Successfull PoC of new Pilot line - mulig short squeeze

Rule
BCS 18.07.2023 kl 12:23 354299

Denne tråd titel er ment som en lille service/info meddelelse till dem som måske ikke følger med på tæt hold og ikke gider læse op på BCS hoved tråden:

*At Bergen Carbon Solutions we are thrilled to announce successful proof of concept of our new separation pilot line. This is an important pre-requisite to ensure our cost competitive advantage as the green supplier of the supermaterial of the future!
*EU batteri-pas ordning er lige ned i BCS turban
*Patent ansøgning indgivet på ny renseprocess med genbrug af elektrolyt
*Samarbejde med Broadbit

Jeg har selv aktier i BCS og er long, da BCS har fat i en mulig del-løsningen til et helt fundamentalt problem ved batterier til alt elektricificering:
- produktion af carbon nano fibre og grafit på konventionel vis forurener big-time ( carbon/grafit er et super vigtigt materiale i batterier )
- produktion med BCS metode er Co2 neutralt
- carbon nano fibre kan forbedre performance af batterier og grafit er en væsentlig bestanddel

BCS står nu utroligt stærkt og i mine øjne langt langt langt stærkere end ved IPO på kurs 16-18 NOK og end ved den gamle kurs bund på 30 NOK.

Update 21/7-23:
Dagens kurs her kl 13:55 - 9:40 NOK. Ser ud til markedet tager positivt imod BCS ny ledelse, strategi, fremskridt og ny PoC.
Hvis BCS lykkes med at lave god butik ud af deres teknologi kan der komme en voldsom rekyll.
BCS har været på Nordnets lister over Top-10 fortjeneste på udlån i flere kvartaler. Derfor adderet "mulig short squeeze" på titel.

Update 28/7-23:
Der kommer nu et giga press på at reducere brugen af fossil fuels:
---------------------
https://energiwatch.dk/Energinyt/Politik___Markeder/article16316343.ece
FN-chef: Vi går fra global opvarmning til global kogning
Guterres opfordrer verdens politikere til straks at tage vidtrækkende skridt for at bremse klimaforandringer.
---------------------------
Konventionel teknologi til produktion af carbon nano fibre er CVD: Chemical Vapor Decomposition.
CVD bruger 5x-10x mere energi end BCS metode og BCS metode forbruger Co2 som et input.
Den politiske agenda er et faktum her - om det er menneskeskabt eller ej - så er den politiske agenda fakta.
Redigert 05.05.2024 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Rule
11.10.2023 kl 16:56 6710

yes - demand på råvarer til batterier er enormt... og kan man få materialerne uden CO2 impact burde det være lov...og hov, vi er vist eneste leverandør der kan det...
Slettet bruker
11.10.2023 kl 15:39 6766

Jeg er glad for det Strømsnes sa rundt hemmelighold fremfor patentering på Q2. Det ville nok vært uklokt å avsløre for mye rundt en banebrytende ny teknologi. Når det er sagt håper jeg vi tar plass på toget når det går og ikke holder kortene for tett til brystet for lenge med kun en eller få potensielle partnere med kjennskap til BCS. Jeg registrerer at det bygges fabrikker i Norge og utland over en lav sko så her må vi få på plass avtaler!

https://www.finansavisen.no/teknologi/2023/10/11/8043663/stellantis-og-samsung-sdi-bygger-ny-batterifabrikk-i-usa
Rule
11.10.2023 kl 12:00 6912

Just præcist - tik tak from imod Q3 status.
Jeg er meget lidt begejstret for shorting. For mig at se er det et element designet til ren spekulation og ikke investering og et sundt marked, som nogen forsøger at påstå. Ikke min kop te. Heller ej Warren Buffet's kop te.
Shorting har for BCS været med til at give en urealistisk lav kurs da BCS blev dømt ude/død. Det kan så sparke alvorligt tilbage senere og give en urealistisk høj kurs senere fordi nogen har kunnet samle et massivt antal aktier op til spot pris (næsten gratis aktier) og holder de hårdt på dem - ja sååå skal man urealistisk højt op. Historien var vel den samme med Gamestop - man satsede massivt at de skulle gå konkurs, men de overlevede....Jeg vill ønske vi havde været disse forstærkede rutche-ture foruden. Jeg tænker at meningmand ( i gennemsnit ) kun kan tabe på det totalt set inklusiv modregning af almisser ( rente indtægter for udlån ). Eller vil de store jo ikke drive på med det :-)
Redigert 11.10.2023 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
11.10.2023 kl 10:08 7035

