Trainspotter
22.11.2018 kl 12:07 6108

Det står i teksten:

"You have one cycle of treatment, which is given on 2 days, 2 weeks apart:

- On the first day, you have an injection of rituximab to reduce the number of B cells in your blood. You do not have to stay in hospital overnight.

- Two weeks later, you have an injection of lilotomab (the antibody without the radioactive molecule) followed by an injection of Betalutin® on the same day. "


Høres det ikke litt rart ut at de gir rituximab to uker før Betalutin-behandlingen? Rituximab brukes jo allerede til follicular lymphoma og kan vel i seg selv ha innvirkning på resultatet?
m1k1
22.11.2018 kl 12:16 6061

Nei, de har jo hele tiden sagt at de benytter rituximab 14 dager før, så ikke så rart det
Slettet bruker
22.11.2018 kl 12:41 5974

http://prntscr.com/llk3d8

Tidlige Arm 1 og Arm 2 hadde 3 og 4 uker 'pre treatment' med Rituximab.

Høres gunstig ut for pasientene. Men siden Betalutin oppregulerer CD20, er nok Rit etterpå i tillegg noe som er ønskelig. Halveringstid på RItuximab er 3 dager. Vanlig mono-behandling med Rituxmab ville vel kunne gjøres i flere sykluser, men for Bet er det kun den ene.
Gjøres samme pre-treatment til DLBCL? Antar det, men minnes ikke å ha lest det.
Trainspotter
22.11.2018 kl 12:52 5906

Jeg leser og forstår ikke nok av alt det tekniske, så har ikke fått med meg dette.

Men selv om bruk av rituximab i denne sammenhengen har vært meningen hele tiden, synes jeg det virker litt rart siden dette da kan se ut som et slags kombi-studium. Rituximab + Betalutin i Archer studiet er jo det eneste kombi-studiet.. trodde jeg

Litt komisk forresten dette "bare en sprøyte i armen, og rett hjem" som mange her stadig beskriver denne behandlingen som, får stå uimotsagt. hehe..
Slettet bruker
22.11.2018 kl 13:06 5863

Bet for 3FL er litt mere enn det ja.
Fremdeles veldig gunstig i forhold til en del andre behandlinger som kan ha ett år med jevnlige besøk og behandlinger som er giftig for kroppen.
Så livskvalitet fordelen med Betalutin er enorm, selv om den i en del poster har blitt overdrevet. Perspektivet en må ha er sammenligning med konkurrentene.
Det har forøvrig blitt sagt i mot ved flere anledninger av flere skribenter, men som haussing har det blitt skrevet betydlig flere ganger. Og som baissing har konkurrenter blitt rost i skyene(uten saklig begrunnelse som ikke har blitt tilbakevist 10-talls ganger) svært mange ganger. Mange poster som burde resultert i reaksjoner fra moderatorer således, begge veier.

ARCHER-1 studiet har også forbehandling med Rit 2 uker før, så Betalutin. Så i 4 uker på rad deretter en ny runde med Rit.
De 4 behandlingene etterpå ment for synergi-effekten med oppregulering av CD20 via Betalutin.
Så det er ganske stor forskjell på disse to studiene.
blande
22.11.2018 kl 14:10 5725

Trainspotter:

En injeksjon av Rituximab 14 dager før Betalutin er for å fjerne friske B-celler (som også har CD37) slik at biodistribusjonen til Betalutin blir bedre. Hvis ikke ville Betalutin festet seg der det ikke er bruk for den. Rituximab er biologisk nedbrutt og ute av kroppen etter 14 dager ved kun en enkel injeksjon. Derfor oppnår man ikke noe kombinasjonseffekt.

Noen få pasienter har fått Rituximab også på dag 0 og da har du nok en viss kombinasjonseffekt. Første pasient (Blogger Bente) fikk det med svært gode resultater mhp varighet på responsen (5+ år tror jeg) selv om hun riktignok "kun" oppnådde PR. Dyreforsøkene viser at flere hyppige repeterte doser av Rituximab over et par uker i etterkant er svært effektivt. Så får vi håpe Archer bekrefter dette. Med et humanisert antistoff som kan gis repetert uten fare for HAMA, så bør dette være et godt alternativ til 1L R-CHOP behandling.
Redigert 22.11.2018 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
Frontmasta
22.11.2018 kl 17:53 5449

Professorene har lært av Lymrit 37 / 01 og 02 og 06. Samt 05 som dataene skal være klar for i løpet av 2018.

