Successfull PoC of new Pilot line - mulig short squeeze

Rule
BCS 18.07.2023 kl 12:23 366814

Denne tråd titel er ment som en lille service/info meddelelse till dem som måske ikke følger med på tæt hold og ikke gider læse op på BCS hoved tråden:

*At Bergen Carbon Solutions we are thrilled to announce successful proof of concept of our new separation pilot line. This is an important pre-requisite to ensure our cost competitive advantage as the green supplier of the supermaterial of the future!
*EU batteri-pas ordning er lige ned i BCS turban
*Patent ansøgning indgivet på ny renseprocess med genbrug af elektrolyt
*Samarbejde med Broadbit

Jeg har selv aktier i BCS og er long, da BCS har fat i en mulig del-løsningen til et helt fundamentalt problem ved batterier til alt elektricificering:
- produktion af carbon nano fibre og grafit på konventionel vis forurener big-time ( carbon/grafit er et super vigtigt materiale i batterier )
- produktion med BCS metode er Co2 neutralt
- carbon nano fibre kan forbedre performance af batterier og grafit er en væsentlig bestanddel

BCS står nu utroligt stærkt og i mine øjne langt langt langt stærkere end ved IPO på kurs 16-18 NOK og end ved den gamle kurs bund på 30 NOK.

Update 21/7-23:
Dagens kurs her kl 13:55 - 9:40 NOK. Ser ud til markedet tager positivt imod BCS ny ledelse, strategi, fremskridt og ny PoC.
Hvis BCS lykkes med at lave god butik ud af deres teknologi kan der komme en voldsom rekyll.
BCS har været på Nordnets lister over Top-10 fortjeneste på udlån i flere kvartaler. Derfor adderet "mulig short squeeze" på titel.

Update 28/7-23:
Der kommer nu et giga press på at reducere brugen af fossil fuels:
---------------------
https://energiwatch.dk/Energinyt/Politik___Markeder/article16316343.ece
FN-chef: Vi går fra global opvarmning til global kogning
Guterres opfordrer verdens politikere til straks at tage vidtrækkende skridt for at bremse klimaforandringer.
---------------------------
Konventionel teknologi til produktion af carbon nano fibre er CVD: Chemical Vapor Decomposition.
CVD bruger 5x-10x mere energi end BCS metode og BCS metode forbruger Co2 som et input.
Den politiske agenda er et faktum her - om det er menneskeskabt eller ej - så er den politiske agenda fakta.
Redigert 05.05.2024 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
10.11.2023 kl 15:26 8550

Du er nok ikke alene om å selge seg ned/ut. Har til tider selv gjort det, men denne høsten har jeg valgt å sitte stille. Og valget må den enkelte ta, uansett hva som skrives på forumet.Her er vi vår egen lykkes smed og må ta selv ansvar for de valg vi gjør.
solb
13.11.2023 kl 11:17 7834

Er dette helt glemt?:
Bergen Carbon Solutions har signert en intensjonsavtale med det japanske selskapet Inabata Europe GmbH, hvor partene skal utvikle et forretningssamarbeid og hvor Inabata skal kjøpe karbonnanofibre (EcoNano) fra Bergen Carbon Solutions.

Ifølge en nyhetsartikkel fra Finansavisen har BCS signert en intensjonsavtale med TKG Huchems, et sørkoreansk kjemisk selskap, for å kommersialisere teknologien og CNT-virksomheten. De to partene har blitt enige om å starte diskusjoner om kommersialisering av BCS-teknologi og produkter i Sør-Korea.
Slettet bruker
13.11.2023 kl 11:43 7775

ja dette er nok glemt. BCS har vel ikke fått svar enda på alle prøvene de har sendt ut.
Slettet bruker
13.11.2023 kl 15:09 7552

