HVORFOR KJØPE RECSI?

MikkeMus
RECSI 26.07.2023 kl 16:17 18850

Stimulansepakkkene i USA er grunnen til hvorfor man bør kjøpe RECSI.

Litt om potensialet: USA fremstår dags dato som det landet i verden hvor det er mest gunstig å investere i grønn teknologi - og REC Silicon vil dra nytte av samtlige vedtak som gjort i Kongressen det siste året. Følgende politiske hendelser har stor betydning for REC Silicon fremover:

1. Inflation Reduction Act (IRA):
• Det forventes at IRA ville drive fram en robust verdikjede for solindustrien i USA, noe vi har sett at nå materialiserer seg med eksempelvis Hanwhas Solutions store milliardsatsing på en fullintegrert verdikjede i USA.
• IRA var svært viktig for beslutningen om å gjenåpne Moses Lake. IRA resulterer i at REC Silicon får 3 dollar i skattelette for hver kilo polysilicon som produseres.

2. Chips and Science Act:
• Denne bestemmelsen er viktig for anlegget I Butte - som er en av verdens største produsenter av silangass til blant annet semiconductor industrien. Denne industrien har av sikkerhetspolitiske hensyn fått svært høy prioritet i alle land - men i særdeleshet USA og Kina.

3. Infrastructure Investment and Job Act:
* Denne bestemmelsen har stor betydning for å fremme batteriproduksjonen i USA. Her ligger det et stort uforløst potensialt i REC Silicon, da testprosjekter ved anlegget i Moses Lake viser at bruk av silangass i batterier forbedrer effektiviteten på batteriene betydelig grad (rundt 30% mer effektive batterier, mener jeg å ha lest).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Helt til slutt:
REC Silicon sin patenterte FBR teknologi er den mest kostnadseffektive teknologien for produksjon av polysilicon - og anlegget i Moses Lake vil være best i verden på både produkskostnad, energiforbruk og karbonavtrykk. Dette er viktig i en verden hvor karbonavtrykk får stadig større relevans.

Nb. Trådstarter er tungt eksponert i RECSI. Sluttkurs onsdag 26 juli 2023 var kroner 17,32


https://www.finansavisen.no/makro/2023/07/26/8024905/frykter-subsidiekrig-splitter-vesten

Redigert 25.12.2023 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
Mulla3
26.07.2023 kl 17:25 14107

Godt spørsmål, nei.
Du kjøper aksjen fordi DU har tro på at den skal høyere i kurs.
Dølle
26.07.2023 kl 19:46 13925

Gjelder vel ALLE som kjøper aksjer
Mulla3
26.07.2023 kl 22:28 13787

ikke MM
FunHouseComp
27.07.2023 kl 06:02 13562

Silicon ligger i en tilnærmet horisontal trendkanal på mellomlang sikt og videre utvikling i samme retning indikeres. Aksjen ga kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 16.45 kroner. Videre oppgang til 19.85 kroner eller mer er signalisert. Aksjen har støtte ved cirka 15.30 kroner og motstand ved cirka 18.50 kroner. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt
FunHouseComp
27.07.2023 kl 06:04 13616

Det finnes selvsagt en rekke andre selskaper man kan tjene penger på, men en hausetråd er en hausetråd.
MikkeMus
27.07.2023 kl 07:37 13489

Når jeg leser hva diverse brukerprofiler skriver på denne tråden, så sitter jeg med et inntrykk av at de ikke har forstått hva som er tema for tråden. Jeg reposter derfor denne - og håper etthervert på mer seriøse innspill.

https://www.finansavisen.no/makro/2023/07/26/8024905/frykter-subsidiekrig-splitter-vesten
Redigert 27.07.2023 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Null
27.07.2023 kl 10:11 13215

Jeg er nok eng med deg MM
Det er ikke så mange som vet hva de har inevestert i, og jeg mener det du skriver i hovedinlegget beskriver bra hva man setter pengene i om man går for REC..