Helt korrrekt. Så i min verden er jeg ikke i tvil om at dette går veien. Men av erfaring vet jeg at man ikke bør selge skinnet før bjørnen er skutt. Selv om det i tilfellet BCS er svært fristende. Men vi får holde oss i skinnet ennå litt tid. Samtidig er ikke høsten 2023 tiden å stå på utsiden av BCS dersom man har satt seg inn i caset.
Slettet bruker
11.10.2023 kl 09:46 7076

Vi har til stadighet fått bekreftelse på at de lykkes også i storskalaproduksjon og at produktene de lager er av ypperste kvalitet. Det er tilbakemeldingen til de som har testet produktene til BCS gitt.
Wickstrøm
11.10.2023 kl 08:44 3993

🫢 jeg kan jo ikke forvente at alle kan dette. Men det er en rekke triks i boka for å unngå SSR lista. Du tviler vel ikke på at aksjen er på topp 1-3 utlånte aksje fra Nordnet - den største handelsplatformen i norden ? Over laaaaaang tid.
Londonmannen
11.10.2023 kl 07:16 4115

Ettersom en såpass stor andel av aksjene er shortet, fortsatt, så må jo shortingen ha startet på et kursnivå betydelig høyere enn i dag. For da vil de fleste shorterne ha en delta mellom kursen de shortet på, og dagens omsetningskurs, som er relativt stor og som sådan føles rimelig sikker til å få dekket inn, og fortsatt få gevinst på shorten.

Men det er her jeg tror de ikke skjønner verken risikoen eller hvilke kurspotensiale BCS har, forutsatt at de lykkes med storskalaproduksjon med ny renseteknologi, inkorporert i den eksisterende teknologien. For den dagen ledelsen i BCS kan rapportere om suksess vil oppgangen vi opplevde da BCS gikk på børs rolig blekne. For da skal ikke bare alle dem som sitter på gjerdet og følger BCS med argusøyer ha aksjer, men også alle dem som sitter short. Det kan bli et rotterace vi aldri tidligere har sett på børs. Og hvor mange av de 50 største aksjonærene eller oss andre aksjonærer som skjønner potensialet, vil være villige til å selge?

Og dette scenarioer er bare en børsmelding unna. Hvorfor tror dere HUCHEM tok initiativet til å forlenge MoUen? Neppe fordi de ikke tror BCS skal lykkes. BCS har jo selv sagt at de har hatt en fenomenal fremgang med teknologien gjennom våren 2023. På samme presentasjon uttalte de også at de ville være i gang med kommersialiseringen i løpet av de neste seks månedene. Det vil i klartekst bety i løpet av februar 2024. Dersom det skal holde må det komme positive nyheter på Q3 presentasjonen 1 nov 23. Det er om tre uker…….tikk takk tikk takk. Vi går et par tre meget spennende uker i møte.

Jeg sier ikke at de vil lykkes, men vil påpeke at en ny, langt mer seriøs ledelse uttaler seg positivt. Risikoen er fortsatt ikke fjernet. Jeg registrerer også at en såpass seriøs og stor kjemisk aktør som HUCHEM, ønsker å forlenge eksisterende MOU. Men jeg registrerer også at mange shortere tror at selskapet skal mislykkes på oppløpssiden. Vel, om rimelig kort tid vil vi få svaret. Enn så lenge holder ledelsen kortene tett til brystet.