BCS har flere LOI'er enn jeg har sokker skapet gjennom sin eksistens. Det er liten tradisjon for å oppdatere rundt disse i BCS og de er som kjent ikke verdt papiret de er skrevet på. Det er null kjøpsinteresse for BCS om dagen, den faller som en stein og har falt 40% på noen få uker (tenk litt over det). Det er etter planen over 3 mnd til vi får nyheter og de nyhetene vi da får kan like gjerne være "vi trenger noe mer tid". BCS har så langt vært et sorgens kapittel, men jeg håper snart på noen fremgang.
Molbre
13.11.2023 kl 16:03 7535

Bedre og bedre dette, i samme fart så er vi nede på 5 kroner om 2 uker. Ikke at jeg tror det, men dette fallet må vel snart stopp og noen må fatte interesse på disse nivåene og presse kursen litt oppover igjen! Tydeligvis at ingen i selskapet er villig til å kjøpe aksjer, så da kan en jo spørre hvorfor andre skal være interessert!
M79
13.11.2023 kl 16:51 7556

Jeg har troa derfor sitter jeg dønn i ro… hva med den dagen dem melder kontrakt med TKG HUCHEMS evt oppkjøp ? Har noen tenkt på det ? Gleder meg som en små til den dagen hva ska man si 15-20x oppgang ja takk.
Uten tvil short leker med kursen i mellomtiden.. mistet troverdighet på BCS hold kjeft å selg ikke minst forsvinn herfra, har du troa kjøp mere på disse lave kurs og vent til atombombe lander på plass.. snakkes den dagen
mekaniker1
13.11.2023 kl 18:00 7482

Bcs følges intressant selskap sett siste kvartalsrapport
Londonmannen
13.11.2023 kl 21:01 7230

Ja, det kan bli litt av en dag. Samtidig skjønner jeg at enkelte mister tålmodigheten, blir skeptisk til ledelsen som lar kursen nok en gang synke tilbake til et lite hyggelig nivå for dem som sitter med relativt store og uakseptable papirtap etter den tidligere ledelsen sine utspill.

For en aksjekurs på lavt 9-tall, og med overhengende fare for kurser nok en gang nede på 8-tallet er langt fra det vi håper og tror skal åpenbare seg.

Det hadde selvfølgelig vært hyggelig dersom ledelsen kom med noe hyppigere oppdateringer enn kun ved kvaralsfremleggelser. Vi er flere som har slike fromme ønsker. Samtidig savner vi ikke en ledelse som twitret i hytt og pine.

Personlig tror jeg dagens ledelse informerer markedet når de har noe å informere om. Dersom det skjer interessante ting mellom kvartalspresentasjonene, så er jeg sikker på at vi vil bli informert.

Jeg tror ledelsen og resten av gjengen jobber målrettet for å etablere en teknologi som over tid kan produsere produkter kundene etterspør og til riktig kvalitet. Jeg tror også at de nå er på god vei og at vi i løpet av første halvår 2024 har fått børsmeldinger om gjennombrudd som vil resultere i en svært positiv reprising av BCS. Samtidig som jeg, som andre, tar høyde for en risiko om at noe negativt kan velte hele lasset. Derfor er jeg langt fra all in i BCS.
Slettet bruker
13.11.2023 kl 21:26 7331

BCS fra Linkedin
This week, our Commercial Product Owner, Mr. Adnan Noor Khan, and our Battery Expert, Mr.Rameez Razaq are participating in this year's Battery Experts Forum in Darmstadt, alongside 5,000 of the battery industry's leading professionals. The focus of the event is a deep dive into the latest battery chemistries, raw material access, and the manufacturing of the world's finest batteries, both for today and tomorrow. #BatteryExpertForum #BatteryInnovation #IndustryLeaders #Networking
solb
14.11.2023 kl 09:14 6913

Ser de blide fjesene til "de herrer" Fredly og Skorstad preger nyhetsbildet idag. Er det noen som spør seg hvilken rolle de spiller i nedpressingen av kursen i BCS? Jeg holder en knapp på at djsse aktørene handler seg imellom her nå. Ervervet deres av BCS aksjer, ligger rundt 9,5kr.
Slettet bruker
14.11.2023 kl 11:51 6718