Jeg er vel selv blitt det man man si er en stor eier i RECsi etter hvert var inne å så på listen som ligger ute og så jeg nå var inne på topp 100 med god margin.
Det er jeg sikker på skal gi avkastning både inn i 24 og senere år..... Det er mye gode ting som er på gang i USA med tanke på grønn energi, og i det selskapet er jeg sikker på at REC skal være med ...

Så min oppfating til de som skirver her og andre steder sett dere inni hva selskapet står for og finn ut om dere vil være langsiktige REC eller andre selskap....
Jeg er med og har vært det i REC lenge og jeg er sikker på at det vil gi avkasting... større en den jeg har nå.

Punkt 2 alle er i børs for å tjene penger både jeg MM og dere andre... men det er vel ikke det som er intanesjonen med denne trøden å skrive om det men bakgrunnen for hvorfror og hva man investerer i om man pr dato går i REC...

Null
smb invest
27.07.2023 kl 10:28 13182

Absolutt en fin oppsummering av situasjonen dette. I tillegg kan man jo nevne at tidslinjen er viktig. Dersom alt går som planlagt og det ikke meldes utsettelser i forbindelse med Q2 rapporteringen 15. augst så kan ML fabrikken i prinsippet være i produksjon fra 1. september. Da sitter RECSI på en fabrikk som er utsolgt i 10 år med minst 30 mrd på topplinjen disse årene (i tilleg til garantert overskudd). Hvilke andre selskaper på OSE har noe lignende? Og husk på dette; risikoen for utsatt prod. start minsker for hver dag uten melding........
MikkeMus
27.07.2023 kl 14:09 13032

Som det fremgår av startinnlegget, så er jeg svært positiv til RECSI på lang sikt. Men, jeg er imidlertid svært usikker på hvordan markedet vil reagere på Q2-tallen som presenteres 15 august. Dette fordi jeg forventer meget svake tall fra Butte, grunnet betydelige utfordringer innenfor den globale semiconductorindustrien.
Redigert 27.07.2023 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
27.07.2023 kl 19:17 12870

For egen del holder jeg meg langt unna tekniske signaler og hausing på Hegnar. Det er åpenbart at her er det stor fallhøyde i tiden som kommer. Å lytte til magefølelsen er aldri feil. Rec sekten er ganske merkelige greier.
Stabukk
27.07.2023 kl 19:32 12886

Hva er din definisjon på «lang sikt»? Forventer du kursnivå 20-30 i løpet av 2024?
Rule
27.07.2023 kl 19:40 12948

Utrolig timing på dit indlæg. Idag - dagen efter er beskeden fra UN klar:
https://www.youtube.com/watch?v=JOe0_jFIE-4

- Era of Global Boiling has started
- stop fossil fuel and transition to renewables
- leaders must act now...

der skal udbygges sol og vind som aldrig før...acceleration...
Redigert 27.07.2023 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
27.07.2023 kl 19:55 12947

"Dette fordi jeg forventer meget svake tall fra Butte, grunnet betydelige utfordringer innenfor den globale semiconductorindustrien."

Semicond til bilproduksjon går godt, mens samsung sliter pga IoT chips lagger, vet du hvilken industri Butte lager chips for?
kallnok
27.07.2023 kl 21:01 12858

Mulig det blir en dip på Q2, i tilfelle sannsynligvis kortvarig og en kjøpsmulighet. Avtagende tidshorisont fram til ML vil trekke i motsatt retning. Dette vil representere en kraft som sannsynligvis vil øke i styrke framover og ikke være kortvarig.
MikkeMus
27.07.2023 kl 21:54 12780

I løpet av de neste 6-12 månedene så tenker jeg kursen vil bevege seg et sted mellom kroner 12 og 24, eller mer. på lengre sikt, altså 1-3 år, så er det ikke utenkelig at vi vil se en kurs opp mot intervallet 35-65 kroner, eller mer.

