Bedre utsikter for Bulk og BELCO - Solide utbytter

citius
BELCO 27.07.2023 kl 09:00 24680

Kjøp BELCO Kursmål er 25 innen rimelig tid

Ingen slår imidlertid kursmålet til ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen.
Han analyse sier at kursen skal til 40 kroner og sier følgelig KJØP



Bulksektoren har vært inne i en roligere periode noen måneder, det har også vist i kursene

Kina er det store driveren for mange forhold, nå ser det ut som det løsner også der etter Covid

For Belships, eller BELCO som er ticker, har klart seg bedre enn de fleste pga sikring av rater frem i tid
det har også sikret gode kvartalsutbytter

Hva ser man nå da..........Arctic skriver bla i en oppdatering at 2024 og -25 ventes betydelig bedring


BULK: ARCTIC SECURITIES

Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities har redusert kursmålene for ni aksjer i tørrbulksektoren, men opprettholder kjøpsanbefalingene for alle.

Meglerhuset fremholder i rapporten at tørrbulkaksjene har blitt påvirket av flere ugunstige forhold i 2023, inkludert en tregere gjenåpning av Kina, stigende renter, høy resesjonsfrykt og normalisering av flaskehalser ved havnene. Forventningene om en sterk innhenting i 2023 har derfor ikke blitt oppfylt. Rateestimater for 2023 er nedjustert med 16-36 prosent, mens det ventes en betydelig bedring i 2024 og 2025.

Belships får nedjustert kursmål til 25 kroner fra 28 kroner.


Q1 2023

https://www.belships.com/belships-asa-report-1st-quarter-2023/

oppdatering 5juni

https://www.belships.com/belships-asa-commercial-update-2/

oppdatering 10.juli

https://www.belships.com/belships-asa-strategic-partnership-and-divestment-of-technical-management-business/




Redigert 29.08.2023 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Shen
29.08.2023 kl 13:23 6186

Ser ut til at Lars Christian liker runde tall. Godt nytt for aksjen

Oslo (Infront TDN Direkt): AS Torinitamar, et selskap nært tilknyttet Lars Christian Skarsgård, administrerende direktør i Belships, har kjøpt 30.100 aksjer i Belships til kurs på 15,90 kroner per aksje.
Det fremgår av en melding tirsdag.

Etter transaksjonen eier Skarsgård og selskapet 900.000 aksjer i Belships, i tillegg til 5.000.000 opsjoner.
citius
29.08.2023 kl 14:52 6115


Veldig bra, nye investorer av en bra størrelse kommer inn, pluss innsidekjøp

Fremtiden kan umulig være mørk

velkjent
29.08.2023 kl 15:14 6158

Rederiet ligger vel an til å dele ut NOK 2,50 i år,dvs.ca.15% bto. av kursen. Det er vel ikke mer enn hva en må ha om kursen skal forsvares. Jeg mener analytikere og spekulater legger for liten vekt på risiko.
Redigert 29.08.2023 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
Mulla3
29.08.2023 kl 15:20 6153

velkjent.
Dette luer jeg på "Det er vel ikke mer enn hva en må ha om kursen skal forsvares." Mener du at en aksje som ikke gir Nok 2,5 i utbytte ikke kan forsvare en kurs over Nok16-17. Fint om du fortelle hva tanken bek er.
velkjent
29.08.2023 kl 15:40 6192

For en uke siden kom en analytiker fra DnB med en nedgradering av MPCC fra 19,30 til 17. Kursen var da 20 og resultatet, som kom den 22.8. tilsa en EPS på ca.40%.Begrunnelsen for nedgraderingen var markedsutsiktene de neste 12 mnd.,altså synsing og risiko, selv om det i nevnte periode er låst inn rater, som ligger på det doble av nåværende spotrater. Selv om MPCC skulle operere bare med dagens spotrater ville EPS vært over 20%. Denne analytikeren må altså spekulere i en ny kraftig ratenedgang. Jeg mener slik spekulasjon må være like relevant for tørrbulk og oljetankere, men der ser det ut til at alt er risikofritt.
Jeg skal ikke blande meg inn i om investorene er fornøyde eller ikke med avkastningen, men får inntrykk av at den i stor grad er basert på ønsketenkning omkursutviklingen og ikke den reelle avkastningen basert på de økonomiske resultatene.
citius
30.08.2023 kl 07:56 6084


I markedet er det høy aktivitet og stort volum ilfg GOGL

I Kina er det mye lavere lager av viktige råstoffer

– De kinesiske stål- og jernlagrene er ned henholdsvis 30 og 25 prosent siden begynnelsen av året.
Kina har importert mer jernmalm, bauxitt og kull enn tilsvarende periode i fjor. Det er derfor ikke overraskende at lastemengdene har vært betydelige.