Du fremstår som lite kompetent når du spekulerer i akkurat det. Har du sett på ordrebildet og volum siste 2 ukene? Tenker du at de nevnte aktører handler for tusenlapper?
Londonmannen
14.11.2023 kl 12:30 6659

Interessant at BCS sine representanter deltar på denne typen arrangement, sprer kjennskap til BCS og hva de kan tilby batteriindustrien, samt knyttet verdifulle kontakter. Hvem vet hvilke kontakter som oppnås og hva slike kontakter kan resultere i.
Joda, det jobbes godt i kulissene. Så spørs det hvor lenge vi må vente til gjennombruddet er et faktum. For nå det skjer blir det nok som en demning brister.
solb
14.11.2023 kl 15:10 6487

Strømsnes nevnte at det var sendt ut testmateriale til flere aktuelle kunder. Hvor lang tid regner man med før BCS får tilbakemelding?
Slettet bruker
14.11.2023 kl 20:45 6195

Alt i fra i morgen til flere måneder frem i tid. Det er vel i grunn bare å vente, og håpe man sitter på innsiden før eventuelle positive tilbakemeldinger finner sted. Før eller siden skjer det.
Londonmannen
15.11.2023 kl 08:48 5887

Så er det vel logisk å tro at BCS aldri ville sendt ut prøver til potensielle kunder, dersom prøvene ikke hadde oppfylt kvalitetskravene kunden har satt. Følgelig er det logisk å slutte at BCS nå kan produsere varer i henhold til den spesifikasjon kundene måtte ha. Så hva gjenstår da? Vel mulig de trenger å overbevise om at de kan gjøre dette over tid, at de kan bygge enheter/moduler som gjør produksjon i stor skala mulig, legge en plan for hvordan storskalaproduksjon kan realiseres mhp lokasjon, elforsyning, levering av CO2, bemanning og nødvendig opplæring av operatører, logistikk + + alle de andre bitene som skal på plass. Men den store bøygen må være å kunne produsere forskjellige kvaliteter tilpasset kundenes spesifikasjoner og kunne gjøre dette med fortjeneste.

Men at vi nærmer oss en «avduking» av det nye BCS, det tror jeg man må regne med. Dog vil nok vi trolig skrive 2024 før det kommersielle gjennombruddet er et fsktum. I mellomtiden vil jeg tro flere investorer mister tålmodigheten og finner lykken i andre selskaper. Slik er det i aksjemarkedet. Og inntil vi får klare signal på at de vil evne å etablere storskalaproduksjon med BCS sin teknologi, så vil usikkerheten være en del av ligningen og bidra til at aksjekursen vil ligge rundt dagens nivå pluss minus kr 5,-.
Goliaten15
16.11.2023 kl 09:18 5321

Spennende nyheter: Syntetisk grafitt er nå anerkjent som et strategisk råmateriale i EU, i tråd med Critical Raw Materials Act (CRMA). Dette gjenspeiler EUs forpliktelse til å diversifisere råvareforsyningen.

EU har endret forslaget til å inkludere syntetisk grafitt, med sikte på å begrense avhengigheten av et enkelt ikke-EU-land til 65% for et bestemt råmateriale innen 2030.

EU importerer for tiden 99 % av sin naturlige grafitt, og står overfor en utfordring med batteriets karbonavtrykk. I Bergen Carbon Solutions adresserer vi dette ved å fange CO2 (#CCU) og produsere karbonstrukturer av høy kvalitet for batterier, bidra til EUs avkarboniseringsmål og bli en viktig råvareleverandør.