Men, la meg tilføye at mine gjetninger om kursutviklingen på denne aksjen har vært fullstendig feilslått over mange år. Det er ikke lett å vite hvor denne haren hopper. —- En dårlig nyhet, så kan fort aksjen rase 30-40% på noen få dager. Dette er og blir en lottoaksje for de av oss som evner å håndtere risiko over lang tid.
Redigert 27.07.2023 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Stabukk
28.07.2023 kl 02:31 12568

Takk for tilbakemelding, MM. Men må veldig kort si meg litt kritisk til at dette «er og blir en lottoaksje» og at du ser for deg kurs mellom 12 og 24 de nærmeste 6-12 mnd. Du innleder også din egen tråd med gode argumenter for å KJØPE aksjen! Argumentene skulle vel tilsi at du mener å kjøpe og holde? Mener selv at 10-årig Hanwha-avtale, sannsynlig Yulin-salg og kort tid til ML er i drift, pluss din egen liste med støtte-ordninger, er glimrende argumenter for det motsatte av en lottoaksje: En aksje som etter hvert blir repriset på et høyere og mer stabilt nivå.

Men traderes drøm er jo aksjer som svinger mye. Og i tradingtråden du selv opprettet i april, avslutter du med å spørre «Hvor blir bunnen denne gangen?» Har i alle fall veldig vanskelig for å tro på noen ny bunn på 12 når vi bare er måneder unna restart i ML, der vi har fått trygghet for at finansieringen er på plass.
Redigert 28.07.2023 kl 02:36 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
28.07.2023 kl 07:30 12476

Vel, siden midten av februar 2021 så har aksjen beveget seg i intervallet 12-13 kroner og 22-24 kroner, noe som er et ekstremt stort intervall. Hele tre ganger i løpet av denne perioden har aksjen vært opp og ned innenfor dette ekstreme intervallet, noe som gjør denne aksjen til en lottoaksje. Den ekstreme volatiliteten indikerer at markedet anser aksjen som befengt med ekstrem stor risiko - og derfor disse ekstreme kursutslagene . Teknisk er det ingenting som tilsier at aksjen skal bryte ut av dette ekstreme intervallet - og aksjen befinner seg nå i midten av intervallet.

MIN TEORI: ... Som jeg har påpekt mange ganger tidligere så er RECSI belemret med svært mange uprofesjonelle daytradere som i liten grad vet hva de kjøper og selger. Disse kjøper og selger på magefølelsen fra minutt til minutt, time til time og dag til dag. En negativ nyhet som slås stort opp i eksempelvis Finansavisen, er nok til å få disse traderne til å selge i flokk - og dermed kan aksjen fort falle 10-15% i løpet av noen minutter - og 30-40% i løpet av noen dager. ... Grunnen til disse ekstreme kursutslagene skyldes (etter mitt skjønn) ikke bare at de uprofesjonelle selger i flokk, men også at de profesjonelle utnytter dette forutsigbare fenomenet til sin fordel gjennom å ta i bruk alternative instrumenter som forsterker fenomenet.... Disse ekstreme kursbevegelsene har skjedd svært ofte over mange år - og vil etter mitt skjønn mest sannsynlig skje igjen. ... Når er det ingen som vet.

Så fest sikkerhetsselen, hvis du ønsker å være langsiktig i RECSI, er mitt råd.

Nb. Som jeg har påpekt ovenfor, så forventer jeg at Q2 vil vise fortsatt store utfordringer ved anlegget i Butte.
Redigert 28.07.2023 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Stabukk
28.07.2023 kl 09:08 12317

Takk igjen for tilbakemelding, men synest du er ekstremt opptatt av tidligere ekstreme svingninger! Tiden får bare vise, men mener snarlig ML-start og sannsynlig Yulin-salg kan bidra til å reprise og stabilisere kursen, sammen med argumentene du selv har fokus på i trådstarten. Som synest være gode argument for å kjøpe på dagens nivå.

Et annet moment for mer stabil kurs er at vi er kvitt Dichesbuen AS/Pedersen sin ulovlige manipulasjon med store volum.

Tar også med denne, hentet fra Lavogna på Shareville:

https://prospect.org/environment/2023-07-27-green-industrial-policy-deep-red-georgia/

«Earlier this year, Qcells struck an agreement with Norwegian firm REC Silicon to exclusively supply polysilicon to convert into wafers from its Moses Lake, Washington, facility. The Dalton and Cartersville sites will then assemble the components into finished panels. The company recently signed the largest community solar order in history with Summit Ridge Energy to supply 1.2 gigawatts of power. It’s not even their largest order; a deal with Microsoft earlier this year was for twice that, at 2.5 gigawatts. Qcells is now projected to produce as much as 30 percent of all residential and commercial solar panels in the U.S. over the next decade, making it the nation’s largest producer. Executives credit the IRA for the recent success».