Professorene får nok bedre resultater nå fremover med Paradigme og Archer 1
Hugoil
22.11.2018 kl 20:57 5234

1) Kan vi si at Betalutin som singel agent er en sannhet med modifikasjon - den at Betalutin gis etterskuddsvis av Rituximab?

2) blande: "fjerne friske B-celler"?

3) Er det 14.dagers forbehandling med Rituximab før Betalutin for ALLE 15/40 og 20/100 pasientene som er behandlet - eller er det variasjoner a la blogger-Bente? I tilfelle; kan det være grunnen til at 20/100 har "vanskelighet" med å nå igjen 15/40 på CR - at noen av 15/40 er litt "type Archer kombo" og kommer ut med spesielt gode resultat og har tålt "2.linjebehandling" i 3.linjen; mens ingen av 20/100 pasientene har fått rit+bet samtidig/kortere tidsintervall enn 2 uker(var det 4 dager tidligere?)?
Redigert 22.11.2018 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
TyrionIV
22.11.2018 kl 21:19 5158

1) Nei, det vil jeg ikke si -- det er ingen annen medisin i systemet når Betalutin kommer inn i kroppen, hvilket betyr at Betalutin er den eneste medisinen som har terapeutisk effekt fra dag 0 og er en singel agent.
2) som blande skriver, så er det for å fjerne B-celler som uttrykker cd 37 i blodbanen og dermed forbedre biodistribusjonen av Betalutin.
3) Det er IKKE "14 dagers" forbehandling -- det er ÈN forbehandling 14 dager FØR behandlingen med Betalutin. Arm 1 og arm 4 har hatt tilnærmet lik forbehandling så vidt meg bekjent. Ingen av 15/40 er litt av type archer kombo - punktum. Vi kan heller ikke konkludere med noenting mtp pr/cr med det tallgrunnlaget som nå foreligger, så den spekulasjonen synes jeg er lite fruktbar.

Litt sjokkerende for meg at du ikke visste dette mtp at du har kommentert nano i over 2 år nå..
blande
22.11.2018 kl 21:42 5095

1) Fortsatt single agent da virkestoffet er Betalutin. Pasientgruppen i Paradigme er dessuten Rituximab resistente (refraktære). Ved behandling med Rituximab gis normalt mange vedlikeholdsdoser over et lengere tidsrom.

2) Ja friske (ikke kreft), selv om jeg har sett Merlin og Donkeykong har hevdet det motsatte. Rituximab er kun for å bedre Betalutins biodistribusjon og gis ikke som behandlende medisin.

3) Kun Bente og de 3 i terminerte arm 3 hvis det var der de predoserte med Rituximab. Stort sett alle pasienter har fått Rituximab på dag -14 så det siste du skriver gir ingen mening for meg i alle fall. Alle detaljer om når Rituximab blir gitt finnes i studiedesignet og i Paradigme er det også på dag -14.

For tidlig å konkludere på 20/100 og CR pga for få pasienter. Kanskje kommer det oppdaterte tall for DOR og CR/PR i posteret, samt et waterfall plot. Høy respons er selvfølgelig å foretrekke da dette gir høyere livskvalitet for pasienten og bedre DOR. Dog er det viktig å ikke glemme at det er humanisert Betalutin (Humalutin) som til slutt sannsynligvis vil gis i repeterte doser og da er mengden ORR kanskje det viktigste.

----------------

Ser for øvrig at Tyrion svarer analogt mens jeg skev - en klok og kunnskapsrik mann/dame denne Tyrion :-)
Redigert 22.11.2018 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Hugoil
22.11.2018 kl 23:26 4934

Tyrion: du må holde deg fasttet så du ikke får sjokk, se at jeg i slutten av den setningen skriver tidsintervall og i parantes 4d tidligere.

blande: ang 2) har vi linker/mer beskrivelse på det? Vet om en til (ikke meg altså) som tolket det slik M og D gjorde - og det er vel fra han de har det. Hadde også vært litt interessant å vite mer om hvorfor ikke lilotomab kunne gjøre den jobben (like godt).
blande
23.11.2018 kl 11:52 4582