Denne uken møtte vår CEO Odd Strømsnes og CCO Fredrik Øksnes potensielle kunder og deltok aktivt i diskusjoner med ulike europeiske interessenter i Brussel.
solb
16.11.2023 kl 10:02 5267

Kan det være aktuelt for BCS å gi lisens for produksjonsrettighet? Hvis deres patent er så enestående, må det jo kanskje være lønnsomt å komme igang med en større produksjon. China begrenser som bekjent sin eksport av grafitt fra desember måned.
Molbre
16.11.2023 kl 14:17 5289

Ja, alle pilene peker mot BCS nå og produktene som de kan produsere, mens kursen faller. En kan jo si at en må ha tålmodighet, men som Londonmannen sier, så priser en selskapet på fremtidig potensial, gjerne 6 måneder frem i tid, eller mer. Vi skal jo få en ganske god melding innen 3,5 måned, så dette gjelder tydeligvis ikke BCS, hvorfor ikke?
Dessverre så har ikke BCS levert noe som helst enda, og ting er uvisse fortsatt. Før BCS klarer å vise at de leverer noe som helst er det dessverre ingen som tør å stole på de. Det gjenspeiler jo både aksjekursen og omsetningen. Hadde meldingen som ble lagt ut på hjemmesiden i dag angående grafitt kommet for 2 år siden hadde kursen gått opp med 50%, i dag så betyr det ingenting for kursen!
Alt ligger til rette for selskapet, men har de faktisk teknologien, klarer de å få den klar tidsnok , eller ender vi opp som nok ett selskap som har en fantastisk ide, men ikke har gode nok ansatte til å komme i mål!
Spenningen stiger for hver dag vi nærmer oss 1 mars.
Redigert 16.11.2023 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
synste
16.11.2023 kl 14:44 5436

De aller fleste ESG selskapene idag prises nær cash og ikke den vanlige vekstselskap metoden der fremtidig inntjening er inkludert i kursen etter min mening. Bcs ligger vel nær cash og fremtidig potensiale er langt fra inkludert. Synes mye prises som verdi og ikke vekst pr tid. Men det sagt, BCS er nok det siste selskapet jeg hadde våget å sitte short i. Dersom de kommer i mål med kostreduksjon og filtrering prosessen så ligger verden for deres føtter. Markedet og potensialet er enormt.
Molbre
16.11.2023 kl 14:57 5510

Det folk glemmer her når de nevner tidshorisonter som stadig øker etterhvert som selskapet ikke leverer, er jo at det kommer andre aktører på banen. Sånn som det virker her, så er det jo som at BCS er det eneste selskapet som kan ta CO2 og lage CNT og CNF. Regner med det er en haug med andre selskaper som forsker på dette nå og. Så det er faktisk kritisk at de snart er klar for å produsere større mengder, da snakker jeg ikke om 10000 tonn, men at de viser at de er klar for å skalere opp raskt i tillegg til at kvaliteten er god nok og kostnadene er å leve med.
Londonmannen
16.11.2023 kl 16:35 5813

Nå tror jeg ikke man skal bekymre seg nevneverdig for at andre aktører kommer på banen. Med den eksplosive veksten i batteriproduksjon verden nå står fremfor, vil det være behov for hver eneste en for å dekke etterspørselen etter råvarer.

Samtidig skal vi ikke glemme at BCS ikke vil ha problemer med å understøtte et irrgrønt battrisertifikat. Og med økende utslipp av skadelige gasser til atmosfæren bør det ikke herske mye tvil om at de irrgrønne produktene BCS kan levere vil hevde seg særdeles godt i konkurranse med andre leverandører sine produkter.

Jeg trornok BCS går en meget lysende fremtid i møte.
Slettet bruker
17.11.2023 kl 08:32 5593

Inger Solberg kjøper nye 27.000 aksjar. MacT noko navn du kjenner til ?
Molbre
17.11.2023 kl 11:40 5459

Hvor langt skal den sperren på ca 100k sende oss ned i dag mon tro!
Slettet bruker
17.11.2023 kl 15:53 5376

Bra futt i aksjen i dag.