Ha en strålende børsdsg!
Rule
11.10.2023 kl 01:45 4097

ja, det er imponerende hvordan det kan undgås :-o
BCS er på top-10 listen over bedst indtjening på udlån sidste 6-7 kvartaler ( siden Q4-21 hvor kursen stubte ) bla. sammen med REC Silicon der ligger med ca. 2% synlig short. Der må jo være en lignende short position i BCS så - mindst.
Teknisk var der stort set ingen modstand op til kurs 43 NOK.
Hvis en så stort short position skal lukkes må kursen nemt kunne flyve tilbage til det gamle niveau i 40-50 NOK området.
Ikke rart at sidde i klemme her - BCS er gået fra konkurs kandidat til mulig enhjørning med et fundamentalt potentiale der er uden for fatteevne.
Er der 50 forskellige poster på lige under 0,1% så vil det samlet blive op imod 5% short. Det er låner der skal indrapportere og ikke udlåner (nordnet).
Redigert 11.10.2023 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
fjellape
11.10.2023 kl 01:16 4095

Finner ikke noe i shorteregisteret: https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010950249

For å ha litt perspektiv:
Registeret skal offentligjøre short-posisjoner på over 0,5% av selskapet, men det kan ha vært flere små posisjoner.
Tdsperskpektivet må man også se på, da det er over 3mnd siden 2. kvartal, da Nordnet lånte ut, og det sier ingen ting om shorting i høst.
Nordnet livsforsikring kan ha lånt ut mange akskjer i forhold til hvor mange aksjer Nordnet livsforskring disponerte, sammenligna med andre selskaper som Nordnet livsforsikring har lånt ut. Det kan jo være at Nordnet Livsforsikring hadde få BCS-aksjer i 2. kvartal. 30. aug meldte MacT at Nordnet Livsforsikring eide ca 3,6% av BCS.




Redigert 11.10.2023 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
Rule
10.10.2023 kl 19:42 4323

Enig - tror heller ikke vi skal undervurdere mængden af shorts her og om de ikke skal igang med at dække ind - jeg ville ryste noget i buksen.
Næste update bliver 1/11 - fremrykket Q3 business update. Tror BCS bare kører afsted nu og styrker sin case for hver gang der er Q opdateringer. Vi er i hvert fald blevet godt forvent. Sikke en turn-around. Vi er alle blevet taget lidt på sengen her....

Jeg kigger løbende men nordnet har ikke opdateret listen for Q3 endnu. Spændende om BCS stadig er på top-10 i udlån...:
https://www.nordnet.no/no/tjenester/kontoer/investeringskonto-zero/utlan-aksjer#tidligere-utbetalinger
Redigert 10.10.2023 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Wickstrøm
10.10.2023 kl 16:45 4480

Noen drikker mye, og denne gang var de litt tidlig på flaska tror jeg.
Hammers
09.10.2023 kl 22:28 4700

Svaret er selvsagt å bygge opp et pyrolyseanlegg og sende søppelet gjennom dette.
Da blir det MINIMALT med utslipp, stor karbonfangst og massevis av inntekter!

Hvis man brenner uten å avkarbonisere blir man heretter straffet knallhardt!

EDIT; Ref overskriften. Sist jeg hørte om POC het selskapet QFUEL.
VI kjenner alle hvordan DET "eventyret" endte!
Redigert 09.10.2023 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2023 kl 22:06 4699

Tanker?
Reagerer på heftig avgiftsøkning: – Kan ramme gigantiske klimaprosjekt
https://www.vg.no/i/zEJRO4
Londonmannen
09.10.2023 kl 07:21 5158

Uansett, i dag starter en ny uke og vi nærmer oss en ny oppdatering fra BCS dag for dag. Godt å ha denne i porteføljen. Ønsker dere alle en innbringende børsuke!
Wickstrøm
08.10.2023 kl 18:02 5422

Vet ikke hva du kom med, og det betyr ikke noe. Men her om dagen ble syke påstander om blokksalg og megler servert, og sikkert rapportert av 10 stk, det fikk stå. Fikk noen svar av admin på dette ? Dette synes jeg er grådig rart.
Wickstrøm
08.10.2023 kl 15:35 5486