Det blir vel av mere akademisk interesse og jeg tror ikke den maurine Lilotomab har samme drepe-effekt (cytotoxic) på friske B-celler som Rituximab. Da vil det nok ikke fungere. Kanskje den humaniserte versjonen som har en mye sterkere cytotoxic effekt, kan fungere som en erstatter. Dette har jeg dog ikke filla peiling på så la oss heller konsentrere oss om å få fremdrift slik at medisinen snart blir godkjent. Nano er hel ved og de lurer oss ikke med svindel og fanteri slik du tydeligvis holder døren på gløtt for. Betalutin er ren magi og virker fantastisk bra.
Hugoil
23.11.2018 kl 12:03 4535

Svindel og fanteri i forskningen holder jeg ikke døren på gløtt for. Da må vi nærmere slips og mansjettknapper.

Er Kjernekar her?
Slettet bruker
23.11.2018 kl 12:49 4440

Humaniserte versjonen er enten antatt eller testet mer cytoxic effekt enn maurine Lilotomab,

Men jeg tenker det er bra å bruke en kombinasjon av CD20 som forberedende behandling uansett. øker sjansen for at frie kreftceller i blodet blir drept og derav ved å ha to angripsmål og derved øke DOR
blande
23.11.2018 kl 14:24 4294

Spathi:

Foreslår at du leser Tyrion og mitt innlegg en gang til.
Hugoil
29.11.2018 kl 10:34 3713

Ja jeg etterlyste Kjernekar.

Det er spesielt at Betalutin 20/100 oppnår så høy ORR på relativt lav CR, selv med lavt antall N (fordi null-hypotesen tilsier det motsatte, så er det en spesiell observasjon selv etter 7-8 pasienter - som er omtrent 1/3 av det man minimum må ha for å bruke normal-/studentfordelingen). Det er nesten så jeg spør meg om radiobølgene oppfører seg delvis annerledes på så høy dose/tetthet grunnet en slags interferens (det er ulike typer, bla. strukturell interferens). Kan det være at 20/100 ift 15/40 blir som hakke vs harve.. og dermed blir det noe igjen som medfører non-CR, mens harva er effektiv før å røske bort tumordeler/ORR.

Denne kan kanskje gi noe mer lys på saken: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10347612
Redigert 29.11.2018 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
blande
29.11.2018 kl 21:39 3348

Kjernekar kan mye om kjernekjemi og er en god mann, men dette kan Nano mere om, jf alle store og små studier. Som jeg indikerte over så er det kanskje en overdreven forkus på CR til tross for at ORR er primary endpoint for Paradigme. God ORR og et bratt og massivt waterfall plot er sannsynligvis viktigere enn høy CR, særlig med tanke på repeterte doser.
Redigert 29.11.2018 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
Hugoil
02.12.2018 kl 21:28 2982

Svar til Glein på TI:

Følgende brannfakkel(siden vi har begynt med det her på bruket!): det eneste som kan gjøre mDoR til 9 måneder som endelig tall, er dersom de 3 CR som fremdeles er i respons kortere enn 9 måneder får tilbakefall før neste avlesning.

“Hakke vs harve”-argumentet (beklager Nocturne) som jeg skriver om på HO-tråden Oversikt Behandling, kan være grunnen til at CR lå lavt for 20/100 - OG at økningen vi her nå fikk fra nye pasienter kan bli redusert grunnet denne potensielle negativt fungerende strukturelle interferensen ved høydose radiaktivitet. Jeg inviterte forsiktig til diskusjon rundt dette også på TI for de fysikalske kjemikere, - biologer og leger endel lenger opp på denne tråden.
Hugoil
02.12.2018 kl 21:46 2888

Fra TI:

Hugoil537
1

Bra_Britt
36m
“I den rituximab-refraktære populasjonen er tallene noe lavere, ORR 62% og CR 19%. Greit å notere seg, da dette er paradigmepopulasjonen. Paradigmeresultatene kan derfor komme til å likne mere på denne gruppen enn de øvrige.”

u got it
Nanofreak :)
02.12.2018 kl 23:31 2565

Hugoil er her også og troller alt han kan, synd ingen tror på han lengre.
Nytt nick, HugTroll snart? ?