Successfull PoC of new Pilot line - mulig short squeeze

Rule
BCS 18.07.2023 kl 12:23 355073

Denne tråd titel er ment som en lille service/info meddelelse till dem som måske ikke følger med på tæt hold og ikke gider læse op på BCS hoved tråden:

*At Bergen Carbon Solutions we are thrilled to announce successful proof of concept of our new separation pilot line. This is an important pre-requisite to ensure our cost competitive advantage as the green supplier of the supermaterial of the future!
*EU batteri-pas ordning er lige ned i BCS turban
*Patent ansøgning indgivet på ny renseprocess med genbrug af elektrolyt
*Samarbejde med Broadbit

Jeg har selv aktier i BCS og er long, da BCS har fat i en mulig del-løsningen til et helt fundamentalt problem ved batterier til alt elektricificering:
- produktion af carbon nano fibre og grafit på konventionel vis forurener big-time ( carbon/grafit er et super vigtigt materiale i batterier )
- produktion med BCS metode er Co2 neutralt
- carbon nano fibre kan forbedre performance af batterier og grafit er en væsentlig bestanddel

BCS står nu utroligt stærkt og i mine øjne langt langt langt stærkere end ved IPO på kurs 16-18 NOK og end ved den gamle kurs bund på 30 NOK.

Update 21/7-23:
Dagens kurs her kl 13:55 - 9:40 NOK. Ser ud til markedet tager positivt imod BCS ny ledelse, strategi, fremskridt og ny PoC.
Hvis BCS lykkes med at lave god butik ud af deres teknologi kan der komme en voldsom rekyll.
BCS har været på Nordnets lister over Top-10 fortjeneste på udlån i flere kvartaler. Derfor adderet "mulig short squeeze" på titel.

Update 28/7-23:
Der kommer nu et giga press på at reducere brugen af fossil fuels:
---------------------
https://energiwatch.dk/Energinyt/Politik___Markeder/article16316343.ece
FN-chef: Vi går fra global opvarmning til global kogning
Guterres opfordrer verdens politikere til straks at tage vidtrækkende skridt for at bremse klimaforandringer.
---------------------------
Konventionel teknologi til produktion af carbon nano fibre er CVD: Chemical Vapor Decomposition.
CVD bruger 5x-10x mere energi end BCS metode og BCS metode forbruger Co2 som et input.
Den politiske agenda er et faktum her - om det er menneskeskabt eller ej - så er den politiske agenda fakta.
Redigert 05.05.2024 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Rule
01.05.2024 kl 00:57 2307

Så sent som Q2-2023 og 7 kvartaler bagud var BCS blandt de 10 bedste afkast for udlån på Nordnet:
https://www.nordnet.no/no/tjenester/kontoer/investeringskonto-zero/utlan-aksjer#tidligere-utbetalinger
kursen har vist ingen tegn på at en så væsentlig mængde shorts er blevet dækket ind siden Q2-2023, men jeg kan tage fejl.

Flue-gas (sometimes called exhaust gas or stack gas) is the gas that emanates from combustion plants and which contains the reaction products of fuel and combustion air.

Har du selv aktier eller ligger du short..? Måske blot via automatisk udlån i nordnet depot. Mange ved det ikke. Jeg har aktier.
Redigert 01.05.2024 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
digitalnaboen
01.05.2024 kl 00:44 2287

-proof og dokumentering af at fluegas kan benyttes direkte i BCS process
Hva er egentlig flue gass? Fluer som promper?
Forresten short bløffen din kan du bare glemme
Rule
01.05.2024 kl 00:31 2301

Ja, tidligere CEO JBS var enten: (1) en fantast (2) en svindler (3) vidste ikke bedre. Eller måske en kombi af nogle af mulighederne (1)-(3). Glem alt om det gamle.
BCS er helt nyt og de har fået helt nyt liv og berettigelse:

(1) et tech breakthrough med ny renseprocess der genbruger elektrolyt og
(2) biz/market enabler med EU batteri lov + change i politiske vinde.

Man kan nu drive forretning på fornuftige vilkår da der sættes buffer op imod stats-subsideret konkurrende virksomhed og produktion der ikke forurener præmieres. Solcelle industri i US og REC Silicon er et real life eksempel der beviser at kursen er ændret.
Der planlægges +50 batteri fabrikker bare i EU.