Ingen skade skjedd, feil kan alle gjøre. Du bidrar svært godt her, så det vil vi ha mer av.
BioKnut
08.10.2023 kl 14:18 5553

Tror det kommer nyheter fra BCS når som helst, og stikkordet er Sør-Korea. Etter min mening er aksjen en av de sikreste doblingskandidatene på Oslo Børs. Selskapet har styrket organisasjonen kraftig de siste månedene, og er klar for å erobre verden med sin ledende teknologi innenfor karbonfangst. De produserer karbon-nanofiber gjennom anvendelse av ny og banebrytende teknologi, og sluttproduktet er et miljøvennlig supermateriale laget av CO2. Samtidig bidrar BCS til å løse en stor global miljøutfordring.
Redigert 08.10.2023 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
08.10.2023 kl 13:47 5521

Det skyldes enkelt og greit at jeg kom med en misforstått påstand. Og det som fremkom var ikke tilfelle. Jeg ble derfor korrekt slettet og pauset av admin. Innleggene relatert til det jeg oppstod er også slettet. Jeg har beklaget dette ovenfor admin og saken er lagt død. Ha en fortsatt god helg!
al-tei
07.10.2023 kl 21:02 5868

Hvorfor ble de siste innleggene slettet av admin? Fint med en konkret begrunnelse her. Hva er galt ved å spørre hvor mange aksjer en som uttaler seg offentlig for egen vinning eier?
Londonmannen
07.10.2023 kl 14:39 5922

Joda, det tviler jeg ikke på. Men enn så lenge har det kun vært fokus på fangst og lagring. På tide man får øynene opp for hvilke verdier som ligger i CO2 som råstoff. Det er det som er poenget mitt. Men klart at det vil være mer CO2 enn det man kan håndtere med CCU. Så det blir nok ikke enten eller, men både og. Men enn så lenge er vi ikke der. Så får vi håpe at dette endrer seg i løpet av høsten
Taycon
07.10.2023 kl 09:24 6111

Tror du ikke CO2 volumet totalt sett og uansett er langt høyere enn behov og hva en eventuell vellykket teknologi vil klare å unna. Trenge vel begge deler tenker jeg og håper BCS lykkes. CO2 markedet er under utvikling og da trenger vi både de som fanger, transporterer, kjøper og selger, foredler og de som lagrer. Verdikjede/marked. https://energiogklima.no/klimavakten/kvotemarked-eu-og-verden/
Redigert 07.10.2023 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
07.10.2023 kl 07:54 6201

Dersom såfremt i fall det finnes brukbar teknologi til å omdanne CO2 til brukbare råstoff, som Carbon og oksygen, så ville det være merkelig bakvendt å foretrekke å dytte CO2 ned i store underjordiske lagerhaller i stedet for å utbytte ressursen. Det blir som å skyve dritten under teppet. Men men man vet aldri hva politikere finner på.
Redigert 07.10.2023 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
FaderGem
06.10.2023 kl 23:28 6280

Fokuset vil alltid være er å tømme pengesekkene i den mest "bærekraftige gryta",
som for øyeblikket der og da høres mest fornuftig ut,
holde fokus,
ikke tenk tanken på å tenke på utsiden av boksen:
Bare gap opp og ta i mot!

KJØR på med å stampe mest mulig CO2 under bakken? ... Okei? Hva skjedde her nå?
Hva skjedde med Moder Jord?
Plantene? Fotosyntesen?
Naturen er og har vel alltid vært selvregulerende..
Nei?
Hvis noen kan zoome ut og si noe annet på tidskalaen oppigjennom de milliarder av år, hva er det du snakker om?... Det vil jeg gjerne ha dokumentert, ditt jævla naut av en stokk.

Uansett, hvis BCS får politisk velvilje, og retten til å streble for at U'en skal bli tatt med i regnskapet i drømmen fotavtrykket om "CCUS", noe som ville vært høyst logisk i disse dager.
Og størst av alt, den varmeste og våteste drømmen; selvfølgen for en påtvunget menneskeskapt og bærekraftig jord, altså drømmen om:
Utfasing av olje for fullt...

Hvor langt frem i tid skal vi?

