Borten må bort

pedro1
21.07.2023 kl 14:22 8848

Han rådførte seg med Vedum. Hvilket gode råd fikk han fra finansministeren ? Dette kan bli/er tragikomisk
Pensjon
24.07.2023 kl 21:40 3145

Hei,
Håper at alle moralens voktere her «har sin egen sti rein», og som fordømmer OBM på det verste.
Ellers mener jeg faktisk at i en krigssituasjon, hvor et et firma med fulle ordrebøker som produsere våpen, så tenker vel de fleste at dette er et godt investeringsobjekt. I tillegg er firmaet norsk. Jeg mener en opprydding generelt er på sin plass angående regjeringsmedlemmers kjøp av aksjer og er nødvendig for framtida. OBM burde fått fortsette som statsråd etter en advarsel. Han hadde tross alt meldt fra om sine transaksjoner. Vedum og Støre er håpløse ledere etter min mening. En fin kveld til dere alle.
Hilsen gammel pensjonist med 36 års ledererfaring.
*JBJB
24.07.2023 kl 21:40 3142

Hei one liner/folkens:))

Og...det blir interessesant å følge bindingene mellom den nye Rødt lederen og Klassekampen, one liner - som kjent har Marie Sneve Martinussen aksjer i den røde blekka hvor de rike skal tas big time - og hva med en politiker som er eier i et mediehus når pressestøtten skal fordeles...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
oivindl
24.07.2023 kl 21:49 3117

Så vidt jeg vet, sitter ikke hun i regjeringen.
*JBJB
24.07.2023 kl 22:16 3083

Hei one liner/folkens:))

Og...den nye Rødt lederen er medlem i finanskomiteen, one liner - finanskomiteen gir sine innstillinger til Stortinget angående pressestøtten - med eierskap i en mediebedrift (Klassekampen) som får mest pressestøtte av samtlige medier kan det lett bli en ny Borten Moe sak under forutsetning av at aksjonærregisteret er oppdatert og aksjene ikke solgt...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 24.07.2023 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
bravi
24.07.2023 kl 23:26 3032

Helt enig med Pensonisten, en advarsel til Borten Moe og informasjon/ klargjøring til statsråder og stortingsrepresentanter om aksjehandler hadde vært helt OK.

Man kan lure på hva som foregikk fra denne saken ble kjent for Støre og Vedum på tirsdag og frem til fredag da Borten Moe trakk seg (han hadde ikke tenkt å trekke seg før utpå dagen på fredag).

Skal man spekulere på dette vil jeg tro at Støre og også Vedum presset Borten Moe til å trekke seg. Årsaken til at de valgte slik er at Borten Moe representerer den borgerlige siden i SP, med den dårlige gallupen som regjeringen har er det derfor stor sannsynlighet for at et flertall i SP med Borten Moe i spissen ønsker seg tilbake til borgerlig side (Vedum representeter sentrum/ venstre siden i SP). Når de har fått bort Borten Moe vil det bli enklere å holde denne koalisjonen samlet inn mot neste valg.
Slettet bruker
14.08.2023 kl 00:28 2768

Torsdag ble en lokal politiker i Vestfold pågrepet av politiet og fredag ble han varetektsfengslet i fire uker siktet for seksuelt krenkende atferd og forsøk på kjøp av seksuelle tjenester fra mindreårige.

NRK omtalte saken først.

Siktede har ifølge kjennelsen selv forklart at han har hatt kontakt med de fornærmede jentene og mottatt «ett par» nakenbilder fra noen av dem.

Frp-politikeren er også siktet for trusler, narkotikalovbrudd og brudd på alkoholloven. NRK skriver at politikeren skal ha kjøpt alkohol til folk som ikke er gamle nok til å kjøpe selv.

Han nekter straffskyld og anker fengslingen, opplyser siktedes forsvarer, advokat Jon Anders Hasle, til NRK.

Jada.. som sagt tidligere,så er det FRP politikere som utmerker seg til flest registrerte kriminelle handlinger. 🤮
Redigert 14.08.2023 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
14.08.2023 kl 08:35 2631

Jo, men *JBJB kommer aldri til å skrive om det. Personen som jakter politikere fra alle politikere til venstre for høyere. Maler på de samme sakene gang etter gang. Her blir det ingen fordømmelse. Det er helt sikkert. Dette er hans egne.
Mr Karma
14.08.2023 kl 09:12 2596

Tror det OBM gjorde ikke gjorde ikke var så galt. Systemet er derimot dårlig etter min mening. Fikk en mistanke om at OBM trakk seg til slutt fordi han fikk se sider av Vedum og co. , at han konkluderte med at disse var det best å komme bort fra. Altså det var ikke han som fikk sparken, men han som på en måte ga de sparken.

