investtech i hĂžst rett. DĂžra blir trangere enn navokrerringa 😁
Londonmannen
09.01.2024 kl 17:19 3115

Fortsatte i pluss pÄ en rÞd bÞrs. Tydeligvis en del som sitter pÄ gjerdet og teller pÄ knappene. FÄr hÄpe for deres del at de er ferdige med Ä telle knapper sÄfremt en positiv bÞrsmelding skulle treffe markedet i lÞpet av januar/februar. Tikk, takk, tikk, takk........
Londonmannen
09.01.2024 kl 14:45 3259

Tror ikke du skal angre pÄ det kjÞpet. Vi er kommet inn i januar 2024 og etter det ledelsen har uttalt pÄ blant annet Q2 23 presentasjonen skulle det kunne komme en hyggelig bÞrsmelding nÄr tid som helst. Har man tro pÄ BCS sÄ bÞr man vel neppe sette seg pÄ perrongen i disse tider. Dett kan bli en meget dyr luftetur.
HokusPokusFill
09.01.2024 kl 14:31 3216

NĂ„ tikker det sikkert inn en fin melding etterhvert:) Ihht. utsagn i Teknisk ukeblad hvor de beskrev produksjon i 2024 , burde vi ikke vĂŠre milevis vekke fra en melding som er meget kursdrivende.
NakkenBaron
05.01.2024 kl 12:21 3871

Veldig lurt. 👍
FaderGem
05.01.2024 kl 12:16 3879

Alle parametrene lyser kjĂžp.
Ble 2500 stk ekstra pÄ meg i dag, sÄ fÄr vi ser hvor lurt det var innen et halvt Ärs tid. :-)
FaderGem
05.01.2024 kl 11:49 3773

"Bergen Carbon Solutions ligger i en stigende trendkanal pÄ mellomlang sikt. Dette signaliserer Þkende optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Aksjen har tatt ut objektivet ved 12.71 kroner etter brudd pÄ en dobbel-bunn-formasjon. Kursen har nÄ falt noe tilbake, men formasjonen indikerer videre oppgang. Det er ingen motstand i kursdiagrammet og en videre oppgang indikeres. Ved reaksjoner tilbake har aksjen stÞtte ved cirka 10.00 kroner. Positiv volumbalanse indikerer at kjÞperne er aggressive mens selgerne er passive, og styrker aksjen. RSI-kurven viser en stigende trend, noe som understÞtter det positive trendbildet."
FaderGem
05.01.2024 kl 11:28 3797

"Our system’s recommendation today is to BUY. The BULLISH HARAMI CROSS pattern finally received a confirmation."
Molbre
03.01.2024 kl 09:09 4471

😂, kan vĂŠre at det er ett godt signal men er ikke det jeg ligger vekt pĂ„ og jeg personlig blir ikke beroliget av dette😀. Men flott at du ligger ut listene MacT og hĂ„per du fortsetter med det😀👍.
Redigert 03.01.2024 kl 09:10 Du mÄ logge inn for Ä svare