Innsidekjøp eller noen som vet noe spennende ?
rockpus
17.11.2023 kl 16:42 5318

Regner med den stiger siden jeg tok ny posisjon i går ;-) Fristelsen ble for stor på slike lave kurser. Man vet jo aldri når en tilbakemelding kan komme fra dem som har fått prøver tilsendt.
MacT
17.11.2023 kl 17:43 5253

Ikke annet at hun i følge listene er født i 1943, spenstige å kjøpe aksjer for 1,5 mill da👍

Londonmannen
17.11.2023 kl 17:47 5295

Ja, skal si den sperren sendte oss langt ned i dag! Nei, det er vel etterhvert enkelte som evner å lese skriften på veggen. Eller hva skal man si til at Kina innfører begrensninger på eksport av Grafitt, samtidig åpner EU for st syntetisk Grafitt er strategisk råstoff i Europa, og omtrent i samme åndedrag er BCS i ferd med å legge siste hånd på fintuningen av egen teknologi for å kunne levere storskalaproduksjon av diverse produkter, deriblant Grafitt.

For meg virker timingen til BCS å være perfekt!
Slettet bruker
17.11.2023 kl 19:03 5300

Timingen ER perfekt, og vi har ingen grunn for å tro at BCS spiller kortene sine feil, tvert i mot.
Londonmannen
17.11.2023 kl 19:17 5341

Enig. Bare gleder meg til den dagen BCS kommer med en børsmelding som bekrefter at kundene er tilfreds med kvaliteten på produktene og at de starter bygging av en pilot for storskalaproduksjon. Antar at den vil bli etablert i Høyanger.
Og føler meg rimelig sikker på at vi nærmer oss dag for dag. I dag prises BCS som en konkurskandidat det hersker stor usikkerhet til. En melding om akseptert kvalitet vil kunne skyte kursen svært høyt på svært kort tid. Sitter man på utsiden når det skjer er det mye som taler for at man aldri vil få med seg oppturen. For dersom den meldingen kommer vil selgerne tørke bort som dugg for solen. For hvem er villige til å selger en aksje som har potensiale til å gå 10-gangen +++?
Slettet bruker
17.11.2023 kl 19:29 5468

Det er akkurat det samme jeg tenker som ville skremt vettet av meg. Har blitt med helt fra start, rolig og behersket, ikke et eneste salg, kun kjøp da andre surmuler og mister håpet. Jeg venter gjerne litt til for det jeg trodde da, vil skje snart. Det ser lysere ut enn noen gang! :-)
Slettet bruker
17.11.2023 kl 19:56 5464

Noen ord fra arkivet:

"– Vi starter med bransjene med størst etterspørsel og betalingsvilje for solid karbon. Vi har bestemt oss for en fleksibel markedsstrategi da vi kan fungere som produsent, teknologileverandør og en samarbeidspartner i dette markedet, sier adm. direktør Odd Strømsnes ifølge TDN Direkt.

Han forteller at selskapet nå er fullt finansiert for å levere på våre nøkkelprioriteringer fremover og vil fokusere på å gjennomføre vårt kostnadsreduksjonsprogram, optimalisere og verifisere teknologien, og inngå langsiktige kommersielle industrielle partnerskap, både opp- og nedstrøms, med fokus på batterivertikalen."

Fokuset er stabilt, og det ville jo vært dumt å begynne og tvile på dette! ;-)

*BCS ville aldri i utgangspunktet siktet seg inn mot bransjene med størst etterspørsel, hvis det ikke fantes håp for deres teknologi for oppskalering. Det ligger i kortene, og det er selvfølgelig mulig.
Et gjæringskar kan fort bli dobbelt så stort hvis du ganger det med 2.
Redigert 17.11.2023 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Molbre
17.11.2023 kl 21:56 5367

Herlig at den sperren ikke ødelagte dagen😀! Til syvende og sist så ønsker jo 99% av oss her inne at aksjen skal lykkes. Noen klarer å stenge alt ute og vente, noen prøver å snakke opp kursen og noen som meg stiller kritiske spørsmål, men aller har vi samme mål! Godt med en grønn dag, måtte det vare og bunnen er nådd, men det får vi se!
Ikke mange aksjer hvor aksjonærene har vært igjennom så mange løgner og bedrag, unner alle å lykkes her!
Londonmannen
17.11.2023 kl 22:48 5340