Personligt er jeg spændt på Q-reporting her 8. Maj. Mye godt er sket og mye mere er da på vej...
Redigert 01.05.2024 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Fink
30.04.2024 kl 21:09 2399

Bygge ny industri? Mosjøen ble utsatt og avlyst. Høyanger utsatt. Huchems og andre avtaler utsatt og utsatt. Men den som venter på noe godt...Bachelor-oppgaven som er bakgrunn for BCS kom i 2016. Selskapet gikk på børs i -21 fynd og klem og en rekke intensjonsavtaler. BCS burde vært mye klarere fra begynnelsen på at virksomheten kom til å dreie seg om forskning og utvikling i mange år, framfor å overdrive de kortsiktige kommersielle utsiktene.
Rule
30.04.2024 kl 20:46 2415

ja for pokker - det går sygt dårligt. BCS har jo intet leveret og lavet. Nedenstående er nok bare tull og påfund:

-ny CEO Odd Strømsness ( Nov 2022 - aktiv 1.5 år )
-Innovation Norway grant
-proof og dokumentering af at fluegas kan benyttes direkte i BCS process
-LOI med HuChems
-ny renseprocess opfundet
-PoC og FAT test på ny renseprocess
-ibrugtagning af ny/ekstra reaktor for at speede udvikling op
-multiple materiale samples til test hos multiple samarbejdspartnere og potentielle kunder
-forbedring af partikel størrelse
-forbedring af kvalitet imod HuChems specs. - no red flags
-deltagelse i diverse konferencer
-styrke organisationen + nye styre medlemmer
-tech samarbejde med broadbit
-patent ansøgning på ny rense process
-...

Externe faktorer:
-batteri direktiv i EU med krav om batteri pas og reducering af CO2 belastning
- IRA m.fl. act's I US, som forhindrer import af stats subsideret / forurenende materialer / produkter
-...

Personligt er jeg spændt på Q-reporting her 8. Maj. Mye godt er sket og mye mere er da på vej...

Aktie kursen er underdrejet og ligger helt sikker under short spændetrøje.
Shorter grebet er løsnet lidt da BCS ikke er på top-10 over mest tjenende aktier på OSE længere.
Jeg tror at shorterne snart kan se skriften på væggen her og trækker sig - BCS kommer til at bygge ny industri.
Redigert 30.04.2024 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
Fink
30.04.2024 kl 15:53 2540

Lite informasjon? Ja. Utsettelser? Ja. Beklager negativt inntrykk, men har hatt varierende antall aksjer her siden 2021. Har tross alt blitt fascinert av fortellingen. Men lite konkret så langt ut av tidligere bastante løfter og vyer. "Produktet" de har levert er nettopp: Utsettelser.
Slettet bruker
30.04.2024 kl 14:33 2577

Jeg har ikke vært så lenge i denne som mange av dere andre her, men prøver å lese meg litt opp på den senere tids lovnader og roadmap. Opprinnelig skulle det vel foreligge resultater fra Huchems i Q1 som tidligere ble utsatt til første halvår. Senere kom Finland på banen og jeg forstår også at andre aktører er i loopen. Første halvår er jo ikke mange ukene unna, men det kan vel fort bli utsatt til høsten dersom de ikke er i mål. Hvilke tanker har dere om alt som skjer? Jeg opplever kanskje at det er litt lite informasjon fra selskapet.
Redigert 30.04.2024 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2024 kl 20:54 1528

Raymond Johansen og CO prøvde å fjerne co2 fra pipene på Reo på Mortensrud for et par år siden men klarte det ikke. Tipper BCS tlarer det.
Rule
29.04.2024 kl 20:46 1535

Spændende om de skal indgå aftaler.
Jeg tror Q1 Update her 8 maj kan blive ganske spandende. Broadbit aftale er noget af det helt rigtige. Patent ansøgning great. Markedet priser pt deres teknologi uhyggeligt lavt.
Rule
29.04.2024 kl 19:31 1611

De burde fint kunne satse lidt mere bredt mht Market entry. Ulempen og risk er at sprede indsatsen for tyndt. Fokus er pt batteri industri.
Entry barriere er høj. Reward lige så.
Politisk agendaer perfekt for BCS i batteri segment så deres satsning virker mye positiv
al-tei
29.04.2024 kl 19:27 1614

Det var eiere av 2.600.492 aksjer som stemte imot på punkt 9 og 11, kapitalforhøyelse og valg av styre.
Da er det jo tydeligvis en eller flere av de største som var uenige her.
Heggøyen
29.04.2024 kl 17:06 1724

Skulle ikke du slutte å skrive ? Du er her bare på ATL eller røde dager. Er dette noe med din personlighet som liker å gni inn løgn og annet for å spre usikkerhet ? Veldig usjarmerende. Enda du er tatt i så mye løgn og fanteri i det siste. Hvordan går det med engelsk kunnskapene til Oxford kona di ? Har hun funnet nye ord, eller lært av feilen sist, den var jo mildt sagt pinlig......Hvordan går det med dine VOW og Qfuel aksjer, begge kjøpt på 50 tallet ?
Heggøyen
29.04.2024 kl 17:00 1727