Kan BCS bli med å erstatte "kampen mot oljen" frem mot 2030-50?
Vi er på vei inn i den elektriske verden,
Og tro noe annet ville vært en fødesel i ei frityrgryte utifra dagens syn.
Jeg satser pengene mine på produkter som vil revolusjonere batteriindusteien da den tid kommer for fullt.
Jeg ville gjerne likt å høre den fulle og hele tankegangen til de som selger fra dag til dag, den dag i dag..
Hva er det som driver deg?
Er det naivt å tenke at positive meldinger kan komme når tid som helst?
Rule
06.10.2023 kl 18:04 6487

Jeg mener at der var politisk signal at man vil udvide adgang til kapital for batteri industri til at omfatte materiale producenter også. Intet vedtaget.
Støtten til Freyer har vel været moderat succes’s ind til nu.
Londonmannen
06.10.2023 kl 16:18 6617

Ja, enig i at første steg er å vise at teknologien, inkludert nyutviklet renseteknologi, fungerer i storskalaproduksjon. Får de dette på plass så blir det en game changer og da kan man starte med fabrikketablering.

Men skulle vore artig å vite hvor vi befinner iss neste år på denne tiden. I disse dager er det vel et år siden vi ble informert at oppstarten i Høyanger første halvår 2023 ville bli utsatt med min ett år.

Nå har jo ting gått raskere og bedre enn forventet gjennom første halvår, så vi kan jo håpe på at det nærmer seg en skikkelig gladmelding.
Wickstrøm
06.10.2023 kl 14:48 6735

Jeg tenker at om dette er så innbringende (Øksnes skriver seddelpresse i 2021) så bør man få opp flere fabrikker. Det var jo sagt at dette var så innbringende at fabrikker var nedbetalt på 4-12 måneder (mulig JBS som sa det). Så hvorfor nøye deg med en eller to. Det må bli flere, men først vise at alt fungerer og at markedet er der.
rockpus
06.10.2023 kl 14:38 6538

Tar gjerne begge deler ;-))

Prøver bare å teoretisere over når og i hvilken sammenheng statsstøtte kan bli aktuelt.
Londonmannen
06.10.2023 kl 14:14 6572

Mulig det. Men jeg vil ikke utelukke at det kan bli produksjon begge steder. I Sør-Korea skal vel ikke BCS inn på eiersiden. Der er det vel tenkt at HUchems skal etablere fabrikken og BCS skal levere teknologien. Men tror ikke BCS har gitt opp tanken om å etablere fabrikkproduksjon i Norge, hvor Høyanger trolig blir første lokasjone. Men dersom staten blir med på laget, så kan det etableres en langt større produksjon i Norge enn hva ellers vil skje. Engasjementet i Sør-Korea hindrer ikke selskapet å bygge ut fabrikker i Norge. Men det koster og en storproduksjon/ny industri i Norge kan skje mye raskere med staten på laget. Og jeg tror bok det vil skje. Men skjønner at staten ikke ønsker å kaste penger inn i noe som ennå ikke har fått klarsignal. Dog, det kan skje før noen av oss aner det. Såvidt meg bekjent jobbes det meget godt i kulissene.
rockpus
06.10.2023 kl 13:18 6558

"Men jeg antar at Næringsdepartemtet hadde sine grunner til å be om en orintering om BCS. Og såvidt jeg fikk med meg av Hegnar TV så ble initiativet tatt av nettopp Næringsdepartementet. Og jeg tviler ikke på at BCS evnet å gi folket i Næringsdepartementet en overbevisende orientering."

Jeg kan personlig tenke meg at staten vil vente til den nye renseteknologien er ferdig, og så se om det blir etablering av fabrikk i Norge.
Dersom BCS derimot prioriterer etablering i Sør-Korea sammen med Huchems først, så er det ikke sikkert at staten vil gi støtte i denne omgang. De prioriterer antagelig først og fremst etableringer i Norge?
solb
06.10.2023 kl 12:50 6504

Når "Baissen" gnåler om blokksalg og emisjon, da er det kjøp som gjelder.