Helt greit å stille kritiske spørsmål og ikke veldig overraskende at mange er blitt så kritisk til BCS at de har gitt opp hele aksjen. Selskapet ble jo i sin tid ledet av en person som konkurrerte med presidenten i USA hva angikk antall twittermeldinger uten substans. Har selv vært på og av i BCS og tatt relativt store tap de siste årene. Men jeg er nå overbevist om at de har en teknologi som fungerer, at dette er en teknologi som Europa vil ha behov for og det synes som om timingen er perfekt. Og, ja vi er mange som håper og tror BCS vil lykkes. Godt å høre du er en av oss. Men det vil ikke være oss som skriver på dette firum som vil kunne prate opp eller ned kursen. Selskapet må selv vise en utvikling som gjør at større, tyngre investorer fatter interesse for selskapet. Når det skjer vil det fort ta fyr i markedet.
McSlu1
20.11.2023 kl 11:04 4634

Timingen er der for BCS, liten tvil om det.
Og det hadde jo vært helt kanon om de kunne profitere på markedssituasjonen og lykkes med det de har planer om. Det er vi alle enige om.

Skjæret i sjøen for meg er tidslinjen her. At det kan komme en melding fra Huchems at prøvene som er sendt over tilfredsstiller kvaliteten de etterspør er bra, og vil uten tvil føre til at aksjekursen stiger kjapt. Vil en være med på den oppgangen er det fornuftig å sitte med aksjer nå egentlig.

Derfra er det derimot fremdeles et stykke arbeid fram mot å bli det industrieventyret som de håper på. Du bygger ikke et pilotanlegg for storskala produksjon. Du bygger først et pilotanlegg for å verifisere at teknologien lar seg skalere opp med riktig kvalitet, til rett kostnad, med riktig bruk av energi, med styrings- og kontrollsystemer som kan styre alle parametre etc. Først når dette er ferdig, bygger du opp en storskala produksjon. Dette er, om en liker det eller ikke, et nødvendig skritt for å kunne rampe opp produksjon og bygge et storskala anlegg.

Dessverre ikke gjort over natta å bygge industri, selv om markedet er modent.
rockpus
20.11.2023 kl 11:20 4688

Et prosjekt som dette går selvsagt etappevis fra milepæl til milepæl. Som investor bestemmer man selv om man vil være med hele løpet, eller kun til første trigger. Allerede ved første positive tilbakemelding fra f.eks. Huchems, så vil man få betydelig kursstigning.
Når det gjelder selve industribyggingen, så blir neppe det noe problem om opplegget blir fabrikk i Sør-Korea sammen med Huchems.
Slettet bruker
20.11.2023 kl 11:53 4637

Litt motstand 15,40 deretter motstand rundt 45,- kr.
Godt hjulpet av mye short som må dekkes, kanskje tvangsdekkes - så er veien mot 50-100,- på en slik melding fra Asia kort.
Londonmannen
20.11.2023 kl 13:03 4598

Ikke uenig i det. Men dersom de evner å tilfredsstille kundenes forskjellige kvalitetskrav vil det være et stort skritt fremover som også vil gi seg utslag i aksjekursen. Et pilotanlegg, trolig i Høyanger, vil ta sin tid å få på plass. Men allerede nå har de lokalene og kraftavtale på plass. Viktige parametre fir viser hele kunne bygge et pilotanlegg. I tillegg tror jeg at den positive utviklingen de har hatt siste året også gjør at de allerede nå har tatt grep som vil bidra til å kutte tiden det vil ta å få pilotanlegget realisert. Det vil si at når de får grønt lys om at kvaliteten er tilfredsstillende, så kan de rimelig kjapt trykke på knappen for å starte prosessen med pilotanlegg. Dette vil i seg selv bli oppfattet positivt av markedsaktørene og jeg tviler ikke på at større investorer da vil ta plass. Noe som vil påvirke kursutviklingen positivt.

Men ja, industribygging vil ta tid. Men moro kan det bli! Til tider svært moro!
Slettet bruker
20.11.2023 kl 13:46 4572

Når er neste tidspunkt Strømsnes må oppdatere markedet basert på tidslinjen som er fremlagt?