Fatter bare ikke at ikke BCS kan deles i flere divisjoner:

- Divisjon for dagens utvikling og batteri
- Divisjon for rensing av utlsipp for CO2 (ville gitt inntekter raskt)
- Divisjon for produktene JBS skrøt over på NRK Hordaland i 2016 som de kunne lage for mange år siden, som de også solgte for 40 mill i året av mener jeg å huske

Noe i dag er "godt nok" og burde kunne produseres og selges, så det ikke bare er utgifter. Odd vet faen ikke hva han driver med. Snart spør jeg som Trygve, "hva har du rotet deg borti nå, Løkke"

Når var Odd i Bergen sist ? Når var Løkke her. Leirskole uten foresatte i Fleslandsveien tror jeg.
upsidedown
29.04.2024 kl 12:39 1878

Selvfølgelig hjelper det når man kan kutte ut det dyreste og mest forurensende leddet i tradisjonell produksjon av karbonfiber. Regnestykket til BCS var satt opp med forutsetning at konkurrentene ikke ville få tilgang på ren CO2 og så sukret de pillen med rein norsk grønn elektrisitet.

Apropos strømavtalen i Høyanger. Skulle ikke den starte å løpe fra 1. januar 2024?
Molbre
29.04.2024 kl 10:48 1989

Tror vi kan ligge denne debatten død, for det er ikke noe BCS jobber med. De har denne containeren som har stått i Rådalen, men som nå er stuet vekk. Spør en BCS om hva status er på denne så svarer de ikke. Nå skal jo BIR(eier en stor andel i BCS) begynne med å få ned CO2 utslippene fra Rådalen, de SKAL ikke bruke BCS sin teknologi det har BCS bekreftet. Så om de skal satse på dette er det i hvert fall langt frem, BCS sitt fokus og eneste fokus er og blir batteri segmentet!
Redigert 29.04.2024 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
solb
29.04.2024 kl 10:36 2005

Hvordan er det? Kan BCS påregne å bli betalt for å fjerne karbondioksid fra fabrikkpipene når eventyret starter opp for fullt?
Molbre
29.04.2024 kl 10:29 1981

Mens vi venter på svar på forskjellige kunder, som vi har gjort nå i flere år så fortsetter kursen å havarere, ny ATL hver dag nå. Nå er folk så desperate at vi leter etter nye forretningsområder, selv om BCS har gjort det klart at de satser alt på batteri segmentet. Alt går etter planen sier de, er derfor det ikke kommer noen meldinger så da går jeg ut i fra at de når tekniske specs innen juni og at kursen er latterlig lav så her er det bare å kjøpe.
al-tei
29.04.2024 kl 08:37 2085

Joa, men hvis disse har funnet ut at dette kan brukes i betong så er de vel 4 år bak BCS i forhold til optimalisering og utvikling av rensing av produktet.
Druer kan brukes til både rosiner og Champagne, der bcs er i ferd med å lykkes med den beste kvaliteten.
al-tei
29.04.2024 kl 08:33 2078

"Ditt" forslag, og her er ditt innlegg nr 2. Du høres veldig ut som Ingolv Kvamme, en klovn uten scene
Sjanten88
29.04.2024 kl 07:01 2157

Ja absolutt, men det er jo bare ett av elementene. Karbonfibre gjør betongen mye sterkere, setter seg raskere, og mer bøyelig. Aramco undersøker og jobber med dette: https://www.aramco.com/en/what-we-do/energy-innovation/advancing-energy-solutions/carbon-capture-utilization-and-storage/carbon-curing

Også har du jo merkevareeffekten av å tilby CO2 nøytralt produkt.

Mitt forslag med betong var bare ett eksemepel. Spesielt siden de har klart å fått det til å virke på røyk. Ergo kan en hvilke som helst fabrikk investere i egen energiproduksjon, enhet på røyken også mikse inn nanofibrene i det de skal lager. Men til kundene som ikke trenger høykvalitetsfibre.

Tanken var jo bare at dette var en av lisensieringsmetodene. De kan også lisensiere det ut til andre som produserer høy kvalitets også.

Jeg bare så for meg at noe slikt ville kunne gi inntekt raskere og ikke minst i en lengre periode.