Han var en av de få i regjeringen som viste ekte interesse for næringslivet og ikke minst prøvde her og der å ta tak i vill offentlig pengeforbruk. Så han var nok ikke den enkleste å ha med å gjøre i rejeringen....
*JBJB
14.08.2023 kl 09:22 2586

Hei flue/folkens:))

Og...pass dine egne saker du, flue - "ryk og reis" politikerne og de som skal ta "de rike" med laange sugerør ned i skattebetalernes lommer fornekter seg aldri, vettu...ZnageZz...

Mandag ble Rødts førstekandidat i Indre Fosen dømt for trygdebedragerier på 173.000 kroner. – Det er jo uheldig, for å si det mildt, sier fylkeslederen.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/rodt-politiker-domt-for-nav-bedragerier/15942885/

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Fluefiskeren
14.08.2023 kl 09:38 2569

De driver i hvert fall ikke å klusser med barn. Det være seg både gutter og jenter. Ingen slår FrP der. Dette er handlinger med uskyldige barn og kan ha en potensiell stor skade på deres liv.
ziggy068
14.08.2023 kl 09:56 2549

Tror du kanskje tar litt feil der FF. Et lite søk , og det dukker opp mange dømte AP politikker. Så kanskje du skal løfte blikket litt FF.
https://www.nrk.no/vestland/tidligere-ap-politiker-domt-til-21-ars-fengsel-1.15233897
https://www.aftenposten.no/norge/i/3MErP/ap-politiker-hadde-sex-med-14-aaring
https://www.agderposten.no/nyheter/i/8JlbeQ/ap-politiker-doemt-for-produksjon-av-overgrepsbilder
https://www.nrk.no/nyheter/oygard-saken-1.11052919

Dette er bare none av de som dukket opp.
Redigert 14.08.2023 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
14.08.2023 kl 09:59 2543

Var det ikke Rødt vi snakket om da?
ziggy068
14.08.2023 kl 10:02 2539

Sorry, my bad:)

Var egentlig denne jeg reagerte på "De driver i hvert fall ikke å klusser med barn. Det være seg både gutter og jenter. Ingen slår FrP der." Derfor AP kommentaren.
Redigert 14.08.2023 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2023 kl 18:14 2396

Selvsagt; Han et kapitalanarkist. Bra han ikke levde under krigen. Rødt er faktisk veldig lovlig. FRP er versting. Kapitalanarkister begår hvitsnipforbryttelser «en masse». Forøvrig så begår ungdom stadig mindre kriminalitet, uansett tilnærming. Tendensen der er at 9 av 10 handlinger blir begått av en liten gruppe notoriske ungdomsforbrytere. Så ungdom har aldri vært så lovlydig som nå.
Allikevel drar FRP alltid fascistkortet, og beskylder unge innvandrere for groteske handlinger.
Det finnes ikke sosialistiske partier i Norge: uansett hvem som har vært i regjering, så er utviklingen siden 1980 helt entydig:
- Livskvaliteten går stadig nedover ( betydelig dårligere psykisk helse - dårligst i OECD klassen. Eneste land med økt fattigdom hvert år de siste 5 år).
- antall rike, dets andel av penger i Norge osv., er det høyeste i OECD og øker hvert eneste år. Det er utrolig lett å bli superrik i Norge, og disse betaler ikke skatt. De små skattemessige endringer har ingenting å si for denne utviklingen. De nordiske modellen ( berike de store, slik at det drypper noe på resten), er en doktrine som er feilslått. Dessuten så har husholdninger ikke kommet bedre ut av det i snart 50 år. Enorme summer fra felleskassen har gått til eliten.
bravi
21.08.2023 kl 20:30 2231

Nå skal Borten Moe etterforskes av økokrim. Synes det er å dra denne saken altfor langt, særlig i forhold til at Brenna slapp unna med sin sak.
Merk at Borten Moe tilhører den borgerlige siden i SP, klart mange som ønsker at den siden blir svekket.
Fluefiskeren
21.08.2023 kl 20:51 2212

Så du mener at Økokrim favoriserer venstresiden i SP. Det må du forklare hvorfor de gjør.
bravi
21.08.2023 kl 21:16 2170

Om økokrim favoriserer venstresiden vet ikke jeg, men at de har blitt påvirket av "noen" til å gå inn i denne saken er det liten tvil om.
Det foregår en del innsidehandel og kursmanipulering på Oslo Børs, det uten at økokrim bryr seg i særlig grad, derfor tror jeg ikke etterforskningen av Borten Moe er noe de har funnet på av seg selv.
Redigert 21.08.2023 kl 21:30 Du må logge inn for å svare
True
21.08.2023 kl 21:55 2140

Typisk av venstre-fjoller å dra inn andre urelaterte saker når deres "skinnhellige" korrupte venstre Politikere blir tatt med buksa nede. Og det har aldri før vært flere Politikere som har blitt tatt med buksa nede under en så håpløs regjering som dette.