Iron Ore ligger på 115,50
det er opp ca 16% fra slutten av mai


Fra mitt ståsted ligger det absolutt an til betydelig bedring


OG; ingen risiko, ingen gevinst, da kan pengene stå i banken til 4-5%
og man går med tap ift inflasjon
citius
30.08.2023 kl 08:07 6047


Noen ser det slik, vi går mot dette
(tekst fra analyse av bulk) Belco er ikke nevnt, men selskapet er i bulk......


multi-year upcycle



In many ways, 2023 screens as a repeat of 2001.
Today, the aggregate bulker fleet maintains a 7.7% orderbook-to-fleet ratio (Capesize: 4.8%, Panamax: 10.1%), a level not seen since 2001.

Favourable supply-side fundamentals (in addition to material demand growth) brought on by the orderbook,
along with a yard quantity similar to today’s low levels, saw 1-year Capesize TCs average
USD40k/day from 2002 until 2006, and rise to USD105k/day in 2006–2007.

It has been 13 years since the last multi-year upcycle (versus the colloquial 7-year peak-to-peak shipping cycle),
and we believe the current supply-side fundamentals could facilitate a new upturn, should the demand side pick up.


Jeg er optimist, akkurat som ABG, tror på kurs på 30 +++ i denne multi-year upcycle
citius
31.08.2023 kl 13:32 5843


Bjørn Tore Larsen tror på en opptur i tørrlast

Han har valgt å gå for GOGL

https://www.finansavisen.no/shipping/2023/08/31/8032927/bjorn-tore-larsen-kjoper-i-golden-ocean


Mulla3
31.08.2023 kl 15:32 5851

Når får vi utbytte dato. det blir mindre å mindre og det er et dårlig tegn.
Shen
31.08.2023 kl 18:40 5806

Det som blir spennede å se nå er hvor mye is i magen ledelsen i Belships har nå. Dersom de klarer å vente med å låse ratene og vi eventuelt får et rally i ratene nå så vil det være veldig bra for kommende år. Mitt håp er at de ikke låser for mye av Q3-Q4 2024 de neste 1-2 mnd og heller ser ann. Økt risiko men økt reward.

Vi går inn i en veldig spennende tid. Dersom de låser for mye, for tidlig vil dette kunne påvirke aksjekursen markant ettersom utbyttene må settes ned og yielden går ned. Kjedelig å være stuck med låste rater dersom spot går til himmels.
citius
01.09.2023 kl 15:09 5656


Mange positive indikatorer som trekker opp for tiden
det betyr at etterspørselen er på full fart opp

Olje snart i 90
Cobber opp 2,5 prosent i dag

Iron Ore er på 117,5, høyeste siden april

ratene er opp 14 strake dager, ja, fra lave nivåer
citius
04.09.2023 kl 15:00 5335


Ettermiddagskommentar for Bulke-gjengen


* Among smaller vessels, the supramax index <.BSIS> rose 15 points or 1.5% to 995,

hitting it highest level since May 24.


Aksjen burde etter min forstand rundet 20 nå, men vi får smøre oss inn med tålmodighet
citius
05.09.2023 kl 09:01 5053


Pay-Day

Utbytte inn
boupa
05.09.2023 kl 09:10 5038

Bare å putte rett tilbake i selskapet før sperra på 17 ryker😃
citius
05.09.2023 kl 09:33 4990


Reinvestering er tingen
Renters-renter osv
Mulla3
05.09.2023 kl 10:33 4988

Når kommer utbetalingen .
boupa
05.09.2023 kl 10:37 4980

Har kommet hos meg. Har DNB.
Redigert 05.09.2023 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.09.2023 kl 10:44 4998

Typisk i morgen om du har Nordnet, de er uhyre trege med "tilbakebetaling av inskutt kapital" hvorfor de er tregere med det enn vanlige utbytter vites ikke.
citius
05.09.2023 kl 15:00 4820


Siste døgn, fortsatt opp


Among smaller vessels, the supramax index, rose 13 points, or 1.3%, to 1,008.
citius
06.09.2023 kl 09:05 4580


Iron Ore er nå på 118,50 USD
høyeste siden ca midten av april

Da var markedet mer optimistiske og Belco var i 20 - 22 kr range
Shen
06.09.2023 kl 09:43 4561

En positiv katalysator nå hadde vært enighet i kornavtalen. Dette ville løftet hele segmentet.