Det var litt fordi de har skrøtet av at de har den mest kostnadseffektive metoden.
Gullhaugen
28.04.2024 kl 23:46 2256

Det popper opp flere konkurranser nå

Carbonova
https://newatlas.com/materials/carbon-dioxide-nanofibers/
Redigert 28.04.2024 kl 23:48 Du må logge inn for å svare
Rule
28.04.2024 kl 23:37 2255

??? - det hjælper INTET med tilgang til ren C02. Du skal bruge 1000 °C og catalysator:

In the batch process developed by Tibbetts,[6] a mixture of hydrocarbon/hydrogen/helium was passed over a mullite (crystalline aluminum silicate) with fine iron catalyst particle deposits maintained at 1000 °C. The hydrocarbon used was methane in the concentration of 15% by volume. Fiber growth in several centimeters was achieved in just 10 minutes with a gas residence time of 20 seconds.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_nanofiber

at skabe 1000 °C kan man kun ved at brænde gas af og det forurenser mye mye.

Alternativt skal du bruge ren C02 og splitte de atomare bindinger ved elektrolyse for at få fat i C, på samme vis som man laver hydrogen ved elektrolyse af H2O.
BCS bruger den sidste teknik. Det er dybt dybt dybt forkskellig teknologi og BCS har ikke brug for mye varme.
upsidedown
28.04.2024 kl 22:25 2313

Tradisjonell metode eksisterer ikke i fremtiden. Alle kan få tilgang til CO2 fra fangst der andre har betalt brorparten av kostnadene. BCS siste plan for å få opp fabrikken i Høyanger var å kjøpe CO2 fra Hydro på Herøya, såvidt jeg husker.

Tradisjonell metode betyr at man svir av gass i enorme mengder for å produsere CO2 før den tas videre til foredling av karbon.

Redigert 28.04.2024 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
Rule
28.04.2024 kl 22:11 2330

og det er ikke små tal for hvor mye batteri industrien forurener og en ikke for sjov forbedring BCS byder ind med:

>400kg CO2 pr kg CNT ( traditionel metode )
0 til -2 kg CO2 pr kg CNT ( BCS metode )

det er vist det man kalder DISRUPTIVE .... :-)
i et marked der er forecasted til at blive på 10 milliarder USD i 2030 :-)
i et marked hvor der arbjedes på at etablere >50 batteri fabrikker i Europa inden 2030 :-)
Rule
28.04.2024 kl 21:49 2360

Og de politiske vinde er jo helt overdrevent gode:

What is the EU battery directive 2025?
The new Batteries Regulation will ensure that, in the future, batteries have a low carbon footprint, use minimal harmful substances, need less raw materials from non-EU countries, and are collected, reused and recycled to a high degree in Europe.17. aug. 2023
Rule
28.04.2024 kl 21:37 2372

Nej, vi kender ikke til andre der forsøger sig med BCS teknologi. Tror andre har forsøgt eller evalueret og konkluderet at forbrug af elektrolyt er for kostbart.
Her har vi så været svine heldige at BCS har opfundet en metode til at genbruge elektrolyt. Genialt, nok svine held og patent ansøgning indgivet, hvilket også betyder at man ikke umiddelbart har fundet hindringer ( prior art ). Mye godt er sket med Odd ved roret, hvor jeg ser dette som den helt store turn-around ifht. teknologien.

Vi har Q1 2024 update lige rundt hjørnet..... ( 08.05.2024 - Q1 2024 ).
Redigert 28.04.2024 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
fjellape
28.04.2024 kl 19:36 2472

Hvor mange kwt med energi trenger BCS for å fange 1 kg med karbon? 20, 40 eller 140?
Hvis man får 1kr/kg for Co2 man fanger, så kan man tenke resten sjølv.
I USA betales 84USD/tonn.
BCS snakker om 2 produkter: Grafitt og nanorør. Det dreier seg vel om sistnevnte, som iflg en presentasjon hadde en kilopris på 300usd i 2021, og man forventer ca 157usd/kg i 2023.
Redigert 28.04.2024 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
nopetter
28.04.2024 kl 19:01 2510

Kursen nådde kr 80 før den falt som en stein, det kan hende den var nær 100 intradag jeg var inne i aksjen og i Saga Pure. Dessverre er dette et av de mange luftslottene sammen med hele ESG segmentet. BCS klarte ALDRI å ferdigstille noen fabrikk av noen størrelse for produksjon av carbon nanotubes o.l. Vi regnet med at et av disse var med Panasonic som var hoff leverandørene av batterier til bla Tesla, leste en oppdatering de kom med i februar det er en ren kopi av det samme som de presenterte tidlig i 2022
Alle LOI avtalene de hadde med japanske og kinesiske batteri selskaper er saga blott
Redigert 28.04.2024 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
upsidedown
28.04.2024 kl 18:56 2492

Spettet var strategen for å få BCS på børs, så han visste nøyaktig hvor landet lå fra start.
Gullhaugen
28.04.2024 kl 18:49 2498

De skulle ha gjort dette for lengst. Nå er det flere andre som er igang med samme type teknologi dessverre. Spettet skjønte dette bøttet ut alle aksjene
upsidedown
28.04.2024 kl 18:41 2500

Du er ingen dust, men med en slik plan ville det ikke være mulig for hovedaktørene å foreta det stuntet de gjorde ved introduksjonen på børsen.