Bare viser hvor hyklerske det gode hatet er som skal ta de "onde rike" på høyresiden. Og alle med en halv hjerne skjønner godt at det den FRP-politikeren gjorde er helt motbydelig. Og ja det har vært- og er fortsatt grums i det partiet. Men det har definitivt blitt bedre over de siste årene. Den saken her handler imidlertid om Ola Borten Moe og han er det snipp snapp snute eventyret ute med.
True
21.08.2023 kl 22:00 2130

Kanskje ikke så rart når sjefen, Pål Kulø Lønseth har vært tidligere Politiker for Arbeiderpartiet? Har forresten ikke noe imot Pål som er den del av mitt LinkedIn nettverk. Han gjør uansett en veldig viktig jobb i samfunnet og næringslivet, og jeg er stor tilhenger av Økokrim som faktisk var en drøm å jobbe for da jeg startet Økonomistudiene.
True
21.08.2023 kl 22:07 2115

Det partiet der fornekter seg ikke. Løgn, bedrag og tyveri er hva de står for bokstavelig talt. Hvordan noen kan være medlem av det partiet og ikke skjemmes, aner ikke jeg.

Men de skal ta de "onde rike" da XD

GTFO!
Fluefiskeren
21.08.2023 kl 22:14 2096

Hva er det for noe tull du kommer med? Sjefen for Økokrim har altså satt i gang etterforskning av Borten Moe fordi han er på høyresiden i SP mens han selv har vært arbeiderpolitiker. Snakker om vrøvl. Bare å komme på tanken.
Slettet bruker
21.08.2023 kl 22:29 2073

Helt opplagt at du politiserer alt! Det er ganske typisk for kapitalanarkister, som er overrepresentert i høyreekstremistiske partier ( slikt som FRP).
Du mener at en kriminell skal forfølges om han stemmer på et parti du misliker? Slikt er faktisk en straffbar handling å mene. Ingen skal dømmes eller forfølges pga. tilhørighet, kjønn eller overbevisning. Og SÅ typisk her på forum: Når en fra Rødt begår en forseelse, så blir han nærmest lynsjet, men når det begås alvorlige kriminelle handlinger av folk på høyresiden, så skal det bort(en) forklares.
Glimrende holdninger her på forum👏👏
keisam
02.09.2023 kl 09:57 1648

Har vært interessant å følge regjeringens og medienes håndtering av de ulike sakene om habilitet og aksjekjøp i det siste.

Økokrims etterforskning vil vise om Borten Moe har kjøpt ut fra innsideinformasjon. Jeg kan ikke tenke meg innsideinformasjon blir delt når politikere er på bedriftsbesøk og dermed er Borten Moe uskyldig. Mine spådommer er at han kommer sterkere tilbake og redder SP fra avgrunnen.

Trettebergstuen tok ansvar og gjorde det rette.

Brenne og Huitfeldt har dratt nytte av Tanya Hansen-kulturen på Jessheim, løper rett til media og legger seg flat og blotter seg fullstendig. At disse regjeringsmedlemmene overlever pga av sine oppmerksomhetstrang er påfallende. Torbjørn Røe Isaksen beskrev nøyaktig hendelsesløpet når de jobbet med Borten Moe saken. Sommervikarene graver, finner noe transaksjoner, journalisten ringer Borten Moe for kommentarer, vikarene og journalister fullfører artikkel før publisering. Samtidig tilsvarsrett er gjeldende. Brenna og Huitfeldt fikk antakeligvis også telefoner for tilsvarsrett, og ringte sikkert noen av sine venner i media for å komme gravejournalistene i forkjøpet. Samtidig tilsvarsrett bør fjernes eller ikke være gjeldende i slike saker. Er ikke lenge siden Hadia Tajik prøvde seg på Facebook hvor hun antydet at Aftenposten skulle komme med en drittpakke mot henne. Jeg forstår ikke hvorfor de 2 Jessheimkvinnene fortsatt sitter i sine posisjoner, men det funker vel sikkert å følge Tanya Hansen.

Redigert 02.09.2023 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
keisam
03.09.2023 kl 11:06 1552

Ser i dagens VG hvor de bekrefter Torbjørn Røe Isaksens beskrivelse av hendelsesløpet. Huitfeldt er på linje med Hadia Tadjik hvor de kommer media i forkjøpet for å få sympati og forhåndsvarsle en mulig drittpakke. Kan heller ikke se bort fra at Brenna brukte samme taktikk som Huitfeldt. Slike hendelser skal liksom gi ingen konsekvenser og bidra til lojalitet og respekt fra det norske folk.