Hvilke andre potensielle nyheter vil kunne bevege denne nevneverdig? Utenom rater selvfølgelig.
triggerhappy10
06.09.2023 kl 11:59 4543

Triggere her:

- tilbakekjøp av aksjer i tråd med genfors fullmakt
- ytterligere innsidekjøp
- Kina/ kornavtale
- at noen i bulk tar til orde for konsolidering av bransjen
(",)Aksjel
06.09.2023 kl 12:37 4512

Ikke glem:
- Vintersesongen trigger ofte høyere priser
- Lite skip bestilt fremover, strammer seg til hver mnd
- Mulige stimulanser fra Kina kan påvirke jernmalm etterspørselen positivt
- Og hvordan påvirker lite vann i Panama kanalen tørrrbulk???
citius
06.09.2023 kl 15:14 4593


Som ventet, det tikker fint oppover
supramax index went up by 28 points, or 2.8%


Capesize uptick propels Baltic index

Sept 6 (Reuters) - The Baltic Exchange's main sea freight index <.BADI> rose on Wednesday, supported by gains in the capesize segment.


* The overall index, which factors in rates for capesize, panamax and supramax shipping vessels, was up 18 points, or 1.7%, at 1,081.

* The capesize index <.BACI> rose 37 points, or 3.7%, to 1,034.

* Average daily earnings for capesize vessels <.BATCA>, which typically transport 150,000-tonne cargoes carrying commodities such as iron ore and coal, increased by $307 to $8,573.

* Iron ore prices rose, underpinned by expectations of resilient near-term steel demand in China, although gains were capped amid concerns about a slowdown in the world's second-largest economy. [IRONORE/]

* The panamax index <.BPNI> fell 15 points, or 1.01%, to 1,466, its lowest level in nearly two weeks.

* Average daily earnings for panamax vessels <.BPWT>, which usually carry coal or grain cargoes of about 60,000 to 70,000 tonnes, decreased by $134 to $13,192.

* "The main source of support for panamax rates came from the Pacific market, while the ECSA (European Community Shipowners' Associations) activity remained stable and transatlantic routes performance remained subdued," shipbroker Intermodal wrote in a weekly note.

* Among smaller vessels, the supramax index <.BSIS> went up by 28 points, or 2.8%, at 1,036.
citius
07.09.2023 kl 11:01 4373


Den økonomiske virkeligheten er vel fremdeles slik at økt etterspørsel trekke opp prisen

Iron Ore er i dag på 119,50 USD/tonn
citius
07.09.2023 kl 14:08 4310


kommentarer fra markedet


Tørrbulkaksjene henter seg inn etter å ha vært ned i tidlig handel, samtidig som Baltic capesize-indeksen rapporteres opp 15 prosent torsdag.

Hovedårsaken til rateoppgangen for capesize er en sterk innhenting i fraktratene for jernmalm mellom Australia og Kina, ifølge et notat fra Clarksons Securities torsdag. Videre har FFA-kontraktene for oktober steget til et dagratenivå på rundt 16.600 dollar.

Ifølge tolldata for august steg Kinas jernmalmimport til 106,4 millioner tonn i august, opp 10,6 prosent på årsbasis, melder Reuters torsdag. Sammenlignet med juli var importen opp 13,8 prosent. Videre trekker Clarksons Securities frem at bauksitt-eksporten var høy i forrige uke.
Trøndersmolten
07.09.2023 kl 14:31 4337

Mye tyder vel da på at vi har vært i bunn og står foran en langvarig opptur innen tørrbulk 👌
citius
07.09.2023 kl 15:04 4416


Jepp
enda flere indikatorer peker retning


KINA: JERNMALMIMPORT 106,4M TONN I AUG, +10,6% ÅR/ÅR

Oslo (Infront TDN Direkt): Kinas jernmalmimport var 106,4 millioner tonn i august, opp 10,6 prosent på årsbasis, melder Reuters torsdag, og viser til tolldata.

Sammenlignet med juli var importen opp 13,8 prosent.

TDN Direkt finans@tdn.no
citius
07.09.2023 kl 20:01 4402


The overall index, which factors in rates for capesize, panamax and supramax shipping vessels, gained 60 points, or 5.6%, to 1,141

Among smaller vessels, the supramax index gained 20 points, or 1.9%
citius
12.09.2023 kl 08:37 3971


Registrerer at Iron Ore øker igjen til 120 USD

etterspørselen trekker prisen opp
boupa
12.09.2023 kl 08:59 3974

Det spås kursfest i Himalaya, Golden og 2020, men ikke Belco. Må være fordi de har for lite skip på spot? Andre synspunkt?
Shen
12.09.2023 kl 16:28 3967

Nordea initierer dekning med kjøpsanbefaling og kursmål NOK 23.