Q-Cells har vel hatt 24-25% av markedet for solpanel i USA, som nå ser ut til å øke til 30% i årene fremover. Med leveranse av råstoff fra Rec i alle fall i 10 år.

PS: Er også spent på hva Butte leverer i Q2, men det går også an å være litt mer optimistisk i forhold til at det anlegget igjen kommer over i positiv drift, i alle fall resten av 2023 og videre.


Redigert 28.07.2023 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
halvpris
28.07.2023 kl 09:11 12326

First Solar steg på Q tall og guiding om ny fabrikk

First Solar, Inc. (FSLR)
NasdaqGS - NasdaqGS Real Time Price. Currency in USD
Follow
Quote Lookup

198.80+1.39 (+0.70%)
At close: July 27 04:00PM EDT
213.35 +14.55 (+7.32%)
After hours: 07:59PM EDT

FIRST SOLAR: INT. OM Å INVESTERE INNTIL USD 1,1 MRD I NYTT PRODUKSJONSANLEGG I USA
28.7.2023 06:42 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): First Solar kunngjorde torsdag sin intensjon om å investere inntil 1,1 milliarder dollar i et femte produksjonsanlegg i USA.
Stabukk
28.07.2023 kl 10:01 12190

Trådstarter tar opp at «USA fremstår dags dato som det landet i verden hvor det er mest gunstig å investere i grønn teknologi». Da er det naturlig at det blir konkurranse, og større sjanser for at First Solar, Hanwha/Q-Cells og andre får bygd opp en fullverdig solpanel-kjede. Som alle kan dra nytte av og tjene penger på, også Rec som leverandør.
Redigert 28.07.2023 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
Stabukk
31.07.2023 kl 13:41 11543

Inntil videre er det, desverre, nesten ingen som lytter til MM sitt råd om å kjøpe Rec. Grunnen er, sannsynligvis, at Rec for tiden er «en helt uinterresant aksje», som en trader meldte tilbake til meg i en SMS. Og tradere er vel i stort flertall på OB, i alle fall i denne aksjen.

Grunnen til at få nye satser på Rec, KAN være liten tro på at selskapet klarer å få igang igjen fabrikken i Moses Lake. I så fall mener vel traderne at Hanwha er komplett idioter. Selskapet betalte som kjent først 1/3 av Rec for 20 kr per aksje, og har i det siste garantert for milliardlån som sikrer restart.

Dersom traderne tar feil i at Korea-gjengen i Hanwha er tullinger, KAN det være at de fleste tror Rec ikke vil drive ML med overskudd, og ganske raskt vil måtte stenge fabrikken på nytt. Det gjør kanskje ikke så mye, for da kan Hanwha overta konkursboet billig og sikre seg billig silisium og selge solpanel med god fortjeneste.

Tålmodighet, mine damer og herrer! I alle fall de litt langsiktige som ser gode muligheter for Rec.
MortenDanmark
01.08.2023 kl 07:34 11159

Desto mere tålmodighed desto større fortjeneste 😊
Har været aktionær i REC siden 2010.
Potentialet har aldrig været større.😎😎
Købte på nedturen - og køber også nu på opturen.
The trend is your friend……and it is Up.😁
God dag.
MikkeMus
01.08.2023 kl 08:48 10979

MortenDanmark: Etter mitt skjønn, har du og jeg det til felles at vi begge har dårlig vurderingsevne, da vi begge har bommet totalt i forhold til RECSI.

Hadde vi solgt 12 februar 2021, altså for omtrent 2 og et halvt år siden, så ville vi fått nærmere 24 kroner pr aksje, altså 6-7 kroner over dagens kurs. ... DERNEST, korrigert for emisjoner, så var kursen for 10 år siden, altså 1 august 2013, ca kroner 21,63.