Nå er jo lisensiering høyaktuell som en av tre alternativer videre, men de må først bevise at teknologien er på høyde, både på rensing og videreforedling til høyverdig karbon.

Det er også et faktum at de ikke har klart å lande en eneste avtale der rensing har stått sentralt for oppdragsgiveren. Hydro (Høyanger) er en av dem som sa nei takk og lot oppdraget gå til et annet selskap.

Redigert 28.04.2024 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
Sjanten88
27.04.2024 kl 17:22 2819

Jeg snakket med de helt i starten og foreslo dette. De mente forslaget var helt latterlig og de tjene mye mer på å selge produktene. Med de volumene de skisserte så påpekte jeg at prisen trolig vil gå ned.

Og hvis de klarer å produsere på lavere kvalitet fra røyk så er jo det bare en regneøvelse fra hva CO2 avgift bil koste fra ett selskap. Så å lisensiere ut teknologi kan jo gjøres til de som ønsker å bruke dette for miljøperspektiv.

Feks kan teknologien brukes til å lage grønn betong der karbonfibrene inngår i sementmiksen etterpå. Det vil trengs da vesentlig mindre av den betongen og itillegg har CO2 brukt i produksjon blitt omgjort til karbonprodukter og sendt inn i miksen for vesentlig økt styrke.

Siden jeg ikke satt på tallene og kostnadstallenr 100% så tipset jeg om at de måtte ta den regneøvelsen.

Sagmo virket egentlig fornærmet og jeg ble forklart at dette var idiotisk.

Kanskje det ikke er regningssvarende nå, men man kan lisensiere ut til mange ulike aktører iallefall. Man kan da også tjene penger på å selge konsulenttjenester ror å justere på enhetene og drifte de over tid.

Er jeg helt dust for å ha de tankene?
FaderGem
27.04.2024 kl 16:47 2811

Du kan ikke ha fulgt mye med, og satt deg inn så veldig mye i selskapet, fremtiden og omstendighetene rundt, derav også konkurransen: derfor alle spørsmål. Gjør en innsats selv, les deg opp, føl deg trygg, så kanskje du ikke trenger å være negativ ladet. Kursen har heller aldri vært over 100...
Hvem du kjenner og ikke kjenner legger jeg meg ikke så mye borti, da det har null betydning for hva BCS kan prestere å få til i årene som kommer.
Gullhaugen
27.04.2024 kl 16:11 2762

Ja vi får se. Jeg har fulgt selskspet fra starten og kjenner gründerne.m.m. Jeg gikk faktisk på skolen med en av hjærnene bak utvikling av teknologien, Mr.Jarle Sidney Diesen ...Han solgte alt/ det meste da kursen løp over 100.Jeg håper at toget ikke gikk for noen år siden. Vi får se men akkurat nå vil jeg ikke kjøpe aksjer. Er det noen som kjenner til om andre har kommet like langt eller lenger med tilsvarende teknologi.?
Redigert 27.04.2024 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
FaderGem
27.04.2024 kl 12:45 2839

Det burde de absolutt ha gjort, men fokuset i pipeline har vært en annen, noe de følger slavisk, noe som igjen har bidratt med et enormt løft kostnadsmessig og teknologien i seg selv. Hva som skjer i fase 2 skal bli spennende å se.
Gullhaugen
27.04.2024 kl 11:13 2818

De har tatt feile strategiske valg fra starten. De skulle bygget en helt annen organisasjon og infrastruktur basert på utlisensiering av teknologien. Da hadde det vært karbonfangst og produksjon flere steder i veden nå og lisenspenger hadde tikket inn.
FaderGem
27.04.2024 kl 10:33 2850

Hva tror du selv hvis du med ditt kaliber tillater å legge godviljen til?
Vent å se! :-)
Gullhaugen
27.04.2024 kl 09:33 2878

Hva kan en forvente av verdi triggere fremover som ikke har kommet hittill? Her tror jeg det dessverre er lite å vente på. Kanske de bare skal betale ut aksjonærene det som er igjen i kassen før den tømmes?