Noen som har link eller kan poste Nordea sine kommentarer/analyse rundt kjøpsanbefalingen?
citius
13.09.2023 kl 07:27 3870


Nordea er positive til bulk-segmentet
Nevner BELCO, GOGL, Himalaya

De mener inntjeningen skal stige solid i 2024 og -25

Som flere andre analyser påpeker, så blir det kjempebra marked de par neste årene

I papiravisen så er det mer utfyllende

https://www.finansavisen.no/shipping/2023/09/12/8035713/nordea-ser-stor-oppside-i-golden-ocean
Shen
13.09.2023 kl 07:36 3924

Takk, står det noe konkret rundt Belships i artikkelen eller kun generelt om tørrbulk?
citius
13.09.2023 kl 07:43 3918


De positive trekkene er her fortsatt

Among smaller vessels, the supramax index added 19 points to 1,118 points.

Iron Ore er i dag 120,50 USD/ton



ettermiddagskommentaren tirsdag


Sept 12 (Reuters) - The Baltic Exchange's main dry bulk sea freight index <.BADI> extended gains to a fifth straight session on Tuesday on firm demand across vessel segments, with panamax hitting its highest since late-April.


* The overall index, which factors in rates for capesize, panamax and supramax shipping vessels rose 26 points, or 2.2% to 1,235.

* The panamax index <.BPNI> gained 67 points, or 4.4%,
to 1,575, its highest level since April 28.
* Average daily earnings for panamax vessels <.BPWT>, which usually carry coal or grain cargoes of about 60,000 to 70,000 tonnes, rose $606 to $14,176.

* Iron ore futures gained for a second session, as better-than-expected loan data from top iron ore consumer China, a stronger yuan and anticipation of pre-holiday restocking bolstered investor sentiment. [IRONORE/]

* The capesize index <.BACI> edged up by 6 points to 1,330.

* Average daily earnings for capesize vessels <.BATCA>, which typically transport 150,000-tonne cargoes carrying commodities such as iron ore and coal, increased $45 to $11,027.

* Among smaller vessels, the supramax index <.BSIS> added 19 points to 1,118 points.

* Argentina must collect tolls on a crucial waterway, the country's energy chief said on Monday after meeting with Paraguayan officials, as a multi-nation conflict over fees for ships carrying grains and other exports intensifies.
boupa
13.09.2023 kl 09:07 3883

Ligger en diger post og sperrer på 17.00. Antar det løsner bra om den blir spist.
citius
13.09.2023 kl 15:07 3811


Nå går nok Bulk-toget

On-the-move

Among smaller vessels, the supramax index added 38 points or 3.4% to 1,156 points.



13.09.2023 14:57:40
Baltic index hits over 3-month high on firm rates for larger vessels
Sept 13 (Reuters) - The Baltic Exchange's main dry bulk sea freight index <.BADI> hit its highest in more than three months on Wednesday, powered mostly by gains in the larger vessel segments.

* The overall index, which factors in rates for capesize, panamax and supramax shipping vessels rose 55 points, or 4.5%, to 1,290, its highest level since May 24.

* The capesize index <.BACI> rose for sixth straight session, gaining 86 points, or 6.5%, to 1,416.

* Average daily earnings for capesize vessels <.BATCA>, which typically transport 150,000-tonne cargoes carrying commodities such as iron ore and coal, increased $716 to $11,743.

* Iron ore futures were up for a third straight session, buoyed by expectations of pre-holiday restocking demand from steelmakers in top consumer China, although gains were limited by a weakening steel market. [IRONORE/]

* The panamax index <.BPNI> gained 48 points, or 3.1%, to 1,623, its highest level in over 4 months.

* Average daily earnings for panamax vessels <.BPWT>, which usually carry coal or grain cargoes of about 60,000 to 70,000 tonnes, rose $434 to $14,610.

* The Panama Canal could further reduce the maximum number of vessel transits authorized per day if a drought that has hit the waterway this year continues, its administrator said on Tuesday.

* Among smaller vessels, the supramax index <.BSIS> added 38 points or 3.4% to 1,156 points.

citius
14.09.2023 kl 08:14 3675


Det gledes


Etterspørselen driver opp prisene og ratene

Iron Ore er i dag 122 USD/T


Kursen på BELCO bør absolutt raskt over 20-kroners merket