KONKLUSJON: Det å være langsiktig i RECSI (har historisk sett) vist seg å være en særdeles dårlig strategi.
Redigert 01.08.2023 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
MortenDanmark
01.08.2023 kl 17:47 10613

Hej MM. Du har helt ret. Mit forløb med RECSI har været særdeles dårligt. Men jeg købte heldigvis en del da den lå i kurs 4-8 kr. for ca. 2 år siden. Men jeg er meget overbevist om at RECSI med sin teknologi, lokation og produktionskapacitet snart er flyvende igen - og så må jeg nok vente til 2025 før jeg kan vurdere om den langsigtede strategi har været god eller dårlig. Det har været en pine til tider. Og ofte har jeg tænkt at pengene var tabt. Lad os se. Jeg tror på det. Og en MCAP værdi
på 7 mia. kr. er alt for lav. Når fabrikken kører opjusteres deres asset-værdier og det vil sandsynligt påvirke aktiekursen positivt.
Stabukk
02.08.2023 kl 01:31 10306

Det å være langsiktig ) Rec er ikke alltid en dårlig strategi! Traff bra på utgang i august i fjor (mest på kurs 22 og litt på 23). Hadde da en kostpris på 15,67 etter å ha vært tålmodig ganske lenge. Kan ikke huske akkurat hvor lenge. Hadde en periode etter Rec-salget 6-8 aksjer som desverre reduserte en pen gevinst. Gikk igjen all in i Rec på kostpris 17,45. Har mulighet til å sitte hele 2024 og delvis i 2025, i påvente av nytt hopp over 20. Mener per nå det er en god strategi.
FunHouseComp
03.08.2023 kl 01:48 9820

Recsi har blitt en utrolig kjedelig aksje. Sidelengs og lite bevegelser.
Stabukk
03.08.2023 kl 09:32 9537

Ja, kjedelig for tradere som vil ha større bevegelser opp og ned. Som vi har hatt i aksjen tidligere, på grunn av omfattende manipulasjon som heldigvis ble stoppet. Voleon er ute av en kortvarig mindre synlig shortposisjon på 0,5%. Bare Arrowstreet igjen med litt over 5 mill. aksjer (1,23%). En mindre reaksjon ned på børsene går sannsynligvis mot slutten, etter Fitch sin USA-nedgradering. Vi har vel periodevis også sett at nye kjøpere vil inn før q2 15. august. Så bør være håp om at kursen holder seg over 17, og stiger videre på forventede nyheter. Selve q2-rapporten gir neppe noe kurshopp, uten at oppstart i Moses Lake blir nærmere tidfestet, eller at Butte viser vesentlig bedring i driften.
Stabukk
06.08.2023 kl 01:45 9102

Er RECSI også en kjedelig aksje for CEO Levens eller andre i selskapet sin ledelse? Skulle gjerne visst om noen av dem eier aksjer, slik i alle falll tidligere toppsjef Tore Torvund gjorde. Har tidligere spurt IR-kontakt, men bare fått til svar å studere selskapet sine rapporter. Har så langt ikke funnet noe.

Det viser vanligvis tro på fremtiden å eie aksjer i eget selskap. Har noen peiling?
MikkeMus
06.08.2023 kl 09:03 8927

Ekstremt liten omsetning etter at kjeltringen fra Bergen ble avslørt. Utfra den daglige omsetningen vi ser nå, så sitter jeg med en følelse av at det kun er en håndfull daytradere som sitter å selger og kjøper fra hverandre.

Vedrørende Q2: ... Når det gjelder tallene ved anlegget i Butte, så kan jeg ikke se at det foreligger infiormasjon i markedet som gir grunnlag for å forvente en relevant forbedring av de utfordringene vi har sett de siste kvartalene. Jeg forventer fortsatt meget svake tall, primært grunnet betydelige utfordringer innenfor den globale semiconductorindustrien gjennom hele kvartalet. Muligens har energikostnadene komme noe ned (??).
Redigert 06.08.2023 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
06.08.2023 kl 09:26 8864

RECSI bør noteres i USA:

Sett i lys av den svært tynne omsetningen av aksjen ved Oslo børs, kombinert med at desidert største aksjonær og garantist for lån og virksomhet er en koreansk aktør med global fokus - samtidig som REC Silicones forretningsvirksomheten primært er lokalisert i USA, hvor også stimulansepakken til det grønne skiftet er lokalisert - så tenker jeg at selskapet nå bør vurdere å notere aksjen i USA.