Link; https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jlAOqA/anniken-huitfeldt-holdt-tilbake-en-rekke-detaljer-om-sin-manns-aksjekjoep

True
03.09.2023 kl 18:16 1490

Hvor naiv er du egentlig? Tror du virkelig på det du selv skriver?
keisam
03.09.2023 kl 19:03 1466

Kan du ikke komme med noe mer utfyllende beskrivelse med tanke på naivitet og usannheter?
keisam
05.09.2023 kl 20:46 1366

Nå har Torbjørn Røe Isaksen kommet med en kommentar om Huitfeldt med den treffende tittel «Står i spagat». I følge kommentaren holdte ektemannen helt tett om sine aksjehandler og ulempen med dette er kanskje at fruen i huset dialogiserte i god tro.

Filosofen Einar Øverenget har tidvis snakket om mange gamle tenkere og ytret noe lignende at de tillitsvalgte måtte være uavhengig, som ikke å besitte eiendom, være ugift osv. Noe av det samme kan man se i den katolske kirken. Hensikten er jo selvsagt å redusere muligheten for å berike seg selv eller sine nærmeste. Forstår at det ikke kan forventes at de valgte skal være ugift og ikke inneha større eiendeler.

Selv om fru Huitfeldt har sagt at ekteskap er ulike så kan det ikke være urimelig at hennes habilitet og uavhengighet «arves» av ektemannen, slik at de betraktes som en enhet. Deretter at de opptrer og agere på lik linje, spesielt ved ulike økonomiske transaksjoner.

Vi kan heller ikke ha et tillitsbasert samfunn hvor de på toppen kan gjøre som de vil og med ingen konsekvenser ved brudd på ulike lover og regler. Saken arter seg i en retning hvor tilliten til fru Huitfeldt gradvis svekkes. Det nært forestående valget kan bli direkte påvirket av Huitfeldt og Støres håndtering av saken og kanskje var dagens skolevalg en pekepinne på mandagen. Huitfeldt out.
keisam
05.09.2023 kl 21:16 1332

På tv2-nyhetene i kveld. Politisk kommentator i tv2 kaller disse aksjehandlene som dumdristig og hodeløst. Støre har fortsatt full tillit. Presset øker for dronninga i AP og vil neppe overleve sin stilling denne uka.
Fluefiskeren
05.09.2023 kl 21:26 1330

To ganger skriver du fru Huitfeldt? Vet du ikke at det er pikenavnet hennes?
elnomi
05.09.2023 kl 22:51 1298

Klart hun må gå, hvis hun ikke innser det selv så jobber klokka for det!

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/og-hvor-lang-tid-skal-det-ga-denne-gangen/o/5-95-1308185
keisam
05.09.2023 kl 23:36 1272

Ja, jeg vet det er pikenavnet hennes og at hun fremdeles bruker samme etternavn selv om hun er gift. Frue benyttes ofte for gifte kvinner og frøken for ugifte kvinner. Hensikten var å sette ekstra trykk på at Anniken er ektefelle og derfor er i en sterkere relasjonsform og enhet enn noen som har et mer løselig forhold. I dagens liberale samfunn er det ikke noe automatikk i at en kvinne bytter etternavn til mannens. Tidligere i dag ble det kjent at Therese Johaugs datter får farens etternavn som mellomnavn og morens etternavn som etternavn, dette oppsettet var ikke vanlig i tidligere generasjoner.
Fluefiskeren
05.09.2023 kl 23:40 1267

Du virker litt akterutseilt. Ingen bruker titlene fru og frøken lenger. Spesielt det siste et fullstendig borte. Bruk det gjerne til noen å se på hvilken reaksjon du får. Det brukes kun som hersketeknikk.
keisam
08.09.2023 kl 14:09 1133

Ja, jeg er akterutseilt på flere områder, som overgangen til det grønne skifte, ENØK-tiltak, helsekostråd, vaksineringsprogram osv. På mange områder føler jeg ikke står tilbake i forhold til mange andre. Hører flere som bruker disse ordene som frue og frøken og har selv brukt det flere ganger, og har ikke forestilt meg eller blitt fortalt at det er en form for hersketeknikk. Kan heller ikke avkrefte at innenfor for enkelte grupper og bevegelser kan defineres som hersketeknikk. Jeg er ikke deltakende i dagens wokesamfunn hvor de skal ha definisjonsmakten på ulike ord og uttrykk. Det norske språket er bredt og omfattende, og det er viktig at bruken ikke blir snevret inn av enkelte aktører som hevder de vet best. Og for ordens skyld vil jeg ha meg frabedt hvor du prøver å definere meg som person den ene eller andre veien, jeg er fullt klar over det selv etter mange prøver og tester igjennom livet og ikke minste noen tiårs livserfaringer.