REC Silcon har en rekke teknologiske - og stimulansemessige fortrinn som gjør selskapet unikt innenfor et bredt spekter av sektorer (sol, semiconductor og batteri) - og som derfor burde være interessant for store amerikanske - og andre investorer med et globalt fokus. Etter mitt skjønn er det uholdbart at det dags dato kun synes å være en liten "håndfull" daytrader som kjøper og selger aksjen til hverandre måned etter måned.
Redigert 06.08.2023 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Stabukk
06.08.2023 kl 12:05 8632

Kommentarer fra Intel sin toppsjef kan være godt nytt for at semiconductorindustrien går lysere tider i møte. Intel har vært og er vel fortsatt Rec-kunde:

https://www.tomshardware.com/news/intel-meteor-lake-centrino-moment

«Chief executive of Intel hopes that the PC market will rebound in the second half of 2023.

Topp 20 aksjonærer ligger stabilt på ca 49%, litt høyere enn perioder tidligere i år. Noe som igjen avdekker tålmodighet med hensyn til investeringen i Rec. Puslete omsetning viser også at ny store aktører avventer å gå inn. Så MikkeM har nok rette i at det nå er kortsiktige tradere som i stor grad styrer kursen. Men flertallet ser for tiden større muligheter i andre aksjer på Oslo børs.

Mener fortsatt resten av året og første del av 2024 gir bra mulighet for et varig løft i kursen. Det begrunnes med at Hanwha til punkt og prikke har fulgt opp «to help Rec jump-start Moses Lake»:
- Hovedaksjonær sikrer finansieringen av restart ved lånegarantier.
- Rec selv vil hente inn ledig og «gratis» kapital fra Kina (Yulin).

Så kommer i tillegg store USA-subsidier, men inntil videre bør vi bare glemme notering «over there». Rec må bare vise at de igjen kan levere overskudd, bli solgt eller bli en del av Hanwha!
MikkeMus
06.08.2023 kl 21:43 8293

Jeg tenker semiconductor fortsatt kommer til å slite en god stund til fremover - men det er selvfølgelig bare et tidsspørsmål før denne industrien igjen vil ha stort fokus. Trøsten får være at tøffe tider skjerper driften - og jeg tror kostnadskontroll og lønnsomhet har hatt ekstra stort fokus ved anlegget i Butte det siste halvåret.
Stabukk
07.08.2023 kl 08:59 7846

Ny uke, den siste hele før Q2 15. aug. Altså blir neste mandag siste sjanse til å kjøpe/selge før vi får de tørre tall for siste 3 mnd. Og ja, tøffe tider bør ha skjerpet driften ved Butte. Så er det nok videre guiding som vil få størst fokus, med varslet restart av ML stadig nærmere.

Volatiliteten i RECSI har gått kraftig ned, noe vi og ser på omsetningen. I følge Nordnet er volatiliteten siste mnd. nede mot 12,5%, mot mellom 50 og 52% siste år og siste 3 år. Det bør være positivt for de som vil kjøpe aksjen som en mer langsiktig investering. Men selvsagt ikke uten risiko, som alle andre aksjer.

Forrige uke var forøvrig kursen ned 1,02%.
Redigert 07.08.2023 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Stabukk
08.08.2023 kl 00:52 7276

Litt komisk å dra frem redusert volatilitet, og så får vi en dag med høyere omsetning enn vanlig og nedgang på nesten 3%!

Har noen en fornuftig forklaring? Kjøpsmulighet?
MortenDanmark
08.08.2023 kl 03:15 7218

Ja gårdagens bevægelse / omsætning var mystisk.
Måske nogen blot ville ud af aktien!? Måske nogen kortsigtede ved noget!?
Eller kan det være en form for teknisk manipulation?
Jeg synes at det “lugter” lidt.
Men helt sikkert en købsmulighed pga. det fundamentale i aktien.
Købte selv en lille slat. Dog for tidligt på dagen😊 Men pyt, jeg er langsigtet😊
Stabukk
08.08.2023 kl 12:23 6786

Videre ned i dag. Rec venter jo veldig lenge med å legge frem sine tall for et forlengst unnagjort kvartal. Dermed større sjanse for at noen ved USA-anleggene kan lekke eventuelle dårlige tall fra Butte også denne gangen. En IR-kontakt som sitter i Oslo kan lite gjøre med det. Men tror på fremtiden og sitter i alle fall ut året.

Er det gråtkvalt stemning på Discord?
Redigert 08.08.2023 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
09.08.2023 kl 07:44 6158

Vd. Butte:

Verdens viktigste selskap (Taiwan Semiconductor) utvider nå sin virksomhet betydelig i USA og Europa. Dette er en virksomhet som vil få stadig større betydning innenfor tilnærmet all industri i årene som kommer, samtidig som den geopolitiske spenningen mellom vestlige demokratier og autoritære diktaturer, særlig spenningen mellom USA og Kina, vil gjøre denne industrien til et ekstraordinært stort satsingsområde.

REC Silicones virksomhet i Butte har en helt unik kompetanse innenfor både produksjon og distribusjon av slilangass - og de er en av verdens største leverandører av silangass til semiconductorindustriebn. Jeg vil ikke bli forundret om det innen relativ kort tid kommer melding om en betydelig utvidelse av virksomheten som i dag er lokalisert i Butte, da jeg ikke er i tvil om at den ekstrazordinære satsingen vi nå ser innenfor semiconducorindustrien, vil være en fremtidsrettet gullgruve for REC Silicon.

Hva tenker ekspertisen på Hegnar Forum?

https://www.finansavisen.no/teknologi/2023/08/08/8027469/tsmc-kommer-til-europa-investerer-85-milliarder-kroner

Redigert i dag kl 07:37


Redigert 09.08.2023 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Stabukk
10.08.2023 kl 08:47 5677

MikkeM kan ha rett i at Rec ser grunnlag for å utvide anlegget i Butte. I tillegg til TSMC-meldingen kom det nylig positive signaler fra Intel, som sannsynligvis vil investere i nye anlegg blant annet i USA.

Er ingen ekspert, men vi vet jo at «Money talks»: Hanwha stusser ikke på å skaffe Rec finansiering ved å garantere for lån. De skal først og fremst sikre restart av ML. Men Rec har også tydelig signaliert å hente inn «gratis penger» gjennom salg av Yulin-andelen. Deflasjon i Kina kan kanskje redusere ønsket pris, men tror høsten vil bringe en melding om salg. Er ingen ekspert, men et beløp på godt over en mrd kr blir neppe satt i banken. Ved økende etterspørsel etter silangass kan en slik sum gå rett inn i en utvidelse av Butte.

Er ikke så lenge siden Butte VAR en gullgruve for Rec. Så de med litt mer enn en traders tålmodighet, kan gjerne oppleve det igjen. Å drive en fabrikk med underskudd over lengre tid gir ingen mening. Og Biden sine støtte-pakker omfatter vel også slik produksjon.
Redigert 10.08.2023 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
Null
10.08.2023 kl 11:08 5390

Nå er det vel i mine tanker best at vi får ML opp å gå, og at dagens fasilitet på Butte kommer opp å går med plusstalligjen.
Jeg mener selskapet skal holde seg til planen som de har staket ut nå ML igang og så få produksjonen der til å bli stablil.
Det å få overskudd og god drift på ML må være den beste måten å synliggjøre at selskapet er i god utvikling videre..... da vil også verdiene i form av økte kurser i aksjene.

Det som er litt intresant nå er om noen ønsker å kjøpe eller selvge, de siste dagene eller ukene så er jo omsettingne nesten fraværende.
Skal man selge 10000 aksjer så er man egentlig "fast" for man raser kursen.... så på det i dag at det var kun solgt noen få askjser første timen omsetting under 500k

NuLL